24 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Nisan 1938 — , AKŞAM Bahife $ Mesleklerin en iyisi: ahçılık Geçenlerde bu sütunda şu fikri ileri | sürmüştüm: «Bir oğlum olsaydı, mutlaka pratik bir meslekte yetiştirirdim. Meselâ ter- zi, pastacı... Şayed iktidarım varsa, - Avrupaya, Amerikaya yüksek tahsil için gönderilen talebe gibi - en meşhur beynelmilel ustaların yanında sene- lerce staj görmek üzere seyahate çı- | karırdım. Ta ki, bileğindeki altın bi- | lezik kendisi için her memlekette ika- met tezkeresi tılısımı yerine geçsin. Hattâ bütün dünyada «Ecnebileri ça- | lıştırmamak» kaygusile çıkarılması moda olan «Küçük sanatlar kanunu» | na rağmen, evlâdım, emsalsiz ustalığı | sayesinde, istisnai muamele görsün. | Her müessese, onu teşrifat kapısından olmasa bile, gizli arka kapısından içe- ri alsın!e Erzurumdan, imzasmı okuyamadı. Zum bir kariim, bu fikrimi yerinde bu- larak bilhassa hangi mesleği seçece- ğimi soruyor. Cevabım şudur: #* İnsan evlâdı, ilk söz olarak: — Mama! — der. Bunu Garbliler «Anne) sanarak, doğuran kadınlara öyle isim takmış- lar, Halbuki, Türkler, çocuğun kasdi- ni daha iyi kavramış. Öyleyse, muhterem kariim, ben de size, bu ilk ihtiyaca tekabül etmek üzere oğlunuzu yetiştirmeği tavsiye ederim, Zaten ötedenberi, bizde tabahatin tedenni halinde bulunduğu iddin edi- lip duruyor. Düşünün, faraza öyle bir hayrülhalef yetiştirmişsiniz ki, insa- na, parmaklarını da beraber yediri- yor. Eh, böyle bir insan nerede, hangi memlekette, hangi rejimde, hangi ik- tisadi safhada kimin tarafmdan istis- kal görür? Filânca krallığın merkezine git- 8e, saraya büyürtürler, filânca demok- rasinin bududlarına girse, milyoner- lerin devam ettiği restoranın kapısı açık! Harb zamanında, kıtlıkla, mev- cud gıdalar gene kendisine teslim edi- leceğine göre, elbette oğlunuz size de bir köftelik çıkarır! İstediği kadar Kapris göstersin; öte- kine çalıp, berikine aksilik etsin, pusladaki haminte rakamını yükselt. sin! Kovamazsın teresi! Çünkü en iti- barlı misafirlerin gelecektir. Ağızları- nın tadını bilen kimseler oldukları Için, derhal yüz buruşturup biribirle- rine bakacaklardır: — Ahçınız değişti mi kuzum?... Vah, vah!... Biz de onun nefiselerine hazır- lanmıştık, Galatasarayda okuduğumuz sırada, en muhterem profesörlerimize, mem- leketin iftiharı olan şair ve sanatkâr. lara aldırmazdık da, bir şişman ahçı başımız vardı, o geçerken, hep bir ağız- dan: — Yaşşşana! - diye alkışlardık. Halbuki yemeğe, çocuklardan ziya- de yaşı ilerlemiş insanlar mecluptur- lar... Onların tabahat artistine vere- cekleri payeyi düşünün. Onun için, ey muhterem Erzurumlu kariim, madem ki fikrimi sordunuz, tavsiyem: Emsalsiz bir ahçi olarak yetiştiriniz oğlunuzu! (Vâ - Nü) AKŞAMDAN AKŞAMAN i ) Yeni açılacak orta mektepler Bu sene yeniden inşa edilecek orta mekteplerden başka bazı semtlerde de bina satın almak veyahud kiralamak suretile yeni orta mektepler tesis edi- lecektir, Bu orta mekteplerin yerleri- ni kati surette tesbit etmek üzere Maarif Vekâleti orla tedrisat umum mudurü B. Avninin yaptığı tedkikler neticesinde İstanbulda gelecek ders Senesi için kaç mektep açılacağı belli