31 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

31 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

narhı itibaren indiriliyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) | ileri sürdüğü rakam bizim için Kati bir esas teşkil etmezse tabii görülme” lidir, Şimdi vaziyeti resmi ve mevsuk rakamlarla tedkik ve işi bütün tefer- ruat ve münasebetlerile tahlil cde- lim: — Et fiatleri arasında bir mukayese Hayvan barsasının resmi kayıtlari- le Belediyenin resmi istatistiklerinden | alınan rakamlara nazaran 937 sene- | yar 8inin bu ayında kâraman ve dağıç | etlerinin perakende fiati vasati olâ- rak 50, kıvırcık etinin 60, Kuzunul. 50 kuruştan ibaretti. Bu sene ise ke” raman eti perakende olarak 40, kıvır cık 50, kuzu 47 kuruş olduğuna göre geçen yıla nisbetle bu sene perakende et fiatinin daha dün olduğu ve bilhas- #a et istihlâkinde mühim mevkii olan karaman etinin hâlen geçen Yi” den on kuruş ucuza satıldığı kolay- ıkla anlaşılır. Et fiatlerinin teşekkülünden bahso- Tunurken çok defa unutulan bir nok- ta üzerinde hassaten durmak âzam- #ır.“Et, tek başına; fiati kendi kendi- de taayyün eden, başka ticari madde- lerle alâkasız ve irtibatsız bulunan bir meta değildir. Bilâkis kasap dükkü- nında perakende suretile satılan et, her gün temevvüç eden ve beynelmi- iel piyasalara tabi bulunan başka baş- Ka maddelerin fiatlerine bağlı ve ken- di fiat müvazenesini onlara göre bu- lan bir maddedir. Barsak ve deri fiatlerinin oynadığı rol Bizim burada Belediye dilile tali ha- sılat diye adlandırdığımız barsak, de- ri ve sakatat flatlerinden bahsetmek | istiyorum. Et fiatlerinin inip çıkmasın | da tâli hasılat fiatlerinin mühim bir tesiri vardır. Bunlarm yükselmesi et fiatlerinin düşmesini, aksi de yüksel- mesini mucip olur. Elimizdeki istatis- İlklere nazaran biraz evvel dediğim &ibi beynelmilel piyasanın tesiri al- İmda olan barsak ve deri fiatleri bu haziran ayı içinde geçen senenin ha- ziranına nazaran mühim mikdarda düşmüştür. Geçen yıl 125 kuruşa satılan deri bu sene aynı ay içinde 85 kuruşa ve Eeçen sene 45 kuruşa satılan barsak bu senenin aym ayı içinde ancak 30 satılabilmiştir. Et fiatleri indiriliyor Bu iki kalemdeki iniş mezbaha res- minde yapılan tenzilâtın hemen hemen Muadili olmakla beraber alman tedbir- ler sayesinde et fiatleri geçen seneye Ba- #aran gene düşürülmüş olduğu gibi 8on bir iki gün zarfında diri hayvan fiatlerinde görülen tenezzül de göz #nüne alınarak önümüzdeki pazarte- 8i gününden itibaren fiatler tekrar indirilmiştir. Gerek deri ve barsak fiatlerindeki tenezzül ve geçen Sene ile bu seneki fiatler arasındaki #ark- Jar ve gerek pazartesi gününden itd- baren başlıyacak olan yeni narh hep birden nazarı dikkate alınırsa geçen Seneye nazaran bu sene kilo başında karaman etinden 14 kuruş, dağlıçla Ul kuruş, kuzuda 10 kuruş ve KI” Gıkta 