10 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Başvekil, Milli Müdafaa ve İktisad Vekilleri dün | Ankaraya döndüler Başvekil ile Iktisad Vekili pazar günü Karabüke oradan da Kastamonu ve Zonguldağa gidecekler Ankara 9 (Telefon) — Başvekli İs- met İnönü bugün srat 18,10 da, ya- nında Maarif Vekili B. Safet Arıkan olduğu halde İzmirden Ankaraya dön- dü ve istasyonda vekiller, siyasi ve ida- ri müsteşarlar, generaller, Vekâletler Meri gelenleri, bankalar umum mü- dürleri, Ankara valisi, Emniyet mü- dürü ve merkez kumandanı tarafın- dan karşılandılar, Dahiliye ve Adliye Vekilleri ve An- kara valisi Başvekilimizi Atatürk is- tasyonundan karşıladılar. Başvekil İsmet İnönü, istasyonda kendisini karşılamağa gelenlerin ay- ri ayrı ellerini sıktı ve İltifatta bulun- duktan sonra doğruca Anadolu klübü- ne giderek bir müddet İstirahat etti ve oradan Vekillerimizle beraber Bü- yük Millet Meclisine gitti. Ankara 9 (Telefon) — Milli Müdar faa Vekili general Kâzım Özalp ve Ha- riciye siyasi müsteşarı B. Numan Me- nemeneloğlu İstanbuldan, İktisad Ve- kili B, Celâl Bayar Zonguldaktan bu- gün şehrimize geldiler, İstasyonda Ve- kâletler erkânı, mebuslar ve birçok 26- vat tarafından karşılandılar, Başvekil Karabüke ve Zonguldağa gidecek Ankara 9 (Telefon) — Başvekli İs- met İnönü pazar günü beraberlerin- de İktisad Vekili B. Celâl Bayar, Sü- mer Bank umum müdürü B, Nurullah Sümer olduğu halde Karabüke glde- ceklerdir. Başvekilin oradan Kastamonu ve Zonguldağa gitmeleri muhtemeldir. Orta Anadoluda her köy evinde bağ, meyva bahçesi ve orman yetiştirilmesi kararlaştırıldı Ziraat maarifi hakkında da mühim kararlar verildi Ankara 9 (Akşam) — Ziraatçı me- buslarla Ziraat Vekâletindeki müte- hassslar Vekil B. Şakir Kesebirin rels- liği altında mühim toplantılar yap- mışlardır. Toplantılar üç gün devam etmiştir. Toplantı neticesinde şu ka rarlar verilmiştir: 1 Orta Anadolunun Eskişehir, An- kara ve Çankırı vilâyetlerinin floksera girmiyen mıntakalarındaki köylerde bağlar tesis edilecektir. Bu sene 60 köyün her evinde bağ tesis edilecektir. Her bağ Iki dekarlık (dönüm) olacak, yerli asma çubukları kullanılacaktır, Gelecek sene bu mıntakanın bağcılı- ğa müsaid köylerinden hepsinde bağ yapılacaktır. 2 — Orta Anadolunun bu mıntaka- sında ber evde bağdan başka bir de- kar meyva bahçesi, bir dekar da or- man yetiştirllecektir. Çubuklar ve fi- danlar vekâlet tarafından bedava ves , rilecektir. Bağ, meyva bahçesi ve or- man tesisi meçburi olacaktır. 3 — Toplantıda Ziraat masarifinin | yapılması meselesi de konuşulmuştur. Bunun için imemleketin muhtelif yer- lerinde çiflik mektepleri, meli ziraat meklepleri, ameli ihtisas mektepleri (meyvacılık, bağcılık, sütçülük ve Sü ire gibi) meyva bahçıvanı, bağcı, süt- cü gibi ustabaşılar yetiştirmek için kurslar tesisi, ziraat liseleri tesisi ka- rarlaştırılmıştır. — İngilterenin Akdeniz kon- feransına yapacağı teklif Akdenizde faşist ve faşist aleyhdarı 2 blok teşekkülüne meydan Londra 9 — İngiltere Akdenizde bütün harp gemilerinin, milliyeti ne olursa olsun, tüccar vapurlarını hima- ye etmelerini teklif edecektir. Daliy Express gazetesi, kabinenin dünkü toplantısında denizaltı gemile- rine karşı beynelmilel bir müdafaa paktına İngilterenin iştirak etmeme- sine karar