olacaktır. Bunun için 938 maarif büt- çesinden tahsisat ayrılacaktır. B. Av- hinin yaptığı tedkikler sırasında tale- be mikdarı, halkın dilekleri ve resmi makamların bu dilekleri terviç eden müracaatları esas ittihaz edilmiştir. Bu suretle orta mekteplere en uzak me- #afede bulunan semilerde behemebal birer orta mektep açılacaktır, ŞEHİR HABERLERİ Yeni yollar lâyihası hazırlanıyor Belediye, şehrin imarile | alâkadar, bu kanuna büyük ehemmiyet veriyor raya giden bele- B, Hüsnü Ke- üştür, B, Hüs- İki gün evvel Ar diye fen işleri müdü. seroğlu şehrimize dör nü, Ankarada E meydanının istimlâkine ald muamelenin son saf- hasını Vekâlete izah etmiş, ayni za- manda imar plânının tatbikini kolay- laştıracak olan yeni yollar ve yapılar kanunu projesi etrafında Vekâlete ba- zı izahat vermiştir. Yeni kanun pro- jJesi Dahiliye Vekâletinde hazırlan- maktadır. Bugünlerde kati şeklini a- larak Vekiller heyetme verilecek ve bundan sonra Millet Meclisine sevke- dilecektir, Kanunun Meclisin bu dev- yesinde çıkacağı tahmin ediliyor. Bil- hassa İstanbul belediyesi yeni yollar ve yapılar kanununun biran evvel çık- masına büyük ehemmiyet vermektedir. Yeni kanun projesi, şehirlerde ya- pılacak imar hareket ve faaliyetlerini gözönüne alarak büyük ihtiyaçlara cevap vereceğinden imar plânının tat- bikine geçilmek için bu kanuna büyük bir ihtiyaç görülüyor, Ankara emniyet müdürü Ankara emniyet müdürü B. Sadet- tin dün şehrimize gelmiştir. B, Sadet- tin şehrimizde üç gün kadar kalacak- tor. Sedden düşerek ayağı kırıldı Haliç Fenerinde oturan Marika İsş- minde bir kadın, Eyüp pazarından ö- teberi alarak evine dönmekte iken Ba- lat elivarında sed Üzerinde yürümekte iken muvazenesini kaybederek düş- müş, ayağı kırılmıştır. Yaralı kadın Haseki hastanesine yatırılmıştır. Belediye zabıtası Talimatname bu hafta şehir meclisinden çıkacak Şehir meclisinde tedkik ve müzake- re edilmekte olan belediye zabıtası ta- Mmatnamesi bu hafta içinde meclis. ten çıkacaktır. Belediye zabıtası tali- matnamesinin ne zamandan itibaren tatbik edileceğine dair bir kayd da bulunacaktır, Talimatnamenin mü- him bir kısmı derhal, bazı maddeleri de bir takım kâyıd ve şartların tahki- ki için zamana mütevakkıf olduğun- dan bunların tatbiki için bir mühlet verilecektir. Meselâ gıda maddeleri hazırlıyan ve satan dilkkân ve mües- seselerin alacakları yeni tertibat za- mana ihtiyaç görüldüğünden bunlar için verilecek mühlet te daha fuzla o- Jacaktır, Karaköy meydanında yapılacak değişiklikler Köprünün Kadıköy iskelesi ile Ga, lata meydanı arasmdaki kısımda tram- vay şirketine aid iki direğin seyrüsefer münakalâtını güçleştirdiği için kal. dırılması belediye tarafından tramvay şirketine bildirilmiştir, Şirket de di- rekleri buradan kaldıracaktır. Diğer tarafdan Ziraat bankası köşesinden itibaren liman işletme idaresi tarafın- dan yapılan rıhtımın asfalt inşaatı da bitmiş ve seyrüsefere açılmıştır. Bele- diye, Karaköy meydanını da asfalta çevirecektir. Ancak Karaköy meyda- nının tevsiinden evvel bu proje tatbik edilmiyecektir, Nafin Vekâleti tarafından yapılan tebligat üzerine tramvay şirketi, tram- yay raylarının her iki tarafındaki