23 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Arnavutluğun nüfusu Kral Ahmed Zoğunun Macar sx degâinından genç bir kızla evlenmesi ve bu münasebetle yapılan parlak dü» gün bütün Avrupanın merakını, Bak kanın bu küçük hükümetine celbeb- miştir, Arnavutluk nasıl bir yerdir, nüfusu ne kadar, diye herkes merak ediyor. Arnavutluğun hakiki nüfusu peki malüm değildir, Akin bu senenin başında yapılan tahriri nüfusta Ar Yutlluğun umum nüfusu 1,087,356 ki» şidir. Bir sena içinde, vefiyata naza Tan tevellüdatın fazla olması ve hariç- ten gelip yerleşenler bulunması do layısile nüfus 16,517 kişi artmıştır. 1987 senesinde 33,929 doğum ve 20,036 ölüm vukuatı kaydedilmiştir. Nüfus tahririle birlikte bir de ma- arif tahriri yapılmıştır. Bunun neti- cesine göre, Arnavutlukta 660 mak- tep bulunuyor. Bunların talebesi 63,953 ve muallimleri 1512 kişidir. İlkmektepler 647 olup talebesi 56636 ve muailimleri 1251 kişidir. Orta mektepler 18 olup talebesi 4283 ve muallimleri 261 kişidir. Orta talebesinden (4257 si erkek ve 1435 «li kızdır. Arnsrutlukta mekteplerin sayısı ve talebenin adedi ( cekisine nazaran ehemmiyetli derecede artmıştır. Trak vapuru dün Mudanyaya gidip geldi “Bugünkü tonaj miktarı yarım milyonu bulacak ve geçecektir, Ziyafette bir nutuk irad eden Denizbank umum müdürü eski ve yeni denizciliğimizi anlattı Denizbankın yeni Trak vapuru dün sabah Mudanyaya Ilk seferini yapmış- tır. Trak saat 8,30 da Karaköy rıhtı- mından hareket etmiştir. Bu sırada bütün merakib düdüklerini çalarak 'Trak'ın ilk seferini selâmlamışlardır. Yeni vapurumuz saat 11 de Mudan- yaya gelmiş ve davetliler kendilerine intizar eden otomobillerle Bursaya müteveçcihen hareket etmişlerdir. Davetlilere Çelik Palasta bir öğle xi- yaleti verilmiştir. Yemekten sonra davetliler otobüslerle şehirde bir ge- şlar, muhtelif yerleri do- etiller müteakiben İpek İş ve fabrikalarını gezmişler ve bu- ve ikram edilmişlerdir. lerden sonra Çelik Palasa üş ve bir müddet istirahati eakib Mudanyaya avdet edilmiş- Trak sant 19 da bütün davetlileri alarak İstanbula müteveçcihen hare- ket etmiştir. Vapurda bir de caz takı- mı bul! rdu. Bundan başka şef B. Galibin idaresinde çok mükemmel bir de büfe hazırlanmıştı, Trak ziyafeti çok mükemmel olmuş- tur. Denizbank umum müdürü B, Yu» suf Ziya Öniş ziyafetin sonlarına doğ- ru şu nutku irad etmiştir, Muhterem. misafirlerimiz, Türk ticaret filomuza, halis Türk ismi ve yepyeni teknesile katılan Trak vapu- rumuzun şü birinel seferinde bulunmak bahtiyarlığını beraberce tattık. Bizi Mu- dunyaya saatte 18 milden fazla bir sürat- türen ve bu sürati makine sarsılır adan temin eden şu beyaz ve gö- zel vapurla deniz ticaret filomuz yeni şe- ref tarihine başlamış bulunuyor. k Şefimiz Atatürkün ilham ve iza- varılmış olan bugünkü etapı iyice | rüz ettirebilmek üzere biraz maziye tanatından Cümhuriyet der- | nılarda «Türk de- iz ticare ni ilecek bir faaliyet yoktu demek doğru olur. Kanuni Süley- manla Franst? kralı birinci Fransun ara- sında yapılan müuahedenin tatbikinde gösterdiği ihmal yününden kabotaj hakla- nmızdan istifade edemez hale gelmiştik. Türk ticaret filosu bu metrük vaziyetin- den Cümhuriyet devrinde silkindi ve ka- botaj haklarımızdan istifade edecek hali iktisab ederek Cümhuriyet devrini 38,908 safi tonluk 28 parça posta gemisile idrak ettik, Bu miktarın ihtiyacı karşılayabile- cak bir hadde çıkarılması ve filomuzun Büyük Şefimiz Atatürk 1 