31 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e MN a © — hududunu geçmek İstedi Sovyetler müfrezeleri tardettikten sonra Japon hükümetini protesto ettiler Moskova 30 (A.A) — Tus ajansı bildiriyor: 20 temmuzda saat 16 da Japon hü- kümetinin son defa haksız olarak id- dialarda bulunduğu Hasan gölü ei- varındaki tepelerin şimalinde, iki Ja- pon - Mançu müfrezesi, Sovyet hudu- dunu geçmiş göl civarındaki te- penin. iki kilometre garbinde kâln diğer bir tepeyi işgale teşebbüs eyle- miştir. Sovyet hudud muhafızlarınm aldığı tedbirler sayesinde, Japon - Mançu askerleri Sovyet arazisinden tamamile tardedilmiştir. İki taraftan da ölü ve yaralı vardır. Bu haber Moskovaya gelir gelmez, Tokyodaki Sovyet maslahatgüzarına, Japon - Mançu militaristlerinin bu yeni tahriklerine karşı Japon hükü- meti nezdinde protesto etmesi, mes- ullerin misal teşkil edecek surette cezalandırılmalarını taleb eylemesi ve Japon hükümetinin Mançuryadaki erganizmlerinin bu hareketlerinin n&- toeleri bahsinde Sovyet hükümeti- nin haberdar edilmesi emrini vermiş- ür. Tokyo 30 (A.A.) — Domei ajansı bildiriyor: B. Jhorimeşi, son hudud hadisesi hakkındaki Sovyet proleslosunu red- detmiş, Sovyet hükümetine bir protesto tevdi eylemiştir. Ruslara karşı şiddet) 'taraf- darı bir Japon kumandanı ö tekaüd edildi Tokyo 30 (A.A.) — Havas muhabi- ri bildiriyor: Koredeki Japon ordusu kumanda- nı sabik Harbiye Nazır muavini ge- neral Kuniaki Kaisonun tekaüde sev- kedildiği haber verilmektedir, İyi haber alan mahafilde tebarüz ettirildiğine göre general, Sovyetler birliğine karşı aman vermez bir poli- tika takibinin en belâgatlı müdafile. rinden biri idi ve şimdi Japonyanın Sovyetler birliği hududundaki mü- dafaa sisteminin en ileri noktasını teşkil eden sue! genel kurmayından çektirilmiştir. Bu tekaütlük, vE metin Japon - Sovyet mü lerinde sükün ve salâhı istihdaf eden yeni politikayı takviye eden bir ha- reket olarak telâkki edilmektedir. Gümrük resimlerini azal- tan bir liste hazırlandı Yeni listeye gere gümrük resimleri azaltılan eşya hangileridir ? * "Ankara 30 (Telefonla) — Teşviki sanayi kanununa müzeyyel 2201 nu- maralı kanunun 1 ve 2 nci maddelerine göre şimdiye kadar tatbik edilen 5 se- nelik bir muafiyet cedvelinin meri- yet müddeti geçen sene nihayetinde bitmişti. Yapılan tahkikat ve tedki- kat bu usulün muvafık olmüdığını güstrdiğinden İktisad Vekâleti, ayni 2 nei maddeye uygun olarak muay- yen ilk maddeleri muhtevi bir mua- fiyet listesi hazırlamaktansa hükü- met programına girmiş doğru bir prensibin imkân nisbetinde tahakku- kunu temin maksadile gümrük 1€- gimlerinin azaltılması esasına müste- nid bir liste hazırlamayı tercih et- miştir. Sınai mamullerimize normal satış #iatleri temin edeceği ve -dolayısile “ endüstrinin inkişafında mühim âmil olacağı umulan bu tensilâtlı liste 90,000 tonluk bir Alman vapuru Almanlar örn rekabet edecek bir transatlantik yapacaklar Berlin 30 (A.A.) — Almanya, Nor- | mandi sınıfından bir transatlântik inşası için hazırlıklarda bulunmak- tadır. . .Alâkadar mahafile göre bu bapia- ki plânlar şimdiden ihzar edilmiş bulunmaktadır. Pek ziyade ihtiyatlı kayıtlarla verilen malümata göre bu yeni transatlântiğin hacmi 90,000 ton olacaktır. Geminin tezgâha ko- riilması 1928 de yıkılmış olan Steten tezgühlarının inşa edilmesine