29 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| | | 29 Temmur 1938 Dün Geceki ve Bu Sakhahki Elfaberler Beylerbeyinde dün gece feci bir cinayet işlendi Bir koca, ayrı yaşadığı karısını ve kaynanasını feci şekilde öldürdü Dün gece yarısına doğru, Beylerbe- yinde kanlı bir aile faciası olmuş ve bir koca bir müddettenberi ayrı ya şadığı karısı İle kaynanasını kama ile paramparça ederek öldürmüştür. Yaptığımız tahkikata nazaran bu facia şöyle olmuştur: Liman işlerinde çalışan «meleden İsa isminde bir genç, bir müddetten- beri karısı Sadiye ile araları açılmış ve ayrı yaşamağa başlamışlardır. İsa, Nişantaşında Meşrutiyet ma- hallesinde dokuz numaralı evde, ka- nsı Sadiye ile kaynanası Seniha da Beylerbeyinde Burhaniyede Kasim- ağa sokağında 8 numaralı hanede oturuyorlar, Bu şekilde tamamen ayrı bir halde yaşıyan karı koca ara- ya bir çok tavassutçuların girmesine rağmen kâdının ısrarı karşısında bir türlü barışamamışlardır. Bu arada, İsanın kulağına karsı hakkında bazı dedikodular çalınmış ve bu işte kaynanasının da mühim rol oynadığını öğrenmiştir. İsa, bu ağır dedikodular karşısında vakit vakit itidalini kaybetmiş, ni- hayet dün akşam için kafasından kanlı bir plân kurmuştur. Geç vakit işinden çıkmış, evine gel Miş, soyunmuş, dökünmüş, tekrar te- miXe giyinerek yanma bir kama almış ve Köprüye inerek Üsküdar is- kelesinden vapura binerek Beylerbe- yine gitmiştir. X sa, evvelce karısının bu civarda gece gezintileri yaptığı yerleri tesbit, İ bihaber bir halde etmiş olduğu için buraları, tarassud altına almıştır. Filhakika bir müddet sonra vakit gece yansına yaklaşmış, ve karısile kaynanasının beraberce iskele gazi- nosundan çıktıklarını görmüştür. İsa, kendini sezdirmeden iki kadını taki- be koyulmuştur. Biraz sonraki feci akıbetlerinden ilerliyen ana kiz, Burhaniyeye giden bayırın karanlık- larına daldıkları bir sırada, İsa, arka- larından bir gölge gibi süzülmüş, çok güçlü kuvvetli bir adam olduğu için sol elile kadınların ikisini de bir ara- da yakalamış, vaktin geçliği ve yol üzerinde kimse bulunmamasından da istifade ederek kamasını Sadiye ile Senihanın vücudlerine gelişi güzel s0- kup çıkarmağa başlamıştır. İki kadı- nın istimdad çığlıklarından büsbütün asabileşen İsa, zaten kuvvetten kesil- miş olan iki kadını da bu sefer yere yatırmış ve yerde de kamayı vücudle- rinin muhtelif yerlerine yerleştirmiş- tir. Az zaman içinde vaka yeri bir kan gölü halini almış, iki kadın da kama darbeleri altında can vermiştir. Bu sı- rada yetişen zabıta memurları ve bek- çiler katil İsayı, elinde kamasile be- raber yakalamışlardır. Cesedler mu- hafaza altına alınarak Üsküdar müd- detumumiliği hâdiseden haberdar edil- miş, Üsküdar müddelumumisi bu sa- bah sant altıya kadar katilin isticvabı ve tahkikat ile meşgul olmuştur. Ka- tilin bugün adliyeye verilmesi muh- temeldir, Meslek enstitüleri için yeni teşkilât yapılacak Tavukçuluk, tavşancılık, arıcılık ve bahçıvanlık gi enstitüleri birer meslek meslek