ikineiteşrin 088 tarihinde Büyük Millet Meritsinim açılış nutuklarında emir ve İşaret buyurdular, O günden itibafen ti- caret filomuzun artırılmasını ve yenilen- mesini program halinde ortaya koyan hükümetimin tç küçük, dört orta ve &9 büyük olmak tizere safi tonaj tutarı 86 bine gıkan on yeni gemi umarlıyarak ti- Garek #lormuzu eskiyenleri kadio harici etmek şartile O3T de 71,908 safi tonluk 88 bir anım ve fodakArlığı Türk milletine gösterdi. Bu miktarın ileride daha ne ka- dar artacağını ve Türk ticaret filosunun İitikbalde alacağı heybeti sayın Başveki- imiz Celâi Bayarın Sösyeta Şilebin Üş ge- Mmizini ziyaretlerinde irad ettikleri beya- attan bir kum alarak sizlere müjdeliye- Geğim. Başvekilimiz deniz tlearet filomu- yanatlarının hülüsasını şu cümlelerle yap-| muşlardı: «Hülâsa etmek icab ederse bugünkü tonaj mikdarı yeni siparişlerimize rağ- men milli ekonomimize nazaran dün» dür. Yakın bir zamanda tonaj mikda» rımiz yarım milyonu bulmalı ve geç- - rile, himayelerilş sevk ve ideğş edecek olan hükümetimizin Başvekilinden naklen verdiğim bu müjdeden sonra bir noktayı daha Işaret ederek sözlerimi bitğ- recağ'im. Bugün 14 milden fasia sürutle bizleri | Mudanyaya götürüp getirmekte olan Trk ve bunu takiben gelecek yeni vapur» larımizin ekonomik sahada olduğu kadaj iştimal bünyemiz üzerinde de yapacağı hayırlı tesirleri uzun boylu izaha lmum görmüyorum. Mazi ile bugün bulunduğu- muz nokta arasındaki mesafeyi ettirmele Üzere Türk bayrağiyle sularımıza , giren ve ticaret gayelerine tahsis edilmek istenen (Sayrübabri) ismindeki ilk bü- harlı geminin 1843 senelerinde işlemiye başladığını. hatırlatayım. Bir kaç aya kadar bizim ihtiyaçlarımız ve bizim maksadlarımız için şu Trak gibi yeni gemilerle seferlerimizi yapmak mazhariyetini Atatürkümüze ve onun iradelerini program halinde tatbik etmekte bulunan Cümhuriyet hükümeti- mize medyun olduğumuzu t beraber geçirdiğimiz bu mutlu gügü kut- larken Büyük Şefimizi sonsuz tazimatı- mızla ve tükenmez minnetle biş daha ani- yorum. di Tazim telgraflari Nutuktan sonra Büyük Önder Ata- türke, Başvekil B. Celâl Bayara, Bü- yük Millet Melis reisi B. Abdülhalik Rendaya, İktisad Vekili B, Şakir Ke- sebire ve Dahiliye Vekili ve Parfi ge- nel şekreleri B. Şükrü Kayaya tazim talgrafları çekilmiştir. İk ayl Ağ Trabzon Halkevi temsil kolunun faaliyeti Trabzon (Akşam) — Trabzon temsil kolu yeni elemanları İle fâaliyete ge- çerek temeli vermeğe başlamıştır. Son günlerde (Himmetin oğlu) piye- sini hazırlıyarak muvaffakıyetle sah- neye koymuşlardır. Ve Şehir sinema binasında verdikleri temsili bütün şe- hir halkı zevk ve heyecanla seyret. miştir, Trabzon nümune hastanesi. nin inşaatı ilerliyor Trabzon (Akşam) — İnşasına baş lamlan 250 yataklı Trabzon memle- ket hastanesinin inşaatına devam olunmaktadır. Kısa bir zamanda xe min, orta ve Üst katları dökülen bina» nın yakında çatısı Ikmal edilerek dar hili inşaatına başlanacaktır, Göçmenler için hayvan alınıyor M, Kemalpaşa (Akşam) — Bursaya iskân; edilecek olan göçmenler için çif hayvanı mübayaa etmek Üzere kasabamıza Bursadan bir heyet gel- Bir giyişte yırtılan kadın çorabları mühim bir derd halini aldı — Bayanlarımızın çoğu çorab giy« mesini bilmiyorlar, Çorab nas! giyilir, nasl muhafaza edilir? Bir çorab fabrikatörünün id- giyinmesidir. Bu lddinya göre, çorab- İarın bir gün İçinde bile, yırtılması, yahut maruf tabirile sakmasu tama» «— Çorab, ayağa yavaş yavaş giy vakia