1 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Hakiki hayatından bir lâvha Bir takım ihtiyar erkek ve kadın- lar ayakta duruyorlardı. Aralarında bir hâmile bayan dikkati cel- bediyordu. Üstelik kucağında mini- Mini bir yayrusu da vardı. Mektep kasketli bir çocuk, tek yerin le oturuyordu. Şişman bir bayan onun hizasındaki çift iskemlenin fazlasını kaplamış, diğer yedi sekiz yaşında çocuğunu Ansızın bir ses duyuldu: — Eziyet bize imiş... Biz çekmişiz ço- Cukluğumuzda... Şimdiki çocuklar ra- hat maşallah... İhtiyarlar ayakta du- Tayorlar... İki büklüm piri faniler bi- e, Zihgir zıngır tramvayın içinde iki Yana yalpa vuruyor. Halbuki oh efen- Şişman bayan, yanındaki çocuğa karşı, bir kuluçkanın civcivine takın- dığı himayekâr tavrı takındı ve: >> Onlar ihtiyarsa, bu bir lokmacık Yavru da küçüktür... - dedi. - Ona mi “öz atıyorsunuz, baya; Ses pek tiz perdeden yükseldi. Deminki itirazı yükselten otuz beş — Yaşlarında bir kadıncağızdı. Çir- taş attğının farkına vararak ricat Mecbüriyetinde kaldı: — Hayır! Size şahsan bir şey söyle- b yok. Oğlunuz, yerinde güle gü- “tursun. Ben umumiyetle bahsedi- ? - dedi. — Hah, şöyle sarih konuşun... Şişman bayan burnundan soluyor- - Fazla münakaşa edemediğinden ig görünüyordu, Hırsıni alama- pi ayaktakilerden ihtiyar bir Haydi çocuklar neyse... - diye fik- yi sililesine devam etti. - Ya erkek- >. Kadınlara yer vermek bizim Za- Başka bir bayan, kasketli genç ço- Cuğa; — Benim de senin yaşında evlâdım 5 Eğer bu kadar lâftan sonra kal. Yerini vermese doğrusu onu azar — fevkalâde gönlüm kırılırdı. Sa- ay yakışır mı, çocuğum... ihtiyarlara hürmet et ki sen bü- Yüyünce sana da htirmet etsinler... — ig, cevab vermiyordu. İşitmemeğ- | #eliyordu. Bir spor mecmuasına dalmış gibi görünüyordu. | ki ihtiyar bay: | MZ Biz hürmet ettikti, şimdi muka- aa görüyoruz maşallah! - diye Acı söylendi. Se yaşlılardan iki kişi kalkıp hâ- Tiğ la en ihtiyar ve bastonlu ti- 8ibi zata yer verdiler, i Fakat diğer beyaz saçlı kadın ve er- r ayaktaydılar... tar ebbü halindeki kasketli çocuk- n kesildiği için hepsinin Mi yi diğer bir gence çevrildi. lar Yerinden kalktı, Gayet oga- | i o. ri bir teverans yaparak, tramvayın ! | mu en genç ve en güzel bayanına ini verdi, Ve bu bayan da: 47 Mersi! » deyip lâtit tebesstimünü i iş yerine kuruldu. Yneh vaki bir «hayatı hakikiyes tasadır, | Artak hükmünüzü siz çıkarın, Radyolar Kayıt için 70 bin kişi müracaat etti Radyo kanunu mucibince radyo mâ- kinesi sahiplerinin alacakları ruhsat nameler için verilen mühlet dün ak- şam bitmiştir. Bugünden itibaren va” ki olacak müracaatler geri çevirilme- inekle beraber kanunda gösterilen c€&- za alınacaklır. Belediye hududları dahilinde mürâ- caatleri karşılamak için altmış istas- yon kurulmuş ve fazla tehacüm kar- şısında bu istasyonlar ilâve memurlar- la takviye edilmiştir. Dün akşama ka» dar ruhsatname için müracaat eden- lerin sayısı on bini bulmuştur. Radyo makineleri kullananların en çok bulundukları yerler birinci darec8- de Pangaltı ve Beyoğlunun yukarı tarafları, ikinci derecede Galata ve karşı yakada Kadıköy, üçüncü dere- cede Büyükada, Erenköy, Suadiyedir. Cerrahpaşa hastanesinde yapılacak mutfak ve çamaşırlık Cerrahpaşa hastanesinde inşa