1 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 1 Mayıs 1938 Çekoslovakyada polisle Heinlein taraftarları arasında hadiseler oldu Bir polis ateş etti, bir kişi yaralandı, iki taraf da kabahati birbirine atfediyor Bratislavya 30 (A.A) — Geçen" akşam Avusturya - Çek hududu ci- varında polis ile Heinleinin taraftar- ları arasında ciddi hâdiseler çıkmış- tır. Resmi bir lebliğe göre, Viyana yo- | Yunda hududa yakın bir yerde beş ki-| şinin Almanca yazılmış gamalı haçlı Dânlar yaptıştırmakta olduları Bra- tislava polis müdürlüğüne haber ve- rilmiştir. Bunun üzerine haber veri- Jen yere bir üniformalı polis ile bir sivil polis müfettişi o gönderilmiştir. İlk olarak hâdise mahalline gelen po- dise yumruk ve tekmelerle hücum edil- miştir, Bir müddet sonra gelen müfettiş te taş yağmuruna tutulmuştur. Mü- fettiş o zaman tabancasile ateş ede- rek Südet Almanları partisi âzasın- dan ve Die Zelt ismindeki Heinleinist yi ri bir müddet sonra tevkif edilerek Bratislavaya sevkedilmişlerdir. Südet Almanları partisi vakanın bu süretle cereyan etmediğini iddia etmektedirler. Bu parti neşrettiği bir tebliğde 1 mayıs münasebetile parti Azasının polisten İlân yapıştırmak i- çin müsaade aldığını ve iki sivil şah- sın hüviyetlerini bildirmeden müda- hale ederek ilânların yapıştırılmasına mani olmak istediklerini kaydetmek» tedir. Bu esnada bir arbede çıkmış ve hudud karakollarının birinden bir as- ker vaka mahalline gelerek bildihtar tabancasile ateş edib Potzkiyi yara- Jamıştır. ğ Çekoslovakyanin Londra elçiliğinin bir tavzihi Londra 30 A.A.) — Çekoslovakya elçiliği, Çek zabitlerinin memleketin Südetlerle meskün kısmında bir ha- dise çıkarmak gayesile hareket eden bir komploya iştirak ettikleri hak- kında Alman matbuatı tarafından verilen haberleri tekzip etmektedir. Barselona ik: hava hucumu 39 kişi öldü, 60 yaralı var Barstlon 30 (AA) — Frankist tayyareleri, bu sabah biri saat 8,30 da diğeri 11,30 da olmak üzere Barselo- nun kenar mahallelerini iki defa bombardıman etmişlerdir. 39 ölü, 60 yaralı vardır. Cümhuriyet avci tayyareleri Fran- kist bombardıman tayyarelerinin şeh- rin üstünden uçmasına mâni olmuş- Jarsa da şehrin kenar mahalleleri bombardımandan çok müteessir ol- muştur. Çekoslovakya Almanyaya dostluk elini uzatıyor Prag 30 — Çekoslovakya Cümhurre- isi | mayıs Alman milli bayramı mü- nasebetile B. Hitleri tebrik etmiştir. Bu hareket Almanyaya dostluk eli uzatıl- ması şeklinde tefsir ediliyor. Çekoslo- vak cümhurreisi ilk def olarak Al man mili li bayramını tebrik etmiştir. Yenime mektepler Istanbulda 2 lise, 7 orta okul daha açılacak Ankara 1 (Telefonlay — Orta tedri- sat umum müdürü Avni İstanbulda yaptığı tedkikler hakkında Maari? ve- kiline izahat verdi, Öğrenildiğine gö- re 9338-39 ders yılı içinde 7 orta okul ve 2 lise daha açılacaktır. Bunlardan baş- ka muhtelif mekteplerde elliye yakın şube açılacaktır, Bu sabah bir tramvayla oto- mobil çarpıştı Bu sabah saat yedi buçukta Divan- yolu caddesi üzerinde bir kaza olmuş ve tramvay münakalâlı yirmi dakika kadar sekteye uğramıştır. Vatınan Osmanın idaresindeki Şişli- Beyazıd tramvayı Sultanahmedden Be- lediyeye doğru çıkmakta iken yol Üze- rinde bulunan Selâmet garajından cad- deye çıkan taksi arabasile çarpışmış ve tramvayla otomobil hasara uğra- mıştır. Otomobilde kimse bulunmadı- ğa için insanca bir zayiat olmamıştır. Şoförle vatman polisçe yakalanarak haklarında takibata girişilmiştir. Filistinde açlık grevinde dört kişi öldü Kudüs 30 (A.A) — Akkâ kampın. da bulunup bir müddettenberi açlık grevi yapanı mevkuflardan