28 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA — an 28 Temmuz 1937 Korkmayın! Köprünün yeşil boyası astarmış Belediyenin vazifesi yalnız sokak- ları temizlemek, aydınlatmak, tifoya mani olmak gibi maddi şeyler değil- dir. Önların manevi vazifeleri de var: Yüksek bir gusto ile etrafı süslemek; halka zevk aşılamak. ” Bunu bildiğimiz için, Köprünün yeşile boyanmasından bir şey anlıyâ- muyorduk; Belediyenin bu işleri idare nn salâhiyettar âmirile görüşmeğe , Muhterem âmir, bizi büyük bir nezaketle kabul etti; kahve sigara ikram etti, Hoşbeşten sonra sadade gidik: — Köprünün yeşile boyanması hak- kında... - diye söze başlıyacaktık ki, birdenbire bir kahkaha kopardı: — Nasıl inanmiyalım efendim... Boyanıyor.... Göz göre göre boyani- yor (Bütün itirazlara rağmen, bo- yandı, bitti bile... — Bundan ne çıkar? — Ne çıkar, olur mu?... «Yeşile bo- yanıyor» efendim, «yeşile boyanıyor! Bunun manasını anlamıyor musu- nuz? — Efendim o yeşil renk astar bo- yasıdır. Üstünden bir daha geçilecek. Yoksa bizde bu derece bir zevksizlik olduğunu tasavvur eder misiniz? «Yeşile boyanıyor» demek, Jisanımız- da «Timarhane yeşile boyanıyor», yani «çıldırmak» demektir. Görüyor. sunuz ki elhamdülillâh kimsede öy bir hal yok. Böyle bir rengin ne dereci mânasız olduğunu bilmez, anlamaz olur muyuz? Galatadan doğru gelin- diği vakıt, Yenicami bir çayır ortasın- | da gibi kalıyor. İstanbul mnazarası- nın merkezi sikleti bu göz alıcı renk olmuştur. Göz ona saplanıyor, bütün şalranelik mahvoluyor. Keza, biliyo- ruz ki, Köprü İlk yapıldığı zaman, mütehassıslar başbaşa verip gayet mütevazi, silik bir demir rengi seç- mişler. Biz nasıl olur da sanki elde mevcut bir stok yeşili zoraki sürmek İster gihi böyle aykırı birşey yaparız? Rica ederim, yazınız, efkârı umumiye- | yi tatmin ediniz. Böyle bir gustosuz- | lukla bizi itham etmesinler! Mbk Belediyenin alâkadar âmirlerile bu hususta bir mülükat yapılsa “başka türlü cevablar vermelerine imkân var mıdır? Hayır, yoktur, değil mi? Onun için İstanbullular, rahat nefes alma- Udırlar. Bu yeşil, astar boyasıdır. Üstüne bir kat daha makül renk geçilecektir. Düğünlerde israfın önü | alınacak Son zsmanlarda yapılan bazı dü- günlerde haddinden fazla masraf yar pıldığı görülmüş ve (Meni israfat) kanununun tamamile tatbik edilme- | diği anlaşılmıştır. Dahiliye Vekâleti tarafından Vilâ- | yetlere gelen bir tamime göre düğün- lerde israflara mani olmak üzere ida- re âmirlerile mahalli zabıtanın bil hassa dikkat ve ehemmiyet vermeleri ve kanuna mukayir harekette bulu- nanlar hakkında kanuni takibat ya- pılması emredilmiştir, Tahtakalede bir handa bir oda çöktü Tahtakalede' Halil hanının üst ka- tında bir oda dün ani olarak çökmüş, O sırada tesadüfen odada insan bulun- madığı için nüfusça bir zaylat olma- mlştr, — Amerikalı âlimin merihten telsiz | işaretleri almasına .