13 kuruş flat farkı vardır. Bütün dikkat ve itinamız, hüküme- timizce ve Belediyece yapılmış olan İcdakârlıkların normal perakende 50” tıŞ fintlerine inikâsının teminidir. Bu Münasebetle geçen mart ayında işe başlarken vaki beyanatımı fayda görüyorum: «Tenzilât payı dal Mİ olduğuna nazaran bir marttan son” Ta ilân olunacak fiatler, tenzilâtları €vvel teşekkül etmesi lâzım gelen fizi- 'n daima on kuruş aşağı buluna” <aklır, Şüphe yoktur ki bu müdaha- Ve, eti daimi surette muayyen ve ÜS takar bir fiat had ve seviyesinde tut Mmük maksadını gütmek değildir» k Bu izâhatımdan da anlaşılıyor iktisadi âmiller nazarı dikkate UP Mâdan bugünkü et flatlerini münha- Siran geçen seneki fiatlerle mukiye etmek doğru değildir. Maamafih tün bu mülâhazalara rağmen e. Bünkü vaziyette fiatler geçen “.. ire nazaran bilhassa Koyun Binde on iki buçuk kuruş yuzlu. Bir de müddet tayininde asgari fis lerin temmuzda başlıyacağın! Mi ” vi 5 di ti . yarından Et fiatlerinin asıl bundan son- “hayli tenezzüle tâbi olacağını etmek faydalı olur. İstanbulun başlıca et ihtiyacını i vilâyetlerimiz ve iz muvaredatıdır. Bu yınta- mr sevkıyat yeni başlamak iğ redir ve başlamıştır. Piyasada daha aksini gösterecek bir raddeye gelme- miştir. İki üç hafta sonra bunun te- | siri görüleceği muhakkaktır. Zaten Belediye de yirmi gün kadar evvel Dİ 'bakır taraflarına adamlar gönder- yeniden ehemmiyetli mübaysata r. Bunların piyasamıza arzı bir müvazene unsuru olâ- pe hususunda verilen sözde ve alınan tedbirlerde bir kusur ve nok- san yoktur. z Cumhuriyet müddeiumumisi (Baş tarafı yedinci sahifede) Hakikaten suçlu da olsa bu 500 va- tandaşı bu korkunç zindanlarda bi- rakmak biz adliye ellerin daha fazla tahammül edemiyeceğimiz bir iştir, İ Hapishane doktoru ihtiyar, sakallı | bir mahküma soruyor: | miş, başlamıştı! — Ne kadar zamanın kaldı? — 6 ay kaldı bayım... — Artık bir daha buraya uğramaz- gın... —— Bir daha mı uğryayım bayım?.. Baksana sakala... İhtiyar olduk. Ar- tık o işin tekaüdü sayılırız. Bu mezbeleden çıktığım zaman de- rin bir nefes aldım. Temenni ederim ki arkamdaki bu 500 vatandaş ta be- nim gibi yakında derin bir nefes al- sınlar.. Hikmet Feridun Es Boyacıköy-Emirgân yolu üze- rindeki binaların istimlâki Bebek-İstinye yalunun inşası mü- nasebetile Boyacıköyü ile Emirgân | arasındaki sahada yola gidecek kı- amda bulunan binaların islimlâki tebliğ etmiştir. Bunlar muayyen müddet zarfında ya konan kıymetle- ri kabul, yahud itiraz edeceklerdir. Kanuni muâmele bittikten sonra bi- nalar yıktırılacak ve inşaata hemen başlanacaktır, Ankara Borsası 30 — 7 — 1938 ESHAM VE TAHVİLÂT Türk 'borcu 1, (Peşin) 1920 0625 Ergani 1932 Hazine tahvili 650 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) . Sterlir 620 New-York 100 Polar GEY Paris 400 - Frenk 373 lâno (o 109 Liret 6.83. Geneve 100 İsviçre