24 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Mussolini bugün trenle Münihe hareket ediyor Alman Hariciye Nazırı bu ziyaret münasebetile Mussolini için hararetli bir makale neşretti Berlin 24 (Akşam) — İatiyan Baş- vekili B. Mussolini yanında nazırlar- dan Kont Clano, Starace ve Sebastia- ni bulunduğu halde bugün trenle AL | manyaya hareket edecektir. | İtalya hududundan Münihe kadar B. Mussolini demiryolu boyunca Na- Zi ve gençlik teşekkülleri tarafından selâmlanacaktır. B. Mussolini 25 eylöl cumartesi gü- nü sabahı Münihe varacak ve İstasyon-! da bizzat B. Hitler tarafından yanın- da Nazi partisi erkânı bulunduğu hal- de karşılanacaktır. Müteakiben B. Mussolini öğleden evvel Rudolf Hessin refakatinde B. Hitleriri hususi evine | gidecek, sonra Yeşilevi ziyaret ederek | Alman ihtilâli uğrunda can verenle- rin hatırasını taziz edecek, Nazi par- | tisi binasını gezecek, Place Royalede B. Hitler ile beraber Nazi teşekkülle- rinin geçid resminde bulunacaktır. Öğleden sonra B. Hitler Kristal pala- sa giderek B. Mussoliniye iadel ziya- ret edecektir. Müteakiben B. Hitler ile B. Mussolini Alman sanat evini ziya- ret edecektir. İtalyanın Frankoya Propaganda nazırı doktor Goebbels ile Wagner Berlin ve Münih ahalisine hitaben birer beyanname neşretmiş- lerdir. Beyannamede dört buçuk mil- yonluk Berlin halkının «Alman hü- kümet merkezinin tarihinde en par- | lak bir hâdise teşkil edecek olan Mu- solininin istikbalinde hazır bulunmak için lâzımgelen bütün tedbirlerin alın- mış olduğunu beyan ediyorlar. Almanya Hariciye Nazırıda bir mecmuada neşrettiği bir makalede bu ziyaretin İtalyan - Alman dostlu- unun manidar 'bir delili olduğunu ve ! Avrupanın geçirdiği müşkül günlerde parlak bir imtiliin geçirmiş olan İki memleketin münâsebatını tetviç etti- gini söylüyor ve'«Versay muahedesi- nin yaşamaz Ye gayri kabili tatbik bir muahede olduğunu ilk evvelâ ilân eden Mussolinidir. Alman milleti bunu aslâ ünutmiyacaktır.» diyor. Bütün Alman gazeteleri 28 eylülde Berlin olimpiyadında B. Mussolini ile B. Hitlerin söyliyecekleri nutukları tarihi bir hâdise teşkil edeceğini yazı- yorlar. imdad göndermesi ihtimali Pariste endişe uyandırıyor Şayet böyle bir yardım vuku bulursa Fransa! hükümeti de Pirene hududunu açacak Londra 23 — İtalyanın general Frarkoya yardım etmek için İspan- yaya yeni kuvvetler göndermek ihti- mali Fransada derin bir endişe uyan- dırmakladır, Fransanın buradaki s€- | firi B. Corbin dün B. Edenle yaptığı mülâkâtta hükümetinin bu endişele- rini bildirmiştir. | İngiliz siyasi mahafili, İtalya İspan- | yaya yeni kuvvetler gönderdiği tak- dirde Fransız efkârı umumiyesinin Fransayı, Pirene hududunu mühim- mat ve gönüllü sevkiyatına açmağa icbar etmesinden korkuyorlar. B. Del- bos, Cenevrede bulunduğu esnada İtalyan delegesi B. Bovaskopaya bu | meseleyi açmıştır. Bovaskopa, Fransız Hariciye nazırına İtalyanın ademi müdahale siylsetinde hiç bir değişik- Mik vuku bulmadığı ve bulmıyacağı hakkında teminat vermiştir. Londra 23 — Fransız sefiri B. Cor- bin İngiliz Hariciye nazırile mülâka- tında Fransanın Pirene hududlarını kapalı tutmak istediğini, fakat İspan- yadaki İtalyan müdahalesinin daha ileri gitmesine müsaade etmiyeeğini B. Edene söylemiştir. Fransız gazetelerinin fikri Paris 23 — İtalyan delegesi Boras- kopanın Fransa Hariciye nazırile mü- lâkatından bahseden Petit Parislen gazetesi diyor ki: «Umum! mahiyette teminat, kat'i surette itminan bahşetmeğe kâfi de- ğildir. İspanyada gönüllülerin geri çeklimesi kat'i bir hüsnü niyetin en büyük delili olacaktır. » Echo