13 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

13 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

19 Eylül 1937 Tekirdağlı Hüseyin hâkim bir güreşle Mülâyimi sayı Günün bu mühim maçına gelinceye kadar halk ehemmiyetsiz müsabakalarla saatlerce oyalanma- saydı, 6 bin seyirci sahadan daha iyi intibalarla ayrılmış olacaktı Dün Taksim stadında Halkevi ta- rafından tertib edilen Türkiye güreş şampiyonasının finsileri yapıldı. Günün merakla beklenen müsaba- kası şüphe yok ki Tekirdağlı Hüseyin Mülâyim karşılaşmasıdır. Fakat bu müsabakaya gelinciye kadar, stadyo- mun rahatsız seyirci bölmelerinde ayakta bekleşen halk bu güreşe ge- inciye kadar tam dört buçuk saat bir gram şeker için keçiboynuzu ke- mirir gibi oyunsuz, zevksiz geçen iti- $ip kakışmalara zoraki seyirci oldu. Halbuki cumartesi günü rakipleri- ni yenerek finale kalan Tekirdağlı ile Mülüyimin güreşi pek âlâ üçüncü veya dördüncü güreş olarak yapıla- bilirdi. Ve herkes de asıl beklenen bu maçı rahat rahat bıkmadan, yorul- madan seyrettikten sonra canı İster- se sonra üçüncü, on üçüncü derece- de ehemmiyeti olan müsaraalara ka- ır, istemezse de gıkıp giderdi. Güreşler Karacabeyli İsmail Koç Ahmed Fasılasız yarım saat devam eden güreş Koç Ahmed sayı hesabile ka- sandı, Yıldırım Bekir Çengel Abdullah Yıldırım nisbeten hâkim bir güreş yaparak yarım saat sonunda hük- men galib sayıldı. Mustafa çok sert hamlelerle İlk dakikalarda rakibini ezdi ve dört da- kikada güzel bir tuş yaptı. Karacabeyli Hayati Sındırgılı İbrahim Hayati hemen bir kafa kol kapa- rak rakibini altına aldı ve omuzunu yere bastırmak üzere iken orta hâ- kemi Sami Kareyel tuş düdüğü çal- dığı için bıraktı, Tabii yan hakem- leri bu karara itiraz ettiler ve Hayati hakemin hatası yüzünden tekrar gü- reşmek mecburiyetinde kaldı. Dalma hâkim güreşen Karacabeyli nihayet 20 dakikada tuşla galib geldi. Pehlivanköylü Mustafa Yıldırım Bekir Mustafa çok hâkim bir güreşten sonra Yıldırımı 4 dakika gibi az bir zamanda tuşa gelirmeğe muvaffak oldu. Bu güreşi kazanan Mustafa İzmirde kürek şampiyonası neticelendi. İzmirde yapılması mukarrer olan Türkiye kürek birinciliği dün İstan- bulun galibiyeti ile neticelendi. Ha- | venm pek fena oluşu Bandırma fhta- larının batmasını intaç etmiş İstan- | bulu temsil eden Galatasaray kürek- çileri ise denizin fena olmasına rağ- men yarışı bitirmeğe muvaffak ol- muşlardır. Hâkem heyeti iki mıntaka. teknelerinin batmasından dolayı ya- rışın tekrarına karar vermiş, Gala- tasaraylılar da yarışı kazandıkları halde müsabakanın tekrarını kabul etmişler ve dün akşam karanlıkta yapılan bir müsabakada rakiplerini geçerek Türkiye şampiyonu olmuş- lardır, Gayri federeler arasında Bugün Karagümrük stadında gay- | rifedereler o arasihda kupa o maçına devam edilmiştir. Altın Hilâl ve Boz- kurd arasındaki maçı 3 - 2 Bozkurd kazanmıştır. İkinci maç Altınok - Altınspor ara- sında yapıldıvel-l1 beraberlikle bitti, Üçüncü maç Karagümrük « Lân- gaspor arasında oynanacaktı. Lân- galılar, turnuvadan çekilmişler ve sahaya çıkmamışlardır. hesabile yendi cidden kuvvetli ve görgülü bir peh- Uyandır. Adapazarlı Arif Babaeskili İbrahim Ağır sıkletin üçüncülüğü için ya- pilan bu güreş çok çok sıkıcı oldu. İbrahim kendinden 16 kilo ağır olan hasmını bastırdı. Fakat ağır olduğu için bir türlü çeviremedi. Bir saatlik güreş tam nihayetleneceği sirada Arif hastalığını bahane ederek ringi terketti ve bu suretle İbrahim hük- men galib sayıldı. Bu çök $ikıcı güreş esnasında bir çok seyirciler stadı terkettiler... Koç Ahmed Pehlivanköylü Mustafa Orta sikletin birincisini tayin ede- cek olan bu güreş ancak saat 7de başladı. çok çetin geçen bir müsaba- kadan sonra iki pehlivan yenişemedi- ler ve yarım saat sonunda küçük bir puvan farkı ile Mustafa galip sayıldı. 