30 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Londradaki konuşmalar bitti, tebliğ neşredildi — İngiltere, Almanya ile de anlaşma teşebbüsünde > bulunmak istiyor. Fransa bunu mevsimsiz buluyor Londra 30 — İngiliz ve Fransiz na- zırları arasındaki konuşma dün ak- şam bitmiş ve bir tebliğ neşredilmiş- tir, Tebliğ şudur: Fransız başvekil ve höriciye nazırı Londradaki ikametleri esnasında İn- giliz başvekili, hariciye nazırı ve ka- bine âzasından bazı zevat ile müte- addid mülâkatlarda bulunmuşlardır. © Bu görüşmeler iki hükümetin müna- sebatının başlıca vasfı olan itimad © havası içinde cereyan etmiştir. Görüşler başkod mesele sulhun teminidir. Fransız nazırlar İngiliz - İtalyan müzakereleri ve anlaşması © hakkında malümat almışlar ve bu- nun Avrupa sulhunu kuvvetlendir- meğe hizmet edeceğini takdir etmiş- lerdir. İngiliz nazırlar Pransız - İtal- yen müzakeresinin de ayni neticeye #ktiran etmesi temennisinde bulun- muşlardır. İki hükümet Akdenizde sükünun pm İspanyadaki gönüllülerin ilmesi hakkındaki 4 ikinciteşrin 598 tarihli anlaşmanın tatbikini ve mühimmat ve levazmın çekğmesi hakkında anlaşma yâpılmasını temin edeveği hususunda müttehid bulun- maktadır. İki hükümet Orla Avrupa meselesi- ni ve bu mınlakaya aid meselelerin sulhperverane hallini tedkik etmiş- dir. Uzak Şark meselesi ve Milletler Ce- miyeti ruzmamesindeki meseleler de tedkik edilmiştir. İngiltere ve Fransa, 19 mart 936 anlaşmasile kabul edilen erkânihar- biyeler arasındaki temasın kabil ol- duğu kadar sık yapılmasını muvafık bulmuştur. İki hükümet arasındaki açık müdavelet efkâr yalnız İngiltere ve Fransanın müşterek menfaatine © değil umumi sulhe de hizmet edecek- tir. B. Daladiye ve Bonne, Parise hareket etmişlerdir. Berlin ve Pragda teşebbüs Berlin 30 — Londradan gelen ha- berlere göre İngiltere, Çekoslovakya- daki Almanlar hakkında Berlinde te- şebbüste bulunacaktır, Fransa ve İn- giltere Pragda teşebbüste bulunarak Çekoslovakyanın hâkimiyetile telif edilebilecek kabil olduğu kadar geniş muhtariyet verilmesini tavsiye ede- ceklerdir. Fransız mahafili memnun tayyare ile dur, Bu mahafilde deniliyor ki: «Fran- sartın mükemmel ordusu vardır, İngil- terenin donanması ve emsalsiz bom- bardıman tayyare teşkilâtı mevcud- dur, Müstemlekelerimiz büyük bir ih- tiyat deposudur. Amerikanm yardı- mi da temin edilmiştir. İngiltere ve Fransanın münasebetlerini kuyvetlen- dirmesi sulhu O kuvvetlendirmektir. Sulh taraftarları bundan memnun | olacaktır. Almanya ile anlaşma Londra 29 — İngiliz mahafili Al- manya ile de bir anlaşmaya taraftar- dır, Fransız ricali bu mesaiye güçlük çıkarmak niyetinde olmamakla bera- ber şimdilik Fransanın böyle bir mü- zakereye girişmesini mevsimsiz bulu- yor. © Almanyada asabiyet Berlin 29 (A.A.) — Havas ajansı- nın muhabiri bildiriy Efkârı umn- miye İngiliz - Fransız müzakerelerini biraz asabiyetle takib etmekte ve matbuat Fransa ile İngilterenin Çe- koslovakya hakkında müşterek bir hattı hareket takib etmeğe muvaffak olmalarından dolayı duyduğu endi- şeyi güçlükle saklıyabilmektedir. Fırat taştı, bir kısım erazi su altında kaldı Kayserinin Himmetdede nahiyesine yumurta büyüklüğünde dolu yağdı Ankara 30 (Telefon) — Erzincan © dam şehrimize gelen malümata göre > karlann erimesi ve yâğmurların te- sirile Fırat nehri taşmıştır. Kadagan, 'Karakitise köylerile Zimin nahiyesi- © min diğer köylerinin erazisi su altın- da kalmıştır. Su baskınında insan © zayiatı ve hayvan telefatı olmamıştır. Amerikada