de Paris de şu mütalâayı yü- rülüyor: «Fransa ile İtalya arasında vifak mevcut olmasını isteriz. Fakat bu vifakın hakiki olması lâzımdır.» Bir şoför arka arkaya iç kaza yaptı? Bu kazalar neticesinde altı kişi yaralandı Şoför İbrahimin idaresindeki 2073 numaralı kamyon Haydarpaşa has- tanesi önünde vatman Hasanın ida- Tesindeki tramvay arabısana çarp- muş, yolculardan Mürüvvet, Fikriye, Necati, Tayyar, Reşid yaralanmış, &yni şoför kazadan sonra bir yük arabasını parçalamış, tekrar kaçar- ken Kadıköyden gelen bir tramvayla da çarpışmıştır. Bu birbiri fizerine üç kaza yapan şoför tevkif edilmiş olup yaralılar po- lis tarafından hastaneye kaldırılmış. | 'konsölosluğuna merkezden B. Haydar İskender, Berlin büyük elçiliği kâtip- liğine merkezden Halid Kemal, Bağ- dad elçiliği kâtipliğine Şine merkez- den B, Salbin tayinleri yüksek tas- dike iktiran etmiştir. İpsala ve Gümüşhacıköy kaymakamlıkları Ankara 23 (Telefonla) — İpsala kaymakamlığına Edirne maiyet me- müru B, Behçet, Gümüşhacıköy kay» makamlığına da Kocaeli mektupçusu B, Fehmi tayin edilmişlerdir. Tunus hadiseleri Fransa Italyadan tarziye ve mücrimlerin tecziyesini istiyecek Paris 23 (A.A) — Tunus hadise eri hakkındaki tahkikat devam et- mektedir. İtalyanların, Fransız himayesi al- tında olan Tunusta kavanin ve niza- mafâ muhalif hareketlerde bulun- muş ve inzibatı ihi$i etmiş oldukları itiraz kabul etmez gibi görünmekte- dir. Bu sebepten dolayı Fransa, İlal- yadan tarziye ve mücrimlerin teczi- yesini istiyebilecektir, İtalyan amiralı, Tunusu terket- meden evvel, teessürlerini bildirmiş- tir. Paris 23 (A.A.) — Salâhiyttar bir membadan bildirildiğine göre, Roma- daki Fransız maslahatgüzarı, dün 'Tu- mus hadisesi hakkında İtalya Hariciye Nezareti umuru siyasiye müdürü nez- dinde hir teşebbüste bulunmuştur. Handa bir cesed bulundu Vezirhanında 19 numaralı odada yüzünün bir tarafı parçalanmış bir ihtiyara alt cesed bulunmuştur. Tah- kikat neticesinde ihtiyarın kalb sek- tesinden öldüğü ve yüzünün fareler tarafından yenildiği anlaşılmıştır. ii. 60 yaşlarında Salih oğlu Hilmi- Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler 24 Eylül 1937 , Cevad üvey kızını Kanton ve Nankin, Japon ; bıçakla öldürdü Cinayet yemek esnasında| çıkan kavga üzerine işlendi! Kuşdilinde dün gece bir facın ol muş ve bir adam üyey kızını öldür- müştür Cinayet, Çanakkale sokağında 16 numarada olmuştur, 38 yaşlarında B. Cevad; karısı Sabiha ve 19 yaşındaki üvey kızı Reyhan ile yemek yerlerken kavgaya tutuşmuşlar, bu arada çıkan bir kavgada Cevad, bıcaçla genç üvey kızının üzerine hücum etmiş ve on | yerinden yaralıyarak öldürmüştür Cinayete polis ve Üsküdar adliy si vazıyed etmiş olup ölen kızın İ zandan bir söz bile alınamamıştır. Ci- | mayetin mahiyeti biraz esrarlı görü | | mekte olup tahkikat İlerletil dir, Türkkuşunun altı tayyaresi Filo yarın Diyarbekir istikametinde memleket turnesine çıkıyor Ankara 23 (AA) — Aldığımız malü- mata göre, Türkkuşu komutanı ön- yüzbaşı Zeki Külsünün kumandası al- tında altı tayyarelik bir motörlü fo 25 eylül cumartesi günü Diyarıbekir istikametinde yeni bir memleket tur- nesine çikacaktır. Bu seyahate iştirak edecek ekip, Türkkuşunun baş öğret- meni Bn. Sabiha Gökçen'in de iltiha- kile şu suretle teşekkül edecek! Naciye Toros, Yıldız Uçman, men Tevfik Aytan, Muammer Öniz, Said Bayav, Hilmi Orbay ve Musa Gür. #el, başmakinist Ferid, makinist En- ver ve Suad. Filo giderken Ankara - Konya - Ka- raman - Silifke - Mersin - Tarsus - | | Adana - Osmaniye - Fevzipaşa - Gazi- antep - Birecik - Urfa - Diyarıbekir yo- lunu takib ederek, Diyarıbekir - Kay- #eri yolile Ankaraya dönecektir. Gidiş geliş mecmuu mesafe; 2,000 kilometre. Filo, itiner üzerindeki bütün şehir ve kasabalarımıza hava kurumumu- zun şükran beyannamelerini atacak- tar. Sıhhiye Vekili Sıhhiye Vekili B. Refik Saydam, dün refakatinde vekâlet müsteşarı B. Hü- sameddin olduğu halde Sıhhiye mü- dürlüğüne gelmiş, Sıhhiye müdürü B. Ali Riza ile bir müddet görüşmüştür. Bu görüşmede İstanbulun sıhhi va- ziyeti görüşülmüştür. İzmitte hararet gölgede 38 derece İzmit 23 (Hususi) — Burada iki gündenberi müthiş sıcak vardır. Ha- Taret derecesi gölgede 38 dir. Bu dere- ce sıcağa ağustosta bile raslanma- mıştı. . Ingiltereden iki tayyare muallimi geliyor Üç senelik mukaveleleri Londra sefaretimizde imzalandı Şehrimizde çıkan Fransızca İstan- bul gazetesi şu telgrafı yazıyor: Londra 23 — İngiliz Hariciye ne- zareti Türkiye hükümetinin ahiren tesis edilen askeri tayyarecilik kolle- jinde talim ve tedriste bulunmak için İngiliz hava kuvvetleri zabitlerinden kumandan Lee ile tayyare filosu şefi Unekveri angaja ettiğini haber veri- yor. Üç stnelik olan ve tecdid edile- cek olan mukavele, dün Türkiyenin Londra sefaretinde imza edilmiştir. Marcel Thil dünya şampi- yonluğunu kaybetti Nevyork 24 — Fred Apostoli orta siklet şampiyonu Marcel Thili puan hesabile mağldib etmiştir. Fransız askeri heyeti Belgrad 23 (A.A) — General Ga- melin ile Fransız askeri heyeti, Zag- rebe gelmiştir. General ve heyet, Yu- goslavya o manevralarında hazır bu- Tunacaklardır. - .bombalarile harap oldular Şehirde binlerce ölü ve yaralı var- dır, Japon ordusu Paotinpuyu aldı Kanton 23 (AA) Kantorün son 48 saat zarfında Japonlar tarafından yapılan hava hücumlarile harap ol- müş olan mıntakularını ziyaret eden Reuter ajansı muhabiri, fakir mahal- lelerdeki binaların atılan bombalarla İ parça parça olmuş olduğunu görmüş- | tür. Yerde sayısız cesetler yatmakta" dır. Reuter muhabiri, ölenlerin ve Sa- katlanan miktarı eve ba- VE olduğunu tahmin etmektedir. Kantonda ölüm ve felâket manzarası Kanlon 23 (AA) —isbelen sa- kin bir mahalle olan Shameen'den gelen ecnebiler, Çin şehrinin arzet- mekte olduğu ölüm ve felâket manza- Tası karşısında dehşet içinde kalmış- lardır, Müşahidler, Japonların intihap et- mekte oldukları hedeflere bakarak hayret içinde kalmışlardır, çünkü hü- kümele aid hiç bir binaya, askeri tek bir binaya dokunulmamıştır. Dün müşahidler, başlıca hedefin Canton-Hankow demiryolu olduğunu zannediyorlardı. Nankinin bombardımanı da müthis oldu Londra 23 — Nankinin Japon tay- | yareleri tarafından bombardımanı 15 dakika sürmüş İse de fecaat itibar misli görülmemiş bir derecede müt- ş olmuştur. Şehirdeki binaların ek- hâk ile yeksan olmuş, içinde bulunanlar ya ölmüş veyahut, yara lanmışlardır. Binlerce çocuk sokak- larda ankaz arasında ölenana VE babalarını arıyorlar. Amerika hükümeti bu bomban ların insaniyete ve hukuku düvele Touhalif olduğundan bahisle Japonya hükümetine şiddetli bir protesto ho- tası vermiştir, 50,000 Çinli çemberden kurtuldu Tokyo 23 — Sulan cephesinde Ja- ponlar tarafından çenber içine alınan 50,000 Çinli süratle rücat ederek kur- tulmuşlardır. Paotinfu Japonların eline düştü Pekin 23 (A. A.) — Japonlar, gece- leyin yapılan şiddetli muharebeler- den sonra Paotinfu'daki müdafaa hat- tının merkezini ezmiş ve bu noktanın on kilometre ilerisine varmış oldukla- rını bildirmektedirler. Paotingfu vilâyeti dahilinde kâin Tsininz ve Yenchaw'ı dün bombardı- seri İ man etmiş oldukları haber verilmek« tedir. Iki Rus generali