28 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sakhahki Elfaberler Pekine karşı Japon taarruzu başladı - Şimali Çinde Japonlar askeri harekâta devam edecekler Japon kumandanlığı Çin halkına hitaben bir beyanname neşretti Londra 28 (Akşan) — Röyler ajansmın resmen vukubulan istih- baratma göre Japonlar, dün geceden itibaren Pekin şehrine karşı taarruza başlamışlardır. Tapon harekâtı devam edecek Çin generallerine salâhiyet Londra 28 (Akşam) — Röyterin is- tihbaratına göre Nankin hükümeti şimali Çin generallerine Japon taar- Tuzuna karşı koymak için tam salâhi- yet vermiştir. TTiyen Çindeki Japon sefareti mü- messili, vaziyetin seri ve gayri mun- tamır inkişaflara yol açtığını beyan etmiştir. Tiyen Çindeki Japon mınta- kasında bir bomba patlamış, 5 kişi ya- ralanmıştır. Japon harekâtı nasıl ve ne zaman Lasladı? Paris 28 (Akşamı — Uzak Şarktan gelen haberlere göre Narikin hükü- metinin Japon ültimatomunda ileri sürülen talepleri reddetmesi üzerine Çinliler evvelki gece sabaha karşı saat üçte Noyan, Lakoçao ve Tiyen Çin civarında askeri harekâta -baş- lamışlardır. Japon kumandanlığı bu münase- betle halka hitaben neşrettiği bir be- yannamede, başlanılan askeri hare- kâtın Japonlara karşı Çinlileri tedi- be matuf olduğunu, sakin yerli Çinli- leri istihdaf etmediğini, Çinde yaş yan ecnebilerin himaye ve ecnebi me- nafine hürmet ve riayet < edileceğini bildirmiştir. Çin Hariciye Nezareti mümessili, Japonların, güya kendilerine karşı yapılan tecavüzleri tenkil bahanesi- İe, Şimali Çini zapt ve işgal etmek istediklerini beyan etmiştir. Japon Hariciye Nazırı mühim bir nutuk söyledi Nazır, Şimali Çindeki son hadiselerin bütün mesuliyeti Çine aid olduğunu söylüyor Tokyo 21 — Hariciye nazırı B. Hi- rota, meclisin 71 inci toplantı devre- si münasebetile bir nutuk söylemiştir. Nazır nutkunda demiştir ki: «Japonya Şarkta istikrarı temin eden, dünyada hakiki bir sulhün te- essüsüne yardım eyliyen bir devlet ol- mak istiyor. Çinde Japonya aleyhin- de bir cereyan vücude getirmek için muttarid bir surette çalışılıyor. Geçen sene Chentu hadisesi üzerine Çinlile- Tİ, Japonyaya karşı tuttukları politi- kayı tadil etmeğe” ve iki memleket arasındaki münasebatın iyileşmesini ir, Son hadiseler Çinde Japonya aley- hindeki hissiyatın arttığını gösteriyor. Maamafih Çinin Japon siyasetini ya- kın bir zamanda anlıyacağını ümid et- mekteyiz. Ayın yedinci günü Loukoutchino'da olan hadise üzerine Japon hükümeti ihtilâfı vahimleştirecek bir yol tut- maktan çekineceğini bildirmişti. Çin makamlarının 11 temmuz anlaşması- nı nihayet tatbik edeceklerini umu- yorum.» 'B. Hirota, netice olarak, Japonya İle İngiltereyi biribirine bağlıyan an- anevi dostluğu ve Japonya ile Alman- ya arasındaki sıkı ve dostane münase- betleri ehemmiyetle kaydetmiştir. Japon Hariciye nazırı, Japonyanın bütün memleketlerin iptidai madde- ler elde etmesi ve beynelmilel ticaret serbestisinden müstefid olması mese- lesine atfetmekte olduğu ehemmiyet- ten bahseylemiş ve Japonyanın bu te- mennileri şeniyetler haline getirmeğe memur edilecek bütün teşekküllere iştirake âmade olduğunu söylemiştir, İzmirli mektepliler Askeri kamplardan merasimle döndüler İzmir 21 (Telefon) — Askeri kamp talim ve terbiyesine tabi tutülan ve müddetlerini dolduran binlerce mek- tep talebesinden mürekkep kamp ala- yı bugün İzmire dönmüş, İzmirlilerin göğsünü zevk ve heyecanla kabartan tezshürlerle büyük bir