10 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

10 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

e ar Sahife 4 Iitalyaya karşı ateş . püskürüyorlar “ilya neticesi çok ağır olacak bir oyuna girmiştir yeni bir dünya harbini tahrik ediyor, diyorlar Ve ilâve ediyorlar “Elimizde kati vesikalar vardır, Sovyet gemileri müdafaasız edğildir,, Moskova 9 (A.A.) — Pravda gaze- rafından yapılan taarruzlar dolayı- aile Sovyet hükümetinin İtalyan hü- kümetine verdiği protesto notasmı mevzuubahsederek diyor ki: «Sulh düşmanları ve başta İtalyan faşistleri Akdenizi bir korsanlik saha- a ve yeni bir harp tehlikesi ocağı ha- line getirdiler. Bütün dünya Romayı korsan çetelerinin emir aldıkları mer- kez olarak gösteriyor. Sovyet hükü- metinin notası korsanların maskesini düşürmüştür. Sovyet hükümeti, 'Temiriazef ve Blagoef Sovyet ticaret vapurlarile di- Eer bir çok ecnebi gemilerine karşı yapılan korsanlıkların İtalyan harp gemileri tarafından icra edilmiş oldu- Zuna dair reddedilmiyecek vesikalarla malik bulunuyorlar. Faşist İtalya hu elnayetlerin doğrudan doğruya me- suliyetlerini taşımaktadır. İtalyan faşistleri gemilerinin em- niyetile sıkı sıkıya alâkadar büyük, küçük bir çok devletlere meydan oku- mağa cesaret ediydr. Bazı burjuva de- mokrat devletlerinin tecavüzlere kar- şi takib ettikleri idarelmaslahat siya» seti yüzünden İtalyan korsanlarının cüreti artıyor. Serbes ticaret deniz yolları üzerinde hasıl olan tehlikeli vaziyetten derin endişelere düştükleri bu sırada bile faşizmin hamileri kor- sanları cezalandırmak için kati tek- Mflerde bulunmağa karar veremiyor- Jar, Bilhassa İngiliz muhafazakâr par- tisinin gazeteleri bir sureli tesviye aramakla meşgul bulunuyorlar. Bun- Jar görmüyorlar mu kı faşist İtalya- nın iştihası yedikçe kabarıyor. Sovyet- ler birliğinin sarsılmaz kudreti, apa- çık şaşırmış olduğu güzüken faşistie- Tin tahırikâtını sükünetle ve istihfaf- la karşılar. Mütecavizler şuna Kani olsunlar ki, Sovyetler birliği vatanımızın bay- rağını taşıyan ticaret gemilerine karşı harp gemilerinin korsanlıklarına ta- hammül edemez. Mütecaviz faşistler anlamalıdır ki. neticesi çok ağır ola- cak bir oyuna girişmiş bultnuyorlar. Bütün dünya işçileri görüyor ki, İtalya yeni bir dünya harbini tahrik ediyor. Ecnebi sularda dolaşan Sov- yet denizcileri ve ticaret gemileri mü- dafaasız değillerdir. Çocuklarını sefe- Te gönderen Sovyet vatanı ker türlü ölçüyü kaybeden şakilere karsı mü- dafaa etmesini bilecektir. Bir Sovyet gemisi, bir Sovyet vatandaşı, her ne- rede bulunursa bulunsun Sovyetler birliği kudretinin himayesi altında- âır. Faşist korsanlar hatırlasınlar ki, Sovyet gemilerinin bayrağı Sovyet topraklarının her karışı gibi dokumu- Iamaz bir şeydir» İzvestiyanın makalesi İzvestiya gazetesi de ayni mesele hakkında diyor ki: «Sovyet hükümetiniü faşist İlalya- ya verdiği notanın hedefi İtalyanın hakik! çehresini ve müstakbel plünla- rını bütün dünyaya göslermektedir. Sovyetler birliği sülhü müdafâa £ çin dolambaçlı yollardan istifade et- miyor. Sovyet hükümeti, diğer bazı hükümetler hilâfma olarak İtalyanın mesuliyetini açıkça ve sarahaten or- taya koymuştur. İtalya hükümeti, bütün dünyaca malüm olan hâdise- leri delilsiz olarak sadece inkâr et- mekle hiç bir şeyi reddetmiş olmuyor. Bilâkis Akdenizdeki korsanlık hare- ketlerindeki mesuliyetini teyid etmiş bulunuyor. Bu suretle Sovyet hükü- metinin- teşebbüsü daha (şimdiden mühim neticeler vermiş