kal- dırımları da esaslı surette tamir ede- ceğinden şirketin tamir hududu hari- cinde kalan kısım da belediyece tamir edilecektir. Karaköy meydanının tev- sii, B. Prost plânının tatbikile temin edilecektir, Gürbüz çocuklar kuvvetli nesil ve milletin saadetli atisini göste- rir, Haklı şikâyetle Cellâd çeşmesi ortalığa dehşet salıyor! Aksarayda Namık Kemal cad- deşinde 43 numarada oturmakta- yım. Evime bitişik ve Cellâd çeş- mesi namile anılan ve hâlen met- ruk bir çeşme vardır. Bu çeşme- nin boru ve haznesindeki sakat- hık neticesi, hiç durmadan müte- madiyen su akmaktadır. Kapımı- zan önü büyük bir bataklık halini almıştır. Bir ay kadar evvel, Be- lediye tarafından olacak, bu ça- mur yığınının üzerine kamyonlar. la ham toprak döküldü. Bu yüz- den kapımızın önü çamur derya sı halini aldı. Evlerimize girmek #çin arzettiğim bataklığı geçmek mecburiyetindeyiz. Tramvay yolu üzerinde ve herkesin gözü önün- de duran bu müteaffin çamur yı- ğınından kirlenmekle kalmıyarak yaz mevsiminde de neşredeceği kerih kokularla belki de hasta ola- cağız. Karilerinin muhik olan müra- caat ve şikâyetlerine karşı sütun- larınızın açık olduğunu ve neşri- yatınızdan pek iyi neticeler alın. dığını iftiharla görmekteyiz. Be- lediyemizin nazarı dikkatini ce be medar olmak üzere, bu satırla. rımn muhterem gazetenize der- cini yüksek saygılarımla rica ede- rim. Yuzbaşı Necati Tünali Iki sarhoş Ömer beraet etti, Ziya da iki lira para cezasına mahküm oldu Fazla sarhoş olarak Şehremininde caddede halkın istirahatini selbedecek hareketlerde bulunmaktan maznun Ziya ve Ömer adlarında iki genç yaka- lanarak adliyeye teslim edilmişlerdir. Dün cürmümeşhud işlerine bakan Sultanahmed üçüncüceza mahkeme- sinde yapılan muhakemede bunlardan Ömer dedi ki; — Arkadaşım Ziya ile beraber bir köfteci dükkânında şarap içmiştik. Ben fazla sarhoş olmadım, Fakat Zi- ya çok sarhoş oldu. Sokakta ben onu idare ederek evine götürmek isterken bekçi ve polisler yakaladılar, Ben bir suç işlemedim. Diğer maznun Ziya, suçunu itiraf ederek: — Ben fazla sarhoştum, Kendime malik değildim, Ne yaptığımı bilmiyo- rum. İçtiğim şarap bana fazla dokun- muş, Hayatımda ilk defa böyle oldum. Beni affediniz. dedi. Dinlenen şahid- ler de Ömerin fazla sarhoş olmadığı- nı, kendini bilmiyecek derecede sar- hoş olan Ziyayi idare etmek istediğini, halbuki Ziya çok sarhoş olduğu için bağırıp çağırarak halkın istirnhatini İ bozacak hareketlerde bulunduğunu ve haykırarak yerlere yatıp tepindiği- ni söylediler. Hâkim B, Kâmil maznunlardan Ö- merin suçu sabit olmadığından bera- etine, Ziyanın da, halkın istirahatini #elbedecek şekilde sorhoşluktan dola- Yı iki lira para cezası ödemesine ka- rar verdi, Fırında kanlı kavga Cağaloğlunda bir fırında taplakâr- lık eden Ali ile Hasan İsminde biri, bir kâğıd almak meselesinden kâvga etmişler, Alİ, Hasarı dövmüş, Hasan da bu dayağın tesirile belinden bıçağını çekerek Aliyi bıçakla yaralamıştır. Pölis Aliyi tedavi altına almış, Ha- sani da yakalamıştır. Üniversite talebesi İzmit kâğıd fabriltasında Üniversite rektörü B. Cemil Bilsel ve hukuk dekanı B. Ali Fuadın riyase- tinde üç yüz doksan kişilik bir üniver site