1 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

© > ö z En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş KÜÇÜK İLÂNLAR Akşam ilân servisi, teleton 20681 Sene 20 — No, 7017 — Fiati her yerde 5 kuruş ——u— SE amaa am — PAZAR 1 Mayıs 1938 Başvekil ve Hariciye Vekilimiz dün 21 de Atinadan ayrıldı Bugün Selânikte dört saat kalıp Atatürkün evini ziyaret edecekler Atina 30 (A.A) — Atina ajansı bildiriyor: Bugün sabahleyin Türk Vekilleri, “Arkeoloji mahallerini v6 müzeleri gezmişler, Kıtisyada Sesli otelinde Başvekii B. Metaksasın hususi Öğle ziyafetinde bulunmuşlardır. Öğ- sonrâ ise, Pire yât klübünde ve- rilen çayı şereflendirmişlerdir. Atina 30 (Akşam) — Başvekil B. Bayar Atinadan ayrılırken is tâsyon caddesinin iki tarafı binlerce İnsanla dolmuştu. Meydanlar ve 80- kaklar mutaddan pek fazla tenvir edilmiş, Bir Efzun taburu ve muzika teşyi merasiminde hazır bulunuyordu. İlk 6lomobilde B. Celâl Bayarla B. Ruşen Eşrefin zevceleri, müteakib oto- lerde Ise B. Celâl Bayar, Tevfik Rüştü Aras ve Ruşen Eşref yer almış- lardı -asyon kapısında B, Metaksas, Yu- sefiri ve Yunan generalleri etini karşıladılar. 0 (A.A) — Başvekil Celâl , Hariciye Vekili Tevfik RÜŞtÜ ierindeki zevat, bü ak- am saat 21 de hususi trenle Atinayı terketmişler ve istasyonda büyük me- Tasim ve Satnimi tezahtirle selâmlan- i Bayar, Rüştü Aras ve mar İyetindeki zevat yarın sabah Selâniğe Yazataklar ve orada dört saat kala” daklardı Atatürkün doğduğu evi z- Elen ve yabancı gazeteciler mümes- illerini kabul eden Başvekil Celâl ) ağıdaki beyanatı vermiştir; Yunanistana, mesaj arkadaşım A- Fas ile beraber, Türk - Elen dostluğu Sahasında bir mütemmim değil fa- £ bir ilâve teşkil eden Türk - Elen Müahelesini imzalamak ve büyük umuz hükümet şefi Başvekil Me- sa çok nazik ziyaretini iade et- Mek üzere gelmiş olduğumu biliyor. | #unuz. Elen milletine, bilhassa, müt- tetik memleketin samimi selâmını ve Unutulmaz hatırasını getiriyorum. vi Yukarda Başvekilimiz, Yunan Başvekili, Hariciye Nazırı ve Atina elçimiz, ortada iki Başvekilin samimi el sıkışı, aşağıda Başvekil Celâl Bayar Atinada| meçhul asker âbidesine çelenk koyarken Memleketim hakkında Elen milleti“ | mek fırsatını bulduğum güzel mem- nin bu derece hararetle gösterdiği dostluk hissiyatında, Türk milletinin dost ve müttefik Yunanistana karşı beslediği dostluk hissiyatının akisle- rini gördüm. Evvelce de bir çok defa ziyaret et- leketinizde kısa ikametim esnasında, uzlaştırıcı hükümdarının ve kendisi- ni tamamile Elen milletinin saadeti- ne hâsretmiş olan bir hükümetin ki- yasetli yüksek idaresi altında, nisbe- (Devamı 7 inci sahifede) Muğlada da şiddetlice bir zelzele oldu Hasarat kaydedilmemektedir Muğla 30 (A.A) — Öğleden sonra Saat 16 yı on geçe hafif bir zelzele olmuştur. Muğla 30 (A.A) — Saat 17 yi on- Beçe ikinci bir zelzele olmuştur. Sar- Stı şarktan gelmiş ve oldukça