20 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

—m amma iç, mam İş Iraktaki son hâdiseler yondan fazla asker saylat verdiği ve yüz milyonlarca İngiliz Uralik mas rdf yaptığı Irakta çıkan son hâdise- iler İngilizler ve Yakın Şark ile alâ Kadar diğer devletler tarafından €- hemmiyetle takip olunuyor. Filvaki 1931 senesinde İngiltere Irak üzerin- "| deki manda idaresini kaldırmış we müstakil olarak tanıdığı bu Arab dev- ietini Milletler Cemiyetine özü olarak idhal etmiştir. Maahaza İngiltere manda yerine ü5- * keri bir ittifak akdetmek ve Irakın muhtelif yerlerinde hava üsleri bu- lıumdurmak suretile ve ordusunun tensiki ve teslihi Ingiliz askeri heye- #ine ve fabrikalarma tevdii yolunda Hindistenm karadan ve havadan ve Dir derece denizden kapısı uyarmda bulunan bir memleket e dlâkasmı kesmemişti. Ahiren Irak demiryollü- rını tamamlamak ve Türkiye vasıta- sile Avrupaya bağlamak için İngilte- se Iraka mühim bir istikraz wermiş- ti, Bu kadar alâkadar bulunduğu bir memleketin dahili ve harici politika- stve askeri vaziyeti şüphesiz İngille- re tarafından çok ehemmiyetle takib olunuyor. ami Hayvanlar kampı İnsanlar yaz günleri izin ahırlar, bir ay, on beş gün çalışmazlar, Çocuklar için, kamplar kurulur. Filadelfiya belediye reisi: — İnsanlar yazın “dinleniyor da, hayvanlar neden dirlenmesinler? de- miş, Ve derhal emretmiş: Filnüeifiya be- lediyesi emrinde beygirler, yaz mevsiminde münavebe ie büyük bir çifliğe gönderilecek, çayıra koyu- verilecek ve beş on gün-çalıştırılmıya- caklar!,. | Uzun isim İspanyolların bir kaç ismi vardır. Bu yüzden İspanyol isimleri mizah | mevzuu olmuştur. Amma bu rekor İspanyollarda değildir. Yer yüzünün en uzun isimli adamı, Tibet Din işleri | re ür, Yazıyoruz, okuyobilirseniz. okuyunuz: “Ahmang Lo Pu Tsang Ta Putan Şian Şal Wang Şo Şuh 1ölang | Çien... İngiliz gazeteleri bir kaç seneden beri Trak kâbinesindeki istikrarsızlık- tan endişeler 1öhur ediyordu. Son v- manlarda Irak hükümetinin dahili politikada birliği temin tçin. göstere üliği şiddet ve harici politikada bir | taraftan Arabvâlemive diğer taraftan Yakın ve Orla Şark devletleri ile sı- İ Kı birlik ve anlaşma tesisi hususun- da şevkolâde gayret yöstermesinden bu gazeteler hoşnudsuzluk gösteri. yordu. ğ Tam bu sırada Bekir Sıdk: paşa i- Ze Hava Başkumandanının Mu- sul Tayyare karargâhında bir nefer #arajından (öldürülmeleri oOve Vu cinayetin müşevviki olmakla maz- nun (sübillerin tevkifini istiyen Başvekil Silleyman. Hikmetin hükü- metine karşı Şimali Irdktdki askeri kuvvetlerin isyan etmesi Trâkın ah- velinde büyük değişiklik yapmıştır. Bu vaziyet karşısında ed rü pa- dayanan kabine etmiş vE Du eli tarafından hartce kaçırı- lan eski Tiğer yeni hükümeti — kur- mağa Krat tarafından davet edilmiş- &ir, Irakta tabii hvdlin bir an evvel avdet ederek tabü inkişafma devam etmesinde İngiltere ve bütün komşu devletler ziyadesile alâkadar bulunu- yorlar. Fezullah Kazan Arsıulusal tiyatro festivali Prarikturtla arsulusal bir tiyatro #eötivali var. * Temsiller açik havada veriliyor. Bu festivalde iptidsi mimik oyunlarından