talebe kafilesi İzmit kâğıd fabri- kasını gezmek üzere dün sabah İzmi- te gitmiştir. Elektrik şirketinin işlerini kontrol Ecnebi memurların vazifesine nihayet verilip verilmediği yarın tedkik edilecek Nafia Vekâleti tarafından teşkil edilen bir heyet marifetile Elektrik şir- keti hesaplarının tedkikine ve muâ melâtının mürakabesine başlandığını yazmıştık. Heyet için Metro hanının altınci katında bir daire ayrılmıştır. Heyet burada bir büro teşkil etmiştir. Elektrik şirketi, evvelki günden iti- baren varidat ve mesarifine teallâk eden bütün muamelâtı ve faturaları heyele göstermeğe başlamıştır. Heye- tin müsaadesi ve tasdiki olmadan hiç- bir muamele ifa edilmemektedir. Yal- nız şirketin teknik bürolarile abon- man dairesi muamelâtı bu mürakabo- den istisna edilmiştir. Diğer taraftan şirkette bulunan e€- nebi tebaası memurların vazifelerine nihayet verilmesi hakkında Vekâle- tin noterlik vasıtasile yaptığı tebilgat üzerine bu memurların vazifelerine ni- hayet verilip verilmediği yarından iti- baren İstanbul Nafia başmüfettişi B, Süruri Devrimer tarafından tedkik edilecektir. Vekâletin tebliğinde çıka» rılacak ecnebi memur ve müstahdem» ler için «derhal» kaydi mevcud oldu- gundan, şirketin bu memurları çıkar- mak için bir teallülde bulunmasına imkân yoktur. B, Süruri Devrimer, yarın yapacâ» ğı tedkikat neticesinde şayet ecnebi memurların vazifelerine nihayet veril» mediğini görürse, şirket nezdinde mü- essir teşebbüsatla bulunacak ve Ve- kâletin yaptığı tebliğin behemehal tatbikini temin edecektir. Çocuk tiyatroları Lâyiha, yakında Millet meclisine verilecek Çocukların tiyatro ve sinemalara kabul! edilmemeleri hakkındaki kanun Jâyihasının kati şeklini alarak Millet Meclisi heyeti umumiyesine verildiğini yazmıştık. Haber aldığımıza göre çocuk terbiye- sinin inkişafı ve çocukların temaşa ihtiyaçını karşılamak üzere büyük şe- hirlerde çocuk tiyatro ve sinemaları tesis edilecektir. Bundan başka Maa- Tİf Vekâleti, çocuk terbiye ve himaye- sinde birlik temin etmek üzere çocuk Esirgeme dernegi, Kızılay himaye he- yetleri gibi doğrudan doğruya çocuk işlerile meşgul olan teşekkülleri orga- nize etmeğe karar vermiştir. Bu hu- susta tedkikata başlanmıştır, Şimdiye kadar verilen çocuk müsa- merelerinin programında bazı tadi- âlt yapılacak ve bu müsamerelerin daha faydalı neticeler verebilmesi için büyük mektep müsamereleri umumi binalarda verilecektir. Bu müsame- reler, ilk, orta ve lise talebesine göre ayrı ayrı ve çocukların seviyesine uy- gun olarak tertib edilecektir, Mercan mektebi mezunları- nın kongresi Mercan okulunun mezunları ara- sında daimi tesanüd ye kardeşlik bağlarını kuvvetlendirmek için tesis edilmiş olan Mercanlılar cemiyetinin ilk umümi içtimaı 30 nisan 938 cu- martesi günü saat 2 de Veznecilerde Üniversite eczanesi karşısındaki Sü- leymaniye klübünde yapılacaktır. Çeşme başında kavga Heybeliadada Resti ile rençber Hü. seyin isminde ikl-kişi çeşmeden su a- lırlarken kavga etmişler, Pesul Hüse- yini su tenekesile yaralamıştır. Polis, Resulü yakalamış, Küseyini tedavi altına almıştır, İSTANBUL HAYATI Kimse karışamaz! Gece, köprünün İstanbul tarafında bir sinemaya