21 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Temmuz 1997 AKŞAM Sahife 5 ia e — SİYASİ İCMAL: Fransada dahili vaziyet Fransanın harici ve dahili politikası bütün dünya tarafından ehemmiyetle takib olunuyor. Çünkü: Fransa dahil. | deki siyasi cereyanları ve dalgaların | ile muayyen ve müstekar bir hat- | zor. t hareket takib edemiyerek ya Avru- | n polifikasmı müteessir edeceği, | a a ut dahilde işlerini yoluna koyama- yap büsbüüm saafa uğrıyacağı ve bu suretle beynelmilel vaziyetteki müva- zeneyi bozmasından endişe ediliyor. İngiiferenin İspanya işlerine dair aptığı teklif ilk defa bu r nda hafi, rın birer muharib devlet olduğunun tasdikidir. Fransadaki en büyük parli 80sy&- Hötler ise, Marsilyada akdettikleri son kongrede her hangi suretle . general Franito hükümetinin muhariğ ve müs- lakil olduğunun tanınmaması hakkı da kaft karar ittihaz edilmiştir. Bugün Fransadaki kabinenin başında s05y4- | listler bulunmügorlar isa de kabine- nin yaşaması bunların müzaheretine Bunun için Chaufemps ka- iyatla hareket etmiş ve adö- mi müdahale komitesinde Sovyetler- den sonra en ziyade muhterizane va- | | yadaki boğuşanlar Seyyar mükelleflerin kazanç Vergi kanununda yapılan tadilât vergi nisbetlerini değiştirdi Ankara 19 (hususi mulhabirimiz- den) — Yeni kazanç vergisi kanunu” nun dokuzuncu maddesi ile, esas ka- zanç vergisi kanununun 37 nci mad- desi değiştirilmiş ve bu madde ile seyyar mükellefler, daha âdiline bir tasfiyeye tabi tutuldukları gibi vergi mikdarları da, her birinin kazanç yaziyetlerile mütenasip olmak üzere on, on iki ve yirmi misli olarak tayin edilmiştir. ni hükme göre esas kanunun maddesinde zikredilen mü- | ör vergi nisbeti noktasından Şu tasnif edilmektedir; A) Denizde, nehirde, irmek, göl- Ter karada hernevi nakil ve cer vasıtalarında ücretle çalışanlar, in- şaai ve imalâtta götürü, aylık veya gündelik ücret mukabilinde devamlı veya muvakkat surette iş alan amele ve her nevi seyyar satıcılar, işçiler ve hamallar kundura boyacılar ve 30 uncu maddenin son fı yazlı müstahdemlerden g gayri sali kazançlarının (10) misli; B) Hernevi nakil ve cer vasıtaları- nr maf sahibi veya müstecir sıfatile işletenler, inşaat ve imalâtta çalışan lar, seyyar sanatkârlar, vapur işletenler, simsar- ründelik m (12) misli; C) Birinci maddenin (D) fıkrasına dahil olan iş ve teşebbüsler erbabın- den gündelik gayri safi küzançları- nın (20) mi A ve B fıkralarında zikredilen <in- şaaf, ve imalâtta götürü, aylık veya gündelik ücret mukabilinde devamlı veya muvakkat surette iş alan ame- Tes, «inşaat ve imalğtta çalışan us talar» tabirleri, hakiki veya hükmi bir şahsa merbut olmıyarak, serbes surette İnşaatta çalışan rençper, Si- vacı, dülger, doğramacı ve saire gibi ustaları ve işçileri ifade etmektedir. Yeni nisbetler hangi tarihten muteber olacak? Yeni kazanç vergisi kanunu 24 ha- ziran 1937 tarihinde İneriyet. mevkii- De girmiş ve bu tarihe kadar 1937 mali yılı vergileri tarhedilmiş oldu- ğundan, bu nisbetler ancak yeni ka- nunun meriyete girdiği tarihte he- nüz vergileri tarhedilmemiş olan mü- | kelleflerle, evvelce tarhedilip te itiraz | edilmesi. dolayısile tahakkuk etme- miş ve İtiraz komisyonunea. vergileri | yeniden tarhına. karar verilmiş. olan mükelleflere tatbik olunacaktır. İ dafaasının müsaadesi nisbetinde şid İ nevegrevleri ve bahusus Paristeki otel İ söylemesi sosyalistler ve komünistler iyet.alan devlet Fansa olmuştur. Diğer