5 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Südet meselesine dair Paris gazetelerinin fikri Bu meselede bir anlaşma hüsulü Berlin hükü- metinin rey ve arzusuna bağlıdır diyorlar Paris 4 (A.A.) — Övr gazetesi yazı- yor: «Bütün © Avrupa âsil İngiliz lordu- "nun vasati Avrupadaki fevkalâde va- xifesini büyük bir alâka ile takib ediyor. Bu vazife pek ağırdır, Şimdiye kadar Südetlerin şefi ile Çekoslovak- ya hükümeti arasıda bir yakınlık husule geleceğine dair hiç bir emare belirmemiştir, Anşlus'danberi hâkim olan ağır hava da hiç bir aydınlık gö- rülmüyor. Çekoslovakyadaki ekalli- yet meselesinin her safhası tetkik edil- dikçe müsalemetkârane bir hal şekli- nin Pragın değil fakat Berlinin reyi- ne mütevakkıf olduğu anlaşılır. Al manyn ne hadde kadar gitmek İsti- yor? Bütün mesele buradadır. Südet meselesi, Almanyayı Avrupanın ce- nubu şarkisine doğru genişleme yolu üzerinde rahatsız eden Çekoslovakya» yı parçalamak değilse bile zayıflatmak için iyi bir bahaneğir, , Jur gazetesi şunları yazıyor: | Çek milletinden, sinesini parçala” ması veya mevcudiyetinden vazgeç» mesi istenemez. Üç milyon Südet Çek hükümeti içinde müstaklı, totaliter | ve Almanyanın peyki bir hükümet teş- Muamele vergisinden çıkan meselenin esası Küçük sanayi maktu vergiye tâbi tutulacaklar Muameel vergisi meselesi alâkadar makamat tarafından tedkik edilmek- | tedir. Son vaziyet, bir kısım imalât- | hanelerin motörlerini kaldırmaların- dan ibarettir. Fakat bunlar muvak- katen faaliyetlerini tatil etmişler- dir. Sanayiciler, muamele vergisinden şikâyet etmelerine rağmen o Defter- | darlığa müracaatta bulunmamışlar- dır. İktisad ve Maliye vekâletleri şi- kâyetleri nazarı dikkate alarak dalma kolaylıklar göstermeğe çalışırken bazı İmalâthanelerin muvakkaten kapan- Yaları küçük bir hâdiseyi şişirmek şeklinde de tefsir edilmektedir. Çün- | kü ortada telâş edilecek bir vaziyet mevcud değildir. Hâdise nereden çıktı? , Ortada iki sınıf sanayi vardır, Bİ- Ti, muharrik kuvveti beş beygire ka- dar ve diğeri de beş beygirden yukarı olan müesseseler... Küçükler muame- le vergisine tâbi tutulmadığı için bü- yük sanayiin işini yapmak suretile beş beygirden yukarı kuvvei muharrike ile çalışan sanayie kolayca rekabet edince büyükler şikâyete başlamış ve nihayet uzun tedkiler sonunda şikâ- yet eden taraf haklı görülmüştür. Hâ- İ Ispanyada vaziyet | Cümbhuriyetçler, âsileri Ebr nehri mıntakasından tardettiler Barselona 4 (A.A.) — Resmi teb- iğ: Ebr nehri mıntakasında düşma- İ nın yaptığı bütün hücumlar tardedil- miştir. Düşman bir santim arazi ka- yanmadan ağır zaylata uğramıştır. Cümhüriyetçiler, Guadalavlar min- takasında ileri hareketlerine devam ederek Lato dö Las Hoces, Laeskulu- da, Vertij, Canada - Alto, Deanora, Cerronorte mevkilerini zaptemişler- dir, Barselona 4 (A.A.) — Frankistlerin beş tayyaresi dün saat 23e doğru Barselonu bombardıman ederek şeh- rin kalabalık mahallesinde birkaç evi tahrip etmiştir. Ankaz arasından iki ölü, 31 yaralı şıkarılmıştır, i başlamışlardır. | sine büyük hizmetlerde bulu bankamız hakkında kendilerine veri- | kil edemezler, i Epok diyor ki: Mesul Çek ricali hüsnüniyet eserleri gösterseler bile Südet Almanların da aynı tarzda hareket edecekleri söyle- nemez. Yarı resmi Prager Pres gazetesi, Runeiman'ın Praga muvasalatıni cö- milekâr cümlelerle selâmladığı ve Çek hükümetinin yapılması mümkün her türlü müsaadekârlıkta bulunma- ğa azmettiğini hatırlattığı halde Al man matbuatı Runcimanın memuri- yeti hakkında ciddi şüpheler izhar