September 6, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

September 6, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Galatasaray -Beşiktaş gene yenildi Umumiyetle daha hâkim oynıyan Pire muhteliti maçı 3-1 Galatasaray - Beşiktaş muhteliti bir hafta evvel yenildiği Pire muhte- Mitile intikam maçını dün Taksim sta- dında yedi, sekiz bin seyirci önünde oynadı, Maçtan evvel yazdığımız bir yanda muhtelitimizin davet edilen oyunculara göre («Mehmed Ali - Vlastardi, Faruk - Eşfak, Nubar, Sa- lim - Rıdvan, Caponi, Hüsnü, Haşim, Bülend; şeklinde yapılırsa bu sefer Pire muhtelitini yenmesi muhtemel olduğunu İleri sürmüştük, Fakat Galatasaray - Beşiktaş muhteliti, in- tikamını hemen hemen ayni oyuncu- larla almka İstemiş olacak ki şu Şe- kilde çıktı: Mehmed Ali- Hüsnü, Faruk - Es fak, Caponi, Fuat - Ridvan, Hakkı, Bülend, Hşim, Eşref. İlk devre Oyun, muayyen vaktinden biraz geç olarak Ahmed Ademin hakemliği altında ve Galatasarayın bir hücü- mile başladı. Bunu takib eden ikin- ci bir hücum sağ tarafta bir favulle kesildi. Eşfakın kaleye doğru güzel çektiği frikik neticesiz kaldı. Yunan- Nlar soldan mukabil hücuma geçti ler: İkinci bir hücumlarında tehlik, bir vaziyeti Faruk önledi. Galatasa- rayın yine sağdan bir hücumu netice vermedi. Yunanlılar buna mukabil soldan mukabele etğiler, Bu akında çekilen bir şütü muhtelit kalecisi Mehmed Ali çizgi üstünde güçlükle tuttu, İki taraf ta cenah değiştiremi- yor: Pireliler soldan, muhtelitimiz sağdan hücumu tercih ediyorlar. Mehmed Alinin gole mani oluşunun hemen arkasından yine sağdan bir akınımız sola İntikal etti. Haşimin güzel bir şütünü Pire kalecisi ancak 'plonjunia önliyebildi, Yunanlılar soldan bir akınları ofsaydla kesilmesine rağmen bir kaç dakika kadar muhtelit kalesi önünde kaldılar. Fakat bir tehlike yaratama- dılar. Galatasarayın bu sefer cenah değiştirerek yaptığı hücum da netice- siz kaldı ve biraz sonra Pire kalesi aleyhine uzaktan verilen frikik ayut- la neticelendi. Yunanlılar yine soldan hücuma geçtiler. Bu akında Faruğun bir fal- aosu bereket tehlike olmadı. Çünkü top kendisine gelen Pire söliçinin uzaktan ve hafif şütü Mehmed Alinin elinde kaldı. Galatasarayın bir kaç dakika süren hâkim oyunundan sonra top orta- Jarda dolaşmağa başladı ve karşılıklı akınlaria on dakika kadar süren bir tevazün hasıl oldu. Caponiye yapılan sert bir sarjla bu oyuncunun sakatlarıması neticesinde Pire kalesi aleyhine verilen frikikten sonra muhtelit yine canlandı, top bir kaç dakika ayaktan ayağa Pire kalesi önünde dolaştı ve bu arada muhakkak bir gol kaçırıldı. Pirelilerin içi dolu Bir müddet sonra kendisini toplı- yan Pire mubhtelitinin merkez mua- vini merkez muhacimleri Vazosa gü- zel bir eşapelik pası verdi. Vazos Rüsnünün yanından güzel bir vücut hareketile sıyrıldı, topu sürdü ve ya- kın bir mesafeden attığı şütle muhte- Mitimiz aleyhine ilk golü yaptı, Bu gol muhtelitimizi harekete ge- tirdi ve beş dakika kadar Pire takımı- nı sıkıştırdıksa da yine bir netice