tarajlım Pransw kabinesi- nin başında bulunan radikal sosya” listler ve bunlardan eski mali mektep ün müteasst5 taraftarı yeni ye nazırı Bonnet'nin âdi bütçeyi bevzin içim son derecede stkt tasarruf yapmakta olması ve fevkalâde bülçe- nin sarfiyatıns memleketin hariei mü- detle kısması sol partilerden: sosyalisi- lerle komünistler tarafından hiç te hoş görülmentektedir. Çünkü bunların ameleye gösterdik- Teri içtimai dirçok menfaatlerin tasar- ruf dolaywile suya düşeceğinden ve neticede kendilerinin amele sınıfı ara- sndaki nüfuz ve ifibarinin sarsılacı- Yeni beşvekil Chautemps'n eski başvekil Blum'e bensenseyip amelenin, hatır ve gönlüne o kadar bakmıyacağı- müstahdimini grevini sert müdahale ie nikayete erdireceğini açık olarak ve amele tarafından hiç te Koş gürül memiştir. Bu memnuniyetsizliklerin ye- ni hareketler uyandıracağı her an bek- Tenebilir. Feyzullah Kazan vergisi İstanbul balıkhanesindeki kabzimalların vergi isbetleri nunun 37 mci maddesinde yapılan değişiklik arasında İstanbul Balıkha- nesindeki kabaımalların vergi nisbeti | de bulunmaktadır. | Maddenin yeni şeklindeki bu hü- | küm şöyledir: «İstanbul Balıkhanesindeki seyyar kabzımalların vergi nisbeti bunlara Balıkhanece ödenen paranın © 5 İ- dir, (3. üncü maddenin 9 uncu fık- rasındaki balıkçılar hariç)» Bu suretle İstanbul Bahkhanesin- de iş gören kabzımalların yalnız sey- yar olanlarının bu madde hükmüne tabi bulunduğu tavzih edilmiş oldu- ga gibi, bunların vergi nisbetleri de & 10 dan © 5 e indirilmiştir. Bu fikranm sonundaki (3 üncü maddenin 9 uncu fıkrasındaki be- lıkçılar hariç) kaydi iktisad encüme- | ni tarafından Yâve edilmiş- tir. Esas kazanç vergisi kanununun 3 üncü mağdesinin 9 uncu fıkrası «kendi mahsullerini ve bunlardan cı- kardıkları maddeleri dükkân açmak- sızın satan çifçilerle avcıların kazanç yergisinden istisnalarına dairdir, İktisad encümeni bu ilâveyi yap- makla, bu verginin. münhasıran kab- zımalların kazanç vergisi olduğunu, ve binaenaleyhi Balıkhaneden ödenen vergi çıktıktan sonra değil, Saat 17 de, BÜ enddesinde, elektrik Şirketi ELEKTRİKLE YEMEK PİŞİRME dersi verilecektir. —r— vergi kesilmeden evvelki mikdarı | Vergileri, yeni kanunun meriyete girmesinden evvel tahakkuk etmiş (Bayanlara mahsus) Dokuzuncu iştetme kadrosu geldi Hiç bir memur açıkta bırakılmamıştır Şark demiryolları kurapanyası sa- tın alındıktan sonra teşekkül eden Devlet demiryolları Avrupa hattı doku- zuncu işletme müdürlüğü. için yedi aylık muvakkat bir kadro yapılmıştı. Bu kadronun müddeti bittiğinden do- kuzuncu işletme müdürlüğünün bir senelik esas kadrosu hazırlanmış ve işletmeye tebiliğ edilmiştir. Yeni kadro ile eski baş müfettişlik emrindeki komiserlik ve teşkilâtı lâğ- sedilmiştir. Baş müfettiş B. Selâhad- din terfian dokuzuncu işletmenin umumi müfettişliğine tayin edilmiş tir. Lozan munhedesi mucibince Pit- yon ile Srilengrad arasındaki Yunan topraklarından geçen demiryolların mürakabesi için Yunanlılardan başka bir de Türk mümessil bulunması lâr zım gelmektedir. Evvelce bu iş baş müfettişlik teşklâtı tarafından idare olunuyordu. Bu teşkilât yeni kadro ile lâğvedilince Yunan topraklarm- dan geçen demiryolu için doğrudan doğruya bir mümessillik ihdas edil miş ve bu vazifeye de eski komiser 1. Fehmi tayin olunmuştur. Lâğvedilen teşkilâttaki iki memur da umumi müfettişlik emrine verilmiş, bu suret- le yeni kadto İle hiç bir memur açık- ta bıralalmamıştır. Esasen