5 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

“Kaput bezi satış fiati tesbit edildi Fabrikalar bütün memleket veya şehirler için müşteriye inhisar halinde satış hakkı veremiyecekler İktisad Vekâleti, toptan satişlnrd tüccar ve fabrika- törlerin riayet edecekleri hükümleri de tesbit etti Ankara 4 (A.A.) — İktisat vekâle- tinden 3536 sayıh kanun ile bazı maddelerin istihlâk vergilerinde yapılan tadilât üzerine ve endüstriyel mamulâtın ma- liyet ve salış fiatlerinin kontrol ve tes- biti hakkındaki 3003 sayılı kanunun bi- rinci maddesinin verdiği salâhiyete is- tinaden 5/8/938 tarihinden itibaren mer'i ol- mak üzere Türkiyede dokunan ve met- re murabbaları 125-300 gram arasın daki kaput bezi sa eri fabrika teslimi ve peşin satışlar için aşağıdaki | şekikte tesbit edil Adana ve Mersin vilâyetleri dahilinde bulunan fabrikalar için Beher 5sm, en farkı top ba şına farkı tat Tip No. 75 sm. geniş- J de 36 M. lik bir topun sa- tış fiatı Krş. 670 630 785 515 635 60 585 610 590 555 580 590 690 650 , 615 Adan& ve Mersin vilâyetleri dahilinde bulunmıyan fabrikalar için Beher ösm.en farkı için top ba- şına farkı fiat Böoaaanauy 75 sm. genişliğinde 36 m lik bir topun satış fiati Tip No, Erş. mo 665 820 595 31 Toptan satışlarda tüccar ve fabrika- törlerin riayete mecbur tutulacakları hükümler: 1 — Fabrikalar için asgari bir bal- ya, tüccar için asgari bir top satış, top- tan satış sayılır. 2 — Toptan satışlarda tüccarlar kâr ve masraf karşılığı olarak ilân edilen fiatlara azami yüzde 3 fark ilâve ede- bilirler, Fabrikacıdan perakendeciye kadar kaç elden geçerse geçsin toptan satışındaki bu fark cem'an yüzdedü geçemez. 3 — Fabrikalar başka şehirlerde, sa- tışlarını satış mağazası veya büro aç- mak suretiyle bizzat yaptıkları takdir de, o şehirlerde açacakları satış mağa- zası veya büro masrafı olarak fiatlara azami yüzde 2 fark ilâve edebilirler, 4 — İlân edilen fiatler azami oldu- ğundan fabrikalar tesbit edilen fiat- Jerden daha ucuz satış yaptıkları tak- dirde yukardaki fıkralarda yazılı tüc- car kâr ve masraflarının azami fi- at üzerinden hesap edilmeyip fabrika- ların ucuz satışı üzerinden hesap edil- mesi meşruttur, 5 — Fabrikanın bulunduğu şehir ha- ricindeki satışlarda toptan fiatlere ay- rıca nakliye ücreti zam edilir. 6 — Ambalâj masrafı müşteriye alt- tir. Ambalâj masrafı hakiki masrafı tecavüz edemez. Bu masraflar fabrika- nın bulunduğu şehir ticaret ve sanayi odası tarafından tasvip ve tasdik olu- nur, 7 — Gerek tüccar ve gerekse fabri- kalar depolarında stok olduğu halde | dirde yukardaki fiatlere azami yüzde | veya muhtelif şehirler için inhisar ha- İ kadar haz ve iftihar duyduğumu ta- | | şi B. Ethem, Ticaret odasından | tir. mübayaa için müracaat eden m bislere satış yapmaktan istinkâ mezler, Ancak satılmış olan stoklar bu hükümden hariçtir, g8 — Gerek tüccar ve gerek fabri- kalar mağaza veya satış bürolarına, Ko- | misyon ve masraflarınm ilâvesile tan- zim edecekleri bez satış fiatlerini m; halli ticaret odalarına tasdik etti ten sonra, umumun görebileceği $6- | kilde ve ayet tarihi ilândan itiba- Ten 15'gün zarfında tâlik etmeğe mec- burdurlar, 9 — Fabrikalar bir balyadan eksik ol. mak üzere bir topa kadar müşteri ta- lebini reddedemezler. Ancak bu tak- iki zam yapabilirler, 10 — Fabrikalar bütün memleket linde bir veya birkaç müşteriye hakkı veremezler. 