Fr. yeri Amaterd, 100 Florin ingi » op Raylışmark 1015.25 Berlin o iüg Bega 213175 Mina 00 Du 18. Dize gelmen 100 Pezeta Y “ahmed Hamdi, Kadıköy: ideğirmeninde Üçler, Üskü- eğ de Selimiye , Heybelin- Her gece açık ecraneler: yeniay, Bien. Rab Bevken, taköy, ATE” Anadaluhlanrındaki ©€- v Bahile 1) Güneş atletizmde de şampiyon Galatasaray ikinci, Hay- darpaşa üçüncü oldular Muhtelif günlere taksim edilen İs- tanbul atletizm birinciliklerinin son müsabakaları dün yapılarak bütün kategorilerin İstanbul şampiyonları belli olmuştur. Dühuliye olmaması- na rağmen 100 kadar seyircinin bu- Yunduğu müsabakalarda bazı iyi de- receler elde edilmiş, genç atlet Neri- man 200 metre manlalı Türkiye re- koru yapmış ve Güneşli Gören de 100, 200, 400 metreyi güzel dereceler- le kazanmağa muvaffak oluştur, Birinciye 5, ikinciye 3, üçüncüye 1, puan vermek suretile yapılan klüp tasnifinde de Güneş birinci, Galsta- saray ikinci, Haydarpaşaspor üçüncü olmuşlardır. Futbolda olduğu kadar sporun her şubesinde büyük bir faa- Yiyet gösteren Güneş klübünü atle- tizimde de kazandığı bu büyük mu- vaffakıyetinden dolayı tebrik ederiz. İ Puan vaziyeti şu şekildedir: 1 — Güneş 4 2 — Galatasaray 51 3 — Haydarpaşaspor pi 4 — Kasımpaşa 10 Fenerbab” 10 Beşiktaş 10 'i — Demirspor 3 8 — Hayskul 1 Kolej 1 İstanbulspor 1 Teknik neticeler; 100 metre (dördüncü kategori): 1 — Fethi (G.8.)128.1/10 (X.R) 2 — Ziğakis (T.Y. Y.K) 3 — Cemal (P.B.) 100 metre (üçüncü kategori): 1 — Cihat (H,8.) 118. 4/10 (Y.R.) 2 — Merih (F.B.) 3 —Sermet (FB) 200 metre mânlalı (üçüncü kategori): 1 — Neriman (H. 8.) 278. 5/10 (Yeni Türkiye rekoru) 2 — Mamakis (T, Y.Y. K.) 3s— (F.B) * 7100 5 1 — Gören (G.) 11 8. 2 — Fikret (G.S) İ1S. 1/10 3 — Seyvan (H.S) 11 8. 2/10 400 metre mâniah: 1 — Cemal (G.S) 628. 2 — İstepan (G.S) 3 — Muzaffer (H. 8.) 200 metre (üçüncü kategori): i — Melih (F.B.) 255. 8/16 2 — Fikret (Kasımpaşa) 200 metre: 1 — Gören (G.) 22 5. 8/10 2 — Fikret (G.S) 3 — Melih (G) 1500 metre: 1 — Recep (G.) 4D.205S. 2 — Sergis (K. P.) 3 — K. Besim (K.P.) Uzun atlama: 1 — Seyvan (H.S) 6M.54 2 — Hüseyin (EL 5.) 6 M. 26 3 — Melih (G) 6 M2 10000 metre: 1 — Artan (B.1. KE) 35D. 4458. 2 — Hüseyin (D.S.) 3 — Nuri (B./.K.) 400 metre (üçüncü kategori): 1 — Muzaffer (H. S.) 55 S. 2/10 (X.R) 2—AW (G.S) 3 — Kâzım VK. P) 400 metre: 1 — Gören (G.) 51 8. 8/10 2 — Recep (G) 3 — Zare (İ.8) 4X200 metre: 1—G,Ssrav1D.375. 4/10 2 — Haydarpaşmayı 3 — Güneş İstanbulspor oyuncularını davt İstanbulspor klübünden: Futbol şu- bemize bağlı Sarı ve Siyah takımları- mız kısa bir müddet mevsim tatili yapmışlardır. Onun için bu pazar gü- Bü 31/7/9383 yalnız genç takımlarımız Beykozda Beykoz takımlarile karşıla- şacaklardır. Bu takımlarımıza mensup futboleü- lerin pazar günü 12,15 vapuruna ye- tişmek üzere levazımlarile köprüde bulunmaları ehemmiyetle tebliğ olu- nur, Yüzme şampiyonasının seçmeleri yapıldı Mıntaka yüzme şampiyonasının seçmelerine bugün Moda kavuzunda devam edilmiştir. Alınan dereceler şunlardır; 200 metre serbes — Galatasaray- dan Mahmud birinci «233,13», Ga- latasaraydan Hall! ikinci, Beykozdan İsmail üçüncü. 