mektebi haline getirilecek Ankara 28 (Telefonla) — Ankara — Ankara | tasyonu civa civarında geniş ve mi Tohum ıslah istasyonu şimdiye ka- dar Yüksek ziraat enstitüleri bitişi- gindeki dar sahalarda tecrübeler yapmakta ve Solfasol köyü civarın- da köylüden kiralanmış iki tarlada çalışmakta idi. Bu istasyonun Ak- köprüden Çifliğe giden yolun sağı- na tesadüf eden Orman çifliğine ald geniş araziye nakline karar veril- miş ve bura aid hazırlıklara başlanmıs- “tır, İstasyonun çalışmaları arama ve ,deneme olarak ikiye ayrılmıştır. Ara- ma çalışması ile bulunan ve ıslah edi- len tohumlar, deneme, tarlalarında normal ıklim şeraiti içinde tecrübe edil mektedir. Bu tecrübeler neticesinde elde edilecek tohumlar Devlet çiflik. lerinde çoğaltılacak ve köylüye bir pro- gram dahilinde tohumluk olarak da- m başka Ziraat enstitülerin- de tesis edilmiş olup kâfi arazi bulun- mamlasından dolayı sadece tavukçuluk kısmı mahdud derecede faaliyete geçi- ““Filmiş olân meslek enstitülerinin ye- Dİ bir kadro ile teşkilâtlandırılmaları kararlaştırılmıştır, Bunun için ıslah İs- Hindistanda kargaşalık Budistler ile Müslümanlar arasında müsademeler oldu Rangun 28 (A.A.) — Budist rahip- lerle müslümanlar arasında çıkan bir kavga ile bu ayın 26 sında başlamış olan dini kargaşalıklar, bugün en na- zik dereceyi bulmuştur. Birçok katil 'hâdiseleri ve paniğe sebebiyet vermiş olan tüfenk muharebeleri kaydedil- mşitir, Askeri kıtaat, zabıta kuvvet- lerinin n beçik köşmüiştur. Mi da yerler tahsis olunmuştur. Enstitülerin bu yerlere nakillerine başlanmak üze- redir, Tavukçuluk enstitüsü müdürünün | söylediğine göre, enstitü yeni kadro- su ile faaliyete geçmekle bilhassa ku- luçka makinelerinden istifade ede- cek ve bu suretle memlekette çok ucuza tavuk temin edecektir. 'Tavşancılık da, Ziraat Vekâletinin ekonömik bakımdan meşgul olduğu meseleler arasında bülunuyor. Yük- sek ziraat önstitdileri mühitinden alı- nan malümata. göre, . Akköprüden Kışlaya giden yol üzerinde ve çifliğe dönecek noktada köprünün sağında- ki Marmara köşküne mütenazır sırt bu maksadlarla yüksek ziraat ensti- tüsüne tahsis edilmiştir. Yeni plânda şimdiye kadar ensti- tü namı altında veya mütedavil ser- maye ile tesis edilmiş olup dağınık kadro halinde kalmış olan muhtelif teşekküller ameli birer meslek mek- tebi haline kalbedilecektir. Tavukçu- luk, Tavşancılık, Arıcılık, Bahçevan- lık enstitüleri bu aradadır. Dahiliye Vekâletinde B. Şükrü Kayanın reisliğinde bir toplantı yapıldı Ankara 28 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti erkânının iştirakile bugün Dahiliye Vekili ve Parti genel sekrete- ri B. Şükrü Kayanın relsliğinde bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda bakanlık işleri bir ke- re deha müzakere ve tedkik olunmuş- tur, Toplantıda bakanlığa bağlı Jan- darma genel komutanlığı ile umum müdürlüklerin şimdiye kadar başar- miş oldukları işlerle ilerideki çalışma programları el a Kota ! Gümhuriyet bayramı 15 inci yıldönümünü