14 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

G i ğ o . çeleri barlarda gezen dilenci şehrinde bir dilenen bir 7 > vakizlere varan kadın kardeşlerden birile ev- Seçen hafta mahkeme- kocasından ayrılmak Biemesinin sebebini “go. Teisine kadın: Yam, kocamla kayınbira. ayırd edemiyo- e Kadınla görüyorum, -ağım sırada: o<Ben eğilim, ka; » Kaymbiraderi- Dedeli; diyor, Ya, orum, oradaki de «Ben Bilim, kayınbiraderi- diyor, » Dej Teih Kir olmaktansa ayrıl- *ydana yan ve tig abama taraflarında a bir aileye mensup ol hin a p olan tavan, si geçenlerde evi- tiren, Arasinda, ki lan be Anahtar Kal a birer birer ted- ii li 3 41) 5, 2 iş # EA da O anahtarın Mine geçe, AĞINI Öğreten bir vesi- Bu in kâğıtta vaktile m ereğ si harbi esnasında i, Vaytnld ailesinin & vaya diz Tri defnetmiş Malik e Sok idi. Vaytfild aile- Dila, “an biç indi Ve en çok esire aileydi. Vayttıld kâ- Şikan anahtarı eli- 4 e İt tamir edile. Sahiplerinden “diyenin elin. an,o Zaman bu Çürşısı da ay. kaçtır, çıkarılan gömülü define ton'un güzel bir pansiyonuna doğru sevkettiğini, orada arabadan çıkarak bir müddet pansiyonda istirahat et tiğini, sonra şık bir smoking giyerek şehrin bütün barlarını dolaştığını tesbit etmiş ve onu yakalıyarak hap- se tıkmıştır. Dilenci gecelerini se- İnhatle geçirdiği için ertesi günü çehresi ıztırablı bir şekil alıyor ve bu hal gelip . geçenlerin kendisine aci- malarına sebeb oluyormuş. Şimdi hapse mahküm olan bu smoking di- lenci zabıta tarafından yapılan tah- kikata nazaran günde kırk lir kaza- niyormuş. Yahudilere güneş banyosu yasak! Almanya Dahiliye Nezareti yeni bir tâmim neşretti. Bundan sonra hiçbir Yahudi, hiçbir plâja gidemiyecek, hiçbir su şehrinde oluramıyacaktır. Bu yerlerdeki Yahudiler polise baş- vurarak Yahudi olduklarını söyliye- cekler ve bir sarı vesika alacaklardır. Almanyada sulardan ve denizden istifade etmek için alınan vesikalar kırmızıdır. Sarı vesikalar bu gibi yer- lerde muteber olmıyacaktır. ne geçirdikten sonra rahat edemez. Yanına birkaç zenci amele, kazma, | kürek ve saire alarak eski Vaytfild ailesinin oturmuş olduğu arazide ta- i harriyata çıkar, Evvelâ araştırmalar. | dan hiçbir netice hasıl olmaz, fakat | yere vurulan kazmalar nihayet bir gün bir kasaya saplanıp kalır, Kasa çıkarılır ve açılır.. içinde 250,000 do- lar altın çıkar, Defineyi bulan paranın kendisine aid olduğunu iddia etmekte ise de ö- teden beriden birçok Vaytfild ailesi mensupları da çıkmağa, para üzerin- de hak iddia etmeğe başlamışlardır. Kapalıçarşı ve Mısır 4 Sarşısı tamir edilecek çe olanının çarşıları alâkadar eden mları tatbik edilirken buna başlanacak Nüzim plânına göre B. Prost çarşı” nın etrafından birçok yeni yollar aça cağından, Büyük çarşının tamirine ih- tiyaç görülmektedir. : Belediye, plânın çarşıları alâkadar eden kısımları tatbik edileceği zaman her iki çarşıyı birlikte tamir etlirecek- tir. Bu hususta B. Prost bir plân hazır- lıyacaktır. Bu plânda hem çarşıların tamiri, hem de cümle kapılarından bazılarının