12 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

12 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 19 AKŞAM —a Dün Ticaret odasında bir toplantı yapıldı ” Dünkü toplantıdan Di görünüş İktisad Vekili B. Şakir Kesebir dün saat 16 da Ticaret odasına giderek teğ- kiklerde bulunmuştur, Bu arada vekilin riyasetinde tacirlerin iştirakile bir top- lantı yapılmış, piyasa vaziyeti üzerinde görlişülmüştür. Toplantıda tacirler ba- zı dileklerde bulunmuşlardır, Tacirlerin dilekleri tedkik edilecektir, Toplantı geç vakit nihayet bulmuştur. İktisad Vekâleti teftiş heyeti reisi B. Hüsnü Yaman, sanayi umum müdü- rü B. Reşad Ankaradan şehrimize gelerek dünkü toplantıda bulunmuşlardır. ———x——/ Erenköy Kız lisesinden bu tib olunmuştur. Müsamereye İstiklâl marşile başlanmış, bu sene mezun olan talebelerden biri bir veda nut- ku irad etmiş, zeybek oyunları oy- nanmışlır, Müsamerede eski mezunlardan bir çoğu ile bu seneki mezunların ebe- veynleri ve birçok davetliler hazır bulunmuşlardır, Ana kızı yaralıyan adam yakalandı Geçenlerde Fatih civarında Gelen- bevi lisesinin önünden geçmekte olan İnebolulu Ayşe ile kızı Seher orada meçhul bir adamın taarruzuna uğ- ramuşlar, adam bıçakla ikisini de ya- ralayıp kaçmıştı. Zabıta tarafından yapılan tahkikat neticesinde bu ka- dınları yaralıyanın Hikmet adında biri olduğu anlaşılmış, Hikmet dün yakalanarak tahkikata girişilmiştir.. İki çocuk jiletle oynarken yaralandı Babıâli civarında Narlrmescid s0- kağında oturan Nerimanın on yaşın- ———“-“---©------. zun olmuştur. Bu sene de lise kısmın- dan 70 talebe mezun olmuştur. Dün- kü toplantıda verilen karara göre, ll temmuz Erenköy lisesi mezunlar rının toplantı günü olarak kabul edilmiştir. Lisenin, lise, orta ve ilk kısmından mezun olanlar her sene li temmuzda toplanacaklardır, Ye- hi mezunları tebrik ederiz , Kardeşinin katilini öldüren Gülizarın muhakemesi İntikam almak maksadile kardeşi Mustafanın katili Hüsnüyü teammü- den öldürmekten maznun Gülizarın muhakemesine dün ağır ceza mah- kemesinde devam (edilmiştir. Güli- zar daha evvel tevkifhanede delilik Asarı gösterdiğinden tıbbı adlide mü- şahadeye alımmıştı. Dün tıbbı adlinin verdiği müşahe- de raporu mahkemede okunmuştur. Bu raporda Gülizarın akli vaziyetin- de, cezai ehliyetine tesir edecek bir ârıza olmadığı bildiriliyordu. Fakat Gülizar mahkemede gene sorulan suallere mânasız ve garib cevaplar veriyordu. daki kızı Nerminle kardeşi sekiz ya- Diğer taraftan hüviyetlerini nda Sabahaddin dün sokakta bir | kiki nde Gi jlet bı Iki çocuk | İ ardeşinin et biç n bunlardan erinin başka başka olduğu görülmüş- ermin elin; ıbahaddin de a tür, Mahkem bu ç an yaralanmışlardı Y 1 | için mubakemeyi baş şlardır, İ mışlır, | Hava yolu ile devri âlem Amerikali tayyareci ilk merhale olan Fransaya geliyor Fioyd-Bennett 11 (A.A) — Lock- head tayyaresinin hareketinden bi- rüz evvel beynelmilel Nevyork