18 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 MEN ni SİYASİ İCMAL: Fransadaki buhran ” Pransadaki karışıklığın sonu neye Yaracağını kimse kestiremiyor. Halk dephesi altında birleşip birbirine ge- çen intihapta yardım eden üç mik him parti radikal sosyalist, sosyalist ve komünistlerin içtimai ve siyasi maksad ve prensipleri birbirine ben- g#emediğinden ve içlerindeki mifrif ve ateşin unsurlar biran evvel parti yayelerinin tahakkuk eylemesine çü Kışlıklarından. partilerin, “ hilkümeti İdarede devamlı surette işbirliği yap- Mmalârına imkân kalmamıştır. Son buhrandan sonra radikal s03- iisletler; yine hükümetin başında mdkta ısrar ettiklerinden başka Büşvekülete Chaütempsden daha s&ğ Ve pura ve bütçe ve içtimat meselelerde daha-muhafazakâr olan Bonnet'yi mamzed göstermişlerdir. Sosyalistlerle komünistler yeni hükümetin sosyalizm ve devletçilik dilşüncelerine daha bü- yük-engel olacağını anladıklarından Yeni hükümete iştirak şöyle dursun. yartlım-ve milsâheret vadinde bulun- madıklân başka muhalif rey verme meği bile taahhüd etmekten çekinmiş- lerdir. Diğer tarajtan son buhranın mmm EE Bazı garib. marmara sevkettiği » kan için bimizin bir saatte sarfettiği kuv- Yet, bir insanı üç katlı bir binanın üstüne çıkarmağa kâfi gelir. ie Reunion adalarının en büyüğü olan Tahitide yerliler karlarını aruların- da mütemadiyen mübadele ederler. Bu kadın mübadeleleri esnasında ga- Jet dolambaçlı kaidelere riayet olu- Mur ve bir gok merasim yapılır. se. Bir insan 12 gün zarfında bir mil. Kız ticaretine karşı Dünyada en ziyade kız ticareti ya- Pilan memleket İngilteredir. Çünkü İngiliz kanunlarında kız ticareti ya- | Panlara karşı şiddetli tedbirler alma- | yı mümkün kılacak kayıdlar yoktur. | Bugüne kadar yalnız İngiliz zabıtası kendi başına hareketle bu fena ticare- | tin önüne geçmeğe çalışıyordu. Fa- | kat Fransız, Belçika ve Amerikan 2a- bıtasını hayli zaman işgal eden | | Gangster ve kız taciri Maks Kasselin katli hâdisesi mevcud tedbirlerin ki- fayetsizliğini meydana koydu. Bugü- he kadar bir çok kız tacirleri Londra- da gayet mükellef bir hayat sürüyor- Jardı, İçlerinden bir tanesi yalnız oturduğu daire için senede 20 bin şi- lir kira veriyordu. Diğer bir kız taci- Tihin üç hususi otomobili vardı, Şim- di İngiltere adliye nezareti bu ticare- in önüne geçmek için ne gibi çarelere | başvuracağını düşünmekle meşgul- dür. Kız tacirleri ele geçirdikleri ecne- | bi kızları yerli İngilizlerle evlendiri- | Yarlar ve bu suretle onları İngiliz ta- bilyetine sokarak Londrada oturtmak | Müssadesini alabiliyorlar ve ondan #onra piyasaya çıkarıyorlardı. Geçenlerde Londranın meşhur 24 Wta merkezi olan «Scotland Yard» & Mensup en muktedir zabıta memuru oyce vefat etti. Bütün İngilterenin tanıdığı bu memura «80 bin kişi ta- Miyan adam» namı verilirdi. Joyce bir kere gördüğü bir simayı ve bir defa #iltiği vir hüviyeti bir daha unutma- Mak hassasına malikti. Bu suretle İoyce yerli ve ecnebi olarak 80 bin ki- Resmi dairelerin terkos saatleri Şehrimizde muhtelif binalarda res- Mi dairelere aid şubeler, bürolar bu- Yunmaktadır. Mercileri ayrı ayrı olan bu Şubelerin elektrik ve terkos saatle- Tİ de ayrıdır. Bu yüzden elektrik ve terkos sartiyatı pahalıya malolmakta- dır. Belediye, resmi dairelerin elektrik Ye terkos sarfiyatından tasarruf ya- Pılması için bu kabil-binalarda bulu- man saatlerin birleştirilmesini temin etmiştir. hakikatler