15 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

A m mem pi PA VA A e Ye “ane 2 Lord Runciman B. Hitler ile görüşecek Bu mülâkata çok büyük ehemmiyet veriliyor. Hamiltona göre B. Hitler lorda hüsnü kabul göstrecek Paris 15 — Bir Belgrad gazetesine göre Lord Runciman pek yatında B. Hitleri ziyarı t edecektir, İngiliz lordu henüz Südet şefi B. Henleynle görüşme- miş olânğura göre Hitler » Runciman mülâkalı daha evvel vukubulacaktır. Son günlerde B. Bitler ile görüşmüş ve Londraya dönmüş olan general Jan Hımiltona göre B. Hitler, İngiliz lorduna hüsnü kabul gösterecektir. Siya- si mahafilde Hitler - Runciman mülâkatına çok büyük bir siyasi ehemmiyet verilmektedir. Japonlar, mütarekeyi bozmağa kalkıştılar B. Litvinof, Japon sefirine, Japon askerleri geri çekilmezse, mütarekeyi feshedeceğini bildirdi Paris 15 — 'Tass ajansının bir teb- liğine göre 12 ağustosta Sovyet Rus- ya ile Japon askeri mümessilleri ara- sında vukubulan mülğkatta Sovyet askeri mümessilleri, Japon askerleri- nin mütareke ahkâmı hilâfına ola- rak 100 metre ilerliyerek Çankufeng dağının şimal sathı mailinden bir kısmını işgal etmiş olmalarını pro- testo eylemişler ve Japon askerleri- hin eski yerlerine geri çekilmelerini taleb etmişlerdir. Japon murahhasları bu haklı ve meşru talebi kabul etmediklerinden Sovyet kumandanlığı, Sovyet asker- lerine eski mevkilerini işgal etmleri- nİ emretmiş ve bu emir infaz edil miştir. B. Litvinof, Japon sefirine Japon Askerlerinin İlerlemiş oldukları 100 metreden geri çekilmedikleri takdir- Kâğıd fabrikası Temelatmanın dördüncü yılı dün merasimle kutlandı İzmit 14 (Telefonla) — Bugün kâ- ğıd fabrikasının temeli atıldığının dördüncü yıldönümüdür, Bu müna- sebetle fevkalâde merasim yapilmış- tır. Fabrika müdürlüğü tarafından 500 kişilik hususi bir tren hazırlan- mış ve davetliler bu trenle Şapanca- ya gitmişlerdir. Sapancada fabrika mensupları larafından muhtelif eğ- Jenceler tertip olunmuş ve göl kena- rındaki korulukta İzmitten ve Ada- pazarından gelen davetliler şerefine mükellef bir kır ziyafeti verilmiştir. Kocaeli valisi B. Hâmid Oskay gü- zel bir nutuk irad ederek fabrika mü- Gürünü ve işçilerini tebrik etmiştir. Kâğıd fabrikası müdürü B. Mehmed Ali Kâğıdeı, valinin nutkuna cevap vermiştir. Her iki nutuk çok alkışlan- miştir. Davetliler ve fabrika mensupları akçam İzmite dönmüşlerdir. Tırhan vapuru Rostok 14 (A.A.) — Yarın öğleden sonra Neptün tezgâhlarında Deniz | bank hesabina yapılan 3,100 tonilâ- toluk «Tırhan» vapuru törenle deni- ze indirilecektir. /Berlin - Nevyork gidip gelme hava rekoru Berlin 14 — Cumartesi günü saat 14,03 de Nevyorktan hareket eden Kondor saat 10,01 de karaya inmiştir. | Tayyare meydanı çok kalabalıktı. Tayyareciler merasimle karşılanmış- tır. General Mileh irad ettiği nutukta; «Berlin - Nevyork gidip gelme uçu- şu, hava yolculuğu tarihinde eşsiz bir muvaffakıyettir. Siz vazifenizi da- kikası dakikasına yaptınız.» demiştir. Berlin 14 — B. Hitlerile Göring Kondor tayyaresinin pilotlarına teb- | de Sovyet Rusyanın mütarekeyi keenlemyekün addedeceğini katiyetle büldirmiştir. Bunun üzerine Japon askerleri, eski yerlerine çekilmişler- dir ve bu mıntakada iki taraf as- kerleri arasındaki mesafe. 400 - 500 metre kadar olduğundan ve bir çar- pışma ihtimali bulunmadığından iki taraf kumandanlığının itilâfile Ja- pon ve Sovyet askerleri 80 metre ge- ri çekilmişlerdir. 