15 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Mâtemengiz bir koyulukta giyiniyoruz Bazı Amerikalılar, bir gazeteci ar- kadaşımıza şöyle demişler: —Şehrinizi gördük, tabiatini beğen- dik, epi tarihi eserleriniz de var... Fa- kat renklerinizi yanlış seçmişsiniz! —”. — Evet, griye, hâkiye, kirli beyaza rağbetiniz fazla: Yangın arsaları, işlen- Memiş topraklar, kireci kararınış du- varlar... Halbuki İstanbula bol yeşil ne Yükışırdı... İşte o yok... — Bunun biz de farkındayız... Ken- di kendimizi tenkid edip dururuz... Fakat eski devirlerdeki seyyiatin ne- ticesi,.. Ağaçlama siyasetinin geniş bir programla tatbikatına inşaallah ilerâ- de başlıyacağız... — Acaba farkında mısınız ki, bizzat kendi renkleriniz de koyu... Hayır es- Mmersiniz demek istemiyoruz... Bilâkis bu deniz memleketinde az suya gir- diğinizden ve vücudünürü ziyaya na- dir gösterdiğinizden teniniz lüzumun- dan bile beyaz... Ancak kılıktarmız ko- yu... Bir ecnebinin nazarına âdeta ma- temengiz tesirini bırakıyor... ##ş Bu Amerikalılar, hayli zengindiler. Ellerini ceplerine atsalar, yirmimizi, Otuzumuzu satın alacak kabiliyettey- diler... Fakat kadınlarının sırtlarında €n ucuz kumaştan rengârenk kır ciçe- Hi gibi elbiseler... Erkekleri de mavili, yeşilli, beyazlı ve kolları kısa gömlek- lerini, bol ve rahat bir gri, yabud bej veya beyaz pantalonun üstüne çekiver« miş... Öylece dolaşıyorlar... İstanbullu hemşerilerimiz, bu yabancıların kıya- İctlerindeki başkalık sebebile yollarda dönüp dönüp kendilerine bakıyor. Her- halde bizden ayrılmaktalar... — Daha şimalde, daha soğuk mev- #imlerde bile sizinkinden hafif giyin- mek âdettir... Nedir bu fölr şapkalar, bu ceketler, bu yün elbiseler... - diyerek israr ediyorlar. Aramızdan biri: — Fakirlik... - diye gevezelik etti, Tek elbisesi olanlar var... Yaz kış onu giyer... — Fakir adam dünyanın her yerinde bulunur... Fakat yünlü bir elbiseyi, fötr şapkayı, kösele ayakkabları yaz ortası giymek, parayı sokağa atmaktır. Çünkü iki kış atlatacak o kılık, bir se- nede eskir... Ayağıma bir sandal ve sır- tına bizimki gibi basit eşya almak be- davadan rub eksiğinedir... İçlerinde en zekileri dedi ki: — Şayed burada tavattun etseydim ilk işim, yalnız bu kabil kılıkların en zarif modellerini yapıp satan bir mağa- zâ açmak olurdu. ““ Altı ay kadar evvel Avrupa gazete lerinde şöyle bir haber okumuş ve ter- cüme etmiştim: Erkek kılıklarınn gayet mantıksız olduğunu gören İngilizler, Londra ter- sileri arasında bir müsabaka açmışlar, yeni yeni madeller bulacaklar ve bizi bu yeknesaklıktan, sıkıntıdan kurta» Tacaklarmış. Havnadisin arkası çıkmadı. Bunun- Wa beraber, hayat, kıyafetleri seneden Seneye kendiliğinden değiştiriyor: Git- tikçe daha basit, daha ferah, daha Ucuz, daha hafif... Hele yazlar:... Renk renk... Efil efil... Garp şehirlerinin s0- kakları, meydanları çiçek tarlası gibi. ve diğer Türk kasabala- Finin hemşerileri, artık o abus kılık- larını