ja. 80 bin kişi tanırdı mesuliyetini sosyalistlerle komüyisi- ler biribirine yilkletmeğe çalışlıkla- rından aralarına ihtilâf girmiştir. Bu vaziyet karşısında iki Marksist partinin birleşmeleri ve hükümeti teş- kil etmeleri güçleşmiştir. Zaten bir- likte hükümeti teşkil edecek olsalar bu defa radikal sosyalistlerden kral- cilara kadar mutedil ve müfrit büfün merkez ve sağ parliler «memleket ko- milnizme sürükleniyor» diyerek bir myacak surette karışması ve yar- nin ne olacağı belli olmaması bu dev- letin harict politikasını müteessir et- miş ve dünya polilikasında da büyük değişikliğe zemin hazırlamıştır. Farn- sanin dostu ve mütlefiği devletler ar- tık Fransadan; dahili ahvali * temiz- leme ameliyesinin devamından dola- yı istikrar bulamıyan Sovyet Rusya- dan olduğu gibi kuvvetli bir yardım ve mildahale (Öeklememektedirler. Bu vaziyet karşısında Milletler Cemi- yeti meclisinin toplanması on yün te- hir edilmişiyir. Föoyzullah Kazan yon saniye yaşar. Fakat bir trilyon saniye yaşaması için 30 hin yaşına gelmesi lâzımdır. ... Malüm olduğu veçhile kaplumba- ğalar çok yaşar. Çinin Vangko neh- rinde tutulan bir kaplumbağanın 1580 senedenberi yaşamakta olduğu anlaşılmıştır, Çünkü kabuğunun üze. | rine budist rahiblerden Pangın o kap- | lumbağayı tuttuğu ve 1580 senesinde gene serbest bıraktığı hakkedilmiş- tir. Diş ağrısı nelere sebeb oldu! | Amerikanın Buffalo şehri geçen | gün cereyansız kaldı. Elektrik cereya- nı kesildiği için gece de karanlık için- de geçti, Fakat bu hâdise amelenin grevinden değil, biribirini takib eden bir çok vakalardan ileri geldi. Buffa- lolu tüccardan Freest bir iş için seya- hatte bulunuyordu. Bu esnada Freest | şiddetli bir diş ağrısma tutuldu. Oldu- | Zu yerde adamakıllı bir dişçi bulama- dığı için Buffaloya geri dönmeğe ka- rar verdi, Bir otomobil tuttu, şoföre | son süratle Buffaloya gitmesini em- retti, Otomobil süratle giderken bir elektrik direğine şiddetle çarptı. Freest havada yarım daire çevirdik- ten sonra yere düştü. Elektrik direği yıkıldı. Cereyan teli koptu. Fresst yalnız sağ ve salim kurtulmakla kal- madı, ayni zamanda diş ağrısı da bir- den bire kesiliverdi. Bu işten yalnız Buffalo şehri zararlı çıktı. Çünkü elek- trik direği tekrar dikilip teller bağla- nıncıya kadar 24 saaf karanlıkta kal- şinin eşkâlini hafızasına tutuyor, sey- yar bir dosya gibi, her kim hakkında | tajsildt istenilirse onu derhal veriyor. | du. Müleveffa Joyce zabıta işlerinde o kadar meharet gösteriyordu ki şa- | yet takib olunan bir vaka herhangi bir sebepten dolayı tevakkufa uğrar- | sa Joyce'a müracaat ediliyor ve oda İ hafızasındaki mulümata istinad ede- | rek tahkikatı derhal tesri ettirmeğe muvaffak oluyordu. İki hırsız yakalandı Emniyet direktörlüğü ikinci şube- sinin gece devriye gezen svil memur- ları Fatih tarafında iki şahsın koltok altlarında eşya ile gitmekte oldukla” rından şüphelenmişler, sorguya çekin- ce bunların maruf hırsızlardan Nihad ve Ali olduklarını, eşyanın da çalın- ma bulunduğunu tesbit etmişlerdir. *“İki harsız emniyet direktörlüğüne getirilerek haklarında tahkikata baş- lanmıştır. | Bir Amerikan mecmuasına göre erkeklerle kadınların bilmesi lâzımgelen 10 kaide Dünya kurulalıdanberi herkesi, bil- hassa gençleri meşgul eden bir mesele vardır: Sevilen bir insan nasıl ele ge- çirilmeli ve ele geçirildikten sonra da nasıl muhafaza edilmelidir?.. Bunu tetkik eden bir Amerikan mecmuası kadın ve erkek okuyucuları için onar kaide koyuyor. Evvelâ kadınlara mah- sus olan kaideleri şu suretle sayıyor: « | — Aşkta erkeğin kadına mağ- lâb olduğunu “dalma hatırında tut. Yalnız bu mağlübiyeti belli ettirme- mek gerektir, 2 — Tabiaten koket değilsen öyle görünmeğe çalışma, Bu hususta ne kadar sahte bir tavır takınımağa gay- ret edersen hem erkeklerin, hem de kadın arkadaşlarının nazarında gü- Yünç vaziyete düşersin. 