yeni bir fırka , Gelecek intihaba iştirake hazılanıyor © Madison Wiskosen; 20 20 (AA) — © Âyandan Rober Lafolet'in kardeşi p vali Filip Lafolet, kendisinin 1940 da yapılacak intihabata iştirak edebil mesi maksadile bugün yeni bir fırka teşkil etmek tasavrurundadır. Yeni fırkada, «Amerika milli terak- kiperver fırkasıs adını alacaktır. © — Lefelet biraderler, evvelce B. Ruz- yelt taraftarı iken «Yeni karın» a “aleyhtar olduklarını ilân etmişler ve © Ü Nisan 1938 de B. Rüzvelt tarafin- © dan teklif edilmiş olan idari ıslahata © müteallik kanun lâyihası aleyhinde “Jgey vermişlerdir. “Yugoslav beden terbiye nazırı Belgrad 29 (A.A) — Yugoslavya be- “deni terbiye nazırı B. Miletiç, Alman- © ya gençliği Pührer'i B. von Şirah Bal-. >zivaretini iade etmek maksa- Ankara 30 (Telefon) — Kayseri- nin merkez kazasına bağlı Himmet- dede nahiyesine yumurta büyüklü- ğünde dolu yağınış ve on dakika de- vam etmiştir. Dolu, resmi ve hususi binaların camlarını ve kiremitlerini parçalamıştır. İnsan ve hayvanca za- yiat yoktur. Çekoslovakyada bir kıyam teşebbüsü Almanlar arasında teşkilât yapılmış Berlin 30 — Angrif gazetesi yazı- yor: Çekoslovakyada Südetler ara- sında bir kıyam teşebbüsü meydana çıkarılmıştır. Bunu hazırlıyan Glaser adında bir Almandır. Fakat bu adam Alman tabiiyetinden çıkarılmış ve Çekoslovakyaya kaçmuştır, Orada Al manlar arasında teşkilât yapmış, Haynlâyn partisinden de gönüllü yaz- mıştır. Kıyam bugün olacaktı. İçlerinden biri haber verdiğinden meydana çık- mıştır. Bu hareketin müşevvikleri meydana çıkarılmalıdır. İran sefiri "Ankaradan geldi Ankarada bulunan İran sefiri bu sabahki ekspresle şehrimize gelmiş; bir müddettenberi şehrimizde bülu- nan Macar ataşemiliteri de Bu sene yapılacak! manevralar Trakya manevraları Çorlu- nun geri isinde yapılacak Ankara 29 (Akşam) — Mili imü- dalan vekâleti, bü sene yapılacak olan büyük manevra plânlarını ha- zırlamaktadır. Bu seneki Trakya ma» nevraları Çorlunun daha geri hatia- rında ve Çatalcaya yakın olan kısım- larda yapılacaktır, Harp filomuzun ilkbahar manev- ralarına ald program hazırlanmış ve alâkalılara bildirilmiştir. Harp donan- mamız, Ege sahillerine deniz ve ha- Yâ taarruzlarını defetmek mânevra- larını yapacaktır. Manevraya bütün deniz cüzütamları iştirak edecektir. Bu sene, Trakya manevralarından sonra üçüncü umum müfettişlik mın- takası dahilinde de bir manevra ya- pılması ihtimali vardır. Bu seneki manevralarda hava (hareketlerine Türkkuşunun türizm ve harp pilotu brövesini almiş olan kız ve erkek tale- belerinden otuz kişilik bir grupda iştirak edecektir. Muallimlerin mesken bedeli 32 yılına aid alacakları 37 mali yılı sonuha kadar tasfiye edilecek Ankara 29 (Telefon) — Maaşlarını vilâyet hususi idaresinden alan ilk- mektep muallimlerinin 1932 yılına a- id mesken bedeli alacaklarının 1937 mali yılı sonuna kadar temin ve taş- fiye edilmesi kararlaştırılmıştır. Dahiliye Vekâleti bu hususta bu- eler Vajiklere tebüğat yapacak- ir, Alman hükümetinin bir talebi Ankara 29 (Akşam) — Alman hü- kümeti, alâkalı makamlara müracaat €derek, yaş ve kuru yonca, soya İa- sulyesi ve istir almık istediğini bil- dirmiş ve hükümetin göstereceği bir müessese veya banka vasıtssile bu gibi mahsul yetiştiren çifçilere kredi açacağını, peşin para vereceğini bil- dirmiştir. Hataya çekilecek matbuat telgraflarının ücreti Ankara 29 (Telefon) — Hataya çe- kilmekte olan matbuat telgraflar #- di telgrafların iki misli ücrete tabi tutuluyordu. Bunun bir