22 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

22 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

22 Mayıs 1938 Yeni trambüslerden biri ” İzmir (Akşam) — İzmir belediyesi- nin Almanyaya sipariş ettiği on tram- büsten ikisi haziran ayında İzmire gelecektir, Diğerlerinin de mukavele iucibince ağustos İptidalarında tes- Mm edileceği anlaşılmıştır. Belediye, Kordonda işlettiği otobüslerden sene- de 290,000 Iira hasılat temin etmekte- dir. On otobüs ve bir trambüsten elde edilen bu hasılat, yeni trambüsler geldikten ve seferlere başladıktan son- Ta iki misli artacaktır. Belediye, oto- büs hasılatile büyük şehir garajını in- şa ettirmekle beraber bir taraftan ye- ni otobüsler sipariş edecek ve zaman- Ya şehirdeki otobüs servisini tamamen belediyeleştirecektir. Almanyadan İz- mir belediye relsliğine bildirildiğine göre belediyenin sipariş ettiği çift ka- pılı, konforlu ve mazotla işliyen tram- büsler çok beğenilmiş, hattâ ayni tip- ten belediyesi mühim sipariş- ler vermiştir. İzmir elektrik ve tramvay çirketi- nin İnönü caddesinde işliyen tram- vaylarile birlikte sahibi otobüsler de işlemektedir, Şirketin, belediyeye yap- tığı teklif üzerine sahibl! otobüslerin İnönü caddesinde işletilmemesi için tedkikler yapılmaktadır. Buna muka- bil şirket, Konaktan Güzelyalıya ka- dar uzanan sltı kilometre uzunluğun- daki caddeyi 200 bin lira sarfile parke döşemek, bu cadde Üzerindeki elektrik tenviratından para almamak gibi menfastler göstermiştir. Henüz kati karar alınmamıştır. Adananın çok verimli bir kazası Kadirli'de son zamanlarda büyük inkişaf var Adana (Hususi muhâbirimizden) — Ceyhandan sonra Adananın en verim- M, en şirin kasabası Kadirlidir. Bu Güzel küçük, fakat şirin kasaba, coğ- rafi vaziyeti itibarile şimdiye kadar kendisini tanıtamamış, değerlerini anlatamamıştır. Halbuki Kadirli çok Yerimli bir istihsal bölgesidir. Kadirli- de mühim miktarda çeltik istihsalâtı ve hububat zerriyatı vardır. Kağdirli- nin çeltik mahsulü 2,500,000 kiloyu mütecavizdir. Bu miktar her yıl biraz daha artmaktadır. Şu birkaç yıl içinde Kadirlide bilhas- sa belediyecilik hareketi istihsal du- Tümundaki ehemmiyete müvazi bir halde ilerilemektedir. Kadirli belediyesi dahili yolları ta- mamen düzeltmiş, güzel bir belediye binası, küçük bir park ve bir abide yaptırmış ve bir cümhuriyet meyda- ni tesis etmiştir. Bir de küçük fakat modern tipte sebze hâli inşa ettirmek Üzeredir. Kasabada elektrik tesisatı kurul- masına da teşebbüs edilecektir. Ka- dirlide içtima! hayat kasabanın kü- çük bünyesi kadar mütevâzidir. Bu- nun için aile toplantılarına herşeyden fazla yer verilmektedir. Kültür yaziyetine gelince Kasabanın iki ilkokulu maarif kad- Tosunu teşkil ediyor. Bu ise ihtiyaca Asi& tekabül etmemektedir. Bunun İçin vilâyet maarif müdürlüğü tara- fından vekâlet nezdinde teşebbüsler Yapılmıştır. Önümüzdeki yıl kasaba- da daha iki okul açılması taleb edil mektedir. Kadirlinin birçok köylerin- deki yarım devreli ilkokulların da tam devreli olması şiddetli bir ihtiyac ha- Tindedir. Küdirlide nafıa faaliyeti de son yıl- larda artmıştır. Bilhassa yeni kayma- kam bay Baran bu iş üzerinde ehem- Miyetle çalışmaktadır. Kozan, Cey- han, Saimbeyli ile münakalâtı temin €decek yolların inşası tamamlanmak Ir. Felâketzedelere yardım Gölcük (Akşam) Gölcük fabri- umum müdürlüğü emrindeki subay, memur ve işçileri, o Kirşehir- $on zelzelelerden zarara uğrıyan kardeşlerine 460 liralık yardımda bu- uşlardır, Kuşadasında - . imar hareketi Kuşadası (Ak- şam) — Kuşada- sı, İzmirin engü- zel manzara- lara malik zen- gin