bunu bilenler pek çoktur. Fal Bir fabrikatör bir çok bayanların çorap giy- mesini bilmediklerini, sivri tırnakların çorab- ları zedelediğini iddia ediyor, maamafih kaba- hatin yalnız kadınlardâ olmadığını da söylüyor Demek oluyor ki, çorabın başına gelem kazaların en mfihim sebebi, tımak ucu» batında daha büyük polü olduğuna şüphe yoktur. Gayet insa ve keskin bir hala gelen tırnak ucunun, en ince bir çorabi tahrib etmesine hiç şaşmamalıyız» Buna karşı fabrikalörün, bayanla» rımıza tavsiyesi şudur: Çorabı eld. veniş giymek... — O saman, oldiveninin içinde kalay manikürlü tarakların, çorablâ temasına imkân kalmaz. Bu suretle tehilkenin önü be geçilmiş olur. Fakat demnide söyledi. Bazi kadınların alslâcele ve pek asabi bi tavırla çorab giydikleri vakidir. Vopulm yetişeceğim, sinema vakti kağ- masin, diye acele giyinenler, ekseriyeti gok çorab tahrib ederler. Burada yapıla” cak işlerden biri de, bayların, çorabı giye mek İçin, bayanlara çok saman ayırma İandız. eYapuru kaçırıyorun, daha giyine- Fabrikatöre göre, bu derd yalnız ü 6 değildir. Avrupa ve Ame- rikada bile çorab derdi vardır. Bu saf diyor ki — Bu da barbden sonra başımıza gi Gümrüklerde yolculara mühim kolaylıklar Kullanılmamış zati eşyadan da gümrük aranmıyacak Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti güm- rüklerde yolculara yeni ve mühim ko- laylıklar gösterilmesine karar vermiş- tir. Anadolu ajansının haber verdiği bu kolaylıklar şunlardır: 1 — 1499 sayılı gümrük tarifesi kanunu İle yabancı ülkelerden ge len yolcuların kullanılmış ve kullar nılmamış zati eşyalarma gümrük mu aflığı tanınmıştır. Halbuki bir çok Garp memleketlerinde (yolcuların yalnız kullanılmış olan zati eşyasına muaflık tatbik edilmektedir. Bu memr leketlerde kullanmış ve kullanılman miş Garp eşyalarının tefriki için yol cular daha sıkı muayenelerden gep mektedirler . Bizde yolcuların beraberlerinde ge- tirdikleri eşyaların şahıslarına ald olması kâfidir, Eşyanın müstamel ol- duğunu ispata mecburiyet yoktur. İstimal şartı ancak eşya yolcunun be- raberinde gelmeyip ayrı getirildiği takdirde aranılmaktadır, Diğer taraftan tarife kanununun yolcular hakkında daha müsald vazi- yette olması için bir tadil projesi da hazırlanmaktadır. 2 — 3162 sayılı ve 16/4/988 tarihli kanunla tarife kanununda tadilât yapılarak seyyhaların bindikleri oto- mobil, tayyaine ve diğer nakil vasıtak larile bu nakil vasıtalarında bulunan eşyaya, mutfak ve yatak eşyası, kay- ping ve spor levazımı Türkiye Turing ve otomobil klübünün veyd Türk hava kurumunun kefaletleri altmda mır vakkat muaflık bahşedilmiş ve tu rTizme müteallik propaganda malse- mesi ve matbu evrak hakkında ds kati muaflık kabül olunmuştur. Bu $ü bütün gümülle izah buyurdukları be- | miştir. Mübayaa hararetle bağlamışlar |“kanun seyyahlar için büyük kolay» hklar temin etmektedir , 3 — Seyyah ve yolculara ne gibi eşyalarının muaflıktan İstifade ede- bilecekleri ve hangi eşyaların ithal ve ihracı yasak veya inhisara tâbi oldu- gu hakkında Vekfletçe «yolcular kiye Turing ve otomobil klübüne ve ecnebi klüblerine ve vapur acentala- rına dağıtılmıştır. 4 — Yolcu ve seyyah muayenele- rinde gümrüklerimizee azâmi kolay. lıklar gösterilmekte ve eşyalar lüzum olmadıkça, açılmamaktadır, Yolcu ve seyyah muamelelerine bakmak üzere ayrılan memurlar ni mik, bilgisi yerinde ve fransızca, ak manca ve İngilizce lisanlarına aşına olanlar arasından seçilip ve ayrıca hususi bir kurstan geçirlerek vazife- leri kendilerine talim edildiği görük müştür , 5 — Deniz yolu ile gelen ve giden Bilhassa Galata ve İzmir yolcu sar onları yolculara sıkıntı vermiyecek suretle tevsi ve tanzim edilmiştir. 