4 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Şanghayda Çinliler Ja- ponlara taarruz ettiler Japonlar taarruzun ağır zayıatla| ingiltere, Monteux'de tardedildiğini bildiriyorlar Japon kuvvetleri kumandanı taarruza devam etmek için yeniden 2 fırka asker istedi Tokyo 3 (A.A.) — Tebliğ: Şangha yın dış mahallesi olan Şapci'deki Çin kıtaları 2 eylülde fecir vakti beynelmi- İel mıntakanın hududunda müdafaa vaziyetinde duran Japon deniz kıta- larına taarruz etmişlerdir. Japon bah» riyelileri donanma bataryaları ve tay- yerelerinin yardımı ile Çin kıt'alarmın ağır zayiatla geri püskürtmüşlerdir. 1 eylülde Pao-Şan'i işgal etmiş olan kıtalar taarruzlarıma devam ederek 2 €yld! saat 17 de Sih-Tzu-Lin istihkâ- İnını işgal etmişlerdir. Bu istihkâm Vu g'un 9 kilometre şimali garbisinde Yangtse sahilinde bulunmaktadır. ts- 8 kilometre cenubundaki Xueh-Po-Şen kasabası da Japonlar tarafından işgal edilmiştir. Şanghay 3 — Dün gece muhtelif fasılalarla, sabaha kadar topçu ateşi olmuştur. Bazan harp gemileri de ate- şe iştirak etmişlerdir. Japon tayyare- leri Çinlilerin mevzilerine yeniden bombalar atmışlardır. Japon ajansı Şanghay cephesine 72 Sovyet tayyaresi geldiğini haber veriyor, 2 Japonlar yeniden 2 fırka asker istediler Şanghay 3 (A.A.) — Röyter ajansı bildiriyor: Japonların şimdiye kadar Şanghay muntakasına üç fırka çıkar- dıkları zannedilmekte ve bunun Çin mukavemeti karşısında kâfi olup ol- madığı suale muhtaç görülmektedir. Resmi Çin ajansına göre, Şanghay“ dak! Japon başkumandanı derhal iki fırka daha gönderilmesini Tokyodan (| J! telgrafla istemiştir. Japon tayyareleri dün birbirinden aralıklı Çin şehirlerini bombardıman etmişlerdir. Şanghayda ve civarındaki Çin tahşi. datı da bombardıman edilmiştir. Çin #ayyareleri Buho ve Wosungdaki Ja- pon mevgilerile Yangtse nehri man- #abında bulunan iz adasın- daki Japon hava üssünü bombardı- imanla iktifa etmişlerdir. Yumurta büyüklüğünde dolu yağdı Boyabad su altında kaldı. Çeltik tarlaları kâmilen harab oldu Sinob3(A.A.) —Boyabat- ta dehşetli bir fırtına oldu. Çarşı tamamen su altında kaldı. Her biri yumurta bü- yüklüğünde yağan dolu, ev- lerin camlarını kırdı ve çelen çeltik tarlaları kâmilen ha- rab oldu. Zarar çok büyük. tür. Hatay yumurtası İzmir fuarında teşhir edilen! yumurtanın mânası nedir?| İzmir $ (Telefonla) — Hataydan i Fuara bir yumurta gönderilmiştir. Bu yumurta demir bir kafes içinde- dir. Kafes içinde yunmurta olduğu hal- de ticaret odaları pâviyonunda teşhir edilmektedir. Bunda Hatay Türkleri- nin bugünkü vaziyetini gösteren bir manâ vardır. Vatanilerle Dürziler anlaştılar Adana 3 (Hususi muhabirimizder — y Buraya gelen en son haberlere göre Vatanllerle. Dürziler anlaşmışlardır. Bir kahramanlık nümunesi Bir Çinli kadının idare ettiği sandalla 12 Çinli Japon amiral gemisine ateş açlı Şanghay 3 (A.A.) — Bir kadın tarafından idare edilmekte olan ve içinde on iki kadar sivil kimse bulunan bir sandal, bu sabah İd- zumo Japon amiral gemisine yak- Jaşmıştır. Sandaldakiler, gemiye ateş açmışlardır. Bundan Sonra erkekler denize atılmışlar, kadın da sandalı Pountoung sahiline gö- türmüştür. İdzumo'nun bir sandalı Pouto- ung'a bir düzüne kadar bahriyeli