12 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

12 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 # i REC Zencilerin kibar âlemi Harlem'de bir zenci zengininin ... .. kızının düğünü de neler gördüm? Kadınların hepsi gayet şık... Erkeklerin çoğu jaket ataylı, ciddi tavırlı... bir fevkalâdelik Köşedeki büyük Kilisenin önü obillerle dolu. Otomobiller- k tuvaletli zenci kadınla. m ellerini kollarını he- altında pars erindeki mü- sönüyor... So- jaket ataylı, Meş- ağini Samüel Fletcher kı- riyor... Bizim apartıman- da ( zırlık, kadönler aras bir süslenmedir gidiyor. Aşağı yu bütün Harlem düğüne davetli, kekler coktan giyinip hazırlandıkları halde, kadınlar bir türlü kendilerini aynanın önünden alamıyorlar Bizde olsa erkekler böyle saatlerce yan kadınlara, hiç de, Harlemde bugün var nı gayet rı iniyor, B: reket ettirirk, maklarındak cevherler ış kaktan 3 - Yavrucuğum... Hazırlanmağa kındanberi İki saat geçti... Bi- raz çabuk olsana... diye ihtar eder- lar. Harlemii ahbaplarımız büy nezaket göst türdüler, Zaten düğünü olan Aile on- larin pek yakından akrabaları idi, Gece biraz ilerimizdeki büyük Har- Zencilerin kibar salonlarından Jaketatayla gezen mudır. Mahkemede tuhaf tuhaf hikâ- bir kaç görünüş ve sokakta ciddi tavırlı zenciler Bulgar gazeteleri, Hatay itilâfı mü- nasebetile Türk diplomasisinin mu- vaffakıyeti hakkında uzun makaleler yazıyorlar, Mir gazetesi «Türkiyenin muvaffakıyetleri. başlığı altında şu makaleyi yazıyor: «Eğer Türkiyenin Büyük harb 80- nundaki vaziyetini ve harbden çıktığı zamanki halini hatırlarsak ve ondan sonra yavaş yavaş kendine gelerek ka- zandıklarını nazarı itibare Türk devlet adamlarının sahasında ehenımiye ler elde ettiklerini ii gelir. Türkiye evvelâ Şark hududlarını garanti sltına aldı- gından maada Kars havalisinin idare- sini de eline almağ muvaffak oldu. Bundan sönra Türkiye, nazarı dikkâ- tini Balkan yarımadasına Bulgaristanla, Romanya, Yuğosi Y ve Yunanistanla paktlar akdetti. Buj- garistandan, 'Türk halkı için Türk hurufatının mecburi olarak tatbikini elde etti. En nihayet İskenderun me- selesini kendi lehinde olarak halletti, Son zamanlarda telgraf ajansları, İngüterenin Türkiyeye mali yardım- da bulunmağa hazır olduğunu bildir- diler, Bir zamanlar Türkiyenin, milli #İ vücude getirebileceğine kimse ordu. "Türkiyenin sanayileş- tirilmesi için evvelâ Sovyetler yardım ettiler, Şimdi de bu maksadla İngilte- re müzaherette bulünüyor. Menfaatle- rimize halel getirilmediği takdirde, komşularımızın muvaffakıyetine ha- sed edecek değiliz. Bilâkis, onlardan misa) almalıyız. Onların elde ettikleri semereler bizi de teşvik eder. Rekabet politikası makul ve faydalı bir politi. diplomasi i muvaffakıyet- Hatay itilâfı Bulgar gazeteleri. Türkiyenin kazandığı muvaffakiği büyük bir takdirle yazıyorlar. alırsak | af etmek lâzım | us dostluğile | ve cenubu şarki . koli neler olduğunu anlıyamaz. YEf kiyenin önderlerinin - çalışm. sebat kuvvetini bu şehir temsil Genç Türkiye cumhuriyeti Kö