geçid resmi Cumhuriyet meydanında Atatürk heykeli önünde yapılan merasimde Vali B. Fazlı Güleç, general Ratip Ak- tuğ, şehir içinde hazır ol vaziyetinde duran gençleri teftiş etmişler ve ban- donun çaldığı İstiklâl marşı selâm ve- siyetinde hep bir ağızdan söylenmiş- tir, Gençler Atatürk heykeline bir çe- lenk koymuşlardır. Bir dilencide 15 altın bulundu İzmir 27 (Telefon) — Belediye ta- rafından yakalanan bir dilenci Üze- rinde 15 altın lira ve 85 banknot bu- Jundu. Mahkemeye verilen dilenci ıslahı hal edinceye kadar Kültürpark- ta çalıştırılmasına Karar verdi, Suriye fevkalâde ; komiserinin beyanatı | İhtilaf beladlağ kalkmıştır, buna Türk matbuatı. bir misaldir, dedi Antakya 21 (Akşam) — Suriye fev- kalâde komiseri kont dö Martel dün gazetecilere beyanatta bulunarak: — İhtilâf denen şey artık or- tadan kalkmıştır. Buna misal de Türk matbuatıdır. Şimdiki neşriyatları ne kadar dostanedir, demiştir. B. Martel Antakya klübüne gitmez- den evvel: «Yeni rejime uymak için İ ya Arap kalacaksınız veya Türk ola- caksınız, aksi halde Cenevre anlaş- ması sizin için daimi bir cidal olacak- tar» demiştir. 'Hataydaki bilümum siyasi teşekkül- Ter hükümetçe resmen tanınacaktır, Sıhhiye Vekili döndü Bir müddettenberi Avrupada bulu- nan Sihhiye Vekili B. Refik Saydam, dün Romanya vapurile İstanbula dönmüştür. Natia vekilimizin İsveç gazetecilerine beyanatı | İsveçten dört köprü ve şose mühendisi angaje edildi Stokholm 21 (A.A.) — İsveç ajası | bildiriyor; Türkiye Nafıa vekili B. Ali Çetin- kaya, İsveçten ayrıtırken, gazetecile- Ti kabul ederek, İsveçteki tedkik se- yahatinin çok*faydalı olduğunu, bil- hassğ İsveçte amelehin yalnız çalışma ve hayat şartlarını değil, onların atel ye ve sıhhi tesisatlarını da tedkik et- tiğini, sekiz saatlik gün kanunu ge niş bir mikyasta Türkiyede de kabul edildiği için, bu seyahat vesilesinden istifade ederek bu kanun hükümleri- nin tatbiki hakkında müessir bir kon- trol temini tarzına dair de tedkikatta bulunduğunu söylemiş ve demiştir ki: «İsveçin, Türk demiryolu inşaatına malzeme vermesi meselesine gelince, bu hiç şüphesiz bir konjonktür işidir. Bununla beraber, biz İsveç mamulâtı- mın evsafını dalma takdir ediyoruz.» Vekil, karşılıklı ticaret mübadelesi- nin istikbalde çoğalacağı ve bu suret- le de Türkiyeye İsveç malzemesine müracaat imkânını vereceği ümidini izhar ederek şu süretle devam et miştir: «Hâlen, Türkiyede en mühim ve başlanmak üzere olan iş, suların sevi- yesinin tanzimi İşidir. Bu iş için de İsveçin teşriki mesaisini arzu ediyo- ruz, Stokholmdaki ikametim esmasin- da, dört köprü ve şose mühendisi an- gnje ettim. Başka daha mühendis bul- saydım onlar: da alacaktım. Zira İs- veçliler bu sahada büyük bir tecrübe- ye meliktirler.» Rumen kabinesi Tataresko, ağustosun ortasında istifa edecekmiş! Bükreş 27 (Akşam) Kurentul ga- zelesinin yazdığına göre, Tataresko hükümeti, istifasını 15 ağustosa doğ- ru verecektir, Yeni kabine, liderlerden Mihalake ile Vayda Voevod tarafın- dan teşkli edilecektir. Yeni kabinenin gayesi seçimleri yapmak olacaktır. kurumu üç yerde satış bürosu kuruyor İzmir 27 (Telefon) — İzmir Üzüm kurumu bu sene gerek satış koopera- fleri ortaklarının mahsullerini © ve | gerek yaş üzüm satışı için Londha, | Hamburg ve Lehistanda geniş mik- yasta üç salış bürosu kuracaklır. Üzüm kurumu çekirdeksiz kuru üzüm ve incir salışlarını bu teşkilât vasıtasile yapacaktır. HE Istanbul limanı