ortadan kayboldular Fransız zabıtasının bütün araştırmalarına rağmen bir iz bulunamadı Londra 25 (Akşam) — Paristen bil- dirildiğine göre Rus generallerinden Miller Pariste esragengiz bir su- rette ortadan kaybolmuştur. Gene- ral Miller, evine dönmeyince aile sinin müracaatı üzerine derhal tah- kikat ve taharriyata (başlanmıştır, Fransız zabıtası bu hususta hümmalı Bir faaliyet gösteriyor. Fakat şimdi- ye kadar ortadan kaybolan generaln İzini bulamamıştır, General Miller, bundan birkaç yıl evvel eski Rus muhariplerinin reisi iken Parisin göbeğinde esrarengiz bir surette tagayyüp etmiş olan general Kutiyepofa halef olmuştu. Paris 23 (A.A.) — General Millerin gaybubetinden sonra diğer bir beyaz Rus generalinin, general Skobline'in de ortadan gaybubet etmiş olduğu za- bitat adliyeye haber verilmiştir. 'Ta- harriyata başlanılmış ve bütün hu- dud noktaları İle vilâyet zabitlerine müteyakkız davranmaları için tali- mat verilmiştir. Paristeki tahkikat neticesi Paris 24 — Emniyeti umumiyenin yaptığı tahkikata göre, içinde üç ki- şi bulunan bir otomobil çarşamba günü saat 16 da Havr limanına var- mış, biraz sonra, içinde bir bu- Tunduğu halde Paris yolunu tutmuş- tur. Saat yirmide Havr limanında bulunan Marya Olyanka namında- ki Sovyet şilebi birdenbire Lenin- grada hareket etmiştir. General Mi) lerin bu vapurda bulunup bulun- madığı sorulmaktadır. Kırkçeşme ve Halkalı çeşmeleri Kırkçeşme ve Halkalı sularının ter- kosla birleştirilmeleri veyahud birleş- tirilmeden tasfiye edilmeleri etrafın- da sular idaresince tedkikat yapı» muşta. Sular idaresi, bu hususta Sıhhiye Vekâletinin de noktal nazarını öğ» renmeği lüzumlu görmüştür. Gelecek cevaptan sonra kati bir karar verile» cektir, Manisa valisi şehrimizde Manisa valisi Dr. Lütfi Kırdar şeh- rimize gelmiştir. Birkaç gün burada Saadâhad paktı devletleri arasında fikir mutabakati Irak ve İran'hariciye nazırları Ankarayı ziyaret edecekler Cenevre 23 (A.A) — Tebliğ: Şark antantı konseyi, Cenevrede 21 eylül- de İran hariciye Nezırının riyasetin- de toplanmıştır. Sadabad paktı dev- lexlerinin - Afganistan, Irak, İran, Türkiye mümessilleri, memleketleri- nin müşterek menfaatleri ile alâka- dar olan bütün beynelmilel meselele- ri, tam bir samimiyet havası içinde gözden geçirmişler ve her hususta tam bir fikir beraberliği mevcud bu- lunduğunu müşahede eylemişlerdir. Irak Hariciye Nazırı, Bağdada dön- mezden evvel, hususi olarak Ankara» yi ziyaret edecektir. Irak Hariciye Nazırı, teşrinievvel 2- yı zarfında resmen Ankarayı ziyaret edecektir. Teşrinievvel sonlarına doğ- ru da Bağdada resmi bir ziyaret ya- pacaktır . Şark anlanlı konseyinin önümüz- deki toplantısı, önümüzdeki ilkbahar sonlarma doğru Kâbilde yapılacaktır, Bir kadın 14 günde 7 çocuk doğurmuş Kartajena 23 (A.A.) — Askeri tersa- ne memurlarından birisinin karısı 1 eylülden 14 eylüle kadar yedi çocuk doğurmuş ve nihayet dün de iki ço- cuk daha dünyaya getirmiştir. Bu çocuklardan ilk ikisi yaşamaktadır. Konya ve Seyhan idare heyeti âzalıkları Ankara 23 (Telefonla) — Konya vi- Wyet idare heyeti âzalığına Seyhan idare heyeti âzasından B. Feyzullali, Seyhan idare heyeti âzalığına da eski mülkiye müfettişlerinden B, İsmall Hakkı tayin edilmişlerdi İrtihal Merhum Samsun mebusu B. Emis nin refikası bayan Belkıs dün akşam Teşvikiye Sağlık evinde müptelâ ol duğu hastalıktan kurtulamıyarak ves fat etmiştir. Cenazesi bugün saat 1130 da Osmanbey Rumeli caddesi 22 numaralı evinden kaldırılarak Teşvikiye camiinde namazı kılındık- tan sonra Edirnekapıdaki Şehitliğe defnedilecektir |