sergi- sinin müdürü Grover-Vahlen, tay- yareci Hovard Hughes'a «Beynelmi- lel sulh davasına ve terakkiye» ithaf ettiği bir tayyareyi resmen hediye et- miştir, Vahlen bu münasebetle demiştir ki: «Seyahatiniz dünyanın iki büyük | demokrat milleti olan Fransa ile | Ameriki arasında daima mevcud olan hüsnü niyet ve anlayış hislerini dünyaya hatırlatacaktır, Bu seyahat beynelmilel işbirliği imkânının canlı bir tirsalidir, Hava yolu ile devri âlem « nin ilk merhalesi olan Parise veccihen hareket eden ta; head 14» ismini taşımaktadır. Bu tay- yareye «Nevyork dünya panayırının tayyaresis ünvanı verilmiştir. 1,100 er beygirlik iki motörle mücehhezdir. Mürettebatı Hughes, Harry Connor ve mülâzım Thomas Thurlov isimle- rinde iki pilot, telsizci Stoddort ve makinist Lund olmak üzere beş kişi- den ibarettir. Nevyork 11 (A.A.) — Saal 3,20 de “Gren Wich- Hughes Nevyork'a 1,127 kilometrelik bir mesafede bı- lunan Britanya burnunu geçmiştir. Tayyare saatte 290 kilometre sürat- lo uçmaktadır, Hava müsaid ve gör- me kabiliyeti iyidir, Nevyork 11 (A A.) — Hughes, tayya- resinin tahmininden fazla benzin sar- fettiğini radyo ile bildirmiştir. Bunun için Le Bourget'den evvel belki Irlan- da'da karaya inmeğe mecbur olacak- tır. Hughes biraz sonra şu haberi gön- dermiştir: «Sıcaklar dolayısile benzi- ni idare ile kullanmak imkânını bula. madım, Parise kadar gidebileceğimiz! ümid ediyorum. Bununla beraber, At- las Okyanusunun öbür tarafına geç- meden karaya ineceğimizi zannetmiyo-| rum.» Cümhuriyetin 15 inci yıl dönümü münasebetile talebe arasında müsabaka Cümbhuriyetin 15 inol yıldönümü münasebetile ilkmekteplerin beşinci snıfından liselerin son sınıfına kadar talebe arasında Türk inkilâbına dair bir yazı müsabakası açılmıştı. Resmi ve hususi mekteplerin müsabaka ne- ticeleri evvelce Maarif Vekâletine gönderilmişti. Dün de ecnebi mektep talebeşinin verdikleri cevaplar, Maa- rif müdürlüğünden Vekâlete gönde- rilmiştir. Vekâlet her taraftan gelen evrakı tedkik edecek ve her tahsil ça- gındaki talebenin on beş yıllık inki- lâp safhaları etrafındaki düşüncele- rini neşredecektir. Sokaklara kavun karpuz ka- buğu atanlar cezalandırılacak Kavun, karpuz mevsiminde kavun ve karpuz kabuklarının deniz kenar- larına, sokaklara atıldığı ve bu yüz- den sinek vesair haşerelerin çoğal- dığı görülmektedir. Şehrin sıhhatini bozan bu gibi hallere imkân bırak- mamak üzere gerek sahillerin, gerek şehir içlerinin sıkı bir teftişten geçi- rilmesi kararlaştırılmıştır. Temizlik âmelesi kavun, karpuz mevsiminde ortada kabuk birakmı- yacaklar ve bunları öteye beriye atân- lari cezalandıracaklardır. İlkmektepler hakkında bir toplantı yapıldı Önümüzdeki ders yılı başında ye- niden iki ilk mektep açılması ve mey- cut mekleplere de ihtiyaca göre şu- be ilâve edilmesi kararlaştırılmıştı. Bu hususta geçenlerde Maarif mın- tıka memurlarile ilkmekteplerin baş- muallimleri bir toplantı