şid- detli olmuştur, Hasar yoktur. Sovyetler 10,000 dolar teberrü etti pp 30 (A.A.) — Bugün Sovyet ğ Yük elçisi, hükümetinin Kırşehir elâketzed, için 10 bin Amerikan doları teberrida bulunduğunu Hari- €İye Vekületimize bildirmiştir. Büyük ŞU ve dost memleketin bu sami- Mİ alâkasamın bütün Türkiyede çok İyi ve dostane tesirler hasıl edeceği #üphesizdir. Belçikalıların taziyeti Ankara 30 (A.A.) — Belçika elçisi gün Hariciye Vekâleti genel sekre- ri B. Numan Menemencioğlunu zi- et ede, üreti Zelzelesi dolayısile taziye hissiyatını bildirmiş ve hariciye genel sekreteri bu münasebetle gösterilen alâkadan dolayı Belçika elçisine teşekkür etmiş- tir. Felâketzedelere yardım Kastamonu 30 . (A.A.) — Zelzele felâketzedeleri için Kastamonu ve mülhakatın yardım komiteleri teşek- kül etmiş ve işe başlamıştır. İlk yar- dım olarak toplanan paranın miktarı bin beş yüz lirayı geçmektedir. Sinop 30 (A.A) — Vilâyetin her tarafında Kırşehir felâketzedeleri için teberrüat devam ediyor. Ayancıkta Zingal orman şirketindeki bilumum memur ve İşçiler bir günlük yevmi- yelerini Kızılaya vermişlerdir. İzmir 30 (Akşam) — İzmir me- murları mayıs maaşlarının yüzde 2 sini Kirşehir felâketzedelerine teber- rüe karar vermişlerdir. (Devamı 8 inci sahifede) İ Mmikkatier: Memurların devam Intizamı İstanbul vali ve belediye reisliği namına gönderilmiş şöyle bir mektup adık; 10/3/5938 tarihli nüshanızda: (Memur gelmedi!) başlığı altında bir fıkra inti- İ şar etmiştir. Bu şikâyet ehemmiyetle na- sarı itibara alınarak esaslı tahkikat ve tedkikat yapılmış ve yazıda şikâyetçinin kim olduğundan bahsedilmemesine rağ- men Seyid Ömer mahallesinde Hekimoğlu Alipaşa sokağında 22/1 numarada oturan matbaanız mürettiplerinden Salihin sözü üzerine Şehremini şubesi kasdedilerek bu bendin yazıldığı anlaşılmış, Salih buluna- Tak ifadesi alınmış ve yemek zamanı, sâ- st 13 e 20 kala şubeye müracaat etdiği ve kendisine saat birden sonra müracaat et- mesi Jüzumunun tefhim edildiği kendi im- zalı yamısile ve şube memurlarının ifade. lerile. sabit olmuştur. B. Salihin mülfteri mevkiinde kal- maması için şunu da kaydedelim ki, arkadaşımız 13 ü 45 geçeye kadar o gün memur beklemiş ve işini bitir. meden dönmek mecburiyetinde kal muştır. Maamafih, vilâyet yilksek ma- kamının gösterdiği bu alâkadan mil- tehassisiz. Bu sıkı takib sayesinde, demek bundan sonra hiç bir iş sahi. bine, hiç bir milessesemizde: — Memur gelmedi.. « denemiyecek. 7 Hesap defterleri En iyi kâğıda kartonu ile cildlenmiş sağlam, zari ve ucus Yevmiye, kasa defterleri - defteri kebirler 200, 300, 406 sahifeli: 146, 175 ve 250 kuruş Akşam matbaası — Telefon: 20681 basılmış, hakiki İngiliz prese muavin defterler Helefon: 20565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Çok mühim bir karar Ekmek yüzde yirmi ucuzlıyacak, aynı fiata her tarafta satılacak Modern un fabrikaları, fırınlar ku- rulacak, mütevassıtlar