24 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Balkan antantının B. Mussoliniye telgrafı İngiliz - Italyan anlaşma- sından dolayı tebrikte bulunuldu Paris 24 — Balkan Anlantı konse- yi reisi, B. Mussoliniye bir telgraf çekmiş ve İngiliz - İtalyan müzake- resinin bir anlaşma ile neticelen- mesinden dolayı dört Balkan Antantı devleti namına tebrikte bulunmuş- daki anlaşma osulhü kuvvetlendire- cektir, Balkan Antantı bundan bü yük memnuniyet duymaktadır.» Süvarilerimizin bir muvaffakıyeti Ekipimiz Nis'te dünkü müsabakalarda birinciliği kazandı Nis 23 — Bugün yapılan atlı mü- sabakalara 8 millet iştirak etmiştir. Bi- ririci devrede 'Türk ve Fransız ekipleri ayni derece ile birinci geldiğinden mâ- nialar yükseltilerek iki takım arasın- da ikinci bir müsabaka yâpılmıştır. Bu- günkü müsabakanın kupası Türk eki- « Pine verilmiş, bayrağımız merasimle şeref direğine çekilmiştir. Müsabakalarda hazır bulunan orge- neral Fahreddin Altay ekipimizi teb- rik etmiştir. Bir kadın bir genci ağır yaraladı Carih kaçtı, yaralı hastaneye k kaldırıldı Dün akşam saat m saat 19; 30 raddelerinde Mahmure adında bir kadın, 25 yaşın- da Celâl adında bir genci Beyazıd mey- danında bıçakla ağir surette yaralamış- tır, Celâl olduğu yere yıkılmıştır. Mah- müre karışıklıktan istifade ederek kaç- mıştır, Celâl hastaneye nakledilmiştir. Sıh- "hi vaziyeti ağırdır. Ecnebi güreşçiler İsveç we irisi üelari iki güreşçi geliyor 1 Mayısta İstanbulda Türk güreş- çileri ile karşılaşacak olan İsveçli Neg- rin ile Amerikalı Serman Paristen ha- reket etmişlerdir. Yarınki müsabaka- Jarın galipleri bu güreşçilerle karşıla şacaklardır. Bugün .Himmetle Mülâyim ve Te- kirdağlı Hüseyin ile Kara Ali ve başal- ti pehlivanlarile de üç Bulgar güreş- çisi karşılaşacaklardır. Bir futbol hakemi ile bir ha- kem namzedi hakkındaki kararlar Ankara 24 (Telefonla) — Türk spor kurumu Ankara bölgesinin bugün neş- rettiği bir tebliğde idare ettikleri fut- bol müsabakalarında müesses usul ve nizamlara muhalif hareket eden ha- kem İbrahim ile hakem namzedi Ası- mın Ankara kiüplerinin resmi ve hü- susi müsabakalarında bir daha ha- kemlik vazifesi almamalarına karar verildiği bildirilmektedir. Fenerbahçe futbol takımı i Ankaraya gidiyor Ankara 24 (Telefonla) — Haber aldı- ımıza göre Fenerbahçe futbol takımı Ankaragücü ve Gençlerbirliği ile 30 ni- san cumartesi ve İ mayıs pazar gün- leri iki maç yapmak üzere Ankaraya gelecektir. p İnüitere krelusi eee başka hi otomobille çarpıştı ? <i — Kralın otomobili Vind- krali başk bir Gla © © bille çarpıştı. Fakat iki otomobilde bu- i eşimi ik VE Zelzele mıntakasında Dün Geceki ve Bu Sabahki' Haberler Çinde 500 bin kişinin sarsıntı devam ediyor Jiştirakile büyük bir harp Yağmura rağmen halk evlerine girmiyor. Hükümet yeniden levazım gönderdi Ankara 24 (Telefonla) — Zelzele mıntakasından gelen haberlere göre sarsıntı devam ediyor. Sarsıntı hep ayni mıntaka dahilindedir. Küşker nahiyesinin zârarları he- nüz belli olmamıştır. Nahiyenin köy- lerinde insan ve ev kayıplarının tes- biti için çalışmalara devam ediliyor. Kırşehir 23 — Kırşehir