1 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

1 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

3 Edirre m ektupları Edirnede eski bir Türk evi tamir edilecek 200 sene evvel yapılan bu ev o zamanın tarihini pek güzel canlandırıyor Bilirnede eski Türk evlerinden B. Necmiye ald evin tavan #rizlerinde eski Edirnenin resimleri, aşağıda evin geniş sofası ve kareli tavam Edirmme (Akşam) — Tarihin ve Türk inin en zengin eserlerile süslü olan Edirnede bundan yarım asir ev- Yeline kadar da eski Türk evlerinin en sengin örneklerine raslanıyordu. Fa- kat son asırların harp gaileleri bun- arm birçoklarını yıkmış ve bu kıy- metli mevcudiyetten hemen hemen hiç bir eser ve nişane kalmamıştır. Bugün denilebilir ki, tek başına ka- lan bir konak içerisinde bir salon ve ri oda henüz tutunabiliyor. 1108 hicri yılında yani bundan iki buçuk asır evvel yapılan bu ey Edir Me müze memuru Necmi İyeye aittir. Henüz tutunabilen bu bir salon ve İki odanın tavan #rizlerindeki sanat- kürane Yapılmış resimler bize Edinme nin iki buçuk asır evvelki hayatımı ve © zamanki saray içi saraylarını ve sal- tanat kKâyıklarını göstermekte ve o ta-| Yihi canlandırmaktadır. Bundan baş- ka bahçeye bakan uzun ve geniş s0- fasında geniş ve güzel Sekileri ve di- Teklerle Ayrılmış sedirli höcreleri ve yaldızlı tavanlarile eski Türk evlerinin Mimari karakterini ve eski Türk içti- mal hayatının hususiyetlerini göster“ Mekte olup mimarlarımız ve tarihei- Oylat kaplıcası tekrar açıldı Oylat kaplıcasının içi Evvelce kapatılıp köylülerin müracaati üzerine tekrar 'n Oylat kaplıcaları, halkın büyük bir ihtiyacını kar- ? varidatı, yapılmakta olan Halkevi binasının inşa- İnegöl (Akşam) — Açılmasına müsaade Şılamaktadır. Kaplıca gine sarfedilecektir 1300 me ında bir dağ Casının etrafında 0 tane gile b: kuruştur, silsilesinin arasında kâin olan Oylat kaplı- Kası vardın . lerimiz için kiymetli bir etüd mevzuu olabilir, Birkaç ay evvel Edirnedeki ta- rihi eserler üzerinde tedkikler yapan güzel sanatler akademisi mimari ta- lebelerle profesörleri bu evi de ayrıca ziyaret ve tedkik etmişler ve profesör 'Tavut bilhassa bu evin yüksek oriji- nalitesi hakkında talebelerine izahat vermişlerdir, Büyük bir memnuniyet- le öğrendik ki, Trakya umumi müfet- tişi general Kâzım Dirik Trakyadaki bütün mimari ve tarihi eserler üzerin- deki yüksek himayelerini bu tarihi eve de teşmil ederek bu tek başına Kalan ve yıkılmağa mahküm olan evi kur- tarmak ve bir tarihi yaşatmak için evin icap eden restürasyon keşiflerini umumi müfettişlik mimarma yaptır- mışlar ve eski eserleri sevenler kuru- mu tahsisatından tamirine karar ver- mişlerdir. Tamirata yakında ve müte- hassısların nezareti altında başlandı- nlacaktır. Lüleburgazin plânı Lüleburgaz (Akşam) Belediye, | kasabanın plânı için bu seneki bütçe- | sine 7000 lira koymuştur. Bir barakanın gecelik Kirası 50 Kaplıcada kahvehane, bakktl, kasab dükkânlarile fırn vardır. Kaplıca- nin dilinden akan derelerde nefis ve lezzetli Alâ balığı avlanmaktadır. AKŞAM Giresımda ilkmektebin temeli atıldı ür Giresun (Akşam) — Giresunda ge- çen hafta bir ilk okul binasının teme- Mi valinin güzel bir nutkile