yapmışlardı. Maarif Vekâleti ilk tedrisat müdür muavini B. Fuat İstanbulun ilkmek- tep vaziyeti etrafında tedkikat yapmak ve önümüzdeki ders yılı ih- rını anlamak üzere şehrimize gel ir. B. Fuat, burada evvelce yapılan tedkikat üzerine şehrin muh- telif mıntakalarını dolaşacak ve İs- tanbulun ikmektep vaziyeti etrafın- da Vi ete bir rapor verecektir. | gisindeki Türk paviyonu, yalnız Nevyork sergisinde Türl paviyonu nasıl olmalıdır Sergi komiserliği bu hususta Hükümetimiz, 939da Nevyorkda açılacak olan beynelmilei sergi için hazırlıklara başlamıştır. Bu sergide kurulacak Türk paviyonu için yarım milyon lira ayrılmışlır. Şimdiye ka- dar hiç bir sergi için bu kadar para ay- rılmadığına göre, Nevyork sergisinde- ki Türk paviyonuna büyük bir ehem- miyet verildiği anlaşılmaktadır. Nevyork sergisindeki Türk paviyo- nunun en mühim tarafı, bu paviyo- nun bütün dünya için hazırlanması- dır, Şimdiye kadar iştirak ettiğimiz sergilerde, o memlekete yaptığımız ihracatı arttırmak maksadile bir pavi- yon yapardık. Halbuki Nevyork Lek bir memleket için de bütün memleketler için hazırlan, tadır. Çünk viyonu vasiti propaganda yapmak imkânları olmaktadir. Paviyon nasıl tertib edilmeli? ork Türk paviyonu komiserli- ği, 939 sergisine İ hasıl tlerin sergi iş- lerile alâkadar ihtisas adamlarının fi- kirlerini sormaktadır, Biz de Türk pa- viyonu hakkında muhtelif zevatın ne- ler düşündüğünü anlamak maksadila bir anket yapmağı faideli bulduk, Gü- zel sanatler akademisi, direktörü Bur- han Toprağa Türk paviyonu hakkın- da ne düşündüğünü sorduk, Ve şu ce- vabı aldık. Nevyork sergisi hakkındaki ha- berleri gazetelerde okuyoruz. 939 ser- gisinin ehemmiyeti karşısında Türk paviyonunu nasıl tertip etmek lâzım- dır?. Bu mesele yalnız sergi işlerile uğ- rTaşanları alâkadar etmez, Memleketimizde açılan her sergide güzel sanatler akademisine mensup, dekoratör, mimar, ressamların çalış- tığı malümdur, Halbuki şimdiye ka- dar Nevyork Türk paviyonu ile mü- essesemizin hiç bir alâkası olmamiış- tır. Henüz bu paviyon hakkında fik- rimiz sorulmamıştır. Halbuki, Türk paviyonunun hazırlanması için şim- diden müessesimize alâ mimarların, dekoratörlerin seferber olması lâzım- dı. Neler göstermeli? | Ticaret odasında, isminin yazılma» sını istemiyen bir zat diyor ki; — Nevyork sergisine iştirak etmek için çok itina etmek lâzımdır. Çün- kü buradaki Türk paviyonu bütün | dünyayı alâkadar edecektir. Fikrime kalırsa, Türk paviyonunda Türkiyenin €n karakteristik taraflarını gösterme» liyiz, Meselâ: Paviyonda, Türk yemek- lerini yapan bir lokanta, Açılmalı. Bu lokantada Türk musikisini tanıtmağa da imkân vardır. Halk oyunları ve sâ- ire... Bütün bunlarla Türk hayatına aid bütün çeşidleri dünyaya tanıt- mak kabildir, Bu suretle Türk paviyo- nunun kuruluşunun ehemmiyeti bir kat daha artmış olur, O zaman daha ziyade seyyah celbedebiliriz.» Hatıra birçok fikirler gelebilir, tu. rizm