terketmelidirler. Haliç vapurları Belediye tarafından satın alınacak Belediye, üç seneye yakın bir 78- mandanberi Haliç yapurlarını muvak- katen idare etmektedir. Bu müddet içinde bakımsız kalmış olan Haliç va- purları tamir edilmiş ,elde edücn ge- alığı > yönde sekiz nie > gayri sai 5 ca müstenid hissesini de tahsile muvaf- fak olmuştur. Belediye, olobüs münakalâtını bizzat idare etmeğe karar verdiği şu sırada Haliç Şirketi hukuki vaziyetinin kati şekilde halledilmesi için İktisad vekâ- Jetine müracaat etmiştir. Haber aldı. ğımıza göre vekâlet belediyenin bü mü- racaatını yerinde bulmuştur. Esasen şirket hissedarlarından mühins bir kı- sımi da bu muallâk meseleye ninayet verilmesi fikrinde olduklarından yakın- da şirketin satın alınması muamelesi ne başlanacaktır. Bu takdirde Haliç deniz münakalâtı resmen Belediyeye geçecektir. Türkofis binası Ofiste büyücek bir içtima salonu hazırlandı Türkofis İstanbul şubesinin işgal et- tiği Dördüncü vakıf hanının dördüncü katındaki dairede tadilât yapılmakta- dır. Türkofiste büyükçe bir içtima salo- nu meydana getirilmiştir. Tacirler sık sık davet olunarak bu salonda içtima yapılacaktır. Ofis tacirlerle daha ya- l kından temaslar yapmağa karar ver» miş bulunuyor. Bu maksadia yapılacak toplantılarda ihracalçı ve ithalâtçılarm dilekleri, şi- küyetleri dinlenecek ve neticeler mun- tazaman merkeze arzedilecektir. Bir buçuk aylık bir kızcağızın feci ölümü di Balatta Kasım Gönani mahallesin- de oturan İsakın bir buçuk aylık kızı Ester evde annesi meşgul bulunduğu bir sırada bırakıldığı pencereden S0 kağa yuvarlanmıştır. Ester, evin üçüncü katından düş- tüğü için derhal ölmüştür. Hidise etrafında tahkikata başlan- mıştır, Veresiye rakı vermeyince Çarşıkapıda oturan marangoz S0- Jâhaddin isminde bir adam bu sabah sarhoş olarak Çemberlitaşta bakkal Ali Ekberden veresiye bir şişe rakı is- » Bakkal rakıyı vermeyince mi in kızmış ve dükkânm cam- larını kırmağa başlamıştır. Sarhioşlukla ne yaptığını bilmiyen Salâhaddin kırılan camlarla ağır sU- rette yaralanmış, hastaneye kaldırıl- mıştır, Hâdise etrafında tahkikata başlanmıştır . ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetler Köprünün yaya kaldırımları Köprünün Haliç tarafındaki yaya kaldırımlarına dikkat edi- niz: Aşınmış, bozulmuş; ötesi be- risi delik deşik olmuş. Hattâ ge- çen gün, bu deliklerden birine lo- puğum girdi. v Yenicami meydanı yapılıyor. Köprü de bir tamir görmelidir. Daha doğrusu mütemadi tamir lâzım. Bu usul ise bizde her ne- dense ihdas edilemedi. Nebahat Eltem vie Numarasız bisikletler Asfalt yollarımız üzerinde do- laşan bisikletlerin yekünu gün geçtikçe çoğaltyor. Fakat bunla- rın ekserisinde numara yoktur. Tabiatile, üzerindekiler de seyrü- sefer kâidelerinden bihaber!.. Bu yüzden ufak tefek kazalar oluyor. Büyükleri de olabilir. Bisiklet iyi şeydir. Gençleri bu spora teşvik etmeli. Onun için numara taktırmak bir çokla rına külfetli olacaksa, belki