26 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Son dakika B. Celâl Bayarın “Akşam,, a beyanatı ,, Tan gazetesinin Başvekâlette tebeddül vukuu hakkin- da verdiği haberin ehemmiyeti üzerine Başvekâlet Vekili ve İktisad Vekili B. Celâl Bayari bu sabah Ankaradaki evin- de telefonla aradık. B. Celâl Bayar bizzat telefon başına gelerek Tanın verdiği haber hakkında bize şunlari söyle- miştir ei Benim bundan haberim yoktur. Ben bu Işte bitaraf vaziyetteyim. Bu hususta fikir ve mütal ea beyan edemem. Paramızın düşürüleceği şayıasını çıkaranlar Para muhtekirleri tesbit ediliyorlar Yapılan tahkikat n eticesinde mühim ipucları elde edildi Asılsız şayıalar, Beyoğlundan çıktı, hava oyuncuları şayıaları nasıl uydurdular Türk parasının kıymeti düşürüle- | ceği hakkında ve bir takım muhte- İ kirler tarafından ortaya. çıkarılan asılsız şaylalar etrafında sıkı tahki- Kata dün de devam edilmiştir. İki gün zarfında yapılan tahkikat neti- cesinde . mühim bazı ip uçları elde | edilmiştir. Şayiamn borsa mahafi- linden çıkmadığı, ancak kasden bor- Sâya sirayet ettirildiği anlaşılmak- tadır, | Şayialar Beyoğlundan çıktı" İlk tahkikata göre şayla, Beyoğ- fundan çıkmıştır. Tepebaşı ve İstiklâl | €addesinde bazı kahvelere devam eden hava oyuncuları spekülâsyonla | bavadan para kazanmak için dünya #iyasi küdiselerini takib ederek muh- telif tertipler düşünmekte ve kambi- yo fiatlerinde temevvüç husule geti- Tecek şayialar uydurmaktadırlar, Bu Açıkgöz hava oyuncuları açıktan pa- Ta kazanmak için paramızın düşürü- leceği şaylasını uydurmağı kararlaş- tırmışlar ve piyasadan evvelâ altın sonra da tahviller satın almağa baş- Jamışlardır. Bundan sonra Türk parasının -gü- ya kiymeti düşürüleceği şayiasını çıkarmışlar ve parası bulunanların altına rağbet göstereceklerini zan- mederek bir gün evvel toplamış ol- dukları altın ve tahvilleri tekrar sat- mağa koyulmuşlardır. Küçük itilaf ve Macar müzakereleri B. Kanyanın Cenevreden avdeti akabinde neşredilen tebliğ Budapeşte 25 (A4.) — Macar Ha- riciye Nazırı B, de Kanyanın Cenev- reden Budapeşteye dönmesi münase- betile Macar sjansı aşağıdaki yâr resmi tebliği neşretmiştir: B. Kanyan Cenevrede bulunduğu €s- nada, bir çok büyük devletler diplo- matları ve devlet adamları ile görüş- mek fırsatını elde etmiştir. Bu esna- | da, üç küçük antant devleti mümessil- leri ile de Macaristan ile küçük an- tant arasındaki münasebetleri nor- malleştirmeyi istihdaf eden ve Siani- ada başlanan görüşmelere devam fır- satını bulmuştur. Bu mesele etrafında iyi bir hava ya- ratmasi için, evvelâ, azlıklar mesele- sinde bir iyilik vücüde getirilmesi lâ- sımdır. Görüşmelere iştirak edenler, karşılıklı nokta nazarlarını birbirle- rine bildirmişlerdir. Şimdilik bir an- Jaşma hasıl olmamıştır. Meselenin bü- Fakat piyasanın bu asılsız şayia- lara inanmaması ve bu mürettep şayiaların en selâhiyettar ağızlar ta rafından resmen tekzib edilmesi, muhtekirlerin . plânlarını suya dü- şürmüş, ve umdukları kazanca sed çekmiştir. Bir gün evvel biraz altın ve tahvil toplamış olan bu mühte- kirler, birkaç kuruş farkla bunları satarak tekrar köşelerine sinmişler- dir. Hükümetin bu meselede takib et- tiği açık ve ciddi hattı hareket, bu mürettep