bugünün mütekâmil sahne oyunları temsil edilmektedir. Festivale Almanyadan başka Çin, Japon, Hollanda, İspanya, Fransa, İs- viçre, İtalya sanatkârları iştirük etti. Fransızlar 1547 de temsil edilmiş olan &La Passion», İsviçreliler 1583 de temsil edilmiş olan «Paskalya oyunu» İsviçrede on altıncı asırda temsil edil- miş olan oyunları oynamaktadır. Bu festival «eylüle kadar devam edecektir. Hıçkırık tutması Çocuçları hıçkırık tuttuğu zaman: Korkutunuz geçer derler. Ya büyük- leri hıçkırık tutunca ne yapmalı?. Kolayı var: Dilinizi bir mendille tu- tup dışarı çekiniz ve biraz böyle du- dak soğuk suyu nefes.alma- Derin bir nefes alabilirsiniz. Oh!... yavaş yavaş, yudum yudum içmek ıçkarığı geçi ik EE vi ali Çocuk kampından Paşabahçede ilk mektep 'telebesine mahsus ölmek üzere bir çocuk kampı açılmıştır. Kamp 39 uncu ilk mektep- tedir, Tile 18 yaş #rasında 72 çocük kampa almıştır. “Kampın gayesi çocukları sokaktan kurtarmak, ve gıdasız olarilarmı kuv- vetlenâirmektir. Geçen sene yapilan tecrübeden alınan iyi neticöler Üze- Paşabahçe çocuk kampı bir kaç görünüş yapılmakta, civardaki fabrika gezi mekte, denizden istifade editmökteğir. "Kampta bir direktör, beş muallim, bir doktor, bir hasta bakıcı Çocuklar kamptan çök istifade etmek- tedirler. Üsküdar adliyesi yangını Üsküdar adliyesi yangınından sonra kasalardan birinin kilid kısmında bo- 2ukluk görülmüştür. Zabıta memur- ları bozukluğun yangından mülevel- | lid mi olduğunu tedkik ettirmeğe ka- i Yar vermiştir. Mütehassıs ustalar bu | tedkikatı yapacaklardır, Yemek yerken zehi: Balatta oturan Fethiye isminde bir genç kadın, bir ahçı dükkânında ye- mek yemiş, az sonra ızlaraplar içinde kıvranmağa başlayınca polise müre- caat zarureti hasıl olmuştur. Polis, Fethiyeyi Haseki hastanesine kaldırmıştır, Aanacek rapora göre tahkikat yapılacaktır. AKŞAM | “Başkumandan meydan muharebesi 15 inci yıldönümü bu yıl büyük merâsimle kutlanacak Başkumandan meydan muharebe- sinin on beşinci yildönümü, bi yıl d8 Dumlupınarda Meçhul asker âbide- sinde büyük merasirile kutlanacaktır. su, Afyon, Kütahya, Manisa ve Balıke- sir vilâyetlerinden teşkil edilecek atlı halk kıtaları, Afyon, Manisa. İzmir iz- cilerinden mürekkep birer kıta, Arka- rave İstanbuldaki Üniversite ve yük- sek mektepleri temsil edecek talebe heyeti iştirak edeceklerdir. Bundan başka Afyon, Kütahya, Manisa. Balikesir, İzmir, Aydın, İs- parta, Burdur, Denizli, Konya, Sey- han, Eskişehir, Bilecik, Kocaeli. An- kara, Bursa ve İstaribul vilâyetlerin- den biri umumi meclis, biri vilâyet merkez belediyesini, biri de Parti ve Halkevini temsil etmek için üçer ki- şilik birer heyet te bu merasimde bu- Junacaklardır. Civar köyler ve kasa- balar ahalisi de bu şenlik merasimine iştirak edeceklerdir. Dumlupmarda Meçhul asker abi- desine heyetler tarafından çelenkler konulacak. nutuklar irad edilecektir. 30 ağustos akşamı İstanbul ve Anka- ra radyolarile Halkevlerinde konfe- ranslar verilecektir. 