22 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ea san sanmam. İfalyanın iştirakini temin için Nyon anlaşmasında tadilât yapılacak © 22 Eylül 193 Italya bunun için yapılacak toplantıda hazır bulunmağı kabul etti Roma 21 (A.A.) — Bugün aşağıdaki tebliğ neşredilmiştir: © İngiltere ve Fransa maslahatgüzar- ları Kont Ciano ile geçenlerde yap- tıkları mülâkat neticesi olarak bugün tekrar ziyert etmişler ve Fransız ve İn- giliz hükümetlerinin İtalyayı büyük bir Akdeniz devleti olarak asla tanıma- mazlık etmediklerini beyandan son- Ta üç memleket deniz mütehassısları- nın, yakın bir tarihte toplanarak, İtal- yanın Nyon anlaşmasına iştirakini te- min için bu anlaşmada yapılacak ame- H tadilâtı tesbit eylemelerini, hükü- metleri rıamına, teklif eylemişlerdir. Nankin Amerika ve İtalya sefirleri Bombardıman tehlikesine karşı vapurlara bindiler Nankin 21 (A.A.) — Amerika bü- yük elçisi ile sefarethane memurla- n, bugün Luzon vapuruna binmişler ve sefarethanede yalnız ikinci kâti- bi bırakmışlardır. Bundan başka Nan- kinde on altı Amerikalı kalmıştır. Nankin 21 (A.A) — Reuter ajan- sından: İtalya sefarethanesi erkânı da bir gambota binmişlerdir, fakat sefarethane açık bırakılmıştır. Ve me- murin her gün sefarethaneye git- mek niyetindedirler. Amerikan askeri, bahri ve sivil mahafilinde Amerika sefirinin Nan- kini tahliye etmesi kararı dolâyısile meraret hissi hasıl olmuştur. Bu mahafil, bu yüzden Amerika- nm nüfuz ve vakarının haleldar ol- muş olduğunu söylemektedirler. Amerika amirali Yarnell'in tahli- yeyi tasvip etmemiş olduğu gizlen- memektedir. Nankin ehalisi, Japon amirali Hasegağa'nın ihtarına ancak dün akşam muttali olmuşlardır. Bunun Üzerine derhal geniş mikyasta bir mühaceret hareketi başlamış olup hâlâ devam etmektedir. Ecnebi filoları Nankinden çekilmiyorlar Şanghay 21 — İngiliz, Fransız ve Amerikan filoları kumandanları Nan- kin önünde demirli bulunan ecnebi harp gemilerinin oradan çekilmesi hakkındaki Japon amiralinin talebi- ni reddetmişlerdir. Gin meselesinin müzakeresine başlanıyor Aleyhine karar verilirse Japonya teşriki mesaiyi tamamile kesecek Cenevre 21 — Çin meselesini ted- kik edecek olan 23 ler istişari komite- sinin içtima münasebetile yarı res- mi Japon omüşahidler, Milletler Cemiyetinin Tokyo aleyhine müte- veccih tedbirler alması takdirinde Japonyanın Cenevredeki birçok mües- seselerle yapmakta olduğu teşriki me- salye nihayet vermek mecburiyetinde kalacağını beyan etmektedirler. 23 ler komitesinde Amerikayı Ce- nevredeki sefiri temsi! edecektir, Komite bugün toplanarak müza- 'kerelerine Almanya, Japonya, Çin ve Avusturalyayı da içtimaa davete ka- rar vermiştir. Önümüzdeki içtima pazartesi günü yapılacaktır. Yugoslav askeri manevraları başladı Belgrad 21 (A.A) — Dün Kupa mıntakasında askeri kıtaatın yaya olarak, otomobille veya hususi tren- lerle nakline başlanmıştır. Her tarafta halk, askerleri çoşkun- Yuk içinde alkışlamıştır. Kont Ciano bu beyanatı sened itti- | haz etmiş, Londra ve Paris hükümet» | lerinin ileri sürdükleri bu toplantıyı İ kabul eylemiştir. İtalya hükümeti şim- | | | diye kadar yapmış olduğu veçbile, meselenin bu safhasından da Alman | hükümetini haberdar eylemiştir. Müzakereler Pariste yapılacak Paris 22 (Akşam) — İtalyanın Nyon itilâfına iştirâki için İngietere, Fransa ve İtalya arasındaki müzake- reler Pariste yapılacaktır, Müzakere üç devletin bahri