29 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

29 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

sss asım Sahife 10 Mısır amirali bugün Iskenderiyeye gidiyor Amiral Mahmud Hamza paşa (Baş tarafı 1 inci sahifede) Kardeş hükümetin amirai dün Tarabya Tokatlıyan otelinde kendisi» le görüşen gazetecilere beyanatta bü- Yur ezcümle demiştir ki: — Memleketinizi çok severim. Ek mahruse yalının tecrübesi vesilesile güzel İstanbula tekrar gelmek fırsa- tını bulabildiğimden dolayı ziyadesile memnunum, Umumi barp sıralarında gene El- hk Cümhuriyet abidesi önünde mahruse yatile İstanbula, gelmiştim. Güzel memleketinizi çok değişmiş buldum. Elmahruse ile limana girer- ken İstanbulu seyrettim ve yaltan şehire çıktıktan sonra kendimi ya- bancı bir muhitte bulmadım, Yadır- gamadım. Dost Atatürk Türkiyesi her sahada kısa zamanda terakki ve inkişaf et- miş ve etmektedir. Bu bizi ziyadesile memnun eder. Çünkü biz kardeş "Türkiyeyi çok severiz.» Ziyafetten sonra bir grup kre Hafikde 40 göçmen evi yaptırılacak Hafik köylerinde yapılan yeni mekteblerden biri Hafik (Akşam) — Hafik Sivasa bağlı, Sıvas - Erzurum ş0s6si üzerin. de şirin bir kasabadır. Kasabanın nü- fusu 4,963 tür. 152 köyü üç nahiyesi yardır. Hafiğin çevresinde bulunan 152 köyden 109 tanesinde köy kalkınma programı tatbik edilmekte ve bunun esasları dahilinde köy yolları, köy mektebleri, köy odaları yapımakia bu suretle köyler güzel manzaralar arzetmektedir. Köy yolları kasâbaya bağlanmak- ta, köyler ve nahiyeler adına da toplu fidanlıklar meydana gelmek- tedir, Hafik civarında bulunan bataklık- lardan bir çokları kurutulmuş, di- gerlerinin de kurutulmasına devam edilmektedir. Hükümet Hafikte Romanya ve Bulgaristandan gelen göçmenleri is- kân etmeğe başlamıştır. Şimdiye ka- dar 180 ev göçmen yerleştirilmiştir. Yakında Hafikte 220 ev göçmen da- ha İskân edilecektir. Göçmenler için 300 ev yaptlırılacağından Hafik ka- sabası genişliyecektir, Hafikte kültür işlerine de büyük ebemmiyet verilmektedir. Kasabada spor faaliyeti de canlanmış ve bir klüb de kurulmuştur. Kazanın sıh- hi durumu çok normaldir. Köylerin kasabaya telefonla bağ- lanmasına devam edilmekte, köyler- do güzel ve sağlam karakol binaları yükselmektedir. Keskin keserle komşusunu yaraladı İzmir (Akşam) — Sinekli cadde- sinde Emine adında bir kadın, çocuk kavgası yüzünden komşusu Fatmayı keskin bir keserle başının beş yerin. den ağır ve tehlikeli surette yarala. mıştır, Yetişen halk, Fatmayı güç halle Eminenin elinden kurtarmışlar- dır, Hâdise tahkikatınn adiiyece el konmuştur, her iki kadın da 25 yaşın- AKŞAM Lord Halifaks; tari İFilistinde g muhakkak görmüyor (Baş tarafı 1 inci sahijede) yaptıkları ticaretin tahdid edilmesini istemiş, Lord Sesil de alarak de- miştir ki: — Japonların nihayet verdirme nan bütün vasıtaları bu harbe £ Çine yardım edeceğimize karşı «hayırhahane bazı tedbirler: mamuz lâzım pılacak £ müessir ola Bunun üzerine hariciye nazırı Lord Halifaks kürsüye çıkarak mühim si- yasi meseleler hakkında bir nutuk | irad etmiş ve başvekil B. Çemberlay- nin evvelki gün Avam kamarasında vaki olan beyanatını tekrarlamıştır Lord Halifaks demiştir ki «— İtilâfın imza edilmesinin Fran- sa İle İtalya arasındaki münasebatın salâhı üzerinde derhal bir salâh tesir! hasıl etmemesinden ne kadar müte- essif olduğumuzu hiçbir