14 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

14 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Sarışın kadın 'Ali Rıza karısını ve iki çocuğunu da öldürmüş Malatyada cesedlerin bulunduğu Istanbul müddeiumumiliğine bildirildi Bir ay kadar evvel Ali Riza adında birinin Derbend civarında şoför Ömer Lütfiyi ve İpsalada da Meteoroloji me- muru Muhiddini öldürmesi ve kendi- #inin de ölümile neticelenen feci cina- yetin yeni bir facla safhası daha mey» dana çıktığını dün yazmıştık. Muhiddinle Malatyada sevişmesi yü- zünden bu cinayetlere sebebiyet veren Ali Rizanın karısı Yanola namı diğer Sandet, o zaman her tarafta uzun uza dıya aranmış gazetelerde sarışın ka dın namile günlerce kendisinden bahi- sedilmiş, fakat bir türlü izi bulunama» muştı. Bu vaziyete göre, Ali Rizanın daha evvel karısı Yanöolayı öldürmüş olması ihtimali gözönünde tutularak , müddelumumilik ve zabıta bu nokta- dan tahkikatı derinleştirmiş ve Ali Rİ- za ile beraber son defâ Malatyada güö- rülen Yanolanın orada oturduğu €v ve civarında siki araşlırmaları yapıl- ması Malatya zabıta ve adliyesine bll- dirilmişti. Günlerdenberi devam eden bu araş- tırmalar nihayet bu nokta üzerindeki esrar perdesini de kaldırmış, evvelki gün Yanola ile iki çocuğunun cesedleri de meydana çıkarılmıştır. Alınan malümata nazaran cinay yetin bu safhası daha fecidir. Katil Ali R Malatyada karısı Yanolarnın Müuhic b dinle alâka peyda ettiğini görünc işi kanla temizlemeğe karar vermiş müsakl fırsat beklemeğe başlamıştır. Muhiddin Malatyadan ayrılıp İzmite oradan da İpsalaya gittikten sonra nola ile mektuplaşmağa devam etmiş, Ali Riza bunun da farkına varmıştır. Bunun üzerine gözlerini büsbütün kan | bürüyen Ali Riza kati kararını vererek | Malatyada tanıdıklarına, karısı Yano- Ya ile iki çocuğunu da beraber ahp Ada- naya gideceğin! söylemiştir. Bu su- retle şüpheleri bertaraf eden Ali Riza bir gece Malatyada oturduğu evde ka- dını bir sicimle boğmuştur. Ali Riza bu defa da anasız kalan iki çocuğunun | günün birinde bu cinayetin meydana çıkmasına sebep olacaklarını düşün- müş ve valışiyane bir kararla ikinci, üçüncü cinayetleri de göze almıştır. Ali Riza bundan sonra evin alt ka- tındaki bodrumda bir çukur kazarak İki yavrucakla analarının cesedlerini buraya gömüp üzerin! toprakla örtmüş- tür. Böylelikle, bu tüyler ürpertici feci cinayet birkaç kürek toprakla örtülüp gitmiştir, Katil bu işi de bitirdikten sonra Ma- latyadan yalnız başına Adanaya git- miş, Malatyadaki tanıdıklarına ailesile Sultanahmedde avlusuna doğru devam etmiyecek Caminin temellerine zarar gelmemesi için bu suretle hareket edilmesine lüzum görüldü Sultanahmed camiinin dış avlu- ! sunda Arasta kemerlerinin bulundu- ğu yerde yapılmakta olan hafriyat ! camiye doğru uzanmakta idi. Çıkan mozayikler caminin Güngör- | mez kapısı diye bilinen bu noktasına | kadar dayanmış ve nihayet bulmuş- tur. Burada istinad halindeki bir Türk duvarı altına tesadüf eden, Bizans | bakiyesi bir duvarın daha çıkması hafriyat için yeni izler ümidini ver- mişti. Yıktırimak istenen bu duva- rın caminin temellerine karşı mazar- rat vereceği düşünüldüğünden hafri- | yat bu noktada durdurulmuştur. Esasen çıkan mozayiklerden de anla- şılıyor ki cami zemininin düzgünlü- günü temin eden topraklar cami- hin inşaat zâhanınâ alttir. Çünkü | derinde kalan çok eski mozayik taba | kasını yine muahhar bir Bizans devri | kapatmış, hattâ horasanlı bir mad- de İle tecrid edilmiş ve üsllerine mer- mer döşemeler yapılmış ve bu döşe- i meler üzerinde toprak yığını ve dol gusu gelmiştir. Ali Rıza beraber gideceğini söylediği için kimse bu cinayetin farkına varamamıştır. Diğer taraftan Adanada da Ali Ri- zanın ailevi vaziyetini kimse bilmedi- gi için işlediği cinayetler etrafında şüp- he uyandırmamıştır. Ali Riza Adana- da bulunduğu sırada evvelden kararlaş- tırdığı cinayet serisini tamamlamak için plânını