oluyor. Faşist İtalyanın maskesi düşürül müştür. Sovyet nolasmna karşı İtalya- run aldığı vaziyet ve İtalyan matbu- ği ” Mİ dü atının neşriyatı, Akdenizdeki batır. ma işlerini faşist İtalyanın tertib et- tiğinin isbatından başka bir şey de- gildir. Sovyet hükümeti, Nyon konferan- sına iştiraki kabul elmekle sülh azmi- ni ve sulhü takdir edenlerle teşriki mesaide bulunmak arzusunu bir ke- re daha göstermiştir. Sovyet afkârı umumiyesi mesleyi bütün şumulile ortaya koyuyor ve teknik olmaktan ziyade politik bir beynelmilel teşeb- büs bekliyor. Halbuki Nyon konferan- sının hazırlıklarında, sulh taraftar- larını müteyakkız bulunmağa sevke- den bir takım hususat hissolunmak- tadır. Diğer taraftan cumhuriyetçi İs- panyanın bu könferansa davet olun- maması her türlü tenkidin dununda Kalır. Almanyanın ise Akdeniz konfe- ransma davet edilmiş olması en ha- fif tabirle anlaşılamaz bir keyfiyettir. Eğer Nyon konleransınm mesaisi Londra ademi müdahale komitesi me- saisinin vechesini takib edecekse, İ- talyan torpillerinin siyasi bir torpil İle kuvvetlendirileceği söylenilebilir. Halbuki Sovyetler birliği (o ymeseleyi başka türlü ortaya koyuyor. Sovyet hükümeti şana kaidir ki, bütün sülhcu hükümetler ve bütün dünya efkârı umumiyesi kendi nok- tai nazarına iştirak etmektedir Mü- tecaviz devletlerin harb tahrikâtına derhal bir nihayet vermek zaruridir. Bu, Milletler Cemiyeti için de daima bir vazife olagelmiştir. Avrupayi teh- dit etmekte olan harb tehlikesine bi- naen, korsanlara, mütecavizlere kar- a sulhcu devletler tarafmdan şiddet- le hareket edilmesi ve müşterek bir teşebbüste bulunulması zamanı artık gelmiştir.» : Tokyo 9 — Bugüne kadar Japon tayyare zayiatı 22, Çinin ise 194 tür. Hazine avukatlıkları Ankara 9 (Telefon) — Avukat Âdem Ayancık hazine avukaflığına, avukat Kâzım Maliye hükuk müşavirliği avukatlığına, Ali Riza Tavas hazine avukatlığına tayin edilmiştir Osmanlı İmparatorluğu zamanına âid devlet alacakları Ankara 9 (Telefon) — Hükümet, Osmanlı imparatorluğu zamanına aid devlet alacaklarının terkini için bir kanun çıkaracaktır. Yakında çıkacak olan kanunun pro- Jesi hazırlanmaktadır. Belgrad büyük elçimizi şehrimize geliyor #w Belgrad 9 (Akşam) — Türkiyenin Belgrad elçisi B. Ali Haydar Oktay bu akşamki konvansiyonelle İstanhu- Ja hareket etmiştir. Bahçeli evler yapı kooperati- fi Ankarada inşaata başlıyor Ankara 9 (Telefon) — Ankara bah- çeli evler yapı kooperasifi inşaatı mu- kavelenamesi bugün imzalanmıştır. İnşaata bir haftaya kadar başlana- caktır. Yoksul çocuklara yardım balosu Kınılleprak 6 ve 40 uncu Vk okullar yok- #ul çocukları yardım kurumu tarafından 11 eylül 937 cumartesi akşamı Fenerbahço Belvü gasinasunda bir Kır balosu verile- cektir. Balonun mükemmeliyetini temin için hiç bir fedakârlıktan çekinilmemiştir. Münir Nureddin ve arkadaşlarının reper- tövarlarından verecekleri musiki ziyafe- tünde müsabakalı ve ikramiyeli dans ilâve balosuna, yorlı işe vatandaşlar davetildirler. Duhul davetiye- lerini Kızıltoprakta 6 nci ilk okulda, Ki- AEŞAM Sovyet sazeteleri “Italya konferansa gitmek istemiyordu, Sovyet Rusya vesile hazırladı,, Pariş 9 — Petit Parislen gazetesi yazdığı bir makalede diyor ki: «İtalya Akdeniz konferansına git- mek istemiyor. Çünkü hakkındaki it- hamların doğruluğu şüphe birakmı- yacak bir derecededir. Sovyet Rusya- nın ikinci notası, İtalyanın konferan- sa gitmemek için aradığı vesileyi ha- zırlamıştır. Komadaki sefirlerin kana- atine