6 — Salonlarda hamallar liman işletmesi idaresi tarafından Gıkı big kontrol ve intizam altına alınmış ve yolcu eşyalarının şikâyete meydan yermiyecek bir suretle nakli temin olunmuştur. i — Yolcu salonlarında gümrük idare Otaralından o nöbetle da hi sürette memurlar bulürdurula, kan bir meseledir. Harbden evvel, be kadar inee çorabisir yoktu. kısa etek mo dası, inca çörab imaline sebebiyet ver miştir. Avrupanın ve Amerikanın çorak fabrikaları, birbirlerile rekabete girişerek en ince çorabları yapmağa muvaffak ol- Fabrikatör, çorab derdine çare olarak şunları ileriye sürüyor: «— Bipan kalınca çorab giymeliyiz Fa» kat buda kuru bir temenniden ibarefi Kalır, Hip bir kadın, ince çorabları bira- çare bulamayız. Nihayet çoraba geze mek yaz aylarına, inhisar edebilir. Kışın gene çorab giymek lâzım...» Bütün bunlar iyi ve hoş sözlerdi, Acaba çorab derdi yalmz bunlardan fbaret miydi? Fabrikalarımız çorab. larını daha ziyade ıslah edemezler mi? Fabrikatör, bir türlü bu mevzi lara yanaşmak istemiyordu. Fakaj nihayet bahis, zaruri olarak, buraya sürüklendi. Fabrikatör dedi ki; — Daha iyi çorab yapılabilir. Kabahaf büsbütün kadınlarda değildir. İyi çorağ ymasini bilen kadınlar bile, çorublardanı et ediyor, hakları da van Fakat big şikâyetçiyiz. Bizim de şikâyetimiz gö- İstediğimiz zaman, istediğimiz mik» Va dış tlomret müns» Meselâ İtalyadan tam oğimiz saman, kontenjan bi- , yahut yeni bir karamame çıkıyof et değişiyor. Biz de başka memle- ketten, istediğimis evsafta iplik tedariN ediyorum, Fabrikalarımız, kolayca ipik tedariği iyi çorali imkânlarını elde edersa, daha yapabilirler. Febrikatör, bütün bunları söyle dikten sonra, yerli çorabların, Avru» pa ve Amerika çorabları derecesinde iyi olduğunu iddia etti, Sonra; Tabi!. dedi, bazı markalar müs tesna olmak üzere... HA Anadolu Anonim Türk Sigorta Şirketinden: Şirketimizin 30 Mart 1938 tarihim de fevkalâde olarak toplanan hisse“ darlar umumi heyetince dahili ni- zamnamemizin altıncı maddesi hük- müns tevfikan sermayenin ikindi rubunun hissedarlardan tahsiline küp rar verilmşitr, İtthaz olunan bu Karara tevfikan sayın hissedarlarımızın sahip bulun- dukları beher hisse senedi için ödem memiş sermayeden İkinci rubunun mukabili olan beş lirayı işbu ilân tas rihinden itibaren 30 Haziran 1938 tas rihine kadar Ankara'da Türkiye İş ve Ziraat Bankaları merkez müdürlük- lerine veyahut İstanbul'da Yeni Pos merkezine ödemeleri, aksi takdirde ödemiyenlerin sahip bulundukları ni 10 uncu maddesi ilinde Borsada satli- rümak suretile mezkür ikinci rubg sermayenin İstifa ve satış bedeli nok» san olduğu takdirde aradaki farkın hisse senedi sahiplerinden ayrıca tâ leb olunacağı İlân olunur. Emin Coşkundere adın- da muhabirimiz yoktur Emin Coşkundere adında biri- nin Anadoluda Akşam muharriri sıfatile gezdiği ve abone kaydet- tiği haber alınmıştır. Gazetemi- sin bu namda hiç bir muharrir veya muhabiri olmadığını, ken. rak yoleuların gündüz ve gecenin hes saatinde gümrük muamelelerinin yü» pılması temin olunmuştur. Yolcular için bunlardan başka da» ha ba gümrük kolaylıkları tatbiğ edilmek Üzere yeni tedbirler alınmali için teşebbüslere girişilmiştir. Bu te şebbüsler neticelendiğinde (o derhsi | tatbikine geçilecektir,