April 30, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

April 30, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

, 30 Nisan 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA. Çocuklar için bütün bunları İsteriz! Çocuk haftası bitti... Başladığı sıruda ulaştığımız mazha- riyetleri tebarüz ettirmiştim, Gelecek sene şimdikinden daha ileri olmamızı istediğimden aklıma gelen başlıca ek- siklerimizi sayayım. yes İstanbullu çocuk, dünya çocukları arasında » oynıyacak yeri olmaması noktasından - en bedbahtlardandır. Zira, şehirler ya bağlı, bahçeli olarak inkişaf etmişlerdir; bu takdirde yav- rular, bususi bahçelerde gezer, koşar- lar, yahud da apartımanlar usulü var- dır; fakat bu şekilde de belediye park- lar yapmışlar. Bizde, ne e, ne öleki.. Ekseri miniminilerimiz, sokakta, toz, toprak içinde ve bin türlü tehlikeye maruz kalıyorlar, — Her mahalleye, bir Çocuk bah- çesi isteriz! s3 Şehirlerimizde çocuk, devekuşu va- giyetindedir: Ne Şarklı, ne de Garpli terbiyesi alıyor. Zira şayed Şarklı ok saydı, dört yaşma bastığı zaman da- dısından, lalasmdan ve başlıca vazi- fesi evlâdına bakmak olan anasından alınarak mahalle mektebine konula» | caktı. Orada, iyi kötü, hallü hamur olacak, bir baskı altına girecekti, Şa- yed Garpli olsaydı, yedi yaşında mek- tebe gidecekti amma, o yaşa varıncı- ya kadar «nursery» de kalacak, yahud da mektepten evvelki mektep mahi- yetindeki müesseselere devam edecek- ti, Bizde bunların ikisi de yok! Evlâd- larımız, ilk inkişaf zamanlarını tama- mile âvare geçiriyorlar; sonra güçlük- le disiplin altına giriyorlar; yahud da, hayattaki birçok misallerde gördüğü- müz gibi, hiç giremiyorlar. — Dört yaşile yedi yaş arasındaki çocuklar için müesseseler isteriz! su Fakir kadınların çocukları büsbü- tün acınacak haldedir; Şayed Şarklı olsaydık, kadınlarımız evlerinde kalacak, dışarıda çalışmıya- caklardı. Fakat Garpli kadınların da çalışmağa giderlerken evlâdlarını tes- lim ettikleri milesseseler var. Bizde bunlar olmadığı için, çalışan kadın- ların yavruları, konu komşu elinde, yahud tamamile metrük bir halde perişan oluyor, — İşçi kadınların çocuklarını tes- lim etmeleri için müesseseler isteriz. Bs. İş kanunu büyük fabrikalarda ça- lışan çocuklara rahat bir nefes aldır- dı, Fakat «çırak» ismile esnaf yanında pek kötü bir hayat süren biçareler vardır, Bilhassa «ahretlik, evlâtlık» ismile bazı insafsızların evlerinde ha- layıktan beter muamele gören çocuk- lar vardır. — Çıraklar ve ahretlikler hakkında mumsif, makul tedbirler isteriz! “.. Bazı soğuk gecelerde bile yalınayak, başı kabak, yırtık gömlekli oğlancık- ların köşelerde büzükdükleri oluyor. — Bir tek Türk çocuğunun bile dam altından, sıcak çorbadan mahrum ol. mamasmı İsteriz, sus Bütün bunlar mevcud şeraitimizle tahakkuku mümkün şeylerdir. Onun için tabakkukunu ille isteriz... Hattâ gelecek senenin Çocuk bayramına ka- dar! İsteriz! İsteriz!... (Vü-Nü) . - Belediyelerde tesis edilecek ikraz ŞEHİR HABERLERİ Elektrik * Yarindan itibaren ecnebi me- murların vazifesine nihayet veriliyor Nafin Vekâletinin gönderdiği tes- kere üzerine elektrik