31 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

51 Temmuz 1938 —— AKŞAMDAN AKŞAMA Hangi hususiyetlerimizi gösterebiliriz? Nevyork sergisine ne suretle iştirak €deceğimize dair gazetelerde yazılar çıkıyor: Hususiyetlerimiz de güösteri- Kecekmiş. ğ Devlet paviyonunda asrın en büyük İnlalâbını yapan milletin evsafmı can- landırmak güç olmıyacaktır. Müzeler- den, saraylardan da eserler ayrılıp teşhir olunacak; göz nuru döken ru- han sanatkâr Türk kadınının oyala- ından, çocuklarımızın dokudukları Şayanı hayret hahlara ve tezhipcileri- mizin işledikleri kitap başlıklarına ka- dar yüzümüzü ağartacak meler, neler bulunacak... Ben bu ciddi tarafları bilmekle be- Taber, işi lâtife cihetinden tedkik eğe- ceğim. «Hususiyetlerimiz » diye düşünün- Ce ukla bir çok şeylerle beraber der- hal bir takım yemekler geliyor ve ta bahatimizin niçin bugünkü dereceye Sukut ettiğine esefleniyoruz. Ahçılığı- | mızm şatafatlı devresinde olsaydık, Nevyorktaki Türk lokantasında 2£ Yemek mi tanıttırılabilirdi? Şimdi ise ŞU garabeller memleketini ancak ye- mek isimlerimizin mânalarını Ine lizceye terciime ederek şaşırtabiliri : — Kadınbudu var, kadıngöbeği var, hünkârbeğendi ve vezirparmağı var... İster misiniz? - deriz Derhal dikkati celbederek Yokanta- Mwza müşteri buluruz. Fakat soğanı Yağda kavurmak esasına dayanan ek- Ser yemeklerimizi önlerine sürdük mü, Paviyonumuzun ikinci kısmına geçer- ken midelerde alelusul bir kaynama- dır başlar! O zaman çıngır çıngır bir ses!... Şerbetçilerimiz!... Zaten garb- linin şarka dair yazdığı hangi ki- tapta «sorbat» diye birim meşhur müs- kiratsız meyva içkilerimizden bahso- Tunmaz... Naneli koruğa ben bayılırım amma, garpli bunun zevkine vara- tmaz... Onlar arasında ayranı tamim “tmeli.. Zira yoğurt pek makbullerine Böçmişti.. Hoş hâlâ beceremiş berbağ şeyler Sil Seşidini öğretmeli... Bunun için müte- hüssıs yollıyabiliriz... Cacığı da tattır. malı. ” Sonra mevsimine göre şira ve boza İçmeği öğretmeli... Bunlar, yaş husu- Siyetleriniz... Kurularma gelince. Tahan ve koz helvaları... Lâtilokumu bilirler... Fakat akrabasındandır diye | Acıbadem kurabiyesini prezante eder- sek belki ülfet ederler... Yatlılardan bunlar... Tuzlulardan da İplidai maddeleri bizden çıkacak olan- düşünmeli ki, şayed tutturabilir- Sek ticaret edelim: Teretor gibi... Fın- diklisi mükemmeldir... Oburluk tarafını kapatalım. (Bizim sergilerde olduğu gibi benim makale- de de; bu cihet en büyük kısmı teşkil eti) Garpli, birim sedirlere alışmıştır. lâkin henüz bağdaş kurmasını öğre hömedi... «Ah! Ne şairane! diye Pier Ne Loti'vari yağlandırıp ballandırma- Testi, gs dun sy > iyi de yanına koy Böylelikle halı ve testilerimizi, çanak — Alaturka yıkanmasını bilmiyor- Sümüz... Şöyle keselenmeli!... - diye Srilarım kıpkızıl etmeliyiz. Türk hamamı böyle olur... Fakat ke- #eden sonra tifle sabunlanılır... O da bizim zeytinyağımızla yapılan sabun- Bizde icad edilen âlet mi yek? Şim- diki kadın ayakkabılarının aslı nalın- dir... Şupıtık terliği de model diye gö- türmeli... Onu da garplileştirsinler, DE şekil alacak bakalım... Bilmikabele onların malların ne bale soktuğumuzu teşhir etmeliyiz: Gaz tenekesinden inşant malzemesi! Ve Amerikanın en meşhur bir icadını fa keza değiştirmişizdir. Fard otomo- ilini 65 santim sudan & aded ilâve ile hasıl geçirdiğimizi göstermek üzere Ünyeli şoförleri Nevyorka götürmeli de parmakları ağızlarda kalsın... Demokratik kasketi nasıl şemsisiperi a «İnadiye» haline