11 — Fabrika iplik veya bez satışında müşteriyi kendi mamt hangi birinden bir mi bür edemezler. satış 12 — Her pazartesi günü çıka: mahalli gazeteler ile tesbit edilen az: mi fiatleri geçmemek üzere fabrikalar | kendi satış fiatlerini mahalli ve Anka» ra ve İstanbul gazeteleriyle ilân edip birer suretini İktisad vekâletine ıyacaklardır. Mısır Ordusu müfettişi şehrimizde (Baş tarafı 1 inci sahifede) organizatör geçince, bugün zin görüp iftihar ettiğimiz mucize vü- cude gelmiştir. Memleketinizde fabrikalar, mektep- | ler, ziraat ilerliyor, bunların verecek- leri randıman, Şark memleketleri için | refah ve itilâ mesnedleri olacaktır. | Türkiyede her şeyin ileriye doğru gittiği hiç gözden kaçmıyacak kadar barizdir. Bunu görmekle şahsan ne rif edemem $ Iki çorap fabrikatörü mahkemeye verildi (Baş tarafı 1 inci sahifede) bir memurla gene odanın tayin ettiği bir eksperden müteşekkil heyet fabrikala- rın kadın çoraplarını kontrol etmiş- Şehrimizde ipek kadın çorabı ya- pan 11 fabrikanın muhtelif cins ço- rapları, her cinsten bir tanesi, kalı- ba geçirilmek suretile inceden inceye tedkik edilmiş ve neticede nizamna- meye uygun çorap yapmadığı anlaşı- lan iki fabrika müddelumumiliğe ve- rilmiştir, Diğerlerinde de ufak tefek noksan- lar görülmüşse de bunların müsteh- lik için zararlı olmadığı anlaşılmış ve nizamnameye tamamen uygun ş€- kilde çorap imal etmeleri fabrikatör- lere son defa ihtar edilmiştir, Mahkemeye verilen fabrikatörlerin çoraplarında bulunan hata, çorabın baldır kısmında görülen ilmik kaçığı ile damganın çoraba vurulacak yer- de çoraba dikilen kâğıt üzerine vurul- masıdır. Fabriktör buna itiraz etmiş, siyah çorapla beyazdan başka renk damga görünmediğini ve beyaz damga için Avrupaya ısmarladığı boyanın he- nüz gelmemesi yüzünden damgayı kâ- ğıt üzerine vurmağa mecbür kaldığını söylemişse de nizamnameye muhalif hareket edildiği âşikâr olduğundan bu itiraz kabul edilmemiştir. Bilâkis damgaların çorap yerine kâ- ğıt üzerine vurualması heyetin nazarı dikkatini celbetmiştir. Bu münasebet- le Sanayi umum müdür muavini B. Talha İle teknik müfettiş B, Etem bu- gün fabrikalarda tedkikat yapacak, çular arasında tayinler. Bir kaymakam görülen lüzum üzerine vekâlet emrine alındı Ankara 4 CTel — Kaymakam mektupç a n ven ve iler Bursa maliyet den Cevdet Anbay Edremi viâyeti » Altınok, Gi sat kaymakamı Hüseyin Çıtak, Şavşat kay: makamlığına Seyyitenri kaymakamı 8ü- reyya Ksenkan, Daday kaymakamlığına Acıpayam kaymakamı Recep Aydın, Buy- kan kaymakamlığına Bozkır kaymakamı Edip Ergün, Vartu kaymakamlığına Te- fenni kaymakamı Müştak German, Gerze kaymakamlığına İnebolu kaymakamı Şem- #eddin, Akan, Oltu kaymakamlığına