yanlışlık e- geri olduğu anlaşılmıştır. Bundan sonra oraya çekilecek matbuat tel- graflarından âdi telgrafların yarı üc- reti olan sekiz kuruş alınması posta telgraf umum müdürlüğünce alfka- darlara a Nişantaşındaki cinayet Bir adam ii, gece sevgilisini bıçaklıyarak öldürdü Dün gece Nişantaşında bir cinayet, işlenmiştir. Seyyar büfeci Robi adın- da biri sevgilisi Anjeli muhtelif yerle- rinden bıçaklıyarak öldürmüştür. Ka- til Robi vakayı müteakip kaçmış ise de ön dakika sonra polisler tarafın- dan Yapılan tahkikat neticesinde Ro- binin bu cinayeti kıskançlık yüzün- den işlediği anlaşılmıştır. Katil Robi dün gece Nişantaşı caddesinden ge- çerken Anjele tesadüf etmiş ve vakit- siz çıkmasından şüphelendiği için bir müddet kendisini takip etmiş ve tenhaca bir yerde yaklaşarak s0- kağa çıkmasının sebebini kendisin- den sormuştur. Robi ayni zamanda Anjele birkaç defa söylediği halde red cevabı aldığı elenme teklifini (o tekrarlamışlır. Anjel bu teklife gene red cevabı vermiştir. Bunun üzerine arals- rında münakaşa başlamış ve gitlik- çe büyüyen münakaşu cinayetle ne ticelenmiştir. Robi hiddetlenerek bi- ,gağımı çekmiş ve Anjeli vücudunun | Almanyada yahudilere eği yeni tedbirler Yerli ve ecnebi bütün “yahudilerin emval ve emlâki istimlâk edilecek Berlin 29 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: İyi malümat almakta olan mahafil, B. Göringin Alman ve- ya ecnebi Yahudilerin şervetlerine müteallik olan yeni emirnamesinin bunlara aid emval te emlâkin müsa- dere veya istimlâkini istihdaf etme- sine itiraz etmektedirler. Bu tedbirin hedefi, Alman iktisadiyatını tensik etmek, Yahudilerin Alman ticaret ve sanayiinde ve mali işlerinde faal bir rol oynamağa devam etmelerinin önüne geçmek ve Yahudilerin Avus- turyanın iktisad! hayatındaki hâki- miyet ve faikiyetine nihayet vermek» tir, Emirnamenin tatbiki, ortaya bir- çok nazik meseleler çıkarmaktadır. Bazı kimseler, Yahudilerin tayin edi- lecek bir meblâğa mukabil müessese- lerini terk ve ferağ etmelerine karşı- liK olarak “kendilerinin Almanyada yaşamağa devam etmelerine medar olacak Alman hazine bonoları alabi- lecekleri fikrini ileri sürmektedirler, Bir müddet sonra, Alman dövizleri- nin nakli vaziyetinde salâh husul bul- duğu zaman Yahudiler, Almanyayı terketmek istedikleri takdirde kendi- lerine servetlerinin bir kısmını ihraç etmeleri için mezuniyet verilecektir. Maamafih iyi malâmat alan mahâ- fi, Almanyada oturan ecnebi Yabu- Hatayda seçim . hileleri Delege Garo Türk ricalile| temas için Ankaraya gelecek İ Adana 29 (Hususi) — Hata; seçim komisyonu relsinin, Hataylı ol- | duğunu her hangi bir vesika ile isbat | etmek intihaba iştirik hakkını verir | şekilde yaptığı tamim, İttihadı Vata- nİ partisi menfaatine uygun telâkki edilerek Lübnandan otomobillerle A- | raplar Hataya doldurulmakta, yalan- | cı şahidierle intihap cedvellerine kay- dettirilmek istenmektedir. Vaziyet Türk halk mümessillerince komisyon nezdinde protesto edilmiş ve muhik görülerek tedbir alınmıştır. Fransanın Antakya delegesi B. | Garo, Türk ricali ile tanışmak için Ankaraya gitmek üzeredir. İttihadçıların marifetleri Antakya 29 (Hususi) Sami, Osman, Abdülkerim evlerinde üç Türk por- paganda yapıyor diye İttihadı Vata- ni partisi mensupları tarafından dö- vülmüşler ve yaralanmışlardır. Mektupçu tayinleri Ankara 29 (Telefonla) — Yıldızeli kaymakamı B. Nureddin Diyarbakır, Çorum mektupçusu B. Tevfik Niğde, Sivas mektupçusu B. TÂlât Kocaeli, Bitlis mektupçusu B, Agâh