'Bu suretle bu ağırlığın birincisi Mus- tafa, ikincisi Ahmed, üçüncüsü de 'Bekir oldular, Karacabeyli Hayati Yozgadlı Celâl Yarı ağır birinciliği için yapılan bu güreş çok heyecanlı oldu. İlk dakika- larda hâkim güreşen Celâl biraz son- ra rakibinin ezici kuvveti karşında tutunamadı ve tuşla mağlüp oldü. Bu suretle de 20 yaşında bir genç olan Hayati şampiyonluğu kazandı. Tekirdağlı Hüseyin - Mülâyim Sonuncu güreş başladığı zaman stadyomu dolduran altı bin seyirci heyecanından titriyordu. Güreşçiler de ringe çıktıkları zaman çok heye- canlı idiler. İlk dakikalarda iki rakip birbirini deniyorlardı. Tekirdağlı ya- vaş yavaş açılarak sert ve ezici hü- cumlara başladı. Mülâyim ise ancak müdafaada idi. Bir aralık Tekirdağiı rın altında çırpınan Mülâyim hırsm- | dan rakibinin yüzünü ısırdı!.. Tekir- dağlının yüzü kan içinde kalmasına rağmen güreşe devam etli ve nihayet sayı hesabile kazanmağa muvaffak oldu. Bu süretle son zamanlarda ec- | nebi pehliyanlara karşı muvaffaki- | yetli güreşler yapan Mülâyim bugün geçen senenin şampiyonu karşısında dikiş tutturamadı ve Tekirdağlı geçen seneki gibi bu defa da Türkiye baş pehlivanlığımı aldı. Güreşçilerimiz bugün İzmire gidiyorlar Bu hafta cuma günü İzmirde baş- hyacak olan beşinci (Balkan güreş şampiyonasına iştirak edecek Greko- | romencilerimiz bu akşam Bandırma tarikile İzmire hareket etmektedir- ler. Ekip şöyle teşkil edilmiştir. 56 | kiloda Kenan, 61 kiloda Yaşar, 66 ki- loda Yusuf Aslan, 72 kiloda Ankaralı Hüseyin, 79 kiloda Mersinli Ahmed, 87 kiloda Mustafa ve ağırda da Ço- ban, Kafileye İsmail Hakkı riyaset et- mektedir. Dünkü atletizm hareketleri: | Dün Taksim stadında gayri federe klüplerden Şişli ile Kurtuluş klüpleri arasında bir atletizm müsabakası ya- | pü ve şu neticeler alınmıştır: 100: Aprahamyan (K) Zareh (Ş) > /10. Yüksek: Aksel (K) Osmani- i dis (K) 1,63. Gülle: Sokratis (K) Kondoplos (K) 1180 1500: Beinoş | (K) Sarkis (Ş) 447. 200: Zareh (Ş) Mamelik (K) 25. Disk: Yavru (Ş) Kürkçüoğlu (K) 35,56. Uzun: Stepan ($) Kamig ($) 5,76. 800: Kostandi- nidis (K) Briolos (K) 2222/5. 400: Mantılermi (K) Zareh ($) 65 4/6. | Cirid: Rizopulos (K) Antranik ($) 42,60. 3 adım: Yavru ($) Akel (K) 12,40. 4X100: Kurtuluş. Galatasaraylı yüzücüler Bursada (Akşam) — Bursaya festi- hnasebetile davet e Gala- #asaraylı yüzücüler yeni inşa edilen nizami havuzda dün müsabakalar yapmışlardır. Havuz festival dolayı- sile çok kalabalıktı. Bursalılar yöz- melere çok ehemmiyet verdiklerini geç vakle kadar yarışları takib et- mekle isbat, etmişlerdir. Galatasaraylı Halil ve Mahmud kardeşlerin güzel yüzüşleri ve aldık- ları dereceler burada iyi bir tesir bi- rTakmıştır. Dereceler: 100: Mülimud (G. 8.) (G.S) 113 200: Halil (G. 5.) 254 Mahmud (G.S) 301 400: Halil (G. S.) 6.01 Vedad (Bey- koz) 100 sırtüstü: Fikret 1414 İsmall 143 100 kurbağlama: Metin (Beykoz) 1.37 Ömer (G. 8.) 