Gü- Uşhacıköy kaymakamı Muhlie Kayan, 2 kaymakamlığı diri Aksoy, amürsel kaymakamı İk 1 kaymakamlığına amı Kemal Sunat, Seydişehir kay» makamlığına Avanus kaymakamı Vehbi Güneş, Kâhta kaymakamlıi day kaymakamı Sırrı Yılma: makamlığına nahiye müdüi tafa Çakal, Yıldızeli kaym mlığına An- vilâyeti maiyet memurlarından Hil- Tunçelli, Bursa umuru hukukiye mü- tüne Vartu kaymakamı Veda man Nuri Aslan, Hakâri mektupçuluğ' m Hüseyin Pabuççuoi m üzerine Vekâlet “Şehriniz gelecek Macar güreşçileri Hepsi de muhtelif kategori- lerin şampiyonudur Bu seneki İstanbul festivaline işti- rak elmesi tekarrür eden Macar ama- ör güreş takımı, Macaristanın çok ma- Tuf ve hemen hepsi şampiyon güreş- çilerinden mürekkeptir. Bunlar ara- İ sında Harvarth, Pinter iki defa, Se- zendi; Vogi, Kavos, Kittso birer de- İ fa Macar güreş şampiyonu olmuşlar- dır. Bundan başka Frohran elyem Macaristan, Haygedüs te Budapeşte şampiyonudurlar, Dubles dünya şam» piyonu, Balotas ta dünya üçüncüsü dür. Şehri geleceğini yazdığımız meşhur Slavya futbol takımı 12 ağus- tosta İzmirda bir maç yapacaktır. Festival münasebetile Mısırın Nas- yonal şampiyon takımının da şehri- mize gelmesi ihtimali vardır. Bu hu- susta tedkikat yapılmaktadır. Bu akşamki festival programı Şu- dur: Gündüz Fatih İtfaiye bandosu saat 18 de, Taksim Belediye bahçösin- de saat 21,30 da Şehir Tiyatrosu ta- rafından temsil: (Sözün Kısası) ko- medi 3 perde. Ingiltere - Mısır (Baş tarafı 1 inci sahifede) İngiltere - Mısır anlaşması Lomdra 4 (A.A.) — Hariciye Neza- retinin İngiliz - Mısır görüşmeleri hakkında bu akşam neşrettiği bir teb- liğde ezcümle deniliyor ki: Misir Başvekii, 1936 muahedesi ahkâmı mücibince askeri kuvvetlerin 'Misıra düşen iskân masraflarının, İş- bu müahedenin imzası esnasında yâ pılan tahminleri mühim miktarda te- cavüz ettiğini bildirmiştir. Bugün parafe edilen bir anlaşmaya göre, İngiltere hükümeti, kara ve ha- va kuvvetlerinin iskânı için, su ve elektrik getirmek için muhtelif işler için ve bir nekahat kampı için yapı- lacak inşaat masraflarının İngiltere- ye düşen payını, 1/2 e çıkarmayı ka- bul etmiştir. İngiliz kuvvetlerine refakat edecek sivil memurların masrafları da ayrı yarıya ödenecektir. çorapların damgalarını gözden geçi- receklerdir. Sanayi umum müdür muavini dün yapılan kontrolün neticesini telefon- la Ankaraya bildirmiştir. Teknik mü- fettişle birlikte pazar günü Ankaraya gidecektir, | mümün İ her tarafında büyü a İstanbul | “Dost Yunanistanda milli şenlikler yapıldı * Atina 4 - iş başına Metaksas hükümetinin | nesilin ikinci yıl dönü- ebetile bugün Yunanistanın şenlikler tertip edil Şenliklere sabah 9,25 de gençlik teşkilâtının Başvekil önünde yaptıkları geçid resmile başlanmıştır. Bu geçid resmine erkek kiz gençler iştirak etmişlerdir. Gençlerin bu geçişi bir buçuk saat sürmüş, sonra iş taburlarının geçid resmi başlamıştır. Etraftan toplanan binlerce halk Başvekil B. Metaksası şiddetle ve ha- raretle alkışlamıştır. Atina şehri baş- tan başa donanmıştır, Akropol, Lika- viton