5 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA —.z —— Güzelliğin felsefesi ——— — Ne haksızlıklar var şu hayattal — Ne gibi? — Çok! — Meselâ? — Meselâ filinca bayan... baksana, 3esi güzel; haftada birkaç şarkı söy- lüyor; avuç dolusu para kazanıyor... Halbuki öte yanda bir âlim, bir fazıl, Şalışmasına, didinmesine rağmen, ge ME Şu şarkıcı kadar olamıyor. — Ben bu fikirde değilim.. - de- dim. - O bahsettiğiniz Alim, yahut fa- Zil yalnız kendi mesaisinin karşılığı hi cemiyetten alıyor... Halbuki artist bir istidad... İstidad ise, düşünün, hasıl olması için neler sarfediliyor: Evvelâ bir takım istidadsıylar, ha onu geçeceğim, ha yetişeceğim, diyo açlıktan geberiyorlar... Onların par“ Sasunı da bu beriki topluyor... İstih- kar etmeyin, azizim: İstidad!... Onun ana rahminden doğması için evvelki hesillerin nice emeği geçmiştir... Sa- hatın takdir edilmediği, para getir mediği nesillerde ecdad hazin hazin Şarkı söylemiş, gırtlaklarına kim bi- İF ne uzun temrinlerle şekil verdik- ten sonra bu güzel uzvu irsiyet tari- kile şimdiki bayana bırakmışlar... İş- *e o da, bütün o emeklerin mukabili- hİ beşer cemiyetinden topluyor. Dü- Şünün ki, kötülüklerin seyylesini to- Tunlar çekiyor; frengili bir büyük ba- banın cezasına masumlar katlan» Yor... Aksi neden varid olmasın? Dostum: ğ — Yaman felsefe!... - diye gülüm- di. - Fakat istidadını bir yana bıra- kalım... Cemiyette gene de haksızlık- lar var... — Meselâ? ve — Meselâ güzellik... Niçin filânca kadın güzel olduğu için herkesin rağ- betini kazansın, iyi bir izdivaç yapa- bilsin; müreffef olsun?... Onun da cc- dadı emek sarletmiş diyemezsiniz Li a — Amma da yaptınız... Niçin diye- miyeyim?.. Güzellik uğruna dedeleri- mizin neler feda ettiklerini düşü- nün.. Meselâ zengin bir ailenin evladı iken, filânen fakire sırf hüsnü cemali için gönül vermiş. . Onun uğruna ser- vetler feda etmiş, anasına babasına isyan etmiş, saltanatlar tepmiş... Sev- gilisini böylece almış, kendi neslini onunkile birleştirerek bir ıstıfaya nail etmiş... Ve sonra, kızları güzel şehir- lerin kapısı önünde alancı ceğlerin kılıç sallamasile, kan dökmesile kat- liamlar edip katliamlara uğramasile, büyük bir beşeri hercümere içinde gü- zeli aramak devam etmiş... Okuyo- ruz: Bazan bir dilberin bir reise verik mesi harbi durdurtmuş; Bazan bir ilânı aşkın reddi, memleketleri biri- birine katmış... Hiç şüphe etmeyin ki, Köprü üzerinde hayranlıkla baktığı- Miz: «Ah şu kız kimdir, oğluma ak sam!» diye titrediğiniz lâtif mahlük, böyle bir ıstıfanın eye mer için, cemiyetimiz bugün bile dıza ağırlığınca altın veriyorsa, bu, tablatin haksızlığı değildir... O güzel mahlâkta, muhakkak ki, gene bizzat cemiyetin uzun bir çalışması, uzun bir işlemesi var... Gürel, sadece hiak- kını alıyor... Dostum, söylediklerimi doğru bul du... Bilmem siz de benimle hemfikir olacak mısınız”... Sakın, aleyhinize hir intihap olunca dudak bükerek: — Güzel diye onu seçtiler. Bizö LG 4 haksızlık oldu. mn wi) itidal maddeler —— Gümrük resminde mühim tenzilât yapılacak İktisd Vekâleti mevadı -ibtdaiye gümrük resimlerinde tadilât için ge- niş nisbette tedkikat yapmış ve bu hususta bazı kolaylıklar gösterilme. temin etmiştir. ilkesel her sene gümrük resmin- den büyük fi katlan- maktadır. Sanayiin ihtiyacı