20 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM © Dün Geceki ve Bu Sah PortekizÇekoslovaky aile(: münasebetini niçin kesti? Bir Gekoslovak fabrikasına ısmarlanan mitralyöz- lerin teslimine mine Çekoslovakya mani olmuş “Tam asker oldu ,, Büyük Önder, Bayan Sabiha Gökçen için böyle buyurdu Çorlu 19 (Manevraları takib eden muharririmizden) — Kır- ahki Elfaberler .Armuro vapuru Bozcaada önlerinde nasıl batırıldı? Armuro, tahtelbahiri görünce kaçmak istedi, fakat muvaffak olamadı Valansiya hükümeti ve bâzı İngiliz gazeteleri İtalyanın l Lizbon 19 — Röyler ajansının mu- habiri bildiriyor: Pörtekiz hükümeti Çekoslovakya ile diplomasi münase- betlerini kesmiştir. Neşredilen bir teb- Jiğde bunun sebebi şu suretle anlatı- yor: Portekiz hükümeti Ceskoslavenska Zebrokjovka fabrikalarına çok miktar- vö'diplomasi münasebetleri kesmeğe karar vermiştir. Çekoslovakyadaki Portekiz elçisi ve elçilik memurları hareket etmek için talimat, almışlardır. Çekeslovakyada Portekiz menafiini İtalya himaye ede- cektir. Portekiz sefiri dün'Pragdan Vi- yanaya hareket etmiştir. Çekoslovak- yanın Lizbon sefirine, Lizbondan ha- Teket edinceye kadar kendisinin diplo “matik imtiyazlar imtiyazlardan istifade edeceği bildirilmiştir. Çekoslovak tebliği Prag 19 — Çekoslovak matbuat ida- resi bu sabah şu tebliği neşretmiştir: Portekiz hükümeti son zamanlarda bir Çekoslovak fabrikasına silâh sipa- riş etmiş ve Çekoslovak hükümetinin muvafakatını almak için Hariciye ne- zaretine müracaat elmiştir. Fabrika, Çekoslovak ordsuna karşı teslimini teklif etmiştir. Portekiz hükü- meli ilk. tipte israr etmiş ve yeni tek- Mifi red cevabı farzederek sefirini geri çağırmıştır. Çekoslovakya ile Portekiz arasında siyasi hiç bir ihtilâf yoktur. Ticari işle. rin bir taraflı siyasi münasebetin kesil- mesine sebep olduğu da ilk defa görül- müştür. Marmarada yabancı tahtelbahir mi? Liman idaresine bu hu- susta hiç bir haber ve rapor gelmemiştir Kurun refikimiz, cumhuriyetçi İs- panyol vapurlarını batırmağa çiktı- ğı zannolunan yabancı bir tahlel- bahirin Marmara denizinde göründü- günü ve güya harp gemilerimizden birinin verdiği işaret üzerine ortadan kaybolduğunu yazıyordu. Bu sabah yaptığımız thkikata gö- re. İstanbul liman idaresine bu ha- beri teyid edici hiç bir malümat ve ra- por gelmemiştir. Atatürkü İlete hediye ettiği çiflikler Ankara 19 — Ziraat vekâleti, Re- islcumhur Atatürkün millete hediye ettiği çifliklerle vekâlete bağı çiflik, hara ve pamuk ıslah istasyonlarının idaresi şekillerini tetkik ve tesbit et- mek üzere bir komisyon: kurmuştur. Komisyon çiflikleri gezmek üzere şeh- rimizden hareket etmiştir. . : Denizde bir ceset Heybeliadada genç bir kadın cesedi bulundu Dün sabah Heybelisdada Sanator- yom ile gazino arasında sahilde Da- Tüşşafaka talebelerinden birkaç ço- Cuk dolaşırlarken denizde bir cesed görmüşler ve zabıtaya haber vermiş- Jerdir. Bu, tahminen yirmi beş yaşlarında kumral saçlı, itinalı tuvalet yapmış bir kadın cesedidir. Üzerinde mavi bir blüz ve eteklik vardır, Sol elinin parmağında da bir altın yüzük bu- Tunmaktadır. Cesed, suda fazla kal- madığı için çehresi ve vücudu bozul- mamıştır. Üzerinde evrak ve saire bu- Tunmadığı cihetle hüviyetini tesbit etmek te kabil olamamıştır. Cesedin bulunduğu sahilin üst ta- rafı otuz metre kadar yükseklikte bir uçurumdur. Genç kadının vücu- dünde yara, bere eseri de bulunmadı- ğı için bu uçurumdan kazaen yuvar- Janıp denize düşmesi ihtimali de yok. tur. Zabıta gerek kadının Da nin ve