Tesisatlandırma projesini yapacak olan Gibs geldi İstanbul limanının tesisatlandırma projesini yapacak olan Gibs müesse- sesi sahibi B. Gibs beraberinde 10 ka- dar İngiliz mühendisi olduğu halde dün Londradan şehrimize gelmiştir. İngiliz iş adamı dün öğleden son- Ta arkadaşlarile birlikte Liman işlet- me-idaresine gelerek müdürü ziyaret etmiş ve muhtelif liman işleri hakkın- da kendisile görüşmüştür. Diğer taraftan İktisad Vekâleti De- niz ve Hava müsteşarı B. Sadullah Güney de dün sabah Ankaradan şeh- rimize gelmiş ve öğleden sonra Liman işletme idaresinde tedkiklerde bulun- muştur. Müsteşar, B. Gibs ile de gö- Tüşmüştür. Üniversite talim taburunun müsameresi İstanbul Üniversitesi talim taburu- nun ikinci devresi kampına iştirak eden talebe tarafından dün âkşam 'Harbiyede Yedek subay okulunda bir müsamere verilmiştir. Müsamereye bir çok zevat davetli idi, Müsamereye İstiklâl marşile baş» lanmış ve memleket havaları çalın» miş, Karagöz oynatılmış, Zeybek oyunları ve bir komedi oynanmıştır. Devreye iştirak eden er tara- fından verilen müsamere çok muvaf- .Cami, mescitlerde hizmet edenler için barem Vakıflar umum müdürlüğü yeni bir talimatname hazırladı Ankara 27 (Akşam) —, Vakıflar umum müdürlüğü, mazbut vakıflara dahil cami ve mesçitlerde hizmet edenlerin aylıklarına ait olmak üze- re bir talimatname hazırlamıştır. Cami ve medreselerde için bir nevi barem tesis eden bu ta- Umatnameye göre; üstün dereceye terfi için iki sene bir derecede bulun- mak şarttır. İlâhiyat fakültesi, imam ve hatip mektebi mezunları İle bifzı bulunanlar için bu müddet bir senedir. Her hangi bir hademenin aylığı bir derece terfi suretile arttırılabilir. Hiz- met müddetleri yirmi seneyi geçen hademenin iki derece terfileri caizdir. Cami ve mesçitlerde açılacak hiz- metlere terfi müddetihi dolduran da- ha aşağı derecedeki hademeler ter- fian ve naklen tayin olunacaklardır, Cami ve mesçit hizmetlerine lk tayin olunan, alınacakları hizmetin kadrosu müsaid olmak kaydile en çok onuncu dereceye, İlâhiyat fakül- tesi, imam ve hatip mektebi me- zunları ile hıfzı bulunanlar sekizinci dereceye alınabileceklerdir. Emaneten idarede olsa bile mül hak vakıflara ait cami ve mesçit müs- tahdemlerinin aylıkları vakıfların ge- Madridde harp neden durdu? Iki taraf da başka başka sebep gösteriyor Pariş Yi — Madrid etrafındaki mu- harebe durmuştur, Nasyonalistler mü- him muvaffakıyetler kazandıklarını ve hükümet kuvvetlerinin bütün mu- kabil taarruzlarını tardettiklerini, yeni mevzilerini tahkim için taarruz- larını durdurduklarını söylüyorlar, Bunların iddialarına göre, hükü- metçiler 50 tank kaybetmişlerdir. En iyi askerler mukabil taarruzda erik miştir. Hükümetin tebliğine göre ise, nas- çalışanlar | | iirine göre çoğaltılacak ve azaltıla- caktıt, İmam ve hatip, müezzin ve kayyu- mu ayrı olan çamilerde imamlık ile İ hatiplik ye müezzinlik ile kayyum- luk birleştirhinceye kadar her birine | eski aylıkları verilecektir, Ancak bun- ların birleştirilmesi umum 'müdür- lükçe gerekli görülen büyük camiler- j de, o cami hademe vazife ve tahsisatı yekünu dahilinde olmak kaydile, bu hizmetlere birer derece tesbit edile- cek ve aylıklar bu derecelere göre verilecektir. Başka hizmeti olmak veya ticaretle iştiğal etmek gibi sebeplerle tam ay- hk ve yahut tahsisat almyacak ha- demeye bu baptaki mevzuatla göre aylık ve tahsisat verilecektir. Talimatnameye bağlı bir cedvel ile cami ve mesçit