2 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

2 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

MN ğ #den büyük iktisadi işlerden biri de beynelmilel demir ve çelik meselesi- ir. Çelik ve demir istihsali işleri İn- Billere ve Almanya müstesna olarak, Der tarafta fenadır. Geçen ayların İs- Mhsal mikları bunu isbat ediyor. Dünyanın en büyük çelik müstah- ei memleket Şimali Amerika Mütte- hükümetleridir. deyen martta 1/760,000 tan çelik i9- tihsal edilmiştir. Halbuki bir sene ev- 1 EYİ ay içinde 300,000 ton istih- Belçikanın çelik istihsali geçen se- beki aylarda çok parlak idi, Meselâ 356,000 ton istihsal edil Mişti, Halbuki bu sene kânunusani- pin şubatta 170,000 ton is- ilmiştir. Lüksemburg hfikümetinin çelik 1ş- hali geçen temmuzda 237,000 ton İle geçen kânunusanide 192,000 to- Nezle misiniz Nevyorkta yirmi ikinci tp kongresi , Kongreye bin yüz doktor iş- etti. Bostonun tanınmış profesör- n doktor bay Arli V. Buk, nezle mufassal bir rapor okudu. Bu rapora göre, herkes senede mu- ak iki kere nezle olurmuş, Mek- gelmiyen talebenin, işine devam Slemiyen amelenin, vazifesi başında Yulunmayan memurların yüzde ellisi yakalandıkları için evlerinden Şkamazlarmış. Doktorların iddialarına m da, nezle tedavisi mümkün yan bir hastalıkmış. me çör bay Arüi V. Buk raporunda Içmiş amma sarhoş değilmiş 1. İngiltere zabıtası ile hiç şaka olmaz; amma İngiltere halkı da zabıta ile şa- etmez, Geçen hafla Liverpul ceza mahkemesinde dikkate şayan bir dava görüldü. Bir akşam, Liverpul, tecimerlerinden bay Jan Doyleyi zabıta memurları iyorlar ve diyorlar ki; ”— Sarhoşsunuz, otomobil (kullanacak halde değilsiniz, merkeze bu- Yarunuz | Zabıtanın davetine icabet çerektir. Bay Doyle merkeze gidiyor ve merkez Memuruna: 7 Beni haksız yere yolumdan alakoydular, ben sarhoş değilim! diyor, & İngilterede bir insanın sarhoş olup olmadığını anlamak için basit usul Vardır, İngilizler için bir adamın ağzı alkol kokması sarhoş olduğuna delâ- etmez. Merkez memuru ile hükümet doktöru bay Doyleye: > Bir ayağınızı kaldırınız, tek ayak üstü durarak (belinizi öne doğru kün, , kolunuzu uzatınız, kımıldamadan beş dakika durunuz! diyor, Bay Doyle tarif edilen şekilde duruyor. Bundan sonra bay Doylenin ba- Ba dolu bir bardak su koyuyorlar: Hallkazırda bülün dünyayı işgal e e e lik meselesi i Fransadaki çelik istihsall geçen teşrinievvelde 705,000 ton İken geçen ay 623 bin tona düşmüştür, İstihsalin azalması cihan piyasasın- daki talebin azlığından ileri geliyor. Talebin azlığı ise Amerikanın geçen sene hadden fazla ihracat yapmış ol- masından ve piyasanın yüklü bulun- masından ileri gelmektedir. Evvelce Amerika senede bir milyon ton çelik ihraç ederken geçen sene Üç milyon ton ihraç etmiştir. Ayni zar manda İngiltere de çelik ihracatını bir milyon yedi yüz elli binden iki mil- yon tona çıkarmıştır. Amerika çeliği- nin ucuz olması, Avrupa çeliklerini müteessir etmiştir. Dünya çelik mese- lesinin halli için Avrupa ve Amerikan çelik müstahsillerinin ihracat işlerin. de uzlaşmalarından başka çare yok- tur, Avrupalı müstahsiller kendi ara- larında şimdiden uyuşmuş bulunu- yorlar. ? İlâç almayın! — Binlerce nezlelide tecrübe ettim. Gargaranın, damlanın, merhemin, bu- Zu'nun nezleye hiç bir tesiri yoktur, Çok defa bu yolda tedavilerin aksi tesirini gördüm, nezle eksilip bafifli- yecek yerde şiddetlendi. Nezlenin bir tek tedavisi vardır. Bu tedavi de iki bin sene evvel Hipokratın tavsiye etiiği tedavidir: Nezle olunca yatağa girmeli, vücudü sıcak tutmalı, on paralık ilâç almamalı, Profesör Bukun, Harvard üniversite- sinde tedavi ettiği 1676 nezleli hasta, bu suretle tedavi