23 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika z İ yiz kabinesi, tehlikenin : azaldığına hükmetti Bugün Hitlerin riyasetinde Bergeştaden şatosunda bir Londra 23 — Pazar olmasına rağ- | men dün sabah Londraya dönen baş- | B. , Hariciye Nazırı Halifaks ve Con Saymaon ile gö- rüştükten sonra kabinenin fevkalâde Içtimama riyaset etmiştir. İngiliz ke- | binesi, Çekoslovakyada belediye inti- habatının dün sükünet içinde cereyan ettiğine bakarak vaziyetteki gerginli- in hafiflediğine ve son hâdiselerir sülhen halli kabil olabileceğine hük- | melmiştir. İngiltere hükümeti, Südet | meselesinin halli için B. Henlayn ile B. Hoca trasındaki cereyan edecek meseleleri ve iki memleket münaseba- | fanın tanzimi için aralarındaki pakt mucibince Çekoslovakya ile Almanya arasında cereyan edebilecek müzake- relere tavassuta hazırdır. da lord Halifaksın beyanatta bulun- maları muhtemeldir. Paris 23 — Berlindeki İngiliz se #iri, Alman Hariciye Nazırı B, Ribben- tropu ziyaret ederek Çekoslovakya meselesi hakkında görüşmüştür. İngi- içtima olacak Miz sefiri, Çekoslovakyaya karşi her- hangi bir hücuma İngilterenin mua- nz bulunduğunu tekrar etmiştir. Ribbentrop, bu mülâkattan sonra B. Hitleri ziyaret için Bergeştaden şato- suna gitmiştir. Bugün Bergeştaden şatosunda B. Hitlerin riyasetinde bir içtima olacak, bu içtimada B. Ribbentrop, general Kaytel, general Fon Bravtiş ve sair Aiman askeri ve siyasi ricali buluna- caktır. B. Henlaynin de bu içtimada bulunacağı söyleniyor. Çek hududunda dört Alman fırkası var 4 Paris 23 — İyi bir membadan öğre- nildiğine göre Çekoslovak hududunda dört Alman fırkası bulunmaktadır. Leh hududundan Çek askerleri çekildi Paris 23 — Pragdan bildirildiğine göre Çek askerleri Leh hududundan çekilmişlerdir. Leh hükümeti, Prag hükümetinden Leh hududunda asker tahşid edilmesinin sebeblerini sor- muştu. Çek - Macar hududu da açıl- mıştır. Harp çıka müdahale rsa İtalya etmiyecek Sovyet Rusya bu hususta ketum davranıyor, Fransa icabında Çeklere yardım edeceğini tekrarlıyor Tondra 23 — Deyli Telgraf gazete- | sine göre Almanya, İngiliz ile Fransız sefirlerinin teşebbüslerine verdiği ce- vabda, Alman askerlerinin hareketi, | normal olduğunu söylemiş, Almanya- | nın Prag hükümetine karşı vaziyeti | Çek ekalliyetlerine verilecek olan sta- tüye bağlı olduğunu ilâve etmiştir. Fransız Hariciye Nazirı B. Bonne ah- Yal ve vaziyet icab ettirirse Fransanın, Çeklerin imdadına koşacağını tebliğ etmiştir. Romada ise harb çıkarsa İtalyanın karışmıyacağı temin edilmektedir, Moskovada ise Sovyet Rusyanın muhtemel bir ihtilâfa karışıp karışmı- yacağı hakkında çök ketum davranıl- maktadır. Çekoslovakyada seferberlik haberi doğru değil Prag 22 — Çekoslovakya & Jansı bildiriyor: <MİWM müdafaa ka- nunu mucibince, Mili Müdafaa Ne- arı, hükümetin muvafakati ile, mil- 1 müdafaaca, bir sınıf ihtiyat İle spesyalistlerle takviye edilmiş yardımı- cı ihtiyatı, fevkalâde talimler için si- ilâh altına çağırmıştır. Bu tedbirin sebebi, diğer devletlerde olduğu gibi ihtiyatları yeni silâhları kullanmıya alıştırmaktır. Japon ileri hareketi durduruldu Suçeu müdafileri geri çekilmeğe muvaffak oldu Şanghay 23 — Japonlar, Suçeu şehrini müdafaa eden Çin askerleri- nin geri çekilmeğe ve Çin kuvvei küliyesile birleşmeğe muvaffak ol duklarını itiraf ediyorlar. Çinliler adeden faik bulunmakta ve Japon cephesinin zayıf noktalarını