çıkmadı. Buna mukabil Pirelilerin ortadan bir hücumunda yine eşapel- ik bir pas alan Vazos gü sıyrıldı, topu sürdü, yakın mesafeden çektiği Şütle takımını 2-0 galip vaziyete çı- kardı. Bu gölden sonrâ muhtelitte Hakkı merkez muavin, Caponi de sağiç mev- kilne geçerek yer değiştirdiler. Oyun bir müddet ortada ve havada oynan- dıktan sonra muhtelitimizin hâkimi yeti altı eçti, Penaltı ve gol Muhtelitin soldan bir hücumunda Pire muhfteliti müdafii Eşrefi hafilce tuttu, verilen penaltıyı Eşref çok gü- zel çekerek muhtelitimizin yegâng sa- | ikinci, Kıdemlilerde Galatasaray 10 yısını yaptı, Bundan sonra Oyun umumiyetle muhtelitimizin hâkimiyeti ve muha- cimlerimizin oyunun başından beri de- vam eden beceriksizlerile geçti. Hele Yunanhlar aleyhine soldan (çekilen güzel bir korner de çok müsald ve gollük vaziyete giren Bülendin topu kafası veya göğsü dururken Iki elle kaleye sokuşu büyük bir galdı. Devre 2-1 Pire muhteliti lehine bitti, si İkinci devre İkinci devre muhtelitimizin en mu- vaffak ölanlardan Coponi çıkarılmış, | sağ müdafi Hüsnü sağiçe geçirilerek sağ müdafi olarak takıma Enver # anmıştı. Pirelilerin kalemizi sıkıştırması ve Mehmed Alinin güzel bir kurtarışile başlıyan devre umumiyetle Pirelilerin canlı ve hâkim oyunile geçti. Bu dev- rede zikre değer dört hareket oldu. Muhtelitimizin sağdan bir akının- da Hüsnü müdafi atlattı ve kelecile karşı karşıya kaldığı halde çektiği şüt kaleciye çarparak muhakkak bir gol kaçtı. Sağdan bir Pirâ akinında ortalanan topa Enver ayak koyarak güzel bir | plâse (!) ile kendi kalecimize bir gol attı. İ kazandı Gene sağdan bir hücumumuzdan Hüsnü Hakkıya çok güzel ve gollük bir pas verdi. Hakkı şütü çekmekte «geciktiği için müdafi yetişti ve mu- hakkak bir gol daha kaçtı, Pire sol açığının müdafii geçerek çektiği şüt yan direğin dibine, ora- dan da tesadüfen; kalecimizin ayağı- na çarparak dördüncü bir golden kur- tulduk. Bu suretle Pire muhteliti intikam maçında da Galatasaray - Beşiktaş muhtelitini bu sefer daha farklı bir netice olarak 3-1 yendi. Bu gâlibiyeti alan Pire muhteliti şöyle İdi:, Gramatikoplos . Koçoyani, Zakos - Alifrangis, Kasimalis, Helmis « De- pundis, Papaantonis Vazos, Simeoni- dis, Zografakis. Stadyomdan çıkarken seyirciler a- rasında Pire muhtelitinin geçen hafta mâğlüp olduğu Fenerbahçe - Güneş mühtelitinden bir revanş maçı istedi- gi veya istemiyeceği şaylası dolâşıyor- dise de esasen bu mevsimde fe komitesinin hatırı için zayif bir To ile maç yapmış olan Fenerbahçe - Güneşin geçen haftaki galibiyetile ik- tifa edeceğini zannediyoruz. Sadun Galip Galatasaray denizcileri kürekte de latanbul şampiyonluğunu kazandılar Bahriyelilerimiz Ingilizleri büyük farklarla geçtiler Dün Modada büyük kürek yarışları yapıldı, Mıntaka şampiyonasına İnzi- mamen İngiliz - Türk babriyelileri arasnda Malta yarışları revanşları- nın da ayni yerde yapılmış olması Madaya şimdiye kadar böyle yarış- larda az görülen büyük bir kalabalık toplamıştı, Yarışlar baştan aşağı büyük bir in- tizam