verdiğini yazıyar ve di- yor ki: İngiltereyi Akdenizde bir faşist ve bir faşist aleyhtarı blokun teşekkülü- ns meydan verecek hiçbir anlaşma ile başlamaması için B. Edene talimat verilmiştir. Chamberlain'ın teklifi üze- rine alınan bu kararın İtalyaya kon- ferunsa iştirak etmeyi kolaylaşlıracağı ümid ediliyor. Fransız mahafilinin mütaleası Paris 10 (Akşam) — Fransız siyasi mabafili Almanya ve İtalyanın Akde- niz konferansına iştirak etmemeleri hakkında hiç bir mütalen beyan etmi- yor. Yalnız konlerânsın toplanacağı ve müsaid bir çerçeve içinde müzake- resine devam edeceği söylenmektedir. Almanya ve İtalya bir taraftan büy- le bir konferansa üzüm olmadığını söylerken diğer taraftan meselenin ademi müdahale komitesinde müzake- re edilmesini ileri sürüyorlar” Bu su- rtada n eres ” role vermemeğe çalışacak bir vaziyet olduğunu kabul etmekle kendi iddialarını çürütüyorlar. İtalya, Sovyet Rusya delegesile ay ni konferansta bulunamıyacağını be- yan etmektedir. Halbuki ademi mü- dahale komitesinde İtalyan ve Sovyet delegeleri yanyana bulunuyorlar, Milletler Cemiyeti konseyi tonlanıyor Paris 10 (Akşam) — Milletler Ce- miyeti konseyi bugün öğleden sonra toplanacaktır. "Toplantıya İspanya delegesi B. Negrin relislik edecektir. İçtimada batırılan İspanyol vapurla» nı hakkındaki İspanya notası görü- şülecektir. İspanya bunu, İtalya filo- suna atfetmektedir, Habeşistan işinin de mevzuu bah- sedilmesi muhtemeldir, Komünizme karşı Alman - Japon misakına İtalya da giriyor "Tokyo 9 (A.A.) — Gazeteler, Röma- daf aldıkları bir haberi neşrelmekte- dirler, Bu haber de, İtalyanın Japon- ya ile Almanya arasında münakid ko- münizm aleyhtarlığı misaluna iştira- ildiril, J Dün fevkalâde tezahuratla kutlandı, nutuklar söylendi İzmir 9 (Telefonla) — İzmirin kur- | tuluşunun yıldönümü fevkalâde tera- hüratla kutlandı. Civar vilâyet ve ka- zalardan gelen yüz binden fazla halk bayrama iştirak etti. Öğleden evvel Halkapmarda Şehld- ler âbidesi önünde toplanıldı. Âbideye çelenkler kondu. Muallim Ziya ile İz- mire ordunun girişini tanzir eden Su- vari kıtası komutanı Abide önünde nu- tuklar söylediler ve çok alkışladılar. Kahraman ordumuzun birinci kor- donda İzmire ilk gitişi pek canlı bir şekilde tanzir edildi. Bu sırada liman- daki vapurların hepsi, şehirdeki fab- rikalar, otomobiller düdüklerini çal- dılar. Saat 10 da evvelâ kışlaya, sonra da hükümet konağına merasimle bay- Taklar çekildi, Meydanlarda toplanan halk askerimizi candan alkışladı. Vali B. Fazlı Güleç kışlanın balkonundan bir nutuk irad ederek memleketi kur» taranlara şükranımızı söyledi. Bunu sskerin muntazam geçid resmi takib etti, Öğleden sonra büyük zafer alayı ter- tib edildi. Alaya civar vilâyet ve kasa- bâlardan geler heyetler, mektepler İş- tirak ettiler. Halk zafer alayını çok al- kışladı. Alay çarşıyı dolaşarak Atatürk heykeli önüne geldi ve Maarif müfet- tişi B. Asım İsmet, günün büyük ehemiyetini anlatan ve çok alkışla- nan bir nutuk irad etti. Gece karada ve denizde fener alay- ları tertib edildi. İzmirliler bu mesud günün yıldönümü şerefine sabaha ka- dar bayram yaptılar, , Altaylı Vahaba lisans verilmedi İzmi 9 (Telefonlü) — Altaylı Va- hab kendisine Yisans verilmediğinden İstanbul veya Ankara klüplerinden bi- rine girecektir. | İktisad