çıkarmıştır. Bunlar, Çinlilere ateş etmişlerdir. Japon gemileri, mü- teakiben bu mıntakayı bombardı- man eğerek yangın Çikarmışlar. dır. Amoy'da muhasematın başla- miş olduğuna dair bir şayia deve- ran etmektedir. Vosoung'daki Çin (o küvvetleri kumandanının bu sabah Japon harp gemilerinden atılan bir obü- sün isabetile telef olmuş olduğu nakledilmektedir. Japonya yeni tahsisat istiyor Tokyo 3 (A.A.) — Maliye Nazırı 2022 mliyon yenlik üçüncü bir mun- zam bütçenin meclise tevdi edileceği- ni söylemiştir. Bu paradan 1422 mil- yon Harbiye nezaretine, 350 milyon Bahriye nezaretine ve 250 milyon Ma- liye nezaretine ayrılacaktır. Diyet meclisi yeni bütçeyi kuvvetli bir ihtimalle gelecek hata tasdik ede- cektir, İzmirde çifte tedrisat usülü Maarif vekili dün İzmire gitti Ankara 3 (Telefonla) — Maarif Ve- kili B. Saffet Arıkan bu akşam İzmire hareket etmiştir. Orada üç gün kadar kalarak mekteb vaziyetlerini tedkik edecektir. B. Saffet Arıkan İzmirden Ankaraya dönecektir. İkinci Türk tarih kurultayına iştirak edecekler İstanbul 3 (A.A) — Türk tarih ku- rumundan: 20 eylül 1937 pâzartesi gününden itibaren Dolmabahçe sarayında top- anacak ikinci Türk tarih kurultayı- nR İştirak etmek istiyenlerin 3 vesika fotografile vazih adreslerini 7 eylül 1937 salı akşamına kadar Dolmabah- çede Türk tarih kurumu kurultay ko- mitesi sekreterliğine posta ile gönder- meleri rica olunur. Hususi banka Ankara 3 (Telefonla) Husüsi muhasebeler bütçelerinden kesilecek muayyen âldat karşılık gösterilmek üzere bir (Hususi banka) kurulacağı yazılmıştı. Dahiliye Vekâleti bu hu- sustaki tedkiklerini ilerletmiştir. Ya- kında bunun için bir proje hazırlana- cak ve Meclise verilecektir. Japonya üzerinde Son dakika | Akdeniz devlet- | leri konferansı toplanmasını teklif etti Londra 4 (Akşam) — Fransız mas- lahatgüzarı dün iki defa hariciye na- zırile görüşmüştür. Bu mülâkatlarda Akdeniz devletlerinin toplantısı konu- şulmuştur. İngiltere, davetnameler gönderilmezden evvel İngiltere ile Fransa arasında bir anlaşma olmasını | istiyor. Toplantı mahalline gelince, İngilte- re Montretux'yü teklif etmektedir. Ay- ni zamanda ruznamede ademi müda- hale komisyonunun salâhiyetine te- mas eden hiç bir siyasi mesele olma- masını istiyor. İtalyan gazeteleri ne diyorlar? Roma 4 (Akşam) — İtalyan gaze- teleri Akdenizdeki torpillerme hüdise- lerinden bahsederken bir çok gazete- lerin İtalya aleyhindeki neşriyatma teessüf etmektedir. İtalyan gazeteleri, İtalyanın yeniden iyileşmeğe başlıyan İngiliz - İtalyan münasebatını boz- makta hiç bir menfaati olmadığını söylüyorlar, Bir Çin filosu Fuşima limanı bombar- dıman edildi, henüz tafsilât yok Londra 4 (Akşam) — Uzak Şark- | Japonya Çin hükümetile anlaşmağa hazırmış Çin politikasını değiştirir, samimiyet gösterirse bütün askerlerini çekecekmiş Londra 3 — Tokyodan bildirildiği- | me göre Japon kabinesi mühim bir toplantı yapmıştır. Çindeki harekât tetkik edilmiş ve bunun uzun süre- ceği anlaşılmıştır. Toplantıdan sonra hariciye nazırı B, Hirota ecnebi gaze- tecilere şu beyanatta bulunmuştur: «— Japonya Çindeki kuvvetlerini | çekmeğe ve iki hükümet arasında | dostluğu yenileştirmek için elini uzat- mağa hazırdır. Bir şartla: Çin, Japon- yaya