atılmıştır. Mekteb on dersaneli ve bütün asri tesisatı haiz olmakla beraber, Kara- | deniz sahilinde mevcud ilk okulların en modemi ve en büyüğü olacaktır. Kozan belediyesinden bir dilek Kozan (Akşam) — İlçemizden Ka- dirliye uzanan umumi cadde hastane altından itibaren tamamen bozuk denecek şekilde haraptır. Bu cadde Çukurova köylerinin Kozanla irtibat noktasını teşkil eden bir yoldur. Bu itibarla; Mahmutlu mahallesi çifçile- | riyle Çukurova köylülerimizin mah | sulâtını, hastasinı ve her şeyini geti- i çok güçleştirmiş bu- Çünkü yüklü bir araba | değil boş gelen bir araba ile bile gel mek katiyen mümkün olmadığından | bilhassa köylülerimiz bu yolu terkede- rek Adana Şosesine çıkmak suretile Kozana gelmeğe mecbur oluyorlar. Yapılması çok zaruri olan bu yolun yapılması için kaymakam B. Avni Durunun teşebbüslerini duyduk. Biran evvel tahakkukunu bekliyoruz. Ulukışlada kalkınma Ulukışla (Ak- şam) Ulu kışla ve çevre- sinde kültür faaliyeti yıldan yla artan bir hızla devam et- mektedir. Bu sene mer- kez ve köyler- deki mektebler- de esaslı tamir- ler yapılmıştır. Kazanın önem $ verdiği işlerden birisi de bayın- Ulukışla belediye relsi dırlıktır. Asri B. Yaknb Ünal mezbaha yaptırılmıştır. Asri hamam da müteahhidine ihale edilmişti. Şe- raite uygun olmadığı için mukavele feshedilerek yeniden ihaleye çıka- rımıştır. Ulukışlada görülen hummalı imar hareketinin başında çalışkan beledi- ye reisi B. Yakub Ünel bulunuyor. Ulukışlaya yerleştirilen göçmenle- re icab eden yardımlar yapılmakia- dır. Bu göçmenlere erazi verilmiştir. Zehirlendi mi, yaralandı mı? İzmir (Akşam) — Ödemiş kazası- nın Sarısu köyünde garib bir vaka ol- muştur. Koyunlarını otlatmak Üze- re köyden ayrılan Mehmed Durmaz adında bir delikanlı, akşam olduğu halde köye dönmemiş, hayvanların çobansız olarak köye döndüklerini görenler kendisini araştırmışlardır. Mehmed Durmaz, kırda bir ağaç al- anda baygın ve ifade veremiyecek vaziyette bulunmuştur. Yapılan muayenede Mehmed Dur- mazın başında bir şişkinlik bülun- duğu görülmüştür. Hastaneye kaldı- rılan gencin, kırda topladığı otler- dan yemek suretile zehirlendiği, ya- hut başına sert bir cisimle vurulmak suretile yaralandığı tahmin ediliyor. Bir hayvan tarafından yaralanmış olması da muhtemeldir. Tahkikata devam ediliyor. İzmir civarında bir kamyon devrildi, 3 yaralı var İzmir (Akşam) — Verem müca- dele cemiyetinin Yamanlar dağında açacağı kampa telefon hattı çekmek için bir kamyonla Yamanlara giden Jandarma telefon memuru Ahmed Çağlar, Jandarma eri Mehmed ve Yusuf, bindikleri kamyonun Karşıya- ka civarında devrilmesi yüzünden muhtelif yerlerinden yaralanmışlar ve tedavi için İzmir memleket has- tanesine kaldınlmışlardır, | yaya kaldırımlar yapılmakta, | bancı ve yerli Elâzık mektupları Elâzıkta devlet mahallesinir temelleri merasimle atıldı Umumi müfettiş General Abdullahın mühik nutku, büyük bir hastane inşasına da başlan . Elâzık (Akşam) — Şark vilâyetle rimizin mühim merkezlerinden biri olan Elâzık her gün biraz daha te- rakki etmektedir. Bu sene Elâzık çok mühim bir imar safhasına girmiş oluyor. Vilâyeti ku- Şatan ve civar merkezlere bağlıyan ş0- seler faaliyetli bir plânla, tamir, inşa ve varyantlar ilâve edilmekledir. Merkezde bir taraftan çimento diğer taraftan istasyon bulvarının istika- metini bozan binalar istimlâk edile- rek güzel bir hale getirilmektedir. Hususi ve resmi inşaat itibarile Elâzık'ın çehresi çok değişmiştir. Son günlerde temelleri atılan Devlet ma- hallesindeki dördüncü umumi mü- fettişlik binası da bu meyandadır. 