gerekse ne suretle öldüğünün tesbiti için tahkikata girişmiştir. İktisad Vekili Foçada İzmir 19 (Telefonla) — İktisad Vekili bugün Çeşmeden kotrası ile hareket ederek Karaburuna gitmiş, oradan da Foçaya geçmiştir. Geceyi Foçada ge- çirecek, yarın İzmire gelerek fuarı açacaktır. Son dakika Şanghayda Japon cephesi yarıldı mı? Şanghayda Japonların vaziyeti ümidsiz imiş Londra 20 (Akşam) — Şanghay ci- varında muharebe şiddetle devam edi- yor. Çinliler beynelmilel mıntakaya kadar uzanan Japon cenahını yarmak suretile Japon cephesini ikiye böldük- lerini bildiriyorlar. Japonlar da Şabes mıntakasında ilerilediklerini iddia ediyorlar. Paris 20 (Akşam) — Şarghaydan gelen haberlere göre orada Japon as- kerlerinin vaziyeti ümidsizdir. Çinli- ler nehre kadar ilerilemek suretile Ja- pon cephesini yarmışlardır. İzomo ve diğer Japon harp gemileri Çin mevzi- lerini şiddetli bombardıman © ediyor- lar. Merkez memurları arasında değişiklik Tasdike iktiran eden nakil ve tayinler Ankara 20 (Akşam) — İstanbul merkez memurlarından Zeki Demi ikinci şube müdür muavinliğine, ki Akalının İkinci emniyet âmi ne, Tahsinin Fatih, Alinin Eminönü, 'Tevfiğin Üsküdar, Şevketin Adalar, Adilin Birecik, Mehmedin Süruç, Tev- fiğin Karan ve Burdur merkez me- murlerindan Atanın Nuseybin ikir sınıf emniyet âmirliğine tayini tas- dike iktiran etmiştir. Çinde kolera çıktı Singapur 19 — Çinin İngiliz ida- resinde bulunan Hong Kong lima- nında kolera vakaları görülmüştür. Geçen hafta Hong Kongda ko- leradan 82 kişi gömer. Ispanyada harb Bilbao 19 (A.A) — Radio Espana tebliğ ediyor: Nasyonalistlerin kıtaatı, dün Reinosa'nın 18 kilometre şimalin- de, Santander'e 45 kilometre mesafe- de kâin Orena mevkiini işgal etmişler» dir. Geçen gece 1.700 milis nasyonalistle- re iltihak etmişlerdir. Santander 19 (A.A.) — Reisona'nın şimalinde icrayı harekât etmekte olan nasyonalist kolu bu şehri 25 kilomet- re geçmiştir, mızı filolara mensup bir tayyare ile Lüleburgazdan havalanarak Karlık - Uzunhacı mıntakasında Mavi tayyarelere karşı muvaffa- kıyetli bir hava harbi yapan Ata- türk kızı bayan Gökçen, bugün Kırmızı tayyarelerin sabahki ke- şif uçuşlarına iştirak etmiş ve kar- şı taraf mevzileri hakkında karar- gâha çok değerli malümat getir- miştir. Cumhur reisi Atatürk, manevra sahasını teşriflerinde, Kırmızı kolordunün hava kuvvetleri ko- mutanından bayan Gökçenin fa- aliyeti hakkında izahat almişlar- dır. Kadın tayyarecimizin uçuşlar- de gösterdiği muvaffakıyetlerden memnun kalan Büyük Önder, ba- yan Sabiha için «Tam asker oldu» büyurmüşlardır. Bayan Gökçen yarınki (bugün- kü) hava harplerire de iştirak edecekti. , Ihracat malları Vapur acenteleri navlun- lara zamdan vazgeçtiler İzmir 19 (Telefonla) — Navlun te- rifelerinde ecnebi vapur acenteleri ta- rafından yapılmak istenen yüzde"15 zam meselesi hükümetin teşebbüsü ve aldığı karar neticesinde halledilmiştir. Bugün borsada valinin riyasetinde yapılan toplantıda ecnebi vapur acen- teleri hükümetin noktai nazarını ve eskisi gibi ton başına 40 şilin esasını kabul etmişlerdir. W e Hatayda vaziyet Müfsidler yeni parti kuruyorlar Adana 19 (Hususi muhabirimiz. den) — Suriye âli komiser vekilinin teminatı üzerine Hataydan Dörtyola kaçanların çoğu Antakyaya dönmüş- lerdir, Hataya dönen B. Selim Çelenk te bugünden itibaren kapatılan «Yeni Gün» gazetesini neşre başlamıştır. Türk düşmam olan Antakya polis serkomiseri değişmiştir. Hatayda müt- siğler yeni bir parti kurmak için hü- kümete müracaat etmişlerdir. Bunun ismi (Müttehid unsurlar) partisi ola- caktır. Bundan yalnız Türk Alevi ve Çerkesler hariçtir. 