dördü dün akşam ölmüştür. Mevkuflar lehinde başlanan protesto grevi Filistinin şi- mal şehirlerinde devam “ediyor. Bu grevin son ölüm vakaları dolayısile Pilistinin Araplarla meskün bütün merkezlerinde baş göstermesi muhte- Fransız - #talgan konuşması Dün Romada yeniden müzakereye başlandı Roma 1 — Fransa ile İtalya arasın- da başlıyan ve Konl Ciyanonun Arna- vudluk seyahati münasebetile birkaç gün talik edilen konuşmalara dün ye- niden başlanmıştır. Bundan evvelki müzakerelerde Fransız maslahatgüza- rı Fransanın tekliflerini bildirmişti. Bu teklifler İtalya tarafından tedkik edilmiştir. Dünkü konuşma bir saatten fazla sürmüş ve samimi olmuştur. Fakat ko- nuşma hakkında fazla malümat yok- tur, 'B. Hitlerin bugünlerde Romaya ya- pacağı seyahat münasebetile müzake- re yeniden birkaç gün talik edilecek- tir, Kont Ciano Romaya döndü Roma 30 (A.A) Kont Ciano, Tirandan buraya gelmiştir. Seramik fabrikası İstanbulda kurulması kararlaştı Ankara 30 (Akşam) — Sümer Bank, birinci beş yıllık sanayi plânı mucibince kuracağı seramik fabrika- sını İstanbulda kurmayı kararlaştır- mıştır. Fabrikanın makineleri ve le- vazımı ısmralanmak üzeredir, İnşa- ata bu sene içinde başlaması karar- Yaştırılmıştır. . Pamuk kadın çorapları Ankara 1 (Telefonla) — Daha zi- yade Anadoluda kullanılan pamuk kadın çorapları standardizasyon ni- zamnamesine uygun — olmadığından satılamamaktadır. Bu nevi çoraplar- dan 15 bin düzine kadar stok olduğu çorapçılar tarafından iddia edilmiş ve bunların satılması için izin iste- nilmişti, Vekâlet İrikotajcıların bu teklirle- rini tedkik ediyor. 1 Mayıs hâdiseleri Varşova 30 (A.A.) — Krakovi'de 1 Mayıs tezahüratı için beyannameler dağıtan marksistler ile demokratlar arasında kanlı bir kavga olmuştur. Marksistler demokratların üzerine bıçakların hücum (etmişlerdir. Her iki'taraftan da bir çok yaralı vardır, Londra 30 (A.A.) — Deyli Herald gazetesi yarın yapılacak olan I Ma- yıs tezahüratı münasebetile neşret- tiği beyannamede 1 Mayıs gününün hür İspanya günü olarak ilânı is. , Kr | Atatürk al Zoguyu tebrik ettiler Ankara 30 (AA) — Arnavutlar kralının izdivacı dolayıslle Relsicum- hur K. Atatürk ile majeste birinci Z0- gu arasında aşağıdaki telgraflar tenti olunmuştur, Majeste birinci Zogu Arnavutlar kralı TİRAN Dost Arnavutluğun tesid ettiği mesut hâdise dolayısile samimi tebrik- lerimi ve şahsi saadetlerile kral ailesi- nin saadeti hakkındaki çok samimi temennilerimi kabul etmelerini me- jestelerinden rica ederim, K, Atatürk Ekselâns Kemal Atatürk Türkiye Relsicumhuru ANKARA Göndermek lütfunda bulundukları temennliere karşı en samimi teşekkür- lerimi ve şahısları İle asti Türk milleti hakkındaki samimi dostluk hissiyatı- mi kabul etmelerini ekselânsınızdan rica ederim, Birinci ZOGU Prens Paulun yıldönümü Ankara 30 (A.A.) — Yugoslav kral naibi prens Paul'un doğumu yıldönü- mü münasebetile, aşağıdaki telgraflar tenti' olunmuştur. — Altes Ruvayyal prens Paul-Katüğeciz | “geviç Yugoslavya kraliyeti naibi BELGRAD Atles Ruayalinizin doğumu yidö- nümü münasebetile size en hararetli ve en dostane tebriklerimi bildirmek- le bilhassa bahtiyarım, t K, ATATÜRK 'Ekselâns Reisicumhur Atatürk ANKARA Beni derin surette mütehassis eden ekselânsınızın samimi temennilerin- den dolayı hararetle teşekkürlerimi bildiririm. PAUL Son dakika Londrada verilen karar- ların tatbikine başlanıyor Alman iktisadi faaliyeti faz- Ja olan Yakın Şark memle- ketlerine yârdım edilecek Londra | — Londrada İngiliz ve Fransız hazırları arasında verilen kararların tatbikine gelecek hafta | başlanacaktır. Bu