July 14, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

July 14, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Birçok semtlerde sular çok erken kesiliyor maktadırlar, 4 Evvelki akşam Nişantaşı ve Şişli cihetinde saat yediden itibaren sular kesilmiştir. Evvelceden haber veril. mediği için evlerine gelenler ellerini Yı- kıyarak su bile bulamamışlardır, Bir- çok kimseler de banyoda yüzü gözü sabunlu kalmışlardır. "Yaz, suya en ziyade ihtiyaç olan bir mevsimdir. Sular İdaresinin bunu göz önünde bulundurarak suyun kesilme- mesini temin edecek tedbiler alması Jâzımdır. Ürüguay'lı bir seyyah kafilesi Uruguay'lı bir seyyah kafilesi dün şebrimize gelmiş ve doğruca Bursaya gitmiştir, Bu seyyahlar Bursa kaplı- calarında bir müddet kalacaklardır. Sergi hazırlığı Plândaki bütün yerler tutuldu “Onuncu Yerli mallar sergisinde paviyon inşantı çok ilerlemiştir. Sergi bürosu Galatasaray lisesine naklet- miştir, Sergide yer almak için büro- ya yeniden birçok müracaatler vaki olmuştur. Serginin bahçesinde yet kalmamıştır, Yeniden müracaat eden- Jere bina dahilinde münasip yer gös- terilmesine çalışılmaktadır. Önce ha- urlanan sergi plânındaki yerler ta- mamen dolmuş, tahminden çok rağ- bet karşısında Galatasaray Jisesinin kapalı bulundurulan diğer yerlerin- den de istifade etmek mecburiyeti ha- sıl olmuştur. Pek yakında Lunaparkın kurulma- sina başlanacaktır, Camadam da Bük- reşten getirilmiş, dün gümrükten çi- karılmıştır. Câmadam sergi bahçe- 7 1 hi H Hİ 4 # 4 Ji 7 # “fg H | AKŞAM Karilerimizin fikri nizamlarına pek az riayet ediyoruz! çen ay yirmi beş lira kestiler... 'Tulu- lursak veririz! Böyle zihniyet olur mu? Geçen gün de tramvaydaydım, Şiş- hane yokuşunu inmiş, Bankalar cnd- desine sapmıştık. Osmanlı bankam- nın yanındaki soksklan çıkan bir otomobil, sanki bütün sokaklar onun- muş gibi, diğer vesaltle alâkadar ol- mıyarâk, ann sokağa hızla girdi. Netice: Vatman, sonuna kadar motörü ge- riye , fren yapıyor. Her- kesto “bir sarsılma, bir korku.. Vat- man da sinirden zangır zangır tit- riyor: — Gel “de bundun sonra çalış ba- yım! - diyor. İstanbulda bir seyriisefer nizamı var ım, yok mu? Varsa ne için böyle az riayet ediyorlar? Yoksa ne için böyle bir nizam ortaya koymuyorlar? Herkesin böyle 'âsabını bozmağa bir şöfürün ne hakkı var? Eğlence yerleri Şimdiye kadar 600 tarife tasdik edildi Gazino, bar, bahçe gibi eğlence yer- leri tarifelerinden şimdiye kadar altı yüz tanesi tasdik edilmiştir. Birçok müesseseler henüz tarifelerini tasdik ettirmediklerinden Belediye reisliği kaymakamlar vasıtasile, tarifesini tas- ! dik ettirmiyen müessese sahiplerini ikaz elmiştir. Tarifesini tasdik ettir- miyon bazı müessese sahipleri kira ve inşaat malzeme flatlerinin çok yük- sek olduğundan, Belediyenin arzu et- tiği nisbet ve derecede tensilât yapa- mıyacaklarını ileri sürmüşlerdir. Belediye bu itirazı tedkike başla mıştır. Bu tedkikler, müracaat sahip- lerinin lehinde netice verirse tarifele- re konacak flat nisbet ve esaslarında bazı değişiklikler yapılacaktır, Bundan başka Belediye kış mevsi- minde, tarifelerde başka csaslara göre bazı tadilât