28 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Mi... 1. “4 AKŞAM > NE 28 Temmuz 1937 Yerli mallar sergisi açıldı! Memlekette spor Yukanda sanayi birliği umumi kâtihinin nutku dinlenirken, ortada İktisad Vekili bir pavyonu gezerken, aşağıda serginin güzel pavyonlarından biri (Baş tarafı 1 inci sahifede) Dokuzuncu yerli mallar sergisini bugün açarken ayni zamanda İstan- bul MI sanayi birliğinin onuncu yıl- dönümünü de idrak ediyoruz, Her iki hadisenin bir araya gelişi bizim için en mesud bir tesadüf eserdir. Bu on sene içinde İstanbul sanayi birliği memleketimizin sanayileşme hareke- tinde elinden gelen gayreti sarfetmiş- tir, Sanayi için 1927 senesi bir başlan- giçli. 1923 senesinde 341 fabrika mev- Cudken 1934 senesinde fabrikalar ye- künu 1310 a çıkmıştır. Böyle bir ha- dise ancak Atatürk Türkiyesine mü- yesserdir. Kıymetli vekilimize, sergi- nin kuruluşunda bize gösterdiği alâ- kadan dolayı teşekkür ederiz. İktisad Vekilinin nutku 'B. Halid Güleryüzden sonra İktisad vekili B. Celâl Bayar kürsüye gelerek şü nutku söyledi; «— Memleketimizin sanayi politi- kasından, sanayileşme hareketinden bahsetmeğe lüzum yoktur. Bu, muhte- dif vesilelerle millete arzedilmiştir. Sa- dece iptidai madde yetiştirmekle ikti» fa eden milletler medeni sahada da- ima geri kalmışlardır. Sanayi hareke- tini milletimizin medeni sahada ileri- Jemesinde bir âmil telâkki ederiz. İstanbulun sanayi hareketlerini mütalâa edersek bu güzel şehrin bü- yük bir sanayi merkezi olduğunu ko- Jaya anlıyabiliriz. İstanbul bu yolda çok ilerilemiş, terakki etmiştir. Güzel İstanbulun hususiyetlerinden biri de İstihsalâtile istihlâkini kendi bünye- sinde toplamış olmasıdır. Ayni zaman- da, Türkiyeyi ziyaret etmek istiyen ber seyyahın bu güzel şehri görmek en büyük arzularından biridir. Bu ba- kımdan da İstanbulda bir sergi vücu- de getirmek zaruridir. Fakat şurası da muhakkaktır ki, İs- tanbulda dalmi bir sergi binası olma- ması büyük bir noksandır, Alâkadar- ların teşebbüsile Ankara ve İzmirde dalmi bir sergi yeri meydana getirli- diğini ve bu hususta hükümetin yar- dımları dokunduğunu biliyorsunuz. Ankara ve İzmirde olduğu gibi bura- da da harekete geçilerek bir sergi bi- nası yapılmasına teşebbüs edildiği takdirde hükümet yine yardıma âmâ dedir. Milli sanayi birliği onuncu yıldönü- münde bize dokuzuncu yerli mallar sergisini hediye ediyor. Bundan do- layı birliğe teşekkürlerimi bildirir ve muvaffakıyetinin devamını dilerim.» Sergi geziliyor Şiddetle alkışlanan, B. Celâl Baya- rın bu söylevinden sonra, davetliler, sergi binasının büyük giriş kapısı önü- ne biriktiler, İktisad vekili kendisine tepsi içinde uzatılan gümüş makası alarak kırmızı beyaz kurdelâyı kesti ve serginin gezlimesine başlandı. Bu seneki sergi, son birkaç seneye nisbet- le daha mükemmeldi... Önce Sümer ve İş bankalarının karşılıklı pavyon ları gezildi. Sümer bank pavyonunda Celâl Bayar her şeyi en ince teferrü- atına kadar tedkik ederken İzmit fab- Tikasının kâğıtları üzerinde bilhassa durdu ve: — Sizin daha iyi mallarınız vardır, dedi ve hâve tti: İyi yapmak güçtür, fakat teşhir sanati de onda daha güç- tür. İktisad vekili Nazllli fabrikası önün» de de, bu fabrika için işçiler yetiştri- leceğini söyledikten sonra İş bankası pavyonunu gezdi. Yazma ve dokuma fabrikası önün- de B. Celâl Bayar iplik işlerine temas ederek sordu: — Nasıl, mevaddı iptidaiye buluyor musunuz? İktisad vekiline şu cevabı verdiler: — Yeni ithalât rejimile bize geniş mikyasta İmkân verdiniz. Kalem ihracatı B. Celâl Bayar