koyanlarınız gunu göstermeli!... İstanbul halkımın maliyeci dehâs hakkında fikir vermek üzere, Şişliden | bir bayan göndermeli: 60 lira maaşlı, Öğle tatili Proje Ticaret odasında tedkik ediliyor Haklarında hafta tatili kanunu tat- bik edilmiyen mağaza ve dükkânların öğle üzerleri sant 13 den 15e EE? tatil yapmaları için hazırlanan a ticaret odasınca tedkik edilmektedir. Tedkikatın neticesi pek yakında idare heyetinden geçerek Belediyeye bildi- rilecektir. apple Ğ ve dükkânlarda çalışı - ge atronların da kendi bilmeleri için len pro- rın istirahati ve işlerini kendiler ” hazırlanarak tatbiki ileri sü jeye ler. ftir cakları keyfiyeti tü tadır. Ticar di cesinde bu cihetle da bütün projenin caktır. Hüseyinin idaresindel dı hususi bir olomobi, taya beş yaşında Muzaffer isminde bir çocuğa çarpmış, yaralı çocuk Et- fal hastanesine ya ası dün Fatihte muştur ne yalırılmıştı Silivri cinayeti davası Azime yalancı şahidlik yüzünden muhakeme altına alındı Silivride İbrahim adında birini öl- düren Mustafanın ağırceza mahke- mesinde prühakemesine devam eğik miştir. Bu celsede Azime adında —— kadın şahid olarak dinlemiştir. Maktul İbrahimin evvelce ölen kar- İ deşinin karısı olan ve hâlen de maz- nun Mustafa ile nişanlı bulunan A zime mahkemedeki iadesinde Mus- tafanın lehinde yi le Kadının evvelce sorgu dikimi! verdiği iade okununca orada başka irlü söylediği gö ülmüştür. Bu ci- meyi ii ihtar etmişse de eri gene uydurma ifade vermekte ısrar etmiştir. Bu vaziyet beri mahkeme, Azimenin yalancı Şaik Jikten dolayı muhakeme alin e masına ve bu davanın da katl ti sile birleştirilmesine Karar veriyi. Dut ağacından düştü Çengriköyde Bekâr deresinde olr bahçesindeki det ağacına çi o muvâzenesini kaybederek düşmüş, muhtelif yerlerinden tehlike- U surette yaralandığından hastaneye yatırılmıştır. ri ea Hali ru sandala çarptı 1 17 numaralı vapu- a sabah, Yemiş iskelesinde Os- kiz ir çarpmış, sandal der- ilmiş, Osman denize düşmüşse de et- lie yetişenler tarafından kurtarıl- r mişlar. Karısını di iü camla övmek isterken bileği kesildi Periköyde Avukat caddesinde otu- ör Hıfzı, dün gece evine geldi- e man karısını dövmek istemiş, fa- N £ bap bileğine bir cam isabet pat Di iikeli şekilde yaralanmıştır. ei solöi Hıfzıyı hastaneye yatır- Haklı şikâyetler Su sıkıntısı çeken fakir bir semt Falih, Dariişşafaka, Sultanse- lim önlerinden başlıyarak denize kadar olan muhite iki terkos musluğu konmuştur. Tabiatile kâfi gelmiyor. Bu jakir semtin bir kaç yerine daha umumi çeşmeler o yapılması lâzımdır. Şimdiye kadar © muhtelif yerlere Duna dair şikâyetlerde bulundu- ğumsz halde aldıran olmadı. Sıcakların hüküm sürdüğü şu sıralarda iki bini mütecaviz hane halkı bu muhilleki susuzluktan rfapaşadaii terkos m Maalesef, bu çeşme de gündenberi arızalıdır. yin güneş doğmadan kadar sü» ham sabak başlayıp, gi rer. Burada mülemadiyen kâvyü- şu ıztırabının önüne ti celbetme- Resmi dairelerde çalışma saatleri Yarından itibaren yeni şekil tatbik edilecek rrelce yazdığımız gibi, yarın bütün resmi d kadar Cevam karârı bütün deyaire tebliğ edildiği için bütün daireler buna göre hazır Jıklarını yapmışlar ve vesaiti nakliye tarifeleri de yeni çalışma saatlerine güre tar edilmiştir. Köylüye ucuz elbise Şayak fabrikaları yüzde on tenzilât yaptılar Köylüye şayaklan ucuz elbise te- mini için tedkikat yapılmış ve netice- de fabrikalardan alınan vergilerin tahfifine lüzum görülmüştü. Bu hu- susta meclise sevk ve kabul edilen ka- nun resmi gazetede neşredilmiş, mer- iyete girmiştir. Kanunun neşrini gören fabrikalar | derhal şayak salışlarında yüzde on tenzilât yapmışlardır. Bu suretle köy- lü elbiseyi daha ucuza giyecektir. Bununla berabor köylüye daha ucuz elbise temini için yeniden bazı ted- birler alınacağı bildirilmektedir, Nevyork Sergisinde Müzelerimizde bulunan kıymetli eşyadan bazıları teşhir edilecek Nevyork sergisindeki Türk paviyo- nunda imüzelerimizde bulunan kıy» metli eşyanın da teşhiri kararlaştırı!