mıntaka- sında zelzele devam ediyor. Dün ge- ce sabaha kadar müteaddid sarsıntı- lar olmuştur. Hava yağmurlu ve Be rindir. Halk yağmura rağmen açık- ta yatmaktadır. Dün geceki sarsınıdâ oKarahızır köyünde 3 ev tamamen, 13 ev kis- men yıkıldı. Birçok evlerin duvarları çatladı, Zelzeleden harab olan Akpınar kö- yünde yer altından sesler işitilmek- tedir, Bir jeoloji heyeti bu mıntakada dolaşarak tedkikler yapıyör. Ordinar- yüs profesrö Prejasla profesör Hâ- mid Pamirden ve aslstanlardan mü- rekkeb üniversite tedkik heyeti de bugün O Kırşehire gelmiştir. Yarın köylerde tedkiklere çıkacaklardır. Yerköyde istasyon binasından baş- i ka büyük silodada birçok çatlak- tedkik için bir heyet göndermiştir. Zelzele mıntâkasna yeniden çadır- lar gönderilmiştir. Yiyecek dağıtıl- masına devam ediliyor. Yıkılan evler Ankara 23 — Zelzele mıntakasın- da kısmen yıkılan evlerin sayısı çok- tur. Kırşehirin Çiçekdağı kazasında 14 köy tamamen harab olmuştur, Çi- çekdağı hükümet konağının duvar- ları tehlikeli surette çatlamış, mek- teb çok zarar görmüştür. Mucur kazasının köylerinde 7 ey tamamen yıkılmış, birçok köyler ha- sara uğramıştır. Niğdenin Aksaray kazasında bir cami ile beş evin duvarları yıkılmış, iki mektebin duvarları çatlamıştır. Son gelen haberlere göre Köşker mıntaksında 22, Çiçekdağı kazasın- da 14 köy tamameri harab olmuştur. Kısmen harab'olan köyler 18 dir. Zelzele mıntakasında yıkılan evlerin sayısı beş binden fazladır. “Hükümet yeniden levazım ve dok- tor göndermiştir. Harp vukuunda Ingiltere ile Fransa arasında tek kumandanlık İngiliz ve Fransız nazırları Londrada iki memleketin müdafaasını görüşecekler Londra 23 (A.A) — Röyter ajansı tarafından neşredilen bir Paris tel- grafında ezcümle şöyle denilmekte- âir: «İyi haber alan İngiliz mahfille- rinde zannedildiğine göre Londrada cereyan eden Fransız - İngiliz müza- kereleri esnasında bilhassa Fransa ve İngilterenin müdafaa sisteminde bir koordinasyon tesisi ve tek ku- mandanılk meselesi mevzuu bahso- lacaktır» 'Telgrafta Vintson Çörçilr ve Duff Koper tarafından geçenlerde Parise Sovyetler Miletlr Cemiyeti mesaisine iştirak etmiyecekler Milletler Cemiyetine ancak daha kuvvetli prensipler vazedildiği takdirde dönecekler Moskova 23 (A.A.) — Havas ajan- sının muhabiri bildiriyor: Ecnebi mahfiller, Sovyetler | birli- ğinin Milletler Cemiyetinden çekilmi- yeceğini zannetmektedirler. Çünkü; 1 — Bu şekilde bir hareket infirad siyasetine avdete doğru bir teşebbüs mahiyetinde olacaktır. 2 — Fransız - Sovyet paktı, Millet- ler Cemiyetinin çerçevesi içinde ka- bili tatbiktir. Ayni mahfillerde söylendiğine gö- re sön hadiseler ve bilhassa Habeşis- tan meselesi hakkında İngilterenin son tarzı hareketi Moskovanın Mil Jetler Cemiyeti ve büyük demokrasi- lerin siyaseti hakkındaki inkisarını arttırmıştır. Zannediidiğine göre Sovyetler şim- dilik Milletler Cemiyetinin mesaisine etmekten içtinap edecekler ve bu hareketleriyle Cenvere müessese- sinin mütavaatını teyid etmiş ola- caklardır, Sovyetler, Mületler Cemi- yetine ancak bu cemiyet daha kuv- vetli prensipler kabul ettiği zaman