işlerine ehemmiyet verirken, Aya- sofyanın, ve diğer tarihi abidelerimi- xin küçük mikyasla maketlerini ser- gide teşhir etmek kabildir, Meselâ; Sergide bir çınar altı kahvesi yap. mak yalnız Amrikalıları değil, sergi- yi ziyaret edenleri çok memnun ede- bilir, El işleri Galatasaray 10 uncu yerli mallar gergisine iştirak eden bir zat diyor ki; — Nevyork sergisindeki Türk pavi- » yonunda el işlerine de ehemmiyet ver- meliyiz. Biz her sene Amerikaya eliş- leri mamulâtını gönderiyoruz, İşle- meli kadın çamaşırları, bluzlar, $ır- malı terlikler ve saire. Nevyorkdaki Türk paviyonunda, | bütün bu eşyanın teşhirine de ehem- | miyet vermeliyiz. Hattâ bu malların Türkiye malı olduğunu, daha canlı yon- nana kabildir. Bu imalâthanede | Türk kadınları kendi ellerile, bütün ziyaretçilerin gözü önünde, elişleri yapmalıdır. alâkadarların mütalâalarını soru Sanayi birliği umumi" kâtibinin sözleri yi Sanayi birliği umumi kâtibi Güleryüz de, 939 sergisi hakkınd f sözleri söylemiştir: ıl İstanbul milli sanayi birliği; senedenberi Nevyorkta sergi dır.939 Nevyork sergisi hakkını şüncelerini henüz tesbit etme! Herhalde bu paviyonu mükemmöl surette tertip etmek için çok eği yapmak lâzımdır.» j Nevyork sergisi hakkında mul zevatla tığunız temasların ne henüz bazı müesseselerin mii sind Kadar olacaklarını Bunu da tabii gördü yon insanın ziyaret ıya mikyasında bir pi le teşkil edecek olan Sil paviyonunun m n iştirakile tertib edil si çok faideli olacaktır. Nitekim # komiserliği de bunu takdir ettiği iğ anketler yapmaktadır, — H, A, Türk BULMAÇAMIZ safa: Tedricek, 2 — Bir adedi - Mevcudat, 3 — Belediyenin kestiği fiat - YÖ 4 — Bir meyva - Severek okudu$' gnzete. 5 — Meşgale - Rus içkisi, © — Tersi su üstünde yüzer « Bİr 7 — Entarinin yere #ürünen uzdan sonra gelir “ig ie kullanılır © akilli » Çok iyi. 10 — Eski Rüs süvarisi » Sevdali, Yukardan aşağı: 1 — Oturduğu yerde uyuklamak. #E 3 — Az - Eski Türklerden meşbif kumandan. 3 — Iki daha olur eder. ii 4 — Göz üstünde kemana ben ” Büyük bıçak . 5 — Yama, 6 — Tersi güzel sanat - İhtiysi bunak, 7 — Ikinci ve üçüncü harfleri 7 d Biştirirse ruhiyat mütehassi, 8 — Kız kardeş kocası - Kuru 9 — Çırak - Bügün. 10 — Hırs - Uzak. i -15, 7— Abdi, Yalak, 8— La, 9 — Efe, Analiz, 10 — Erik, Nöbetçi eczaneler Şişli: Pangaltıda Nargileciya sim; Limonciyan, Beyoğlu: caddesinde Dellasuda, Galata: > köyde Hüseyin Hümü, Kasımi yi Vasıf, Hasköy: Hahcoğlunda P Eminönü: Agop Minasyan, Vernecilerde Üniversite, Ki tük: Ahmed Suad, Bakırköy: Sarıyer: Asaf, Aksaray: Etem Beşiktaş: Halit, Hener: Baletii | Sameddin, Kumkapı: Belkis, Pazar: Nesati, Samatya; fapaşada Rıdvan, Alemdar: Alİ Şehremini: Topkapıda Nazım, köy: Pazar yolunda: Rifai Modada ddin, Üsküdar: hor, Heybellada: Halk, Şinasi Riza, Her gece açık eczaneler! Yeniköy, Emirgân, Rumolhisafk., taköy, Arnavutköy, Bebek, Paşabahçe ve Anndoluhisarıni zaneler her gece açıktır.