içinde yapıldı ve sıkı çekişmeler heyecanla seyredildi. İlk yarışlar İs- tanbul şampiyonası idi. Müptediler, kıdemli ve kıdemsiz olmak üzere üç sınıf üzerinden yapılan bu yarışların üçünde de Galatasaraylılar birinciliği kazanmağa muvaffak oldular. Yarışlarda tespit edilen dereceler şunlardır: Müpledilerde: 'Tek çifte; Altınordu birinci, Beykoz ikinci, Galatasaray üçüncü, İki çifte; Galatasarây birinci, Gü- neş ikinci, Fenerbahçe üçüncü. Dörtlük; Gâlatasaray birinci, Gü- nes ikinci, Beykoz üçüncü. Kıdemsizlerde: Tek çifte; Galata- sarav birinci, nordu ikici, Güneş üçün: İki çifte; Güneş birinci, Galatasa- Tay Ikinci, Beykoz üçüncü. Dörtlük; Güneş birinci, Galatasa- Tay ikinci, Fenerbahçe üçüncü. Kıdemlilerde: Tek çifte; Fenerbah- çe birinci, Beykoz ikinci, Altınordu üçüncü, İki çifte; Galatasaray birinci, Gü- neş ikinci, Altınordu üçüncü Dörtlük; Gülatasaray biri koz ikinci, Güneş üçüncü. Puanlar; Müptedilerde Galatasaray 11 pu- anla birinci, Güneş 6 puanla ikinci, Beykoz 5 puanla üğüncü. Kıdemsiz- lerde Galatasaray ve Güneş on birer puanla birinci, Altınordu 3 puanla ci, Bey- puanla birinci, Beykoz 6 puanla ikin- çi, Fenerbahçe 5 puanla üçüncü ve Güneş 4 puanla di incü Bu vaziyete göre dört tekte İstan- bul şampiyonluğunu kazanan Gala- taşaray kürekçileri 12 e; de yapılacak olan Türkiye şampiyo- nasında mıntakamızı temsil etmek Üzere salı günü yüzücülerimizle bir- dikte İzmire hareket edeceklerdir. Bahriyeliler arasında Mnltada yapılan üç yarışm İkisini bizimkiler birini de İngilizler kazan- mıştı. Dün bizim gemleilerimiz bü- yük bir enerji ve gayret göstererek yapılan üç Yarışta büyük farklarla kazandılar, Birinci Yarış dik yarışı idi. Bizimki- ler birinci ve ikinci, İngilizler de üçüncü ve dördüncü oldular, İkinci yarış yedi çifte; Türk bahri- yelileri birinci, İngilizler ikinci, Üçüncü ve son yarış istantalya ya- rışı oldu. Bu Yatişta da büyük bir farkla galip gelen bahriyelilerimiz bi- rinci, İngilizler ikinci oldular, İstanbul yüzme şampiyonluğundan sonra kürek şampiyonluğunda kaza- nan sarı kırmızılıları tebrik eder, de- nizcilerimizin muvâffakıyetini can- dan kutlarız. Sineması 10 EYLÜL CUMA akşamı Yeni sinema mevsimine başlıyor. İlk programda: BEYAZ KADIN TiCARETi Fransızca sözlü büyük aşk, heye- can ve macera filmi Ayrıca: ŞANLI ORDUMUZUN Trakya Manevraları Türkçe sözlü büyük film, BU GECE Bebek Belediye bahçesinde Büyük müsumere mıyorlar? Muhtelif Sınai teşkilâtı kuvvetli olan mem- leketler, neden umumi harpten son- ra bir türlü kendilerini toparlamıyor- lar? O milyarlar değerinde fabrika ve imalâthanelerinin uzun senelerdenbe- rl amortismanları kâmilen yapıldığı, yani bügün o fabrika ve imalâthanc- İ ler, sahiplerine hiçe malolduğu halde, neden bu memleketler eskisi gibi Iş ya- pamıyor, ahalisi sefalet içinde bulunu- yor ve bu yüzden beynelmilel müna- sebatı da tehdid eden içtimai ve siyasi ihtilâflar zuhur ediyor? Bunun başlıca iki sebebi vardır: Bi- rincisi umumi harpten evvel dünya, iktisadi bakımdan, biri