bağlı- dır ve bu inşaat 938 kânunuevvelinde ikmal edilmiş olacaktır. Antakyada kayıd neticeleri salı günü belli olacak Antakya 30 (AA) — Kapdiş leri bügün öğleye kadar devam et- Büştir, Pazartesi akşamı kayda niha- yet verilecek ikinci müntehip namzet- leri çarşamba gününden itiberen © beş gün zarfında müracaata davet edi- © leteklerdir. iyıt neti sunu vesoii ve İcra Vekilleri heyetince kabul cdik miştir. Yeni listeye göre; muhtelif tarife pozisyonlarına dahil niaddelerin 100 kilogramından alınmakta olan resim- lerden tenzil edilen kısımların mü- himlerini bildiriyorum. Ewlce 150 lira almmakta olan kuru kursak 150 ilradan | liraya, Merinos yapağısı 51 liradan 1 liraya, renkli mal 20 liradan 1 liraya, pan- car tohumu 3 liradan 10 kuruşa, çam yağı 20 liradan 1 liraya, fahmi ne bati karburasi 8 liradan 1 liraya, kâ- ğıd ve karton fabrikası için odun 30 kuruştan 1 kuruşa, çelik çubuk 5 li- rTadan 10 kuruşa, sanayide kullanıl. mak üzere İktisad Vekâletinin mü- saadesile fabrikalara gelecek olan çe- lik çubuklar bir buçuk liradan 10 kuruşa, çelik teller 2 lira 75 kuruş- tan 10 kuruşa indirilmiştir. Hindistanda kanlı igtişaşlar 45 kişi öldü, 300 kişi yaralandı Paris 30 — Hindistanda Rangon şehrinde müslümanlar ile mecusiler arasında kanlı kargaşalıklar devam etmektedir. Hükümet kuvvetleri, şeh- rin üç yerinde silâh kullanmağa mec- bur kalmışlardır. Şimdiye kadar 45 kişi ölmüş, 300 kişi de yaralanmıştır. Meksikada sulkasd Trene atılan dinamitten 3 yolcu öldü 19 kişi de yaralandı Meksiko 30 (A.A) — Tampiko ile San Lui dö Potosi arasında servis yapmakta olan bir yolcu trenine di- namitle bir suikasd yapılmıştır. Üç kişi ölmüş, on dokuz kişi yaralanmış- tır. Suikasdden sonra haydutlar tre- ne hücum etmişlerse de trende bulu- nan asker tarafından püskürtülmüş- ie fen be Sadna iz o Tapn mezunları Yirmi genç ilk tedrisat mü- fettişliklerine tayin edildi Ankara 30 (Akşam) — Bu yıl Anka- Ta Gazi enstilüsünden mezun olan 20 genç açık bulunan ilk tedrisat müfet- tişliklerine tayin edilmişlerdir. Bu gençlerin adlarını ve tayin oldukları yerleri bildiriyorum: B, Sabri Kolçak Kars, Hamdi Gü- venç Ağrı, Mahmud Özder Muğla, Nuri Arsay Samsun, Muhiddin Urfa, Hâşim Başar (o Erzurum, Hâ- mid Gürsel Kırklareli, Fahri Akıncı Maraş, Hasan Türkol Malatya, All Uğur Diyarıbakır, Fuad o Tekirdağı, Halil Akengin Van, Metin Çe- ruh, Şerif Tekben Kırşehir, Feh- İ mi Akıncı Erzincan, Cemal Ongur ! Kayseri, Fethi Cemoğlu Burdur, Hil- mi Gürsel Siird, Ahmed Altıntaş Sİ- nop, Necati Öner Konya ilk tedrisat müfettişliklerine tayin edilmişlerdir. Son daklka Kudüste 100 ölü ve yaralı var King Jorj câddesinde dün akşam iki bomba patladı —- — Paris 31 — Dün akşam Kudüste King Jorj caddesinde büyük bir kala- balık bulunduğu bir sırada arka ar- kaya iki bomba patlamıştır. Bomba- Yardan 100 kişi ölmüş ve yaralanmış- tır. Suikasdçiler kaçmağa muvaffak olmuşlardır. Zincirlikuyuda bu sabahki kaza Bir doktorla iki arkadaşı bu sabah yaralandılar Bu sabah Zincirlikuyuda bir oto- mobil kazası olmuştur. Doktor Ka- sabyanın hususi otomobil bu sa- bah süratle Zincirlikuyudan geçer- ken 80) lâstiği patlamış ve otomobil devrilmşitir. Bu devrilme neticesin- de otomobilin içinde bulunan dok- tor Kasabyanla Aram ve madam Araksi oyaralanmışlardır. Yaralılar, Şişli hastanesine