kararlar şunlardır: | 1 — İngiliz ve Fransız mütehassıs- | lar balıri, hava, ticaret sahalarında | temaslara başlıyacaklardır. Bahri sa- hada iki hükümet donanmasının harb zamanında birlikte oynıyacaği rol şimdiden kârarlaştırılacaktır. Ha- va kuvvetlerine gelince, Fransız hâ- va kuvvetleri, İngilterenin müdafaa- sına iştirik edecektir. Ticaret eksperleri İngiltere ve Fransanın Yugoslavyadan ve yakın şarkta Alman ekonomik faaliyeti fazla olan yerlerden eşya ve levazım almak suretile bu memleketlere yar- dım edilmesi meselesini tedkik ede- ceklerâir.. 2 — Çekoslovakya hakkında Fran- sa ve İngiltere, Pragda, İngiltere Ber- linde teşebbüste bulunacaklardır. 3 —'Tali ademi müdahale komite- si, İspanyadan gönüllülerin çekilme- si için gelecek hafta bir toplantı yapacaktır. Bir kunduracı karısını öldürdü Vakaya sebep geçimsiz- liktir. Katil yakalandı Dün gece saat 21 de Beyoğlunda bir aile faciası olmuş, Asmalımescidde 0- turan kunduracı 21 yaşında Moiz ka- rısı Koronuyu bıçakla öldürmüştür. Vakaya sebep geçimsizliktir. “Genç karı koca son zamunlarda sik sık kav- ga ediyordu. Dün gece gene böyle bir kavga neticesinde Moiz bıçakla karı- sını kasığından yaralamıştır. Kadın aldığı yara heticesinde ölmüştür, Ka- | | | | | terdiği liyakat lJondradaki kararlar büyük akisler yaptı Çekoslovakya taarruza uğrarsa, Fransa yardımına koşarsa Ingiltere de işe karışacak | Paris 30 — Başvekil bu sabah Elize sarayına giderek Londra konuşmala- rı hakkında Reisicumhura izahat ver- miştir. Siyasi mahatil elde edilen neticeden memnundur. En mühim netice Çekos- lovakya hakkındadır. Çekoslovakya taarruza uğrar, Fransa yardınuna ko- şarsa İngiltere de Fransa ile birlikte | hareket edecektir. Çekoslovakya, hâ- | kanşır Fransiz kimiyeti ile telif edilmke şartile, AL | manlara müsaadalta bulunacaktır. Fransız mahafili diyor ki: «Fransız- İngiliz anlaşması kimseye karşı değil- | dir. Sulhü muhafaza içindir. Tama- men tedafüi mahiyettedir. Çekoslovakya hakkında verilen kararlar Londra 30 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinin salâhiyettar bir menba- dan öğrendiğine göre İngiliz ve Fran- iz nazırları Çekoslovakya meselesi hakkında aşağıdaki kararları ittihaz etmişlerdir tere ile Fransa Prag nezdimi müşterek bir teşebbüste bulunarak Südei içrede olduğu gibi federal sinde muhtariyet verilmesi #inl isteyeceklerdir 2 — İngiltere Almanyaya Çekoslovakyı ya karşı hasmane emeller beslemediğine dair geçende resmen verdiği teminatı hast tarlatacaktır. 3 — Almanya, Çekoslorakyaya karşı şiğeğ detli bir harekette bulunduğu takdirdeş giriştiği taahhüdlerden dolayı Pransa işö wn ihtilâfı çıkarsği hale edeceğini Berlis iğ İngiltere buna mü. ne bildirecektir. Çek mahfilleri memnun Prag 30 (A.A.) — Siyasi Çek mah filleri Londranın tebliğini memnunis yetle karşılamakta ve İngiltere ile Fransa arasındaki işbirliğinin Avrus? pada sulhün idamesi için mühim bir” eleman olduğu kanaatini izhar etmele tedirler. 3 Bu mahfiller, iki büyük demokrasir nin teşriki mesal etmesinin sulh içim” pek faydalı olacağını kaydetmektedirs ler. Memurların sicilleri üzerinden tekaüdü Hazırlanan nizamname meriyete girdi Ankara 30 (Akşam) Baş- bakanlığın omülkiye memurlarının sicilleri üzerinden tekaüdlüklerine na- sıl bakılacağı hakkında hazırladığı nziamnâme meriyete nizamname, teksüdlüğü otomatik bir halde çıkarmakta ve memurların vazifesinin devamı müddetince gös- lüğü üzerinde de müessir bir kuvvet haline getirilmektedir. Evvelce yazıldığı gibi her memur için gizli bir tezkiye varakası doldu- Tulacaktır. Amirlerin dolduracakları gizli tezkiye varakalarile müfettiş ra- porları, birer gizli dosya halinde mer- kezde müdürün ve taşrada valilerin muhafazası altında bulunacaktır. Vefat eden memurlarla altmış beş | | leri servisi şefi Halli İbrahim Ankara © yaşı ikmalden (dolayı tekaüde sev- kedilenlerin ve bir daha devlet hiz- metine girmiyecek şekilde hizmetten ayrılanların gizli tezkiye bu varakaları saklamıya selâhiyeti olanlar tarafından imha edilecektir. 