12 - 13 ağustosta, iki taraf askeri murahasları arasında vukubulan mü- Yâkatta Japon murahhasları, iki tara fın mütareke akdi zamanındaki mev- zilerini tesbit ve tayin eden zabıt va- rakasını ve haritayı, âmirlerile istişa- re etmek bahanesile imzalamaktan is- tinkâf etmişlerdir. 14 ağustosta yeni bir mülâkat vu. kubulmamış ve sükünetle geçmiştir. Izmitte maç Karagümrüklüler İdmanyurd- luları 4 - 1 yendiler İzmit 14 (Telefonla) — Bugün bu- raya gelen Karagümrük futbol takı- mı ile İzmit İdmanyurdu arasında bir futbol maçı yapılmıştır. Karagüm- rüktüler gayet güzel bir oyun göste. rerek 4 gol atmışlardır. Büyük bir talihsizliğe uğrıyan İdmanyurdlular ancak bir gol atabilmişlerdir. Bu su- retle maç 4-1 İdmanyurdluların mağlübiyetile bitmiştir. Bündân evvel Gölcük B. takimile İdmanyurdu B. takımı arasında “bir mâç Yapılmıştır. Maç 4 - 4 berabere Beticölenmiştir. İki genç boğuldu Kuzguncukta bir evde pansiyoner | olarak oturan Yüksek Ticaret mektebi talebesinden Hasan, yüzmek üzere de- nize girmiş, fakat suların cereyanına kapılarak kendini idare edemediği j için boğulmuştur. | o On dokuz yaşlarında Yuvan ismin- de bir Bulgar genci de Baltalimanında denize girmiş, yüzmek bilmediği hal- de açılınca, sulara mukavemet edeme- miş ve boğulmuştur. Sovyetler birliği 1938 bütçesi Moskova 14 (A.A.) — Sovyetler bir- liği yüksek meclisi, 1038 devlet büt- çesi müzakerelerini bitirmiştir. İ İrtihal | oEski teşrifat umum müdürü Mem- duh Gürener bir aydanberi müptelâ olduğu hastalıktan kurtulamıyarak bu sabah (15 ağustos) saat dörde çey- rek Kala vefat etmiştir. Cenazesi bu- gün Pangaltıdaki evinden ikindi üzeri kaldırılarak "Teşvikiye camisinde na- mazı kılınacak ve ailesi makberi bulu- nan Yahyaefendi kabristanına defno- Tünacaktır. Allah kederdide ailesi efradma uzun İ ömür ve sabrı cemil ihsan eylesin. Dadagı seller bastı Kaynana, gelin ve iki çocuk boğuldular Ankara 14 (Telefonla) — Kasta- monudan bildirildiğine göre, san gün- lerde yağan şiddetli yağmurlar Dada- yn ortasından geçen dereyi taşırmış. Kenarındaki birçok evleri su basmış- tır. Baş öğretmen Hasana ald olan ev selden en çok zarar gören evdir. Bü- tün eşyalar suya kapılmış, Hasanın kayınvalidesile karısı ve iki çocuğu da birdenbire basan selden kendilerini kurtaramamışlardır. Dört ceset, kasa- banın yakınında bulunmuştur. Dadayın bahçelerile Beyazlar ve Si» yahlar köylerinin harmanlarında yüz- de altmış nisbetinde zarar kaydedil- miştir. Hakiki zarar tesbit edilmemiş ol makla beraber 9000 lira kadar tahmin edilmektedir. Bursanın orta tedrisat vaziyeti Lise ve ilk okulda çifte tedrisat yapılacak Ankara 14 (Telefonla) — Bursa vi- lâyetinin orta tedrisat vaziyetini ted- kik etmek üzere, orta tedrisat umum müdürü B. Ayni bundan bir müddet evvel Bursaya gitmişti. B. Avni bu husustaki tedkiklerini bitirmiştir. Ya- kında Ankaraya dörlecek, hazırlıyaca- ğı raporu Vekâlete takdim edecektir. Öğrendiğimize göte mektep ihtiya- cını karşılamak ve mektepsiz #alebe bırakmamak için Bursa lisesinde, öğ- leden evvel bir kısım ve öğleden son- ra da başka bir kısım talebe okutul- mak suretile çifte tedrisat usulü tat- bik olunacaktır. Bundan haşka yeni, büyük ve modem bir binada bulun- makta olan Bursa ilk okulunun da, ilk okul talebesi için yapılan tedrisat öğleye kadar bitirilecek ve bina öğ- leden sonra orta okul talebesinin 1s- tifadesine