et- mektedir, Döyçe Algemanye Çaytung gazete- si ise şunları yazıyor: Südet Almanları ancak kendi kendi- lerini idare ettikleri zaman tatmin edilmiş olacaklardır, Almanyada cereyan eden diğer hâ- ler de bize emniyet verecek mahi- yette değildir. Bunlarla beraber bu hâdiselere bü- yük bir diplomatiki manevre payı Ayırmak lâzımdır. Esasen mühim bir müzakere başladığı zaman bütün şartların kabul edileceğini söylemek âdet değildir. müesseseleri disc bu suretle meydana gelmiş ve bu defa küçükler vergiye tâbi tutulunca feryada başlamışlar, fabrikalarını mu- vakkaten kapamak teşebbüsünde bu- lunmuşlardır. Üç taraflı tedkikat Muamele vergisi meselesi muhtelif makamlar tarafından tedkik edilmek- tedir. Maliye varidat umum müdürü şehrimize gelerek tedkikat yapacaktır. Defterdar ve Ticaret odası ile sanayi müdürlüğü esaslı şekilde tedkikata Maktu verecekler Ankara 4 — Maliye Vekâletinde sa- lâhiyet sahibi bir zat bu hususta dedi ki: — Kanun vekâlete bu defa vergi vermekle mükellef tutulan müessese- leri maktu vergiye bağlamak için sa- lâhiyet vermiştir. Bunları maktu ver- giye bağlamak için süratle tedkikat yapacaktır. Maktuun esasları tesbit we senelik vergileri tayin edilince artık defter tutmalarına, maliye memurla- rına hesab vermelerine mahal kalmı- yacak, bu suretle küçük müessesele- rin bugünkü lerine sebebiyet veren vaziyet ortadan kalkacaktır. Türk ticaret bankası İktisad vekili bankanın faali- yeti hakkında izahat aldı Ankara 4 (Telefonla) İktisad Vekili B. Şakir Kesebir dün Türk Ti- caret bankası umumi merkezini 2i- yaret etmiş, genel direktörden ban- kanın faaliyeti hakkındâ izahat al- mıştır. 'icaret âlemimizde her gün biraz daha artan faaliyetle yurt ekonomi bu | len izahattan B. Kesebir çok memnun | , plâsman ve mevduat vaziyeti | da esaslı izahat istemiştir. Ge- nel direktör B, Saif Başak bankanın her gün biraz daha artan mevdunti- | le plâsmn vaziyeti hakkında B, Kese- | biri tenvir etmiştir. İki saatlen fazla bankada kalan Ekonomi Bakanı çok memnun olarak iyi intibalarla ban- | kadan ayrılmıştır, pa a NN öneme Tik Askeri fabrikaların iptidai maddeleri Gümrük resminden muaf tu- tulan maddeler hakkında bir izahname hazırlanı Ankara 4 (Telefonla) — Teşviki Sanayi kanunundan istifade eden fabrikaların gümrük ve buna mun- zam resimlerden muaf olarak getire- cekleri iptidai maddelerle bunun tat- bik sureti hakkında Bakanlar Heyeti bir talimatname kabul etmiştir. Tali- | matnameye göre, askeri fabrikalar Ekonomi Bakanlığı bütçesine her sene konulacak tahsisat miktarından faz- la gümrük ve sair resimlerden muaf iptidai madde geğiremiyeceklerdir. Gümrük ve İnhisarlar Bakanlığı, her | finans yılının 15 müyısına kadar as- keri fabrikalar tarafından gümrükten geçirilen maddelere ait tahakkuk et- tirecekleri gümrük resimlerle Muz- mele vergisini gösterir cetvelleri 20 mayısa kadar Ekonami Bakanlığına vereceklerdir, Talimatname ile muâ- fiyeti kabul edilen iptidai maddelerin ithali 1942 finans yılı başına kadar meri olacaktır, i Izmir belediye reisi Ankaraya gitti Şehir tiyatrosu ve halk opere- ti Fuarda temsiller verecek Şehrimizde bulunan İzmir Beledi- | ye reisi dün akşamki ekspresle An- karaya gitmiştir. B. Behçet Uz, ve- killeri İzmir fuarına davet edecektir. Dün şehrimizde yaptığı ziyaretler €s- nasında Şehir tiyatrosu ile Halk ope- | retinin fuarda temsiller vermesini temin etmiştir. Doktor Behçet Uz, refakatinde türkofis müdürü B. Cemal Ziya oldu- gu balde dün Yerli mallar "sergisini gezmiş ve çok beğenmiştir. İzmir be- lediye reisi