hademeleri İçin on üç derece kabul edilmektedir. Cami ve mesçitlerin genişlikleri ve cemaatleri göz önünde tutularak hazirlanan bu cedvele göre: 1 inci derece 30, 2 nci derece 25, 3 üncü derece 20, 4 üncü derece 15, 5 inci derece 12, 6 ncı derece 10, 7 nel derece 7, 8 inci derece 4,5, 9 uncu de- rece 3, 10 uncu derece 2,5, 11 inci de- rece 1,5, 12 inci derece 1 ra ve 13 ün- ci derece de 50 kuruştur. Çingeneler arasında ihtilâl Bir kısım çingeneler yeni kralı tanımıyorlar Varşova 27 (Akşam) — Geçenler- de Varşovada bir çok memleket çinge- neleri mümesşiilerinin ve 50 bin seyir- ci halkın İştirakile seçilen çingeneler krali Yanuş Kvekin intihabı, Slovak- ya çingenelerini memnun etmemiştir. Bu sebeple Slovakya çingeneleri isyan halindedirler. Nutrada yaptıkları bir büyük içti- mada, Varşovada çingeneler krah in- tihabında mümessilleri bulunmadı- ğini zikretmişler ve hattâ kendilerine yonalistler 25 bin kişi kaybetmişler ve | mensup eski çingene hanedanından bu yüzden taarruzlarını durdurmuş- lardır. kral namzedi Anton: Stoykanın nam- zetliği kabul edilmediğini İleri süre- Bi teci öldü, bir | rek Yeni kral Yanuşu tanımadıkları- ir gazeteci öldü, bir gazeteci tilerdir. yari ni ilân i İçtimada kral Yanuşun derhal tah- Madrid 71 (AA) — Dün akşam | çı terketmesi ve bütün çingenelerin, aslen Lehistanlı Brunete cephesinde kraliyet yerine umum memleketlerde- olan Fransız fotoğraf muhabirlerin. | ki çingenelerden birer mümessil bu- den madam Taro ile bir Avrupa gâ- | junacak bir heyet tarafından idare zetesinin hususi muhabiri B. Ted Al | olunmaları istenmiştir. lan'a son süratile gitmekte olan bir İçtima sonunda, garbi ve cenubi tank çarpmıştır. Tank, hükümetçile- | Slovakya çingenelerinin Yanuşu asla re aiddi. Madam Taro, ezilmiş ve has- | tanımadıkları hakkında kralın ken- tanede ölmüştür. B. Allanın ayağı ki disine telgraf çekilmesi de kararlaştı- rılmıştar. Brunete cephesinde telef olmuştur. Bask hükümeti reisi Pariste rılmıştır. Mandalar komisyonu Cenev- rede toplanıyor Lonâra 21 A.A.) — Müstemlekât nazırı B. William Ormsby Gore, Le Bourget 71 (A.A) — Bask hükü- | Mandalar komisyonunun içtimaında meti reisi B. Aguirre, beraberinde ka- hazır bulunmak üzere Cenevreye ha- nsı ve kızları olduğu halde buraya | yeket etmiştir. gelmiştir. Bulgar ordusunun soribâhar manevraları Sofya 26 (Akşam) — Bulgar ordu- #unun sonbaharda yapılacak manev- yaları hazırlığı için harbiye nazırı ge- neral Hristo Lukof ile erkânharp rej- $i general Peyef iç illerde bazı garni- sonları teftiş ettikten sonra buraya dönmüşlerdir. İzmirde bir otomobille bir kamyon çarpıştı İzmir 27 (Telefon) — Kemalpaşa kazasında numarası benüz anlaşıla» mıyan bir tenezzüh otomobili ile bir kamyon çarpışmış, yolculardan tütün. tüccarı İrfan, İbrahim kızi Emine ve aklama eee, “26 büyük stadyom yapılacak Memleketin her tarafında, spor fa- giliyetini canlandırmak için 26 vilâ- yette 26 stadyonun inşasına karar verilmiştir. Konya, Edirne, Kastamo- nu, Kütahya ve sair yerlerde geçen sene inşasına başlanan stadyomların inşasına devletçe verilecek tahsisatın. Akinci kısmı da mahallerine gönderil. miştir. Deniz müsteşarı şehrimizde İktisat Vekâleti deniz müsteşarı”B, Sadullah dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Paris mezbahalarında grev Paris 27 (A.A.) — Paris mesbahala- rında:bir grev hareketi teressüm et. meğe başlamıştır. Amelenin üçte ike 4 işlerini bırakmışlardır.