şirketinin 9 eo nebi memürün vazifesine nihayet vermeği kabul ettiğini ve bu memur- lara tebligat yaptığını yazmıştık. Elektrik şirketi direktörü B. Dölak- rug” — Mayıs iptidasından itibaren şir- kette çalışan bütün ecnebi memur- ların vazifelerine nihayet verilecek- İlr, Keyfiyet alâkadarlara hildirilmiş- tir... demiştir. Göçmen nakline lari İ Göçmen nakliyatına mayısta baş- | lanması için hazırlıklara devam edil- mektedir. Mayısın ilk haftasında ilk vapurun Köstenceye gönderilmesine çalışılacaktır. Köstenceden ilk parti 1600 göçmen göleceklir. Bunlar Ça- | nakkaledeki göçmen İstasyonuna Çi- kanlacaklar ve iskân edilecekleri mıntakalara bu istasyondan sevke- dileceklerdir. Vapur ikinci parti 1600 göçmen daba gelirmek Üzere tekrar Köstem- | ceye gidecektir. Göçmen nakliyatı teşrinievvele kadar devam edecektir. Mudanya hattı 15 mayıstan itibaren yeni bir tarife tatbik edilecek Deniz Bank Denizyolları i müdürlüğü 15 mayıstan itibaren tat- bik eğilmek üzere Mudanya hattı se- ferleri için yeni bir hareket tarifesi hazırlamıştır. Hilen tatbik edilmekte olan eski tarifeye göre 8,55 de Mudanyaya kal- kan vapur yeni tarifede 3,5 de hare- ket edecektir, Cumartesi günleri de vapur 3,5 yerine 2 de kalkacaktır. Ayrıca pazar günleri de biri sabah 8 de, diğeri 22 de olmak üzere Mu- danyaya iki vapur kaldırılacaktır. Bu tarife 15 mayısta limanımıza gelerek seferlere başlıyacak olan Al- man tezgâhlarına ısmarladığımız ye- ni gemilerimizden Trak için hazır lanmıştır. Yeni vapur konforlu ok makla beraber fazla sürate de malik ru için İstanbul - Mudanya yolu çok kısalmaktadır. Çiçek meraklısı bir hırsız yakalandı yet iy ikinci şubesi çiçek meraklısı sabıkalı bir hırsızı yakalamıştır. Foti ismindeki bu hır- 8ız, son defa, İngiliz sarayı bahçesin- den bir hayli nadide çiçek, Şişlide Jozefin bahçesinden 150 karanfil, Yeniköyde oturan Amerikan g27 kumpanyası direktörü B. Yülyüsün bahçesinden kıymetli çiçekler aşırmış va bunları müteaddid çiçek ticaretha- İ nelerine Satmıştır. Foti, son defa Ye- niköyde diğer bir bahçeye daha girer- ken yakayı ele vermiştir. Çiçek hırsi- mı dün adliyeye teslim edilmiştir. EVA AwKABTLA BORÇ PARA vini, w Yalnız, bu sandıklardan b borç pa- Haklı şikâyetler Posta kutusu Nişantaşı karakolunun karşısında, Feysiye mektebinin köşesinde bir posta kutusu vardı, Ne kadar işimize yarıyordu. Maçka ve Nişantaşı semi- lerine pek uzak olan Pangaltı posta” hanesine kadar gilmekten kurtulu- yorduk. Bir gün bu kutunun yerinde yeller estiğini gördük. Hor vakit halka kolaylık gösteren posta idaresi acaba bu kutunun ne suçunu görmüştü? Yoksa civarımıza bir postahane aç- mak gibi yeni bir yardım mı düşün- müştü. Öyle ya, dört yol ağn! Mek- teplerin, höstahanelerin, Kalabalık apartımanlarn bulunduğu bir yer. Balki posta kutusu Kâfi gelmemiştir. Biz bu merak ve sevinç içinde iken bir gün kutunun yerine bir levha asıldığını gördük! «Kutu tamirden, Oh! sevindik, Demek ki zene kırmız kutumuza Kavuşacaktık Bir kaç gündenberi bu teselli Jev- hasının da kaldırıldığını ve yerinde kirli bir dört köşeden başka birşey kalmadığını görüyor, hasretle