- mıştır. Bu münasebetle Nevyork ser- gisi komiserinin riyasetinde bir heyet dün müzeleri gezmiş, tedkikatta bu- lunmuştur, Heyet bu tedkiklerine bir kaç gün daha devam edecektir, Nevyork sergisinin şimdiye kadar eşine tesadüf edilmemiş bir sergi ola- cağı anlaşılmaktadır. Muazzam sergi arazisinde paviyon vesair inşaat bit- tikten sonra koca bir şehir meydana gelecektir, Sergi şehrinde yaya germeğe imkân olmadığından muntazam otobüs ser- visleri ihdas edilecektir. Otobüsler paviyondan paviyona Bidip gelecek- lerdir. evyork sergisini bir iki günde getip bitirmiye de imkân olnıyacak- tır. Bu münasebetle yabancı memle- 5 gelen seyyahlar için sergi Faaliyete geçti 30 ağustosta açılış resmi yapılacak Birleşik esnaf cemiyetlerinin bele- diye civarında kiraladıkları binada tesis ettikleri Esnaf hastanesi fan- liyete geçmiştir. 25 yataklı olan Esnaf hastanesi beher hastanın bir fta yatacağı hesabile Çakribi ola- enede 1400 hasta esnaf tedavi edilebilecektir i ol tedavisi yapmağa ü teşkilâti- tte birinin ha, le mevcud a mi karşılıyacaktır. 8000 t Mtiy anmıştır. Bu pa- ardım olmak üz ya h s daha bazı öletler Gerek 4 sipariş edilmiştir. smâf hastanesinin baş hekimliği- ne Operatör B. Halid Ziya, dahiliye mütehassıslığına da Guraba hasta- i dahiliye mütehassısı B. Emin ıyin edilm Icabettiği ka- hastabakıcı ve ebe de iştir. Hastanede bir do. onu vücuda getirilmiştir. evlere de tan, ni doğumlarda ebe gidecektir. Esnaf hastan olmakla beraber dar bütün ek sihet mi yapıl Akay tarifesi Yeni mesai saatine göre tadil edildi 1 ağustostan itibaren tatbik edil mek üzere daireler için yeni mesal saati cedveli tanzim edildiğinden Akay işletmesi yaz tarifesinde evvelce yaptığı tedilâtı kaldırmıştır. Buna mukabil yaz tarifesinde yeni mesaj saatlerine göre ufak tefek değişiklik yapmıştır. Banliyö trenile bağlantısı olan 46 numa; er köprüden 16,45 yeri. ne 1830 da yapılacaktır. Bundan başka köprüden adnlara vapur 16,30 yerine 16,25 te kalkacaktır. 167 numamk sefer Büyükadadan saat 17,50 de hareket edecek, ve doğ- ru Haydarpaşaya uğrayıp köprüye gelecektir. 109 numaralı sefer Büyük- adadan saat 7,15 yerine 7,05 de kalka-| cak ve tekmil adalarla Haydarpaşa» ya uğradıktan sonra 8,35 de köprüye gelecektir. 156 numaralı sefer köprü- den Anadolu-Büyükadaya 1730 ye- rine 16,30 da hareket edecektir. Şirketi Hayriye de tarifede tadilât yapmaktadır, Şirket yapacağı deği- şikliği pazartesi gününe kadar ikmal edecektir. Pazartesi günü tatbikata geçilecektir, Eğlence yerlerinde ucuzluk Eğlence yerlerinin fiatlerinde ya pılacak tenzilâtı gösteren yeni liste- lerin tatbiki için temmuz nihayeti- ne kadar bir mühlet verilmişti Fakat ayın son günü pazara tesadüf oetti- ginden bu mühlet dün nihayet bul muştur, Dün saat on üçe kadar bu kabil Mistelerin temamile belediyece tatbik edilmesi Jâzımdı. Düne kadar listesini tasdik ettirmiyenler hak- kında bugün sıkı bir kontrol yapıla” caktır. Yeni #intlere göre fiat tarife- lerini tasdik