30 ağustos günü merasim yerile Afyon - İzmir arasın- da gidiş geliş trenleri tertib edilecek- tir, Spor işlerine verilen yeni şekil Atlı cirid oyunları da spor ı fnnlelleri arasına alındı İstanbul 19 (A.A.) — Bundan bir hafta evvel, Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kayanın An- karada spor başkam Aydın saylan Adnan Menderes ile yaptığı görüş meleri kaydetmiştik. Bu hususta #h- han “tedbir ve Karatların - bazlarmı aşağıda yazıyoruz: Spor işlerinde daha müessir, verim- li, düzenli ve disiplinli, çalışmanın te- mini maksadile bölge başkanlıkları. na veli ve parti başkanlarmın getiri mesi kararlaştırıluıştar. Spor yenel merkezi mevcud bölge başkanlıklarına geçmiş hizmetlerin- den dolayı teşekkür ederek yazlfeleri- nin vali ve parti başkanlarına devrini bildirmiştir. Parti genel sekreterliği de bu ödevi deruhde etmelerini Ankura- da spor genel merkezi He temasa ge- lerek Türk sporunun umumi ve ma- halli durumu ve çalışması hakkında talimat ve malümat almalarını vali we parti başkanlarına tebliğ etmiştir. Bir taraftan sporun memleket genç- liğinin fizik terbiyesindeki ehemmiyet- li mevkii bakımından yurd içinde geli- şimi, yayılması ve değeri ile mütena- İlyas #ip bir surette nizamlanması, disiplin- lenmesi ve spor faaliyetlerinin tertib, tanzim ve mürakabesi, diğer taraf- tan bölge ve klüplerin varidat, mas- raf ve hesab işlerinin tetkik ve tefti- şi yönünden vazifeli bulunan Türk &por kurumu bu hususta partiden de aldığı direktifler dairesinde bölge ve Merasime, askeri'kitslar “bir hasa filo- | Vakanüvis Raşid efendi 1085 (4674) yılı vukuatı sırasında “şöyle kayâet- miş: «Mahı cemaziyelâhirenin beşifi- ci günü Mısırı Kahire eyaleti veziri mükerrem defterdar Ahmed paşaya tevcih ve inayet buyrulup defterdar- hık ile yeniçeri “efendisi olan Elhac Mehmed efendi gimgâr oldu.» Defterdar Ahmed paşa Mısıra ale- Jüsul müsellimini gönderdi. Hazine- dar Mustafa ağa Ahmed paşanın mü- sellimi olarak Mısıra geldi. Mısır va- Defterdar Ahmed paşa Mısıra var- mak için © derece acele etti ki, kırk sekiz günde Ilgarla Adiliyeye geldi. Bermutad üç gün üç gece ziyafetler leri ve kâşifleri 'zimmetinde de beş yüz Mısır kesesi mal kalmıştı. Onlara da yirmişer, yirmi beşer kese verği, Hepsi haneden elli kadar borçluyu çıkarttı. Mısır mollasından irüccet ve Tüznameden temessüklerini aldı. Ka- rından Köse Mehmed ağayı vekil ta- yin-etti, Yol hazırlığı görmeğe haşla- dı. Ahmed paşayı iki kere ziyaret etti, üçüncüde vedalaşlı. Hazırlık devam ediyordu. Bu esnada Mısırda müthiş bir vei- yele koptu: Mısır halkı Ahmed paşa- ya karşı isyan etmişti. Halk, Ahmed paşanın Adiliyedeki . hareketinden, onun sözünde Sadik, hesapla mahir, uz ehli, vakur, her şeyden perhiz eder bir adam olduğunu anlamıştı. Artık bu adami Mısır arazisini ölçer biçer, iki Misir hazinesi varidat temin eder, erzaklarımızı arttırır diye düşündü- ler. Ve buna büsbütün emin olmak için paşanın huzuruna çıktılar. — Sultanım, dediler. Senden emin değiliz. Bize bir yemin et ki ulüfeleri- mize ve malımıza ve canımıza ve kra- larımıza vazıyed edip bizi rencide et- Paşa birdenbire şaşırdı ve cevap verdi; — Estağfirullah. Hâşâ ümmeti Mu- hammed. Ben zalimdeğilim Ki'zülüm edip.nahak kan