göre İtalya Sovyetlerin ikinel nolasından çok memnun olmuştur. İ- talya, konferansa gitmemekle kendi hesabına bir çok meseleleri halledi- yor» İtalya Sovyetlerin ikinci notasına cevab vermiyecek Roma 9 (A.A) — Salâhiyettar ma- hafil, Sovyetlerin ikinci notasinın ce- vapsız kalacağını bildirmektedir. Paris 9 — Gazeteler Akdeniz kön- feransına İtalyanın iştirak etmemesi- ne Sovyet Rusyanın sebep olduğunu söylüyorlar, Echo de Paris diyor ki; «Sovyet Rusya, İtalyanın yapılan da- veti reddetmek içiri aradığı bahaneyi hazırlamıştır.» Epoguc gazetesi diyor ki: «Sovyet hüküneti konferansın neticesiz kal- ması için lâzırmgelen herşeyi yapmış- tır. Bunu söyledikten sonra İtalya ve Almanyanın yapılan daveti reddet- mekie hata ettiklerini ilâve etmek İcap eder. Konferansa gölmemekle İtalya ve Almafıya Sovyetlerin istediklerini yapmış oluyorlar. Sovyet Rusya, İn- giltere, Fransa ve İtalya arasında bir anlaşmaya mâni olmak İstiyor.» Sosyalist Populaire gazetesi de şu mütalâada bulunuyor: - «Sovyet Rusya, konferansa gelme- mek için vesile ariyan İtalya ve Alman: yanın manevralarını kolaylaştırmıştır. Fransa ve İngiltereden istediği izaha- ta gelince bu talepler Fransız ve İn- giliz siyasi mahafilinde çok fena tesir yapmıştır. Notanın pek az dostane o- Jan tabirle pek güç anlaşılıyor. Berline göre Fransadaki cereyan Berlin 9 (Fransızca İstanbul) — Paristen bildirildiğine göre Fransız po- Utikasında Sovyet Rusyaya karşı ha- fif infial alâmetleri görülüyor. Akde- niz konferansının Sovyetler tarafın- dan torpillenmesi Pariste fena tesir yapmıştır. Leh - Rumen ittifakının kuvvetlen- dirilmesi Pariste Şarki Avrupa için yeni bir unsur addediliyor ve bunun nazarı dikkate almması lâzım geldiği söyleniyor. Sovyet Rusyanın Akdenizde ve Uzak Şarkta tuttuğu yol, yalnız Sovyet Rus- yaya istinad etmenin tehlikesi hak- kında Frahsız Hariciye Nezaretini di- şündürmektedir. Rusya müdafaaya hazırlanıyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Cenevre 10 — Milletler Cemiyeti genel sekreterliği konferansın cuma günü saat 18 da belediye dairesinde açılacağı tebliğ edilmiştir. Pariste mühim müzakereler Paris 9 (Akşam) — Fransız kabine- $i bu sabah reisicumhur B. Lebrur'un reisliği altımda toplanmıştır. Bu 'üp- lantıda Akdeniz konferansı ve Mil- Jetler Cemiyeti konseyinde görüşüle- cek meseleler tedkik edilmiş, Fransa- nın tutacağı yol kararlaştırılmıştır. Paris 9 — İngiliz Hariciye Nazırı B. Eden tayyare ile Parise gelmiştir. B. Eden Fransız Hariciye Nazırile u- | zun müddet görüşmüşlür, Fransız, İn- giliz ve Leh Hariciye Nazırları bu ak- şam Cenevreye hareket edeceklerd. İtalyanın cevabı Roma 9 (Akşam) — İtalya hüküme- | ti Akdeniz konferansı için yapılan da- vete cevabını bu sabah bildirmiştir. | Cevap şu mealdedir; Akdenizde emniyeti temin için bir könferans toplanması teklifini ve bu | konferansa yapılan daveti büyük bir dikkatle tedkik ettik. Böyle bir konfe- rans ekdi fikrini müsaid bir surette karşılamıştık ve muvafık bir cevap vermeğe hazırlanıyorduk. Fakat İrgil- tere ve Fransanın malümu olduğu veç- hile yeni bir hâdise oldu. Sovyet Rusya 6 eylülde İtalyaya bir nota vererek Ak“ denizde son batırılan vapurların bati- rılmasından mütevellid mesuliyeti keyfi bir surette İtalyaya yükletti, Sovyellerin bu vahim ithamı hükü- metin haleti ruhiyesini değiştirmiştir. Bu hâdise metanüniyet. verci bir şe- kilde halledilmedikçe konferansa işti- Tak hakkında bir karar veremez. Bununla beraber