lehip yükseldikçe onun yeni H de moderleşiyor, Bu 15 sene İŞ de Ankaranın imarı için 400 lira harcanmıştır, Bizim parâ İİ men 25 milyar leva. Bu yekün © kara İçin kğ gelmemiştir. | denberi ! İ ri merkez olalı hale gelm 15 senede bulunduğu «Çankaya» tepesin& gınızda, 120 bin nüfusu olan $) Ankaraya bir göz atın. Yenilik 8 nüzden kaçmıyacaktır: İşte solâi çarpan Bükantıklar; onların a da memurin mahallesi. Dahi” genç orman — yeşilliğinde «NÜ çifliği» sağa baktığınızda muf bankalar binalarını, nümune İ met dairelerini, enstitüleri retmen enstitüsünü ve saireyi g9 siniz. Şehrin diğer tarafında < Ziraat mektebi on kadar modeff sile her devlet merkezinin iftihai ceği haldedir. En büyük imar nümune! Ti olan Çubuk barajı, Ankara kilometre şimali şarkisindedir. etrafındaki çifçi halkın ihtiyaö dân başka 200 bin nüfuslu bir $i »“ lem oteline geldiğimiz zaman otomo- billerden kendimize güç yol bulduk, Gelinin annesi son derece şişman bir zenci Kadını idi, Gayet ağır bir tw- valet giymişti. Misafirlerini bir İrigi- İiz asil kadınından farksız bir tavırla karşılıyordu, Siyah elbiseli zenciler etrafta dolaşıyordu. Burası tam ma- nasile, Amerikada yeni teşekkül eden bir zenci sosyetesi, kibar âlemi idi. Gariptir, Kara insan deyince pek çoklarının aklına bunların bir kibar sosyetesi olduğu gelmez. Halbuki her manasile demokrat olan Amerikada bir karaderililer kibar âlemi vücude gelmiş... Bu sosyeteye o beyazlardan büfuzlu pol ar, zenginler, artist. ler de devam ediyor, Zencilerin bu kibar âlemine men- sup olanları beyazlardan o kadar şi- küyet etmiyorlar, Çünkü bunlar, be- yaz şehirler müstesna, her beyazın | Tommy umumi dünya işlerile pek yelerle dinleyicileri kahkahadan kınp geçirir... Bilhassa Amerikanın eski hayatına aid hikâyeleri, fıkraları Ye- nidünyada en iyi bilen insan Tom- my'dir, Bu itibarla muhakeme gün- lerinde 'Tommy'nin mahkeme salo- nunda oturacak değil, ayakta duracak yer bulmak bile kabil değildir. Din- leyiciler arasında yüzlerce ka- | dın bulunur. Hâkim Tommy'nin mah- keme heyetini hep siyahlar teşkil et- miştir. Amerikan mahkemelerinin ek- serisinde «tek hâkim usulü vardır. Tommy de mahkemesinde tek olarak hüküm icra etmektedir. Lâkin mah- kemenin zabıt kâtipleri, mübaşirleri filân hep kâra renklidir. Amerikalıların çoğu dünya vakala- nini pek umursamazlar. Onların en ziyade alâkadar oldukları şey, Ameri- kanm kendi işleridir, Fakat hâkim Benimle ilk tanışır tanışmaz; — Aman, dedi, bir Türk gazetecisi- le tanıştığıma fevkalâde memnun ol- dum... Tâbil bunu gördünüz değil mi? Böyle söyliyerek cebinden bir gaze- te çıkardı. Ve bana bir musiki hava- disi gösterdi, Bu yazıda Amerikada dünyaca dâ- hi diye tanınan piyanistlerin, keman- cıların, musiki dehâlarının konserler verdiği Cornaglie Hall tiyatrosunda bir Türk kızının bir konser vereceği bildiriliyordu. Bundan benim de haberim vardı. O gece konsere gitmek için bilet bile tedarik etmiştim. Hâkime teşekkür ettim, Bu güzel konserden ayrı bir yazımda bahsede- ceğim, Hikmet