200 Cezireli daha Mardine gitti Adana 19 (Hususi) — Cezireden da- ha 200 mülteci Mardine gelmiştir. At raşlardan Sultan Atraşın Cezire mu- hafızlığına getirileceği katileşmiştir. Cezirede anarşi devam ediyor. lm ye 1 eylülde Ankarada mü- him bir toplantı yapılacak Ankara 20 (Telfonla) —— Ziraat Ve- kâleti Orta Anadoluda bağcılığın ih- yasını temin için âlmacak tedbirleri görüşmek üzere 6 eylülde burada bir toplantı yapmayı kararlaştırmıştır. Ziraat mütebassıslarile ziraatçi me- buslarin davet edildikleri bu toplan- tanın diğer bir hedefini de Orta Ana- dolunun ağaçlandırılması teşkil edi- yor. Orta Anadoluda bağcılıktan temin edilecek bir fayda da çifçinin mah- rukatta tezek yerine bağ çubukları- nı ikame etmesi olacaktır. Yanık iki cesed çıktı İzmir 20 (Telefonla) — Bayraklıda iştia! eden benzin deposunda yapılan son hâdiselerde alâkası olduğunu iddia ediyorlar Bozcaada önlerinde meçhul bir tah- telbahir tarafından Armuro isminde bir İspanyol gemisinin daha batırıldı- ğını ve vapurdan yapılan istimdad üzerine Kemal vapurile gümrük mu- hafaza ve tahlisiye motörleri tarafın- dan İspanyol vapuru mürettebatının kurtarıldığını yazmıştık. Bu hâdise etrafında Bozcaada liman relsliğinden İstanbul deniz ticaret mü- dürlüğüne ve Kemal vapuru süvarisin- den de Denizyolları idaresine raporlar gelmiştir. Armuro vapuru, 2600 ton- tuk bir şileptir. Gemi, buğday yükile Rusyadan Valânsiyaya gitmek üzere yola çıkmıştı. Hâdisenin cereyan etti- Zİ 18 ağustos günü saat 17,45 de Armu- ro vapuru tam seyirle yoluna devam etmekte iken, gemi süvarisi Toya, meçhul bir tahtelbahirin gemiye doğ- Tu yaklaştığını görmüştür. Kaptan tehlikeli bir vaziyette olduğunu anla- mış, feci bir akibete maruz kalmamak için derhal gemiye tornistan enirini vermiş ve son süratle geriye kaçmağa başlamıştır. Süvari bu hareketile Türk kara su larına gireceğini ve meçhul tahtelba- hirin tecavüzünden kurtulacağını Ü- mid ediyordu. Fakat İs yanyol gemisin- den daha süratle seyreden meçhul tah- telbahir, Armuro'ya Bozcaadanın iki mil açığında yetişmeğe muvaffak ol- müş ve hemen bir torpil atmıştır. Bu torpil gemiye isabet etmiş, fakat gemi- de büyük bir hasar yapmamıştır. İki saniye sonra atılan ikinci bir torpille AArmuro'nun sancak tarafında müthiş bir taraka olmuş ve şilep aldığı tehli- bir tarraka olmuş ve şilep sağa doğru yatmıştır. İspanyol şilebi süvarisi, Bozcaada ön- lerinde karaya oturmak suretile gemi- yi kurtarabileceğini düşünmüş ve ya- Talı gemiye tam yol vererek ilerlemeğe başlamıştır. Bu sırada makine dairesi- ni de sular istilâ ettiği için gemi bat- mağa başlamıştır. Gemi mürettebatı vaziyetteki vehameti görerek kendile- rini denize atmışlardır. Bu sırada şilep, karaya yakın beş kolaç suda batmış- tar. 'Tahtelbahir tarafından gemiye atı- lan torpil üzerine Armuro şilepi istim- dad ettiğinden Bozcaada sahilinde bu- Tunan gümrük muhafaza motörleri ve Kemal vapuru derhal imdada koşmuş- lar ve denize dökülen Armuro'nun 37 kişiden ibaret mürettebatını denizden toplıyarak Bozcaadaya getirmişlerdir. Armüuronun mürettebatı henüz Bozca- « adadırlar. Orada ne kadar kalacakları ve İstanbula gelip gelmiyecekleri he- nüz belli değildir. Armuro şilebi yalnız direkleri gözü- kecek derecede batmıştır. Geminin tor- pillenmesi üzerine süvari Toya, meç- hul tahtelbahirin C. 3 işaretini ve Frariko bayrağını taşıdığı halde açılıp kaçtığını görmüştür. Batan şilebin