zaman gizle- medik. İtalya ile Fransa arasındaki münasebat dostane bir mahiyet ikti- sab etmedikçe fın gayesi elde edil- miş addedilemez. Bazı mahafil, jtilâ- | fın hedefi Fransa İle İngiltereyi biri- birinden ayırmak olduğunu iddia et- ktedir. Roma ile Berlinin arasını bozmak için yapılacak olan her türlü teşebbüs nasıl akamete mahküm ise | Londra ile Parisin arasını bozmak | için yapılacak olan her tü teşeb- büs te ayni veçhile muvaffakiyetsizli- ğe mahkümdur. lord Halifaks, Lord Runciimanın ne gibi usul ve şe- rait altında Çekoslovakyada ekal yetler meselesinin hallinde mutava: sit rolünü oynamağa memur edildiği- ni anlattıktan sonra devamla: 4 Bu lavassutun muvaffakıyet ve ud muvaffakıyetsizliğinden en va- him hâdiseler çıkabilir. Prağ hükümetinden âlicenabane ve uzlaşma zihniyeti ile hareket etmesi- ni istiyoruz. Almanyadan da bu kabil nasihatler vermesin! itimad ile bekli- yoruz. İngiliz efkârı umumiyesi, mâ- kul bir uzlaşmaya mâni olacak her türlü harekete düşman olacaktır.» Lord Halifaks beynelmilel vaziyet- ten bahsederken Fransiz başvekili B. | Daladiye'nin harbin gayrikabili icti- nab olduğuna inanmadığını kaydet- tikten sonra «ben de ayni fikirdeyim sulh totaliter devletler için olduğu gi- bi demokrasi devletleri için de bir ni- mettire. Nihayet Lord Halifaks, Fransa ile | İngiltere arasındaki askeri itilâfların İ tamamile tedafüi mahiyette olduğu nu beyari etmiştir. İngiltere kral ve kraliçesinin Paris ziyaretlerinden bahseden hatib ez- iriştikleri harbe bir kullanmudan verdirmek için Japonlara cümle şöyle demiştir; | ) aF'ransızların yapmış oldukları istik-| bal, bana Fransız milletinin bizim | tapkı kendisi gibi ferdi hakkın kıyme- ti ne olduğunu hissetmekte bulundu- ğumuzu ve hayatı tenvir eden ve zen- ginleştiren bu daimi kuvvetlere bizim de kendisi kadar İmanımız olduğu kanaatini beslemekte bulunduğunu göstermiştir. İki memleket arasındaki dostluk, kâğıt parçalarına bağlı değii- dir, Lordlar kamarası, nâzirin beyanatı- nı hep birden alkışlamıştır. Mısır valide kraliçesi dört kızı ile Budapeştede Budapeşte 28 (A.A.) — Mısır Vali- de Kraliçesi, yanında dört kızı oldu- ğu halde bu akşam burayagelmiştir. Konservatuar binasının inşa- sına nezaret edecek mimar Şehzadebaşında yapılacak Konser- vatuar binasının projesini yapan Al- man mimarı profesör Pölzik ayni za- manda binanın inşasına da nezaret edecekti. Fakat mimarın vefatı üzeri- ne bu işin diğer bir mütehassısa ha- valesi lüzumu düşünülmüş ve Beledi- ye Güzel Sanatlar akademisi profesö- rü B. Arif Hikmeti Nafla Vekâletine teklif etmişti, Nafia Vekâleti B, Arif Hikmetin momuriyetini kabul etti- ginden, binanın inşası yakında mü- nakasaya konacaktır, Havada bir facia Lion 28 (A.A.) — Dün gece iki mo- törlü bir askeri tayyare, bir tepeye çarpıp parçalanmış ve ateş almıştır. Enkaz arasından beş naaş çıkani- mıştır, 7 önullüu Yahudi alayları teşkil ediliyor Kudüs 28 — Kudüste Camilaksa imamı şeyh Hüseyin Abdürrahimin tabanca ile öldürülmesi, Camii Ömer imamının katlinden sonra Filistinde müslüman din re- islerine yapılan ikinci sulkasdı teşkil eder Hayfada Araplar, geçen gün yapık muş olan sulkasda mukabelebilmisil olarak yeniden Yahudi dükkânlarına ateş vermişler ve Yahudi mahallele- rino bombalar atmışlardır. Sokakta baskına uğrıyan bir Yahudi kadını taşla öldürülmüştür. Yafa