Peridun Es satılmasını meneden eski Cün ham Linegin'un bir resmi vardır. ler de d#ima mü zaman şöyle başlıyorlar sözü vardır. der ki. bili; na mensup bu halkın içinde kimler yoktu? Hadsiz hesapsız kara renki avukatlar, kara renkli tüccarlar, ka- ra renkli artistler, kara renkli memur- Jar... Ve işle nihayet Amerikanın en meşhur tiplerinden biri olan zenci bâ- kim meşhur Tommy... Bu zenci «hu- kuk mahkemesi hâkimi: Amerikada son derece büyük bir şöhret mıştır. Yenidünyanın birlddk zenci mahkeme peisidir. | &ar ileri gelmiyor. Zenci hâkim ayri © Mewzamanda dünyanın en hoş sohpet ada- gideceği yere gidebiliyorlar, oturaca- ğı yere oturabiliyorlar, Duvarlarda hep Amerikada zencilerin esir olarak Urre islerinden meşhur Abraham Lin- coln'un resimleri dölu, * Amerikadaki zenciler bu zata âdelâ tapinırlar,.. Sinemada Abruham Llacoln'u temsi) eden bir aktör göründü mü? Zenciler avuçlarını perçalarcasına alkışa baş» Jarlar Harlemde her zenci evinde Abra- O günkü düğüne gelen kibar Bu Yahut: — Abraham Linooln'un biki misiniz?.. Böyle başlanan sözleri de zenciler ini büyük bir dikkat içinde dinlerler... Sürd (Akşam) — Silrd ortaokula rında imtihanların bitmesi minase- betile kız talebeler tarafından bir se- ne içinde hazırlanan el işlerini toplı- yan güzel bir sergi tertib edilmiştir. Bu güzel sergiyi vali bizzat açmış ve sergi davetliler tarafından alâka ile gezilmiştir. Sergi erkek, kaldın bin- lerce şehirli tarafından merakla ziya- ret edilmektedir. Bilhassa bütün işle- me ve ölbiseler yerli kumaşlardan ya- pılmıştır. Medeni sahada erkek arka- daşlarile birlikte omuz omuza yürü. Bu düğünde, zencilerin kibar sınıfı- kazan- Fakat bay Tommy'nin şöbreti bun- Siirdde el işleri sergisi Siird orta okul talebesi öğretm enlerile bir arnda gezi esnasında dını olarak yetiştiklerini gösteren bu muvaffak eserden dolayı talebeleri. miz takdir edilmişlerdir. Biz de kendi- lerini tebrik ederiz. Bölgemizde birçok kiymetli tarihi eserler vardır, Mektebin tatiline rağ- men ortaokul talebesi öğretmenlerile birlikte sık sık geziler tertib etmekte. dirler, Bu gezilerde tarihi âsar da gö- rülmekte ve bu suretle okurlar, bilgi- lerini artırmaktadırlar, Örtaokul di- rektörü B. Ramiz Atay tarihi araştır. malarla meşgul olup tedkikatı neti- cesinde Siirde aid bir eser meydana yan kızlarımızın ayni zamanda ev ka- | getirecektir. iktiyaçlarım da tatmin ede baldeğir Kısu bir zamanda bütün maddi külâta ve engellere rağmen bu büyük işleri yaratan milletin leri her cihetçe iyi çalışmışlardı” buat müdürü B. Naci Kicimani” henüz bütün bu yapılanlardan nun değiliz, önümüzde daha “© yapılacak gok işler vardır.» de” den de heyecan duydum, P Şüphesiz ki bu söz doğru idi. olana erişilememişti. Meselâ, P bk daha hüküm sürüyor. Bizin? leva maaşlı orta bir memurumüğ karada haflayı zoruna çıktı Fakat buradaki memurların nisbeten yüksek iseler de ihti karşılayıcı değildirler. Sonra, İlk eğlence yerlerinin yokluğu & hissedilmektedir. Tiyatro ve op Mevcud bir kaç sinema da