hazırlamış ve Muhiddini »ek üzere İslanbula gelir Burada, evvelce de yazdığımı Sevim adındaki kadınla tanışmış, Se- vimle beraber Kartaldaki hemşiresinin yanına gittiği zaman Yanolayı boşa- dığını söylemiş ve bundan sonra da bü- tün tafsilâtı günlerce yazılan Derbend ve İpsala cinayetlerini işleyip kendisi de ölmüştür, Müddetumumiliğin müracaatı Üüze- rine Malatyada Ali Rizanın evvelce o- turduğu evde yapılan sıkı bir araştır- | ma neticesinde Yanola ile iki yavrucu- | gun cesedleri bodrümdâki çukurda bulunmuştur. Uzun zaman toprak al- tında kalan cesedler çürümeğe ve et- leri dökülmeğe başlamıştır. Orada yapılan muayene neticesinde üçünün de iple boğularak öldürüldükleri tesbit edilmiştir. Keyfiyet dün telgrafla İs- tanbul müddelumumiliğine bildiril- miştir. İlk defa tamamile esrar perdesine gömülü olan bu cinayetin en gizli nok- taları da bu suretle meydana çıkmış- tır. Vakanın katili de ölmüş olduğu ci- hetle ortada cezai takibat yapılacak kimse bulunmadığından bu feci cina- yet de böylelikle kapanmıştır, hafriyat cami Şu halde o arazi sert ve yalçın bir zemine malik olmadığından Türk mi- marları temeli kademe, kademe du- varla tahkim etmişlerdir. Duvarla- rın hizmeti budur. Sultanahmed camiine gelince, en ziyade ehemmiyet temellerine veril- mişti. Hattâ temel nazırı, temel mu- temedi, temel şeyhi, temel imamı gibi | © devrin büyüklerine ünvanlar veri- lerek merasimi yapılmış; başta on se- kiz yaşındaki hükümdar olarak her- kes temellere kucak, kucak taş taşı- mışlardır. Sultanahmed camii temelleri kolay sarsılmaz, yalnız onun etek temelleri üzerindeki toprak yığınına karşı dafıa olan tabaka setlerine ilişilme- mesi lâzımdır. Bu sebeble, müzeler idaresi işi cami avlusuna doğru de- vam ettirmemek istemiş ve hafriya- tın daha gerilerde yapılmasına karar vermiştir. Vakıflar umum müdürlüğü heyeti İ darı sabit olduğundan, İhsanla Sei- AEŞAM Limandaki kaza-! nın muhakemesi İki kaptan da kazadan diğe- rini mesul tutuyor Birkaç gün evvel Trak vapuru rıh- tımda Salih reisinin idaresindeki Na- mık Komal isimli motöre çarparak ba- tırmış, bir tayfa ile bir çocuk ölmüş- lerdi, Trak vapurunun kaptanı B, Kenan- la batan motörün kaptanı B. Salih haklarında vefata sebebiyet süçun- dan dolayı evrak tanzim olunarak mahkemeye verilmiş, dün Sultanah- med üçüncü sulh ceza mahkemesin» de muhakemelerine başlanmıştır. Her iki kaptan da kazada bi- ribirlerini mesul görmektedirler, Trak yapurunun kaptanı B. Kenan! — Ben vapuru Kabataş önünde demirlemek üzere . sevkediyordum. Karşıdan Salih reisin motörü geldi. Salih reisi her hâlde benim Mudanyâ- ya gideceğimi zannederek vapurun ön tarafına doğru sokuldu. Kaza bu yüzden oldu. Kazanın mesuliyeti Sa- lih reise aiddir. Demektedir. Salih reis ise bu iddia» yı reddederek Seyrüsefer nizamname» sine uygun olarak gittiğini ve B. Kenanın hatalı manevrası yüzünden Trak vapurunun motöre çarpıp ba tırdığını söylüyor. Şahidlerin dinlenmesi için muha- keme başka güne bitakılmıştır. Karısile kaynanasını yara- lıyan adam yakalandı Dört gün evvel Üsküdarda Hüse- yin adında biri kendi rizası olmadan karısı, kaynünasının evine gitti hiddetlenerek karısı Emini lim edilmiştir. İhracat maddelerinin standar- dize edilmesi için çalışmalar devam ediyor Ihraç maddelerimizin standardize | edilmesi için birer nizamname hazır- lamak üzere Ticaret odasında çalış" malara devam ediliyor. Buğday ve arpadan sonra tiftiğin de standardize edilmesi için yapılan çalışmalar bugün yarın sona erecek- tir. Dün Ticaret odasında bir top- lantı yapılarak ayni mevzu üzerinde görüşmelere devam edilmiştir, Çekoslovakya, Polonya ve Mısırdan talebe geliyor Şehrimizin alâkadar makamlarina gelen malümalta göre, önümüzdeki hafta içinde Çekoslovakya, Polonya ve Mısırdan birer talebe kafilesi gele- cektir. Bu grupların karşılanması için Üniversitede icab eden tedbirler alı- nacaktır. Bir kızı kaçıran iki kişi üçer seneye mahküm oldu Bir müddet evvel Beykozun Akba- ba köyünde Perihanı zorla kaçırmak- tan suçlu Said ve İhsanın muhakeme- leri dün ağırcaza mahkemesinde bit!