görerek kırk sekiz saatte nezleden kurtulmuştur. — Yirmi adım yürüyünüz! diyorlar. tap Bay Doyle suyu dökmeden, bardağı devirmeden yirmi adım yürüyor. Dok- Tâporunu yazıyor: — Bay Doyle belki bir iki viski içmiştir amma, sarhoş değildir! Ni Bu rapor üzerine bay Doyle, fuzuli yere tevkif edildiği için, kendisini çeviren iki memur aleyhine dava açıyor. bay Doyleye hak veriyorlar ve iki zabıta memurunu 90 İngiliz ediyorlar, irat para cezasına mahküm Kadın saçından balık ağı bare akuaryomunun meşhur bagi mütehassıslarından bay Vinali, Mlerde Şap denizinde balık avına Kkacak, | Vinall, Londra akuaryomunda- Nadide balık çeşidlerini çoğaltmak yiksadle bu. seyahatin. güçlüğüne Dalı wor; Şap denizinde öyle çeşid tu “ar vardır ki, bugüne kadar tr 'P hiç bir akuaryoma konama- ir, n- balıklar 15 milimetre boyunda- ae İakat yenkleri fevkalâde parlak- Wa zümrüd, yakut, zeberced gi- ü Hıldarlar. Bay Vinal bu manzaraya Bu küçük, güzel renkli balıkların bugüne Kadar tutulamamalarının sebebi açıkyöz oluşlarındandır. Par- lak renkli bu balıklar, hiç bir ağa, ns kadar ince olursa olsun, sokulmamak- tadır. Bay Vinali sırf bu açıkgöz balıkları yakalıyabilmek için, kadın saçlarından ağlar ördürmüştür. Bakkçılık milte- hassısı, saçtan örillen bu ağları bakk- ların göremolyeceğine kanidir... Tub- mağa muvaffak olursa, Şap denizi ba- Kklarını suyu ısıdılmış ve elekirikle aydınlanmış hususi akuaryomlarda SM olmadığını söylüyor. teşhir edecektir. Fransada milli müdafaa sandığı idare meclisi ikinci reisliği gis 1 (A.A) — Âyân meclisi mar i mazbata muharriri B. muhtariyeti haiz milli aa sandığı idare meclisinin sâ- celsesinde mezkür sandığın #- relsliğine intihab edilmiştir. * Obey lerde, bang Kine K —— yapsada yeni mali projeler inanin > (A.A) — B. Marşando, ke- Kang; Pazartesi günkü içtimanda Muş Servisleri tarafından hazırlan» ti; Olân mali projeleri tevdi edecek- Adapazarında ilkokulların yıl sonu müsamereleri başladı! Adapazarında ilkokulların yıl sonu müsamereleri başladı. Adapazarında yedi ilkokul vardır. Her yıl olduğu gi- bi bu yıl da okullar sırasile talebe mü- samerelerine başlamışlardır. İlk müsa-| mereyi bu hafta iki gece olmak üzere Sabihahanım okulu vermiştir. Bun- dan sonra sırasile okullar her hafta cumartesi ve pazar günü akşamları Halkevi salonunda müsamerelerini vermeğe devam edeceklerdir. İlkokul- Jarda okuyan bu yavruların yaptıkla, rı müsamereler talebe velileri ve halk tarafından derin bir sempati ile kar- şılanmakta ve takip edilmektedir, ai Derme ge) oÂile geçimsizliklerinin sebepleri hakkında bay ne diyor, bayan ne diyor? En ehemmiyetsiz bildiğimiz şeyler, akla gelmiyen hareketler, insanın hayatında bazan çok büyük rol oynar, Evlilik hayatında bunların geçimsizli- ğe sebebiyet verdikleri görülür. Hattâ bu yüzden senelerdenberi beraber ya» sadıkları halde, ayrılanlar olmuştur. Halbuki hüsnüniyet, anlayış ve bil- hassa karakter sahibi olan kimseler bu gibi fenalıkların önünü alabilirler, Yeni ve eski erli birçok zevatla aile geçimsizliği mevzuu etrafında görüş- tüm, Aile saadetini ihlâl edecek sebep- leri tesbit ettim. Bay diyor ki: 1 — Eskiden, yani evlendiğimizin ilk senelerinde, karım yiyeceğim meyva - ların kabuklarını kendi elile soyardı. Şimdi yalnız kendi yiyecekleri onu alâ- kadar ediyor. Şi 2 — Saçları dağınık, burnu parlar bir halde karşıma çıkar, 3 — Mütemadiyen ve uzun uzadı- ya rahatsız olduğundan bahseder, 4 — Sokağa çıkacağı için çok zaman bana sahanda yumurta yedirir, Çün- kü bu yemeği hazırlamak kolaydır. 