kaldırılmışlardır. Dahiliye ve Maliye Vekilleri şehrimizde Dahiliye Vekili B. Şükrü Kaya bu sabahki Ankara ekspresile şehrimize gelmiştir. Vekil şehrimizde üç gün kadar kalacaktır. Maliye Vekili B. Fuad Ağralı da saat on bir buçukta Haydarpaşaya gelen trenle şehrimiz- de bulunacaktır. Maliye Vekili şehrimizde bazı mali işlerle meşgul olacaktır. Zelzele mıntakasında inşaat Ankara (Akşam) — Mili Müdafaa Vekâleti Kırşehir ve Yozgadda zelze- leden harab olan yerlerde yeniden yaptırılacak köylerin inşaatında çalış- mak üzere Yozgada beş yüz kişilik bir inşaat kıtası göndermiştir. Kıta; tes- viyeci, marangoz, dülger ve demirci erlerden müteşekkildir. Kıladan yüz- kişilik bir grup Ödemişte, yüz kişilik diğer bir grup da Hamldler mntaka- sına yollanmış, geri kalan Kısım Ak- pınar mıntakasında bırakılmıştır, Diğer taraftan Kırşehirde kurula- cak yeni köylerin yerleri de tesbit edil- miş ve bu hususta hazırlanan mazba- talar tasdik edilmek üzere Dahiliye Vekâletine gönderilmiştir. Ziraat bankasının ellinci yıldönümü Ankara 30 (Akşam) Türkiye Cümhuriyeti Ziraat bankası önümüz- deki ikinci teşrinde kuruluşunun el- linci yılını idrak edecektir. Bu mü- nasebetle banka umum müdürlüğü tarafından bankanın tarihçesini, ge- çirdiği muhtelif istihale devrelerini gösteren bir broşür hazırlanmaktadır. Bu broşürün bir kısmı kurulduğu gün- den bugüne ker yine “umum © mmm as Gazi Terbiye enstitüsü / Dün Geceki ve Bu Sahabki Efaberler İki Japon müfrezesi yeniden Sovyet spanyada hükümetçilerin taarruzu muvaffak oldu 4 günde Frankoculardan 650 kilometre murabbaı arazi ve 4000 esir alınd: Paris 30 — Barselondan bildirildi- ğine göre dört gündenberi Ebr cep- hesinde mukabil taarruza başlıyan hükümet kuvvetleri 650 kilometre murabbaı arazi işgal etmişler, 4000 esir, muhtelif çapta toplar, bir çok mitralyöz ve külliyetli ganimetler al- mışlardır. Hükümet kuvvetleri 30 ki- Jometre ilerilemişlerdir. Gandeza muharebesinde Franko- Faslı kuvvetler, geri püskürtülmüş- nun ileri sürdüğü İtalyan gönüllü ve lerdir. Hükümet kuvvetlerinin Ebr cephesinde bu muvaffakıyetleri Üze- rine Franko Valensiya cephesinden kuvvet çekmeğe mecbur kalmıştır. Frankocuların son günlerdeki zayiatı Valansiya 30 (A.A) — Valansiya mebusları, geçenlerde Şark cephesi- ni gezmişlerdir. Mebuslar, bu cephe- deki ordu kumandanının mutalda- larını ve vermiş olduğu malümatı ih- tiva eden bir rapor hazırlamışlardır. Bu kumandan, düşmanın son xn yön zarfındaki zayıatını sekiz ilâ'on bin miktarında tahmin etmektedir. Bar- rTakas muntakasında 22 kilometrelik bir cephede 30 bin kişi harp edemi- yecek hale getirilmiştir. Mükâleme memurları, Şark cephesinde hakiki bir mejino hattı teşkli edilmiş oldu- ğunu beyan etmektedirler, Mükâle- me memurları, yüksek kumandanlık heyetinin hatlı harbe çetin mühare- belerle döğüşmeyi itiyad edinmiş ve maneviyatı yüksek efradı sevketmiş olduğunu beyan etmektedir. Üç fır ka, düşmanın ön dört fırkasının mü“ sademesine kahramanca karşı koy- muşlardır, Düşmanın bu cephede taarruza geçmiş olan fırkaları 500 bombardı- man tayyaresine ve alti avcı tayya re filosuna mâlik bulunuyordu. Meb- uslar, bu üç fırka için «Madrid ma- İ dalyası; istemişlerdir. Çinliler Şantungda üç şehri istirdad ettiler “Çin harbinin neticesi, Japonyanın Ginde haiz olduğu nüfuzu kaybetmek olacak ,, Tsinan 30 (A.A) — Şekiai ajansı bildiriyor: Çarşamba akşamı Çin milisleri Şantung'daki Yesien, Çangyi ve Visicn şehirlerini geri almışlardır, Bunun üzerine Tölntao - Tsinan arasındaki demiryolları bir çok yerlerinden tah- rip edilmiştir. Kiâhsu şimalindeki mu- harebe şiddellenmiştir. Hayçov'daki Çin kıtaatı şimale doğru ilerlemişler- dir. Çin harbinin siyasi neticeleri Londra 30 (A.A.) — Çin hüküme- tinin siyasi müşaviri Sir Fredrik Vayt, dün Oksford'da söz alarak harbin ameli neticelerinden birinin Japon- ların büyük devlet olmak sıfatile ma- Jik oldukları siyasi nüfuzu kaybetme- leri olacağını ve Japonyanın komü- nizme karşı Almanyanın şeriki ol mâk haysiyetile haiz olduğu kıyme tin mühim surette tenezzül etmiş olduğunu beyan etmiştir. Hatip de- miştir ki; — Maamafih Japonyanın muba- rebeye en güzide fırkalarının yar- sından fazlasını sokmuş olduğunu unutmamak lâzımdır. İngiltere ile Amerikanın kati bir rol aynıyacakla- rı gün ber halde hulül edecektir. Her iki hükümetin Londra ile Nevyorkun mali vesait ve menabilnin gerek Çi- nin, gerek İngiltere ile Amerikanın menfaatini zaman altına almaksızın Japonyayı içinde bulunduğu müşki- lâttan çıkarmağa hâdim olmüuyacağı hususunda emniyet kesbetmeleri ica eder. B. Mussolininin Papanın nutkuna cevabı İtalya, ırklar meselesinde ileri gitmeğe devam edecek Roma 30 (A.A.) B, Mussolini, Papanın Rasizm'i takbih ve İtalyanın bu meselelerde Almanyayı taklit et- mesine teessüf vadisinde söylemiş ol- duğu nutka cevap vermiştir. B. Mussolini, yazlık ikametgâhının civarında bulunan Forli'deki genç faşistler kampmı ziyaret Giteklen, “sonra harfiyen şöyle — Biliniz ve bütün dünya bilsin ki ırklar meselesinde ileri gitmeğe devam edeceğiz. Faşizmin her hangi bir kimseyi veya her hangi bir şeyi taklid etmiş olduğunu söylemek sa- dece saçma bir söz sarfetmektir. Mübadil Yunanlılar İzmir Fuarını ziyarete geliyorlar İzmir 30 (Telefonla) — Midillideki mübadil Yunanlılar kalabalık bir ka- file hâlinde İzmir Füarını ziyarete ka- rar vermişler ve bunun için hususi bir vapur kiralamışlardır. İki çocuk yandı İzmir 30 (Telefonla) — Kuşadası. nın Camlık istasyonunda Ocaklar kö- yünden Hasan oğlu Mehmedin incir bahçesindeki çardağında yangın çık- ia > ai kaş ve rar Vidmanın ziyareti Almanya İngiltere ile müna- sebetlerini düzeltmek istiyor Paris 30 (A.A) — Yüzbaşı Vidma- nm Londrayı yeniden ziyaret o©de- ceğine dair olan şayialar münasebe- tile Berlinden Jur, Eko-döPari ga zetesine bildiriliyor: Muhakkak olan bir şey vardır. O da İngiltere ile olan münasebatı ıslah için Berlinde hiç bir şeyin ihmal edil memekte olmasıdır. Almanyada Ber- lin ile Londra arasındaki münasebet- ler Anşlus'dan ve 21 mayıs hadisele- rindenberi bulunmakta olduğu halde kaldıkça Çekoslovakyada hiç bir şey yapılmaması lâzım gelmekte olduğu iyice anlaşılmıştır. Evvelce Karisbad'da B. Konrad Henlayn tarafından ileri sürülmüş olan noklai naxarların bir nebze iti- lâfgirizlikle muhafaza edilmekte ol- duğu zannedilmekledir, Önümüzdeki haftalar içinde Ber- linde anudâne bir surette devam ve İngiltere ile mukarenet tesisi gayesi” ni takib edecek olan mesai, Londra hükümetini Çekoslovak meselesinde” deki hattı hareketini tadile sevketmöl için başka meseleler hakkında cer# yan edecektir. İzmir liselileri de kaypta döndüler İzmir 30 (Telefonla) — Lisel