20 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Ağustos 1837 Sahife 3 Manisada üzüm bayramı Pazar günü şehir donatı- larak büyük eğlenceler yapılacak Manisa 18 (Akşam) — Üzüm memle- keti olan yeşil Manisa'da bu ayın 22 inci pazar günü büyük bir üzüm bay- ramı yapılacaktır. Ba; parti başkanı B. Lütfi Kırdar hazırla- maktadır. Üzümün faydasını anlatmak ve müs- tahsillerimizi teşci etmek maksadile tertip edilen bu bayram çok geniş ve zengin olacaktır. Bayrama bütün köy- lüler dâvet edilecek, o gün şehir baş- tanbaşa donatılarak geç vakitlere ka- dar türlü eğlenceler ve müsabakalar tertip olunacaktır. O gün için bir üzüm şarkısı beste- lenmektedir. Bu şarkı o gün Manisa- İılar tarafından söylenecek ve o gün 150 kişilik bir ziyafet verilecektir. Arif Oruç hakkında takibat Suçlu, af kanunundan istifade edebilecek mi ? Bundan yedi sene evvel İstanbulda çıkardığı Yarın adındaki. gazele ile yaptığı neşriyat yüzünden hakkında takibat yapıldığı esnada Avrupaya fi- rar eden Arif Oorucun evvelki gün İs- tanbula geldiğini ve tevkif edildiğini yazmıştık. Müddeiumumi muavinlerinden B. Orhan Köni bu husustaki tahkikata devam etmektedir. Arif Oruç, İstiç- vabında hem Cumhuriyetin onuncu yıl dönümünde çıkan af kanunundan istifade edebileceğini hem de aradan yedi sene geçtiği cihetle suçunun müruru zamana uğrıyacağını düşü- nerek hakkında kanuni takibat yapı- lamıyacağı ümidile tekrar İstanbula döndüğünü söylemişti ) Dün bu husüsta salahiyettar ma- | kamlardan yaptığımız tahkikata naza-| ran Arif Oruç af kanunundan istifa- | de edememektedir. Çünkü suçu, Of | kanunu çerçevesi dahlline' giren fi- | rari bir suçlunun af kanunundan İs- | tifade edebilmesi için kanunun neş- | rinden nihayet üç ay sonra memle- kete gelip alâkadar makamlara mü- racaat etmesi lâzım gelmektedir, Arif Orüç af kanununun neşrinden dört sene sonra memlekete gelmiştir. Müruru zamana gelince; Matbuat kanununa nazaran her hangi bir neş- riyat suçundan dolayı suçlu hakkın- da altı ay zarfında dava ikame edil mediği takdirde suç müruru zamana uğramaktadır. Dava ikamesinden sonra suçlu on sene zarfında yakalanamazsa suç ge- ne mururu zamana uğramaktadır. Arif Oruc hakkında evvelce kanu- ni müddeti zarfında icabeden kanu- ni' takibat yapılmış ve kendisi aradan henüz on sene geçmeden tekrar İs- tanbula gelmiştir. Diğer taraftan Arif Orucun Paris- te neşrettiği «Yarın» adındaki broşü- rün «İs numaralı nüshası memleke- te girmiş ve derhal toplaltırılarak sa- hibi Arif Oruçun © yakalanması için zabıtaya müzekkere (yazılmıştı. Bu defa Arif Oruç İstanbula gelince z3- bıta alindeki bu müzekkereye istina- den kendisini yakalıyarak adliyeye vermiş ve firari olduğu için mevku- fen tatil edilmiş olan kanuni takiba- ta yeniden başlamıştır. — Fennin şu terakkisine bak da şaş bay Amca... p B. Üstündağ Vali ve Belediye reisi dün işe başladı Evvelki gün Avrupadan mezunen | dönen Vali ve Belediye reisi B. Muhid- | din Üstündağ dün öğleden sonra Vi- lâyete ve Belediyeye gelerek tekrar | işe başlamış ve birçok dostlarının zi- | yaretlerini kabul etmiştir. B. Muhiddin Üstündağ, dün ge vakit, mezuriyeti