5 — Her akşam sinemaya gidelim di- ye kafamın elini yer, fakat ben ona kırk yılda bir, gel futbol maçına gi- delim desem, mırıldanır, 7 —En acele ettiğim bir sırada, mâ- nasız yere, telefonu işgal eder, İhtar et- İKTİSADİ MESELELER İhracat işleri kakkında yeni bir kararname Geçen hafta içinde İktisad vekâleti tarafından çıkarılan ihricat işlerine müteallik yeni bir kararname piyasa- da büyük bir ehemmiyetle karşılan- mıştır, Bu kararnameye göre, Filistin, Suriye, Amerika gibi kliring haricin- de kalan ve serbes dövizle alışveriş olan memleketlerden şu maddeler ta- kas suretile gelecektir: Pamtk ipliği, bakır, kalay, ham deri, çuval, Jüt ip- liği, jüt mensucatı, kauçuk, kobra (D9- ricilikte kullanılan bir madde)... Buraya yazdığımız maddelerin bir kısmını koloni eşyası teşkil etmektedir, Ekserisi kolonilerden ithal ediliyordu. Şimdj bu maddeleri satın almak için, tiftik, halı, incir vermek mecbu- riyetindeyiz. Yani takas suretile ala- cağız. Şimdiye kadar pamuk. ipliği Amerikadan serbes döviz suretile daha kolay şerait altında ithal ediliyordu. Bakır, kalay, ham deri de bu şeraite tâbi idi, Bundan sonra bu malları a- mnak için, yün, tiftik, halı satmak 14- gımdır. Takas suretile ithalât pahalı- ya mal olduğu için, pamuk tpliği, ba- kır, kalay, ham deri, kauçuk ta bize daha pahalıya mal olacaktır. Fakat buna mukabil yün, tiftik, incir, halı gibi maddelerimizin takas usullerile ihracını arttırmak kabil olacaktır. Ortada iki hâdise var, Biri yukarıda ismi geçen ihraç maddelerimizi sat- mak için bulunan bir çare, diğer hi dine de, bazı mallar üzerinde pahalılık olmasıdır. Eğer son kararname muci- bince, bazı ihraç maddelerimizin ta- bu gelir, ithal edilen bazı maddelerin pahalılığını unutturacak kadar çok 0- Jursa, kararnamenin İyi tesir yapacağı» na şüphe yoktur. — H.A. —— — ——-— —————— Edirnede Kırkpınar güreşleri Edirns (Akşam) »— Her yıl Edip nenin Sarayiçinde yüzlerce pehliva» nın iştirakile yapılmakta olan (Kırk- pınar) güreşleri bu yil da 6 mayısta başlıyarak 5 gün devam edecektir. Bu bayrama iştirak için İstanbuldan big tenezzüh treni tahrik ettirilecektir. Çocuk Esirgeme Kurumunu fayda landıracak olan bu panayır dolayısile hazırlıklara gimdiden başlanmıştı, Bir muharririmiz evli birçok çiftlerle görüşe- rek aile geçimsizlikle- rinin sebeplerini sor- muştur. Bu hususta iki tarafın gösterdikleri se- bepleri bu yazıda oku- yacaksınız. sem, zararlı gene ben çıkarım, 8 — Yorgun bir halde eve geldiğim günler, oturur bana komşuyu çekişti- Tir, dedikodularına iştirak etmemi is- ter. 9 — Pipomun kokusundan nefret eder, 10 — Kendisini öptüğüm zaman, yü- züm, gözüm boya içerisinde kalır, * ” Fakat, tek çan dinleyen, tek ses du- yar derler, bu meşhur bir darbı mesel. dir. Bayan diyor ki: 1 — Bazan gece yarısından sonra yâ“ takla doğrulur, benim rahatsız olaca» ımı düştinmiyerek, Tambayı yakar bir sigara tellendirerek kitap okur. 2 — Salonu süsliyen nefis halıların, sigrralarının külüne mahsus olmadığı» nı düşünmeye dahi lüzum görmez, 3 — Hiç bir senel devriyemi ve bay- ramlarımı tebrik etmeyi ihmal etmiye- rek evimize gelen kuzenim Celâlden nefret eder, 4 — Eskiden, eve gelirken bana çi. çek getirirdi. Şimdi kendine bir püra almayı tercih ediyor. 5 —bBir tarafa çıkmıyacağımız, kimsenin gelmiyeceğini bahane ederek bazı pazarları bir karış sakalla evde dolaşır. 6 — Pantalon askısı kullanır. Ben de buna son derece sinirlenirim, 7 — Beni, okşaması için yanına 80 kulunca, benden bir şey mi istiyorsun, sevgilim?,. der. 8 — Küçüktenberi yanımdan ayın madığım ihtiyar kedim Pomponu bir gün olsun okşamamıştır. 9 — Bütün aile resimlerimi imha ef- memi ister. 