'Tezkyie varakaları; memurun terfi veya başka bir yere tayinlerinde e- i sas olacaktır. Bütçe müzakeresi Mayısın onyedisinde başlıyacağı tahmin ediliyor Ankara 30 (Akşam) Kamutay bütçe encümeni, dün gene toplanmış ve yeni bütçe üzerindeki tedkiklere devam etmiştir. Bütçe encümeni; .Cumhurreisliği, kamutay, divanı mu- hasebat, devlet şürası, Hariciye Vekâ- Jeti, Maliye Vekâleti, Ziraat Vekâleti, İktisad Vekâleti, Maarif Vekâleti, Ad- liye ve Dahiliye Vekâletinin bütçeleri- ni tedkik etmiştir. Vekâlet bütçelerin- de bazı fasıllara ilâve ve bazı fasıllar- dan tenziller yapılmıştır. Kamutayın bütçe görüşmelerine mayısın 17 sinde bâşlıyacağı tahmin edilmektedir. Nevyork sergisine hazırlık Ankara 30 (Akşam) — Nevyorkta açılacak olan büyük sergiye iştirâk hazırlıklarına başlanmışlır. Bunun için yeni bütçede 500,000 lira tahsi- sat vardır. Sergide gösterilecek mal- larnmızı tanıtmak üzere yeni vapur- darmızdan biri tefrik edilecektir. Türk pavyonunu, Türk dekoratörleri tanzim edeceklerdir. Denizbank mürakipliği Ankara 1 (Telefonla) — Eski Edir- ne belediye reisi B, Ekrem, Deniz- dün girmiştir. Bu! ve mesaiyi, tekaüd- | varakaları | İzmir belediye reisinin güzel bir jesti 10,000 lira ikramiyeden feragat etti ; İzmir 30 (Akşam) — İzmir Şehit meclisinde Belediye resisi doktor Behçet Uzun yedi senedenberi İzmir * Belediye reisliğinde gösterdiği mus valfakıyet takdir edilerek kendisine: 10,000 lira ikramiye verilmesi karar” laştırıldı. Fakat Belediye reisi Meclis” azasına teşekkür ettikten sonra bü © paranın 2000 lirasının Kırşehir zel © bele #felâketzedelerine, 8000 liranın dâ yollarının tamirine hasredik © rica etti, Bu asil #aragat mec Wste sürekli alkışlarla karşılandı. Gümrükler Vekâletinde ; tayinler a Ankâra (Akşam) — Gümrükler Ve kâleti, Tedkik mtdürlüğt, hukuk iş tedkik müdürlüğü ikinci şube âmiri © Ferid Avni Edirne gümrük müdürlü- ğü vekâletlerine, Sirkeci gümrük mü dürü B. Neşet İstanbul gümrük baş* müdür muavinliğine tayin edilmişlere Kırkçeşme su SUYU İstifade edilebilecek bir hale getirilip getirilemiyeceği soruldu Ankara 30 (Telefonla) - dakı Kırkçeşme sularının Sıhhiye Ve- kâletinin enirile kesildiği malümdur. Haber öldığıma göre, Dahiliye Vekâ- leti bu suyun, membaında bazı tesisa yapılmak suretile, kabili istifade bir hale getirilmesinin mümkün olup ola” muyacağını İstanbul belediyesinden sormuştur. Belediyenin vereceği cevap ânlaşil- dıktan sonra İstanbul hamamlarına verilen Terkos sularının ücreti hak- kında bir karar verilecektir. Bilindiği gibi. İstabul hamamcılar cemiyeti Başvekâlele müracaa! ederek hamamlara verilmekte olan Terkos suyundan belediyece fazla ücret alın dığından şikâyet etmişti. Kızılayın senelik içtima! Ankara 30 (AA) Kınlay ce miyeti 1938 senesi içtimamı bugün © saat 10 da memleketin muhtelif mâ” “ hallerinden gelen murahhaslardan mürekkep bir heyet halinde akdetmiğr 1938 - 1939 bütçesini tasdik ve 1936 -” 1937 senesi hesabatını kabul ederek merkezi umumi heyetinin zimmetini bra eylemiştir. İ İstanbul ” B ESSEemn Z.>l. EE -- ---- K --.4 u4 . SEFIESBESYYE Pm. g<“Er»-o vu ” ny -2 an “e cn a Bono” —.d