Yerli mallar sergisini zi- yaretten istifade ile İzmir fuarına iş- tirâk edecek olan sanayicilerle temas- lar yapmış, dileklerini kendilerine malümat vermiştir. Doktor B. Behçet Uz türkofis mü- dürile birlikte dün veli ve belediye re- isi B, Muhiddin Üstündağı makamın- da ziyaret etmiş ve müteakiben tica- ret odasına gitmiştir. B. Hamza Osman Ankaraya gitti "Toprak mahsülleri ofis umum mü- dürü B. Hamza Osman İktisad Vekâ- letile temaslarda bulunmak üzere Ankaraya gitmiştir. Bugün veyahud yarın sabah şehrimize dönecektir. Bulgaristan - Balkan antantı anlaşması Roma mesul mahfilleri, anlaşmayı büyük bir memnuniyetle karşılıyor Roma 4 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor: İnformatione Diplomatica, aşağıda- ki bendi neşretmektedi Roma mesul mahfillerinde, Balkan antantı ile Bulgaristan arasında ak- dedilen anlaşma, büyük bir memnuni- yetle karşılanmıştır. Bilhassa B. Stoyadinoviçin politika- sı sayesinde Balkanlarda bugün mev- cud manevi ferah vaziyetini teyid eden bu anlaşma, Nöyyi muahedesinin 4s- keri bakımdan kendisine bir nevi ma» dunluk veren kısmından kurtulan Bulgaristana da meşru bir memnu- niyet vermektedir. Uzlaşma yolu ile yapılan bu muahede tadili, vaziyeti hassaten nazik olmakta devam eden diğer Avrupa mıntakaları için bir ör- nek teşkil eylemektedir, Tunada ve Balkan havzasına birçok menfaatler- le bağlı bulunan İtalya, milletler ara» sındaki münasebetlerin iyileşmesi su- retile yeni bir tarihi devre baslarıgıç teşkil eden ve sulhe ve Avrupanın 15- lahına müessir bir yardımda bulunan her şeyi memnuniyetle selâmlamak- dinlemiş ve | Alemdar civarında dün geceki feci cinayet Yaşarla Sultan; Aliyi kulübeye çekerek taşlarla kafasını ezdiler Dün gece yarısına doğru, Alem- dar polis merkezi civarındaki bir kulübede şekli hunharane bir cina- yet işlenmiştir. Tahkikalımıza göre cinayet şu şekilde olmuştur: Ali ve Halil namında iki akraba ve akran delikanlı, dün akşam muhte- lif yerlerde adamakıllı kafayı tütsü- ledikten sonra, Alinin amcasının €vi- ne gitmeğe karar veriyorlar, Alinin amcası Ahmedin evi de Alemdarda bir arsa içindeki kulübe- dir. Alinin bu ziyaretten maksadı, amcasının oğlu Yaşarla münzalünfih olan bir kadm mese- lesinin hallidir. rek tıkırdatmışlar, vakit geç olduğu için bir hayli zaman sonra Ahmedin karısı Sultan kapıyı açmıştır. Sultan Ali ile Halli görünce bu saatte neye geldiklerini sormuş, Jar da Yaşarı görmek istediklerini söylemişlerdir. Sultan, evvelâ kocasının, sonra da Yaşarın evde olmadığını söylemiş, bu sözlerle zımnan oradan aynlıy git- melerini istemişti Ali ile Halil, Yaşarın içeride oldü- ğunda ısrar etmişler, ayrılıp gitmek istememişler, içeri gireceğiz, diye ayak diremişlerdir. Bu sırada filhaki- ka Yaşar içeride bulunmakta, fakat kendisinin olmadığını söyletmekte- dir, aralarında | on- | Ali ile Halli, kendilerini içeri sok- mıyan Sultana kızmışlar ve üzerine atılarak döğmeğe başlamışlardır. Yaşar, bu vaziyeti içeriden duyun- €a kapı önüne fırlamış, iki arkı tan Halil, Yaşarı görür görmez, sa- vuşup gitmiştir. Yaşar, Ali ile karşı ca, anasından ne İstediğini sorm Ali de sarhoşlukla bir takım ileri ge Ti lâkırdılar söylemi İşte bunun üzerine Sultan ile oğlu Yaşar, Aliyi içeri çekmişler, ikisi birlikte bir kaç tekme ve kol darbe rafn yıkmışiaı karşıya kahn» tir | üzerine ayaklarile Ail ile Halil, kendilerini içeri sok- kımıldamamasını tem kulübenin bir tarafından bulu- Sultan ile oğlu Yaşar, Alinin ka- fasım hurdehaş etmekten doymamış- lar, vücudünün muhtelif yerlerinden de yaralamışlardır. O sırada civardan göçen polis der- | riyesi feryad ve iniltileri duyarak ye- tişmiş, Aliyi ölüm halinde bularak Cerrahpaşa hastanesine kaldırmış- lardır. Yaralının kafası tehlikeli olup hayatından mamıştır. Sultan ile oğlu yakalanmışlar, müddelumumilik te tahkikatın adil safhasma el koymuştur. Japonlar Yangçe vadisin- de 22 fırka tahşid ettiler Yedi Japon harp gemisi hasara uğradı. 