zamanında cereyan | eden işler etrafında alâkadar şefler- den izahat almıştır. B. Muhiddin Üstündağ dünden iti- baren Parti işlerile de meşgul olmağa başlamıştır. Vali ve Belediye relsine vekâlet eden Emniyeti umumiye müdürü B. Şük- rü istirahate ihtiyacı olduğu için ey- lâl 1 den muteber olmak üzere bir aylık mezuniyet istemiştir. Belediye suçlarından cezalandırılanlar ,. | 'Son yirmi dört saat içinde beledi- | ye suçlarından dolayı Fatih mıntaka- sında 25 kişi cezalandırılmış, 276 ek- mek, 75 çürük kavun, 275 içmeğe gay- | ri salih gazoz müsadere edilmiştir. i Beyoğlu mıntakasında da 53 kişi ce- zalandırılmış,-20-ekmek müsadere e- dilmiştir. Fatihte 26-kedi, 14 köpek, | şta 22 kedi, dört köpek, Ka- | dıköyde 12 kedi, yakalanmıştır. Dördüncü hafta Festival proğramının en | güzel kısmı başlıyor Yarın akşamdan itibaren 937 İs- tanbul festivalinin dördüncü hafta- sı başlıyor. Programın eh güzel kısmını teşkil | edecek bu son hafta içinde Bulkan- lardan gelen heyetlerin iştirakile Bal- kan milli oyunları gösterileceği gibi beynelmilel güreşlere de başlanacak- tır. Balkan festivali yarın akşam Tak- sim bahçesinde, göreşler de Taksim | stadyomunda bâşlıyacaktır. Balkan festival heyetlerinin bu sene göstere- cekleri oyunlar, geçen seneki oyun- lardan çok farklı olacaktır. Dün de 4 on dördü kadın olmak üzere 23 kişi- den ibaret bir Yugoslav heyeti gelmiş ve belediye konservatuir ve turizm şubesi müdürleri tarafından karşı lanmışlardır. Bundan bâşka Ödemişten de Zey- bek heyeti gelmiştir. Evvelki gün gelen Finlandiyalı gü- reşçilerden başka dün de Estonyanın en maruf güreşçilerinden Neo şehri- mize gelmiştir. Neo yarın akşamdan itibaren başlıyacak (güreşlere işti- Tak edecektir. Bir pantalon hırsızı 3 ay - hapis yatacak Yemişte bir motörden geceleyin bir pantalon çalan Nasri adında biri dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mah- kemesinde muhakeme edilmiştir. Nas- rinin suçu sabit olduğundan üç ay hapsine karar verilmiştir. Mahküm mahkemede tevkif edilerek tevkifha- neye gönderilmiştir. İ .. İngilteredeki bir hastayı... Merdiven münakaşaları Maçkadan bir karilmiz yazıyor: Büyükçe bir apartımanda otu- ruyorum, Herşey iyi, her türlü konfor var, Yalnız küçük bir nok- ta bizi çok rahatsız ediyor. Bu nokta da apartımanın gürültü südür. Sabahları erken kalktığım için geceleri erken yatarım. Halbuki apartımanda gece yarısına kadar gürültünün arkası kesilmiyor. Bilhassa merdivenlerden inenle- rin gürültümü saatlercedevam ediyor. Bu ne saygısızlık! Avrupada apartımanlarda mer- divenlerden inerken gürültü et- memeğe çalışılır. Bizde ise kah- kahalar, münakaşalar hep mer- divendedir. Ya aparlıman kapıla- rw bütün kuvvetile çekerek bi- mayı sarsanlara ne demeli? Biraz daha saygılı olmalı, hep kendimi- zi değil başkalarını da düşünme- iyi. Valide hanı cinayeti Dün Nedimenin muhake- mesine devam edildi Valide hanında bir odada beraber yaşadığı İrfanı bıçakla öldüren Ne- dime adındaki kadının muhakeme- sine dün ağır ceza mahkemesinde ba- kılmıştır. Dünkü muhakemede müda- faa şahidleri dinlenmiş, bunlar cina- yeti görmediklerini