21 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASI İCMAL: ingiltere bu karışık devirde Avrupada mevkiini , Temin için Berlin ve Roma ile na İle anlaşmak Büy İngillere dine en tini ticari ajan namile mi 4 derdiği gibi İspanyanın eski büyük | diplomatlarından birini de Londrada | âym unvanla mümessil olarak kabul | eylemiştir. İngilterenin bu hareketi- nİ Barsdionu neklelmiş İndunan Valencia irükümeti protesto etmiş ve bunun İspanyada iki hükümetin mewcuğiyetimi Tdbul etmek demek olacağını bildirmiştir. Fakat bu teşebbüs İngiltere hükü- melini İngiliz İmparatorluğunun Tü yağ xmenjadilerinin icabından say- | dığı hatı hareketini değiştirmeğe icbar edemiyecektir. İngiltere dünya İşleri son derecede karıştığı bir sıra- da hiç olmazsın Avrupadaki mevkiini emniyette görmek istiyor. Bu düşün- | oe ile Almanya ve İtalya ile kati su- retle anlaşmağa lüzum görmektedir. Halbuki İspanyada İngütere daha ziyade Sovyetlerin himaye ve iltizam ettiği tarafı dutmakta devam ettiği müddetce kendisinin ne İtdiya ne de Almanya ile samim? müzakerede bu- inmasna imkân #nsavvur edile mesi, İngiltere Franko hükümetini fiilen lantmakla İspanya meselesinin İtal- ldarmaıştır. Kalan dahi ademi müdahale ko- pürüzler milesinin ahiren kdbul ettiği ve Sov- vetlerin de en sonra muvafakat eyle- diği İngüiz şilânmin tafbiki le ber- taraf olacaktır. Şimdi İngillere hükümetinin en zi yade ehemmiyet verdiği nokta Al manya ile mevcuğ meseleler üzerin- de devamlı surelie anlaşmaktır. Ak manya devlet adamlarımn ve baku- sus son merci B. Hitlerin fücir ve te- mayüllerini anlamak ve yoklamak için İngiliz Başvekili Neville Chom- berlain Almanyanın samimi dostu bir İngiliz devlet adamı bulunan lord Halijar'ı Almanyaya yöndermişlir. Bu zat; lord İrwin namile Hindis- dan: uzun müddet idare ve ıslah etti- ği gibi bütün İngiliz mezaretlerinde ya müsteşar yahud nazır olarak mü- him hizmetler görmüştür. Şimdi ise Başvekilin yedek Hariciye Nazırı ve seyyar sefiri olup en nazik diplomasi | meselelerinin hususi olarak hal ve tesviyesinde istihdam edilmektedir. Bu seyahat müsaid bir hava yarat- kğ tekâirde Avrupa en büyük bir kâbustan kurtulmuş olacaktır. Feyzullah Kazan manual rana elin kitap sergisi açıldı Boyoğtunda Tötnya (Oâk man übün de içllacağını bir kaç gün ev © vel bildindiği- miz Alman ii- tap sergisi dün Akşam bir çok le küşdd edil miştir, Evvelâ şeh- rimimleki Ak man vis kanso- losu Baron von Mentzingen bir kaç söz söyli- yerek serginin açılmasındaki kültü- rel maksadı izah “ettikten sonra, sözül sergi mümasebefile Türkiyeye gelmiş olan meşhur Alman edibi / Dün açılan Alman Kitap sergisi için gelen meşhur Al man edibi Friedrich Blunck Biunek'e vermiştir. Blunek nulkunda yeni Alman edebiyatı hakkında mu- fassal amalümeat vermiş ve nihayet te kendi eserlerinden bir tanesini de oku- olan korüelüyı keserek açmıştır. Sergide “teşhir edilen kitapların adedi binden fazladır. Alman kitap- vılığının nümunelerini ihtiva eden bu eserler, ark ve nüfus yolitikası, umumi iarbe dair yazılar, askeri eserler, tarih ve siyasiyat, romanlar, lügatlar, Türkiyeye dair Kitaplar, manzumeler, tıbbi eserler, mimari ve teknik kilaplar, seyehat kitapları, haritalar, eski