Nürkalem fabrikasi pavyonunda bilhassa dahili kalem sar- fiyatından başka ihracatı da düşün- mek lâzım geleceğine İşaret etti ve çivi pavyonunda da çivi işlerine çok ehemmiyet verildiğini söyledi. Çoraplar niçin çürüktür? Celâl Bayar çorap pavyonunda: — Bayanları memnun etmiyorsu- nuz! Onların zevkini tatmin edin; zi- ra propagandaları çok kuvvetlidir, dedi, ve sordu: — Çoraplarınız çatlıyor, niçin? terbiyesi Baş tarafı 1 inci sahifede) ler teşkil olunamamıştır. Genç spör- culara iyi ahlâk nümuneleri vermiyen idareciler bulunması teessüf olunacak bir şeydir, Spor terbiyesi Efkârı umumiyenin bilmesini arzu ederim Ki, artık sporun kaldırım kav- gası halinde devam etmesine ve mun- tazam sporun kendi tesir sahaları ha- ricinde kurulmaması için çırpınanla- rın şararlı tesirlerine nihayet verile- cektir. Hazineden yapılan fedakârlık- Jar, C. H. Partisinin sporculara göster- diği kolaylık ve yardımlar, sporun #sü maksadını temin etmek içindir. Bpor terbiyesi, Partimiz ve hüküme- timizce esaslı bir terbiyedir ki, bunun doğru istikametten şaşırtılmasına as- Ja müsaade etmiyeceğiz. İlk aldığımız tedbirler şunlardır: Alınan tedbirler 1 — 4 temmuz hadisesinin doğru- dan doğruya alâkadarları tecziye olunmuştur. 2 — Spor ahlâkı mazbut olmıyan ve spor edebiyatını nifakta ve gençle- ri zehirlemekte zanneden unsurları 8por sütunlarına kabul etmemeleri çin, bu beyanalım gazete sahiplerine tavsiye olarak yazılmıştır. 3 — İçtimai ve mesleki mevkilerini #por bakımından nifak yolunda kul- lanmış olan zatların, böyle nüfuz kullanamıyacak vaziyette bulundurul- maları mercilerine takib ettirilecek- 4 — Maarif Vekâleti, Galatasaray talebesinin yanlış spor zihniyetinde bulunmalarına mektep talim ve idare heyetinden sebeb olanları tahkik ede- cek ve tedbir alacaktır. 5 — Türk spor kurumu, nizamna- menin emrettiği teşkilâtı süratle ta- bakkuk ettirecek ve nizamnamenin emrettiği vazifeleri ciddi ve sert bir sürette mürakabe edecektir. Anarşi- nin izalesi ve spor terbiyesinin iadesi | için bilhassa İstanbulda sür'at ve ka- tiyetle hareket etmek lâzımdır. 6 — Bu tavsiyelere ve alınan ted- birlere rağmen sayılan bu fenalıkla- rın-devamı görülürse, klüpler lâğve- dilerek yeni şerait altında kurulacak- tar, aamanaanansearanarsanenanansesaaassasasasnne — İsviçreden suni ipek gelmiyor, gelen ipekler çatlıyor. — Öyle ise çoraplara marka vura- hm, bu suretle herkes alacağı çora- bın çatlıyacağını bile bile alsın! Sanayicilerin derdleri İktisad vekili dokuma bezleri ted- kik ederken bunların çok kullanışlı | olduklarından, tuttuğundan | bahsetti ve kendisinin bunlarla büyü- | düğünü söyledi. Bir aralık sanayi umum müdürü B. Reşada dönen vekil, sanayicilerin derdleri olduğuna işaret | ederek bunlarla alâkadar olunmasını, kendilerile temaslarda bulunulmasını ve dilekleri etrafında notlar almma- sını söyledi. Krom istihsalâtı 'B. Celâl Bayar, çok beğendiği Eti Bank pavyonunda bilhassa krom ma- denine işaret ederek, gelecek seneki istihsalâtın 00,000 tonu bulacağını haber verdi ve dedi ki: — Eti Bank sahneye henüz çıktı. Fakat bu çıkış çok kuvvetli oldu, Ma- dencilik işinde bütün kudretimiz beş sene sonra görülecektir. B. Celâl Bayar, Yalova kaplıcaları pavyonunda su meselesine temas ede- rek orada kullanılan içme suyundan » İstanbula da getirilmesinin faydalı olacağına işaret ettikten sonra sigor- tacıların pavyonlarını gezdi ve Sonra da diğer pavyonları gezemeğe devam ile bilhassa ateş tuğlasile pek alâka» dar oldu, Uzun izahat aldı. Burgaz adasında çıkan ve ateş tuğlası yapıl- masına yarıyan mâddenin seramik sanayide bize çok lâzım olacağını söy- dedi. 