edile- cek asri mutfak ve çamaşırlığın inşa- sına hemen başianacağından, bugün- lerde bir müteahhide ihale edilecektir. Sanayiciler bugün toplanacaklar Bütün dilekler tedkik edilerek kararlaştırılacak Sanayi umum müdürü B. Reşad, şehrimizde muhtelif sanayi işleri hak- kında tedkikat yapıyor. Yerii mallar sergisinin açıldığı gün İktisad Vekili sergiyi gezerken sanayicilerin dilek- lerini dinlemiş ve bunların bazı derd- leri olduğu anlaşılmıştı. Bunun üzerine İktisad Vekilile bir görüşme yapmak istiyen sanayiciler, daha önce Sanayi umum müdürile temaslarda bulunmağı muvafık gör- müş ve bu maksadla bugün saat 10 da bir toplantı yapılması kararlaştırıl. mıştır, Toplantıya Sanayi umum müdürü riyaset edecektir. Sanayicilerin bütün derdleri ve dilekleri tesbit-edilerek İk- tisad Vekâletine arzedilecektir. Bu- günkü toplantıda görüşülecek mese lelerin en mühimlerinden biri de ge. nel ithalât serbestisinin kararından sonra yerli sanayiin aldığı vaziyettir. Sanayiciler ileride bundan zarar gö- receklerini iddia ediyorlar. Memlekete her türlü emtianın girmesile meyda- na geleceği ileri sürülen bu zarar, ha- kikâten gelecek midir? Yapılacak etüdler bü suale cevab verecektir, Eski Unkapanı köprüsü kaça satılabilecek? Eski Unkapanı köprüsünün Eyüple Sütlüce arasında kurulmasından vaz- geçilerek parçalanarak satılacağını yazmıştık. Köprünün satış şartları ya- kında ilân edilecektir. Belediye, köp- rünün 60-70 bin liraya satılabileceğini ŞEHİR HABERLERİ Hsklı şikâyetler Halkın zararına işleyen otobüsler 1 — Şehirde işleyen otobüsler halkın zararına bazı kurnaslıklar yapmakta- dır. Meselâ Taksimden Beşiktaşa İş- leyen otobüs Maçka istasyonunu Maç- Beçtikter sonra kırda denecek kadar tenha bir yerde yapmıştır. Öyle ki, bir yglcu asıl Maçkadan biner- 8 on buçuk "kuruş vermesi lâzımdır. Yedi buçukluk biletle Beşiktaşa inmek için Maçkapalanı geçerek bir kaç yüz metre yürümek lâzımdır. Beşiktaştan gelirken de gene öyle. Maçkaya bilet alırsanız bu kır istasyonda inmelisiniz. Meselk Maçkapalasın önünde inerse- niz beş kuruş fazla verirsiniz. Maçka neresidir ve bu istasyon nereye yapı- Uiraa halkin faydasına olur? Alâkadar- lardan biri lütfen cevap verse?.. 2 — Taksimden Yenimahalleye işle- yenlere gelince: Bunların yaptıkları daha enteresandır. Yolcuyu istediği yerde indirmezler, Bu doğru; otobüs ancak kendi durak yerlerinde durur diyeceksiniz. Halbuki boş yer varsa ve durak olmuyan bir yerde bir yolcu da zuhur etmiş İse pekâlâ durur, yoleu- yu alırlar. Bu bir şey değil; asl sakat olan bir nokta var: Boğaziçinden gelecek yol- cuların hemen yüzde doksanı Büyük- dere ve Sarıyerdedir. Halbuki otobüs- ler Yenimahalleden dolmadıkça kalk- madıklarından bu iki yerin yolcusu otobüse binemiyorlar. Binmek için Taksimden boş gelen otobüse binerek altı kuruşluk bir biletle Yenimahnlleye gidiyor ve oradan tekrar otuz kuruş- luk bilet alarak Tüksime gelebiliyor- lar. Sariyer veya Büyükderede boş olo- büs bulundurmak ksabildir ve bunlar şüphesiz derhal dolacaktır. Fakat yol- zdan iki defa para almak bu kp- laylığı yapmaktan daha zevkli görü- nüyor. Boğaziçini canlandırmak isteyenler otobüslere biraz dikkat etseler, Hiyo- Emniyet direktörlüğü Yeni ikinci şube müdürü işe başladı