1000 Japon silâhendazı maktul düştü Hongkong 4 (A-A.) — Japonyaen iyi fırkalarını Yangtse vadisine gön- dermiştir, Tahmin edildiğine göre, bu cephede beheri 26 bin kişiden mü- rekkep 22 Japon fırkası tahşid edilmiş- tir, Rus hudutları üzerindeki az mev- cutlu gürnizonlar müstesna olmak üze- re Çin cephesine gönderilmek için elde pek az fırka kalmıştır. Hangşov ile Şanghay arasında Çinlilerle Japonlar beyninde şiddetli muharebeler devam etmektedir. Hongkong 4 (A.A.) — Resmen bildi- rildiğine göre, iki Japon harp gemisine beş küçük Japon kruvazörü çarşam- ba sabahı Harkov civarında bir Çin bombardıman filosu tarafından ciddi hasara uğratılmışlardır. Japonlar, Kiu- kiang cephesine takviye kuvvetleri gön- dermekte devâm ediyorlar, Halen dört Maarif Vekili B. Saffet Arıkan hafriyat sahasında tedkikat yaptı Ankara 4 (Telefonla) — Kültür Ba- kanı B, Saffet Arıkan dün Tarih, Dil, Coğrafya fakültesinin arkeoloji ta- lebesinin on beş gündenberi hafriyat yapmakta olduğu Çankırıkapı hafriyat yerini ziyaret etmiştir, B. Arıkan haf- riyat yerini gezmiş ve profesör arkeo- Iog Fender Osten'den hafriyat hak- kında izahat almış, talebe İle görüş- müş ve hafriyattan çıkan eserleri İn- celemiştir. B. Arıkan hafriyat yerin- de bir sanat kadar tedkikler yaptıktan sonra memnuniyet beyan ederek av- det etmiştir. İki Japon mümessili geldi Japonyanın Yakın Şark ve Avrupa elçilerinin iştirakile şehrimizde yapı- lacak içtimada hazır bulunmak üzere Japonyanın Bükreş sefiri B. Kurihara ile Japonyanın Moskova general kon- golosu B. Kişi bu sabah Avrupa eks- presile şehrimize gelmişlerdir. harp gemisile asker dolu 47 mavna ne- hirden yukarı çıkmaktadırlar. Kanton 4 (A.A.) — Japon bahriye- sinin Nanta adasına karşı yaptığı son taarruz akim kalmıştır. Japonlardan binden fazla bahriye silâh endazı öl- müştür, 39 Çin tayaresi tahrip edildi "Tokyo 4 (A.A.) — Domel ajansı bil- diriyor: Bahriye nezareti namına söz söyle- meğe salâhiyettar olan Kontr amiral Noda Japon tayyarelerinin dün sabah Hankceu civarında elli Çin tayyaresini takip ederek bunlardan 32 tanesini dü- *şürdüklerini ve yerde duran 7 Çin tay- yaresini de tahrib ettiklerini bildir- meketdir, Japon tayyarelerinden 2 si üslerine dönmemişlerdir. Muallimlik Açılan imtihan için kayıdlar:! 15 ağustosta kapanacak Ankara 4 (Telefonla) — Lise ve or- ta okul öğretmenlerinin azlığını göz önünde bulunduran Maarif Vekâleti her yıl olduğu gibi bu yıl da Üniversi- tede bir imtihan açmıştır. Kaydolanların adedi günden güne arttığından 1 ağustosta bitecek olan kayıt müddetini Vekâlet, 15 ağustosa kadar uzatmıştır. 1 eylülde başlama” cak olan imtihanlar baştan yar zili olacak, yazılıda müvaffk olanlar 3 gün sonra sözlü imtihana girecektir. Orta kul öğretmenliği imtihanına girecek olanlara orla okul, lise ve fen şubesi riyaziyesinden, lise imtihanı” na girecek olanlara ise Üniversite tâ Jebesinin okumuş olduğu kısımlar ve araşlırmalardan #valler sorulacaktır. Nürnberg sinagonu yıktırılacak ürenberg 4 (A.A.) — Nürenberg b©* | Jediye meclisi şehrin yeni mimari pii” nı mucibince Sinagonun yıkılması Jâ ! zım geldiğine karar vermiştir