'B. Celâl Bayarın bu suretle sergiyi gezmesi iki saatten fazla sürmüştü. Sergi gezildikten sonra bahçede hazır- lanan büfede davetliler izaz edildiler, Vekil saat yedide sergiden ayrıldı ve çok güzel hazırlanmış olan dokuzun- cu yerli mallar sergisi dün akşamdan itibaren halka açıldı. r | daponlar, silâhla- rını vermiyen bir Çin kuvvetini ihata ettiler (Baş tarafı 1-inci sahifede) hayet müfreze, şehrin dahilindeki kışlalara varmağa muvaffak olmuş” tur. Japon Harbiye Nazırı vaziyetin son derece vahim olduğunu beyan et mektedir. Nazır, bu vaziyet karşısın- da alınacak tedbirleri İmparatora arzetmiştir. Vaziyet gergin Nankin 27 — Şimali Çinde vaziyet çok gergindir. Çin kuvvetleri kuman- danı general Sung Cheh Yuan'ın Ja- pon ültimatomunu reddetmesi üzeri- ne Japonlar Pekin'e doğru ileri hare- kete başlamışlardır. Pekinin garbin- deki demiryolu istasyonunda şiddetli bir çarpışma olmuştur. Çinliler bura- sını işgal etmek üzere ilerliyen Japon kuyvetlerini tardetmişlerdir. Maamafih Japonların yeniden bir taarruzda bulunmaları bekleniyor. Bu sebeble Pekin şehrinde büyük bir heyecan hüküm sürmektedir. Hükü- met şehirde örfi idare ilân etmiştir. Japon Harbiye Nazırının beyanatı 'Tokyo 27 (A.A.) — Harbiye Nazırı, Diyette beyanatta bulunarak; Şimali Çindeki Japon garnizonunun Çin kı- | taatına karşı bir tecziye hareketine | girişmeye karar vermiş olduğunu söy- lemiştir. Kabinenin fevkalâde içtimamın 80- nunda hükümet namına söz söyleme- ğe selâhiyettar bir zat, ordunun meş- ru müdafaa tedbirleri ittihaz etmek mecburiyetinde kalacağını beyan et- miştir. Japon tebaası sefarethaneye cağrıldı Pekin 27 (A.A.) — Japon tebaasına öğleden evvel sefarethaneye girme- leri için talimat verilmiştir. İyi bir menbadan bildirildiğine göre bu 37- nci Çin fırkasının Japon ültimatomu- na karşı şiddetli harekete geçmesi ih- timaline binaen ittihaz edilmiş alel- âde bir ihtiyat tedbirlerinden bir şey değildir. Japonyanın kararı Tokyo 27 (A.A) — Kabine, Lang- fang hadiseleri dolayısile Şimali Çin- deki Çin kıtaatının hasmane hareket lerine karşı kati redbirler almağa ka- rar vermiştir. Şimali Çindeki Japon garnizonları, Pekindeki 'Tlençin mıntakasındaki Ja- pon ahalisinin hayat ve mallarını hi- maye elinek ve Çinlileri akdedilmiş itilâflar ahkâmına riayet etmeğe mec- bur eylemek için zaruri olan bütün tedbirleri otomatik olarak almak hak- kına maliktirler, Japon hükümeti, bu müdafaa ted- birlerinin tatbiki sırasında Şimali Çinde araziye müteailik taleblerde bu- | Tunmıyacağımı, ayni zamanda beynel- milel menafli de himaye etmek arzu- sunda bulunduğu hakkında teminat verir. Japon hükümeti, azimkârane haltı hareketi sayesinde ihtilâfı Şi- mali Çinde mevzlileştireceğini ve ni- za: pek yakında hal ve fasledeceğini ümid eder. Siyasi mahafilde bu beyanattan sonra mücadelenin iki misli şiddet- lenmesine intizar etmek lâzım gele- ceği beyan olunmaktadır. Japonların Pekinde bir hare- ket yapmalarma İngiliz hükü- metince arzu edilmediği bildirildi Londra 27 (A.A) — B. Eden, bu- gün öğleden sonra Avam Kamarasın- da aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: Japon kıtalarının Pekin içinde ve- yahut Pekin dışımda bir hareket yap- ması ihtimali hakkında bir rapor al- dım ve bunun üzerine Tokyodaki mü- messilimizi, böyle bir hareketin önü- ne geçileceği hakkında İngiliz hükü- metinin samimi arzusunu Japon hü- 'kümetine bildirmeğe memur ettim, MEVLÜD Rahmetli Babâli Evrak müdürü Rifat Okayın