9 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AXŞAM 9 Eylül 1937 Sovyet Rusya azimkâr vaziyet İtalya cevab vermezse sefirini geri çağırması bekleniyor Londra 9 (Akşam) — Sovyet Rusyanın ikinci notası üze- rine Rus - İtalyan münasebatı çok gerginleşmiştir. İki hükü- met arasında münasebatın inkıtaı bekleniyor. İtalya, son Sovyet notasına cevap vermezse Sovyet Rus- yanın sefirini geri çağırması muhtemeldir. Moskovadan ge- len haberler Sovyet Rusyanın azimkâr bir vaziyet almağa karar verdiğini gösteriyor. Sovyetlerin ikinci nofasına Italya cevap Italya konferansa iştirak için bazı şartlar Roma 8 (A.A) — Sovyet maslahat- güzarı, bu sabah ikinci bir nota daha vermiştir. Bu notada Sovyet Rusyanın İtalyan cevabını memnuniyete şayan ” bulmadığı, ilhamlarında israr ve nok- tal nazarlannı muhafaza etmekte bu- lunduğu beyan edilmektedir. * Roma 8 (A.A.) — Havas ajansı mu- habirinden: Sovyetlerin bu sabah tevdi edilmiş olan ikinci notası, halihazırda İtalyan hükümeti tarafından tedkik edilmek- tedir. Siyasi mahafil, bu notanın cevapsız bırakılacağını çünkü yeni hiç bir un- suru ihtiva etmemekte olduğunu be- yan etmektedir. Gazetelerin bu yeni teşebbüsten ha- berleri yoktur. Gazeteler, Sovyetlerin bu hareketle- Bir Ingiliz petrol duktan sonra — da aksettirmekle beraber hadis olan v- | tir. | için bir takımı şartlar ileri sürmek hu- rinin, ecnebi memleketlerde tevlid et- | susunda kullanılacağı şüpheden Aâza- miş olduğu derin heyceanı sayfaların- | dedir. Midilli açıklarında bir tahtelbahir göründü alacak vermiyecek ileri sürecek ziyeti pek o kadar feci bir mahiyette te- lâkki etmemektedirler. Sovyetlerin ni- yet ve tasavvurlarından Fransa hükü- metinin haberdar edilmemesi keyfiye- ti tatminkâr bir intiba tevlid etmiş- Bundan evvel vukua gelen bu gibi ahvalde İtalyan efkârı umumiyesi, he- | men daima faşizm aleyhinde bir sul- kasdden bahsetmiş olduğu halde bu defa Sovyetlerin mesuliyetini açıkça tefrik etmiştir. Sovyet notasının İtalyan diplomasisi tarafından İtalyanın konferansta bir müttehim sıfatile isbatı vücud edemi- yeceğini ileri sürerek Akdeniz konfe- | ransına İtalyanın iştirak edebilmesi gemisini durdur- serbes bıraktı Atina 8 — Rusyadan İskenderiyeye gitmekte olan ve içinde Socony Vacum panyasına aid petrol bulunan us vapuru Rodos sularında meç- 'hul bir tahtelbahir tarafından durdu- rulmuştur. Vapurun kumandanı icap eden İza- hatı verdikten sonra petrol gemisinin hareketine müsaade edilmiştir. Londra 8 (A.A.) — Pegasus adın- daki İngiliz petrol gemisi kaptanı ta- rafından Londraya gönderilmiş olan bir telgrafta bu geminin Midilli ada- sının Siga burnu açıklarında bir de- nizaltı gemisine tesadüf etmiş oldu- ğu bildirilmiştir. Bu telgrafa göre İspanyol asileri bayrağını taşıyan bu denizaltı vapu- run önünde denizden çıkarak vapuru teftiş etmiş ve sonra süratle dalarak uzaklaşmıştır. Tecavüze uğrıyan vapurlar Cebelüttarık 8 (A.A.) — Bir İngiliz vapuru İle iki İspanyol vapurunun geçen gece bir tecavüze maruz kaldık- larına dair ortada bir şayla dolaşmak- tadır. Tunus 3 (A.A.) — İngiliz menabi- #nden gelen haberlere nazaran Akde- nizde bir torpillenmeden kurtulmuş olan Harpa petrol gemisinin