oyunları tamamile suya düşürmüştür. Mühim ip uçları elde edildi Tahkikatı idare edenler şayianın çıkarıldığı gün sarrafların sattıkları altın mikdarını ve bunların kimin tarafından Satın alındığını tahkik ve tespit ediyorlar. Aynı şekilde pi- yasada satılan tahvillerin alıcı ve satıcıları da tahkik edilmektedir. Tahkikat neticesinde bu işte par- mağı bulunanlar, birer birer mey- dana çıkarılmaktadır. Tahkikat, İş- kâl edilmemek için gayet gizli tutul- maktadır. Zabıta"tarafından da ay- rica tahkikata başlanmıştır. Tahkikat neticesinin yarın veye- hud salı günü neticelendirileceği ve bu işte parmağı bulunanların meydana çıkarılacağı temin edilmek- Madiritte bir faşist şebekesi keşfedildi Şebekenin iki reisi Şili seferethanesine iltica ettiler Madrid 25 (A.A) — Harbiye Neza- retinin hususi servislerinin bazıları casusluğa, bazıları da asilerin madri- de girmeleri üzerine hemen faaliyete geçmesi lâzım gelen askeri kollara aid olmak üzere bir çok şubeleri bu- Tunan mühim bir faşist teşkilâtına mensub 160 kişiyi tevkif etmiş oldu- ğu haber verilmektedir. Beyaz falanj denilen bu teşkilât se. farethanelere ve bilhassa Şili sefaret- hanesine iltica etmiş olan iki kişi ta- rafından idare edilmekte idi. Maznun- ların ifadesine göre bu teşkilâtın er- kânı harbiyesi Şili sefarethanesinde bulunmaktadır. Neşredilen bir tebliğ- de ve nasyonalist Şili teşkilâtı reisli- ğinden birinin de tevkif edilmiş oldu- Zu ve bu şahsın elinde Brunetenin plânı ile askeri kuvvetlerin vaziyetle- rini gösterir bir harita bulunmakla itham edilmekte olduğu söyleniyor, yük ehemmiyetine binaen ibtidai şe- rajtin vücude getirilmesi için daha 2a- mana mühtaçtır. Diğer reisler arasında Arjantin sefa- ret memurlarından biri vardır, Ken- disi henüz tevkif edilmemiştir. AEŞAM / Ordumuzun sonbahar | manevraları Yapılan hazırlıklar bitmek üzeredir Pılâcak sonbahar manevraları hazır- lıkları bitmek üzeredir. Manevra mo- törize edilmiş kuvvetlerin idare ve sevki hususunda kumanda heyetleri- nin uhdesine düşen mühim vazife. leri son tekniğe göre tebarüz ettirile- cektir. Hazerden sefere geçişte vatandaş- lara düşen vazifeler üzerinde de ince- lemeler yapılıyor. Orta Anadolu ağaçlandırılacak Ağaçlandırmaya Ankara Eskişehir arasındaki köylerden başlanacak Ankara 26 (Telefon) — Ziraat Ve- kâleti Orta Anadolunun en kısa bir zamanda ağaçlandırılması yolundaki kararını tatbik sahasına koymak Üze- redir. Muayyen bir proğram dahilin- de yapılacak olan ağaçlandırılma işine Ankara - Eskişehir şimendifer hattı Üzerinde bulunan altmış köyde bağ, meyva bahçeleri ve korular tesisi ile başlanılacaktır. Bunların yerlerini tesbit etmek için teşkil edilen heyet- ler mahallinde tedkikata (başlamıs- lardır. Bundan başka gene Çankırı Eeki- şehir ve Ankara vilâyetlerine bağlı bütün köylerde her ailenin iki dönüm bağ ekmesi temin edilecektir. Bunun için köylülere dağıtılacak bağ çubuk- yor. Çubuklar köylüye parasız olarak dağıtılacak ve Ziraat fen memurları- nın nezareti altında diktirilecektir. Ziraat fen memurları dikilecek çu- bukların fenni bir surette yetiştirli- mesine de itina edeceklerdir. : Cumhuriyet bayramı İzcileri Ankaradaki geçit resmine iştirâk edecek liseler Ankara 26 (Telefon) — 29 teşrini- evvel Cumhuriyet bayramında An- Karada yapılacak geçld resmine müh- telif vilâyetlerden 386 lise İzcilerinin iştirak edeceği yazılmıştı. Bu mektep- lerin isimleri şunlardır: Adana, Balıkesir, Edirne, Sıvas er- kek liseleri ve öğretmen okulları, Es- kişehir, Afyon, Antalya, Bürsâ, De- nizli, Diyarbekir, Galatasaray, Hay- darpaşa, İstanbul, Kabataş, Pertevni- yal, Vefa, Gazlentep, Kastamonu, Kayseri, Konya, Kütahya, Malatya, Samsun Yozgat ve Trabzon liseleri Edime, İzmir, Konys sanat okulları, İzmir tecim ve İstanbul erkek öğret- men okulları. Geçid resmine Ankaradan iştirak edecek mektepler de şunlardır: Kız enstitüsü, erkek ve kız Mseleri, Gazi lisesi, tecim okulu, Türk maarif cemiyeti lisesi. Aydın yolunda bir kamyon devrildi. İzmir 25 (Telefonla )— Aydına olan Nazilli belediyesine bir kamyon Kızılçulluda dereye yuvarlandı. Üç yaralı vardır. İzmir Türkofis müdiri Ankaraya gidiyor İzmir 25 (Telefonla) — 'Türkofis midiri B. Cemal Ziya bugün Anka- radan çağırılmıştır. B. Cemal Ziya yarın sabah Ankaraya hareket ede- İzmir valisi Selânikten döndü Selânik miş olan vali B. Fazlı Güleç bu sabati şehrimize dönmüştür. Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler 26 Eylül 1937 Ingiltere ile Fransa /Romaya bir nota verdiler denir 35 örtün) — ayanda ya. AKdenizde emniyetin tesisini, Balear adalarında Fasta statiikonun iadesini ve gönüllülerin geri çekilmesini Paris 25 (AA.) — Fransızlarla İn- gilizlerin Roma hükümeti nezdinde- ki teşebbüslerile B, Mussolininin Al- manyaya seyahati, Paris gazeteleri- nin bu sabahki mütalelarına zemin teşkil etmektedir, «Petit Parislen» diyor ki; — Roma nezdindeki İngiliz - Fran- sız teşebbüsü ile birlikte bir muhtıra- da tevdi edilmiş olduğu ve bu muhtı- rada Fransız - İngiliz metalibatının tasrih olunduğu ve metninin B. Mus- | soliniye Münihe varır varmaz telgraf- la bildirileceği © zannolunmaktadır. Fransız ve İngiliz maslahatgüzarları aşağıdaki üç meselenin hakiki ve w- | mum bir surette halledilmesinin çok mühim olduğu noktasında israr et- mişlerdir: Akdenizde emniyetin yeni- den tesisi, İspanyada, Baleares ada- larında ve Fasta Statukoya rücu ve ecnebi muhariplerin geri alınmaları. «Echo de Paris» diyor ki: — Bu teşebbüs, Fransız - İngiliz | tesanüdünün beklenilmiyen bir sıkı- istiyorlar laşmasının delilidir. Bu da İtalya ve Almanyanın muhalefetine rağmen tahakkuk ettirilmiş olan Nyon muka- velesine, Fransız ve İngiliz diploma" sileri bakımından, bir muvasalet nok- tası olarak değil, bir hareket noktası olarak bakılması lâzım gelmekte ol- duğunu göstermektedir. Popoulaireden: Şimdi söz, İtalyanındır. Sarih bir mevzu hakkında görüşmeler yapma» $ı, kendisine teklif edilmiş olduğun» dan ancak Düçenin avdetinden son- ra verilebilecek olan cevabını bekli- yoruz. Fâkat bü görüşmeler yapılmı- yacak olursa o zaman söyliyeceğimi- zi söyleriz. B. Mussolininin seha Popoulaire şöyle » Düçenin Almanya ile İtsi sında askeri bir ittifak skdine ç cağı şüphesizdir. Diplomasi âlemine mensup olan ve bu âleme müteallik doğru haberler almakta bulunanla- rm kâffesi, bu ciheti teyid ediyorlar. Japon tayyareleri yeniden Nankine bombalar attılar Nankine karşı hücum eden 29 — tayyaresi