tepesi, bütün caddeler, mağa- zalar ve evler, gece elektriklerle ten- vir edilmiştir. Sokaklarda ve büyük | meydanlarda binlerce halk sabaha ka- dar eğlenceler tertip etmişlerdir. Bu sabah saat dokuzda, Yunanista- nın her tarafından gelen heyeti mu- rahhasalar, önlerinde muzikalar ve bayrakları bulunduğu halde Omonya meydanından başlıyarak en belli başlı caddelerden geçdikten sonra meçhul asker âbidesine giderek muazzam bir çelenk koymuşlardır. Mili şenlikler komisyonu, azası bugün hep birlikte Hariciye nezare- tine giderek Başvekil B. Metaksası memlekete ifa ettiği ve etmekte bu- luhduğu büyük hizmetlerden dolayı, | milli namına tebrik etmişlerdir. Ulusun makalesi | Ankara 4 (AA.) — Falih Rıfkı | | Atay, bugün «Ulus; taki başyazısını Metaksas idaresinin komşu millet için | bir nizam, istikrar ve inkişaf devri İ ğ açmiş olduğunu, eski nifak halıraları- nı unutturan bir huzur ve sükün dev- rinde gerek ekonomik ve ümran, ge- rek içtimai ıslahat üzerinde milli fa- Aliyetlerden âzami randıman alınma» sına hizmet ettiğini işaret ederek, Me- taksas rejiminin üçüncü yılına dost ve müttefik Yunanistanın daha kuv- vetli, daha mesud, iç ve dış vazife ve mesuliyetlerini daha iyi ifa edecek bir sulh ve müvazene âmili olarak gir- mekte olduğunu yazıyor ve diyor ki: «Balkanlar ve Akdeniz barşının de vam ve İstikrarında Yunanistanın nazik ve mühim vaziyeti göz önünde tutulacak olursa, General Metaksasın iktidarının yıldönümünden Yunan vatandaşları ve Balkanlı müttefikler kadar bütün.sulhpeverlerin de haki- ki bir sevinç duymakta olmasına hak sı ile arzu eden Türkler, nizam v8 rinin mukadder feyizlerini ve rerek temadi etmesini temenni edef- ler.» Başvekilin mesajı Atina 4 — Tarihi 4 Ağustos reji minin kuruluşunun ikinci yıldönümü münasebelile, Büşvekil B. Metaksas, Een milletine hitaben radyo ile neş- redilen mesajında ezcümle demiştir ki: Halkın samimi sevincini ve hey& canının son noktasını bulduğu bu anın, Yunanistan için biri sulh en- temasyonal unsuru olarak diğeri dahili nizam unsuru olarak birer mü- vaffakiyet teşkil eden iki mühim hâ“ dise, başarılar bilânçosuna ilâve olun- muş bulunmaktadır. Birinci muvaffakiyet, Balkan an- tantının takviyesini teyid eden Bak kan antantı - Bulgaristan anlaşma" sıdır. Ikinci muvaffak kalan bazı sefil tortuların dığı | isyandır ki bu, mazinin pis metod- larınını 4 stos fikirleri ve faali yeti çerçevesi dahilinde takbih edilmekte bulund eylemiştir. Yunanistanın bakımdı hi iki ka lik tarihi bilânçoyu Başvekil, bundan sonra, maliye sahasında, gelirli işler sal nda ve sosyal faaliyet sahalarında elde edi- len başarıları saymış ve demiştir ki: Bu başarıları gördükçe, çizilen yol da, gittikçe daha fazla bir kuvvet ve bir emniyetle yürümekte devam ede- ceğiz ve Elen milletine gittikçe da- ha fazal saadet veren bu esere dokun- muya cesaret eden elleri kıracağız. Milletin müdafaa kuvvetlerini it işine de devam edeceğiz ve eski me- deniyete lâyik bir Yunanistan yarat- mak için her sahada lüzumlu bütün tedbirleri alacağız. Elen