ruhuna cuma günü öğle nemazını müteakib Kadıköy Os- manağa camiinde mevlüd okunacak- tır. başka | ; — | Galatasarayın 33 yıldönümü bayramı Galatasaray Spor klübü başkanlı- dından: pldönümümüzün programı a de tesbit edil $i (Kâmil Etem) saat 15 te, 2 - Ga tasaray - Beykoz arasında su topu. saat 15,15 te, 3 - Yelken yarışları. saat 15,20 de, 4 - Atlamalar saat 16 da, 5 - Yüzme (küçükler arasında) saat 16,25 de, 6 - Dörtlük klâsik tekne yarışları (küçükler) saat 17 de. Taksim stadında: 1 - 100 metre saat 15,15 de, 2 - 800 metre 15,25 de, 110 metre 15,40 da, İ 4- 5000 metre 16 da, 5 - Uzun atiama 15,15 de, 6 - Sırıkla atlama 15,45 de, 7 - Voleybol maçı 16,30 da. 8 - Galata- saray - Beyoğlu Halkevi Basketbol 17,15 de, 9 - Yunan takımı ile Güreş müsabakaları 18 de. 1 Ağustos 1937 pazar günü: Bebek Denizcilik şubesinde: 1 - Kandilli - Ru- İ melihisar arasında yüzme yarışı. Saat 8,30 da, 2 - Beykoz - Bebek arasında dörtlük klâsik tekneler yarışı saat 10 da. 'Taksim stadında: 1 - Bütün şubelerin iştirakile geçid resmi. saat 14 de, 2 - 100 metre kızlar 15 te, 3 - 200 metre 15,10 da, 4 - 1500 metre 15,30 da 5 - 800 metre kızlar 15,40 'da, 6 - 400 metre 16da, 7 - 4><100 bayrak kızlar 16,15 de, 8 - Bal- İ kan bayrağı 16,25 de, 9 - Yüksek at- Yama 15,10 de 10 - Cirit atma 15,45 de, 11 - Galatasaray - Matbuat tekaütleri futbol maçı 16,40 da, 12 - Halet çek- me, Kara ve Deniz sporcuları arasın- da 17,15 de, 13 - Galatasaray - Admi- ra 1730 da, 14 - Bebek bahçesinde misafir sporcular şerefine Garden- parti 21 de, 2/8/937 Pazartesi günü, 1 - Tak- sim stadında Yunanlılarla Güreş mü- sabakaları saat 20 de. 3/8/93T Salı günü: 1 - Taksim sta- dında Admire - Takviyeli Galatasaray futbol maçı, 28 Temmuz $3i Çarşamba İstanbul — Öğle neşriyatı: 1230: Plâkla Türk musikisi, 1250: Havadis, 13,09: Muh telif pik neşriyatı, 14: SON. Akşam neşriyatı: 1840: Pikkla dans musikisi, 1930: Konferans: Beyoğlu Hal- kevi namına Nizameddin Nazif (Sulhün mübeşşiri 'Türkiye), 20: Nezihe ve arka- daşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 2030: Ömer Rıza tarafından arabca söylev, 20,46: Bimen Şen ve arka- daşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, (Sast ayarı), 21,15: ORKESTRA: 22,15: Ajans ve borsa haberleri ve ertesi günün programı, 2230: Plâkla sololar, Opera ve aperet parçaları, 23: SON Yenebi istasyonların en müntehap programı Milâno (368) sant 22: Senfonik konser, Peşte (548) 20: «Aleksandra» operet, Os- İ lo (115 2040: Konser, Kolonya (546) 2040: Konser, Strasburg (340) 2140: Senfonik konser, Breslav (316) 10,15: Oda 1, Sottens (443) 21,10; Piyano ve , Varşova (1339) 22: Piyano kon- Dans musikisi Ereslav (316) saat 2330, Londra (Kosa dalga) 1830 - 20,20. Mevlüdu nebevi Merhum dekter Ekrem ve Mükerremin alideleri bayan Hayriyenin rahu için Ka- dıköyi Osmanağa camiinde temmu- zan 29 uncu perşembe günü öğle nama- sından sonrâ mevlüdu nebevi okunaca- Zindan kendisini tanıyanların ve arzu edenlerin gelmeleri rica olunur. İzmitde mesud bir evlenme , İzmitin ve mülhakatının tanınmış gazetecilerinden arkadaşımız B. Cev- det Yakub Baykalın, bay Kâmil Omâ- yın kızı bayan Pakize ile evlendikle- rini ve bu münasebetle Ulugazi okü- Tu salonlarında pek muhteşem bir süvare verildiğini memnuniyetle hâ- ber aldık. Arkadaşımızı ve hayat eşi- ni hararetle tebrik eder, pp şen olmasını dileriz, HALK OPERETİ Perşembe akşamı Heybeliada İskele Gazinosunda PİPİÇA Operet 3 perde Cuma akşamı Yeniköy Alle Bahçesinde Cumartesi akşamı Bebek Belediye» Bahçesinde i , j 3