140 Bayanlar arasında : 50 metre: Handan (G. 5.) Nezihe (Beykoz) 50 M. kurbağlama: Leylâ (F. S.K) Handan (G. 8) Bu dereceler 50 metrelik havuzda, yapılmıştır. ALKAZAR Sinemasında Çarşamba gününden 110 Rauf #ibaren BAY TEKİN AFRIKADA HARİKALAR FİLMİ Bugünden itibaren ŞARK sinemasında 2 sinema şaheseri 1 — DANİELLE DARRİEUX - CHARLES VANEL ve MAURİCE ESCAND tarafından fevkalâde bir surette oynanan: Yeşil Domino 2 — PAUL MUNİ - BETTE DA- VİS - MARGARET LİNDSAY ta- rafından YILMAYAN ADAM Fransızca sözlü gayet heyecan- li film Duhuliye 20 kuruştu, ERTUĞRUL SADİ TEK Bu gece BEBEK BAHÇESİNDE Sal (SUADİYE PLÂJ) ında Kiralık konforlu küçük apartımanlar Taksim tramvay caddesi üzerin- de, güneşli ve havadar, kalorifer, sıcak su ve asansörlü bir binada üç ve dört odalı apartımanlar 1 eylülden itibaren kiralıktır. Tak: sim Topçu caddesi 2 numaralı UYGUN apartımanı kapıcısına müracaat, Oyniyanlar: | İ İ | LK ACI SUMER SİNEMASI iin ve sena erinin SENFONİ | deransa İtalya ve Almany: Iktisadi ve mali hafta Bütün borsalar üzüntülü bir hafta geçirdiler Dünya gene üzüntülü i bir hafta ge- çirdi. Beynelmilel siyasi ahval dolayı- sile sinirler o kadar gergindir ki Av- rupada herkes «acaba harp arife- sinde miyiz?» diye endişe içinde çalka- nıyor. Uzak Şarkta Çin - Japon muha- rebesi gittikçe tevessü etmesine rağ- men nazârlar oraya degil, halen Bah- risefid havzasına müteveccih bulun- maktadır. Meçhul tahtelbahirlerin ta- Arruzları yüzünden muhtsl olan Bah- | risefid münakalâtının emniyet altına alınması için Nyon'da akdolunan kon- etmemesi çok mânidar ve âi lerle dolu telâkki ettirecek mahiyette addedilmiştir. Muhtelif memleketlerde sosyalist te- şekkülleri kendi taraftarlarına, bir harp zuhuru takâirinde, harbe iştirak etmemek suretile harbe mâni olmak gibi oldukça garip telkinatta bulun- 'dukları sırada, bu teşekküllerin en eid- di ve ağır başlısı sayılan İngiliz Trades- Ünion'larının, bu hafta bidayetinde, beynelmilel siyasetin aldığı cereyan karşısında, İngilterenin silâhlanma programını tasvip eder yollu bir tak- | rir kabul etmesi, derin bir tesir hasıl etmiş ve herkesin takdirini celbetmiş- tir. Bazı mahafll, çok kuvvetli bir te- | şekkül olan Trades-Ünlon'ların bu ka- | rarını harbin gayri kabili içtinap te- | Jâkki edildiğinin bir delilini addedi- yorlar. Hafta bidayetinde Bank dö Frans iskonto haddını yüzde dörtten yüzde üç buçuğa indirdi. Fakat galiba biraz acele etti; çünkü böyle bir tedbire umu- mi vaziyet salâha yüz tuttuğu sırada tevessül olunabilir. Halbuki iskonto haddının tenzilini müteakip Bahrise- fid meselesi had bir şekil almış ve bu- nun neticesinde ilk evvel Nev-York börsasınde, Avrupadan gelme emirler | üzerine külliyetli miklarda esham ve tahvilât satılarak paraya çevrilmiş ve menkul kıymetlerin flati çok gerile- miştir. Bundan sonra Avrupa borsa- ları da hayli karışmış ve (yaylı) frank. | kıymetinden gene yüzde beş nisbetin- | de kaybetmiştir. Frank daha da gerilemek istidadını gösterirken Nyon konferansının müs- bet bir netice vermesi üzerine korku biraz zall olmuş ve tenezzül durmuş- tur. 'Eshâm kıymetlerinin sukutuna mu- kabil beynelmilel emtia ve zahire fiat- lerinde bir yükselme temayülü hisse- dilmektedir: Buğday yükselmeğe beş- Iâmıştar bile. Bu da gayet tabildir, çün- Kü torpillenme hâdiseleri üzerine Rus- yanın bu seneki o mebzul buğday mah- sulü Karâdeniz limanlarından dışarı- ya çikarılamıyor. Japonyanın Çini abloka altına al- ması da diğer memleketlerin Çin ile denizden mübadelâtını âdeta tatil et- tiğinden, sigorta kumpanyaları deniz nakliyat primleri ile gemi adamları- nın hayat sigorta primlerini hayli