24 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Eylül 1937 SIYASI İCMAL: Çin meselesinde Japonyanın gayesi ya bu defa Çinde b i neticeye erdirm yor. Almak ist, Mavi Nehirden sonra Çinin ük deryası Sarı Nehrin yes eski mecrasına kadar bü- ü mali Çini zapt ve işgal etmek- fir. Kendisine azim fedakârlğa ma- lolacak bu işgalin sonunda Japonya- nn bir daha bu yerleri Nankin hü- kümeline iade edeceği beklenemez. Japonya, bura halkının asil Çinli ırktan olmayıp Tunguz nesline men- sup ve Mançulara akrdba olmasın- dan bilistijade Mançurya ile beraber, yahut bundan ayrı bir imparatorluk kuracaktır. Japon orduları cenuba doğru muh- telif kollardan Sarı Nehre doğru sarkarken Japon zabitleri idaresin- deki yeni Mogol devleti suvari kıf- aları dahili Mogolistanın garbinde- ki Suiyan eyaletinin işgalini tamam- kyorlar. Bu büyük ve geniş harekâi- ta büyük devletlerin kendi menfaat ve tebaalarına alâkası az bulundu ğundan ses çıkarmıyorlar. Fakat Japonyanın almak istediği ikinci netice, yani Çinin payılahiz olup askeri kuvvelin merkezi ve daş- kca üssü Nankini harab ederek Çi- sin mukavemetini tâ kalbgâhından ice vardır: Biri İç Mogolis- | ik için Şanghayda Karadan ve evinde havadan yaptığı yet etmeğe serketmiştir. Japon amiral ecnebi sefirlerin ve İ tebaanın Nankinden çekilmesini tav- siye elmişti. Aksi takdirde Japonya- nın mesuliyet kabul etmiyeceğini bil- dirmişti. Başta süferanın en kıdemlisi Amerika sefiri olarak, sefirler ihtiya- ten harp ve ticaret gemilerine tebaa- larından tstiyenlerle beraber çekilmiş- lerdir, Fakat Amerika ve İngiltere hü- kümetleri prolesto etmişlerdir. İngil- tere tebaasından zarar görecekler için tazminat istiyeceğini de bildirmiştir. Ayni zamanda Milletler Cemiyeti- nin 1933 te Uzak Şark ahvalini takib için teşkil ettiği istişar! komite de toplanmış ve Amerika da bu toplan- tıya milmessil göndermiştir. Diğer ta- raftan Milletler Cemiyeti Büyük Meo düşünmek üzere Milletler Cemiyetine dahil ve gayri dahil devletlerin bir konferans akdetmeğe davet edilmele- rini teklif etmiştir. Bu toplantılar Ja- ponyayı harekâtından vazgeçirmeğe kâfi gelmiyecek ve yalnız devletlerin boş durmadıklarını göstereceğinden, zahiri kurtarmağa yarıyacaktır. Feyzullah Kazan Beşiktaş stadında yüzme havuzu Beşiktaş stadında yapılan yüzme havuzu ve içinde yüzenler yazmıştık. Bu havuzun ebadı 28X15 metre- dir. Havuz su dolarak suyun irtifa bir buçuk metreyi bulunca ebadı 33X20 mebreyi buluyor. Havuza ko- nulan su molopompla denizin iki metre derinliğinden alınmakta, diğer taraftan da boşaltılmakta, bu suretle havuzun suyu dsima temiz bulundu- rulmaktadır, Havuzun etrafına yapıl- mış olan beton tribünler 4000 kişi al- makta, ayrıca lüzüm görüldüğü za- man kullanılmak üzere 2000 iskemle konulabilecek yer bulunmaktadır. Vali ve belediye reisi B. Mulüddin Üstündağ yarın Beşiktaş stadında yapılan beynelmilel göreşler münase- betile bu havuzun küşad resmini ya- pacaktır. Kızını fenalığa sevkeden ana Melek kızının ihbarı üzerine tevkif edildi 3 kıymetli kitap kütüpaneden çalınmamış Yapılan tahkikat ne netice verdi? Dün müddelumumiliğe Melek adn- Süleymaniye kütüphanesinde mey- da bir kadın teslim edilmiştir. Mele- ğin kendi kızı müddeiumumiliğe mü- racaat ederek annesi aleyhinde şikâ- yette bulunmuştu. Bu hadise etrafın- da şu malümatı aldik; Beyoğlunda oturan bayan Meleğin on beş yaşındaki kızı Melâhat, nam diğer Dürrünev müddelumumiliğe mü- Tacaat edeçek: — Annem Melek beni fenalığa teş- Yik ediyor.Bazı erkeklere peşkeş çeki- yor. Tekliflerini reddedince beni