Alman müstemlekeleri, sporculuğa dair kitaplar, Tisan ders- leri ve bizzat Blunck'un yazdığı tari- hi romarlar vesaire gibi sınıflara ay- rılmıştır, İzmirde büylik dispanserin ve ilk okulun açılma resimleri İsmir Çükşam) — Son günlerde İzmirde bir çok eserlerin açılma we bir çoklarının da temelatma törenleri yar pılımıştır. Bunlardan en mühimleri İzmirin Asansör mevkiinde yeni yaptırılan ilkokulun, Birinci Kordonda Parti tarafından halkın parasız muayene ve tedavileri için açılan büyük dis panserin açilma ve Urla kazasında 25,000 liraya inşa edilecek ilkokul İamir Halkevi tarafından hapisha- nedeki o makkümlara Cumhuriyet bayramı şerefine sıcak yemek tevzi , edilmiş ve hu esnada veli B. Fazlı Güleç tarafından mahkümlara Cum- | binasının temelatma törenleridir. huriyet mevzulu bir nutuk irad edil. miş, hayata atıldıkları vakit temiz bir şekilde nasl çalışmaları lâzım geldiği hakkında taysiyelende bulu- nulmuştur. Gi Kendisine yüz vermiyen kadını bıçakla yaraladı İzmir (Akşam) — Bayındır kazasın- da Ergenli köyünde Kâmlilin kansı Kâmileyi ötedenberi takib eden yirmi beş yaşında Hasan Göler, bir gün yal nız bulduğu kadını zorlamış, fakat Bn. Kâmile mümancat göstermiştir. Hasan Göler bıçağını çekerek kadını 8ol küreği üzerinden ağır surette ya- ralamış ve tabitaca yakslanarak ağ- Jiyeye verilmiştir. Fransadaki suikasd şebekesi tahkikatı hayrete şayan neticeler veriyor Fransada, devletin emniyeti (o sleyiine we sejimi derirmek için duğili İp <i- kurmuğa mıntuf bir gulkasd şebekesinin mmeyilans, çıkardı. ğını we muhtelif yerlerde saklanmış “olan bir çok silâh, mühimmat, bomba ve reliraiyöz 'bulu- narak müsadere edildiğini telgraf hava- disi olark yazımışlık. Dünkü posta ile gelen Fransız gazete- leri, bu hususta sütun sütun tafsllit ve- riyorlar, Şebeke nasıl keşfedildi? Bundan bir kaç ay evvel meydana çi karılmış olan kukuletalılar cemiyeti hak- kında talkikata devam eden Fransız subıtası Dieppe şehrinde, bu cemiyetin faaliyeti He alâkadar olmak üzere An- cinux namında bir mütcahıludi, sonra da kâtibini yakalamıştır. Bu İki şahsın evlerinde ve yazıhanele- rinde yaplan “uraştırmalar metieesinde yakalanan evrak ve vesikalar, zabıtaşı, devletin emniyetine karşı suükasdi ha- zırlıyan gizli şebekenin izi üzerine seyk etmiş. Bu gizli şebekeye kimlerin dahil olduğunu, silâh, mihimmet ve horbaları nerelerde sikladıklarını gösteren tisteler ele geçirilmiştir. Bunun dizerine, polisler, Dieppe'de hazı biriilarda taharriyat yapmışlar ve bir kaç Kişiyi daha yakalamışlardır. Dieppe'de yakalanan errak ve vesaik te asıl Pariste gösterilen adreslerde yapilan araştırmalar, şayanı hayret metioeler ver- mig, yer altında, dstihkümilar, gzizli hasta- neler, mühimmat wiçpoları, ancak zabıta romatilarında görülen gizli dehlizler ve saire meydana çıkarılmıştır. Paristeki araştırmaların şayanı hayret neticeleri Pariste ilk araşlızma Ampâre caddesin- de Robert namında birinin işletmekte bulunduğu garajda o yaplimıştır. Robert bu garajın arkasında tesisat we ületleri bakımından mükemmel gizli bir hastane kurmuştu. Bu keşif dzerine “garaj sahibi derhal yakalanarık tevkihaneye seykde dilmiştir. Polisler, bu garajdan Ribera caddesin- de gotik