Ağrı emniyet di- Ordu emniyet di- rektörlüğüne tayin rektörlüğüne tayin edilen B. Fahri edilen B. Mirat Bay Necatinin Rize emniyet direk- İ törlüğüne tayinile inhilâl eden şehri- miz emniyet direktörlüğü ikinci şube müdürlüğüne tayin olunan Çanakka- le emniyet direktörü B. Nevzad, dün- den itibaren yeni vazifesine başlamış- tar, Direktörlük birinci şubesinden Tah- sin İle ikinci şubesinden Tevfik Fikri Doğan da dün Fatih ve Üsküdar em- niyet memurluklarında yeni vasifele- rini almışlardır. İkinci şube müdür muavinlerinden Mirat Ordu; Fahri de Ağrı emniyet direktörlüklerine tayin edildikleri ci- hetle bunlar da bugün yeni mahalli memuriyetlerine hareket edecekler» dir. İkinci şube müdür muavinliğine dördüncü şübe başkomiserlerinden Bay Amcaya göre... S İzmir fuarı için neş'e veren bir istenmişti bay Amca... . .. Ufak tefek itirazlara rağmen bu mükülatlı tango müsabakasına... i Ingiliz filosu Beş parça gemi yarın sabah geliyor Akdeniz filosuna mensup beş parçâ- dan ibaret İngiliz filosu yarın limanı- mıza geliyor. Gemiler, yarın sabah sa- at dokuzla dokuz buçuk arasında Ba- kırköy açıklarında Türk torpidoları tarafından karşılanacaklardır. İngiliz gemileri İstanbul limanına gelince şehri topla selâmlıyacaklar ve bu top- lara Sellmiyeden mukabele edilecek- tir. Bundan sonra filo kumandanı ka- rüya çıkarak valiyi ve Istanbul ku- mandan vekilini ziyaret edecek, vali ve kumandan vekili de bu ziyaretleri iade edeceklerdir. Perşembe günü ak- şam üzeri Perapalas otelinde vali ta- rafından amiral ile gemi zabilanı ş6- refine bir ziyafet verilecektir. Balkan festivali veda müsa- meresi yarın akşama kaldı Evvelki akşam Beylerbeyi sarayın- da verilen Festival balosunda Balkan ve milli heyetlerinin çok yoruldukların- dan, dün akşam Tepebaşı bahçesin- de verilmesi tekarrür eden veda mü- sameresi yarın akşama tehir edilmiştir. Bu akşam heyetler şerefine Belediye tarafından bir veda ziyafeti verilecek- tir. Bir koca bıçakla karısını yaraladı Carih kaçtı, şiddetle takib ediliyor Evvelki akşam Kufkapıda bir yara- lama vakası olmuş; ve bir adam, dar- gın bulunduğu karısını müteaddid yerlerinden yaralamıştır. Vaka şöyle cereyan etmiştir: Yedikulede Ermeni hastanesi civa- rında otüran Despina ismindeki Rum kızı Vehbi adında birile evli bulun- maktadır. Vehbi; sabıkalı bir adam olduğu için ailesine muntazaman bakamamakta, bu yüzden sık sik aralarında münaza- alar olmaktadır, Bü münazaalar, nihayet kari koc- nın arasını büsbütün açmış ve Despi- | na Vehbiyi eve kabul etmemiştir. Bu şekilde kocasından ayrı yaşıyan Des- pina, evvelki akşam yal başına Kumkapıya Kadar gelmiş ve burada bir gazinoya oturmuştur. Bir aralık Despina; kocası Vehbiyi karşısında görmüş; Vehbi, hiç bir lâkırdı etme- den bıçağını çekerek Despinayı muh- telif yerlerinden yaralamıştır. Despinanın feryadı üzerine yetişen zabıta memurları; yaralı kadını Hase- ki hastanesine yatırmışlar, Vehbinin de vakayı müteakıp kaçtığını gör- müşlerdir. Polis, Vehbiyi sıkı surette takib etmektedir. B. Proste hareketini geri bıraktı Şehircilik mütehassısı B. Proste'un bu ay başında memleketine gideceğini yazmıştık, Mütehassıs bir haftadan- beri hasta olduğundan hareketini te- z Bahife İSTANBUL HAYATI | Düğünde