kutla» mak için hazırlık yapılıyor Ankara 28 (Telefonla) — Cümhu- riyet bayramının onbeşinci yıldönü- münü yurdun ber köşesinde milli sevinç ve gururumuzu İfade edebile- cek bir tarzda kutlamak için çalış- malara devam olunmaktadır. Kutlama işlerini tahakkuk ettir. mek için vilâyet ve belediyeler şim- diden faaliyete, sevkedi lerdir. Ya- pılmış olan tebliğat ile vilâyet, kaza ve nahiye merkezleriyle köylerde bi- Ter komisyon teşkil edilmiş, bu ko- misyonlar şimdiden çlışmıya başlar mışlardır, Parti Cümhuriyet umdelerini ifa- de eden müteaddid vecizeleri tertip etmiş ve bunları tabettirip bütün teşkilâta dağılmak üzere bulunmuş- tur, Ayrıca bu vecizelerin muntazam bir şekilde yaptırılmasını temin için majüskül ve miniskül harfleri ihtiva eden nümüneler de bastırılmıştır. İnhisarlar bayram günlerine mah- sus olmak üzere hususi sigaralar çı- karacak ve kutular ve şişeler gibi bütün inhisar maddeleri üstüne on beşinci yıldönümünü hatırlatacak resimler yapacak ve banüroller yapış- tıracaktır, Türk bayrağının rengi şekli ve nisbetlerini gösteren kanuna uygun olarak Sümerbank yeni bayraklar yaptırmağa başlamışlır. Bu kanuna uygun olmıyan bayrakların asılma- sına müsaade edilmiyeceği için ge- niş mikyasta bayrak ihtiyacını te- min etmek üzere Sümerbank'ın fab- rikaları şimdiden büyük bir faaliyete geçmişlerdir. On beşinci yildönümü bayramı- run yurd dışında evvelki yıllardan da- ba üstün bir şekilde kutlanması için Hariciye Vekâleti şimdiden alâkadar- lara lâzım gelen talimatı vermiştir. Elçiliklerde büyük resmi kabuller yapılacak ve yurt dışındaki vatandaş- larımizın bu büyük günümüze neşe ve sevinçlerini katmaları temin olu» nacaktır. Son dakika Lord Runciman 6 ağus- tosta Prağa gidiyor Londra 29 — Mançesler Guardiyan gazetesine göre Tord Runciman 6 ağustosta Prağa vasıl olacak, derhal hükümet ve Südet şeflerile müşa- verelerine başlıyacaktır. lord Ruci- İ man İngiliz sefaretinde değil, otelde oturacak ve kendisine Hariciye Neza- reti Orta Avrupa işleri müdürü refa- kat edecektir. Lord, Südet mınlakalarında bir tedkik seyahali yaptıktan sonra, ilk raporunu vermek üzere Londraya gi- decek ve tekrar Prağa dönereklir. Lordun asıl tavassut vazifesi Prağa dönüşünden sonra başlıyacaktır. Nafia Vekilinin Doğu seyahati Ankara 29 (Akşam) — İstanbulda bulunan Nafıa Vekili B. Ali Çetinka- ya, bu hafta nihayetine kadar deniz yolile Trabzona ve oradan da yeni demiryollarımızın inşası sahası olan Erzincan ve Erzuruma kadar bir seya- hat yapacaktır. B. Nikson bugün gidiyor 16 milyon İngiliz liralık kredi itilâ- fının tatbiki teferruatını kararlaştır- mak için şehrimizde bulunan İngiliz kredi dairesi müdürü B, Nikson, bu- gün Londraya gidiyor, Köylülerin Adliyedeki işleri öne alınacak Ankara 28. (Telefonla) — Adliye Ve- kâleti, köy ve kasabalardan, şahadet veya diğer suretle gelen köylülerin geç vakitlere kadar buralarda kalmak mecburiyetinde bulunduklarını nazarı dikkate alarak, alâkadarlara bir ta- mim göndermiş