12 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 12 Eyiüi 1937 Nyon konferansında verilen mühim bir karar İngiliz ve Fransız gemileri konferansa iştirak eden devletlerin limanlarınndan istifade edecekler Nyon 12 (. Akşamı) — Ko — Könferinsin dünkü celsesindeki anlaşma büyük memnuniyetle karşılanmıştır. Anlaşmadan Almanyaya malümat verilecek, kendisi Akdeniz devleti ol- madığından iştirake cağrılmıyacaktır. İtalya anlaşmaya girerek Tirenien ve Adriyatik denizlerinde kontrol yapma- ğa davet edilecektir. İtalyanın Rusya Akdenizde kontrola iştirak etmemek şartile buna razı olacağı zannediliyor. Akdenizin kontrolunu İngiltere ve Fransa deruhte et- mektedir. Yalnız konferansa iştirak eden diğer devletler yardımda bulunacaklardır. İngiliz ve Fransız harp gemile- ri bu devletlerin İilmanlarından istifade edebileceklerdir. Anlaşma Italyaya şiddetli bir darbe imiş Paris 12 (Akşam) — Moskovada çıkan İzvestiya gaze- esinin Nyon muhabiri bildiriyor: «Nyon anlaşması İtalya- ya şiddetli bir darbedir. Çünkü B, Mussolini Akdenizde ken disini hâkim farzediyor, İngiltere ve Fransaya rağmen Ak- denize kumanda etmeği düşünüyordu.» Fransa elkârı urumiyesi anlaşmadan çok memnundur. Tehlikeye düşen sulhün kurtarıldığı beyan ediliyor. Denizaltılardan sonra sıra tayyarelere gelecek Akdenizde tayyare gemileri dolaşacak, bir hava taarruzu olursa bu gemilerden derhal avcı tayyareleri havalanarak takibe koşâcak Nyon 14 — Denizaltı gemileri hak- j düşünülmüştü. Bunun bir çok Mah- kındaki anlaşmadan sonra tayyare | zurları gö: üştür. Akdenizde Sov- lere karşı tedbir alınması düşünüle. | yet gemilerinin hareketinin siyasi cektir. Tayyareler tarafından da | meselelere yol açacağı ve konferansın tüccar vapurlarna taarruz edilmesi | teknik mahiyetini bözacağı anlaşıl 4htimali vardır. Bunun önünü almak | mıştır. Bazı mahafl mize Sov- için Akdenizde tayyare gemileri do- | yet gemilerinin çıkmalarının yakın laşacaktır. Bir hava taarruzu olursa | veya uzak bir istikbalde harp demek bu gemilerden derhal avcı tayyarele- | olacağı kanaatini izhar etmiştir. ri havalanacak, bunlar taarruz eden | © Bunun üzerine Sovyetlere Karade- tayyareyi takip edeceklerdir. . İ nizde nezaret vasifesini vermek, ya- Nyon'da dün çok hararetli | put Sovyet Rusyayı, bugün bahri konuşmalar oldu kuvvetlerinin Akdenizde kontrole iş- Nyon 11 — Nyon'da dün çok hara- | tirâke müsait olmadığını söylemeğe retli konuşmalar olmuştur. Evvelki | razı ettirmek düşünülmüştür. Niha- gün Akdenizin ikiye ayrılması, bir | yet neticede bunların ikinsinden de kısmında İngiltere ve Fransanm, di- | vazgeçilmiş, Akdenizde kontrolün İn- ğer kısmında Sovyet Rusya, Türkiye | giltere ve Fransa tarafından deruh- ve Yugoslavyanın kontrol yapması | de edilmesi kararlaştırılmışlır, almann kam — Şanghay yakınında şid- detli muharebeler oluyor Japonlar bazı muvaffakiyetler elde ettiklerini haber veriyorlar Şanghay 11 (AA) — Paoshamdan Liuho yakıninde bir noktaya kadar giden bin millik bir cephe boyunda şiddetli bir muharebe cereyan etmek- tedir. Bir çok kasablar alevler içinde- dir. “Yap ve öl, cemiyeti 400 Çin fedaisi Tokyoyu Vosung sahilleri boyunda da di- ğer bir topçu düellosu yapılmaktadır. Bu sahillerde Japonlar Kiagkwana doğru bir ileri hareket yapmak mak- sadile bir yan hareketi icrasına teşeb- büs etmişlerdir. Japonların istikşaf tayyareleri, Po- otung üstünde uçmuşlar ise de Çinli- lerin Bambu bahçeleri altında gizlen- miş olan toplarının mevzilerini keşfe askeri harekâtı son derece müşkülleş- tiren tuğyanlara rağmen Japon kıta» /atı, Çin mevzilerine taarruz etmişler . ve 9 eylülde saat ll de Tiyençinin 60 kilometre cenubi garbisinde kâin , Machang ve Lluhotlen şehirlerini iş- gele muvaffak olmuşlardır. 