kalkacak Türkiyede bugün 19 çeşit ekmek yapılıyor, bunların çoğu sıhhi değildir, badema bir tipte ekmek yapılacak Ankara 30 (Akşam) — Hükümet, bütün memleketi alâkalandıran mü- him bir mesele Üzerinde hâlk lehine kararlar vermek üzeredir. Alınacak devlet tedbirlerile bütün Türkiye dar hilinde, ekmek imali tipleştirilecek ve fırınlar muhit hususiyetlerine göre kooperatifleştirilerek veya obelediye- İeştirilerek fatler yüzde yirmi kadar ucuzlıyacaktır, Bu hususta ziraat enstitüsünde hü- | kümetin yaptırdığı tedkikler bitmiş gibidir. Zirai sanatlar şubesi direktö- rü profesör Otto Gerngros'ün reisli- ğinde olan bir mütehassıs komisyonun yaptığı tedkiklere göre, Türkiyede hâ- len 19 çeşid ekmek imal edilmektedir. Bü tiplerden çoğu, gerek pişirme va- sılalarının iptidalliği, gerek hamur Atibarile sıhhi değildir. Hayat ucuzluğunun ilk © | tatbik mevzuu Başlıca ihtiyaç maddelerini ucuz- Yatmak kararında olan hükümet, en mühim bir gıda maddesi olarak evve- Iâ ekmek işini halle karar vermiştir. Yapılan tedkikler neticesinde Türki- yede iç istihlâk maddelerinin başında ekmeğin geldiği ve şehirlerimizle ka- sabalarda günde vasati olarak 1 mil | yon beş yüz bin kilo ekmek sarfedil- | diği anlaşılmıştır. Ekmeğin kilosu, vasat! olarak on kuruş olduğuna gö- Ye, senede 54 milyon liralık bir iç pa- Ya hareketi temin etmektedir. | Aşk ve macera romani :(Vva-Na) Nakleden mek flatinin yüzde yirmi kadar ucuz- lıyacağını göstermişti. Böylelikle, pa» Ta İle ekmek alan vilâyet, kaza ve na» hiyeler nüfusunun yekünu olan üş buçuk milyon müstehlik, on milyon sekiz yüz bin lira gibi bir para tasar Tüf etmiş olacaktır. Ekmeğin yüzde yirmi, yani kilo başına iki kuruş ucuş- laması, hayatı ucuzlatma yolunda devlet tedbirlerinin sen mühimlerlir den biri ölarak telikki edilmektedir. Üç mühim mesele Ucuz ekmek meselesi Üzerinde dev- let tedbirleri, üç mühim şubede top- lanacaktır: Rantabi değirmenler ku- rulması, buğday işi üzerinde müte- vassıtların ortadan kaldırılması, fw rınların tipleştirilmesi ve modem fi- rınlar kurulması... Bugün işlemekte olan değirmenle- rin büyük bir kısmının randıman ili. barile çok düşük oldüğu ve maliyeti yükselttiği tesbit edilmiştir. Bu iti“ barla ucuz ekmek meselesi de esaslı bir unsur olarak, büyük şehirlerimiz- de belediyeler, modern un fabrikaları kuracaklardır. İkinci mesele olarak, Ziraat banka- sı bugün doğrudan doğruya müstah- silden memleketin 164 yerinde buğ- day almakta olduğundan ve bu yerler en büyük merkezler bulunduğundan, (Devamı 4 üncü sahifede) «TUZAK» romanı bugün bitti, Onun yerine gene o tarzda fakat mevzuu pek daha güzel olan «MAZİNİN YÜKÜ ALTINDA...» tefrikasını neşredece. ğiz. (Vâ - Nü) nun bu romanını behemehal okuyunuz!.. Bu eser bir kaç gün sonra başlıyor — Ne dersin yahu, bay Ali tam yüz bin lira mirasa konul... — Eh, artık çocuğuna bol bol meyva yedirebiliri...