art- tırmışlardır. Pamuk, ipek, maden ve hususile demir piyasalarında ittratsızlık var- dır. Komşumuz Yuninastanın, harici borç taksitlerini yüzde elli nisbetinde vermek için ecnebi hamillerle Londra- da müzakerata giriştiğini ve fakat bu müzakeratın muvaffakiyetle neticelen- mediğini geçenlerde yazmıştık. Ahiren Yunanistan hükümeti bu borçları yüz- de kırk nisbetinde ödemeğe karar vör- diğini ilân etmiştir. Fakat buna muka- güzel Fransız filmi ile açıyor, FERNAND BRAVEY JACGVELİNE FRANCELL ve ALERM İlâveten: En son EKLER JURNAL dünya havadisleri Mamma la İlmi bir ilm PE KİN MAGDA SCHNEİDER AŞK — MUSİKİ ve GÜZELLİK filmi İVAN PETROVİÇ bil İngiliz hamiller cemiyeti 6 eylül tarihinde mali gazetelere bir beyanna- me göndererek yüzde kırk nisbetin şa- yanı kabul olmadığı esbabını izah etmiş ve hamilleri, kupon bedellerini tahsil etmemeğe davet eylemiştir. Pa İstanbul borsasında vaziyet İstanbul menkul kıymetler ve kam- İ biyo borsasının bu haftaki çehresini | zâaf ve inhitatla tavsif edeceğiz. Böyle olması mükadderdi. Çünkü Amerikâ ve Avrupa borsalarında gerilemeler vü- Ku bulduğu, hele frank yeniden sukut ettiği bir zamanda, frank esasına bağ- 1 yüzde yedi buçuk faizli Türk borcu kâğıdlarının umumi cereyana muka- vemet etmesi beklenemezdi. İlk fena havadisler buraya cuma günü geldi. Müteakip iki günler Avrupa borsalari kapalı bulunduğu için muamelecile- Timiz bu iki günü endişe ile geçirmek- ten ise mallarını zararla da olsa elden çıkarmağı daha hayırlı addederek kül- Hiyetli miktarda satışlarda bulundu- Jar. Yalnız cuma günü satılan Türk borcu tahvilleri iki bin beş yüz kadar tahmin olunmaktadır. Ertesi günü | Borsada bunun yalnız onda biri kadar muamele cereyan etmiş olmasına göre malcı vaziyeti tamamile ligulde edil. miş sayılabilir. Klotür fiatleri şunlardır: Birinci seri 13,92 lira İkinel seri 13,50 lira Üçüncü seri 13,50 lira, Ki bir hafta evvelki fiatlere nazaran 80 kuruş kadar bir tenezzül demektir. Harici istikraz kâğıdlarımızın bu zâafına mukabil, dahili istikraz tah- villerimiz gayet sağlamdır. Erganiye 96 ya ve Sivas - Erzuruma (98) e alıcı vardır, Anadolu grupu da iştihalidır. Cu- martesi akşamı şu fiatler tesbit edil. di Hisse senedleri 24,40 lira Tahviller 41,20 lira Mümessiller 38,60 lira Haydarpaşa tahvili 44,25 lira Haydarpaşa mümessili 42 lira Merkez bankası 75 kuruş kazanarak 91,25 lirada kaldı. Endüstriyel okâğıdlar meyanında Aslan çimento 20 kuruş geriliyerek 10 lirada kaldı. Tramvay 12,25 lirada ya- rım lira kaybetti. Değirmencilik kâ- gıdlarında cüzi bir yükseklik var: İt- tihad 11,65 lira, Şark 0,95 lira ediyor. Diğer bazı nominal fiatler: Umum sigorta 11 lira; İttihadı mili 22 lira; Terkos 6,75 Yira; Bomonti 8,90 lira; te- lefon '7 lira; Şirketi Hayriye 15 lira; Ominyom 0,65 lira; kasaplar şirketi 12 lira; Şark ecza deposu 2,10 lira, Borsa harici muamelât Türk altını dört kuruş kadar yük- seldi 10,52 lirada kaldı. Misir kredi fonsiyeleri geçen haftaki fiatlerini muhafaza ediyor: 1903 tertibi 91 lira 1901 tertibi 84 liradır. İrtihal Merhum mabeyinei Halil Beyin ha- Mesi ve kimyager B. Hakkı Halidin kayıntaldesi bayan Şadruh evvelki gün irtihal etmiştir. Cenazesi dün akraba ve eviddası hazır bulunduğu halde Yeşilköyden kaldırılarak Ba- kırköyde aile mezarlığına defnedil- miştir. Merhume çok kibar ve çok hayır- hahtı. Kendisine orahmet dilerken B. Hakkı Halide ve diğer ailesi erkâ- nıma samimi taziyelerimizi sunarız,