Vekili çelik fabrika- Jarı inşaatını tedkik etti Safranbolu 9 (A.A.) -——iktisad Veki- Hi B. Celâl Bayar Zonguldaktan An- karaya giderken Karabükte trenin durak zamanında demir çelik fabrika- ları inşaatını tedkik etmiştir. Ispanya başvekili Pariste Korsanlık işini Milletler Cemiyetinde mevzubahs edecek Paris 9 — İspanya Başvekili B. Neg- rin, Milletler Cemiyeti konseyinin top- antısında bulunmak üzere Cenevreye giderken Parise uğramış ve Fransız Hariciye Nazırı B. Delbosla (o görüş- müştür. B. Negrin bilhassa Akdenizde vapur- ların eroniyetinin temini işinden bah- setmiştir. İspariyol Bâşvekiline göre bunun için bir konferansın toplarıma- sına lüzum yoktur. Akdenizde emni- yet meselesini tedkik etmek Milletler Cemiyetinin salâhiyeti dahilindedir. Bu salâhiyet hiç bir veçhile Milletler Cemiyetinden alınamaz. Bunun aksi hareket cemiyetin nüfuzuna darbe olur. İspanya Akdenizdeki korsanlıktan dolayı Milletler Cemiyetine baş vur- muştur. Konseyde bu müracaatı mü- dafaa edecektir. Diğer taraftan İspanyanın Millet- ler Cemiyeti konseyindeki yarı daimi azalığı için yeniden seçim yapılması lâ: zumdır. İspanyol Hariciy& Nazırının B. Delbosla yeniden İspanyanın nam- zedliği konması hakkında görüştüğü zannediliyor. İş dairesi reisi Karadenizde tedkikler yapacak Ankara 9 (Telefon) — İş dairesi reisi bay Enis Behiç İstanbuldan şeh- rimize dönmüştür. Bay Enis Behiç pek yakında Karadeniz havalisinde Gi a sidereirtir “i İzmirin kurtuluş pini Şanghayda Çinliler büyük mukavemet gösteriyorlar Japonlar bütün gayretlerine rağmen Çin mevzilerini işgal edemediler Şânghay 9 (AA) — Japonların kara, hava ve deniz kuvveti bahtan başlamış glan şiddetli larına rağmen Çinlilerin mevzileri, bu- | gün öğleden sonra hiç dokunulmamış | bulunuyordu. Japonlar, Chanahi, Hangbow ve | Nakinin teşkil etmekte olduğu zavi- yenin bombardıman edilebilir tehlike- Mi bir mıntaka olduğunu ilân etmişler- | dir. Payhan yakınında Pusuya düşmüş bir taburdan sağ kalanlardan biri, 2i- | tıyüz arkadaşının telef olduğunu söy- | demiştir. Tokyo 9 (A.A) — Woosoung'daki Japon üssülharekesini Yangisepou'- daki Japon mevzilerine bağlıyan Chun- kung yolu boyunca şiddetli bir muha- Tebe olmuştur, Kızılordu mensuplarından mürekkep bir ordu Tokyo 9 (A.A.) — Şanghaydaki Ja- pon menabiinden gelen telgraflarda kızıl orduların mevcudları ile teşkil edilmiş ilk cüzütam olan sekizinci Çin ordusunun muvasaleti haber velilmek tedir. Bu orduya meşhur kızıl rüesa- dan general Chuteh, kumanda etmek- tedir, Genetal Chuteh, Kızıl orduların ken- disine itaat ve sadakat yemini etmiş oldukları mareşal Şang-Kay-Şek'in emirleri altında Çin davası için 80- nuna kadar mücadele etmeğe azmet- miş olduklarını beyan etmiştir. Şanghayda Japon taarruzu durdu Japonlardan 4000 ölü, 8000 yaralı var Nevyork 9 — Şanghayda Js- pon taarruzu tamamen akim kal- muştar, Japonlarm zayiatı 4,000 ölü, 8,000 yaralıdır. Bu büyük za- yiat karşısında taarruz durdurulk muştur. Tokyo 9 (A.A) — (Tebliğ): Japon donanması tayyareleri, 8 eylül sabahı, Amoy'deki askeri binalarla levazım depolarını bombardıman . etmişler ve mühim hasarlar ika etmişlerdir. , Hongkong'un 180 mil cenubi garbi sinde kâin olup Canton'un Çin ordu- ları emrindeki telsiz telefon istasyo- nunun tesis edilmiş olduğu Prata