olan malı daha ucuzâ maletmesi için yâ- bu fedakârlıklar kısa zamanlar- da birbirini takiben çoğalmaktadır. ütün bunlardan gaye halkın da ih- tiyacını daha ucuza teminine yardım Bu maksadlarla hazırlandığı ha- ber verilen yeni tenzilâtlı mevadı ib- tidaiye listesinde yüzde 50 den yüz- de doksana kadar olmak üzere geniş mikyasta tenzilât esası kabul edilmiş- tir. Gümrük resimlerinde yapılan bu âzami tenzilât bir çok sanayi zümre- sinin iptidai madde bulmaktaki güç- lüğü ortadan kaldıracağı gibi sana- yiih daha geniş çalışmasına da yar- dım edecektir. Gümrük resminde tenzilâttan baş- ka malın gümrükten çekilmesi ve si- parişlere aid formaliteler de basitieş- | tirilmiştir. Gerek tenzilâta tabi tutulan mad- öğeler, gerek ihdas edilen kolaylıklar pek yakında alâkadarlara o bildirile- cektir, Yollarda inşaat Belediye şirketlere kablo te- sisatını bitirmelerini bildirdi Belediye, Elektrik ve Telefon ide- relerile Tramvay ve Havagazı şirket- lerine birer tezkere yazmıştır. Bu tez- kerede Belediye, 507 bin liralık "yol inşasını İhale ettiğinden, yakında in- şasına başlanacak olan bu yollarda alâkadar müesseselerin icab eden te- sisat ve kabloları bir an evvel ikmal * etmelerini bildirmiştir. Bu yollar, ana caddeler olduğundan, bunlarda bu gibi tesisat mevcuttur. Fakat yeni yol inşaatı münasebetile bunların tadili- ne ihtiyaç görülmektedir. Yeni yol in- ler» are kadar ib öden ler o tarihe kadar ici ne yapacaklardır. Ancak bu yol- lardaki kanalizasyon ameliyntı, biz- zat Belediye tarafından inşa edilecek- tir, ir şoför beraetetti e resindeki çöp Kamyonu Pepee ün ken Yani adında on iki ya- asi e çocuğa çarparak ağır suret- te yaralamıştı. Şoför Hüseyin, dikkat- sizlikle yaralanmasına sebebiyet ver- mek suçundan dolayı asliye dördün- cüceza mahkemesinde muhakeme gi mahkemedeki | ifadesinde bu kazada kabahati olmadığını söy- tahkikat evrakı ve ge- lemiştir, Genet ithdelerile de şoför sabit görülemediğinden beraetine karar rekse arş ol rr “Hüseyinin vermiştir. ... Şirketin bu 76 sı da fena değil ŞEHİR HABERLERİ Hâlâ kırkçeşme suyu akıtan çeşmeler İstanbuldaki bütün Kırkçeşme suyunun kesildiği ve bu suyun ak- fığı çeşmelere Terkos verildiği ma- Zümdur, Fakat Eyüp, Eğrikapı, Savaklar ve civarında hâlâ Kırkçeşme suyu akan çeşmeler bulunmakladır. Eğer bu su muzır ise buralardan da kaldırılması, değilse bütün şe- hir neden bu sudan mahrum edil melidir? Alâkadarların dikkatini celbetmenizi rica ederim. Eyüp: Savaklarda sakin Fatma ... Beyoğlunda, Ağacami civarın. da Pire Mehmet sokağında köşe başında bir çöp kutusu vardır kt, etrafa datma koku saçıyor. Hele üstünde bulunan pencerelerden içeriye tahammülfersa kokular girdiğinden şikâyet edilmektedir. Nazarı dikkati celbederiz, Hamam ücretleri Belediye ücretleri indirmek için tedkikler yapıyor | Eğlence ve istirahat yerlerinin ucuzluğu temin edecek şekilde tarife- leri tanzim edilirken bazı kaza kay- makamları hamam ücretlerini de ten- zil etmeğe teşebbüs etmişlerdi. Hamamcılar, Terkos suyu kullan- maları mecburiyeti karşısında olduk- ları için, suyu pahalıya tedarih ettik. lerinden, hamam ücretlerinde kayma- kamların tenzilât yapmasına İtiraz etmişler ve bu hususta Belediyeye şi- kâyette bulunmuşlardır. Belediye, İstanbul hamamları işini esaslı surette tanzim ve ıslah etmek, bu arada hamam ücretlerini de hem hamamcıların, hem de halkın menfa- atlerini göz önüne alarak yeniden tesbit etmek fikrinde olduğundan, bu hususta tedkikatta bulunmaktadır. Bu tedkikatın arkası alınıncıya kadar hamamlara ald ücret tarifelerinde hiçbir tenrilât yapılmaması Belediye şubelerine bildirilmiştir. 