Devlet demiryolları idaresi açıkla memur: bırakmak değil, ihti- yaç nisbetinde işletme müdürlükleri kadrolarını takviye etmek istemekte- dirler, Bu maksadla da işletme mü- dürlükleri kadro vaziyetleri gözden geçirilmekte olduğu gibi tevsüne ih- tiyaç olub olmadığı da tedkik edil- mektedir. Son açılan müsabaka imti- hanında muvaffak olanlar umum mü- dürlük teşkilâtma peyderpey tayin edilmektedirler. Dokuzuncu işletme müdürlüğünün yeni kadrosu, işletmedeki bütün me- murları sevindirmiştir. Çünkü eski şirket zamanımda atilerinden endişe- Hi bir halde çahşan memurlar artık tamamen Devlet demiryolları emrine geçmiş ve her türlü haklara sahip bi- rer devlet memuru olmuşlardır. Dokuzuncu işletme müdürlüğüne tayin edilmiş olan devlet demiryolları eski umum müdür muavini B. Cemal Hidayet rahaisızlığına binaen ameli- yal olmak üzere 15 gün kadar izin al- mışlır. İşletme müdürlüğüne umumi! müfettiş B. Selâhaddin vekâlet etmek- | tedir. Muhasebeci ve malmüdürleri Bu sene bir derete terfi edenlerin isimleri Ankara 20 (Akşam) — Maliye Ve- kâleti bu sene hizmetlerini dolduran muhasebeci ve malmüdürlerinden va- zifelerini hakkile yapanlar ve işlerin- de gayret ve hakkaniyet gösteren aşa- ğada isimleri yazili muhasebeci ve mak müdürlerini birer derece terfi ettir- mek suretile taltif etmişlerdir: Deniz filoları mühasii Bekir Sami, kolordu muhasehecilerinden Mehmed, fır. ka muhasebecilerinden Fehmi, Adı, Ham- di, Resül, İzmir muhasebecisi İbrahim, Niğde muhasebecisi Nedim, Sıvas muha- sebecist Ziy, Tekirdağı mutasebecisi Ax, mi, Urfa muhasebecisi Âdil, İsparta m hasebecisi Hümü, Kirklareli muhasebe cisi Hulüsi, Yalova malmüdürü Faik, Nu- #eybin malmüdürü Hamdi, Gerze mal- dürü Hamdi, Gelibolu malmüdürü İbra- hım, Karaağaç malmüdürü Cemil, Saidi malmüdürü Fikret, Meriç malmüdürü Bö. leyman, İmroz malmüdürü Şevki, Yeşi yukışla mal- 24 saatte 27 tifo vakası görüldü Suyu mikroplu kuyular körletiliyor. Çürük meyvalar imha ediliyor 27 tifo vakası tesbit edilmiştir. Ancak bu vakalar içinde üçü, dördü bundan yirmi, otuz gün evvel hastalığa Cutu- lup ta şimdi meyadanâ' çıkmıştır. Son zamanlarda yapıları araştırma- lar ve ihbarlar'gizli olarak kâlan tifö- Tulari meydana çıkarmaktadır. Belediye tifo mücadelesine bir kat daha ehemmiyet yermek üzere Kirk- çeşme ve Halkalı su hazinelerinin Be- Tediye Sular idaresi tarafındari (e mizlenerek içlerinin dezenfekte edil- mesini emremiştir ve dünden itibaren bunların temizlenmesine -başlan- mıştır. Bundan başka yapılacak tah- Miller neticesinde mikroplu. olan ku- yuların derhal doldurularak körletik- mesi kararlaştığı için bunun da tat- bikine başlanmıştır. Meyvaların, tifonun sirayet. ve in- tişarında bilhassa çok müessir olduk- ları görüldüğünden, verilen bir karar Üzerine ezik, çürük meyvaların satışı yasak edilmiş ve bu kararın fk tat- biki şekli olarak dün yetmiş kilo muh- telif cinste çürük ve ezik meyva imha edilmiştir. Tifo aşısına yine büyük bir faaliyet İstanbulda son yirmi dört saat içinde Te devami ediliyor. İkinci aşı da dahil olduğu halde şimdiye kadar 200 bin Kişi aşılanmıştır, Mecburi tifo aşısının şimdilik Fatih ve Eminönü kazaların- dan başka diğer kazalara teşmili dü- şünülmüyor. Ancak diğer Kazalarda tifo çıkan mahalle ve sokakta Bulu- nanlarla bütün gıda maddeleri satan- Tar mecburi aşıya tabi tutuluyorlar. Belediye teftiş heyeti Belediye teftiş heyeti, yakın zaman- Tara kadar daha