büyütülmesi ve eski tarzını bozmadan süslenmesi temin edile cektir ii. Karamanda bereket Karaman (Akşam) — Burada bu yıl büyük bir breket vardır. Harman- lar bitmek üzeredir, Bu ay sonunda Adana ve Mersine iik parti mahsul gönderilecektir. Amerikada bankalarda sahipsiz yatan yüzlerce milyon dolarlık para varmış Amerikada ban- kalarda yatan ve senelerdenberi kal- dırılmıyan bir çok meçhul (paralar vardır. Bu parala- rın sahibleri kim- bilir ne olmuştur; bankalar arada sı- rada (gazetelere ilân ederek mevduat sahiblerini araştırıyor, fakat onların ne izlerini, ne de ölmüşseler varislerini bulabi- liyor. Buğün Amreikanın yalnız milli bankalarında yatan 132 milyon do- ların sahibleri ortada yoktur. Bu mevduat 1 dolardan başlıyarak yük- sek yekünlara kadar çıkıyor. Ban- kalara yatırılıp ta geri alınmıyan paralar, o bankalar için mütemadi bir masraf kapısıdır. Çünküo he- sabları mütemadiyen defterden def- tere devretmek Jâzımgelmektedir. Halbuki bu suretle muamele gören paralar sahibsizdir. Çünkü bankaldr o paralar üzerin- de bir hak iddin edemezicr, Para sa hibleri veya varisleri gelip isteme- dikçe onların da parası sayılamaz. Öyle garib bir vaziyet ki bir çok memleketler bunu hususi kanunlar- la düzeltmeğe mecbur kalmışlardır. Şayet bir gün bankaya para yör tıracak ve araya giren başka hadi- selerin tesirile bunu unutacak olur- sanız mürürü zamanla bu paranın faizi birike birike mikdarnı artıyor. Fakat ayni zamanda kimsesiz bir para oluyor. On ,on beş, yirmi sene uyuyan bir cari hesab olarak kalıyor. Bu su- retle bünkalarda uyumakta olan hesabların toplu yekünunu bilmeğe imkân yoktur. Yölnz Nevyork şehri bankaları geçen yaz zarfında meç- hul 56 bin mevduatçının isimlerini ilân etmişlerdir. Bu Wânlar üzerine tâ Norveçten ve Afrikadan talibler zuhur etmiştir. Bunlar yatırdıkları parayı unuttuk- larını ileriye sürerek onun gönderil. mesini istemişlerdir. Sahibsiz paraların bankalarda kal- masi yalnız unutkanlıklan ileri gel- memektedir. Bir çok kimseler ban- kaya yatırdıkları paraları ailelerin- den gizlemektedirler. Bunlar vasi- siz vefat edince paralar ban- kada kalmaktadır. Bazı kimseler Amerikada cenaze paralarını bankalara yatırmaktadır. Bunlar birdenbire vefat edince tabit o para bankada sabibsiz paralar hö sabına geçirilmektedir. Bir de bir ço- cuk yeni doğduğu zaman önun nâ- mına bankaya bir para yatırılıyor, sonra unutuluyor. Meselâ bankalardan biri geçenler- de bir kızın adresini bulmağa mu- vaffak olarak ona binlerce dolar ver. miştir. Bu kz doğduğu zaman bü- yük babası ve babası onun namına bankaya bir para yafırmışlardı. Fa- kat kız daha büyümeden ikisi de ve- fat etmişti. Kızın bankada yatan paradan tabii hiç haberi yoktu. Ban- ka onu arayıp bulmuş ve parayı kendisine teslim etmişti. Bu gibi hâ- diselre nadirattan değildir. Çocukla- rı namına bankaya para yatıran ebeveyn için bir ibret dersi teşkil etmelidir. Bankaya yatırıp ta bugün ortada olmıyan kimselerin çoğu unutkan- dır. Bunu İşitince: «Kabil mi? Hiç bankaya yatırılan para unutulur mu'> diyeceksiniz. Fakat unutanlar çoktur. Geçen yaz bir kadın banka- larda unutulan paraların ilân edilen listesini gözden geçirirken: «Bâka- lum hariçte yaşıyan kız kardeşim bankaya para yatırdı da unuttu mu?» diye söyleniyormuş. Bu esnada bir- denbire kendi ismini görünce hi etmiş, me kız ka disi bankaya yatırdığı muşmuş! 