- rilmiştir. Muhakeme neticesinde suç- din üçer sene müddetle hapislerine, otuz lira muhakeme masrafı ve Peri- hanın babasına da yirmi lira tazminat ödemelerine karar verilmiştir. ASKER Mecmuanın 4 üncü sayısı çıktı, TEŞEKKÜR Kısım Mutahhare'nin hiç bir mütehas- sın teşhis koyamaması vüzünden bir kaç senedir devam eden rahalsızlığını, çok kiymetli ve anlayışlı görüşile derhal teş- his ederek yaptığı fevkalâde bir ameli- yatla on gün içerisinde şifabahş eden Gülhane hastanesi nisaiye operatörü de- gerli profesör Ali Bsad Birol'a ve baş asistan Şerif Çanga'ya muztarib bir ha- yatı kurtardıkları için âilemizee bü hiç unutulmıyacak iyiliklerinden dolayı ale- nen teşekkürü bir borç bilir, sonsuz min- net ve şükranlarımızı suna, Midhat pense mış ve hafriyatın avluya doğru iler- lememesine karar vermiştir. fenniyesi ile beraber İstanbul beledi- yesi imar şubesi müdürüde dün hafriyat mahallinde tedkikatıni yap- Müzelerdeki eski eserleri koruma encümenile mimarları da bu yolda ra- porlarını vermişlerdir. Fatihte dün güzel bil çocuk bahçesi açıld Yukarıda Kaymakam B. İhsan Sakızlı kurdeleyi keserken, ortadi görünüş, aşağıda çocuklar. eğleniyorlar kurulmuş, daha . büyükleri” hat ihtiyaçlarını temin için ler arasına sıralar konulm! O civar halkını çok bu parkın açılış resmi dür kazanın değerli kaymakamı al Sakızlı kısa bir nutuk söyliy© kın ehemmiyetinden ve meydana getirildiğinden tir, Merasimde İstanbul Vali lediye Reisi namma B. Rauf ie vilâyet ve belediye erki bulunmuşlardır. i Merasimden sonra, davet” çede kurulan büfede izaz ©Ö dir, Milli bayramlar ve € memurlarının te: cilleri hakkındaki bildirildi $ Millet Meclisi tarafında | mamlavda kabul edilen #4 nun dün vilâyete tebliğ | Yeni kanunlardan birine Si | Yıs Gençlik bayramı da mili | Jar avasma konulmuş ve #X | ramların sonu cumaya rü dirde, cumartesi günleri de 8 ire ve müesseselerin tatili # | rilmiştir. Tebliğ edilen diğer kanu" | memurlarının gizlice tezkiğ$, çillerine aid muamelelerini pılacağını göstermektedir. er e çe çe ve eg yay Fatih kayma- kamlığı çok ye- rinde bir iş yap- mıştır. Fatihin Çarşamba mev. kiinde bulunan ve altı ay evve- lisine kadar bir çöplük olmaktan başka bir işe ya- ranıyan boş bir arsa park haline getirilmiştir. Burada, çocuk. a lar için geniş bir Fatih Kaymakamı , kumluk sahası BB. İhsan Sakızı | içerisinde tahtaravalli ve salıncaklar Demiryol konferansı dün ikinci toplantısını yaptı Balkanlararası üçüncü demiryolu konferansı dün ikinci toplantısını ya- | parak mesaisine devam etmiştir. Kon- feransa iştirak eden beş devletten Ru- men murahhası da din sabah Kös- tenceden şehrimize gelmiş ve dünkü çalışmalarda bulunmuştur, Yolcu, bagaj ve sefer tarifesi olmak üzere konferansın mesaisi üç kısma ayrılmıştır, Her üç mevzu İçin de ayr: ayrı murahhaslar gelecektir. Şehri- mizde bulunan delegeler yarın mem- leketlerine dönecek ve ayni gün di- ,gerleri geleceklerdir. Her üç tarife de ayın 22 sine kâ- dar hazırlanacaktır, Deniz tarifelerinin tedkikine başlanıyor Deniz Tarife komisyonu yarın top- lanarak mesaisine başlıyacaktır, Ko. misyonun çalışmalarında Ticaret oda- sından da üç murahhas bulunacaktır, Komisyon tarifel imkân nisbetin- de ucuzlatacaktır. Deni Diş tabibi Yervant Arşak İf “wi Değirmenciler'in babaları “fi Kayserili MIĞIRDIÇ DEĞİ LER vefat etmiştir. C mi bugün saat 16da ıkpazarı Ermeni kilisesini” | caktır. tarifeleri üzerinde £ ler ba- zi dileklerde bulun, muşlardir, Ticaret Ve mülhakatı için A! tesinin fevzi yeri “İninöl münhasıran İzmirde sokak 52 numarada b ij Gürsoylar mağazasıdır. değişiklik yapılnıyacağı zannedilmek- tedir, Bilhassa Akay, Şireti Hayriye ve Haliç vapurları ücret tarifelerinin ipka edileceği anlaşılmaktadır, j