şaşmıyorum bay Amca... 24 saat içinde 21 tifo vakası Bu müddet zarfında 22 bin kişiye aşı yapıldı Son 24 saat içinde şehrimizde 21 tifo vakası kayedediimiştir. Ayni za- manda yirmi dört saat içinde 9 bin kişiye birinci, 1$ bin kişiye de ikinci aşı yapılmıştır. Kırk sekiz saattenberi tifo vakala- rının azalması, bir aydanberi alınan tödbirlerin, verdiği faydalardan ileri geldiği temin edilyor. Alâkadarlar, hastalığın şiddeti azal- dığı için bu rakamların her gün biraz daha düşeceğini temin ediyorlar, On beş günde bir toplanan Vilâyet Hıfzıssıhha meclisi dün Vali muavini B. Hüdainin reisliği altında toplan- mış, şehrin umumi vaziyetini, bilhas- İ sa tifo vaziyetini tedkik etmiştir. Hak kın aşıya gösterdiği rağbeti göz önü- ne alan meclis, bütün halkın kolayca aşılanması için aşı yerlerinin artirii- masına, menba Sularile depolarının daha sıkı surette kontrol edilmesine, - geçen gün yazdığımız gibi - Kırk- çeşme ve Halkalı çeşmelerinin derhal kapatılarak şehrin muhtelif yerlerin- de Terkos çeşmesi tesisine karar ver- miştir. Belediye şehrin muhtelif ye- rinde 130 Terkos çeşmesi açacak, Hal- kalı ve Kırkçeşmeden su İhtiyacını te- min edenlerin ihtiyacını karşılaya- caktır. Tramvaydan atlıyanlar 24 saat içinde 115 kişi yakalandı Nakil vasıtalarına İnip binenlerin sıkı kontrolü devam ediyor. Son yir- mi dört saat içinde Beyoğlu cihetin- de 64 kişi tramvaydan, Galatada 27 | kişi vapurdan, Fatih mıntakasında 6 kişi tramvaydan, Eminönü muntaka- sında 17 kişi tramvaydan, 5 kişi va- purdün, Büyükadada sekiz kişi va- purdan, Haydarpaşada 16, Kadıköy- de 6. Üsküdarda 6 kişi tramvaydan atladıkları için yakalanmışlar ve kendilerinden para cezası alınmıştır. Festivale gelecek heyetler Festivale iştirak etmek üzere Ana- doludan gelecek milli heyetlerin 18 ağustosta şehrimizde bulunmaları ka- rarlaştırılmıştar, Memurjar hakkında aşılsız suç isnad edenler Delet memurlarına muhtelif sebeb- lerden dolayı Suç isnad edenlerin yaptıkları ihbarlar, Vilâyet idare he- yetlerinde, bilâhara Ankarada alâka» darlar makamlarda tedkik edildikten sonra ya bu ihbarın doğru olduğu ta- hakkuk ederek memur kanuni yollar |, la mesul edilmekte, yahut da isnad edilen suç tahakkuk etmemektedir . Oldukça uzun geçen bu zaman için- de memur zan altında kalıyor. Me- murların zan altında kalmaları şeref ve haysiyetlerile mütenâselb görülme- diğinden bundan sonra bir memura isnad edilen suç tahakkuk etmediği tekdirde ihbarı yapan kimseler hak- kında iftira davası açılmak üzere bu evrakın müddelumümiliklere veril mesi Dahiliye Vekâleti tarafından vi- lâyetlere bildirilmiştir. niz e merak ettiğim nokta şu: Pen bul.. Olur mu olur. Yak Yak. | a AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ İ Haklı şikâyetler Şişli pazar yerinde temizlik istiyoruz! Bir kariimiz bildiriyor? «Perşembe günleri Bulgar Çar- şısından itibaren Âbidei hürriyet caddesine kadar olan sahada pa- zar kurulur. Ertesi günü pazarın pislikleri süpürülerek derlenip toplanıyor, süprünlüler ekseriya akşam saat yediye kadar oralarda öylece kâliyor. Bu yüzden sinekler gayet bol oluyor ve o civar halkını izac ediyor. Bu süprüntüller pazar kuruldu- ğu günün ertesi sabahı erkenden kaldırilmalıdır ki birçok hastalık- lara meyadan açan sineklerin çOo- galmasına imkân kalmasın.» Kariimizin şikâyeti