gittim, Kapıdan girince biraz erken davrandığımı anladım. Sıraların yarıdan fazlası bomboştu. Hemen ilk defa olmak üzere rahat ra- hat seçtiğim bir koltuğa yerleştim. Gazete okumuya dalmıştım. Bir aralık ma inen şiddetli bir tekme ile sıçradım. Kucağında bir çocuk kun- dağı, koltuğunda koca bir paketle bir kadın önüme dikilmiş; kafasını geti- ye çevirmiş başka bir kadınla konuşu- yor: — Ah sorma halimizi, Erken gele- lim dedik amma, çocuğu bir türlü u- yutamadık, Saatlerce ninni söyleme- den uyumuyor, Çocuk ağlarken de sinemaya gelinmez ya!... Kadın hem konuşuyor, hem de et- rafına bakmadan mütemadiyen yürü- yordu, Yüksek ökçeli iskarpinlerile ayaklarımın ikisini de ezerek geçiti Ayağa kalkıp geriye çekilmek isterken arkadan sekiz dokuz £ yaşlarında iki çocuk koşarak dizlerimin üzerine yu- varlandılar, Onları da ikinci bir çocuk kafilesi takip etti; Birdenbire her ta- raf doldu. Biraz sonra da oyun haşla» dı, Oyun bir aşk macerası idi. Perdede erkekli dişili artistler nükteli sözlerle konuşuyorlar, sık sık başları birbiri- ne yaklaşıyor, uzun müddet dudakdu- dağa kalıyorlar, Etraftan ıslık vızıltı. ları çınlıyordu. Gene böyle bir sahne esnasında yanımda bir gürültü başla- dı. Sekiz yaşlarında bir çocuk, annesi- nin eteğini çekerek soruyor: — Aneseeccee.... Söylesene, filimde- kiler ne yapıyorlar? herkes niçin ıslık çalıyor? > Kadın hiddetle çocuğu azarlıyor: — Sus, terbiyesiz. Sen öyle şeylere karışma. Ne yaplakları nene lâzım? Otur da seyret işte, Yakınlarında oturan yaşlı bir adam, kadına dönerek: ” — Bayan, dedi, Çocuğu azarlıyaca- ğına buraya hiç getirmesen daha iyi olmaz mı? Bü yaştaki çocuğa böyle oyunlar göstermek doğru mudur? Kadın daha fazla hiddetlendi; — Herkesin işine ne karışıyorsu- nuz? Çocuğum oyun seyretsin diye cayır cayır para verdim. Kimse be nim keyfime karışamaz, Önün terbi- yesi bana alddir, 3 Adam mırıldanarak başını çevirdi; — Zavallı çocuk. Heygidi terbiye, Hava açtı Karadeniz kıyılarında ve Orta Anadoluda yer yer yağışlı geçti Birkaç günden beri yağmurlu, 80 uk ve fırtanalı geçen hava dün öğle- ye kadar kapalı geçmiş, öğleden son- ra düzelmiş ve soğuk azalmıştır, Ye- şilköy meteoroloji enstitüsünden al dığımız malümata göre dün saat 14 de hava tazyiki 761,2 milimetre, sıcaklık en çok 13,6 ve en azda B,İ santigrad Kâydedilmiştir. Yurdun Kocaeli, Karadeniz kıyıla- rile Orta Anadolü bölgelerinde hava çok bulutlu ve yer yer yağışlı, diğer bölgelerde umumiyetle bulutlu geçmiş, rüzgâr Trakya, Kocaeli ve Karadeniz kıyılarında cenub, diğer mıntakalarda umumiyetle şimal istikametinden or- ta kuvvette esmiştir. Çakı ile cerh Fatihde, Haydarda otüran Abdül. gani ile Müfid ismindeki iki arkadaş bir alacak meselesinden kavga etmiş- ler, Mütid Abdülganiyi çakı ile yara- lamıştır, Kırık camdan uzanıken Kasımpaşada oturan üç yaşında All isminde bir çocuk kırık bir camdan başını uzatıp bakarken boynu kesil. miş, zabıtaca tedavi allına alınmıştır. Yeni telefon numaralarımız Gazetemizin telefon numaralarında değişiklik olduğu için yeni mumara- ları okuyue dikkatine ar- zediyoruz! Başmuharrir Yam işleri 2065 İdare, ilân ve abone 20631 Akşam matbaası (Müdür) 20497