adaları, 3 eylülde Japon donanması tarafından işgal edilmiştir, i Hong Konga gönderilen paralar Hongkong 9 (A.A.) — Hongkong bankalarma dolar ve çubuk olarak 350 milyon dolar kıymetinde gümüş tevdi edilmiştir. Hemen hemen tamamen Çin hükü- meti tarafından tevdi edilmiş olan bü mühim pâra, bilhassa Canton ve Han; kow'dan gönderilmiştir, Sovyet sularına giren Japon balıkçı gemileri Bunların hakiki maksatlarının balık avı olmadığı anlaşıldı, birçokları alıkonuldu Moskova 9 (A.A.) — Kabarovskdan bildirildiğine göre, 5 eylülde Sovyet hu- dut devriye gemileri, Furugelm ada- sile Tumen nehri mansabı arasında ve sahilden iki mil bir çeyrek mesa» fede demirli duran müsellâih Osaka Maru adındaki Japon motörünü ya- kalamışlardır. Motörde mitralyözler, tüfekler, tabancalar ve harp techizatı bulunmuştur. Motörün mürettebatı 13 Japon, 3 Kordi ve bir Rus tercüman- dan mürekkepti, Yapılan ilk isticvaplarında motör kaptanı ve tercüman, Koreli balıkçı gemilerinin faaliyetini kontrol ve bun- ların Sovyet kara sularına girmeleri- ne mâni olmak için hükümet tarafın dan Köreye Sovyet kara sularına gön- derildiğini söylemişlerdir. Kaptanın dildir. Çünkü motörün bulunduğu noktada ve hattâ Sovyet sahillerine daha yakın yerlerde birçok Japon ve Koreli balıkçı gemisi de yakalanmış- tir, Bu sene Japon ve Koreli balıkçı ge- mi ve motörlerinin yığın halinde gay ri kanuni olarak Sovyet kara suları- na girmelerinin arttığını kaydetmek icabeder, Hususile ki bu balıkçı gemi- leri balık avı bakımından hiç de bir kıymet ifade etmiyen omıntakalara girmektedirler, Bu da gösterir ki bu gemilerin hakiki maksadı balık avı de- ğildir, Sovyet makamatı yakaladıkla- rı balıkçı gemilerinden bir çoğunu ali- koymuşlardır. Tahkikata devam olun- maktadır. Bunların kaptanları mah- bu ifadesi hakikate hiç de uygun de- İ kemeye verilecektir. Kısa hizmetlilerin maaşlari Ankara 9 — Kısa hizmete tâbi ola- rak silâh altına sinan memurlardan yedek subay okulundan yarsubay ola- Tak çıkanlara maaşları verilecektir, Bu maaş yarsubay maaşından azsa aradaki fark milli müdafaa bütçesin- den tesviye edilecektir. Ücretli me- murlara hizmete alınmakla vazifeleri biteceğinden yalnız yarsubay maaşı verilecektir, . Ankara muhtelit futbol takımı İzmire gitti Ankara 9 (Telefon) — Ankara fut- bol muhtelit takımı Fuar kupası mü“ nasebetile, İzmir ve İstanbul takımla- Tile karşılaşmak zere bugünkü tren- le İzmire hareket etti, Ankarada memur ve subaylara ev © Ankara 9 — Ankarada memur ve subaylara ev yaptırılması için Vekâlet» ler tarafından tetkikler yapılıyor. Bu Nazilli fabrikası çalışmağa 5 başladı Nazilli 9 — Nazilli fabrikası bugün çalışma provasını yapmış ve lik kumaşA çıkarılmıştır. Frank gene düştü Paris 9 (Hususi) — Frank yeniden düşmüştür, Sermayenin yeniden Fran“ sadan kaçmakta olduğu tesbit edildi- inden hükümet tedbirler almıya ko Tar vermiştir. | Mısır kralı sütninesini Mısıra aldırdı Mısır kralı Faruk, çocukluğunda kendisine süt veren bayan Ayşe adı daki kadını Mısıra aldırmıştır. Kadın Kavalalıdır. Mübadeleden sonra Bur” | sada yerleşmişti. Kral sütninesini ha“ | tırlıyarak aratmış ve buldurunca ken disinin Mısıra gelmesini emretmiştir. evlerin apartıman şeklinde olması mihtamaldir Bayan Ayşe evvelki gün kocası ve EK la Airerma sikinin