karşı vaziyetini değiştirerek sa- mimiyetini ispat etmelidir.» Nazır bundan sonra demiştir ki: «Bütnü milletlerle uyuşırak ve teş- riki mesai etmek Japon harici siyase- tinin başlıca prensibi olarak kala- caktır.» Çin ile Japonya arasında şimdiki şa- yanı teessüf vaziyetten bahseden Hi- rota ihtilâfın menşeine temas etmek- ten çekinmiş, fakat Japon hükümeti- nin daima meseleyi sulhen halletmek istediğini kaydetmiştir. Nazır, ihtilâf büyür büyümez her türlü hâdiselere mâni olmak için Japonya'nın birçok Çin şehirlerinde bulunan tebeasının tahliyesini emretmiş olduğunu hatır- İngiliz amiralının | bir mektubu Amiral Şükrü Okanı çok | tan gelen haberlere göre bir Çin tay- yare filosu Japon denizini geçerek Japonyanın Fuşima limanını bombar- dıman etmiştir. Fuşima ile Tokyo ara- sında telgraf ve telefon muhaberesi kesilmiştir. Henüz tafsilât yoktur. Diğer taraftan Çinlilerin Şanghay- da Japonlara kuvvetli bir mukavemet gösterdikleri ve yavaş vavaş vaziyete hâkim olmağa başladıkları bildiril samimi bir lisanla çulluk avına davet ediyor İngilterenin Akdeniz filosu umum kumandanı amiral Pound Türk do- nanması kumandanı amiral Şükrü Okanı İmroz adasında çulluk eva davet etmiştir. Donanmamızın Malla- yı ziyareti esnasında iki amiral ara- sında kuvvetli bir dostluk teessüs et- mektedir. Bir Çin tebliğine göre Çin- Wer Tiyen Çine doğru ilerliyorlar, B. Mussolininin Berlin seyahati Alman gazeteleri hararetli makaleler neşrediyorlar Berlin 4 — B. Musolininin eylülün son iki haftası içinde Almanyayı ziya- ret edeceği resmen tahakkuk etmiş- mişti. Amira! Poundun daveti bu dost- Tuğun bir tezahürüdür. İmroz çulluğu ile meşhurdur. İngiliz amiralı, amiral Şükrü Oka- na dört sahifelik bir mektupla son resmini göndermiştir. Mektupta di- yor ki; «Görüyorsunuz ya, hâlâ bir fotoğ. rafçımm karşısına çıkacak kadar cesa- retim vardır. Burayı ziyaretiniz sıra- sında hazır resmim yoktu. Bu noksa- ni tamamlamak için size göndermek üzere bir resim çıkarttım.» tir. Bu ziyarete büyük ehemmiyet ve- rilmektedir. B. Musolini ve Hitler bir çok mühim meseleleri görüşecektir. Alman gazeteleri şimdiden çok ha- raretli makaleler neşrediyorlar. Hariciye Vekili Dün Venedik yolile Cenevreye gitti Hariciye Vekili B. Teyfik Rüştü Aras, Milletler Cemiyeti konseyinin toplah- tasında bulunmak üzere dün İstan- buldan hareket etmiştir. Vekil Rodi vapuruna binmiştir. Buradan Vene- diğe, Venedikten Cenevreye gitmekte- dir. © Vekil rıhtamda Cumhur riyaseti u- mumi kâtibi Hasan Riza, Hariciye Si- yas) müsteşarı Numan Menemencloğ- lu, ecnebi sefirler ve daha birçok müm- taz zevat tarafından uğurlanmıştır. « Atinada temaslar Hariciye Vekilinin bindiği vapur bu sabah Pireye vasıl olacaktır. Va- pur öğleden sonra hareket edecektir. Hariciye Vekilimiz aradaki fasıladan istifade ederek Atinada Yunan rica- le görüşecektir. Pilot Ali rüzgâr kesildiği için yere indi Ankara $ (A.A.) — Dünya rekoru- nu kırmak üzere havalanmış olan pi- lot Ali rüzgâr kesildiği için 14 saat 30 dakika havada kaldıktan sonra in- İki amiralin av maksadile buluşa- cakları tarih henüz tayin edilmemiş- tir? Başvekilimiz Bugün İzmire hareket ediyor Başvekil İsmet İnönü bugün İzmir vapurile İzmire hareket