mütehassısları ara- sında cereyan edecektir. Milletler Gemiyetinde dünkü müzakereler B. Litvinof mühim bir nutuk irad etti Cenevre 21 — Milletler cemi- yeti. asamblesi, bu sabah Milletler cemiyetinin geçen sene zarfındaki faaliyeti hakındaki umum! müzake- Trelerine tekrar başlamıştır. B. Antönesco, Küçük itilâfın Mi letler cemiyeti idealine olan sadakâ- tinden bahsetmiştir. B. Antonescodan sonra B. Bruce - Avusturalya - Milletler cemiyeti- - Avustralya - “Milletler cemiyetinin Uzak Şark işlerle alâkadar devlet lerin bir konferans akdetmeleri için önayak olmasını teklif etmiştir. Müteakıben B. Litvinof, son teca- vüz ve istilâların Milletler cemiyeti- nin zâaf ve gevşekliğinden ileri geldi- ğini beyan etmiştir. B. Eden Londraya döndü Londra 21 (A.A) — B. Eden saat 18,10 da tayyare ile buraya gel miştir. ee Feci bir tren kazası Angouleme 21 (AA) — Bu sabah bir tren kazası olmuştur. Sekiz kişi | ölmüş, yirmi beş kişi yaralanmıştır. On beşinin yarası ağırdır. Maarif müdürleri arasında Ankara 22 (Akşam) — İzmir Kül- tür direktörü Raufun Manisa; Kırk- lareli orta okul direktörü Ekremin Seyhan, Hakâri Kültür direktörü Nureddinin Bitlis Kültür direktörlük- lerine tayini yüksek , tasdike iktiran etmiştir. Milletler Gemiyetindeki münhal âzalık Belçikanın âza seçileceği şüphesiz görülüyor Cenevre 21 (A.A.) — Havas muha- biri bildiriyor: Belçika Hariciye Nazırı B, Spaak İs- panyanın konseye seçilmesi dolayısile Milletler cemiyeti konseyinde açık ka- Jan yere Belçikanın namzedliğinin ko- nulmasına müsaade etmesi için bu sa- bah hükümetinden talimat almıştır. Belçikanın namzedliği konseyde âza olmıyan birçok devletler ve ezcümle şimal devletleri, Baltık devletleri, Kü- çük itilâf devletleri, daminyonlar ve c€- nübi Amerika devletleri tarafından ko- nulacaktır. Bu suretle Belçikanın kon- seye âza seçileceği şüphesizdir. Yeşilköyde hava limani Haber aldığımıza göre Yeşilköyde bü- tün asri tesisat ve vesalti ihtiva etmek üzere bir hava limanı kurulması ka- rarlaştırılmıştır. Bu hususta tedkika- Son dakika B. Mussolini yarın Almanyaya gidiyor Italya başvekili 29 eylüle kadar Almanyada kalacak Paris 22 (Akşam) — İtalya başve- kili B, Mussolini yanında Kont Çisno ile faşist fırkası umumi kâtibi Stara- ce bulunduğu halde yarın Almanya- ya hareket edecektir. Bu hususta neş- redilen resmi tebliğe göre B. Musso- lini, B. Hitleri şatosunda ziyaret ederek, sonra Alman manevralarında bulunacak, Münih ve Berlini ziyaret edecek ve bu seyahati 29 eylüle ka- dar sürecektir. İtalya siyasi mahafiline göre, B. Mussolini ile B. Hitler arasında hiç bir itilâf imzalanmıyacaktır.” Ayni mahafile göre bu seyahatin başlıca sebebi, İlalya İle Almanyanın garp Gevletlerile bir anlaşma akdi müza- kerel zemin hayırlamaktır. Büyük geçid resmi Ger- menciğin, İn ovasında yapılacak Izmir 21 (Teletorâa) — Ayd ke havalisinde yapılacak büyük son- bahar manevraları hazırlıklarına de- yam eğiliyor. Maneyra sonunda yapı- lacak büyük geçid resmi Germencik istasyonuna İki kilametre mesaf&de İn ovasında yapılacaktır. Bir taraftan da bu ovada hazırlıklar yapılmaktadır. Şehrimizde bulunan vekiller Ankaraya dönüyorlar Başvekâlet vekili ve İktisad Vekil! B. Celâl Bayarla şehrimizde bulunan ekser vekiller, yarın akşam Ankara- ya hareket edeceklerdir. Mareşal Fevzi Çakmağın telgrafı Atina 21 — Erkânı harbiyel umu- miye reisi mareşal Fevzi Çakmak Adatepe