9 eyldl günü Japon filosu, Japon tayyarelerinin iştirakile Swatow ve bombardıman edecekmiş dört yüz Çin fedâisi imza koy- muştur. Bunlara «yap ve öl fe- dâileri ismi verilmektedir. Hiç bi- risi geri dönmeyi ümid etmemek- tedir. İlk grup fedai on tayyarelik bir filo ile havalanacaktır. Hedefleri Japon techizat depoları ve askeri toplanma mahalleridir. Bu hareket Japonyanın Çin si- vil halkını bombardıman etmesi» ne bir mükabeledir. Nankin Çin bükümeti bu fedâilerin hareketi» min diğer Çin askerinin kuvvel m a e a RL lam li Amoy limanlarını müessir surette bombardıman eti. Genevrede mühim konuşmalar Balkan antantı devlet- leri mümessilleri dün sabah bir toplantı yaptılar Cenevre Hi (A.A) — Balkan antantı devletleri mümessilleri, bu sabah Yugoslavya murahhası B. Poürehin ezdinde toplan- mışlardır. Murahhaslar, Akdeniz vaziyeti- ne dair, İngiltere ve Fransa tara- fından yapılmış olan teklifler hak- kında moktalinazar teatisinde bu- Tunmuşlardır. Cenevre 11 (A.A.) — İngiltere ve Fransa Wariciye Nazırları, dün doktor Rüştü Aras ve Yugoslav delegesi ile görüşmüş- B. Pouriteh lerdir, Ölümle neticelenen otomobil kazası Dün akşam Suadiyede bir otomobil bir yolcuya çarptı Dün akşam üzeri saat 20 sularında Bağdad caddesinin Suadiyeden geçen kısmı üzerinde süyatle giden bir oto- mobil yolda yürümekte olan Trab- Zonlu Salih isminde bir yolcuya çarp- mış, B. Salih sademenin şiddetinden yere yuvarlanmıştır. Vakayı görenler derhal yetişmişler, Salih otomibilla Haydarpaşa hastanesine nakledilmiş ise de bir müddet sonra ölmüştür. Şoför yakularımış ve tahkikata baş- lanmıştır. Sermayelerini azaltmak istiyen Limited şirketler Ankara 11 (Telefonla) — Devlet şürası, Limted şirketlerin sermaye tenkis kararını vermeden evvel üçün- cü şahısların haklarını muhafaza için İktisad Vekâletinden müsaade alın- ması hakkında yeni bir karar almış- tır. Nyon anlaşması Gelen haber Ankarada memnuniyetle karşılandı Ankara 1l — Nyon konferansında anlaşma haberi memnuniyetle karşı- lanmıştır. Başvekilimiz Hariciye vekili ile telefonlâ görüşmüştür. Başvekil seyahatini tehir etti Ankara 1i — Başvekil Çakir, Ka- rabük, Kastamonu seyahatini tehir et- miştir. Bugünlerde İstanbula gitme- si muhtemeldir. Ordu deavi dairesi Milli Müdafaa Vekâleti bir kanun projesi hazırladı Ankara 11 — Mili Müdafaa Vekâ- letince bir ordu deavi dairesi kuru- lacaktır. Bu maksatla bir kanun projesi hazırlanmıştır. Ordu deavi dairesi vazife itibarile devlet şürası- nin benzeri bir teşkilât olacaktır. Subaylarla askeri makamlar hak- kında askeri makamlar ve mafevkler tarafından verilen kararlar, yapıla” cak itirazlar bu dairede tedkik oluna» caktır, Projeden gaye askerlerin, askeri iş- lerden dolayı idari, adli ve diğer ke- zai mercilere müracaatlarına lüzum kalmamasıdır. Şimdiki tarzı tecezzi ka-| Tasının Londrada bir İngiliz lirası bul efihiyen kumanda kuvvetine ve disiplin esasına uygun görülmediğin- den ihtilâfların halinin mütehassıs bir heyet tarafından tedkiki >. edilmiştir. İki motör çarpıştı, biri batt Saadet ve Yıldırım adlı iki motör Si- Bwri açıklarında çarpışmışlardır. Sd» adet motörü batmış, mürettebatı kur- tarılmıştır. Pariste patronlar cemiyeti binasında bomba yi Binanın bir kısmı yıkıldı, yıkıldı, 2 polis enkaz altında kalarak öldü Paris 12 (Akşam) — Di — Dün gece saat gece saat yirmi ikide Pres buvg sokağında patronlar ittihadı merkezinin bulunduğu beş katlı binada şiddetli bir iştial olmuş, binanın sağ cenahi yıkılmıştır. İki polis enkaz altında kalarak ölmüştür. Yapılan tahkikata göre saat yirmi birde bir adam bina. run kapıcısına bir paket bırakmıştır. Paket patronlar ittiha- dının ikinci reisine verileckti. Paketin içinde bombalar bu- lunuyordu. Bunlar iştial etmiştir. Polis paketi bırakan ada- mın izi üzerindedir. Boissierre sokağında küçük bir iştial olmuş, bir bina ha fifçe hasara uğramıştır. Başvekil B. Chautemps hükümetin