edecektir. Başvekil 9 eylül şenliklerinde bulun- duktan sonra Ankaraya gidecek, bun- dan sonra Kastamonu, Zonguldak, Ereğli mıntakalarında bir seyahate çıkacaktır. Küçük Ülkü iyileşti Atatürkün manevi evlâdı küçücük Ülküsü son günlerde bir hastalık ge- çirmiştir. Küçük yavruyu çok seven Büyük Şef bundan dolayı günlerce (derin bir teessür ve üzüntü duymuş- lardır, Memnuniyetle haber aldığımıza öre sevimli ve zeki yavrunun hasta» iyiliğe yüz tutmuştur. Küçük Ülkü için tam ve seri âfiyet dileriz. İzmirde muhtelitler arasında yapılacak müsabakaların günleri değişti İzmir 3 (Telefonla) — İzmir, An- kara, İstanbul mühtelitleri arasında yapılacak futbol müsabakaları Anka- ra ve İstanbul takımlarının hazırlan» maması yüzünden 11, 12 ve 14 eylüle tehir edilmiştir. latmış ve Japonyanın bir bahriye zâ- biti ile bir Japon tayfasının Çinliler tarafından öldürülmesi üzerine bir mukabelei bitmisil tedbiri olarak Şang- hayda harekete geçtiği hakkında nebiler tarafından yapılan tefsirleri İ tekzip etmiştir. Nasır beyanatına $i 1e devam etmiştir: «Japonya diplomatik çarele selenin sulhen halline gayret etmiştir. Muhasematın başlamasına sebep Çinin 1932 de Şanghayda aktedilen müta- rekename hilâfına olarak memnu min- takaya asker sevk edip Japonlara açık» ça meydan okumasıdır.» Hirota şimdiki ihtilâfın sebeplerini Çin riealinin Japon sleyhtarlığı hisle- rine atfetmektedir. Çin sefiri, h iye nazırını ziyarct- le Sovyet - Çin paktının Sovyetlerle Avrupa devletleri arasında aktedimmiş ademi tecavüz paktlarının ayni oldu- gunu söylemiş, gizli maddeler hak- kındaki şaylayı tekzib etmiştir. Sefir, Çinin Japonya ile de böyle bir anlaş- ma yapmağa hazir olduğunun ilâve elmiştir. Bir Sovyet vapuru daha torpillenmiş Batırılan ilk vapurun mü- rettebatı Atinaya getiriliyor Atina 3 (A.A.) — Renter ajansının muhabiri bildiriyor: İtimad edilebilir mahtellerde söy- lendiğine göre Blagoev ismindeki üç bin tonluk diğer bir Sovyet yük gemi- si Yunan kara suları haricinde tor- pillenmiştir. Atina 3 (A.A.) — Skyros civarında torpillenen Molagoef ismindeki Sov- yet vapuru mürettebalından sağ ka- anları Atinaya getirmek üzere Sov- yet sefarethane memurlarından iki kişi Kymi'ye gitmiştir. izmirde hava şenlikleri Türkkuşunun altı tayaresi Bursadan İzmire gitti İzmir 3 (Telefonla) — Türkkuşu- Dun altı tayyaresi saat 7 de Bursadan hareket etmiş ve sahil şehirlerimiz Üzerinden uçarak tayyareciliğin ehem- miyeti hakkında beyannameler ata- rak saat 12 de buruya gelmişlerdir. “Tayyarecilerimiz burada hararetle istikbal edilmişlerdir. Tayyarecilerden ikisi kadındır. Pazar günü burada Halkapınar meydanında hava şenlikleri yapıla Gaktır. Tayyarecilerimiz paraşütle at- byacaklar ve akropati uçuşlar yapa caklardır. Bugün Ankaradan da trenle'bir plânör geldi. Kahraman tayyareci- miz bayan Sabiha Gögçenin de hava şenliklerinde bulunmak üzere pazar günü buraya geleceği haber alınmış” Meşrutiyet doğarken 1908 senesi 23 - 24 tem- muz gecesi sarayda ne keşmekeşler oldu? Abdülhamid kanunu esa” sinin yeniden meriyele geçmesini nasıl kabul etti 7 Meşrutiyet o inkılâbının bu dönüm saatlerinde ne- ler cereyan eyledi? yarından itibaren Saray ve Babıâlinin içyüzü sütü Jarında okuyacaksınız.