22 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Eylül 1097 SİYASİ İCMAL: “İAvrupaya tahsile Filistin meselesinde Mısırın vaziyeti uyan ve Millet ler Cemiyetinin en genç âzası bulu- nan Mısır ilk defa beynelmilel bir m&- selede bülün dünyaya karşı dilek ve fikrini ilân etti, Milletler Cemiyeli- nin büyük meclisinde Mısır murahas e Hariciye Nazırı Vasıf paşa Filistin meselesinin, bu memleketin İngiltere- nin gösterdiği yolda müstakil Yahudi devleti, daimi İngiliz mandası ve Arap devleti diye üçe parçalanması €sasi üzere halledilmesi fikrine muhalif ol- duğunu beyan etmiştir. Bu suretle Filistin Arapları dâvası, Mületler Cemiyetinde yeni bir Arap devletinin müzaheretile kuvvet bul muştur. Milletler Cemiyetinde özü bulunan ikinci bir Arap devleti İrakın da Filistin Araplarının dâövasını bu müessesede edillesile müdafaa edece” ğini daha evvel resmen Cenevreye bil- dirmişti, Türk-Alman | Milletler Cemiyeti mâçlisi, daha ev- İ vel İngilterenin taksim esasını z3m- / nen kabul etmiş ve maahaza teferrüate | us he £ ya- hakkında mahallinde bir ri yet tarafından bir daha tan pılmasınt ve mümkün olduğu takdir- de Araplar ve Yahudiler ile temas edil mesini ve itlâfa yol aranmasını, İn- güterenin arzusu veçhile, tasvib eyle- işti. Şu kadar var ki Filistinin kati mu» kadderatı teaayyün edinciye kadar mandanın bu memlekette devam eyle- mesi Meclis tarafından. kararlaştırı! #nuştar. Meclis, İngiltereye taksim esü- se üzere yeniden tahkikat yapmasına salâhiyet vermiş olmakla beraber son fikir ve kararını muhafaza etmekle- dir. Bunun içindir ki Mısır hükümeti, Filistin Araplarının dövasına müzühir olduğunu şimdiden ilân etmekte bir fayda görmüştür. Feyzallah Kazan ticaret itilâfı Vekiller heyetinde Almaya Türkiyeye yapacağı ihracat nisbetinde bizden mal alacak Yeni Türk - Almsn ticaret .anlaş- ması İcra Vekilleri heyetine sevkedil- miştir. Yeni anlaşma güzel bir şekil- de hazırlanmıştır. Eski anlaşmadaki mahzurlu taraflar yeni anIşmada mev- cud değildir. Almahıyanın Türkiyeye Yapabileceği ihracat nisbetinde Türki- yeden de Almanyaya Türk malı gönde- rilecektir, Türkiye malları için aşağıdaki kon- tenjanlar tesbit olunmuştur: 11 mii- yon marklık tütün, 1,5 milyon mark- lık üzüm, 1,5 milyon marklık incir, 125 milyon marklık fırdık,106 bin marklık badem, 5 milyon marklık pa- | muk, 1 milyon 200 bin marklık ceviz, | 3 milyon 600 bin marklık yün, 4 milyon 800 marklık tiftik, bir milyon mairklık barsak, 1 milyon marklık palamut, 4 milyon 800 marklık buğday, 2 milyon ımarklık arpa ve iki milyon marklık krom. Ayrıca kendir, balmumu, palamut, darı, burçak, halı, kuşyemi, kürklü deriler, pamuk küsbesi, zeytinyağ, no- hut, kuru kaysı ve kepek gibi emtia için de kontenjanlar mevcuddur. Bu liste haricinde kalan Türk maj- ları kontenjan harici olarak Alman- yaya girebilecektir. Listede görülen; nisbetler, Alman mukabil ihracatile mütenasiben artlarılıp eksiltilecektir, * Almanya, yeni «Gir» karamamesinin ikinci maddesine giren memleketler srasında bulunduğundan her nevi Al- man mal: Türkiyeye kontenjansız gi- rebilecektir. Yumurta 400 bin kentsi olarak kon-” tenjan listesine dahil edilmiştir. Al manlar şimdiye kadar bir haftadan fazla bayat yumurta nisbetinin yüzde on beşi geçmemesini şart koyuyorlar İ di. Bu nisbet bu defa yüzde kırka çi- İ karilmıştır. 