birpa- Jamaktadır. Çin menabiine göre Longan şi- mendifer hattı boyunca Japon ileri hareketi sureti katiyede durdurul- muştur, Anadolu kulübü Memleketimizin eski ve şerefli klüplerinden olan Anadolu dün ku- ruluşunun 30 uncu yıldönümünü kut | Jadı. Kutlama merasimi klübün Şem- | sipaşadaki sahasında kalabalık bir se- yirei önünde yapılmıştır. Geçit Tes- mi ve bayrak merasiminden sonra güreş ve futbol müsabakaları yapıl ve bundan sonra davetliler klüp da hazırlanan büfede ikram ve gece de klüp binasında bir verilmiştir. Memleketimizin en klüplerinden biri olan Anado- Gek - Alman hududunda bir hâdise Alman ajansına göre Çek askerleri bir köprüyü havaya uçurmak istemişler Paris 23 — Alman Doyçe Nahrih- martesi günü saat 12 ile 14 arasında Mitelbah mınlakasında Çek - Alman hududu üzerinde Çek askerleri, Al- man, toprağı dahilinde ahşab bir köprüye yarımşar Kilolük patlayıcı maddeler koymak suretile havaya uçurmağa teşebbüs elmişler, fakat iki Alman hudud muhafızının gö- rünmesi üzerine maksadlarma - mu- yaffak olanıyıarak kaçmışlardır. Berlin 23 Cumartesi günü Çek askerleri Alman toprağı dahi- Mnde bir köprüyü havaya uçurmak istemişlerdir. Prag hükümeti, Alman sefirinin protestosu üzerine hudu- dun geçilmesinden dolayı özür dile- miş, fakat köprünün havaya uçurul- mak istendiğini reddetmiştir. Dahiliye Vekili Ankaraya gitti Evvelki gün Ankaradan şehrimize gelen Dahiliye Vekli B. Şükrü Kaya | tasyonda Kor Kumandanı, Vali, Be- i ya Harbiye ve Bahriye Nazırı general General Mariç bugün İzmirde Misafirimiz dün A Afyonda fevkalâde tezahüratla karşılandı Afyon 22 (AA) — (A.A) — General Mariç'in treni saat 16,40 da şehrimize geldi ve kısa bir tevakkuftan sonra İzmire ha- reket etti, General bu tevakkuf esnasında oto- mobille şehri gezdi. Sayın misafir 1s- lediye relsi ve bir askeri kıta ve kala- balık bir balk kütlesi tarafından sa- mimiyetle istikbal ve git edildi. Devlet Demiryollarının memur ihtiyacı arttı Muhtelif servisler için 1039 memur alınacak Ankara 22 (Telefonla) Devlet Demiryolları şebekesinin uzaması ve büyümesi, idare muâmelâtının da seneden seneye inkişaf etmesi dolayi- sile idarenin memur ihtiyacı artmiış- tır. Bu ihtiyacı karşılıyabilmek için cer servisine 402, hareket servisine 496, umumi idare merkez teşkilâtı ile diğer hatlar ihtiyacı için 141 ki ceman 1039 memur alınacaktır. Bu maksatla idarenin yeni sene bütçesine 842 bin küsur liralık tahsisat konmuştur. Ni Albay Yevremaviç ! tamamen iyileşti Ankara 22 (Telefonla) — Yugoslav- Mariç'in kalemi mahsus müdürü albay Yevremoviç soğukalgınlığından hasta idi. Misafirimiz tamamen iyileşmiştir. Birkaç güne kadar İstanbul yolile memleketine dönecektir. Albay Yev- removiç doktorlarımızın gösterdikleri Mhtimam ve tedaviden dolayı memnu- niyet izhar etmektedir. Yugoslav ve Bulgar sefirleri bugün kendisini ziyaret etmişlerdir. Cümhuriyetin 15 inci yıldönü- mü tenviratı Cümburiyetin 15 irici yıldönümü mü-, 4 nasebetile İstanbulda yapılacak tenvi- rat tesisatı için belediye bir proje ha- | zırlamış ve tasdik edilmek üzere Nafıa vekâletine göndermişti. Dahiliye ve Geceki ve Bu Sabahki Haberler Silivrikapıda dün feci bir cinayet oldu 16 yaşında Ahmed, bir kızı kıskanmak yüzünden arkadaşı Sabahaddini bıçakla öldürdü Silivrikapı dışarısında kırlara ineği çıkan halk akşam üzeri kanlı bir hâdiseye şahid olmuşlardır. Topkapıda 'Tepebağında 3 numaralı evde oturan 16 