3 — Bir erkek tarafından yapılan teklifi ilk defasında reddet. Kabul et- tirmek için erkeğin söyliyeceği sözler ne kadar çok olursa kadının bin türlü naz ve niyazdan sonra İeklifi kabul etmesi de o derecede erkeği sevindi- rir. 'Teklif isterse beraber tiyatroya gitmeyi, isterse etlenmeyi istihdaf et- sin, dalma aynf suretle hareketten geri durma. 4 — Bir erkek sana bir şey anlatır- sa onu dikkatle dinle, sakın sözünü kesme, Erkek tarafından söylenen sÖZ- ler ne kadar iç sıkıcı olursa olsun gös tereceğin sabır ve tahammülün mfü- küfatını görmekte gecikmezsin. Çün- | kü bu suretle hareket ettiğin takdirde erkek senin makul bir kadın olduğu- na kanaat getirir. 5 — Kendin bizzat mümkün oldu- ğu kadar az konuşmağa gayret et. 6 — Sakın elbiselerden, eski aşk hi- 'kâyelerinden ve iskambil oyunundan hiç bahsetme. Bir kaç sene evlilik ge- çirdikten sonra erkeğe karşı bu hu- susta istisnal bir harekette bulunabi- lirsin. Herhalde o zaman da dikkat ve ihtiyatı elden bırakmayı unutmaz. sın. Bir kadın erkeği, erkek kadinı kendisine bağlı bulundurmak için nelere dikkat etmelidir? On ka- idede bunlar gösteriliyor 7 — Bir erkek sana çiçek hediye ederse onu sakın dalgınlıkla bir yer- de bırakıverme. Şayed erkek bu ihma- Jinin farkma varacak olursa seni hiç bir zaman affetmez. Her şeyi affeder de bumu etmez, ? (8 — Bir erkek sana ne söylerse ona bilâ kaydüşart inan. Şayed bir yala- nın: yakalıyacak olursan, ne kadar zor gelirse gelsin onun ikinci bir ya- lân söylemesine fırsât vermemeğe ça- ış. Yalan - söyliyen bir erkeğe malik olmak hiç bir erkeğe malik olmamak- tan daha iyidir! . 9 — Şayed bir erkeği seviyorsan bu- nu kendisine istediğin kadar tekrar et. Şayed artık sevmiyorsan onun ken- diliğinden bunun farkma varmasını bekle. O zaman ayrılmak daha kolay e daha az acıklı olur. 10 — Bir erkeğe seni sevip sevmedi- ğini hiç sorma, onu ker ne bahsına olursa olsun kaybetmek istiyorsan O başka...» Amerikan mecmuası kadınlara mah. #us olan yukarıki kaideleri birer btrer saydıktan sonra erkeklere mahsus olan kaidelere geçerek onları da şöy- Je sıralıyor: 1 — Dünyanın en büyük Kazano- vası olduğuna kani ol, fakat bundan hiç bahsetme; çünkü kadınlar senin bir Kazanova olduğunu farzetmek is- terler, fakat bunu bilmek istemezler. 2 — Zeki görünmeğe mecbursun. Şayed çok zeki isen, kadından fazla dirayet ve kabiliyet bekleme, - Şayed zeki değilsen o zaman da dikkatli ve ihtiyatlı davranmayı unutma, dan bir şey Tica etme: Belli ettiğin bir arzunu yerine getiremezsen fena tö $ir uyandırırsın, Pe 4 — Elbiselerden mümkün olduğu kadar çok bahset. Kadın bunlari işit- mırken senin nazarında bhâkikaten dünyada ondan başka bir kadın yok- tur, Sakın başka « erkeklerin rekabe- tinden korktuğunu kadına belli etme, 8 — Bir kadını hiç bir zaman baş- kalarının nazarında küçük düşürecek bir harekette bulunma. Kadınında seni yabancılar yanında küçük düştür- mesine tahammül etme. Şayed bir ka- dın, diğerlerinin