bırakılacaktır. Bu suretle Bursa yeniden bir orta oku! kazan- miş olacaktır. Bursadaki diğer orta okullara da yeni şubeler ilâve olun&- rak ihtiyaç hemen tamamen önlenmiş olacaktır. Mareşal Çang-Kay- Şek “Nihai zafer bizimdir,, diyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) milletinin maneviyatını - kıracaklar- dr.» Müteakiben mareşal Çang - Kay - Şek, Japonların, idareleri altında söz- de ayrı bir Çin hükümeti kurmağa matuf teşebbüslerinden de bahsede- rek demiştir Kİ: — Çin milleti, uzuvlarının kesilme- sine Tazı olmıyâcaktır. Bir kısım Çin topraklarının düşman işgeli altında kalması, vakıa elimdir. Fakat bu, har- bin icabıdır, Bütün Çinin birleşeceği gün uzak değildir.» Japonya Çini mağlüp edemez Paris 13 — Excelsior gazetesi, Çin- den Berline avdet eden Alman askeri heyeti reisi general Falkenhauzen'in beyanatını neşrediyor. Alman gene rali demiştir ki: — Çin, hiçbir memleket ve bilhas- sa parası olmıyan Japonya tarafından mağlüp edilemez. Fikrim budur, Bir Japon generali, Japonyanın 20 sene harbe devam edeceğini söylemiş İse, mareşal Çang - Kay - Şek te kendisi- ne Çinin 50 sene harbe devam edece- gini söyliyebilir. Japonlar, askerleri oldukça Çin dahilinde ilerliyebilirler, Fakat askerleri kâfi miktarda olma- yınca ne yapacaklardir? Japon ordusu harbi 3 ilâ 6 ayda bi- tireceğini zannediyordu. Zaman, Ja- pon ordusunun en müthiş düşmanı- dır. Beş sene muharebeden sonra Ja- pon ordusu Çini tahliye etmeğe ve zaptettiği toprakları Çin askerlerine bırakmağa mecbur kalacaktır.» zilin İsmin) lk | “Cihan,, motörü gece bir sandalı parçaladı Sandalda bulunan beş geneten dördünü bir kotra kurtardı, beşincisi kayholdu Dün akşam üzeri Marmarada Ye- | şilköy açıklarında bir kaza olmuştur. Samatyada oturan beş ermeni genci, bir sandal kiralamışlar, bu sandala binerek denize açılmışlardır. Gençler, kürek çeke çeke. Yedikule, Bakırköy ve nihayel Yeşilköy açık- larına kadar gelmişlerdir. Sandaldaki gençler, güle oynıya | deniz üzerinde dolaşırken saman yüklü ve 4Cihans ismini taşıyan bü- yük bir motör âni olarak sandala bindirmiş ve sandal derhal parçalana- rak içindekiler denize dökülmüş- lerdir, Ermeni gençlerinden üçü yüzme bilmekte, diğer ikisi bilmemektedir. Yüzme bilenler, bilmiyenleri idareye uğraşarak deniz üzerinde çırpınadur- $unlar, «Cihan» motörü de sanki hiç bir şey olmamış gibi kaza yerin- den kaçıp gitmiştir. Beş genç açıklarda sularle müca- deleye koyuldukları ve ölümle pen- çeleştiği bir sırada, aradan bir müd- pasaport Figaro: “Italya bizim Paris 14 — İtalyanın Fransaya git- | mek istiyen Italyanlara pasaport ver- memesi üzerine Fransanın da muka- belebilmisil olarak aynı tedbire baş vurması meselesi ile Fransız gazetele- ri meşgul oluyorlar. Lö Jur gazetesinde Leon Belbi di- yor ki; «İtalyanın bize karşı oynadığı şa- şırtıcı oyunun manasını anlamak ka» | bil değildir. Fransız efkârı umümiye- si bazı kötü münazaaların sahte ve müretteb tonundan pek az hoşlanır, pasaport düellosunun pratik netice- leri biran güz ününe getirilecek olur- sa bu işte en çok İtalyanın kaybettiği meydana çıkar. Ortada hiç bir sebep Yok iken İtalyanın dalma bize karşı gösterdiği hoşmutsuzluğun yeni bir tezahürü karşısındayız. Bunun ise hiç bir mânası yoktur. Fransız milleti bu kadat ufak bir şeyden endişe etmeğe mütemayil değildir.» “© Pöpüler : gazetesinde . Leroux şöyle yazıyor: «Fransa hükümeti» meşru