'Temalatma yesmnide beyanatta bu- lunan dördüncü umumi müfettiş ge- neral Abdullah Alpdoğan dedi ki: — Atatürk, Elâzığa şeref verdikle- Tİ zaman mesai bürolarımızı gördü- ler, izahat aldılar ve tedkik ettiler. Otomatik bir mesai usulüne rücu ;, edebilmek ve daha çok çalışmak için | bir müfettişlik binasına ihtiyaç var- dı. Bu ihtiyacı ve Rlâzığm simasın- da belirecek mütebessim hututun lüzumuna ilk kani olan gene en bü- yüğümüzdü. Onun yüksek buyruk ve irşadlarile gene bir faaliyet dev- resine giriyoruz. Yeni devlet binala- rı, alelâde remsi mebani ve müesse- sat olmakla kalmıyacak, Elâzık istas- yonuna nazil olan herkese güzel ve müöderm bir şehir manzarasını vere- cektir. İstikbalde ve turistik bakım- dan şark vilâyetlerinin garb ileri mizle iltisak peyda ettiği bir noktada bulunan Elâzık şehrine gelen her ya- larda cumhuriyet hükümetinin me- deni âbidelerini görecektir. Elâzık Devlet mahallesi, cumhuri- yelin tatbik etmekte olduğu en son | sistem mimari ve inşaat telâkkisine uygun olarak kurulacaktır. Bundan sonra dördüncü umumi müfettiş, müfettişlik teşkilâtının ih- m & .“ İzmir (Akşam) Kültürpark ve fuar sahası, şimdiden halkın mü- him bir eğlence ve istirahat yeri olmuştur. Bu hafta Kültürpark çerçeveliyen belon Tur yolunda genç- ler arasında yapılan bisiklet yarışr- na yedi kişi girmiş, Tur yolunda ye- di tur yapmışlardır. Müsabakayı Ateşspor kiübünden Bayram birincilikle bitirmiştir Bu müsabaka için ortaya konan güzel kupayı belediye reisi Dr B. Behçet bu muhteşem bina- | | erazi sathi mailinde garbden Izmirde bisiklet yarışı Yarıştan bir intiba ve birinci gelene Belediye reisi tarafından verilen kupa General Abdullah Alpdoğan Elâzık #Â Develt mahallesinin temelini atıye . dası tarihinden bugüne kadar Elâz, umumi hayatında görülen dinam terakki ve inkişafları tebarüz etti miştir. Bir de büyük bir hastanenin tl melleri atıldı. Bu hastane; Anadol muzun yarısından fazlasını teşk eden şark vilâyetlerimizin darülâci zesi olarak istimal edilecektir, Elâzığın temiz ve sıhhi suya € kavuşması yakındır. İhalesi yapi mış olan temiz su isalesi işi hızla di, vam ediyor. Elâzığın şimalindel Holvenk gediğinden başlıyarak Ha putun altıma varıncaya kadar ola: doğru büyük bir kanal açılacak W toplanan sular gene Elâığın şimaliı deki Çiflik mevkiinde depoya getir lerek orada tevzialı yapılacaktır. K rular gelmeğe ve hafriyat icrası; başlanmıştır. Uz, bizzat vermiş ve gençleri takdi etmiştir. Fuardaki Manisa paviyonu, bu yi tadll ve tevsi edilecektir. Manisa W lisi Dr. B. Lütfi Kırdarn gönderdi; fen heyeti, fuar mimarı B. Gotye © görüşmüş, paviyonun yeni plâm kında izahat vermiştir. İnhisarlar umum müdürlüğü, B İürparkia kapalı (atış poligonu ii şa citirmektedir. İnşaat, #uann â ma snmunına yetiştirilecektir.