ve bundan sonra bu » gibilerin een listenin önüne alınm Japon ordusu Çinde bü ük bir hezimete uğradı Japonlar, Çin cephesini yaramadılar son taarruzda 75,000 zayiat verdiler Çin tayyareleri, 1 Japon kruvazörü, 11 ganbot, 2 nakliye gemisi batırdılar Hongkong 26 (A.A) — «Ajans Şe- kigis: Ecnebi askeri mahafilinden alı- nan haberlere göre, Çin ordusu Ho- nan'ın şimalinde ve Anwhel'nin ce- | nubu garbisinde mühim “kuvvetler | teksif etmekte ve hümmalı bir faali- yetle umumi bir mukabil taarruz ha- | zırlamaktadır. Japon arazisi dahilin- de Kifeng ve Lanfeng arasındaki ma> | halli tamâamile su istilâ etmiş oldu- ğundan, Japon kıtaatının harekâtına mani olmaktadır, Hopey «Peyping> | eyaletindeki Çin kıtaları faaliyetleri- ne devam etmektedirler, Japonlar ta- rafından işgal edilmiş bulunan «Pey- ping - Hankowz tren hattı kısmı işle- memektedir. Japonlar çok müşkül bir mevkide bulunuyorlar, Çin çeteleri, Ja- pon mütaarızlarına Peypingin ©6€- | nubundaki Paotingin cenubu garbi- sinde mütemadiyen taarruz etmekte- dirler, Üç defa düşmanı hezimete uğ- ratarak mühim miktarda cephane trenleri zaptemişlerdir. Çinliler Pa- oting demiryollarının mühim bir kıs- mını da ele geçirmiş bulunuyorlar, Hongkong 26 (A.A.) — «Ajans Şe- kigis: Lion dağlarına yaptıkları mü- | temadi hücümlar neticesinde verdik- leri mühim zayiat ve mütemadi hezi- metler dolayısile ve Poyang gölüne gir- me teşebbüslerinin akim kalması üze- rine Japon deniz ve kara kuvvetleri takviye kıtaatı gelmeden evvel ilerle- meğe cesaret etmemektedir. Yangise- nin şimal sahilindeki Japon kıtaları- nın Tsienshan - Taihu'daki 48 kilo- | İspanyada hükümetçilerin mukabil taarruzu Hükümet kuvvetleri 20 kilo- metreden fazla ilerilediler Barselona 28 (A.A.) — Havas ajansi nın bi rmuhabiri, Ebr cephesinde Gan- deza mıntakasına gitmiştir, Nehri mü-| temadiyen bombardıman etmekte olan Frankist tayyarelerin faaliyeti, eümhu- riyetçilerin sağ sabili ellerine geçir- melerine mâni olamamaktadır. Nehir üzerine atılan ve tahrip edilen köprüler derakap yeniden yapılmaktadır. Cüm- huriyetçiler, hiçbir mukavemete ma- ruz kalmaksızın 20 kilometreden fazla ilerlemişlerdir, Gandeza önünde temas tesis edilmiştir. Burada düşman şid- detli bir mukavemet göstermektedir. Cümhuriyetçiler, Gahdeza şehrine doğ- Tu üç istikametten ilerlemişlerdir. Yurdun bir aylık âsayişi gözden geçiridli Ankara 28 (Telefonla) — Eroniyet teşkilâtı kanunu mucibince her oyn yirmi yedisinde toplanmakta olan Yük- sek Koruma meclisi dün Jandarma ge- nel komutanlığı binasında toplanmış- tır. Toplantıya İç Bakanı ve C. H,P. genel sekreteri reislik etmiştir. Toplan- tıda Jandarma ve Gümrük muhafaza genel komutanları, Emniyet işleri umum müdürü, Erkânıharbiye ile Milli Müdafaa Bakanlığı delegeleri bu- lunmuştur. Meclis, yurdun bir aylık âsayişini gözden geçirmiştir. Yerli mallar sergisinde bazı müessesler dekorasyonlarını değiştirdi Yerli mallar sergisinde bazı mü€s- seseler dekorasyonlarını değiştirmiş- lerdir. Bu