yaşlarında Sabahaddin Me, Samatyada Beyamd mahallesinde oturan gene 16 yaşında Ahmed, kırda gezip eğlenmekteler iken bir genç kı- an peşine takılmışlar, sonra biribirle- rine düşmun nazarile bakmağa başla- mişlardır. İki çocuk arasında başlıyan bu kıs- kançlık Üzerine Ahmed, Sabahaddi- nin yolunu çevirerek, bir kenara gei- mesini, kendisile biraz görüşeceğini söylemiştir. Sabahaddin de bu davı bet ede» rek beraberce bir köşeye çekilmişler. dir. İşte burada Abmzd, Sabahaddine ileri geri bir takım sözler sarfetmiş, Sabahaddin de buna mukabele edin- ce fevkalâda hiddetlenen Ahmed, üze rinde taşıdığı bıçağını çekerek Saba- haddini tam kalbi üzerinden yarala- yıp öldürmüştür. Katil Ahmed, cinayeti işledikten sonra kaçmıştır. Cesed, mahalli jan- darmasınca muhafaza altına abnmş, bugün Morga nakledilmiştir. Katil çocuğun bugün yakalanması beklenmektedir. Bulgar Kralı dün bir | nk parlâmentoyu açlı Trablusgarbde Italyan manevraları B. Celâl Bayarın ziyaretile (Manevralarda Italyan kralı Türk - Bulgar dostluğunun bir kere daha teyid edildiğini söyledi Sofya 22 — Bugün saat 11 de par- lâmentonun 24 üncü devresini açan Kral, söylediği nutukta, milletin mü- messillerini yeniden görmekten ve ken- dilerine hoşgeldiniz demekten duydu- gu memnuniyeti bildirmiş ve dış poli- tike vaziyetini tahlil ederek ezcümle demiştir ki: — Asil sulh eserine #adıkane bir suret- te hizmet ederek, şimdiye kadar istediği- miz gibi bundan böyle de bütün komşula- rımızla en samfmi dostluk ve faydah İş- birliği münasebetleri arzu eylemekteyiz. Nitekim, 1037 kânunusanisinde komşu Yuguslavya ile ebedi bir dostluk paktı İmi- zaladık. Bu pakt, tiki memleketin sulh ve antantını istihdaf eden derin arzusunun *aamimi ifadesidir. Komşu Türkiye ie müesses dostluk mü- ,nasebetleri, iki güzide Türk devlet adamı- nın son zamanlarda yaptığı »iyaretlerle bir kere daha teyid edilmiştir. Diğer iki komşu memleketle, Romanya ve Yunanistanla bütün muallak meselele- #in dostane bir surette halli için müşte- rek gayretler sarfeşlemekteyiz. Diğer taraftan enternasyonal münase- Nafia Vekâleri, proje B. Prost tera- | betlerimizin ıslahını istihdaf eden bütün fından tedkik edilmeden tatbikine ge- çilmemesini emretmşilerdir. Bunun ü- zerine B. Prost projeyi tedkik etmiş ve bazı tadilât yapmıştır. Bu tadilâtta bil- * hareketlere gayretlerimizi ilâveye devam suretile bir çok memleketlerle bir seri eko- nomik ve kültürel anlaşmalar yapmış bu- İunuyüruz. Bütün bunlar, bütün dünya tarafından hassa İstanbulun İleride alacağı imar | takdir edildiğinden emin olduğum sulh inkişaflarına göre şehrin geceleyin na- sl daha cazip bir şekilde tenviri mü- nasip olacağı düşünülerek hareket edilmiştir. Tesisat 110 bin Jiraya mal olacaktır. Bergama kermesi Dün şenlikler başladı, birçok ziyaretçiler gitti Bergama 2 (A. (AA) sabâh saat yedide çalınan davul ve zuma» is | Jarla «kermes; ilân edilmiştir. Kasa- ten Büronun bir tebliğine göre cu- | ba bayraklarla ve taklaria başlan başa donatılmiş ve süslenmiştir. Dün akşamdanberi gelen ziyaretçiler ve Mr mühim bir yeküna varmış- den ilbay Fazlı Güleç ile bir müdahale memuru da öldü çok zevat ve gazete mtümessilleri de gelmişlerdir. Davetliler çok güzel karşılanmakta Bugün köylerden de akın halinde gelmişlerdir. Halkevinde muzikalar çalmakta ve milli oyunlar oynan- | mi müdahale komisyonuna mensup İ makta, antikitelerde gezilmektedir. £ ( panimarkalı bir memur da ölmüştür. Büyükadada bir gazinoda si- nema filimleri tutuştu, itfaiye ateşi söndürdü Büyükadada Yani isminde birinin isticarında bulunan iskele gazinosunda dün gece saat yirmi üçte bir sinema seansı tertib edimiş, fakat bir aralık makine dairesi ittihaz edilen yerde fi- mler tutuşmuş, derhal yetişen itfaiye | da bir muharebe vukubulmuş ve 30 uncu yıldönümünü candan dün akşamki ekspresle Ankaraya av- tarafından ateş genişletilmeden sön- #sbrik ederiz. det etmiştir, 3 ürülmüştür. Kari dı vid Kiimlndidmek e ve ağırlanmaktadır. | bombardımanı esnasında Pentamiş politikamızın yeni tezahürleridir. Hükümet taraftarı sabık Ticaret Nazırı Moşanov, 93 reyle meclis re- isliğine seçilmiştir. Meclis sabık rels vekili Markov 110 reyle, sabık Adliye Nazırı Peşev de 92 reyle rels vekillik- lerine seçi r, Reis vekillerinin her Ikisi de hükümet taraftandir. Başvekil Köseivanofun teklifi üze- rine meclis, yeni dahill nizamnameyi müzakere için yarın saat 15 de top- lanacaktır. Bir Ingiliz vapuruna bomba düştü Üç tayfa yaralandı Danimarkalı bir ademi Londra 23 — Barselonun havadan namındaki İngiliz vapuruna bir bom- ba düşmüş, 3 tayfa yaralanmış, ade- Sovyet - Manguko askerleri çarpıştılar 'Tokya 23 — Longşangdan gelen haberlere göre dün hudud civarında Sovyet ve Mançuko askerleri arasın- bir kaç saat sürmüştür. İki tarafın zayiat mikdanı belli değildir. hazır bulunuyor Paris 23 — Romadan bildirildiğine göre dün Trablusgarbde İtalya kralı- nın huzurunda büyük İtalyan mancr- raları, hava kuvvetlerinin kütle ha- Mnde hücumile başlamıştır. Tayyare- ler, mefruz düşmanın iaşe ve techizat merkezlerini tahrib etmişlerdir. Bu manveraların hususiyeti, hava kuv- vetlerinin faik bir rol oynamasıdır. Bundan başka, düşmanı geriye sür- meğe memur olan kuvvetlerin karaya ihrac hareketleri vukubulmuştur. İtalyanın nüfusu Roma 22 (A.A) — 938 de İtalya- nin nüfusu 43 milyon 691 bin kişi olarak tesbit edilmiştir. Bütçe müzakeresi bugün başlıyor Ankara 23 (Akşam) — Meclis bu- gün Maliye Vekilinin nutkile bütçe müzakerelerine başlıyacak, bütçe mü- zakereleri bitinciye kadar her gün toplanacaktır. Bütçenin, bütçe encü- meninde aldığı son şekle göre 1928 mali yılı masrafı 249,954,000, varida- tı da 250,000,049 lira tahmin edilmiş- tir. Ankara Tıb fakültesi Ankara 22 — Ankarada yapılacak Tıb fakültesi binasının ibzari plânları yapılmıştır, Fakülte ile enstitüleri ve teferrüatı için 8,5 milyon lira sarfı lâ- zım geldiği anlaşılıyor. 1600 göçmen geliyor Ankara 22 — Ay sonunda Köstence- den 1600 muhacir gelecektir. Bu sene Romanyadan 10,000 muhacir daha getirilecektir. Bu sene Bulgartstandan muhacir celbi mutasavver değildir. Meksikada isyan büyüyor Şimdiki kıyam, vukubulan kıyamların en kanlısıdır Meksika 23 — Meksikanın garbinde, Sen Lulz vilâyetinde, şimdiye kadar vukubulan kıyamlârın en kanlısı ce- reyan etmektedir, Bir âsi tayyare fi- Josu, Sen Luide general Kardenasın tayyare karargâhını bombalamıştır. Atılan beş bomba; büyük hasarat yap- mıştır. 3 hükümet tayyaresi âsi tay- yarelerin takibine çıkmışlardır. General Kardenas, isyan mıntaka- sına 10,000 asker göndermiştir. Bu kuvvet isyan bastırmak için kâfi gö- rülüyor. Salıncaktan tan düşerek öldü Akşehir (Akşam) — Akşehir ilçe- sinin Yahsiyan köyünden (İbrahim kazı elli yaşlarında Kezban tarlada salıncağa binerek sallanırken yere düşmüş ve düşmenin tesirile ölmüş-