1930 senesindaki buhran üzerine Amerikada iflâslar vukuageldiği za- man Detroit'deki iki bankada 3 mliyon dolar taleb edilmeden kalmış- tır. Çünkü iflâslar üzerine yapilan uzlaşmada hisse sahiblerinin yüzde 68 tevziata müstahak olduklarından bir çok kimsenin malümatı yoktu. Bir de sahibsiz paralar şu veya bu hayır müessesesine gönderilen ufak tefek paraların birikmesinden de ha- sıl olmaktadır. Bu hayır müessesele- ri birdenbire kapanıvermekte ve pa- ralar bankalarda kalmakladır. Ba- zan küçük bankaların iflâs etmesi de büyük bankalarda onların hesa- bına bazı paraların kalmasını intaç etmektedir. Bankalara para yatırıp sonra unutanlar arasında bazı şehir idarelerinin de “bulunduğunu işitir- seniz hayret etmeyiniz. Geçenlerde bir banka hesablarını tasfiye ederken parayı unut- Amerikada bir çok bankalarda sahibi müracaat etmiyen büyük servetler vardır. Aradan uzun zaman geçtiği halde aranmıyan bu paraların yekünu her sene artmaktadır. Bunlardan büyük bir kısmının unutulduğu veya sahiplerinin öldüğü anlaşılmaktadır uzun senelerden beri Amerikanın Columbus, Toledo, Ohio, Siraküz ve Nevyork şehirleri namma bir takım paralar yatırılmış ve bir daha bun- ların ararılmamış olduğunu O tesbit etmiştir. Bankalardan bazıları sahibsiz pa raların sahiblerini aramak için ka- nunen mecbur oldukları muameleler- den fazla gayret göstermekte, bir takım masraflar ihtiyar ederek bun- lari bulmaktadır. Bu suretle geçen- lerde Nevyorkta ihtiyar bir kadın bulunmuş ve bankada duran 700 do- lar kendisine verilmiştir. Bu para o ihtiyar kadının bundan 25 sene evvel vefat eden biraderine ald bulunuyordu. Bu adam mezkür bankada 300 dolar kadar bir para bırakarak kaybolmuş ve bu para 25 sene zarfında faizlerile 700 dolara kadar çıkmıştı. İhtiyar kadın kalb hastalığından muztarib olduğu için bu 70 dolar onun tedavisine sarfe- dilmiştir. Bankalar tarafından sarfedilen gayret ve yapılan neşriyat sayesinde sahibsiz paraların yüzde yirmi niş betinde sahibleri meydana çıkanlar bilmektedir. Bankaların defterlerine bakıldığı zaman sahibsiz paraların erkamı insanlarda garip hisler uyan- dırıyor. Kaybolan para sahibleri arasında meselâ Katerin Ryan isim görülüyor. Bu kadın 1905 senesinde son defa olarak bankaya 53,5 dolar yatırmış. Acaba ondan sonra ne ol. du? Sonra, başka bir bankada Harry P. Stane namına 550 dolar yatmak- ta olduğu görülüyor. Bu adam 1925 senesinde bir bankayı soyârken po lis tarafından öldürülmüştür. Hele umumi harbde ölenlere aid sahibsiz paraların haddi ve hesabı yoktur. Sahiblerinin son adresleri şu veya bu cephede harb eden her han- gi bir askeri kıtadır. Ondan sonra kendilerinden