içimizi çekiyoruz. Posta idare: ediyoruz, birl postah; #in, Bir kutu... Eski veya tu, gene köşemize gelsin ve bizi Pan- giltya gitmekten kurtarsın. Rica ediyoruz. Nişantaşı: N. Akdemir İsveçli Oskar Naygrin Yarınki pazar günüsaat üçte sladyomda büyük güreş müsabaka- ları yapılacaktır, Müsabakalar İsveçli Negrin ve Amerikalı Şerman ile iki pehlivanımız arasında olacaktır. Bu iki pehlivan Tekirdağlı Hüseyin, Ka- ra Ali ve Mülâyim arasından jüri he- yeti tarafından seçilecektir. Şerman, Tekirdağlı ile berabere kalan Vândervelde evvelce galib gel- mişti, Bu müsabakaların royanşı Ankara- da yapılacaktır. Beykozda karaya oturan Yu- nan şilebi kurtuldu Dün sabaha karşı Beykozda kara- ya oluran Yunan bandıralı 5250 ton- luk Ansipi Nikola vapuru öğleden Sonra kurtulmuştur. Vapur baş tara- fından yara almıştır. Yapılan tahki- kat Yunan şilebinin sis yüzünden yolunu şaşırarak karaya oturduğunu göstermiştir. Bay Amcaya göre... a. « Veya © başka bir aile felâketini , Sandıkları çok işe yarıyacak bay | ra alabilmek için mutlaka bir basta Pm Edirneye gezinti freni Çok ucuz bir tarife hazırlandı Devlet demiryolları dokuzuncu iş- letme müdürlüğü İstanbul - Edime arasında gezinti seferleri ihdas et- miştir. 8 mayıs pazar gününden iti- baren başlıyacak olan bu seferler, halk rağbet gösterdiği takdirde, her hafta tatil günü tekrarlanacak ve Florya mevsimine kadar devam ede- ) cektir. Deniz mevsiminde fazla vagona ih- tiyaç olduğu ve İstanbul halkıda çoklukla pazar gezmelerini Edirne gibi uzak yerlerden ziyade Floryada yaptığı için Edirneye gezinti treni seferlerinin talili zaruri görülmekte- dir. Gezinti #renleri için çok ucuz bir tarife hazırlanmıştır. Hâlen tatbik edilmekte olan tari- feye göre birinci mevki 1199, ikinci mevki 872 ve üçüncü mevki de 558 kuruştur. Tenzilâtı gezinti tarifesi ise birinei mevki 606, ikinci 488 ve üçüncü mevki de 283 kuruş olarak tespit edilmiştir. Şu vaziyete göre ya- pılan tenzilât yüzde elliyi buluyor, Gezinti trenleri pazar günleri saat | 0,10 da Sirkeciden bareket edecek, 18,25 16,55 24,25 Tren lara uğrıyacaktır. Hava iyileşti de Edirmeye vasıl olacak ve dede oradan kalkarak saat e avdet edecektir. Dün termometre 19 dereceye kadar cıktı Son günlerde baya kışı andırıyor- du. Dün düzelmiş ve bahar havası başlamıştır. Termometre dün 19 de- receye kadar çıkmıştır. Akşam 14 de- Tece İdi. Devamlı kıştan ve soğuklar. dan gözü korkanlar güzel havayı se- vinçle karşılamışlardır. Son yağmurlar ekinler için fayda- lı olmuştur. Hava bir müddet güneş- li devam ederse bundan çok İstifade edileceği ümid söküyor. > Edirne için tenzilâtlı yük tarifesi evlet demiryolları dokuzuncu iş- müdürlüğü inün Edirne için ka- tenzilâtı yük tarifesi her tar: alda büyük memnuniyet ştır. Tren nakliye ücretinin y iği yüzünden kamyonlar faz ia rağbet görüyordu. Mayıs iptida- sından itibaren bu rağbet azalacak- tır. Diğet tarafdan Edirne arabacıları yeni tarifeden memnun olanların ba- şında geliyor. Kamyonlar kalkınca Edirne istasyonu e eşya anbarları arasındaki mesafede arabalar kullar nılacaktır. Evvelce de buralarda ara- bâlar