ziyade memurların faaliyeti ve Belediyeye aid dahili işler- Te meşgul oluyordu. Teftiş heyetinin bu şekilde çaliş- ması doğru görülmemiş ve Belediyenin umumi hizmetlerinin, bilhassa temiz- Fk ve sair günlük işlerin günü gününe yapılıp yapılmadığının da Belediye müfettişleri tarafından kontrol edil- mesine karar verilmiştir. Bu karar Mecra ağızlarına kireç dökülecek Açık lâğımlarla mecra gızlarına ve çok pis olan yerlere sönmemiş kireç dökülmesine karar verilmiştir. Bir lirayı iki yapanlar! Para makinesine 1400 lira yerleştirilmiş beş gün sıra ile beklenmiş... Makine açıldığı zaman içinden 2800 lira yerine kâğıt parçaları çıkmış! Zabıta Hasan ve Ali adında iki dız- dızcı yakalamıştır. Bunlar verilen bir Urayı iki lira yaptıklarını iddia ede- rek saf kimseleri dolandırıyorlardı. İki dazdızcının yakalanması şöyle ol- muştur. Fener polis merkezi memurların- dan biri, şüphe üzerine bir gün Ha- sanı çevirmiş ve üzerinde bulundur- duğu bir âlet, şüpheli görüldüğü için kendisinden ne olduğu sorulmuştur. Hasan; bur âletin kendi sanatına mü- tedair bir âlet olduğunu söylemek is- tememiş: Bu esrar sıkıştırmak için bir ka- lıptır!. Sözile memurları avutmük i5- temiştir. Fakat Fener zabıtası, Ha sanın bu sözlerine kanmamış, sözü- nün doğru olub olmadığını tespit et- mek üzere bu âleti emniyet direktör- lüğüne göndermiştir. Direktörlükte muayene. .edilen bu âletin, dızdızcılıkta kullarılan ve biri iki yapan kalıp olduğu tespit edir miş ve âletle tekrar Fener zabıtasına gönderilmiştir. 1400 lirası uçmuş! Bu sırada, Halim isminde bir adam, Fener merkezine müracaat etmiş, komiserin odasına girer girmez: — Mahvoldum, bittim.. 1400 lira Param uçtu gitli!.. demiş ve bir kol- tuğa yığılıp kalmıştır, Adamcağız teskin edildikten son- Ta, iş anlaşılmıştır. Kendisile yeni tanışmış olan bir adam; ahbaplığı ilerlettikten sonra kârlı bir iş teklif etmiş ve diğer bir adamın; yeni bir para makinesi icad ettiğini, bu ma- kinenin biri iki yapmak suretile para bastığını arzu ederse bu adamla da ile oturduğu evdir ve Halimle tani- şan da Hasanın ortağı Alidir, Burada Halim, para makinesi sahibine tak- dim edilmiş, uzun böylu ve çekişe çekişe pazarlıklardan sonra, mufabık kalınmıştır. Dızdızcı Hasan sop olak tak demiştir ki; — Bu makinede kullandığım ecza pahalıdır, Koyacağımız paralar, 50 olmalıdır ki Ta ecza gitmesin!, 1400 lira makineye konuyor! Halim, bu sözleri de mantıki bul muş ve nihayet 1400 lira para 2800 lira olmak için para makinesi arası- na konmuştur. Bu iş bitip makine iyice sıkıştırıldıktan sonra Halime teslim edilmiş-ve Hasan gene demiş- tirki: — Şimdi bu'mukine üç gün dura- cak, hiç el sürülmiyecek, üçüncü gü- nü akşamı ben sana gelirim!. Maki- meyi açarız. Sermaye gene senin faz- lâ çıkacak paranım da yarısı senin yarısı benim!, demiş, ve Halim maki- neyi alarak evine yollanmıştır, Makineyi açınca ne görmüş? Halim, makineyi evin inal bir yerine yerleşlirmiş ve burada üç gün bekletmiştir. Üçüncü günü. akşamı makine Sahibinin gelmediğini rünce bir gün daha beklemiş, gens gelmemiş, nihayet beşinci günü, mar kineyi kendisi açmıştır, Makineyi, açar. açmaz ne görsün, para biçiminde kesilmiş, bir kaç yan- mış kâğıd... Halim, bu sahne karşi- sında çılğna dönmüş ve soluğu ka rakolda almıştır. Zabıta memurları dinledikleri bu Yunabilmiştir, Her iki ortak ta paran üst tarafi nı yediklerini söylemişlerdir. Müsade» re edilen para Halime iade edilmiştir.