ve İrfanın ken-: di kendine yaralanarak öldüğünü işittiklerini ( söylemişlerdir. Yalnız, bunlardan suçlu Nedimenin hizmet- çisi Hatice vakayı şöyle anlatmıştır; — Nedime akşam beni şeker aldır- i mağa gönderdi. Bakkal dükkânından | döndüğüm zaman Nedimenin, oda kapısının iç tarafında elindeki bıça- ğı birkaç defa İrfanın göğsüne sapla- dığını gördüm, Sonra Nedime yere yuvarlanan İrfanı kucaklayıp kapı- nın dışarısına çıkardı. Bu vakadan ev- vel de Nedime ile İrfan para mesele- sinden kavga ediyorlardı. Vaka günü Nedime yine İrfana kız- mıştı ve: «Burnuma kan kokuyor, bu- nü öldüreceğim,» dedi. Nedime, bu şahidin yalan söyledi- ğini ileri sürerek ifadesini reddetmiş- tir. Evrakın tedkiki için muhakeme başka güne birakılmıştır. Yiyecek maddeleri yapılan yerler kontrol ediliyor Belediye teftiş heyeti yağ, süt istih- sal eden imalâthanelerle balık tuzla- ma yerlerini ve alelümum İstanbul- da yiyecek maddelerini toptan ola- rak istihsal eden imalâthaneleri ga- yet sıkı bir kontrola tabi tutmuştur. Bu teftişlerde bu gibi yerler için mevcud talimatnamelerdeki hüküm- lerin ne dereceye kadar tatbik edildi- ği gözden geçirilmiş, görülen noksan- lardan dolayı müessese sahiplerine ceza verilmekle beraber bu noksan- ların muayyen birzaman zarfında tamamlanması bildirilmiştir. Belediye teftiş heyeti, bu teftişleri- ne devam edecektir. İ Aşısız esnaf Yakalananlar hemen aşılanma- ya gönderiliyorlar| Son yirmi dört saat içinde şehrimiz- | de 7 tifo vakası tesbit edilmiş, 1500 | kişiye birinci 1787 kişiye ikinci tifo; | aşısı yapılmıştır. İ Sıhhiye müdürlüğü belediye he- kimleri vasıtasile yiyecek, içecek sa- tan esnaftan aşı olmıyanları meyda- na çıkarmak üzere geçen pazar günü umumi bir teftiş yaptırmış ve bu Su- j retle 900 kişinin aşı olmadığı meyna- | na çıkarılarak bunları mecburi aşı | ya sevketmişti. Pazar gününden son- ra yapılan yeni bir teftiş neticesinde gıda yapan ve satan esnaftan bir ço- gunun daha aşılanmadığı meydana çıkarılmıştır. Belediye, aşı olmıyan esnafın dükkânlarını kapamağa ka- rar vermişti. Fakat esnafın işsiz (o bırakılması doğru görülmediğinden burilar mec- | buri aşıya sevkedileceklerdir. Diğer taraftan Sıhhiye müdürlüğü bugün- lerde yeniden ve başka bir-usulle bu hususla leftişler yapacaktır. Dün 1500 göçmen geldi Dün Nazım vapurlle Varnadan 1500 göçmen gelmiştir. Bunlar Urla- ya gidecekler ve İzmir havalisinde İs- kân edileceklerdir, Bu sene gelecek 25000 göçmenden şimdiye kadar sekiz bini gelmiştir. Di- gerleri de peyderpey - geleceklerdir. Göçmenlerin on beş bini Rumen, on- bini Bulgardır. Haliçteki kaza | Zakaryariziki cesedi dün bulundu f Dört gün evvel Emin kaptanın ida- resindeki bir motör Haliçte Ayransa- ray iskelesine giderken bir Sandala çarparak parçalamış, sandalın içinde kilerden Zaharyadis adında biri boğul- muşlu. Zaharyadisin cesedi dört gün denizin dibinde çamurlar içinde kal- mıştır. Dün birkaç balıkçı Balat sahilinde çöp iskelesinin biraz ilerisinde balık Bay Amcaya göre... tutmak üzere denize ağ atmışlar ve ağ- lara bir cesed takılmıştır. Cesed sahile çıkarılınca bunun dört gün evvel san- daldan