kocasına hürmet et- meleri hususunda titizlik eseri göster- miyorsa artık kocasını sevmiyor de- mektir. , meğe hacet yoktur, bir kadına aşa itiraf etmek için yüzlerce imkânlar vardır, Sevgini bu imkânlardan isti- fade ederek anlatırsan kadını her de- fasında ayrı teshir etmiş olursun.» Izmirde et sarfiyatı İzmirliler, Parisliler kadar et yiyorlar İzmir (Akşam) — İzmir belediye mezbahasında tutulan bir istatistiğe göre 937 yılı içinde mezbahada kesi- Jen hayvan mikteri 140,518 baştır. Bunların kilo itibarile tutarı 3,317,705 kilogramdır. İzmir şehrinin nüfusu 170,959 kişi- dir. Hesab neticesinde anlaşılıyor ki İzmirde nüfus başına senede isabet eden et miktarı 22 kilo 331 gramdır. Bu hesâbda av ve kümes hayvanlari- 1e balıklar, konserveler dahil değildir, onlar da hesaba idhal edilirse, bir ki- şiye yılda isabet eden et miktarı yük- İ selir. Paris belediyesi tarafından tutulan İ bir istatistikten anlaşıldığına göre Paris şehrinde 1936 senesinde 1,716,231 ton et istihsal edilmiştir. Orada nü- fus başma 24 kilo 150 gram et isabet etmektedir. Şu hesaba göre İzmirde yılda bir kişiye düşen et miktarile bir Parisliye düşen et miktarı biribirine çok yakındır, İzmirde en çok sarfedilen et inek etidir, senede 1,080,320 kiloya baliğ ol- maktadır. En az istihlâk edilen et te domuz etidir. Bir milyon kilodan fazla koyun eti yenmiştir. İzmirlilerin yediği et ara- sında 19,400 kilo tutan 97 tane deve vardır ve bunları köftecilerle ahçılar istihlâk etmektedir. İzmirdeki deye etine mukabil Pariste de beygir eti 1s- tihlâki fazlacadır. Fransada grevler Paris 17 (A.A.) — Münakelât işçile- ri bu sabah toplanarak federasyo- nun patronlar odasına gönderdiği mektubu tedkik etmiş ve bunu tas- vip ederek greve devam karaını ver- : 2 talihli 8 İzmir (Akşam) — Teyyare piyan- gosünun bu defaki keşidesinde 45,000 liralık büyük ikramiye 17938 numara— ya isabet etmiştir. Bu numaralı bilet İzmirde bayan Kaden ve B. Yusuf A- zagiza adında iki musevi tarafından satın alınmıştı. Bunlar 2250 şer lira rdır. Yukarıdaki resimde piyango talihlileri görünüyorlar, Kocasını birakıp âşığı ile kaçan kadın Eleşkirt O(Akşam) .— Kazamıza tâbi Mirangi köyünde İbrahimin nikâhlı karısı, ayni, köyden bir gencin iğfaline kapılarak, kocası- nın bin müşkülâtla ve âlınteri ile kazandığı 200 lirasını da aldıktan sonra kaçmıştır. Hadiseyi haber alan jandarma he- neticesinde işin içyüzü anlaşılacaktır. Hindistanda iki tren Allahabud (Hindistan) OT (A A) — Allahabad civarında bir yol- cu trenile bir eşya treni arasında şiddetli bir çarpışma olmuştur. Yedi kişi ölmüş ve 15 kişi yaralanmıştır, Tren yolunda parçalan- mış bir cesed bulundu Bir taraftan diğer tarafa geçerken trenin altında kalmış Dün müddelumumliğe, Yedikule ile Balıklı arasında tren yolu üzerinde parçalanmış bir adam cesedi bulundu- ğu haber verilmiş, müddelumumi mu- avinlerinden B. Hikmet Özdeş ile ad- liye doktoru B. Enver Karan vaka ma- halline giderek tahkikata başlamışlar» dır. Yapılan muayenede bulunan cese- din tren altında başının vücudünden ayrılmış ve Iki kolu ile bacaklarının da parçalanmış olduğu görülmüştür. Derhal etrafta bulunan kimseler ticvap edilmişler ve cesed kendilerine gösterilmiştir. İlk tahkikat neticesin- de bunun, Yedikule şimendifer imalât» hanesinde çalışan tesviyeci İsmail düğü tesbit edildiğinden cesedin gö- mülmesine ruhsat verilmiştir. İsmailin, Balıklı - Yediku-