faşist hükümeti, Akdenizdeki hâdiselere çare bulmak için alâkadar hükümetlerle büsnüni- yetle muhabere etmeğe hazırdır. Za- ANLI ORDUMUZUN BÜYÜK SÖZLÜ Fransızca sözlü ten konferansa davet edilen devletle- rin adedi nazarı dikkate alınırsa böy- le bir konferansa İlzum olmadığı an- laşılır. Büyük devletler ademi müği hale komitesinde bu hususta görüsebi- lirler. Lehistan ve Portekiz de bu gö- rüşmelere davet edilebilirler, Bu mese- lenin ademi müdahale komitesinde müzakeresi ketul edildiği takdirde süiümessilimize lâzım gelen talimatı vermeğe hazırız, Almanyanın cevabı Nuremberg 9 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Almanyanın Nyon iç- timaınz daveti mutazammın notaya verdiği cevap, dün gönderilmiştir. Bu cevap, ademi müdahale komitesine gönderilmiştir. Alınan malümata göre cevap, bir takım ihtirazi kayıtları ve itirazları ih- tva etmekte olup bunların heyeti mecmuası redde muadildir. Berlin 9 — Almanya cevap notasın- da bütün müşkülâta rağmen vaziye- ti teskin edecek teşebbüsü (geciktir- mek istememektedir, Birer derece terfi eden maliye memürları Ankara 9 (Telefon) — Urfa def- terdarı Hayri, Ankara varidat kon- trol memuru Sabri, münzam borçlar müdürlüğünden Vehbi, Mazkird mal- müdürü Abdullah birer derece terfi etmişlerdir. Kiralık konforlu küçük apartımanlar Taksim tramvay caddesi üzerin- de, güneşli ve havadar, kalorifer, smcak su ve asansörlü bir binada üç ve dört odalı apartımanlar 1 eylülden itibaren kiralıktır. Tak- sim Topçu caddesi 2 numaralı UYGUN apartımanı kapıcısına müracaat, TRAKYA MANEVRALARI SESLi ve TÜRKÇE TAN FiLMI ATATÜRK - İNÖNÜ - MAREŞAL ÇAKMAK - VEKİLLER Heyeti - General Müllefik ve dost devletler askeri heyetleri - Dünyarın ilk askeri kadın tayyarecisi Sabiha Gökçen - Kabraman tay” arecilerimiz - Tank - Topçu - Süvari vemotörlü kıtalarımız - Manevralar « Geçid resmi - Tarihi hatıra ve vesikalar 1000 etrelik film, AYRICA PROGRAMDA Sinemanın açılması şerefine İLK BÜYÜK FİLM: BEYAZ KADIN TİCARETİ Baş rollerde Avrupada genç kızları tuzağa düşürmeğe çalışan muazzam teşkilâtlar, müthiş canilerle hükümetlerin, polisin mücadeleleri - Herkesin mutlak görmesi lâzımgelen büyük ŞAHESER BU GECEKİ SUVARE İÇİN NUMARALI KOLTUKLAR ERKENDEN ALDIRILMALIDIR. Tel, 49289 Keten (ohumu Kuşyemi dökme Dan sanı Tiftik mal Yapak Anadol Çavdar Arpa Mertimek Şikago Buğday: Vinipek Arpa: Anvers Misir: Londra Keten T. ; Tevlüdı nebevi İstanbulda ameliyat neticesinde ölen nün ruhuna ithaf olunmak Üzere 12 eylül pazar günü öğle namazını müteakip Beya ut camli şerifinde mevlüdu nebevi kırast oluna: akraba ve destlarının ve kendisini seren ve tanıyanların teşrifleri rica olunur, Kayın validesi Kın Ayse Perihan —— m Müsabakaya girecek güreşçileri çağırma Eininönü Halkevinden 1. — Evimiz tarafından her yıl tertip 6 dilecek olan CTürkiyo serbest güreş şam- piyoninğu) müsabakaları bu sene 11 /ey- lül/ enmartesi ve 12/eylâl/pazar günleri Taksim stadyomunda yapılacaktır, 2. - Bu müsabakalara iştirak edecek olan pehli-, vanlarımızın hergür Cağaloğlunda Halke- vi binasında bulundurulacak memura müs racaatla şeraiti öğrenmeleri ve kayıtlarını yaptırmaları Hân. olunur. ERTUĞRUL SADİ TEK BU GECE Heybeliada İskele /| tiystrosunda o İİ Büyük Müsamere YENİ NEŞRİYAT DİDAKTİKA İlk ve Orta okullarda yazari ve ameli Gazi terbiye enstitüsü pedagoji ve tedr'$ usulü öğretmeni Hasip A. Aytuna'nın s0 çıkan eseridir, BU AKŞAM İPEK Sinemasında KATE DE NAGY JEAN PIERRE AUMONT