hiç bir malümat alına- mamıştır. Fakat isimleri bankaların cari hesablar delternde yazılı duru- yor. Bu paralar mekteb işlerine ve üniversite omasarifine tahsis edil mektedir. Bazı Amerikan heyetleri de 30 - 50 sene zarfında aranmıyan sahibsiz paraların devlete intikal et- mesine karar vermiştir. Fakat bu müddetten sonra sahibi ve kanuni varisi çıktığı takdirde paraların ge- ne ona iadesi de bu hususla neşredi- len kanunların muktezasındandır. Toprak çöktü Toprak altında kalan iki amele kurtarıldı Bâkırköyündp Yenimahallede yap- | tırılmakta olan istasyon inşaatında İ çalışan Taşköprülü Recep ve Rizeli Yusuf adlarında iki amele dün bir çu- kur kazarlarken iki metre yükseklik- teki toprak yıkılmıştır. İki işçi çuku- run içinde toprak yığının altında kalmışlarsa da derhal etraftan yeti- gen diğer İşçiler Receple Yusufu çıkar- mışlardır. İki işçi ilk tedavileri yapı- larak hastaneye (kaldırılmışlardır. | Sıhhi vaziyetlerinde tehlike olmadığı | anlaşılmıştır. Bir işçi tarlada çalışırken bir hayvan ısırdı, hastaneye kaldırıldı Yeşilköye tabi Safra köyünde Niza- meddin adında bir çifçi dün tarlada çalışırken ayağını bir hayvan ısırmış- tır. Henüz ne olduğu anlaşılamıyan bu hayvanın ısırmasile zehirlenen Ni- zameddin İfade veremiyecek bir halde Hastaneye kaldırılmıştır. Yağmur ihtiyacı Trabzon havalisi kuraklıktan çok muztarib Trabzon 13 (A.A) — Sıcak ve ku- rak olanca şiddetile devam ediyor. Iki aydır yağmur yağmadığından müstahsil. rençber büyük bir zorluk İçindedir. Bu yıl mısır tarlaları yarı yarıya ekilmemiş ekinler de verimsiz kalmıştır, Bu sene dörtte bir derecesinde olan fındık mahsulü de kuraktan yer yer dökülmektedir. 938 fındık vekoltemiz 100 bin kantar tahmin edilmektedir. Fındıklarımızın satış işlerle uğraş- mak üzere şehrimizde bir fındık satış kooperatifi kurulmuştur. Gaziantepte ilkokul mezunları Gaziantep (Akşam) — 937-938 ders yılında vilâyetimiz beş sınıflı ilkokul- larından mezun olan talebe sayısı 504 ü bulmuştur. Bu rakam geçen sene- den fazladır. Geçen ders yılında mer kez kazası ilkokulları mezunları 189 öğrenici iken bu miktar bu sene yüz- de elli fazlasile 287 ye yetişmiştir. Halı hırsızı Bir çok camilerden balı çaldığı meydana çıktı Geçenlerde - İstanbulda muhtelif camilerden halı çalan Said adında bir hursız yakalanmışlı. Zabıta Lahıkika» tını derinleştirince Saidin şimdiye kadar meydana çıkan hırsızlıkların- dan maada Karagümrükte Kumrulu mescid cammiinin halılarını, Topkapı- da Kuşcubaşı camiinin halılarile bü- yük saatini, Aksarayda Hüseyinağa camiinin halılarını, Bâkırköyünde Kar- taltepe ve Osmaniye camilerinin de halı ve kilimlerini de çaldığı tesbiş edilmiştir. Sajdin çaldığı halılardan bir kısmı bulunmuştur. Zabıta tah- kikata devam ediliyor, Avustralyadan 35 seyyah geliyor 2 ağustosta Roma vapurile Ayus- tralyanın zengin ve tanınmış şahsi- yetlerinden mürekkep 35 kişlik bir. seyyah kafilesi gelecektir, Ayni tarih- te Markopolo vapurlle de muhtelif milletlere mensup 500 seyyah gelecek- ür.