yerindedir. Belediyenin şehri temizlemek için giriştiği büyük faaliyet sırasında bu pazar yerinin süprüntülerini zamanında kaldırmak hususunu da gözden kaçırmıyacağı muhak- kaktır. Nazarı dikkatini celbede- Tiz. Denizde bir cesed bulundu Akıntıya kapılıp boğulduğu zannediliyor Ahırkapı civarında bir balıkçı dün sabah Sarayburnu mahzenleri önün- de balık avlarlarken denizde bir ce- sed görmüş ve zabıtaya haber ver- miştir. Cesed sudan çıkarılarak liman şirketi ambarları önüne konul- muş ve müddelumumiliğe haber ve- rilmiştir. Sudan çıkan cesed 25 yaşlarında bir delikanlıya alttir. Çehresi mat- ruş, saçları siyahtır. Üzerinde elbise yoktur. Yalnız siyah bir mayo giy- miştir. Muhtelif yerlerinde bir çok yaralar vardır. Bunların taşlara çap- maktan mütevellit olduğu zannedil- mektedir. Müddetumumi muavinlerinden B. Kemal Tan, tahkikata el koymuş ve adliye doktoru B. Enver Karanla bir- likte cesedi muayene etmişlerdir. Mu- ayene, neticesinde müslüman olma- dığı anlaşılmıştır. Bu delikanlının yıkanmak üzere mayo ile denize girdiği ve akıntıya kapılarak boğulup Sarayburnu sahil- lerine sürüklendiği tahmin ediliyor. Hüviyetinin tesbiti için cesed morga kaldırılarak tahkikata girişilmiştir. Bir yankesici 70 gün hapse mahküm oldu Anadoludan iş aramak üzere İstan- bula gelen Bekir adında birinin ce- binden cüzdanile parasını çalan sa- bıkalı yankesicilerden Ahmed dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mah- kemesinde muhakeme edilmiştir, Ah- med mahkemede suçunu katiyen in- kâr etmişse de gerek tahkikat evra- ki ve gerekse dinlenen şahidlerin ifa” deleri suçu isbat etmiş ve Ahmedin iklayongün hapsine karar veril miştir. Bay Amcaya telsizde acaba neler yazılı?... .. Merihten Amerkalıya Mevzii imar plânları B. Proste bunlardan bir kısmını tamamladı Şehircilik mütehassısı B. Proste şehrin umumi mahiyette imarına ta- allik eden müslakbel plânın avan- projesini hazırlamakla beraber şehrin bazı semtlerine. aid mevzii plânlar da hazırlamıştı. Bunlardan Mecidiye- köyü, Florya, Fenerbahçe ve Kala- mışa ald plânlar tamamlanmıştır. Bunlar Şehir meclisinin teşrinisani içtimaında tedkik ve kabul edildikten sonra tasdik edilmek üzere Dahiliye Vekâletine gönderilecektir. Yapı ve yollar kanununa göre, bina inşaatı hakkında geçen sene bir izah- name hazırlanmış ve tatbikine başlan- mıştı. B. Proste'un hazırladığı avan- projedeki esaslar bu izahnamedeki kayıtlara biraz taaruz ettiğinden, izahnamenin bazı maddelerinin tadi- Ti ihitmali vardı. Ancak Heyeti Veki- 1ece bina katlarının yüksekliği hak- kında verilen karar, eskisi gibi tat- bik edilecektir. Bundan başka müte- hassıs, avanprojede şehrin bazı yol istikabellerini de yeniden çizmiş- tir. Tebrik Son Posta refikimiz 8 yaşına bas- mıştır, Arkadaşımızı tebrik eder ve uzun ömürler dileriz. Üç yangın Itfaiye üçünü de çabuk söndürdü 1— Kasımpaşada un € un değirmeni ya- İ nında bulunan elektrik muhavvile mer- kezinde kontakt neticesinde yangın çıkmış, kablolar ve diğer tesisat yan- mıştır. Yetişen Beyoğlu itfaiyesi az zamanda yangını söndürmüştür. 