düşen Zaharyadise aid olduğu anlaşılarak keyfiyet müddetumumiliğe bildirilmiştir. Adliye doktoru B. Enver Karan cesedi muayene etmiştir. Zahâr- yadisin denizde boğularak öldüğü an- laşıldığından gömülmesine ruhsat ve- rilmiştir. Tabancasını temizlerken bacağından yaralandı Akbıyıkta Cankurtaran mahalle sinde oturan Fuad adında bir adam dün akşam üzeri evinde tabancasını İ temizlemek istemiş, silâhı karışlırır- İ ken birdenbire patlamıştır. Çıkan kur- şun Fuadın bacağına saplanarak ya- ralamıştır. Fuad hastaneye kaldırı- mış, kaza etrafında tahkikata girişil- miştir, . Telsiz vasıtasıyla... .. Amerikadaki doktorlar muayene etmişler! Mükemmel bir usul doğru- Sul, I Esir çırpıda İl Yanan kahveler Gayet iyi hatırlıyorum, Küçüktüm. Dayım yanımda gazete okuyordu. Çok pamuk yetiştiren bir memleket fazla gelen mahsulü, fiati düşürmemek için yakıyordu Dayıma sordum: — Dayı niçin pamukları yakıyor- lar? — Fiatleri düşürmemek içir... — Peki yakacakları yerde hu pa- mukları başkalarına, fakirlere verse- ler ya... — Dayım benim bu saffetime gü- Tümsedi: — Yermiyorlar işte... : O günden sonra dünyada bu fazla mahsulü yakmak usulüne, neden bif- mem, kızar dururum. Bazan öyle tuhaf olur ki meselâ dünyanın bir tarafında açların pek ziyade çoğaldığına dair havadisler Okuruz. Bir yanda buğdayı fazla ge- len bir memleket cayır cayır buğday- larını yakar durur. Bu vaziyet karşısında hâlâ çocuk- Tuğumda dayıma sorduğum suali ken- di kendime sorarım: — Yakacakları yerde niçin bunları başkalarına vermiyorlar. Muhakkak ki fazla mahsulü yakarak fintleri düş- mekten kurtarmak iyi bir iktisadi usul olsa gerek... Fakat benim kafam bir türlü bunu almaz. Şimdi de gazetelerde Brezilyada bu sene kahvenin pek fazla olduğuna, mahsulün bir kısmının, fiatleri düşür- memek için yakılması icab ettiğine dair havadisler var. Yeryüzündeki kahve tiryakileri ba cayır cayır yanan kahve tepelerini Fakat Brezilyadaki kahveler o ka- dar fazla imiş ki yakmakla da başa çıkmıyarmuş. Kahveden bir nevi tuğ- la yapacaklarmış. Bu kahveden yapı- lan tuğlalardan da evler kurulacak- mış. Kahveden yapılmış tuğlalı evler. de oturmanın da herhalde hususi bir zevki olacak... Canınız kahve istedi meselâ.. evde de - insanlık hali bu - kahve kalma- mış.. hemen bayana sesleniniz: — Canım kahve yoksa, şu duvar. m mnnuyrmmamm mm Sarıyer kaymakamı mülkiye müfettişi oldu Sarıyer kaymakamı B. Recai üçün- cü sınıf mülkiye müfettişliğine tayin edilmiştir. * Sarıyer kaymakamlığı, şimdilik vekâleten merkez nahiye müdürü tarâfından idare edilecektir. Festival takvimi 20 Ağustos: Cuma Boğaziçinde büyük mehtap âlemi Bebekte Şehir bandosu saat 21 de . > İstanbul Belediyesi Festival OKo- mitesi Başkanlığından: 20 Ağnitos Cuma günü akşamı için Boğaziçinde tertip edilen mehtap âlemine iştira hususunda umumi davetiyelerin mu- teber olmadığı ilân olunur. Açık teşekkür . Şifa Yurdunda kardeşim Nü- reddini çok tehlikeli bir ameliyat ya- parak hayatını kurtaran OPERATÖR, SADREDDİN ve baş hemşire bayan Dürdaneye alenen teşekkürü borç bi- rim. ö B. A. — Evet, bilhassa bizim dok- torsuzluktan çikâyet eden kazalağ içini,