son derece şiddetle hareket edeceğini ve mesullere karşı müsamaha gösterilmis yeceğini söylemiştir. Şüpheli bir Alman, polis tarafından yakalandı Meserret oteline gelen bu ecnebi takip edildiğini anlayınca kaçmağa teşebbüs etti hal Eminönü polis merkezine adam koşturmuş ve vaziyetten polisi habere dar etmiştir. Bu Ihbâr üzerine Emlönü merkezine den bir komiser ve bir polis Meserret oteline gelerek misafir salonunda oturmuşlar ve meçhul müşeterinin avdetini beklemeğe başlamışlardır. Biraz sonra köşeden görünen Alman otele doğru gelirken birden vazgeçmiş ve Ebussuud caddesinden Hocapaşaya sapmış, ötelde bulunan polisler de ar. ndan takibe başlamışlardır. 1 edildiğinin farkına Alman koşmaya başlamış, bunun üze, rine polisler durması için beş el silâh atmışlar ve biraz sonra kendisini De- | mirkapı otobüs durak mahallinde ya- | Kalamışlardır. Alman doğruca Eminönü polis mer« kezine götürülmüş, hakkında takiba- ta başlanmıştır. Bu sabah polisten aldığımız malü- mata göre gece tutulan Alman İs- tanbulda oturmaktadır. Evine gitmek için vapuru kaçırdığından geceyi ge- çirmek üzere Meserret oteline gitmiş, türkçe bilmediğinden derdini anlata- mamıştır. Tercüman vasıtasile ifa- desi alınacaktır. Dün gece yatmak üzere Meserret , oteline gelen Herbert Vecant isminde bir Almanın bazı şüpheli hareketler- de bulunduğu görülerek polis tarafm- İ dan yakalanmıştır. Gece geç vakit cereyan eden hadise hakkında elde ettiğimiz malümat şu- dur: Dün gece saat 23 sularında Meser- ret oteli kâtibi B. İsmaile 23 yaşların- da sarışın bir genç müracaat etmiş ve Almanca olarak: — Ben bu gece burada kalacağım, yatağınız var mı? diye sormuş bundan sonra; — Buraya £ polis filân uğrar mı? Sözlerini sarfetmiştir. İ Şüphelenen kütib otelde boş yatak olduğunu ve polisin bu vakitten son- Ta uğramıyacağını söylemiş, fakat be- | yanname doldurmak mecburi oldu- | ğundan vesika istemiştir. Bunun üzerine Alman cebinden bir pasaport çıkarıp kâtibe uzattıktan sonra hemen geleceğini söyliyerek dı- şarı çıkmıştır. Kâtib pasaportu ted- kik edince 10 haziran 1936 da alınmış eski tarihli ve Türkiye için vizesiz ol- duğunu görmüştür. | Bu esnada Alman zaten dışarı çık- | mış olduğu için kâtip B. İsmail der- | Frangın düşmesi durdu hafif bir yükseliş var Nevyork borsasında elinde esham bulunanlar kaça olursa olsun satıyorlar Londra 11 — Nevyorktan bildirii- i mukabili 139,06 franktan muamele diğine görebu şehrin borsasında | gördüğünü gösteriyordu. Şu hale gö- fiatler çok düşmüştür. Elinde esham | re Fransız parasının düşmesi dur. bulunanlar bunu kaça olursa olsun | muş ve hattâ 1 frank kadar yüksel- miştir. Çünkü evvelki günkü kape- nış #iati 140,125 franktı. i tir. Dün İngiliz Jirasında da hafif bir gerileme kaydedilmiştir. Merkez Ban» kası İngiliz lirasına bir gün evvelki fiatten 1 kuruş noksan olmak üzere 625 alış ve 628 satış flati tespit eti miştir. w v « Fransız frangına uyarak düşen Türk borcu tahvilleri, dün frangui, istikrar peyda eder bir vaziyet gös” termesi üzerine 13,95 lirada durmuş tur, Paris borsasının pazardan sonra' alacağı vaziyete intizar edilmektedir." Bilim ölün ören İki gün evvel düşmeğe başlıyan Fransız frangı evvelki akşama kader kiymetinden 8 franga yakın kaybet- işti. Dün gelen telgraf Fransız pa- Nazmi Ziyanın arkadaşlarına ve talebelerine: “© Güzel Sanatlar Akademisi Direktörlüğünden: © Akademi resim şubesi profesörlerinden Nazmi Ziyanın cenazesi 12/9 1 pazar günü saat on bir buçukta Süleymaniyedeki evinden kaldırılacak ve Dal maz Da öğ vakti Beyazıt camisinde kılınacaktır. Bundan sonra cenaze Sirkeci ve Kâıköy tarikile Sahraytceditteki gile mezarlığına taşınarak defnedilecektir. Köprüden 1240 ve 18,15 de kalkan vapurlar! Kadıköy iskelesinde cenazd merasimine yetişilebilir. «6126» Not — ina a iile ün yank kağıda 18 cünarndeğii