milleti, Yunanistan için yapılan bu mu- kaddes savaşta silâh arkadaşım ola- cak, seni, kalbim bu hislerle dolu, selâmlarım. Eminim ki, dalma vata- nına ve onun tarihine iâyik kalacak- sım. ni gösteren İki h sene kapamaktadır. am Uzak Şarkta vaziyet Baş tarafı 1 inci sahifede) Sulhen anlaşma ümidi zail olmadı Paris 4 — Rus - Mançuküo hududun- da cereyan etmekte olan muharebele- rin mahiyeti ne olursa olsun Japonlar, Sovyet topraklarına tecavüz etmedik- leri takdirde hâdiseleri mevzileştirmek imkânı bulunduğu Moskovada beyan ve Japonların oynadıkları tehlikeli oyun karşısında Sovyet sabır ve ta- hammülünün de bir haddi bulundu- ğu kaydedilmektedir. Moskoyada Japonların bu tecavüzü. Japon militarislerinin Çinde uğradık- ları hezimetleri burada telâfi etmek arzularına stfolunmakta ve Tokyonun askeri şefler de ihtiyata ve itidal ile ha- rTeket etmeleri için talimat gönderdiği söylenmektedir. TTimesin fikri Londra 4 — Times gazetesi yazıyor: «Bu defa Ruslar, daha azımkâr görü- nüyorlar.» Rusların yeni bir hücumu Tokyo 4 (A.A.) — Harbiye nezareti, Sovyet kıtalarının saat 22,30 da tenvir fişeklerinin ışığı altında Şatsoping'in isinde ve Çang-Kufengin ce nubişarkisinde ayni zamanda hücürü ettiklerini bildirmektedir. Muharebe neticesi olmadan devam etmekle bera- ber Harbiye nezareti Sovyet hücumla» rının püskürtüldüğünü zannetmekte- dir, Son taarruz gece yarısı bitti 'Tokyo 4 (A.A.) — Saat 22,30 da Şat- saoping ve Çang-Kufenge karşı yapılan taarruz gece yarısı bitmiştir. Bu hü- cum İle ayni zamanda Sovyet topçusu Koje ve Fan adlı Kore kasabalarını sabahın saat 1 ine kadar bombardıman etmiştir. Bu kasabaların Sovyet kuv- vetlerince Japon üssülharekeleri telâk- ki olunduğu anlaşılmaktadır. Çarpış- ma hakkında henüz tafsilât yoktur. Birçok Sovyet tayyaresi hiçbir bom- bardıman yapmaksızın hudut üzerin- de yüksek bir irtifadan uçmuşlardır. Japon tarassut mevkileri, sabahleyin birçok tank ve ağır toplarin ilk Sovyet hatlarına doğru gitmekte olduğunu müşahede etmişlerdir. Vaziyet nisbeten sakin Tokyo 4 (A. A.) — Momei ajansı bil- diriyor: Bugün saat 13,30 da Harbiye neza- reti tarafından neşredilen bir tebliğde Sovyet - Mançukuo hududunda vâzi- yetin nisbeten sükünet bulduğu bildi- rilmektedir. Japonların Sovyet kıtalarının hare- ketlerini tarassut ettikleri beyan edil- mektedir, NEME AMEL ÖLÜM İzmit Orman Müdürü Merhum Bay Hulüsi refikası, Eti Bank idare mecli- &i reisi Hamit Esenişin valdesi Bayan Fethiye müptelâ olduğu rahatsızlıkta kurtulamıyarak irtihal eylemiştir, Ce- nazesi bugün saat 11 de Taksimde Aya 'Tiryada klisesi sokağında Çıracı apar- tımarımdaki hanesinden kaldırılarak Beyazıt camiinde öğle namazını mü“ teakip cenaze namazı kılınarak Edir” nekapı mezarlığına defnedilecektir. Allah rahmet eylesin. Uğurlu bir nişan Tücçcardan B, Mehmed Ağaoğlunum Bİ bayan Fikriye ile Deniz telsiz eri ” dan bay Kemal Ararın hişanları her tarafın yakınları arasında İzmirdeki evi” rinde yapılmıştır. Genç nişanlılara we” ve saadetli ömürler dileriz. | | | | i ,