meyanda Sümerbank dün yeni bir dekorasyonla peviyonunu aç- mıştır. Bu sergiye iştirak eden müessese- lere altın madaiya ve diploma verile- cektir, Maarif Vekili Ankaraya dönüyor Şehrimizde bulunan Maarif Vekili Saffet Arıkanın bugün Ankaraya i haber shnmuştar. metrelik Çin cephesine bir müddettir yaptıkları zorlama teşebbüsleri hiçbir netice vermemiştir, Vuku bulan mu- harebe neticesinde Japonlar 15 bin yaralı ve ölü vermişlerdir. On bir tay- yareden mürekkep bir Çin hava filo- su Hankowdaki Japon harp gemileri- ni bombardıman etmiş ve bu bombar- dman neticesinde bu gemilerden bir- çokları batmış ve yanmıştır. Batırılan Japon gemileri Hongkon 28 (A.A.) — «Şekisi ajan- sı bildiriyor»: Nankin civarında Lontende'de şid- detli muharebeler cereyan etmekte- dir. Yangtse cephesinde mühim bir de- Gişiklik yoktur. Dün Çin tayyareleri Anking - Hukov arasında bulunan düşman gemilerini dört defa bımbar- dıman etmişlerdir. Neticede Japonla- rın bir kruvazörü, dört topçekeri, iki nakliye gemisi ve dört gambotu batı- rılmış, briharp gemisi ile üç gambotu tahrip edilmiştir. Çin tayyareleri Japonların Nankin cephesindeki kuvvetlerini bombardı- man etmişler, düşmana 300 kadar zâ- ylat verdirmişlerdir. Luse civarın- daki Çin milisleri faaliyetlerine de- vam etmektedirler, Yangise'nin şimal sahilindeki Çin kuvvetleri ansızın Sioçiden hücum ct- mişlerdir. Japonlar 800 kadar zayiaf vererek şimali şarkiye rücat etmiş- lerdir. Kimya enstitüsünde OR ayda yedi yangın Makinist muavini Mehmed kasden yangın çıkarmak suçundan adliyeye verildi Üniversitenin Cağaloğlundaki Kim- ya enstitüsünde on ay zarfında yedi defa yangın çıkmış olması alâkadar- Jarın nazarı dikkatini celbetmişti. Bil- hassa son defa lâboratuardan çıkan ve binlerce liralık mevaddı kimyevi- yenin yanmasını neticelendiren yan- gın şüpheli görüldüğünden, zabıtaca tahkikat yapılmakta idi. Bu tahkikat bitmiş ve Kimya ens- titüsünün . makinist muavini Meh- med, kasden yangın çıkarmak suçun- dan zan altına almıştır. Yapılan tahkikat şekline nazaran, işinden çıkarılacağı ve bundan evvel on beş gün müddetle mezun olduğu kendisine bildirilen B. Mehmed, bu vazifeye nihayet verilme keyfiyetinin şeften geldiği zehabına kapılmış ve lâboratuarda mevaddı kimyeviye bu- lunan dolabı altından kâğıtlarla ateş- lemek suretile yangın çıkarmiıslır. Mehmed, Emniyet direktörlüğünce dün müddelumumiliğe verilmiştir, Gıda maddeleri pazarlıksız Satılacak Ankara 23 — İktisad Vekâleti pera kende satışlarda pazarlıkla satış yasa» ğını eylülde ilk olarak yalnız gıda maddelerinde tatbik etmeye karar vermiştir. Yunanistanda zelzeleler (Baş tarafı 1 inci sahifede) zelzele mıntakasını gezerek halka te lâşa kapılmamasını, arziyat müte- hassıslarının fikrine göre yer alti toprakları bir seviyeye (o gelineiye kadar devem edecek ise de arazinin çökmesi korkusu mevcud olmadığını söylemiştir. Hükümet zel- zele mıntakasına on bin kişilik ye mek göndermiştir. Şimdiye kadar nüfusça zayiat vi