ile Telaviv arasında patlıyan bir bomba iki Ya- hudi çocuğunun ölümüne sebebiyet vermiştir. Bir çok Yahudi kolonilerine müte- addid tecavüzler yapılmıştır. Bu teca- vüzler esnasında üç polis ağır suretle yaralanmıştır. Kudüs civarındaki yollar ve şoseler, çetelerin faaliyetin den dolayı geçilmez bir hale gelmiş- tir En belli başlı merkezler fiilen mah- sur bir vi ettedir. Bu yollarda pek nadir olarak seyrüsefer eden oto- mobiller tecavüze uğramaktadır. ile Kudüş arasında bir çok ize uğramışlardır. Ya- ndüktörleri yan- afız almadan yola çıkmıyorlar. Yahudi milli meclisinin sivil muha- fız teşkil için gönüllü yazılmağa da- vet eden beyannamesi üzeri ilk gönüllü grup teşkil edilmiş seferberliğine muadil olan bu davet ve vaki olan icabetler yüzünden tarlalarda iş ün bırakılmasına sebebiyet nektedir. ver- Üç Arap çetesinin hücumlari Kudüs 28 (A.A.) — 150 tethişçiden mürekkep bir çete, Filistinin şimalin- de kâin ufak bir kasabaya taarruz et- miştir. Asiler, üç polis öldürmüşler ve postayı yağma etmişlerdir. Diğer bir çete de Hayfa yakınında bulunan Yoke- na kolonisine hücum etmiştir. Koloni- ler, fişekler atmak suretile zabıta ve | asker kuvvetlerini imdatlarına çağır- mışlardır. Taarruz, püskürtülmüştür. Asiler, ağır zaylata uğramışlardır. Ammanda müsellâh bir çete, Mave- geçenlerde | rayı Şerianın şimalinde İrbid'de kamp kurmuş olan bir bedevi kabileye taar- nişi Mütearrızlar, hayvanat sürülerini, mücevherat ve kadınları alıp kaçmışlardır. Bunların takibine gönderilen kıtaat, haydutları tevkif ot- mişler ve çalınan malları geri almışlar dir, BULMACAMIZ 1 — Adanadan geçen nehir - Harp na 2 — Erkek - Tuna nehrinde bir adacık. stünde tren gider, ide, Sem — Vapur garsı Fukarıdan aşaj — Çok eski bir — Bir erkek İs Lâkırdı - Şimdiki za: — Düşmanlık - Barsaklar, mfi edi Düğmenin geçtiği delik - Bir arazi ölçüsü. İri beygir, bak takımlarından - Zevee, r - Nota - Nihayetine m olur. - Beyoğlunun ©ski frenkçe ismi * Münasip Geçen bulmacamızın halli: e — a 2 — Ala, Cıvata, $ — 4 — Şira, Zade, 5 — Ay, Toy, Zor, 4 — Ne, Haşarı, 7 — Se, Konuk, 8 — Işık, Af, Ka, 9 — Leziz, Öl, 10 — Kina, Rakı, Yukardan aşağı: | 1 — Tavşancıl, 2 — Alaiye, Şek, 3 — Şal, Sızı, 4 — Tat, Ekin, Mıh, Yaka, 7 — Üv Ü MATBAASI Rotatif makinelerinde resimli ve renkli gazete ve mecmuaları, baski adedi yüksek risale, kitab ve her nevi matbuaları en temiz şekildeen ehven şeraitle basar. # Devamlı işler Için hususi şerait tesbit edilir. Fazla tafsilât için matbaa Idare- sine müracaat. Telefon : 20497 TURK HAVA KURUMU BUYUK PIYANGOSU Dördüncü keşide 11/Ağustos/938 dedir. Büyük ikramiye: 50,000 liradır. Bundan başka: 15:000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (10.000 ve 20.000) liralık iki adet mükâfat vardır... Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin eden bu piyangoya iştirak ef- mek suretile siz de taliinizi deneyiniz... Keşif bedeli 956 lira 79 kuruş olan Kerestecilerde Tekirdağı iskelesi yanı da yaptırılmasına lüzum hasıl olan Çöp iskelesi pazarlığa konulmuştur, Ki evrakile şartnamesi levazım müdürlüğünde gö kanunda yazılı vesikadan başka fen işleri müdür! bilir, İstekliler 2490 No. den alacakları fen ebi” yet vesikasile 71 lira 76 kuruşluk ilk teminat makbuz veya mektubile beraböf 'İ 2/8/938 salı günü saat 11 de Daimi Encümende bulunmalıdırlar. (B.) (4829