200 serbes küçükler — Beykozdan İbrahim birinci «2,55 , Galatasaray- dan Mustafa ikinci, G. Saraydan Ke- mal 3 üncü. İ 100 metre sırtüstü — Galatasaray- dan Şamil birinci «1,24,1:, Beykoz- | Beykozdan Fuad İ dan Can ikinci, üçüncü. 200 metre kurbağalama küçükler — Beykozdan Musa birinci «3,27,2s , Be- şiktaştan Hikmet ikinci, Galatasa- raydan Eftal üçüncü, 1500 metre serbes — Galalasaray- dan Halil birinci «24,05.s, Beyköz- dan Fuad ikinci, Beykozdan Ali | üçüncü, 100X4 bayrak — Galatasaray bi- rinci «5,13,i» , Beykoz İkinci, Beşik- taş üçüncü, Türkbayrakyarısamiğ ti K a-Ky Türk bayrak yarışı Beykoz «554» , birinci Galatasaray ikinci, Dün de ok atışları yapıldı Ok meydanında dün de ok sporları yapılmıştır. Müsabakalara evvelâ uzun mesafelerle başlanmış, bilâhare kısa mesafeden hedef üzerine atışlar ya- pılmıştır. Dün alınan neticeler genç- lerimizin bu eski Türk sporunda git- tikçe temayüz elliklerini göstermek- tedir. Müsabakalara gelecek hafta saat 15 de devam edilecektir. 500 metrede dünya rekoru Stokholm 30 (A.A.) — Amerikalı koşucu Maimoa, 500 metrelik düz ko- şuda 1 dakika 1 5/10 saniyede bu ko- Şuya aid dünya rekorunu kırmıştır. Karagümrük stadında bugün yapılacak maçlar Eminönü Halkevinden: 31 Temmuz 938 pazar günü Karagüm- rük stadında Evimizin himayesindeki klüblerin yapacakları Ig maçı fikstürü aşağıya çıkarılmıştır: Altiok - Halıcsoğlu - Saat 1030 Hakem: Necati Volkan. Baha komüseri: Kâmil Kanbak. Aşk ve macera nuveli (Baş tarafı 10 uncu sahilede, . Genç kadın: — Evet! - dedi, Delikanlı büyük bir yükten kurtuk muş gibi geniş bir nefes a'dt Feriha sordu — Ne yapıyım? — Çıkın... Kamayı alın... Bana ge — Ya çekmepede değilse ... Osman asabiyelini yenmeğe çalışa” rak, halecanla: — Orada... Biliyorum... Alın... He- men, hemen bana getirin... — Peki... Feriha, usulcacık çıktı. Tarif edi len odaya girdi. Çekmeceyi çkti. Ka mayı bulup aldı. Koşarak aşağı indi Korkudan. kalbi atıyordu. Osman onu karşıladı. Asabi parmakları ka» manın sapına sarıldı. Bu sirada ayak sesleri ve haykınşmalar işitildi, Genç kadın başını çevirince, Ömerin telâş- la kendine doru geldiğini gördü — Ne yaptınız?... Öbür kapıdan Peyker, giriyordu: — Dikkat edin... Kendinizi sakla- yın... İnsiyaki bir hareketle Feriha, ge- riye doğru kaydı. Osman, tamamile değişmiş o bir yüzle kolunu germiş, kamayı kadına saplamak üzereydi. Kadın şimşek süratile, meseleyi an- Jadı: Deli olan işte oydu... Bizzat Os- manl.., Kaçmak istedi, Fakat bacakları tit- reytrek yere düştü, Osman,' hayvani humurdamalar kopararak üstüne atıldı. Fakat 6 $i- rada çevik bir hareketle Ömer ona bir çelme takmıştı, Kaydı, iskemleye çarptı, masayla beraber yere yuvar- landı ve müthiş bir feryad kopardı... bağırarak ... Zavallı deli kimbilir nasıl bir ha- reketin neticesinde düştüğü zaman kamayı kendine saplamış ve biçare ömrüne böyle nihayet vermişti. Ömerin acısı, son raddeye varmıştı, Bu kazaya sebebiyet verdiği için müthiş bir vicdan azabı çekiyordu. Belki Feriha olmasaydı o da hayatı- na nihayet verirdi, Lâkin genç kadı- nın şefkat ve muhabbeti kendisine yar şamak zevkini tekrar aşıladı. Şimdi erlendiler ve mes'ud bir ba- yat yaşıyorlar... Nakleden: (Vâ - Nü) a m m MEN MR MR DR GN DEN EN MAŞ Baş, diş, nezle, grip, romatizma, nevralji, kırıklık ve bütün zı derhal keser. İcabında günde 3 kaşe alınabilir. . nün... .A | İstanbul Vakıflar Direktörlüğü İlânları “ Cinsi Mikdarı M. bedeli (İlk teminat İhale günü Lira Ku. Lira Ku, Rontken filmi 350 2305 25 172 90 11/8/938 Perşembe » » banyoilâci 150 Kutu Saat 11 de Gureba hastanesi Rontken dairesine lüzumu olan yukarıda cins ve mik- »darı yazılı filim ve ilâçlar açık eksiltmeye konulmuştur. İhalesi yukarıda yazıl gün ve saatte Vakıflar Başmüdürlüğü binasında toplanan komisyonda yapı- lacaktır. Şartnamesi her gün Levazım kaleminde görülebilir, (4842) Istanbul Beşinci icra Memurluğundan : Galatada eski Parmakkapıda 11 numaralı hanede mukim iken halen De- rede olduğu bilinmiyen Vasile: 1 — Vakıf Paralar müdürlüğünden 24937 ikraz numarasile “ 9 faiz ve “e 3 komisyon ve bir sene müddetle 14/11/932 tarihinde Niyazi tarafındân borç alınıp bilâhare gayrimenkulün bütün vecaibile tarafınızdan satın alın- ması üzerine zimmetinize geçen 1384 liraya mukabil birinci derecede ipotekli bulunan Galatada Sultanbeyazıt Hacımimi mahallesinin Parmakkapı soka- ğında eski 5 yeni 11 numaralı hanenin, borcunuzu müddetinde ödememiş olmanız dolayısile alacaklı Vakıf Paralar müdürlüğü tarafından paraya çev- rilmesi istenmiştir, 2 — Borcunuzun 15/4/938 tarihinde baliğ olduğu miktar 1108 lira 84 kuruş teslimatınız çıktıktan sonra 1168 lira 81 kuruş olup mezkür tarihten itibaren her gün için faiz, komisyon ve muamele vergisi karşılığı olarak borcü- nuza 41 kuruş zammedilecek ve ayrıca bilümum icra masraflarile takdir olu- nacak ücreti vekâlet de tarafınıza ait olacaktır. 3 — Bu ilânın neşri tarihinden ilibaren bir ay zarfmda borcun tamamına veva bir kısmına veya yapılan bu takibe karşı bir itirazınız varsa dairemizin 938/1888 numaralı dosyasına yazı ile ve yahut şifahen bildirmeniz ve yahu yine bu müddet zarfında borcu tamamen ödemeniz lâzımdır. Aksi takdirde birinci fıkrada adresi yazıl gayrimenkulünüzün dairemiz marifetile satılacağı rehnin paraya çevrilmesi yolile ödeme emri ve senet sure ti tebliği makamına kalm oimak üzere icra hâkimliğinin kararma tevfikan bir ay müddetle ilân olunur. (4904) ek