avdet edeceklerdir. Bu müddet zar- yapılan ziyaretlerden bahsedildikten sonra şöyle denilmektedir: <Harb vukuunda Iki ordunun bir tek kumandanın emrine verilmesi ve başkumandanın da Fransiz olması teklif edileceği söylenmektedir. Ha- va kuvvetleri de ayni kumandanın | emri altında bulunacaktır. İki filo- | nun kontrolu vazifesi “bir İngiliz | amiraline tevdi edilecektir, İki mem- leket endüstrisinin, silâh ve cephane | satışı hususunda müştereken hare- ket etmeleri de aynca teklif edile- cektir. yettar mahfiller, İngiliz - İtalyan itilâfının imzası ve Fransız - İtalyan müzakerelerinin başlaması dolayısi- le Sovyetlerin Mületler Cemiyetin. den çekilmeği derpiş ettiklerine dair olan haberleri tekzib etmişlerdir. Ayni mahfiller Sovyetlerin, Habe. şistan itilâfının tanınması mesele. sinde Milletler Cemiyetinde âza olan devletlerin hareket serbestiliği ikti- sab etmelerine dair İngiltere tarafın- dan yapılan teklife Moskovanın iti- raz etmediğini Parise bildirdikleri hakkında İngiliz matbuatında çıkan haberleri de tekzib etmektedirler, B. Hitlere 100 gazeteci refakat edecek Berlin 24 — B. Hitlere İtalya seya- 'hatinde 100 kadar gazeteci refakat edecektir. Bu gazeteciler Zziyafetler- de, suarelerde muhtelif elbiseler giymek külfetinden kurtulmak için hususi bir elbise giyeceklerdir. Von Papen mebusluk vazi- fesile meşgul olacak Berlin 24 — Von Papen Berline gel- di, Kendisi diplomasi mesleğinden çe- Çinliler Japon taarruzunu durdurduklarını, iki Tarafın da imdas kuvveti gönderdiğini bildiriyorlar Londra 24 — Çin menabiinden bildirildiğine göre Çinlilerle Japonlar lıklar vardır, Ziraat Vekâleti bunları | arasında Luçeo'da büyük bir muharebe olmuştur. Harbe iki taraftan 500 bin kişi iştirak etmiştir. Çinliler Japon laarruzunu durdurduklarını yiye, İki taraf da imdad kuvveti göndermektedir. Tokyoda Luçeo harbi hakkında tebliğ neşredilmemiştir, Eski Hariciye Nazırı B. Edene nezaretteklif edildi B. Çemberlayin Başvekil oldukça B. Edenin nezaret kabul etmiyeceği Londra 23 (A.A.) — Havas Barak öl, nan muhabiri bildiriyor: Öğrenildiğine göre Lord Halifaks, Yorkshirede son ikameti esnasında Antoni Eden ile görüşerek kendisinden tekrar hükü- mete girmek isteyip istemediğini is- timzaç etmiştir. Edehin bu husustaki cevabi henüz malüm olmamakla beraber kendisinin Çemberlayn Başvekil olduğu müddet- çe hiç bir nezareti kabul etmiyeceği öğrenilmiştir. Lord Halifaksın bu tek- lifi, Eden milli hükümete iştirak etti- ği takdirde bükümetin mühim mik- tarda rey toplıyacağı hakkında mu- hafazakir partinin intihap memur- larında hasıl olan kanaatten ileri gel- Fransanın Italyaya yaptığı teklifler İtalya, Fransaya mukabil tekliflerde bulunacak Roma 23 NAA) A cg — Öğrenildiğine göre Kont Çiano ile düh yaptığı mü- lâkat esnasında Blondel Fransanm İ başlıca teklifleri olan şu noktalardan bahsetmiştir? 