mürette- batı, Lagoulettede bu kabil hâdise hakkında bir güna beyünatta bulun- Bu manda iki gün kalımş olan ge mide bir güna hasar yoktu. Vapur dün Triesteye hareke tetmiştir. Z vapur karaya oturdu Cezayir 8 — Valensiyaya gitmek üze. görünün takibine uğramışlar ve Cezair kara sularına kaçarak Cherchel yaki- nında karaya oturmuşlardır. Ademi müdahale komitesi... Londra 8 (A.A - — Ademi müdaha- le tali komitesinin cuma günüiçin mukarrer olan içtimaı tehir edilmiştir. Malüm olduğu veçhile tali komite, Van Dulme projesine hükümetler tarafın- dan verlimiş olan cevaplardan mâalü- mat alacak İdi. Tali komitenin önü- müzdeki hafta içinde toplanması muh- temeldir. İzmirde üzüm fiatleri yükseldi İzmir 8 (Telefon) — Türkiye - Al manya ticaret anlaşmasının imzası üzerine piyasadaki üzüm satışları hararetlenmiştir. Bugünkü piyasaya göre Üzüm ki- lo başına 2 kuruş yükselmiştir. Sovyetler 8 Japon gemisi zaptetmişler Bununla zaptettikleri gemilerin yekünu 28 i bulmuş Sheishin 8 (A.A.) — (Kore) Domel ajansından: Sovyetler, eylâl sabahı ajansından: Sovyetler, 7 eyldi sabahı da Passiet körfezinde sekiz Japon ba- ıkçı gemisini zaptetmişlerdir. Sovyet- ler tarafından zaptedilmiş olan Japon gemilerinin miktarı 28 e baliğ olmuş- tur. Hayuko-Maru adındaki Kore vapu- ru, beş gemiyi kurtarmağa muvaffak bunraya geldiler. Tayyarelerimiz bu-. Iktisad Vekili | Kozlu Kömür şirketinin tesisatını beğendi Kozlu 8 (A.A.) — İktisad Vekili Ce- 1âl Bayar dün İş ve Etibank genel di- rektörlerile birlikte Etibank Ereğli kömürleri işletmesinde tedkikat ile meşgul olmuşlardır. Bugün Kozlu ma- den bölgesine gitmişler ve Kozlu kö- mür işleri sosyetesinin yeni yapılan ve 26 ağustosda işletmeye açılan skip ihraç tesisatını görmüşler ve beğen- mişlerdir. Sayın Bakan muvaffakiyetinden dolayı sosyete genel direktörü İhsan Soaykı takdir ve tebrik etmiştir. Dahiliye ve Nafia Vekilleri | - Ankarada Ankara 8 (Telefon) — Dahiliye Ve- Yili ve Parti genel sekreteri B, Şükrü Kaya ile Nafiş Vekili B. Ali Çetinka- ya bugün İstanbuldan Ankaraya gel- diler ve İstasyonde diğer Vekiller, mebüslar ve birçok zevat tarafından karşılandılar. Milli Müdafaa Vekili ve Ha- riciye müşteşarı Ankaraya gittiler MiVi Müdafaa Vekili General Kâ- zım Özalp ile Hariciye Vekâleti siyasi müsteşarı B. Numan Menemencioğlu dün akşamki trenle Aykaraya gitmiş- lerdir, izmirin kurtuluşu İzmirde şimdiye kadar görülmemiş kalabalık var İzmir 8 (Telefon) — 9 eylül kur- tuluş bayramı münasebetile civar vi- lâyet ve köylerden bayramı kutlamak için gelenler 30 bin kişiyi bulmuştur. Otellerde yer kalmamış, kahvelerde yerlere yatak serilmek mecburiyeti hasıl olmuştur. Şehirde şimdiye kadar görülmemiş müthiş bir kalabalık var» | dır. Yarın büyük bir zafer alayı ter- | tip edilecek ve geçid resmi yapılacak- | tır. . "|. . v Bir Ingiliz heyeti İzmir ihracatçıları ile müzakere yapılıyor İzmir 8 (Telefon) — ingiltereden altı mühim şirket ve kooperatifi tem- sil eden bir heyet İzmire gelmiştir. Bu heyet İzmir ihracatçıları ile ya- pacakları işler üzerinde müzakereye başlamışlardır. gi . B. Mithat Nemli Vişide, refikasile birlikte bir kaza geçirdi Ticaret odası relsi B, Mithat Nem- inin Vişide