tarzda inşa odülmiş eski, Takat Müteharrik mağaralarda 500 mitralyöz, bin- lerce bomba, silâh, gizli telefonlar, ve bir mahal- leyi havaya uçuracak dinamitler bulundu. mmihteşem binada taharriyat yapma- Ea gitmişlerdir. Bu bina Jusheraux ma- iğ mmda biri tarafın- dan Kiralanmış ve Büya pansiyon ya- $ pılmıştı. Bu pansi- yonda 5 kir vardı. Polisler, siyonda » yaptıkları araştırmalarda bay- ö“İ retlerini mucib bir takm © keşiflerde bulunmuşlardır. Pansiyon (değil hakiki bir cep- hane deposu Polisler, bu pan- siyonun © bodrüm katına indikleri za- Tevkifi zabıtayı şe- gran per darafbekenin izi üzerine mzılmış ve ancak sinema © romanla. sevkeden Amcimıx rnda görülen şe- kilde gizli kuluarlar, dehlizler açılmış ve yer yer içleri boşaltılmış cephane san- dıklarınn yığılmış olduğunu görmüşlerdir. Bunun üzerine “polisler .duvarların vr- kasında gizli saklanma “yerleri "bulunup bulunmadığını anlamak için- duvarlara çekiçlerle vurmağa başlamışlardır. Üzeri- De vurulan bir duvarın arkasından ge- den aksi sada, arkasının “boş olduğunu . Polisler bu duvarın har tarafını yök- Aamışlar, sonunda “gizli “bir düğme bul- mmuşlardır. Bu düğmeye dokununca, 'bü- tün duvar, gürültü çıkarmadan yerinden oynamış ve polislerin hayret we şaşkınlık- tan faltaşı gibi açılmış gözleri önüne hakiki bir silâh deposu “çıkmıştır. EDI santim kalınlıkta betanarme du- varlar ile çerçevelenmiş 'bu oda, umumi karargâhlarda ve 'yahut harp gemilerin- deki kumanda kuleleri vazifesini görü- yordu. “Odanın dört tarafına telefonlar, mikrofonlar, ses boruları ve kumunda Bu gizli yerde bü- yük bir kısmı tayya- Telere karşı kullanı- Barılrın şek, bir çok miiral- yöz tüfekleri, 500 milkesiyöz ve saire bu- Junmuştur. Bütün 'bu silâhlar, “büyük bir intizamla tasnif edilmiş, özetlerine numaralar konmuş, ve için mükemmelen yağlanmış idi. Her birinin içinde oturer bomba bulunan © sandık bomba da zahire ihraç edilmiştir. Bu de- poda bulunan silâh ve mi üş büyük askeri kamyonla polis müdüriyeti. ne nakledilmiştir. Polisler, geceyi bu estarengiz pansiyon- da geçirmişler ve sabuha kadar taharri- yal ile meşgul olmuşlardır. Bu taharriyat neticesinde Aminntle kapanmış on > kiloluk “Cheditte “bulunmuştur. Gilte mülhiş “bir infilâk kedime Paris belediyesi lâboratuarı şefinin bo- yanına göre bu infilik maddesi bütün mahalleyi havaya “uşurmağı kâfi idi. Bu gizli depoda bulunan #'tâhlar İngilir, İtal- yan ve Alman mamulâtıdır. Suikasdcılar için firar yollari Bu yar altı müstahkem mahzende ya- pılan tedkikat neticesinde şu iki mühim nokta "tesbit edilmiştir. 1 - Sulkazdclar dâğun yallarile bu gizli mahzenden icabın- din kaçabileceklerdi. 2 - Pansiyon sahibi, bu gizli ve müstahkem mahzende bulunan telefonlarla, dinanın bütün odalarile ko- nuşabiliyordu. Bu keşfiyat üzerine panal- yon sahibi ile karıs “tevkif edilmişlerdir. Ruelide de bir villâda araştırmalar ya- pılmış, orada da “bir çok silâh ve mühim- mat bulunacak müsadere edilmiştir. Bu uruştırınalar neticesinde Pariste ve diğer viliyetlerde mütenddid tevkifler yapılmız- tar. 1408 bomba daha bulundu Paris 2) — Dün e bir nakliyat evinde 1408 el bombasını ihtiva eden #6 sandik bulunmuştur. Bundan bir kaç gün sonra Paristeki