İştirak etti, üçü düşürüldü Şanghay 25 (A.A) — Bu sabah 29 | Japon tayyaresi, Nankini bombardı- | man etmiştir. Bunlardan üçü Çinlile- Tin tayyare defi topları tarafından dü- şürülmüştür. Hava hücumları nasıl yapıldı? Nankin 25 (A.A.) — Japon tayya- | relerinden mürekkeb ilk bir grup, şehrin cenubundaki kalabalık mahal- | leyi bombardıman etmiş ve müteaki- ben bulutlar arasında kaybolmuştur. Biraz sonra 15 tayyareden mürekkeb diğer bir grup görünmüştür. İlk taarruz esnasında bir Japon tay- yaresi, düşürülmüş ikincisinde gene bir tayyare indirilmiştir. Üçüncü bit Japon tayyaresinin tahrip edilmiş ol- duğu şüphelidir. Paoting tamamile işgal edildi Tiyençin 25 (A.A) — Japon umü- mi karargâhı, Japonların dün saat 13, 30 da Paotingi tamamen işgal etmiş olduklarını bildirmektedir. Çinlilerin kuvvei külliyesinin hattı ricatini kesmek üzere gönderilmiş ©- lan Japonların muvasaletinden evvel kaçmağa muvaffak olmuş olduğu zan- nedilmektedir. Ispanyol denizaltısını çırmak İstediler Fransada tahkikat ve taharriyata devam ediliyor Brest 25 (A.A.) — Trancaso, Brest garajlarının birinin müstahdeminin- den-iki kişi ile muvacehe edilmiştir. | İ Jonyanın Kudüs başkonsolosluğuna C-2 denizaltısına taarruz etmiş olan- ların kullanmış oldukları otomobil bu garajda bulunmaktadır. 'Bu iki kişiden biri Trocosoyu tanı- mıştır. Diğer taraflar C-2 nin bir çok bah- riyelileri Troncoso ile muvacehe edil- miştir. Bunlardan birisinin Ttronco- soyu görümüş olduğunu beyan eyledi- gi söylenmektedir. Nihayet bir ay evvel denizaltısını Brest limanına cer etmiş olan pilot Josöe, gazetecilere beyanatta buluna- rak dizel motörlerinin sağlam bir hal de olduğunu, katiyyen bir hasara uğ- ramamış bulunduğunu söylemiştir. Malüm olduğu vechile motörlerde hasar vukua gelmiş olduğu denizaltı- nin Brest limanına girmesi için Baha- ne olarak ileri sürülmüş idi. Amerika deniz tayyarelerini attırıyor San Fransisko 25 (A.A.) — Deniz tayyareciliği dairesi şefi Amiral Cook, 1939 senesi sonuna kadar Amerika birleşik devletleri bahriyesindeki tay- yare adedinin iki bine baliğ olacağı Filistinin taksimi Araplar B. Beckin nutkunu protesto ettiler Kudüs 25 (A A.) — Arab Milli Mü- dafaa Partisi, B. Beckin Cenevrede Fi- Mstin meselesi hakkındaki nutkunu protesto eden bir mektubu, Polonya hükümetine iblağ edilmek üzere Po- tevdi etmiştir. Arab partisi, B. Beckin bu nutku- nun, Polonya ile Arab memleketleri arasındaki mühim ticaret münasebet- lerini ciddi surette haleldar edebile- cek bir mahiyet arzettiğini bildirmek» tedir. Yugoslavyadaki ecnebi askeri heyetler Belgrad 25 (AA.) — Novo Mesto- dan bildiriliyor; Naibi hükümet Prens Paul, Soteş- ka şalosunda Yugoslav manevraların- da bulunmuş olan ecnebi askeri he- yetler reislerini kabul etmiştir. Bir Türk gencini: muvaffakiyeti Ankara 25 (Akşam) — Brükselden Maarif Vekdletine bildirildiğine göre Brüksel üniversitesinde hukuk etmekte olan B. Ali Kemal Gürsoy adındaki Türk genci hukuk /kinçi doktorasını muvaffakiyetle vererek fakülteyi bitirmiş ve üniversite talimi heyetinin büyük takdirlerini kazabr. nı bildirmiştir. | maştr 2 A| SRER“SS EE, SEF 483 BE BİGZEBSEZ . ZEHİR .i MESEJEŞİELEBERP pir Bı cil tâ m ba del Tet la m le la fa gi rl