teh- did ve zorla ahlaksızlığa sürüklüyor, Kendisinden davacıyım... Demiştir. Bunun üzerine Adliye ve Dürrünevin annesi yakalanarak ad- Jiyeye teslim edilmiştir. Suçlu Melek, dün Adliye koridorlar rında bir muharrırimize şunları söy- lemiştir; — Ben böyle bir şey yapmadım, Bulunduğumuz muhitteki memurla- ların hepsi bana düşmandırlar, Bü- nun için iftira ediyorlar. Hiç ben öz kızımı fedâ ederek namussuzluğa sü- rüklermiyim? Bunların hepsi yalân- dır. Suçlu Melek dördüncü sorgu hâ- kimliğine verilmiş ve sorgusu yapılar rak tevkif edilmiştir. Çocuk TASAR Beylerpeyinde Abdullahağa mahal lesinde oturan 10 yaşlarında Pakize ile 12 yaşında Rahmi oyun mesele- Binden kavga etmişler, Rahmi Pakize- Şi kaşı üzerinden yaralamiştır. cud üç kıymetli kitabın ortdan kay- 'bolduğuna dair maarif idaresine bir ihbar yapılmıştır. Bu ihbara göre bu krymetdi üç eser, vaktile sultanlardan biri tarafından Amca Hüseyin paşaya hediye edilmiş ve Amca Hüseyin paşa terekesinden,, de salın alınarak Süleymaniye kü- tüphanesine verilmiştir. Bu üç mü- him eser, el yazısıdır. Gayet müzey- yen, müzehheb cildli ve ceylân derisi üzerine yazılmıştır. Ayni şekilde ve eyni hattat tarafmdan yazılan tefsire ald ve başka bir kütüphanede mevcud diğer bir eser vardır ki, mütehassıslar bu eser için 800 İngiliz Tirası kıymet takdir etmişlerdir. Bu ihbar üzerine tahkikata maarif müfettişlerinden B. İsmail Şevki me- mur edilmiştir. Maamafih maarif idaresinden ve- rilen malümata göre kitapların aşı- rıldığı etrafında yapılan (o bu ihbar, kütüphane müdüri ile memur arasın- da çıkan birihtilâftan ileri gelmiştir. Tahkikat başlayınca bu kitaplar da yerine konmuş olduğundan bir çalın- ma hâdisesinin mevzuu bahis olma- dığı temin ediliyor, Jandarma kumandanları arasında Fatih kazası jandarma kumandanı B. Salim Sarıyer jandarma kuman- danlığına, Eyüp kazası jandarma ku- mandanı Vecihi de Fatih jandarma kumandanlığına tayin edilmişlerdir, AKŞAM 29 teşrinievvelden itibaren çok mütekâmil bir gazete | olarak intişar edecek haber aldığımıza göre, Ankarada çıkan Ulus refikimiz, 29 Teşrinievvel Cumhuriyet bayramı gününden itibaren yepyeni bir şekil- de ve gerek hacim ve sahife, gerek mündericat itibarile çok mütekâmil bir halde intişar etmek üzere büyük hazırlıklarda bulunmaktadır. Arkadaşımız son zamanlarda gö- tirtmiş olduğu son sistem büyük Ro- tatlf makinesini kurdurmuş ve tec- rübelerini yapmıştır. 29 Teşrintevvel- de bu makinede 28 sahifelik ilk nüs- ha çıkacaktır, Yazı kısmı gazetenin başmuharri- ri Ankara mebusu kıymetli muharrir ve edibimiz Falih Rıfkının nezareti altındadır. Haber aldığımıza göre 29 Teşrini- evvel nüshasından itibaren güzide edip Yakup Kadrinin çok güzel yeni bir romanının tefrikasına başlanaca- ğı gibi, Falih Rıfkının da son zaman- larda, hazırladığı kıymetli bir eseri Ulus sütunlarında intişar edecektir. Ulus bundan başka muntazaman çocuk, kadın sahifelerini, canlı maga- zin kısmını ihtiva edecek ve müteney- vi mevzulara dair her pazar günü okuyucularına ayrıca zengin bir ilâve verecektir. Hükümet merkezinde intişar eden Ulusun bu yeniliklerden sonra hem mevsuk haberler ve hem de güzel ya- gılar bakımından Türkiyenin en mü- tekâmil gazetesi olacağına şüphe yoktur. Şehrin tenviri 2000 lâmba muktazi malzemenin ithali Memnuniyetle gelmiştir. e Bu emir üzerine t Belediye ile elek- © * eli- şerden iki yüz lâmba, diğer kazalara, ihtiyaca göre onar, yirmişer lâmba konacaktır. Teşrinisaniden itibaren de diğer kazalara ellişer lamba daha ilâve edilecektir. Bu suretle tedrici bir surette iki bin