10 — Tino Rossinin yeni bir plâğıns çalırsam lütfen tebessüm eder, Fakat radyoda söylenen bir gün evvelki ha» va raporunu sonuna kadar dinlememi ister, Bu yazdıklarımı okuduktan sonra, gerek, bay, gerekse bayanın şikâyetler rinde unutulmuş bir madde daha büs Tursanız, ilâve edebilirsiniz. Her halde bundan on sene sonra yapmayı tasay- vur ettiğim, ayni mevzu Üzerinde Ikinci bir ankette, bu defakine naza- ran büyük bir değişiklik görebileceği» niz kanaatindeyim. Kartal'ın imarı için bir plân yaptırılacak Kasabaya su getirtiliyor - Plâjda tesisat yapılacak - Tenvirat işi halledildi Kartal, (Husus! muhabirimizden) — Kartal kaymakamı ve belediye reisi B. Bahir Özlarak, kazanın ihtiyaçlarile pek yakından alâkadar oluyor, B. Ba- hir, belediye işlerini ele aldiktan son- ra, belediyeciliğe çok büyük ehemmi- yet vermiş, bilhassa halkın gıdasına tar allük eden maddelerin temizjiğine, ü- cuzluğuna, hile karıştırılmaksizın sa- tılmasına dikkat etmeğe başlamıştır. Sıkı teftişler yapılmaktadır. Diğer taraftan Kartal belediyesi, kasabanın imarı için geniş bir çalışma programile işe girişmiştir. Bu maksad- Ja bir plân tenzimine ihtiyaç görül müştür. Zaten belediye kanunu da bir tasının yapılması lâzımdır, Kartal be- Jediyesi, daimi encümen kararile Kar- tal haritasının tanzimini ihale etmiş- tir, Haritanın tanzimine yakında baş- Janacaktır, Harita bittikten sonra Kar- tal imar plânı tanzim edilecektir. Kar- tal imar plânının hangi mütebassısa havale edileceği henüz belli değildir. Belki de İstanbul plânını yapan B, Prost ile Kartal belediyesi de bir mu- kavele yapacaktır. Bu hususta Dahi- ye vekâletinden gelecek emre göre hareket edilecektir. İmar plânile Kartalın İstanbul için güzel bir sayfiye yeri olması temin edilecektir. Kartal sahilinde çok gü- el bir kumsal olduğu halde şimdiye kadar burası ihmal edilmiştir. Kartal belediyesi, burada tesisat yaptıracak. tar. Bu sene hemen inşaata başlana- caktır. Kartalda birkaç sene evvel rıh- tam yapılmıştı. Belediye, buraya ağaç- Mar dikmiş ve muhtelif cinsten çiçekler. le burasını güzel bir bahçe haline ge- tirmiştir, Kartalın vapur iskelesinin önü gay- ri muntazam bir takım dükkünlarla kapanmıştı, buradaki dükkünler iş timlâk edilerek burası güzel bir mey- Kartal kasabasının Maltepe istikame» tinde bulunan Aydos dağında çok gür zel bir memba suyu vardır, Vesaitsizlikten dolayı bu sudan iş- tifade edilemiyordu. Son zamanlarda yapılan araştırmalar neticesinde Ay- dos dağında şimdiye kadar bilinen memba sularından daha başka tatlı memba suları bulunmuştur, Bütün bu sular, borularla bir depoda toplattırıl- dan istikraz yapılacaktır. Kaymakam ve belediye reisi B, Ba» hir, Kartalda umumi tenviratın da noksan olduğunu göz önüne alarak yeniden otuz elektrik lâmbası tesisi için elektrik şirketile bir anlaşma yap- mıştır, Lâmbaların konmasına başlan» mıştır. Nisan içlima devresine başlayan Kartal belediye meclisi, 938 senesi va ridat ve masraf bütçelerini, belediye- ler bankasından yapılacak istikraz iş- lerini plâj ve iskele meydanında yapı» lacak istimlâk işini görüşmüştür, Geçenlerde bir gazete Kartalda bir et buhranından bahsediyordu. Kartal belediyesi, halkın ihtiyacını gözönüne alarak icap eden tedbirleri almıştır, Bütün kasap dükkânlarındar” her cing ve neviden mebzul surette et vardır, Et, yalnız kasaba halkı tarafından de- gi, adalardan ve diğer civar mahal lerden gelenler tarafından da -eskisi gibi- satın alınmaktadır. Nafiz Eralp Avrupaya tahsile gönderile- cek hâkimler İzmir (Akşam) — İzmir ticarei mahkemesi Azasından B. Feyzi Uslu. nun Adliye Vekfleti tarafından tah- siline devam etmek üzere, Brüksele gönderilmesi muvafik görülmüştür. Vekâleten emri de gelmiştir. Vek. let, daha 17 adiiyecimizi Avrupanın | f f