intilâklarda kullanılmış olanlara, müşabih 2 ayarlı bomba daha kegfedil- miştir. Kukuletalılar cemiyeti, Pasta, Tü- usta, Hindi Çinide ve Nadagaskarda da, faaliyette bulunuyordu. Bir katil mahkemede ' Hesse Grandükü, bütün ailesile beraber, feci bir surette öldü sevgilisini Öptü Bürhan: ME bir hareketle öptüm, ne ceza verirseniz razıyım, diyor İzmir 20 (Akşam) — İzmirin Tepe- cik mahallesinde bir kağın meselesin- den bakkal Hüseyini öldüren sabıkalı Bürhaneddinin ağırcezada muhakeme- si sona ermiş, on iki sene ağır hapsine karar verilmiştir. Bu suçta Bürhaned- dine yardımda bulunmakla suçlu bu- tunan maktul Hüseyinin eski karısı 'Nazifenin muhakemesi esnasında, sUÇ- ta alâkası bulunduğu anlaşılmadığın- dan beraefine karar verilmiştir. Bür- haneddin, kararın tefhimini mütea- 'kıb, birdenbire yanında, il datyesinde bulunan Na La arasına alarak dudaklarından öpmüş- 'kubulan bu hâdise üzerine zabit vara- kası tubulmuş, Bürhaneddin meşhud Suçlar kanununa göre sulh ceza mah- kemesine verilmiştir. Şahid mübaşir- derle zabıt kâtipleri, hâdiseyi olduğu gibi anlatmışlar ve: — Kadın mümaneat gösterdi, hat- tâ bağındı, fakat Bürhaneddin onu zorla öptü, demişlerdir. Bürhaneddin. de: — Sevgilim ve karım beraet etti, ben ise on iki sene hapse mahküm edil- dim. Kendisini ot iki sene sonra gö- rüp öpeceğim, belki de hiç göremiye- ceğimi düşündüm, Âni bir hareketle onu öptüm, Ne ceza verirseniz Tazı 7 Denir. Sulh ceza hâkimi, herke- sin gözü önünde bir kadını öpmek su- çündan Bürhaneddin hakkındaki ka» rarını bugünlerde verecektir, Emsalsız Solda: Grandükün annesi, ortada Grandük Jorj, Sağda Grandükün zevcesi Grandüşes Sesili Geçen hafta Felemenkie müthiş bir hava facıası olmuş. Hesse dükü, anne- si, karısı ve çocuklarite beraber, feci bir surette ölmüştür. 4ondradaki Alman sefarelhanesi memurlarından olan prens İoyis-de Hesse, Mis Camygibell ile evleniyordu. ” Hesse grandükü Jorj, kardeşinin dü- ğününde bulunmak için annesi, zevce- si ve çocuklarile beraber, bir tayyare- ye binerek Londraya giderken Hollan- danın üstünde tayyaresi sise tutulmuş ve bir fabrikanm bacasına çarparak annesi, Karısı ve çocuklarile berâber ölmüştür. Fecaate bakınız ki, Gran- Prens 'Louis'nin düğünü bu derin mateme rüğmen tehir edilmemiş ve muayyen vakitte Londrada yapılmış- tır. Bursada Türkkuşu için talebe/Mekteblerde teftişler başladi kaydına başlandı Bursa (Akşamı) — Türkkuşu öçin | talebe kaydma başlanmıştır. Bu sene plânör uçuşlarının Bursa civarındaki Beşevler köyü sırtlarında yapılması kararlaşmıştır, Bu arazi, uçuşlar için çok müsalttir, Geçen sene Rusyadan gelen heyet te,'bu sırtlardan üçuş için pek ziyade islilade edileceğini söyle mişti, Stadyom ve atıcılar çayırmâa yapı- makta olan İlk talim uçuşları 16 Tay» yare meydanında yapılacaktır, Maarif Vekâleti umumi müfettiş leri, Maarif Vekâletinden aldiden emir üzerine memleketin #wuhtejif mıntakelarma dağlmmşlar, bütün mektepleri ve Maarif müesseselerini teğkike başlamışlardır. Yupilacak bu umumi teftiş neticesinde mekteple- zin bu seneki tedris vaziyetlerini ve müfredat programlarının ne suret- ie tatbik edildiğini gösterecek bir Ta- por hazıtlıyarak Vekülete verecek» derdi, i saya gene e A |