Mersin, Van mektupçüsu B. Şevket Siird mektupçuluklarına tayinleri ile Diya- mbakır mektupçusu B. Nazımın bi- rinci umumi müfettişlik evrak mü- dürlüğüne tayinleri yüksek tasdika iktiran etmiştir. Türkiye - Yunanistan - Mısır arasında muhadenet paktı? Ankara 29 (Telefon) — Türkiye Yunanistan - Mısır arasında bir mu- hadenet paktı akdedileceği hakında bazı dost menileket matbuntında gö- rülen haberlere dair Hariciye Vekâle- ti mahafilinde malümat yoktur. Kadın y yüzünden Haliç vapurlarında amele Elâzıg'lı Hasan oğlu Yusuf ile garson Nurinin bir kadın roeselesinden dolayı arale- rı açılmıştır. Nuri dün Yusufa rast- lamış aralarında münakaşa çıkmış ne- bede Nuri bıçakla Yusufu hear dilere tatbik edilmekte olan tedbir- lerin bir takım müşkülât ihdas ve ecnebi hükümetlerin protestoların davet edebileceğini söylüyor. Romanya yahudilerinin vaziyeti Bükreş 29 — Goga hükümeti Ro- manya Yahudilerinin vaziyetini tek- Tar gözden geçirmeğe karar verdiği zaman Milletler Cemiyeti bazı sual- ler sormuştu. Romanya buna iki ay | sonra cevab vereceğini bildirmişti. O zamandanberi Goga kabinesi çekildi, yerine gelen Kriste kabinesi düşünülen tedbirlerde bazı değişiklik yaptı. Buna rağmen Milletler Cemi- yetinin meseleyi tedkikte devam ef- mesini ve orta Avrupadaki vaziyeti hesaba katmıyarak izahat istemesini salâhiyettar rumen mahlfilleri tees- süfe şayan buluyor. Bu mahafli di- yor ki: Milletler Cemiyeti kendi nüfuzunu haleldâr edecek açık bir ihtilâfa se- bebiyet verirse bundan Romanya mesul olamaz. Bundan başka düşün- melidir ki Macaristandan Romanya» ya geçen vilâyetlerdeki Yahudilerin tabi oldukları muamele, Macaristan- da Yahudilere karşı tatbik edilen muameleye nisbetle çok daha hafif- tir. Codreanu casusluk hareketi yapmış Rumen gazeteleri vesikalar neşrine devam ediyorlar Bükreş 29 (AA) — Mefsuh Demir muhafız teşkilâtı reisi Codreanu'nun şahsı etrafında gazeteler vesikalara istinat eden tafsilât veriyorlar, Bu vesikalara göre Cordeanu bir casus- luk hareketi vücuda getirmişti. - Esasen Codreanu'nun ırki menşei de çok şüphelidir, Doğum kâğıtlarna göre babasının adı Codreanu değil dir, İon Zibinski gibi bir ecnebi adı taşıyordu ve gene Alisa Bauner adın- da ecnebi bir kadınla evlenmiştir. Bu İ izdivactan 1899 da bir erkek docuk doğmuş ve Korneliu Zibinski olarak nüfus çıkarılmıştır. Ancak bu doğum- dan üç sen esonra İon Zibinski mah- kemeye müracaat ederek ismini de- gişlirmiş ve Zelea Kordeanu adını âl- muş ve küçük Korneliu Zibinski de Korneliu Kodrean Kodreanu uu olmuştur. italyada tev tevkifler B. Hitlerin seya seyahati mü- nasebetile idari tedbirler alındı Roma 29 (A.A.) — Stelani ajansı bildiriyor: Yabancı gazeteler, B. Hit- lerin yakında İtalyaya yapacağı ziya- ret dolayısile İtalyada bir kaç bin Ya- hudinin ve «Hitler aleyhları» nın tev- kif edildiği ve yahut tevkif edileceği. ni bildiren haberler neşretmiştir. 'Tev- kif olunacaklara İyi muamele yapıla- cağını ve bunların bazı otellerde bu- Jundurulacağını kaydetmelerine rağ- men, bu haberler ve ileri sürülen ra- kamlar tamamile yalandır ve fantezi- dir. Hakikatte, yalnız B. Hitlerin ziyaret edeceği üç şehirde şüpheli kimseler arasında bazı muvakkat polis tevkifa- tı yapılmıştır, Bu normal ihtiyat ted-* biri hassaten Yahudileri istihdaf eyle- memektedir. Düşes Atol, İngilterenin ! İtalyaya karşı takib ettiği ' politikayı protesto etti Londra 30 — -Muhafazakir parti. nin parlâmento sekreteri Düşes Atol, hükümetin İtayaya karşı basin etti