1 — Akdenizde statüko, — Şimali Afrikada İtalyan propa- gandası, 3 — İspanya, 4 — Fransanın Habeşistandaki men- faatleri, Zannedildiğine göre Kont Çiano bügün tekrar Blondel İle gö: kendisine İtalyanın mukabil teklifle- rini bildirecektir. İtalyan - Fransız müzâkereleti bundan sonra üç dört gün tatil edilecek ve bu müddet zar- fmda Kont Çiaho Kral Zogonun ev- İenme merasiminde İtalyayı temsil etmek üzere Tiraria gidecektir. Südet Almanları Südet Alman p partisinin kongresi toplanıyor Prag 23 (A.A) — Alman südet par- tisinin senelik kongresi bugün aâçıla- caktır. Partiye mensub binlerce kişi- nin iştirakile toplanacak olan bu kongre iki gün devam edecektir, Hayn- Jayn bir nutuk söyliyerek partinin dahili ve harici siyasetinin programı hakkında izahat verecektir, Bütün südet Almanları bu nutku büyük bir merakla beklemektedirler, Çocuk esirgeme Kurumunun tebriki Ankara 23 (A.A) — Çocuk esir- geme kurumundan: «Mesud Türk çocuklarına» Türkiye Çocuk esirgeme kuru- mu umumi merkezi yurdun bah- tiyar çocuklarının bu şerefli ve mesud gününü kutlar, bütün Türk yavrularının şanlı ve yüce Türk ulusuna lâyık yavrular, gürbüz ve kahraman yoğullar olmasını diler. örenildi mektedir, Filhakika bir çok mutedil muhafazakârlarla nasyonal liberaller kabinenin Edenin infikâkinden sonra takib ettiği Jüzumundan fazla sağa meyyal olan harici siyaseti terketmesi şartile milli bir hükümete müzaheret etmeğe hazırdırlar, Muhafazakâr parti ficalinden bir çok kimseler son intihab esnasında İpsviç ve Vest - Fulhamda amele par- tisinin kazandığı muvaffakiyetleri mu- tedil muhafazakârlarla nasyonal li- berallerin reylerine borçlu olduğunu İ zannetmektedirler, Zannedildiğine gö- Te bu iki parti, Eden kabineye tekrar girdiği takdirde, hükümete müzahe- ret etmeğe hazırdır. Panama kanalı . .ja genişletiliyor Yeni açılacak kanaldan | vazgeçildi Vaşingion 23 (A.A.) — Selâhiyet- tar mahafilden verilen malümata gö- Te Nigarakua üzerinde stratejik ve ekonomik bir kanal inşası tasavvu- rundan vazgeçilmiştir.. Panama kanalının bu ihtyaçlara kifayet edecek vechile genişletilmesi mevzuubahistir. İki yüz milyon do- lara mal olacak olan bu inşaa” için bir ptogrami hazırlarimıştır. Amerika askeri ve bahri mahfilleri halen Panama kanalını her hangi bir düşman taarruzuna karşı mües- #ir bir surette müdafaa mümkün olup olamıyacağı meselesini tedkik ediyor- lar. Bunun sebebi Uzak doğudaki vaziyettir. Ingiliz topçusuna bomba Kanada hükümeti harb mal- zemesi fabrikaları kuruyor Olar 23 (A.A.) — Kanada hükü- *meti, tayyare ve harb malzemesi ima- li için bir çok fabrikalar inşasına ka- rar vermiştir, 700 fabrika, bu işe ya- rayıp yaramıyacakları öğrenilmek üze- re tedkik edilmiştir. Birçok fabrikalar şimdiden müstaceleri teslihat imâline başlamış bulunuyor. Hamiltonda, İn- giliz topçusu için bomba imaline baş- lanmıştır. Arnavudluk kralı Ahmed Zogonun düğünü Belgrad 23 (A.A.) — Arnavudluk kralı Zogo'nun izdivacında hazır bu- Junacak olan bir çok yüksek şahsi- yetler Tiranâ gitmek üzere Yugos- lavyadan geçmişlerdir. , Bu meyanda müstakbel Arnavud- Tuk kraliçesinin yeğeni Terez Apon- yi'nin bazı zevat ile birlikte Tirana gitmek üzere otomobille Saraybosna- dan geçtiği bildirilmektedir. Açlık grevi yapan Araplar Kudüs 23 (A-A.) — Temerküz kam- pında açlık grevine başlıyan Arabla- rın sıhhi vaziyetleri yilan gi