istismar eden, diğeri istismar olunan memleketler diye fiilen iki grupa ayrılmış iken, harpten sonra bu rollerde müvazene- nin bozulması; ikincisi de Sosyalist cereyanları neticesinde işçilerin kapi- talistlere karşı ayaklanmasıdır. Harpten evel istismar edilen mem- leketler meyanında kapitülâsyon zin- cirleri ile eli ayağı bağlarımış o kaca, fakat köhne Osmanlı imparatorluğu misal olarak gösterilebilir. Endüstri- lerini senelerce evvel kurmuş olan memleketler bizden pamuğun kilosu- nu meselâ elli kuruşa alıyor, onu ma- nifatura şekline kalbedip tekrar bize yüz elli kuruşa satıyordu. Bu sureti Türkiye kilo başma yüz kuruşu âde vergi şeklinde endüstriyel memleket- lere gönderiyor ve kendi zararına ola- rak o mej etlerin sermayedarları relalıuna hizmet edi- Bu haksızlığa ilk isyan eden genç ve dinç Cumhuriyet rejimimiz 'Türkiye yabancılar tarafından İsi mar edilemez kaidesini koydu ve bu kaidenin tatbikatına geçerek bacaları kurdu ve tüttürmeğe başladı. Türki- yede kurulan her yeni baca endüstriyel memleketlerde mevcud bir bacanın sönmesini mucib oldu, hâlâ da oluyor. Umumi harplen evvel Rusyanın, Şarki Avrupa memleketleri Mısı- rın ve hemen bütün Asyanın da istis- mar edilen memleketler meyanında bulunduğunu ve bunların da yavaş yavaş uyanarak kendi hududları hilinde endüstriler kurmağa O başla- dığı göz önüne getirilecek olursa €n- düstrieyi Avrupa ve Amerikanın ne büyük zararlar gördüğü anlaşılmış ve içtimai guilelerinin sebebi de izah edil- miş olur. Bu vakıalarm ışığı iledir ki Avrupa ve Amerikanın halen Şanghay mese- lesine atfettikleri ehemmiyet aydınla- tılmış bulunuyor, Kala kala bir Çin sömürgesi kaldı; istismarın yegâne yolu da Şanghaydır. O da Japonyanın eline geçerse yeniden yüzlerce bacayı söndürmek icab edecektir. Kolay mı? ... Fransa hükümetine kararnameler- le ıslahat yapmak hususunda parlâ- mento tarafmdan verilen müddeti 31 ağustosta bit ii kümet son icraat kararnamelerini bü tarihte neşretti. Bunların en mühimi demiry kumpanyalarının birleşti- Tilerek sermayesine hükümetin de yüz- de elli nisbetinde iştirakile yeni bir şirket kurtulması hakkındaki kârarna- medir, Bundan başka, sulistimellere mani olmak ve tasarrufu himaye etmek ga- yesile anönini şirketleri hakkındaki mevzuatla da birçok yenilikler vücu- İZMİR FUARI Balkan güreşlerini görünüz. Yerler mahduttur, acele ediniz. 15 Eylülden 23 Eylüle kadar Vapur - Tren - Otel . Nakil ve dühuliyeler. Birinci mevki 42, ikinci 33 lira Tertib eden: NAT'TA Seyahat acentalığı: Galatasaray Telefon: 44914 6 Eyldi 1937 Iktisadi ve mali hafta i Sanayi memleketleri neden kendilerini toplıya- borsalarda vaziyet | de getirilmiş, ezecümle mürakiplerin seçim sureti ve vazifeleri hakkında İ mühim esaslar kabul edilmiştir Kİ bunların bizim memleketimizde de tatbiki pek faydalı olur zarnnındayığ. Nihayet ipotek mukabilinde borçlar nıp ta hüsnü niyetlerine rağmen borç” larını ifa edemiyenlere bazı kuyud ve şurut tahtında iki seneye kadar bir tecil bahşetmek salâhiyeti hâkimlere