800 seyyah gelecek Ağustosun on altısında Viktorya vapurile şehrimize 800 seyyah gele- cektir. Seyyahlar, şehrimizi ziyaret ettikten sonra Bursayı da görmek ü- zere Bursaya hareket edeceklerdir. Seyyahlara İstanbul ve Bursa ziya- retlerinde İstanbul tercümanları re- fakat edecek ve her iki şehrin tabii ve tarihi güzellikleri hakkında izahat verilecektir. N Bu sene şehrimize gelen kafileler içinde en kalabalığını teşkil eden bu seyyahlar, şehrimizden sonra Kösten- ceye gideceklerdir. Kekik suyundan zehirlendi Lânguda Cami sokağında oturan Yirmi yaşlarında bayan o Hayganuş içmiş olduğu kekik suyundan zehir- lenme alâimi göstermiş, zabıta tara- -. Yolcunun biri de Trakta tavla- Hayat ucuzluğu Berberler, oteller sınıflara ayrılacak Belediye, hayatı yalnız gıda madde- lerinde ve eğlence yerlerinde değil, diğer sahalarda da ucuzlatmak üzere esaslı surette tedkikata girişmiştir. Bu arada berberler, oteller, lokantalar da göz önüne alınmıştır. Şehrimizde bü- İKTİSADİ SUTUN: Suni ipekliler de standardize edilecek Saf ipekli kumaşların standardize edilmesi için hazırlanan nizamname nin talbik mevkiine konduğundanbe- ri çok faideleri görülmüştür. Sanayi tedkik heyeti azasından B, Müeyye din Bursada son günlerde yaptığı tedkikat çok iyi netice vermiş, geçen sene 7-8 fabrika mahkemeye verilmiş» ken bu sene ancak bir İmalâthane, aleyhine kanuni takibat açılmıştır. İstanbulda saf ipekli kumaş pek azalmıştır. Bü hususta tedkikat yapıl mış ve şehrimizde ipekli kumaşların azalması ehemmiyetle nazarı dikkati celbetmiştir. Fabrikaların daha zi lunan berberlerin üç sınıfa ayrılması | Yade sun'i ve karışık ipek işledikleri esas itibarile tekarrür etmiştir. Ancak anlaşılmaktadır. Sun'i ipek henüz sınıfları biribirindan ayıracak vasıf. | standardize edilmemiştir. İmalâthas lar ve şartlar henüz daha tekarrür et- memiştir, Bunlar da tesbit edildikten sonra berberlerin tasnifi fiilen temin edilecektir, Otellere gelince; Otellerin dört 8r- mıfa ayrılması ve bu sınıftan başka ayrıca da bir lüks sınıfı ihdası muva- fık görülmüştür. Belediye, şimdiye kadar yaptığı tedkikat otellerin sınıflara ayrılması için - mey- | ki göz önüne alınmakla beraber - kon- | for farklarının başlıca âmil olarak kabul edilmesini muvafık görmüştür. Her sınıf otellerin kontor farkları ve vasıfları tesbit edilmiştir. Ancak bazı teferrüatın daha tayini işi vardır, Bununla beraber, dördüncü ve be- şinci sınıf ölellerin vaziyelleri henüz tesbit edilmemiştir. Lokantaların tasnifi muamelesi he- ! nüz Ikmal edilmemiştir. Bunlar hak- | kındaki tedkikat birkaç güne kadar neticelendirilecektir. B. Prost 15 eylülde Istanbula gelecek Şehircilik mütehassısı B, Prost'un 15 eylülde şehrimize gelmesi tekarrür etmiştir. Mütehassıs, bundan evvel şehrimizde bulunduğu zaman İstan- bulun tafsilât plânile beraber Kadıköy ve Üsküdarın da nâzun plânlarını yap- mak üzere mahallinde tedkikat yap— muştı. Bütehassıs, bü şefer