müdafaa «Halindedir. Hükümet kısas kanununu tatbik etmek mecburiyetinde kalmış- Şanghayda örfi idare Şanghay 14 — Beynelmilel mınta- ka kumandanları akdettikleri bir konferansla örfi idareyi ilân eylemiş- lerdir. Bu tedbir, son günlerde Çin terörizminin şiddetlenmesinden ve şehrin yakınlarına gayri muntazam Çin kuvvetlerinin akın yapmaların- dan ileri gelmektedir. Şanghay beynelmilel mıntakasın- da mevcud olan ecnebi kuvvetlere toplanan gönüllü kuvvetler de ilâve edilmşitir. Trabzonda 200 yataklı bir hastane yapılacak Ankara 14 (Telefonla) — Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâleti, Trabzon- da 200 yataklı modern bir Nümune hastânesi inşasina karar vermiştir. Bu münasebetle hazırlanan inşaat ve tesisat projeleri hazırlanmıştır. Trab- zon Nümune hastanesi 739 bin liraya emiş, İl oldu; kazazedelerin miştir, Kotra, artık takatları & ve boğulmak üzere buluna ri alımşı, bu sırada içlerind meydanda olmadığı 'ülmüştür, Bu gencin boğ ğu yüze yü- ze bir tarafa gitmiş olduğu ihtimei- leri düşünülerek biraz daha ni ma yapıldıktam sonra, kotra genci, Bakırköye getirerek zabıtaya teslim etmiştir. Bu gençlerden birinin sıhhi vazi- yeti bözük görülerek tedavi altına alınmış, diğer taraftan da zabıta ?i- man idaresine müracaat eylemiştir. Kazayı yayapn «Cihan: motörü makinisti Süleyman dün gece Üskü dardaki evinde yakalanarak sorgu- ya çekilmiştir. Sandal, tamamen parçalanmış bit halde enkazı toplanmıştır. Yeşilköy zabıtası tahkikata devam etmektedir. e bir kotra kazayı u cihetle bütün luzile bulunduğu yere gel- en birinin Fransa ile İtalya arasında düellosu bu islere kızdığımızı zaannediyorsa aldanıyor,, diyor tır. Maalesef bu tarzı hareket Roma- nın hassasiyet gösterdiği yegâne hak- tir.» Figaro gazetesinde Dormesson şöy- Je yazıyor: «İtalyanlar bize Karşı yapılan res- mi propagandada nelere inanmak ve | nelere inanmamak lâzimgeldiğini pek âlâ bilirler. İtalyanın bu hareketini daha ziyade takibettiği umumi siya- setin bir icabı olarak kabul etmek lâ- zımdır. Bu siyaset, Mussolinin 14 ma» yısta Cenevrede söylediği bir nutukla başlamış ve uzun zamandanberi İtal yan gazetelerinin Fransaya sistematik bir şekilde hücumları, her kasde müsteniden neşri su! vam etmiştir. İtalya bizim bütün bu işlere kızdı. ğımızı zannediyorsa aldanıyor. Bu gis bi hareketlere biz kızmayoruz. Yalnız müteessir-oluyoruz ki bu aynı şey de ğildir. Avrupanın geçirdiği şu tehli- keli . anlarda Avrupa medeniyetinin beşiği olan bir memleketin zarari ve- yaateşle oynar gibi bu medeniyetle oynaması hakikaten büyük teessürle karşılanacak bir hal değil midir?» Fransız hava erkânı harbiye reisi Berlinde (Baş tarafı 1 inci sahifede) General Vüillemin bu seyahati Amiot 340 numaralı bir tayyare ile yapacak, kendisine asker nakline mahsus Potez 65 tipinde ikinci bir tayyare refakat edecektir. 'Bu ikinci tayyarede general Astier, miralay Moragalin, binbaşı Vitrolles ve bir yüzbaşı bulunacaktır. Fransız hava erkânı harbiye reisi, Berlinde beş gün kalacak ve 21 ağus- tosta gene hava tarikile Parise dö- necektir. 1938 vergi tahsilâtı Ankara 14 (Telefonla) — 1938 sö nesi vergi tahsilâtı memnuniyet veri- el bir şekilde devam etmektedir. BU hususta hazırlanan bir istatistiğe gö” re bu sene temmuz sonuna kadar olan, tahsilât 53,472,684 liradır. Bu ıgikdar 1937 senesinin aynı ay sonundaki tah- silât mikdarına nazaran 265,121 Mra