muhribile Yunan Sularin- dan geçerken Yunari erkânı harbiyei umumiye reisi general Papagosa se- lâmlarını bildirmiştir. Zonguldağın lise ihtiyaçı Mehmed Çelikel lise açıl- ması için 30 bin lira veriyor Zonguldak 21 — Zongulda ğin yurtsever zenginlerinden Meh- med Çelikel vilâyete bir istida evererek 30 bin lira ile bir lise binası yapıp t€- berrü edeceğini bildirmiş ve Kültür Bakanlığınca Zonguldakta bir lise açıl- masına delâlet edilmesini rica etmiş ve yapmak istediği lise binası için pro- je istemiştir. Balkan güreşçileri bugün geliyorlar İzmir 21 (Telefonla) — Balkan gü- reşçileri bugün saat 16 da Ankara va- purile hareket etmişlerdir. Güreşçiler İzmir sporcuları tarafından uğurlan- mışlardır. Seydiköyde bir tütün enstitüsü açılacak İzmir 21 (Telefonla) — Ziraat Vekâ- leti Ege mıntakasındaki tütünlerin nefasetini arttırmak için Seydiköyda bir Tütün ensi açmağa karar ver- miştir. Enstitü yakında açılacaktır. Liselerde kayıd müddeti uzatıldı Liselere alınacak talebenin kayıd müddeti 20 eylülde bitmişti. Maarif Vekâleti, liselere girecek olan çocuk- lardan hiç birinin açıkta kalmaması- nı arzu ettiğinden müddetin uzat. ta başlanmıştır. Bir belediye reisi tevkif edildi İzmir 21 (Telefonla) — Kuşadasının Şirince nahiyesi Belediye reisi Nafiz sulistimalden muddeiumumilikçe tev- kif edilmiştir. Tahkikat yapılıyor. masını dün Maarif müdürlüğüne em- retmiştir. Bu emir üzerine liseler bu- günden itibaren yeniden kayıd mua- melelerine başlıyacaklardır, oKayıd müddetinin ne zaman nihayete erece- ği ayrıca vekâlet tarafından bildirile- cektir, . Japonlar, Çinde umumi bir taarruza geçtiler Çin ordusu üçüncü müdafaa hattına ricat etmeğe başladı Şanghay cephesi 21 (AA) — Lo | tlenchen mıntakasındaki Japon kıta- atı, bu sabah Çinlilere karşı umumi bir taarruza geçmişlerdir. Çinlilerin üçüncü ve son müdafaa hatları olan Kiatinmansiang istika- metinde çekilmekte oldukları söylenil- mektedir. Nankine havadan taarruz Şanghay 21 (A:A.) — Central Nevw ajansı, dün Japon tayyareleri tarafın- dan Nankin üzerinde yapılan ceve- lanın on beş kadar Insanın ölmesine ve yaralanmasına ve elli evin yikilma- sına sebebiyet vermiş olduğunu bildir- mekledir. Alti Tâpon tayaresi düşürülmüştür. Japon tebliği Tokyo 21 (A-A.) — «Tebliğe: Şang- hay cephesinde, 28 ağustos tarihinde Lotienchen şehrini zaptetmiş olan Ja- pon kıtaatı, o tarihtenberi, mütema- diyen takviye kıtaatı almakta olanı İ Çin ordusunun Japonların ileri hare- | ketlerine mani olan anudane muka- vemeti karşısında bulunmakta İdi. Her iki tarafın girişmiş olduğu şiddet- Mi muharebeler neticesinde mağlüb olan Çin ordusu, 20 eylülde ricate baş- lamışlır. 20 eylülde saat 10 da ve 11 de Nam kin Japon tayyareleri tarafından bom- bardıman edilmiştir. 6 veya 7 tayyareden mürekkep olan bir Çin hava filosu bir muhare- beye girişmişlir. Bu muharebe esna- sında 4 Çin tayyaresi yere iridirilmiş- binalar, - şiddetle e mühüim”ha” sarata uğramıştı 19 ve 20 eylülde Nankinde vukua gelen hava muharebelerinde Japon tayyareleri, ceman 36 Çin»tayyaresi. ni düşürmüşlerdir. İtalyanın Ispanyaya yeni kuvvetler göndermesi ihtimali var B. Delbos ile B. Eden bu ihtimale karşı alınacak tedbirleri görüştüler Paris 21 (A.A.) — Gazeteciler, B. Eden ile M, Delbosün dün öğleden sonra Roma hükümetinin yakında, İs- panyaya yeniden mühim mikdarda asker göndereceği haberi hakkında uzun müddet görüşmüş