lâmba şehrin muh- telif mıntakalarına dağıtılacaktır. Bu vesile ile yeni Iâmbalardan bi- rinin resmini koyuyoruz. Iskenderuna vapur Ilk seferi 28 Eylülde Konya vapuru yapacak İskenderuna vaj vapur pur işletilmesine başlanması hakkında İktisad Vekâle- tinden gelmesi beklenen emir Deniz- yolları işletmesine tebliğ edilmiştir. İlk seferi bu ayın 28 inci salı günü Mersin postasına kalkacak olan Kon- ya vapuru yapacaktır. a Mersin hattının son iskelesi olen Payasa kadar alınmakta olan ücret aynen İskenderun için de kabul edil- miştir. Vapur İskenderunda büyük merasimle karşılanacaktır. İskenderun konsolosu B. Firuz da ayni vapurla şehrimizden harekeb g- decektir, Halk opereti İzmir enternasyonal fuarı turmua- sından dün Ankara vapru ile geld. Kış sezonu için büyük hazırlıklara başlıyacktır, z Sahife 5 Ulus gazetesi İ KR İş kanununun tatbiki etrafında verilen izahat Iş dairesi reisi B. Enis Behiç birinci umumi emrin sureti rin sureti tatbikini anlattı İşdalresi reisi B. Enis Bahiç tedkik- lerde bulunmak üzere şehrimize gel- miştir. Yakında İzmire ve oradan da Karadeniz mıntakasına giderek ted- kiklerine devam edecektir. İş dairesi relsi dün bir muharririmize, yeni tat- bikata başlanan haftada 48 saatlik mesai zamanı talimatnamesi hakkın- da şu izahatta bulunmuştur: «— İş kanununun 35 inci maddesi iş hayatında umumi olarak her bir işçi için haftada 48 saat çalışmayı ©- sas tutmuştur. Ayni maddenin B fık- değil, her türlü iş sahalarına tatbik edilen bir kanundur. o Bu kanunun şumulü haricinde yanlız deniz ve ha- va işleri, çiftçilik işleri ve bir ailenin efradı tarafından dışarıda aralarına yabancı işçi katılmaksızın ev içinde yapılan işler bırakılmıştır. Bu üç ka- tegori haricinde hertürlü iş kanı- na tabidir. Ea me Şimdilik birinci umum! emirde iş kanununun üçüncü maddesinde sa- yılan sanayi işlerinden bir kısmı ele alınmıştır. Umumi emrin | numaralı tedkikteki A fıkrasında yazılı sanayi işlerile B fıkrasındaki sanayide olmi- yan işlerde 48 saallik iş müddeti tat- bik olunacaktır. Sanayiden olan üzüm, incir işleme- derine 11 saatlik iş müddeti tesbit o- de hem bedenen, hem de fikren meş- gul olanların vaziyeti diğer bütün be- den ve fikir işçileri hakkındaki mu- karreratla birlikte tesbit edilecektir. Yahya ile karısı Halime iki bekçiyi döğdüler Yahya 29 lira 10 kuruş, karısı Halime de 50 lira para cezasına mahküm oldulur Dün akşam üzeri Fatihte gerip bir vaka olmuştur: Fatihte Kermasti ma» hallesinde oturan Yahyanın evine dün De Yahya, oradan geçmekte olan ma» halle bekçisi Mürtezaya seslenerek: — Şu çocuğu zorla tut ta eve getir.. demiş, fekat çocuk bunu anlayınca kaçmıştır. yınca, Yahyaya: — Bu çocuk sizin evden bir şey mi çaldı? Hırsızlık mı yaptı da yakala. mak istiyorsunuz?.. Diye sormuş, çocuğun kaçmasına hiddetlenen Yahya, bekçinin bu sua dinden büsbütün kızarak; — Vay, sen benim çocuğuma hır- sız mı âlyorsun? Bu bana hakarettir. “diye derhal sokağa fırlamış ve bekçi- Yi yakalayıp döğmeğe başlamıştır. Bu Yeniden inşa edilen Yalakdere köprüsü Karamürsel (Akşam) — Dört yıldanberi Yalova - Karamürsel $0s6- sinin İstanbul vilâyetine alt kısmin- da 6 kilometrelik bir parça elân ih- mal edilmektedir. Yolun diğer kısmı ise tesviyel turabiyesi yapılmış bu- Tunduğu halde taş dökülmemesi yü- zünden bozuk ve harap bir duruma gelmiştir. Yalova - Karamürsel şosesi her şa edilen Yalakdere köprüsü üç yl evvel büyük bir sel tarafından İs mamen yıkılmış ve bu yıl esaslı v8 temelleri kuvvetli bir şekilde yapıl mıştır, Yolda seyrüsefer mükemmel surette icra edilmektedir.