3000 liralık paketten 1000 lira alan veznedar Suçlu tüfekçi bir sene hapse, bir sene memuriyetten mahırumiyete, aldığı paranın tazminine mahküm oldu Bir müddet evvel Şile maliyesinde Sandıkemini bulunduğu sırada İs- tanbula gönderilmek üzere Şile pos- tanesine verilecek üç bin liralık para paketini açarak içinden on altı tane elli Mralık ve yirmi #ane de on liralık parayı çıkarıp yerine çizgili mektup kâğıdı koymak (suretile hazi- neye aid bin lirayı ihtilâş etmek su- çundan maznun Mehmed Tüfekçinin muhakemesi dün ağır ceza mahkeme- sinde bitirilmiştir. Yapılan muhake- me neticesinde Mehmed Tüfekçinin bu suçu sabit olmuş, ancak mahkeme bunu bir ihtilâs mahiyetinde görmi- yerek adi bir zimmet olarak kabul et- miş ve Mehmed Tüfekçinin bir sene müddetle hapsine, o kadar müddet memuriyellen mahrumiyetine ve zim metine geçirdiği bin liranın da ken- disine tazmin ettirilmesine karar ve- rilmiştir. Suriyeli mültecilerin iskânı “Buriyeli mültecilerin iskânına tahsis edilen serom dairesi Mardin (Akşam) — Cenupta çıkan karışıklıklar dolayısile buraya iltica eden binlerce Suriyelinin iskânlerine tahsis edilmiştir. KE AE fotografını gönderdiğim serom dairesi Burada iskân edilen mülteciler belediye tarafından iaşe edilmektedir. AKŞAM gidecek talebe Yüksek mektep mezunlârı imtihana girecek Hükümet tarafından Avrupaya liye tahsili için 11, posta ve tahsili için 4 talebe Evvelce verilen karar üzerine bu maji» satla açılacak imi Mise mezun» ları kabul edileceğinden, şimdiye e. günleri tehir edilmiştir. Balkan Ji odaları İçtima teşrinievvel ayına Bu ayın yirmi yedisinde Bükreşta toplanacak olan Balkan Ticaret oda- alınacağı Balkan Ticaret odaları nezdinde müş terek esaslara müstenld servisler ih- das edilmesi, görüşülecek mevzuların ehemmiyetlilerindendir. na teşkil etmek üzere mıntakavi bir tercih hükmü için müzakereler cere- başlamışlardır. kece yolunda devrilen kamyonet Şoför Koçonun mesuliyeti anlaşılarak tevkif edildi Birkaç gün evvel Edimeden İstan- bula gelmekte olan şoför Koçonun idaresindeki kamyonet Çekmeceden gelirken bir hendeğe yuvarlanıp par- çalanmış, kaza neticesinde kamyone- tin içinde bulunan altı kişi yaralan- mış, bunlardan biri de hastanede öl- müştü, Kazayı yapan kamyonetin şoförü Koço dün adliyeye getirilerek Sultan- ahmed birinci sulh ceza mahkemesin- de sorguya çekilmiştir. Yapılan tahkikatta şolör Koçonun kamyonetini çok hızlı sürmesi yüzün- den yolda virajı dönerken arabanın devrildiği ve bu kazanın vukua geldi- ği anlaşılmıştır. Şoför Koço tevkif edilmiştir. Belediye nizamlarına riayet etmiyenli dolayı Eminönü mintakasında 49, Fatihte 13, Beyoğlunda 22 kişi cezalandınıl. miş, Eminönünde eksik olarak satıl- tuğı görülen 26 fırancala ile 118 ek- mek müsadere edilmiştir. Kuruçeşmede cerh Kuruçeşmede kömür depolarında çalışan Hamdi ve Şakir isminde iki amele iş yüzünden biribirlerile kavga etmişlerdir. Şakir Hamdiyi başından yaralamıştır, Polis Şakiri yakalamış, Hamdiyi de tedavi altına aldırmıştır, Çocuk tiyatrosu Dünkü sayımızda şehir tiyatrosu porgramını neşretmiştik. Çocuk tiyat- rosunda teşrinleyvelden itibaren Noel baba eseri oynanacağı yazılmıştır. Eserin ismi Noel baba değil, Lafonten babadır, 1 Sahife 5 Seyid Rıza Erzincan valisine nasıl teslim oldu? (Baş tarafı 1 inci sahifeğe) Ti eylül gecesi sant 21 de Fırat köp- rüsü üzerinde nöbet beklemekte olan jandarmalarımız, bir