müessif bir kaza geçirdi- gini haber aldık. Bundan bir müddet evvel tedavi için Vişiye giden bay Mit- hat Nemli ile refikasının bindikleri otomobil başka bir otomobil ile çarpış- mıştır. Müsademe şiddetli olmuş ve bay Mithat Nemli bacağından ehem- miyetli surette yaralanmıştır. Refikası ufak bir bere İle kazayı savuşturmuş- tur. Memnuniyetle haber aldığımıza göre bay Mithat Nemlinin sıhhi vaxi- yeti iyileşmektedir. Kendisi bir müd- det sonra memlekete dönecektir, İkinci Türk Tarih kurultayina mebuslarımız davet ediliyor Ankara 8 ( AA. ) — Cümhüriyet Halk Partisi sekrelerliğinden: 20 eylül 1937 tarihinde Dolmabah- çe sarayında açılacak olan ikinci Türk Tarih Kurultayı ve sergisine bütün mebus arkadaşlar davetlidir, Girmek için hüviyet varakalarını göstermek kâfidir. İzmirden uçan tayyareler Ankaraya vardılar “Ankara 8 (Telefon) — Havzcılık haftasını kutlamak üzere 1 eylülde Eskişehir, İstanbul ve Bursa üzerinde uçarak İzmire giden Türkkuşunun 6 tayyaresi ile 13 tayyarecimiz bugün | meleri zaruret kesbetmiştir. A kdeniz konferansı Hükümetimiz dün davet -notasına cevap verdi Konferansta hükümetimizi Hariciye vekilimiz B. Tevfik Rüştü Aras temsil edecektir Ankara 8 (A.A.) — Akdeniz konfe- ransına Türkiye Cumhuriyetinin da- vet edildiği hakkında (o Ankaradaki Fransız büyük elçisi ile İngiliz masla- hatgüzarı tarafından Hariciye Vekâle- tine ayni maalde olarak 6/9/1937 ta- rihinde tevdi olunan nota ile buna bü- gün verilen cevap aşağıya dercolun- muştur, Ayni maaldeki notanın sureti Hükümetimin emrile ve «İngiliz» «Fransız» meslekdaşımla mutabık o larak size aşağıdaki hususatı ârzet- mekle şerefyabım: İhtarda bulunmaksızın ve hüviyet- Jerini bildirmeksizin hareket ederi de- nizaltı gemileri ve tayyareler tarafin- dan seyrisefaine karşı hukuku düvele mugayir olarak yapılan son tecavüz- Ter Akdenizde o derece vahinı bir em- niyetsizlik ihdas etmiştir ki, Fransız ve İngiliz hükümetlerinin mütaleası- na göre ortaya çıkan tahammül edil- mez vaziyete bir çare bulmak (üzere Akdeniz devlelterinin ve diğer bazı devletlerin noktainazar taatisine te- vessül etmeleri ve ittihaz (olunacak hattı hareket hakkında bir karar ver- Binaenaleyh. Fransız ve İngiliz hü- kümetleri, Akdenizdeki emniyetsizliğe bir nihayet vermek için alınacak ted- birleri tedkik ve seyrisefain hakkında hukuku düvel nizamatını takviye ey- lemek üzere 10 eylülde bir konferan- sın toplanmasını teklif ederler, Fransız ve İngiliz hükümetleri Türk hükümetinin bu konferansta kendisi- | ni temsil ettirmek istiyeceğini ümid | ve madamki alâkadar hükümetlerden bir çoğunun mümessilleri yakında C& nevrede bulunacaklardır. Konferansın mezkür şehrin civarında toplanması” nın elverişli olacağını telkin eylerler. Bu davetin gönderildiği (Akdeniz devletleri: İtalya, Yugoslavya, Arna” vutluk, Yunanistan, Türkiye ve Mr sır, Karadeniz devletleri; (o Sovyetler birliği, Romanya ve Bulgaristan ile almanyadır. Konferansın (o bu müzakerelerinde diğer devletlerin de iştirake dâvetinin. muvafık olup olmuyacağını tedkik €- dilebileceği tabildir. Porisot Morgan Fransa büyük Büyük Britanya elçisi maslahatgüzarı Bu notaya verilen cevabın — sureti Hariciye Vekâleti Vekili, «Ekselâns