kullanılıyordu. Fakat kamyon- lar işe başlayınca arabacılar müşkil vaziyette kalmışlardı, Eastalık ma malâm amıma aile Telâ- ketinden murad nedir acaba”... Sahife 3 SOHBET: Sanat ve aşk 1 Bir Fransız mütefekkiri, Vauvenar. gues: «İnsanın en iyi bildiği şeyler, öğrenmediği şeylerdir.» der, En iyi an- ladığımuz sanat eserleri de, güzellikle- rini kendi kendimize keşfettiklerimiz. dir, Başkasının yardımı ile sevdikleri- miz ise bize daima yabancı kalır, Gü- zelliklerini aklımızla tasdik etsek bile o güzellik gönlümüze işlemez. Onlar- dan bahsederken, şahsımızı alâkadar eden şeylerden bahsettiğimiz zamanki halimiz yoktur. Sanat eserini başkasının yardımı ile, anlatması ile beğenmek, görücü ile evlenmeğe benzer. Hiç olmazsa bir marlage de ralson'dur, yani kızı para- sı için, yahut aşktan başka herbangi bir sebeble almak... Halbuki insan sa- nat eserini ancak aşk ile, ancak «vu- rularak» sevebilir, Kendilerinde «vurulmak» kabiliyeti olmıyanlar, aşka istiğdad hissetmi- yenler varsın münekkidlerin yardımı ile kitab beğensin... Kendiliklerinden bir şey bilemiyecek olanların öğren- meğe İhtiyacı olduğu gibi, Bu teşbihi biraz uzatacağım, Görü- cü ile evlenmeler, #marlage de raisons> lar da çok defa gayet iyi neticeler ver- mez mi? Hatta en sağlam aileler o su- retle teşekkül eder, Aşk geçici bir şeys dir. Bugün bir kıza vurulan yarın bir başkasına gönül verir... O da doğru Zaten öğrenerek o bilenlerde, beğene- cekleri eserleri başkalarının delâjeti ile seçenlerde, hesabla evlenmiş ağır başlı aile veislerinin sadakati görülür. Bunlar ocaklarının kudsiyetini nasıl imanla müdafaa ederlerse onlar da mektebin veya münekkidin telkini ile edindik- | leri kananatlerinin doğruluğundan © kadar emindirler, Yıllarcn beraber yaşamak, iğtiyad, aşksız evlenmiş in- sanların - biribirlerine bakarken - gözlerine büyük bir şefkat verir; aşk yavaş yavaş, içe sine sine gelir, Ancak öğrendiklerini bilenler de nihayet o bilgilerini kendi içlerinden almış gibi hisselmeğe başlarlar; öğrendikleri ikt şeyi yanyana gelirip bir üçüncüsünü âdeta icad etmiş gibi olurlar, En sa- kin, en devamlı aileler, en sakin, en devamlı bilgiler bunlardır... Fukat ne yapalım ki bunlarda aş- kın, vurulmanın insan oğluna verdiği tragedia asaleti yoktur, O sakin aile reislerine, o sakin bilgi sahiblerine bir takım anlatılmaz duygular, zevk- ler ilelebed meçhul kalacak, tezahürle- ri gülünç gelecektir. «Ebli akl anla. maz efsus lisan « dilden, — Zanneder âşık - divane muamma Söyler.» «Bir memlekette yalnız âşık olan. lar, vurulabilenler evlenmelidire de nemiyeceği gibi yalız kendilerinde fıtri bir bilgi bulunanlar sanatle meş- gul olsun denilemez. İzdivacları teş- vik edip aile muhabbeti yaratmak lâ- sım olduğu gibi zorla sanat anlayışı yaratmak da lâzımdır. Mekteblerde edebiyat hocalarının, sonra da mü- nekkidlerin yaptığı budur, 2 'Tarih ve efsane birçok büyük âşık- lardan bahsediyor. Dünyaya birçok büyük sanatkârlar da gelmiş, Fakat hem büyük bir âşık, hem de büyük bir sanatkâr olan kimseyi tanımıyoruz. (Devamı 4 üncü sahifede) : Nurullah Ataç B.A.— Kimbilir, , Belki taksit ip-