olduklarını yazmaktadırlar. İki nazırın bu ih- timalin önüne geçmek için en muva: fık tedbirleri derpiş etmiş oldukları rivâyet edilmektedir. Diğer taraftan gazeteler, B. Ede- nin hiç şüphesiz pek fazla mahmul olan beynelmilel gergin havayı gös- terecek her hangi bir kelime sarfet- memek maksadile dün Cenevrede çok ihtiyatlı bir nuluk söylemiş olduğu- nu yazmaktadırlar. Gazeteler, B. Edenin ne tehdit ne de fedakârlık istememekte olduğu mütalâasında bulunmaktadırlar. Ocuvre, diyor ki: 'B. Edenin nutku, asamble üzerinde çok Iyi bir intiba hasıl etmişt Çok vahim olan bir anda bekle- nilmekte olan bu nutuk, murahhas- lar üzeride maflüp tesiri hasıl et- miştir. Bu nutuk, Paris ile Londra arasında mevcut olan tam ve çok samimi tesanüd hissini bir kat daha arttırmıştır. |. İleriye doğru büyük bir adım atıl- mış olup bundan böyle Pransa ile İn- giltere, Avrupanın vaziyetini teşev- vüşe uğratabllecek her harigi bir ha dise karşısında gafil | lardır. İİngiliz gazeteleri ne diyorlar? | Londra 21 — Bütün İngiliz gazete- leri, Cencvrede B. Edenin irad ettiği nutku tasvib ediyor. Times gazetesi İ bilhassa İspanya işlerine ademi mü- | dahale meselesinden bahseden ecne- İ bi memleketlerin muharib iki tarafa yardımları meselesinde ısrar ediyor, Almanlarla İtalyanların âsilere, Sov- yetler ile beynelmilel gönüllülerin cumhuriyelçilere yardımlarından bah- İ sediyor ve Lonâradaki taahhütlerin ihlâl edilmesinden doğacak tehl'kele- Te nazarı dikkati celbediyor. | Fransız gazetelerinin fikri İ Paris 21 — Journal gazetesi Ede nin Cenevredeki nutkundan bahse- derken diyor ki: Fransa gibi İngilte- Te de siyasi, manevi ve maddi bütün kuvvetile İspanya meselesini daha 2i- yade vahimleştirmeğe matuf herhan- gi harekete şiddetle muhalefet ede- cektir, avlanmıyacak- Rusyada temizlik Bir ayda 183 kişi kurşuna dizilmiş Moskova 21 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Mahalli gazetelerin neşriyatı hu- lâsa edilirse bu sene $ ağustostan 4 eylül tarihine kadar geçen bir aylık müddet zarfında 183 kişi ihanet, casusluk veya sulkasd cürmüyle kur- şuna dizilmiştir. Bunların 511 Le ningrad mıntakasında vukubulmuş- tur. Diğer taraftan federasyona dahil cumhuriyetlerden ( beşinin relsiyle onunun Başvekili 1936 dan beri az- olunmuştur. Umumi müfettiş B. Abidin Özmen Ankara 22 (Akşam) — Bir müd- dettenberi mezun bulunan umumi müfettiş B. Abidin Özmen dün İs- tanbuldan buraya gelmiş ve bura- da kalmıyarak Diyarıbekire hareket etmiştir. Akdeniz vaziyeti Balkan antantı devletleri İ o mümessilleri dün bir toplantı yaptılar Cenevre 21 (A.A.) — Balkan antan- tı devletleri mümessilleri bugün Yu- goslav delegasyonu binasında toplan- &uşlardır. Toplanlı sonunda Yunanis- tan, Romanya, 'Türkiye ve Yugoslavya delegeleri aşağıdaki tebliği neşretmiş- lerdir: Delegeler Balkan antantı memleket- lerini alâkadar eden beynelmilel bü- tün meseleler ve hassatan Akdeniz va- ziyeti üzerinde fikir teatisinde bulun- muşlar ve tam fikir birliklerini müşa» İ hede eylemişlerdir. Balkan antantı da»; | imi konsyinin önümüzdeki normal iç- İ timaı 1938 kânunusanisinde Ankara» İ da yapılacaktır. Muhtaç çifçilere arazi tevzi | — Ankara 22 (Akşam) — Şark mın- takaları dahilinde muhtaç zürraa tevzi edilecek arazi. hakkındaki kar nun hükmünün İstanbul vilâyetinde de tatbiki Vekiller heyetince karar- Jaşmıştır, iş A: m v at Bi hu kı n yı rs vsanımsalu iesaseaaerusığr