yapacaktır, Bu ye- eylül içinde tatbik edile. ki bahşiş te tedkike muhtaç görülü- | yor. Belediye, hem halkın, hem de gar- sonların lehine bu bahşişler için ye- | ni bir şekil bulacaktır. Çamlıcalılar Çamlıcada bir otel yapılmasını istiyorlar Çamlıcayı Güzelleştirme Cemiyeti- .nin teşebbüsü ile şimdiye kadar Çam- uca ve civarma on bin fidan ağaç di- | Temyizin kararı Kuruçeşmedeki kömür depoları kaldırılıyor Kuruçeşmedeki kömür depolarının kaldırılması hakkındaki temyiz karar Kuruçeşme kömür mıntakasının plâ- nı henüz tatbik mevkiine konmadığı için Liman İşletme idaresi ve dolayı- sile Denizbankın henüz Kuruçeşme ile yakından alâkası yoktur. Deniz- bank Kuruçeşmeğe evvelce kiraladığı bir tek depoyu da Sahibine terkelme- ge karar vermistir. Bu münasebetle müddeti bitmekle olan mükaveleyi uzatmıyacaktır. Kı kömür depoları muhtelif tacirlere ald bulunmaktadır. Temyiz mahkemesinin kararı kati ol- Guğuna göre, bu depoların bulunduk- Jarı yerlerden kaldırılması tarihi pek yakındır, Depolar kaldırılınca Denizbank fa- aliyete geçecek ve icab eden istimlâke başlıyacaktır, Yeni yollar Bazı noktalarda istimlâk yapıl lü görülüyor İki senede ikmal edilmek üzere ev- velki gün Daimi encümen tarafından ihale edilen 507 bin liralık yolların in- şası münasebetile Aynalıçeşmede, Mr- sir çarşısının önünde, bazı istimlâklere ihliyaç görülmek- tedir. Aynahçeşmede yapılacak olan is- timlâk munmelesine derhal başlana- caktır. Misir çarşısının önü ile Yere- batanda yapılacak istimlâk için plân- lar hazırlanması lâzım geliyor. Bu plânlar eylülde şehrimize gelecek B. | Prost tarafından hazırlanacaktır, Bu tarihe kadar istimlâke ihtiyaç güster- miyen yollar inşa edilecektir. Tabanca ile oynarken arka- daşının ölümüne sebep olan İki ay kadar evvel Kasımpaşaria | bir kahvenin bahçesinde tabanca ile oynarken arkadaşı Enverin kazaen ö- Tümüne sebebiyet vermekten maznun Alâeddinin muhakemesine dün asli- ye dördüncü ceza malikemesinde ba- kılmıştır. Dünkü celsede Murad, kah- veci Halil ve Ahmed adlarında üç kişi şahid olarak dinlenmişlerdir. Bunlar yakanın nasıl cereyan ettiğini görme- diklerini söyliyerek: — Bahçede 'bir silâh sesi duyduk, koştuk. “Bahçeye: girdiğimiz zaman Enveri iskemlenin üzerine yıkilmiş bir vaziyette gördük, Ağzından kan akı yordu. Derhal karakola haber verdik. O zaman Alâeddin bize, Enverin ka- ez kendi kendisini vurduğunu söy- Demişlerdir. Diğer şahidlerin celbi için muhakeme başka güne bırakil- mıştır. > - . a çil : © ima değen bir isle. | a yaşta bunları asl Gğremmiye.. | Mlminl Gen adan mlie yan Re hayatla pek çok görü- a ğin XX. İ plan mevzii bir plân, B. Prost'a veri- ep ei Çocuğun yık mişti. Mütehassıs, ayca sig , Ki ihtiyacını gösteren bu proj İs yan Priandi Dördünü aşmış çocu Ky khdarın nâzım plânını yaparken göz Gm bir oynamı 490 | öğretme cihurları tesis etmeğe KAİ: | önüne miacaktır. Çamlıcalılar, buruda nün kengı ,, temin ssanlare İ yetie mecburuz, Zavallıları aramızda | konfor arayan en müşküipesend sey- Büyü, m nuzda heder ediyo mahvediyoruz. yalı bile memnun edecek bir olel in- idi oluyorlar; ha. (vâ-nü) İ şasını