caka satanlar | Geçenlerde dtiğün münasebetile bir gece toplantısında bulundum. Etraf- ta türlü türlü kıyafetlerde çeşit çeşit davetliler var. Ucuza mal etmek için yazdan hazırladığı kışlık tuvaletlerini giyerek azametli bakışlarla caka sat- mağa yeltenen bayanlar, siyah elbise- li, kırmızı iskarpinli genç baylar, yüz- leri pudralı, yanakları allıklı, gözleri sürmeli genç kızlar ve ilâ müstehzi bakışlarla biribirlerini süzü- yorlar, yanlarındakilerle başbaşa ve- rip karşılarındaki grupları çekiştiri- yorlar, Köşede kadınlı erkekli bir grup Sazı tenkid ediyorlar: — Böyle saz dinlemektense oturup dinlenmek daha iyidir. Bütün parça- ları yanlış çalıyorlar... Saçları yumak gibi ensesine yığık miş, tam manasile çıtkırıldım bir de- likanlı her kelimede suratını buruştu- rarak, kafasını sallıyarak karşısında- ki bayanı tasdik ediyor: — Hakikaten bu kadar fena saz ol- maz. Nerede Parisin çalgıcıları?.. Diğer bir kadın atılıyor: — Siz Pariste bulundunuz mü ba- yım? Delikanlı kekelemeğe başlıyor: — Hayır, gitmedim ama, kuzeni- min radyosunda dinledim... Bir aralık tepsi ile likör getirdiler, yakınımda oturan yaşlı bir bayan kır- mızı renkli kadehlerden birini aldı, lohosa şerbeti içer gibi yudum yudum içmeğe başladı. İkinci yudumda ka- deh bitti, fakat okadıncağızın surata da altüst oldu. Şiddetli bir öksürük sağnağile, kadehten ağzına doldurdu- Zu likörleri etrafa savurdu. Sağdan soldan yükselen perde perde öksürük sağnakları, misafirler arasında likö- rü ilk defa tanıyan ve kabadayılığı bozmamak için usulünü bilmeden ka- dehi alıp kafasına diken bir hayli kim. seler bulunduğunu gösteriyordu. Diğer bir grupla beraber büfeye gir- dim, Bir bayanın yedi, sekiz yaşların- daki çocuğu ortadaki şeftali tabağm- dan iri bir şeftali kaparak ısırmağa başladı. Annesi var kuvvetile çocu- ğun ensesine bir tokat yerleştirdi: — Seni terbiyesiz seniilii. Açgözlü. lük yapıp beni rezil ettiğin gibi pis şeftalinin suyu ile yepyeni elbiseleri de kirlettin... Ben, avaz avaz haykıran çocuğa ba- karken yüzümün Sol tarafına bir ar- mut parçası çarptı. Meğer bir bayan armudu tabak içinde kesmeğe kalkış- miş ve bıçağın altından kayan parça da benim yüzüme kadar gelmiş. Ka- dıncağız hiddetli hiddetli armuda ba- kıyor, Artık bilmem kabahat hangi- sinde... —C.R, | Lise ve orta mektepler idare teşkilâtına aid kadro Maarif müdürlüğüne gelen malü- mata göre, İstanbul Jiselerile orta mekteplerindeki idare teşkilâtına aid kadro bir haflaya kadar V tasdik edilerek gönderilecektir. Vekâletin kadroyu büyük bir deği- $iklik yapmaksızın tasdik ettiği bil- Girilmiştir. Ancak kadroda muallim- lerle idare memurları arasında geniş mikyasta becayişler yapılmıştır. Bir motosiklet inşaat kalfasına tı İnşaat kulfalarından serkis, Beyoğ- lunda Cumhuriyet caddesinden ge- çerken, meçhul bir motosikletin sad- mesine uğrıyarak yaralanmıştır. Serkis kalfa, tedavi altına alınmış olup, meçhul motosikleti idare eden meçhul adamnı da hüviyetinin tesbi- — Akşamcı | tahmin ediyor. , Zeki terfien tayin edilmiştir. hir etmiştir. tine çalışılmaktadır. ğbağ di ii maa imi eğ kl e » Acaba ortaya neş'eli bir şey çıktı mı dersin?2., © OB. A. — Elbette çıktı. Memlekette bir eser yazacak şair bulunduğunu öğrendikii..