6 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

6 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ ICMAL: Mussolininin Almanya seyahati dönmesi için #ki büyük devletin mu- fn ellerinde bulunduranla- rn kati karar vermiş olduklarını ifade etmektedir. B. Hitler devlet şefi olduktan 80n- Ta Almanya ile İtalya kendi vaziyet ?e menfaatleri bir olmasından dola- İÜ Politikg öleminde beraber yürüme- Ende esas iftbarile ittifak ebmişler- “ Bu kararın bir ilânı olmak üzere (934 senesinde B. Hitler Venediği 2i- | Yaret edip B. Mussolini ile mülâki muştur, Fakat Her iki devlet siyasi nüfuz | > amtakalarının hududla TERİ evvelce lâyıkile ve esask olarak | intilâf çılnaştı. Büyük Almonyoy İ esas gaye edinmiş bulunan B. Hitler olduklarından aralarında B. Rüştü Aras (Baş tarafı birinci sahifede) Doktor Aaras, Pirede vapurda, Ha- iciye Nezareti Dalmi müsteşarı B. | Yunanistanın Ankara ek m Rafajl, Hariciye siyasi ikinci şu- Teisi B, Sakelloropulos ve Beşvekâlet yn kalem direktörü B. Andrulis Türkiye elçiliği erkânı tarafından İnen ap “ktor Aras, Atinada kaldığı müd- İ zarfında Başvekil B. Metaksas ve riiye daimi müsteşarı B. Mavrudis Uzun bir görüşmede bulunmuştur. Akşam B. Metaksai, doktor Tevfik Rüştü Aras şerefine bir ziyslet ver- Mlitir. B. Mavrudisin de iştirak eyle- GİRL bu siyalet csnasında doktor Aras, Bürkiye Reisi Cumhuru K. Atatürk'e İnlerafla, Elon Başvekili B. Metaksa- | Ma hürmet, tazimlerini ve gene B. Mimimi selâmlarını arzeylemiştir. B. Metaksas, Yunanistan ile “Türkiyeyi decoğini ilâve eylemiştir. Hariciye Vekilimizin beyanatı eyakter Aras, Atinadan ayrılmadan a matbuatına aşağıdaki be- Ha bulunmuştur; i, € Yiyaset edecek bulunan 3. Mav- Mib $emereli Türk - Elen işbirli- Mala ele devam edeceğimden Yunan ME AA) e seşiiyeli S (AA) — Atina ajansı bik Bütün gazetei ler, doktor Tevfik y HA Arasın Atinayı dünkü siyareti Ear, Avusturya meselesinden vahim bir yaratmak ve bütün dünya Almanla- rını bir araya toplamak maksadını ikinci bir Alman devleti bulunan Avusturyanın Almanya ile birleşme sini güyel tabii saymış ve bu maksa- dın tahakkuku için her çareye baş vurmuştur. B. Mussolini ise ötedenberi hima- ye ettiği Avusturyayı orta Avrupada Italyanın. siyasi ve iktisadi nüfuzu ve faaliyeti için bir üssülhareke ol kanaatinde bulunduğundan üs bu yakınlaşma göyet samimi bir ittijak şeklini almış oluyor. Feyzullah Kazan kında çok hararetli makaleler neşret- mekte ve dosl ve mütiefik “Türkiye- | nin Hariciye Vekili hakkında Elen mil. ne derece derin, sağlam ve hakiki bu- | landuğunu müşahedeye yaradığını da ayrıca tobarüz ettirmektedir. Katimerini diyor ki: Doktor Aras, bir gün, kendisini Ati- | na şehri hemşehrisi telükki eylediğini söylemişti. Muhterem Vekti, bunda çok haklıdır. Zira Yunanistanın hü- kümet merkezi doktor Arası daima bususl bir sevinç ile kendi içinde gör- müş ve karşılamıştır. Prola diyor ki: Elen milleti, Yunanlatanın tecrübe edilmiş samimi bir dostu olarak telâk- miyet arzetmektedir, Bütün gazeleler, aynı zamanda, gö- Tek Türkiyenin gerek Yunanistarın sulh eserine samimi ve derin bağlılık- larını da tebarüz ettirmektedir. ispanyada yaralanan 700 yaralı Napoliye geldi, merasimle Roma 5 (A.A ) — Kırkı zabit olmak, üzere Bilbao'da yaralanmış olan 700 den dazla İtalyan gönüllüsü Gradis- ca hastane gemisile Napoliye geimiş- tir. Faşist erkânı harbiye reisi kendi- lerine «hoş geldiniz» demiştir. Valensia 5 (AA) — Gijondan bil- diriliyor: Asiler Asturiya cephesinde- ki faaliyetlerini kesmişler ve Şimal cephesinden Fas ve İtalyan kılalarını mühim miktarda tayyare ve harp malzemesi İle birlikte çekerek Aragon cephesine göndermişlerdir. İzmirde hava şenlikleri İzmir 5 (Telefonla) — Sabahleyin Halkapınarda yapılan hava şenlikleri çok parlak oldu. Paraşütle tayyareden #tlıyan kadın tayyarecimiz Naciye 'To- İos, evvelâ bir ağaç üzerine, sonra da ryan muvaffakıyelle yere Harb hakikatı Sulh edebiyatı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Milletler Cemiyetinin bu toplantısı- ni mühim işler bekliyor: İspanya, Çin- Japon harbi. Eğer bu sefer de, mesele- ler leytelalle ile hâllolunursa, memle- ketlerine eli boş dönecek diplomatlar elkârı umumiyenin yuhasile karşıla- şırlar. Fakat nasıl halleditecek?. Çin harbinde doğrudan doğruya mu- Başvekil izmirde (Baş tarafı 1 inci sahifede) İ sün ve seyin mahsullerinin bu sena çok iyi ve bereketli, üzümün ise az ol- duğunu söyledi. Belediye reisi doktor rinde 100 yataklı bir Şehir oteli, spor- ting klüp, Kültürperkta bir Şehir Ti- yatrosu inşa edileceğini, Fuar kapan- dıktan sonra Kültürparkta bir Top- rak ürünleri müzesi ile,'bir Enformas- yon bürosu ve gelecek seneki Fuar için Sergi sarayı inşa edileceğini ve yangın sahasındaki yolların henüz yaptırılmamış kısmının da tamamlar nacağını söyledi. Başvekil B. İsmet İnönü, şehrin ağaçlandırılma ve çiçeklendirilmesine ehemmiyet verilmesini İzmir ve diğer yerlerde Leşcir işlerinden memnun ol- duğunu söyledi. Başvekil, Karşıyaka ve Güzelyalı deniz banyoları haklın- da belediye reisinden malümat aldı. Manisa valisinin izal Manisa valisi B, ütü Kırdar da bu- Tadadır, Başvekil Atatürk konağında B. Lülli Kırdardan Manisa vilâeyti- Kırdar sulama tesisatına yakında baş- lanacağını, bu yil üzüm mahsuli a5 olmakla beraber iyi fiatle satıldığını, Manisağa caddelerden bir çoğunun parke döşelildiğini söyledi, B. Lütfi Kırdar Manisalıların hasretle kendi- lerini beklediğini söyliyerek Başveki- Unizi Mahisaya davet etti. Başvekili- Miz bu daveti kabul ederek : İzmir- den Manisaya geçeceğini vadettiler, Sıtma azaldı Başvekilimiz İzmir ve Manisa vali- lerinden sıtma hastalığı hakkında malümat aldılar, Küçük Menderes, Bakırçay, Gediz, havalisinde mücade- le neticesinde sıtma hastalığının azal- Ruş olduğu söylendi. Başvekilimiz bu cevabı büyük bir memnuniyelle kar- #ladılar. Mühim bir kısmı kurutulan Cellâd gölünün tamamen kurutulma- s1 için yapılan kanalların tekrar dol- masına mani olmak için kanalların iki tarafına istinad duvarları inşa edi- leceği ve bu inşantın iki sene süreceği, Meydana çıkan yeni arazinin göçmen- Tere topraksız halka dağıtılacağı hak- kında İzmir valisinin verdiği izahatı Başvekil alfika ile dinledi. Başvekil bilhassa pamuk istihsalâtı hakkında vali B. Fazlı Güleçten malümat istedi. Beşvekli, Aydın, Manisa, İzmir hava- lisinde geçen yıllara nazaran fala pa- muk mahsulü bulunduğu haberein- den çök memnun kaldı, Bigadiçte müthiş cin ayet: Babasına kızmışlar, üç ya- şındaki kızını öldürmüşler Iki katil yakalandı, ikisi de cürümlerini itiraf etti yetin esrarı anlaşılmış ve caniler ya- kalanarak adliyeye verilmişlerdir. Katiller Kasım ve Mustafa adında iki kişidir. Bunlar cinayeti itiraf et- mişlerdir. Mustafa bir müddet evvel bir kız istemiş, B. Nazif akrabasından olan bu kızın, Mustafaya verilmesini mu- vafık görmemiştir. Mustafa buna çok kızmıştır. Diğer taraftan Kasımın ailesile B. Nazifin ailesinin arası açıktır. Bu sebeple Mustafa ve Ka sım intikam almağı düşünmüşlerdir. Evvelâ B Nizllin karısını öldürmeği düşünmüşlerse de sonra küçük İlteri boğazlamayı daha münasip görmüş- İlter sokakta oynarken kendisini şekerle kandırarak evlerine götür müş ve uyutmuşlardır. Ortadan el etek çekilince ahırda bir çukur kaz- muşlar ve çocuğu ““kurun yanıma ge- tirmişlerdir. Buiâüa keskin bir b- çakla zavallı yavrunun başını gövde- sinden ayırmışlar, sonra cesedi delik deşik etmişler ve bir çuvala koyup uzak bir yere almışlardır. Çukuru kapatarak akan kan izlerini ortadan kaldırmışlardır. Cinayet bu havalide büyük bir te- essür uyandırmıştır. Tahkikatı