istemektedirler. > u Lokantada |.. .. (Bu kolluk masaya benziyor!) dersin, (Öyle amma kübikl..) derler. i salim İğ sikinin zak dğeii Bawv Amca mama silici ... (Bu ev ambara benziyor!) der- sin, (Ne yapalım, kübik!) derler... | ... (Bu kelebek Tesmi deveye ben- iyor!) dersin, (Kübik eserdir!..) der- | mutfağa sirayet etmedi! leri, İllâlla artık yahul., Yerebatanda, | el İyem a ŞAM İKTİSADİ MESELELER Bol ve ucuz kömür İktisad Vekilimiz B. Şakir Kesebir, Zonguldak ve Karabük muntakaların- da tedkikat yapmaktadır. Bu tedkik- leri icap ettiren sebeplerin başında, dan ha Yazla kömür istihsalinin temini ge- iyor. Bugünkü endüstri inkişafına gö- re, mevcud kömür istihsalâtımızın ile- ride bize kâfi gelmiyeceği hesap edil- mektedir. Yalnız yeni kurulan fabri- kalar ve yahud işlerini genişleten fabrikalar, kömür sarfiyatının artışı- na s6bgp teşkil etmiyor, Bir taraftan demiryolları deniz ticaret filosunun büyümesi, 0- dun yerine kömür yakmak usulünün tatbiki kömüre olan ihtiyacı arttır. maktadır. Vakık Zongulduk kömür havzasın- da, kömür istihsalâtı her sene artmak tadır. Bu artışa dair bir fikir vermek için 927 senesile 936 senesi atasin- daki istihsal miktarları üzerinde dur“ mak kâfidir, 927 senesinde kömür İs- tihsalâlımız ancak 7150 bin küsür tom- dan ibaretti. Yukarıda yazdığımız gi- bi, demiryolu şebekesinin deniz ticaret filosunun genişlemesi yeni fabrikala- rın kurulması, sarfiyatın artmasına 58. bebiyet vermiştir, 922-933 senelerin- de yalnız demiryolları idaresi 130 bin küsür ton kömür yakardı. Halbuki şimdiki sarfiyat iki misline çıkmıstar. 934 senesine kadar dahili ihtiyaç için ancak 800 bin ton kömür lâzmdi. Halbuki şimdi ihtiyaç artmıştır. 936 senesinde kömür istihsalâtımız 2 milyon küsür tonu bulmuştur. Fa- kat bu miktarda ilerideki ihtiyacımıza “kâfi değildir. Karabük fabrikaları iş- ledikten sonra daha çok kömüre ih- tiyacımız olacaktır. , Zonguldakla tedkikler yapan İn- giliz mühendisleri, kömür istihsalâlı- nı arttırmak için çareler aramaktadır- lar, Yapılan hesaplara göre, ilk sene- lerde 5 milyon ton kömür istihsal edi- lecektir. Fakat bu da kâfi değildir. Jeolojik tedkiklere göre, henüz pek az istifade edilmiş bu zengin kömür hav zasında, yeniden tesisat yapıldığı tak- dirde, senede 10 milyon tondan fazla kömür elde edilebilir. Türkiyede kuru lan yeni endüstrinin, demiryolları $€- bekesinin, deniz bicarel filosunun, hasi- lı kömür yakan her müessesenin, ev- lerde yanan kömür sobalarının dayans dığı en büyük yer, Zonguldak kömür havzasıdır. Bu havzadan bol ve ucuz kömür çıkarmalıyız. H.A. vr Trakya kalkınması hakkında bir fikir Beyoğlu Halkevinden: Mimar Sina- nın Trakyadaki bütün eserleri, Trak- ya ve Ege büyük askeri manevraları, İstanbul üniversitesi, ve İstanbul spor Bir otomobil ağaca çarptı, soför yaralandı Şolör Rıfkının idaresindeki otomo- bil dün Büyükdereden Şişliye doğru gelirken Maslak civarında yolun ke- narındaki 'bir ağaca çarpmıştır. Olo- mobil parçalanmış, şoför Rıfkı yüzün den yaralanmıştır. Kaza etrafında tahkikat yapılıyor. N B.A. — Sus! Şükret ki bu zevk — Emin misin?.., » B.A, — Baksana, iz etivet,