2 — Dün bir yangın da Kadıköyün- de İbrahim ağa mahallesinde B. Yusu- fun beş kaltlı evinden çıkmıştır. Man- galdan siçrıyan kıvılcımlarla kapla- ma tahtaları tutuşmuş ve bir kaç tah- ta yandıktan sonra Kadıköy itfaiyesi tarafından söndürülmüştür. 3 — Dün öğleden sonra, Osmaniye- de Otlar tutuşmuş, saat on ikiyi ge- çerek başlıyan yangın akşam saat on yediye kadar devam etmiştir. Ateş bir hayli fundalık yandıktan sonra itfa- iyenin gayretile söndürülmüştür. Bir hafta boğazı tokluğuna belediye hizmetinde çalışacak Hasan adında biri Fatih camisi cis varında halkı izac edecek şekilde di- lencilik yaparken zabıta tarafından yakalanarak Adliyeye teslim edil miştir. Hasan, dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde muhakeme edilmiştir. Mahkemede Hasan suçunu itiraf ederek: — Eski posta memurluğundan mü- tekaidim. Maaş cüzdanımı kaybetti- ğim için maaş alamıyorum. Bu yüz- den parasız kaldım ve dilenmeğe mec- bur oldum... Demiştir. Hasanın bir hafta boğazı tokluğuna Belediye hiz- metlerinde çalıştırılmasına karar ve- rilmiştir. Gy barla ri, md ae ber mi, yoksa selâm, sabah mı?... iii Sahife 3 Kediler toplanırken.. Birdenbire arkamda bir ses duy- dum. , — Çeyrek gidiyor. çeyrek... Merak ettim, döndüm. İki kasketli, afili delikanlı... Birisi: — Çeyrek gidiyor!.. derken parma- Zının ucile ileride telâşla yürüyen bir tekir kediyi gösteriyordu, O zaman anladım ki belediye ken- disine her kedi getirene bir ceyrek vermeğe başladığı günden itibaren bu hayvanların isimleri değişmiş. Fatihte, Vefada, Edirnekapıda ve sabr bazı semtlerde afili delikanlılar kedi- . lerin adlarını «Çeyrek» koymuşlar... Şimdi bir çoklarının gözüne her kedi dört ayaklı, yürüyen birer çil çeyrek gibi görünüyor. Ben bunları düşünürken iki arka- daş arkamda birbirlerine nasihat ve- üstüne atıldı ise de fayda etmedi. Ar kasından gelenlerin niyetlerinin bo- zük olduğunu anlıyan «çeyrek» der hal bir ağaca tırmandı... p Arkadaşlardan biri kızmıştı: K — Tuuuu.... Allah cezasını versin, gitti çeyrek. yahu sen de hiç para- nın kıymetini bilmezsin be... Ky “ 'Tramvayda iki kişi konuşuyor! — Yahu senin bir kedi kadar hük- mün yok!... — Neden? — Seni yakalayıp götürsem beş kuruş alabilir miyim?.. Amma kedi- yi yakala götür de bak... Tırınk çey- rek hazır... damın üstünde beş kedi kavga eği- yor... Doğru.. beş kere beş yirmi beş eder! aleminin lie ei Bir çocuk başka bir çocuğu yaraladı Akbıyıkta 12 yaşında Hamdi ile ken- disinden bir yaş büyük olan Feridun, buldukları bir para meslesinden kay- gaya tutuşmuşlar, Hamdi hırsını ye- nemeyince, eline geçirdiği keskin bir te» neke ile Feridunu kolundan tehlikeli surett eyalamıştır. Fazla kan kaybe- den Feridun cankurtaranla Cerrahpa- şa hastanesine kaldırılmıştır. Carih çocuk, vakayı müteakip kaç» mışsa da polisler tarafından yakalan» mıştır. Hakkında kanuni takibat ya» pılmaktadır. Serseri kedilerin toplanmasi- na devam ediliyor Serseri kedilerin toplanmasına ve beşer kuruş mukabilinde Belediyeye teslim edilmelerine devam ediliyor. Dün de biri 11, diğeri 14 kediyi bi- e sandığa koyan iki kişi Belediye re» B.A,.— rr