ida- re eden müddelumumi başmuavini B. Hilmi Çilin gösterdiği muvaffakı- yet takdire şayandır. Korsanlığa karşı müşterek cephe (Baş tarafı 1 inci sahifede) İngiliz teklifinin esasları bahriye kuvvetlerinin, diğer devletle- rin ücaret vapurlarını da himaye et- meleri esasını ileri süreceği anlaşıl- maktadır. Bu suretle korsanlığa kar- şı müşterek hareket edilecek demektir. di hesabına hareket ediyordu. Ticaret vapurlarının beynelmilel bir si düşünülmüyor. Yalnız taarruz vu- kuunda taarruza karşı müşterek hare- ket edeceklerdir. Bundan başku Akdeniz devletlerinin toplanacak Lonâra 5 (A.A.) — Prenses Assaci- ationun, selâhiyellar menabiden ha- ber alarak bildirdiğine göre, Akdeniz konferansına Karadeniz devletleri ile almanyanın da davet olunması karar- Jaşlırılmıştır. Fransa ve İngüterenin müşterek dâvetnameleri pek yakında, İspanya hariç, bütün Akdeniz devlet- leri ile Karadeniz devletlerine ve Al- msnyaya gönderilecektir. Konferansın üni cuma günü Cenevreye yakın bir kasabada toplanması teklif olunacaktır, Petit Parisienin yazısı Paris $5 YAA) — Akdeniz konfe- getesi diyor iki: «İngiltere ile Fransa, Akdenizde sa- hili bulunan memleketlere ve Mısıra Milletler Cemiyetinin içtimn devresi İle ayni zamanda fakat ondan müsta- kil olarak yapılacak bir diplomasi top- lantasına iştirake davet (için bugün Bidayetie bu toplantıya iştirak e- ve Karadenizde o sahilleri bulunan memleketleri de davet etmek o husu- su derpiş edilmiş idi, Fakat İngilizler, iştirak edeceklerin mıkdarı ne kadar az olur ve müzakerelerin mevzuu ne- kadar iyi tahdid edilirse O konferans müzakeratımın omüsbet ve ameli bir bir neticeye vasıl olması ihtimalleri- nin o derece artacağını beyan etmiş- lerdir. Mamafih, ihtiyaç hasıl olduğu İŞ kadar Atatürk konağında kaldıktan sonra saat 17 de Fuara gelerek vavi- takdirde bilahare Sovyet Rusyanm müzakerata iştirake önvet edilmesi mümkündür. «İspanyolların da hazır bulunmaları hususu düşünülmüştür. Fakat bu nok- ta üzerinde kati olarak durulmamış- tır. Teslanlının esas gayesi, bitarafla- rın ve bilhassa alâkadarlarm Akde- nizdeki münakalâtlarını temin husu- sundaki gayretlerini bir araya getir. mektir. Âkid devletlerin harb gemileri, kor- sanların taarruzlarına mikavemet et- memiş olan veyahud âkdi mutasavver mukavele ahıkâmını ihlâl edenleri de- nizin dibine göndermek hususunda mütekabilen yardımda bulunacaklar- dır. Nihayet Akdeniz konferansında tek- lif edilecek olan plân, kollektif emni- yetin umumi prensiplerinden ve evvel ce taslağı vücude getirilmiş bulunan Akdeniz misakı projelerinden mülhem bulunmaktadır. Paris 5 — Sovyet Rusyadan gelen haberlere güre Akdenizdeki son hâdi- seler Sovyet gemici mahafilinde büyük bir heyecan uyandırmıştır. Sovyet bah- riyelileri korsanlığa karşı mücadeleye Mekteplerde sıhhi muaye- neye çok ehemmiyet verilecek 'Teşrinievvelin birinci günü bütün ilkmektepler açılacaktır. İlkmektep kadroları bugünlerde tamamlanacak» tır. Mekteplerin tam zamanında açıl» ması mukarrer olduğundan kadrola- Tın zaman geçmeksizin mekteplere bildirilmesi temin edilecektir, sıhhatlerini günü gününe tekib et- mek üzere geçen sene sihhi muayene lere ehemmiyet vermişti. Bu sene de mektepler açılır açılmaz Sıhhiye mü- feltişlerinin mektepleri teftiş etmeleri muvafık görülmüştür. Bundan baş- ka Diş tabipleri cemiyetinin teşebbüsü ile Cağaloğlunda açılacak diş dispan- seri tekrar faaliyete geçecektir. Ayni zamanda diş hekimleri mektepleri ge- zerek çocukların dişlerini sık sık mu- ayene ve kontrol edeceklerdir. Mekteplerde yapılacak sıhhi muaye ne neticesinde hasta veyahut vücutça nahiflerden vaktü hali yerinde olan- ların âilelerinin nazarı dikkati cek bedilecek, fakir olanlarda derhal Gispanserelere gönderilerek tedavi ele tirileceklerdir. Bunun için şehrimizin