şehri kadır. Fakat hasedlik ve kötülük po- Mtikası ekseriya semeresizdir ve dal- ma arada düşmanlık doğurur Utro gazetesinde, sabık üniversite rektörü profesör G, P. Genov, «İngil- tere ve Fransa Yakın Şarkta» başlıklı makalesinde diyor ki; #İngiltere ile Fransa Yakın Şarkda siyasi ve iktisadi vaziyetlerini kuvvet- lendirmek için her şeyi yapıyorlar. Bir kaç zamandanberi onların dik- kati Türkiyeye çevrilmiştir. Son ay- Jarda olanlar, yukarıdaki fikri tama- mile tasdik eder, Cenub komşumuzun büyük iktisadi, siyasi ve en ziyade sevkuldeyş © ehemmiyetini bildikleri için İngiltere - Fransa ittifakı, onu kendi dairesine çekmek için her şeyi yapıyor, Fransa, daha Anadoluda Kemalist hareketinin kuvveti hissedildiği za- man Kemalist Türkiyeye karşı dosta- ne vaziyet aldı. Daha 1920 de Mustafa Kemal ile temasa geçti. Franklen Bu- yon Türk nasyonalistlerile akdettiği müuahedede Türkiyede Kemâlistleri hükümet olarak tanıdı ve Fransa bin kişilik kültür ihtiyaçların! Jamaktan uzaktır, Alâkadar ii bunu hissediyor, Ankara görülmeğe lâyıktır. çi, Ankarayı görürken komişi en yeni tarihinden de bir çok anlıyacaktır..» Şarktan askerini geri çekti, Fransa- rın bu Mâreketi, Sakarya havbinde 'Türk zaferi için çok yaradı. Budapeşte sergisine ladı. Şimdi Londra, Türkiyeye 16 mil. kiyenin merkezi Ankaranın terakkisi hakkında şunu yazmışlır: karada yeni bir hayat hüküm sürü. yor. Anadolu stepinin ortasında bu yeni -Antlantidi görmiyen, 15 sene. Lozan konferansında 923 - 923 de Fransa ayni suretle Türk isteklerine karşı hüsnü teveccüh gösterdi. 1933 de akdedilen Sovyet - Fransa paktı, Türk - Fransiz dostluğunu da- ha ziyade sağlamlaştırdı. İngiltere hükümeti de son seneler. de Türkiyeye karşı politikasını değiş- tirdi. Bu 1936 Montrö anlaşmasında görüldü. İngilterenin Yakin Şark po- litikası işinde inhiraf etmesinin se- bebleri açıktır. İtalyan - Habeş har- bi gösterdi ki, Şarki Akdenizde İtalya İngiltereye müthiş rakibdir. Akdeni- zin bu kısmında ise Türkiye, büyük Stratejik mevki alıyor. Binaenaleyh Türkiyenin İngiliz siyaseti tarafından kazanılması lâzım geliyordu ve haki- katen kazanıldı da, Türkiye de İngil- tere fle yakınlaşmasının faydasını an- yonluk kredi veriyor. Ankaranın terakkisi Nimresmi Dnes gazetesi, yeni Tür. «Yeni Türkiyenin sembolü olan An- rilen eser ve damgalar € 5 takdir edildi Budapeştede açılan 1938 $ Ordek Posta muamelâlı hak sergiye, memlekelimizden yalniği tekait Nafa baş mühendisleri bay Leon Acemyan, Türkiyede — pullarının icadından evvel KÜ makta olan posta damgaları P da 1897 senesinde türkçe ve fr olarak yazmış olduğu bir eseri damgaların asi göndermek suretile iştirak et Sergi jüri heyetinden B. Ac€Piğ gönderilen resmi bir tahriratti'ğ ler ve damgalar sergiyi ziyaret lerle jüri heyetinin şon derecf ve takdirini eelbetmiş olduğü kendisinin bir kıt'a gümüş Donör.le taltif edildiği bildi Ve madalya da gönderilmiştir. © tebrik ederiz. yeri ve baş münhasıran İzmirde İkinci * sokak 52 numarada Hamdi Gürsoylar mağazasıdır,