Fransa büyük elçisi. Büyük Britanya maslahatgüzarı» tarafından «İngiliz» «Fransız» meslekdaşile mutabık ola- rak, 10 eylülde Cenevre civarında bir konferansın akdi hakkında kendisine yapılan tebliğatı aldığını beyan et mekle şeref duyar. Bu tebliğata cevaben bay Menemeti- €ioğlu, Cumhuriyet hükümetinin mev» zuu bahis konferansa iştirak etmeye karar verdiğini ve şimdi o Cenevrede bulunmakta olan Hariciye Vekili dok- tor Tevfik Rüştü Arası konferansta "Türkiyeyi temsile memur (ettiğini «Ekselâns bay Ponsot» «bay Morgan» a bildirmekle mübahidir. Menemeneloğ'u Rumen manevraları Maneeralardan sonra Fransız Reisicumhuru Bükreşe gelecek Solya 3 (Akşam) — Burada çıkan | Utro gazetesine bildirildiğine © göre, Romanyada birinci teşrinin başında Sibiu havalisinde büyük askeri ma nevrâlar yapılacaktır. On gün sürecek olan bu manevralarda en modern harb levazımı kullanılacaktır. Rumen menevralarından Sonra Fransa Reisicumhuru B. Lebrun, Ha- riciye Nazırı B. Delbos ile Bükreşe ge- lerek Kral Karolun kendilerine yap- mış oldukları ziyareti iade edecektir, Yunan Kralı ile Şarki Erdün Emirinin Baş- vekılimize taziyet telgrafları İzmir 8 (AA) Haşmetlü Yunan kralı ile, Şarki Erdün emiri altes Ab- dullah tarafından gönderilip Başvekil | İsmet İnönüne İzmirde vasıl olan tel- graflar ile, bunlardan pek mütehas- sis olan Başvekilin kendilerine ver- diği cevapların suretlerini aşağıda neşrediyoruz: Ekselâns İsmet İnönü, Beşvekil Ankara Ekselânsınızın biraderlerinin vefa- tı dolayısile samimi taziyetlemin ka- bulünü rica ederim. JORTI Majeste Yunan kralı, - Atina - Majestelerinin göndermek mezake- tinde bulunduğu taziyet telgrafını al- dım. Gösterilen alâkaya derin şükran- larımı sunar, saygılarımın kabulünü rica ederim. İNÖNÜ Türkiye Başvekili İsmet İnönü hazretlerine Biraderi âlilerinin vefatından dola- Yı taziyetlerimin kabulünü rica ede- .. Leh Hariciye Nazırı Pariste Fransız Hariciye Nazırile görüşmeler başladı Paris 8 — Lehistan hariciye nazırı B. Bek, Fransanın daveti üzerine Pa- rise gelmiş ve Fransız hariciye nazı rı tarafından istikbal edilmiştir. Fran- sız hariciye nazırı bugün B. Bekin ş€- refine bir ziyafet vermiştir. Akşam L€* histan sefaretinde bir ziyafet ve sü- vare verilecektir. Leh ve Fransız hariciye nazırlari o “ arasında konuşmalara başlanmıştır. * Bu konuşmalarda politika vaziyeti pri ye İrak - İran hudud ihtilâfını Milletler cemiyeti halledemedi Bağdad 8 (A.A) — Irakile İran a78* sındaki hudud ihtilâfının geçen tem- muz ayında iki hükümet arasında dogrudan doğruya halledilmesi Üz€“ rine Irak hükümeti bundan iki sene evvel Milletler cemiyetine bunun tes viyesi için yapmış olduğu müracaatı geri almıştır. Milletler cemiyeti o iKİ seneden beri bu ihtilâf bir türlü halk ledememişti. Trabzonun plânı Trabzon 8 (Akşam) — Trabzonu” şehir plânıni yapan Fransız şehircii£ mütehassısı B, Lambert, saylav Mit“ hat Aydın yarın Erzincana hi edeceklerdir. Mütehassis pi Trabzonun bugünkü çehresini deği$” tiriyor. Balkan oyunlarında ikinci gün Yunanlılar 74 puvanla başa ge” tiler - 1500 metrede bağl Pulad yüksekte 1.84 le ikincidir - Biz 14 puvanla gene dördüncü vaziyetteyiz. (Tafsilât spor sahifemizdedir) ma