katır üstünde ve yollarda kimsece tanmmamak “çin yüzü ve sakalı bağlı ve hasta İmiş gi- bI iki atrafmda yaya iki yolcu 'kalı bağlı ihtiyar, jandarmaların bu sualine, kendisinin Seyiğ Riza oldu- gunu, ve valiye teslim olmak için Er- zincana gitmekte olduğu cevabını ver- miştir. Jandarmalar, bu cevabı alıralmaz, ber üzerine vilâyet jandarma kuman- danı B, Avniyi otomobilile Fırat köp- rüsüne göndermiş ve Seyid Rizayı te- sellüm ederek derhal vilâyet merke- Kunu işittiği cihetle, kayıdsız ve şari- 8ız teslim olduğunu söylemiştir. Buna karşı vali hükümetin kanun- larına ve satvetine boyun eğen herke- se Cumhuriyet hükümetinin âdil ve müşfik kucakları açık bulunduğunu, telâşa lüzum olmadığını hükümetin adaletinden emin olmasını ihtar et- miş, bu ihtar üzerine bitkin ve pej- | mürde bir kıyafetle bulunan Seyid Riza uzun sakalını vebaşını yerden kaldırmıştır. Seyid Riza ile iki uşağının karınla” rı doyurulduktan kendilerine çay ve kahve ikram edildikten sonra vali, emniyet müdürü, vilâyet ve kaza jan- darma kumandanlarının önünde Se- yid Riza konuşturulmuştur. Seyid Ri- za yorgun ve rahatsız olduğundan ifadesinin başka zaman alınmasını ri- ca etmiştir. Bununla meşgul olan vali sabahlara kadar yatmamıştır. Seyid Rizayı görmek için binler. ce halk sabah erkenden hükümet önü- ne toplanmıştır. Cumhuriyet hükümetinin çelik pen- çesinden yakasım kurtaramıyacağını pek geç anlıyan bu yaman şakı ile gö- rüşmek fırsatını buldum. Sorduğum syüallere verdiği cevapları aynen yazı- yorum. — Bu son hadiselerin başlangıcın- | dan şimdiye kadar nerelerde vakit ge- | çirdin?. ! — Cehennemde idim, nerelerde ola» cağım azap çekiyordum. — Niçin hükümetimizin emirlerine | itaat etmedin. — Ben asi değilim, benim hiç bir Sus çum yoktur. — Neden dağlara kaçtın? — Ne olacak Elâzizden Erkânıharp Neşet bana çok tavsiye etti ki gel tes im ol. Bana teminat ta verdi. Fakağ ben Erzincan valisinin çok âdil ve iyi kalbli bir zat olduğunu işitmiştim ve bana kendisine teslim olmam için bire çok haberler de gelmişti, En son Ke- mah kaymakamı vasıtasile bizim ci- varlara tuz getiren kervanlarla ha- ber göndermiş ki gelsin teslim olsun. bende kendisine itimat ettim ve ona teslim oldum. — Kaç yaşındasın?. N — dAlâyh bir tavrla) Yirmi yaşmdayım, ne bileyim? “Tarihi belli değil, amma (80) yaşında varım, Nü- fas mufus bilmem. > — Çoluk çocuktan neyin var dedim? İşte burada: gözleri sulanarak. , — Sus söyleme bu sözü. . — Kaç karı aldın, diye sorunca ge ne gözleri sulanarak; — İki karım vardı, İlk karım Elif. ten onbeş çocuğum oldu. İkinci ka- rım Besiden sekiz çocuğum oldu. Bun» lardan elli kadar torunum vardır. Ve evlidir. Şimdi bir tek kızımdan başka kimsem olup olmadığını bilmiyorum. — En son buraya nereden geldin? Ve orada yanında kimler bulunuyon du?. — Hükümet kovaladı ben kaçtım, fakat bir tek kurşun atmadım. Bir gün çobanım tayyareye bir kurşun attı Onu da hurpaladım, Nihayet dört ha» nede yirmi dokuz nüfusla şimdi geldi- ğim Pokır ormanında idim? Burasıni da takip eden askerler haber aldılar ve bir gün bizi bastılar. Ben altı ki. şiyle kaçtım, geride kalan on dokus kişi de ne olduğunu bilmiyorum, Be- nim ev halkım, oğullarım, kızlarım tos runları vardı, dedi, Ç Seyid Riza buraya gelerek teslim ol duğu zaman başında bir sarık sırt» da bir kefiye vardı. Teslim olduktan sonra şapka ceket giymiştir. m İ.A