verilmiştir. ... Hafta bidayetinde umum Avrupa borsaları oldukça faaliyet göstermiş iken bir İngiliz destroyerinin meçhul bir tabtelbahirin hücumuna maruz kalması şaylası gerek Londra ve gerek Paris borsasında bir çok satışlara ve binaenaleyh fiatlerin gerilemesine s& bep oldu. İngilterenin Japonyaya gön“ derdiği notaya hâlâ covab alamaması da işlere fena tesir ediyor. Transatlan* tigue ve petrol eshamile bilümum ma den kıymetleri mühim surette teden- ni etliler, Bununla beraber külçe ha» dinde altın hâlâ her taraftan Londrayâ akın etmektedir, Bu meyanda son 15 gün zarfında Almanyadan da iki bu- İyon sterlin kıymetinde altın iimiştir ki hazirandan itibaren vuku bulan,sevkıyat ta dahili hesab edilecek olursa yalnız Almanyanın dermiş olduğu miktar altı buçuk milyon sterline baliğ oluyor. Rayhşbankın neşrettiği bilânçolar- da altın stokunda bir değişiklik gös“ terilmemiş olmasına göre bu paranın, :n gizli ihtiyat hazinesin- den gönderildiği zannolunuyoor. Pa- rTanın Londraya gönderilmesi sebebine gelince, Avrupa maji gazeteleri bunu Almanyanın bu seneki mahsulât fk- danından dolayı hariçten hububat mü- bayaası zaruretine atfediyorlar, A İstanbul borsasında vaziyet Umumi cereyans kapılarak borsa- miz bu hafta zarfında hiç faaliyet gösteremedi. Paristen her gün yarım- şar, birer puan aşağı fiatler gelmesi üzerine yüzde yedi buçuk faizli Türk borcu tahvilleri sahipleri neşesiz bus Tunuyor. Yeni işlere girişmedikten baş- ka mallarını elden çıkarmağa savaşır yorlar. Arzların bu suretle çoğalması yüzünden fiatler geçen haftaya nis- betle yine on kuruş kadar geriledi. Umumi temayül gevşektir, Cumartesi akşamı kapanış fiatleri şunlardır: Birinci seri; 14,70 lira, İkinci seri: 14,20 lira, Üçüncü seri: 14,20 lira, Dahili istikraz kâğıtlarımızdan Er güni 93,25 kuruşta geçen haftaki fi- atini muhafaza ediyor; Sıvas - Erzu-” rum, kupon vadesinin yaklaşmasına Mmebni, bir kuruş artarak 98,50 kuruş. ta kaldı. Merkez bankıtsı 89,50 lirada geçen haftaki gibidir. Anadolu grupunda da değişilik yok» tur. Son flatler şunlardır: Hisse senedleri: 24,35 lira, Tahviller: 41 lira, Mümessiller: 38,60 Ira, Hafta zarfında gayri mübadii bo noları 11 kuruştan 13 kuruşa kadar fırladı. Sebebi İzmirde satılmakta olanı bir gayri mübadil emlâki için verilen bono siparişlerine atfolunmaktadır. ; Endüstriyel kâğıtlarımız meyanın- da Aslan Çimento biraz canlanarak 10,20 lirada kaldı, Diğer bazı endüstri- yel kâğıtların nominal Datleri; Tram- vay şirketi 12,75 İfa, İstanbul Umum Sigorta şirketi 11 lira, İttihadı milli 22 lira, Terkos 7 lira, Üsküdar-Kadıköj, su şirketi 3 ira, Bomonti 8,90 lira, İt- tihad Değirmencilik 11 lira, Şark D€- ğirmencllik 0,85 lira, hali tastiyede irketi 1,60 lira, telefon 6,90 ira, Şirketi Hayriye 15 lira, Omniumi 0,65 lira, Şark Ecza 2,10 lira. Borsa harici muamelât Türk altını hafta zarfında iki kuru$ erek 10,48 lirada kaldı. Mısır Kredi Fonsiye tahvillerinde de; gişiklik yoktur: 1903 tertibi: 91 Tira, 1911 tertibi: 84 lira ediyor.