ettirmiyonler hakkında ceza zablı tutulacaklır. Esrar ve afyon taşiyanlar Galatada Mehmed İsminde birile, Boğaziçi iskelerinde dilencilik eden Alinin üzerleri zabıtaca aranınca esrar ve afyon bulunarak müsadere edilmiş- nar kayip İSTANBUL HAYATI Bir pazar gezintisi Birkaç ahbaba sordum: — Pazar günleri nasıl vakit geçiri- yorsunuz? Hepsi de dudak bükerek, omuz sil- kerek cevab verdiler: — Ya evde oturuyoruz, yahud bir komşunun bahçesine gidip hoş beş ©derek gün geçiriyoruz. — Peki amma, herkes mesire yer- lerine, plâjlara gidip eğlenirken siz ni- çin böyle mahalle arasından çıkmıyor» sunuz? Aşağı yukarı hep aynı cevabı aldım; — Vapur güvertelerinde, tramvay sahanlıklarında, tren basamakların- da sığımp paçavraya dönmekitense rahat rahat evde oturmak daha hayır. Iıdır. Düşündüm; ya, herkes aynı fikirle hareket etseydi İstanbul mesirelerinin hali nice olurdu?.. Fakat geçen pazar yaptığım bir gezintiden sonra ahbap- lara hak verdim. Bir arkadaşın israrile Floryaya git- mek gafletinde bulundum, Biraz er. kence davrandığımız için Sirkeciden trene rahatça bindik ve oturacak yer bulabildik. Hareket zamanı yaklaştık. ça yolcu hücumu da arttı. Kumkapı, Yenikapı istasyonlarından akın elen kafilelerin çoğu yerde kalıyordu. Bir aralık yaşlı bir kadıncağız kalabalığı yararak yanıma sokuldu: — Aman, öyle fena başım tuttu ki, şimdi şak diye düşüp bayılacağım Biraz öteye git, ben de şuracığa ilişi- vereyim, Diye beni itip yanıma sıkıştı, Ya- nındaki kız çocuğunu da kucağına aldı ve ayaklarını beni; dizlerimin üzerine uzattı. Yeşilköy istasyonuna kadar çektiğimi ben bilirim 'Trenden inince biraz ferahladık, dinlendik amma, dönüşte bu da bur. numüzdan geldi. Akşam üzeri bizim arkadaş güya açık gözlük yaptı. Dö- hüşte Floryadan binersek trende yer bulamazmışız, Çekmeceye kadar gidip orada tren boşken binmek daha mu- vafıkmış. Herkesten çok evvel kalkıp Çekmece istasyonuna gittik; Bir hay- li beklemeden sonra tren geldi. Telâş- la koştuk. Fakat iş bizim umduğumu- zun tamamile aksi çıktı, «El elden üs- tündür.» diye tevekkeli söylememişler, Meğer bizden nice açık gözler varmış. Tren Floryadan Çekmeceye geçerken binmişler, her taraf dolmuş. Bizim oraya kadar taban tepmemiz de caba oldu. Saatlerce bekledik. Nihayet son İrenin basamağında ayak basacak kadar bir yer bulduk ve, sahanlıktaki. lerin ıslak mayo paketlerinden sızan sularla duş yapa yapa Sirkeciye ka- dar geldik de Çekmecede gecelemek» ten kurtulduk. Bundan sonra ben de pazarı mahallede geçiren ahbaplara iltihak ettim. Cemal Refik Tramvay eve çarptı Evin saçağile köşe duvari çatladı 'Topkapı-Sirkeci hattında çalışan 14 numaralı tramvay arabası, evvel- ki gece, Aksarayda Millet caddesinde | Selçuk camisi civarındaki dar kavis- den geçmekte iken yoldan çıkmış, B. Halil Sıdkının mutasarrıf, B. Hüseyi- nin de müstecir bulunduğu evin ön kısmıra çarparak camların kırılma sma, saçak ile köşe duvarlarının çat- lamasına sebebiyet vermiştir. Kaza, insanca bir zayiat olmadan saruştü- rulmuştur, Tramvay vatmanı hakkında icabö- den kanuni takibat yapılmaktadır. Azgın beygir küçük Handani çiğnedi Merdiven köyünde beygirlerle har. man sürmekte olan Kâmilin atı bir aralık ürkmüş, o sırada harman ye rinde bulunan altı yaşlarında Handan isminde bir kıza çarparak bacak ve kaburga kemiklerinden yaralanmasıs, na sebeb olmuştur, Yaralı çocuk Hay- darpaşa hastanesine yatırılmıştır. Yurddaş Bir memleketin terakkisi ulusal sanayiin yüksekliğile ölçülür. Ulu.