döküp cebir ve kahr ile bir kimesnenin malın alıp ırz yı: kam. Klüplerin hesab işlerini tetkik ve tefli- şe başlattırmıştır. Devri teslime kadar olan zamana aid bölgelerin bütçe ve hesaplarını va- tün.spor merkezlerinde plânlı teftişler yaptırmak da karar arasındadır, Tarihi ve milli oyunlarımız arasın- da bulunan atlı cirid oyunlarının €sa$- lı ve teknik bir surette yapılması ve yapılmasının teminini Türk spor ku- rumu faaliyetlerinin arasına almıştır. Bu hususta icap eden tedbirleri almak» tadır, Spör bölgeleri mevcud olmayan ba- zı vilâyet merkezlerinde yeniden böl- ge teşkil edilecektir. Bunun için spor genel merkezi vilâyetlere direktifler 4 vermiştir. Paşanın bu sözlerini duyan ihtiyar- lar inandılar. Fakat aşağıda, Mısırın kara meydanında velvele ve gürültü ayyuka çıkıyordu. Silâhlanan, Kara — Sultanım gulüyyiâm tebes ol sun. Benim haberim “vardır. Aşağı inün. Yarınki gün yevmi, arifedir. Ge- ne divan olmak mukarrerdir. Gene çıkarsız, dedi. Paşa bu sözlere inandı, Karşısında» ki ihtiyarlar: — Ya ihtiyarlar. Bu ne haldir? Biz Mısıra gireli elli yedi gün oldu. Benim daha nahemvar ve maşeri işim gücüm ! ve gillim sadır olmadı. Padişah Mısı- rı bana mansıp ihsan elti. Şimdi TARİH KONUŞMALARI Bir Mısır paşası: Defterdar Ahmed paşa ben aşağı inüp mansıbımdan feragat itsem, sonra padişaha 'ne cevap vere- yimi? Padişahtan muateb olurum. Ve sizlere sonra ikab olur, Ben inmem. Dedi, O gece Mısırda müthiş bir zelzele oldu. Bir çok saraylar yıkıldı, Bir çok kişiler ankaz altında kaldılar. deri li ye Kara meydanına geldi. Bu meydan geçmeğe korktu. İhtiyarlar paşayı or- talarına aldılar; niye ben uğramadım ve şimdi böyle zamanda bunda bulunmak kötü şey- dir, dedi. Hemen tuğlarını kaldırıp İstanbula revan oldu. ağa, Ahmed paşa ile görüştü. Kayma- kam sarayına geldi. Azim bir divan kurdurdu. Mısır âyanını topladı: — Elbette Ahmed paşayı hapisten itlâk edip üzerinde olan muhafazacı- ları refedip kendüyü bir gayrimamur saraya naklettiresiz. Yohsa siz bilür- süz, dedi. Mısır âyanını tehdid etti. Onlar şi- kâyet ettiler: — Bizim anın zimmetinde bir me- vacibimiz ve anbarı Yusuf gilâlimiz vardır. Anı taleb ederiz, dediler, Mehined kelhüda: paşa para İle sarayın gözünü doyura- Tak bir sene Mısıra mutasarrıf oldu. Bir sene Mısırda oturdu. Ölekine be- rikine vereceği hediyeler hep yanına kaldı. Sene nihayetinde İstanbula gi- deceği zaman o kadar hediye aldı ki, geldiği zaman kendisine bu kadar hedaya takdim edilmemişti. Ahmed paşa için alay hazırlanıyor- du, Ahmed paşa alayı beklemedi. Bir sabah, hetkes uykuda iken, Rumeli meydanında biraz durdu. Mehterbaşı- si segâh ve suzinak makamında bir fasıl etti, Mehterhanesine Mısır usulü kösler çaldırdı. Sancaklarını açarak İstanbula doğru yola revan oldu. Ahmed Relik E “ eke bil | tramvaya çarptı Dün öğleden sonra Eminönünde bir kaza olmuş, saat 15/30 da Emin- önü durak yerinden müşterisini a lan 253 numaralı Eminönü - Bebek tramvayı meydanı dönmek üzere İ- ken Bahçekapıdan gelen 2787 mumür rah taksi otomobili daha evvel gep- mek istemiş, fakat tramvay huzlı iler. geçemiyeceğini