süvarisi, Bozcaadadan İstanbuldaki gemi kurtarma şirketine müracaat ederek yardım istemiş ve bu- nun üzerine Alemdar gemi kurtarma vapuru Bozcaadaya gönderilmiştir. An- cak gemi hemen tamamile batmış ve yaraları da çok ağır olduğundan ge- minin yüzdürülüp kurtarılması çok güç görülüyor. İtalyan tahtelbahirleri mi? Şehrimizde çıkan fransızca. İstan bul gazetesi son torpilleme hâdiseleri hakkında şu telgrafları neşrediyor Londra 19 — Valensiya hükümeti milli müdafaa nezareti neşrettiği bit tebliğde son torpilleme hâdiselerinden İtalyan tahtelbahir ve torpito muh- Tiplerini ynesul tutuyor. Londra 19 — Cezsirdeki" İspanya konsolosunun Deyli Telgraf muhabi- Tine vuku bulan beyanatına göre Ak- denizde batırılmış olan İspanyol va- ri kaptanlarının “raporları, Tu- ya arasındaki boğazı ab- loka, altına almış olan İtalyanların gözcülük vazifesini görmek için ro- morkörler kullanmakla bulundukları- nı ve'göçen vapurları haber vererek bü süretle İspanyol vapurlarının ba- tırldığımı tesbit etmektedir. İspanyol maslahatgüzarının beyanatı Ankara 20 (Telefonla) — Boz- caadada iki İspatiyor gethisinin biryi ri ardından torplilenmesi üzerine İs- panya hükümetinin Ankara masla- hatgüzarı B. Rikardo beyanatta bu- Iunarak demiştir ki — İkinci hadise Türk kara suları içinde geçmiştir. Bu itibarla Türk hükümetinin de bununla meşgul ola- cağı tabiidir. Nitekim hadise üzerine Türk hükü- metile temas için teşebbüslerde bu- Tundum, Hükümet erkânı manevra- larda bulunuyorlar. İlk fırsatta köri- dilerile hükümetim namına temasta bulunacağım. Bu hususta hükümet merkezime de telgrafla malümat verdim. Türk hükümetinin, kara sularında cereyan eden bu hadise mühasebetile icap eden her şeyi yapmıya kadir oldu- Bundan ve yapacağından eminim. Mar Nero da batırılmış Şehrimizde çıkan Beyoğlu gazetesi, bundan birkaç gün evvel Boğazlar- dan geçerek Akdenize açılan Mar Ne- To namındaki İspanyol vapurunun da ansızın önüne çıkan bir tâhtelbahir tarafından batırıldığını yazıyor. üsküdar adliyesini yakan adam Meğer dolandırıcılıktan bir buçuk aya mahküm olan Nureddin imiş Üsküdar adliyesi yandıktan sonra binada yapılan tedikiklerde yangının, binanın dış kaplamalarından zuhur ettiği tahakkuk etmiş, bu. itibarla yangının bir kasd ile yapılmış olması ihtimali üzerinde tahkikat derinleş- tirilmişti. Bir kaç gün devam eden tahkikat yangının Üsküdar asliye ceza hâkim- liği tarafından dolandırıcılık ve em- niyeti. sulistimalden > bir buçuk aya mahküm edilen ve hükmü kesbi ka- tiyet eden Beylerbeyinde Çamlıca caddesinde oturan Reşid oğlu 28 ya- Şında Nureddin tarafından kasden yapıldığı anlaşılmış ve suçlu cürmü- nü İtiraf etmiştir. Nöbetçi 'sulh hâkimliğine gönderilen “Nureddin, sorgusu yapılarak tevkif edilmiştir. N | Ücretle çalışan | . memurlar |Sıtma mücadelesinde ve iş dairesinde yüksek ücretli memurlar çalışdırılacak Ankâra 20 (Telefonla) — Tahsisa- tını umumi müyazeneden alan mü- esseselere ücretle tayin edilecek me- murlara verilecek ücretler hakkında Vekiller heyetince ittihaz olunan ka- rardan evvelce bahsetmiştik. Haber aldığımıza göre ihracatı kontrol teş- kilâtına alınacak memurlar İle sıtma mücadele teşkilâtında ve iş dairesin- de ücretle çalıştırılacak memurların bu karardan istisnaları Vekillere he- etince tasvip edilmiştir. Bu suretle ismi geçen dairelerde yüksek ücretle mütehassıs zevat çalıştırılması imkân dahiline girmiş bulunuyor. Rumen gambotu Bahriye mektebi vazifesini gören bir Rumen gambotu gelmiştir, Liman» mızda iki gün kalacaktır.