şehrimize geldiği zaman ilk önce İstanbul ve Be- yoğlunun tafsilât plânları ikmal edecek, bundan sonra Kadıköy, Üs- küdarla havalisinin nâzım plânlarını hazırlıyacaktır, Belediye, şehrin imar | faaliyetine İstanbul vo Beyoğlu semt- lerinden başlamak fikrinde olduğun- dan, bu havalinin tafsilât plânlarına daha evvel ihtiyaç görülmektedir. — a — Çifte havuzlar yolu Kadıköyünde Çiftehavuzlarla Ce- milpaşa yolu arasındaki sahanın İn- Şasına devam edilmektedir. Bu yolun süratle ikmali tekarrür etmiştir. Bu yol bittikten sonra bu havalideki di- ger yolların inşaatına başlanacaktır. Para yüzünden cerh Taksimde Mustafanın mandırasın- da çalışan Kâzim ile Süleyman isim- lerinde iki ırgad Bara meselesinden kavga etmişler, neticede Kâzım, Sü- leymanı kürekle başından, Süleyman du Kâzımı sopa ile vücudünden yarü- lamıştır. Polis, her ikisini yakalamış, mahkemeye vermiştir. ». Her neyse... Çok güzel, çok ra- nelerin bundan istifade ile daha fax la kazanmak için sun'i ipekle iş yap- malarının önüne geçecek tedbirler alınması lüzumlu görülmüştür. İstanbulda ipekli fiatleri de çok muhteliftir. Hemen her mağazada fi atler başka başkadır ve tutturabildi. ğine tabir edilen şekilde satışlara sık neticesinde | Sik tesadüf edilmektedir. İktisad vekâleti bütün bu cihetleri gözönünde tutarak suni ipeklileri de standardize etmeye karar vermiştir. i Bu maksadla sanayi umum müdür. lüğü pek yakında faaliyete geçecek, fabrikatörleri bir toplantıya davet edecektir. Bu toplantıda sun'i ipekli kumaşların standardize edilmesi üze- di rinde görüşülecek, fabrikatörlerin mü talâaları almacaktır. i Sanayi umum müdürlüğü bu top- lantıdan sonra da yapacağı tedkikle re islinaden bir nizamname hazırl yacak ve tacirleri tekrar içtiman ça- şulacaktır, Müteakiben nizamname İ tatbik sahasına konacaktır. | Yeni kararname Vekiller | heyetinde bulunuyor i Hükümet sanayii himaye için «makine maafiyeti» mevzuu üzerin- de tedkikat yapmış ve sanayiciler için G çok mühim kararlar vermiştir. Bu hususta hazırlanan kararname Ve- killer Heyetinde tedkik edilmektedir, Makine maafiyeti karamamesi sâ- nayiln mühtaç olduğu makineyi müs amele vergisinden maaf ve asgari big gümrük resmine tabi tutmaktadır, muaddel teşviki sanayi kanunundan istifade eden bilumum müesseseler makine maafiyeti kararnamesinden istifade edeceklerdir. Sanayi ayni za» manda makinelerin ithalinde bir tax. kım formalitelerden de kurtarılacak, siparişler kolayca verilecek ve güm- rüğe gelen makineler ayni kolaylık. Is, çekilebilecektir. Yeni kararnâame- Din bugünlerde Vekiller Heyetinden, çıkması beklenmektedir. Tepebaşında yangın Tepebaşında Kallavi sokağında, Dr. B, Fahreddin Kerimin mutasarrıf ve bayan Eleninin kiracı olarak oturdu- ğü dışı kâgir, içi ahşab dört katlı bi: nada taraçada bırakılan bir mangal. dan sıçrıyan kıvılcımlarla bağdadiler tutuşmuş ve bir kısım yandığı halde itfaiye tarafından söndürülmüştür. Makine muafiyeti B. A, — Darılma amma senin bir cıların sesile karşılaştır, diye şikâyet ediyor!.. Sayın bay acaba pokercile rin sesini mi arıyordu?,.. hat bir vapur vesselâm! Hor salon- — Gözünü , APNE VAŞNE Gözünü sevdiğim, da da bir hoparlör varl,, Hrak vapuru bay Amcâ.. sözün bir sözüne uymuyor, Hem Tür Trak başkal., anma hat diyorsun, hem de her salonda