bir kazasıdır. Bu kaza dahilin- deki muhtelif âsa- rı atika, onun ta- rihi kıymetini de yükseltmektedir. Kuşadası ve Sel- İ çuktaki eserlerle bilhassa Efesdeki harabeleri ZİYA (Kuşağa belediye ret Için her sene reisi B. Mitat Baysal pek çok ziyaretçi gelmektedir. Kuşadasında çalışkan bir belediye relsi vardır. B. Mitat Baysal), bilhas- İ sa son zamanda kasabanın temizliği ve muhtelif ihtiyaçları için iyi çalış maktadır. Kuşâdasının elektrikle ten- viri, kasabaya içme suyu getirilmesi için müteahhidlerle anlaşmalar yapıl- mıştır, Parklar imar edilmiş, plâjda bir gazino inşası için işe başlanmıştır, Hususi idareye ald 16 dükkân beledi- yece satın alınmış bu dükkânların sebze ve et atışlı ü tahsisi karar- laştırılmışlır, Yakında Kuşadası par- kına Atatürk büstü dikilecektir. Hal- kın su ihtiyacı için bir arteziyen ku- yusu açtırılmak üzeredir. Kuşadası- nın çalışkan belediye relsini takdir ederiz. Kastamonuda yeni inşaat Kastamonu (Akşam) Yeni Hal- kevinin sıva, elektrik, kalorifer işleri süratle yapılmaktadır. Orta mektep inşaatı bir hayli ilerlemiş vaziyettedir. Stadyomun genişlemesi için alınacak yerlerin istimlâkine başlanmış ve faa- liyete geçilmiştir. Hastane bitirilmiş addolunabilir. Halkevi ve orta okul önüne yapılan rıbtım da yarıyı geçmiş vaziyettedir. Bigada kavun karpuz satış kooperatifi Biga (Akşam) — Bigada kavun ve karpuz satışı kooperatifi açılmak Üüze- redir, İktisad Vekâletinin mütehassis- ları iktisad müşaviri ie birlikte Biga- ya hareket etmişlerdir. Kooperatif mahsul mevsiminden evvel kurulacak ve aza sayısı 1000 i bulan Uzunköprü satış kooperatifi ile birlikte hareket edecektir. AKŞAM Bandırmada merinos yetiştirme faaliyeti Amerikada keresteci güzeli Kraliçe yapılan şenliğe kutu tah- talarından yapılmış eteklikle geldi Amerikanın Oregon şehri civarında bir çok kereste fabrikaları vardır. Bu fabrikalar şehre yakın olan büyük or- manlardan gelen tomrukları işliyerek kereste, kutu ve sandık gibi şeyler imal ederler. Geçenlerde Oregon Kerestecileri bir genlik tertib etmişler ve bu şenlik için bir kraliçe intihabına karar vermiş- ler. Oregon kızları esasen güzel ve uzun boylu oldukları için «Keresteci güzelle olmak için lâzımgelen evsafı Bandırma havalisinde Merinos ko- yanları yetiştirmek Üzere 14 istasyon vardır, Bandırma Merinos şefliği to- humlama sayesinde 80 adet Merinos koçu ile Bandırma, Gönen, Manyas ve Susurlukda 60 bin koyun tohum- lamış ve çok iyi neticeler elde etmiş- tir. Bandırma Merinos teşkilâtı Vekâ- letten aldığı emir üzerine 700 Meri- nos yetiştirici arasında muhtelif mü- sabakalar tertib ederek 70 yetiştirici- ye muhtelif mükâfatlar tevzi eyle- miştir, İyi sürü yetiştirenlerden birincile- re 75, ikincilere 40, üçüncülere 20 1- ra, besili kuzu yetiştirenlerden birin- ellere 30, ikincilere 25, üçüncülere 20 ve dördüncülere de 10 lira veril- miştir, Halkın Merinos kuzularına rağbe- tini arttırmak üzere sürü sahipleri tarafından Halkevi salonunda Meri- nos kuzularından yapılan yemeklerle bir ziyafet verilmiş ve bunu mütea- kip halka teşhir edilmek üzere kesi- len 25 Merinos kuzusu da sürü sa- hipleri tarafından Çocuk Esirgeme | kurumuna hediye edilmişti: Bu işle meşgul değerli baytar şefi Merinos koyunları hakkında etraflı bir konferans vermiş, Merinosun men'şel, İktisadi meseleler Üzerinde- ki ehemmiyeti ve Merinos yünlerin- den yapılan kumaşların nefaseti hak- kında malümat vermiştir. Sürü sahiplerini teşvik ve himaye maksadile tertib edilen bu müsaba- kalardan önümüzdeki yılda daha iyi neticeler alınacak, (700) yetiştirici muhakkak bir misli artacaktır , Bandırma içme suyunun şehir dahili tesisatına başlandı Bandırma (Akşam) — Şehir dahi- li içme suyu tesisatı için Almanyaya ısmarlanan borular gelmiştir İ Tesisatı üzerine alan şirket derhal faaliyete geçerek Bandırma tren İs- tasyonuna kadar gelen içme suyunun şehir dahilindeki tesisatına başlamış- tar. Hâkim bir tepede inşa edilmekte olan su deposunun ve şehir tesisatının tayin edilen zamanda ikmaline çalı şılmaktadır. Fıstık aşısı Karaman (Akşam) Karaman halz bir kraliçe bulmakta güçlük çek- memişlerdir. Toplanan keresteciler heyeti Mis irene Randolfu bir gün için kerestecilere kraliçe olarak inti- hab etmiştir. 'Bu ig bittikten sonra iş tetevvüc el- bisesinin intihabına kalmıştır. Keres- teciler uzun uzadıya düşündükten sonra buna bir türlü karar vereme- mişler ve nihayet meseler'n hallini doğrudan doğruya kraliçeye bırakmış- lardır, Bunun üzerine Mis Randolf kendisine tevdi olunan bu işi kereste cilerin şiddetli alkışlarına ve takdirle. rine mazhar olacak bir surette halle muvaffak olmuştur. Keresteciler gü- zelil çiplak vücudüne kısa bir mayo geçirmiş, üzerine kutu tahtalarından mamul bir «eteklik» ve bir de «göğüs- lük» giymiş ve öylece keresteciler şen- liğinde arzı endam etmiştir. Majeste kraliçe saray mensupları- nın ortasında toplantı yerini bu kıya- fette teşrif edince Mis Randolfun te- tevvüe elbisesini zemin ve zamana Uy- gun bir estetik zihniyetle halle mu- vaffak olduğunu gören keresteciler kraliçelerini bir alkış tufanına boğ- muşlardır. Kraliçe de belini ve göğsü- nü kuşatan'tahta parçalarını yürür- ken takırdatarak bu alkışlar arasında gidip tahtına oturmuştur. Keresteciler güzeline mahsus olan bu «elbisenin» nasıl dikilmiş olduğu resimde görülüyor. Mis Randolf onu yarım saatte «dikerek» hazırlamıştı. Yalnız vücudüne kıymık betmasın diye tahta parçalarını evvelâ güzelce rendeletmişti. Kereste kraliçesinin bu hoş kostümünü gören mütehassıslar onun bu yaz plajlarda moda olmasın- dan ve Parisli bir moda kralının kutu tahtalarından mamul ve iki parçadan mürekkeb olan bu elbiseyi mayo ola- rak lanse etmesinden korkuyorlarmış. Fakat bir rivayete nazaran böyle bir endişeye mahal olmasa gerektir, Çün- Mısırlının boyu üç metreye yaklaştı Doktorlar dört. bulacağını ediyorlar Mısırda Meh- med namında bir gencin mütemâ- diyen boyu Uza- dığı geçenler. de yazmıştık. He- nüz 19 yaşında makta Obulundu- ve Ermenak kazalarında mevcud me- nengiç ağaçlarına Gazlanteb fıstığı aşısı yapılmak için Ziraat Vekâletin- ce mectanen 2,000 kalem yaprak Ye göz aşısı göndermeğe karar ver- miştir. Faydalı yağmurlar Karaman (Akşam) — Bu hafta Karaman ve Ulukışla mıntakalarına bol yağmur yağmıştır. Bu muıntaka- ların yağmura ihtiyacı kalmamıştır. Ekinlerin vaziyeti iyidir. Çifçiler memnundur, ğu cihetle, yakın- da üç metreyi ge- çecektir. Mehmed, 13 ya- şında iken bir in- şaat iskelesinden düşmüş ve o zâ- mandan itibaren boyu (o uzamağa başlamıştar. Dok- torlar, bu uzama devam ettiği takdirde Seyid Mölhme- din yakında dört metreyi bulacağını temin ediyorlar, Fakat tuhaf şudur ki Mısırlının boyu, muntazam bir şe- seçildi hife 11 Keresteciler güzeli Mis Randolf N kü her ne kadar bir taraftan yüzme bilmiyenlerin bu tahtadan mayo sa- yesinde batmadan yüzebilecekleri vas rid görünüyorsa da diğer taraftan ili şik olmıyan kutu tahtalarının suyun içinde satha çıkarak vücudün muay- yen kısımlarını örtmek vazifesini ih- mel edeceğinden dolayı mayo gibi kula lanılamıyacağı ileriye sürülmektedir. metreyi tahmin kilde büyümekte, ve vücüdünün öza- sında biç bir nisbetsizlik hasıl olma- maktadır,