bu işi ucuzltmalı; fakat behemehal her bisiklet numara olmalıdır ki, hiçbir haşarının kafasında; «Çarparsam, ne çıkar? Beni tan yün yok. Numaram da takılı de- gü! Kaçarım!» düşüncesi olma sın... N. Avni Okcu Musa medresesi Evkaf, caminin yarındaki eskici dükkânını yıkacak Şişhane yokuşunda tramvay yolu üzerinde Okçu Musa camisi vardır. Bu cami, tarihi bir ehemmiyeti haiz ol makla bernber, senelerdenböri harap, bakımsız bir halde kaldığı cihetle Ev- kaf müdürlüğü, son zamanlarda bu binayı gayet esaslı surette ve âdeta yepyeni bir şekle sokacak taryda ta- mir etmişti. Fakat caminin yanıba- şında, cami avlusile yüksek bir apar- tıman arasına sıkışmış, köhne bir eskici dükkânı vardır. Bir metreye yakın bir genişlikte ve küçük, harap bir kulübe- den ibaret olan bu dükkân, çok sakil bir manzara arzediyor. Evkaf bu çir- kinliği ortadan kaldırmak üzere bu kulübeyi sahibinden istimlâke ve yık- tırmağa karar vermiştir. Adalarda araba tarifesi Vaki şikâyetler üzerine Adalarda miyetle devam edilmektedir. Araba ücretleri bilhassa pazar günleri art- tırılmakladır. o Arabacıların, pazar günleri fazla kalabalıktan istifadeye kalktıkları anlaşılmıştır. Belediye bu ciheti doğru bulmamış, tedbirler almağa karar vermişlir. Bundan sonra Adalarda pazar günle- ri de diğer günlerde kullanılan tari. fe tatbik edilecektir. Adalar kayma- kamlığına bu hususta tebligat yapıl- mıştır. Iki cesed Meçhul cesedlerin hüviyeti teşhis edilemedi Evvelki gece saat 21 de Fatih Ka- diçeşme caddesinde 18 numaralı ilk- I Bir çırpıda İ Dinleyicilerin fikri sorulmalı Bir gazetede okudum. Nevyork radyosu bir ay içinde mej- hur bir şarkıyı yedi kere çaldırtmış. Nevyorkta radyo dinleyicileri deh- şetli şikâyet ediyorlarmış: — Ayni şarkı bir ay içinde, ayni rad yo istasyonunda yedi kere çalınır mi? Radyo programlarında daha ziyade tenevvü isteriz... diyorlarmış... mektep yanında, yol kenarında 55-60 Bunun üzerine radyo istasyonları Yaşlarında ihtiyar yir erkek cesedi gö. | Palkın pek hoşlanmadıkları şarkıları rülmüştür. Kır saçlı, kömürcü veya kömür ame- lesine benziyen ve müslüman olduğu anlaşılan cesed teşhis edilememiştir. Belediye doktoru tarafından yapılan muayenede ölümün sektei kalb neti. cesi meydana geldiği bildiriimiştir. Hüviyetinin anlaşılması için yapıl- makta olan tahkikat sonuna kadar ce- sed muhafaza altına alınmıştır. Bu sabah Beşiktaşta, iskele civa- rında denizde bir cesed görülmüştür. Cesed çıkarılmış, 40 yaşlarında temiz giyinmiş bir erkek olduğu görülmüş- tür. Hüviyeti henüz tesbit edileme- miştir. Bu adamın ne suretle boğulduğu hakkında tahkikat yapılmaktadır. Inşaat ruhsatiyeleri Mevcud binalara kat ilâvesi bir takım hükümlere bağlıdır Belediye reis muavini B. Ekrem Sevencanın reisliği altında haftenin muayyen günlerinde toplanan bir ko- misyon, yeni inşaat müracaatlarını ted» Kik ederek karar vermektedir. İnşaat ruhsatiyeleri, şehir plânına aykırı bir mahiyette olmamak bakımından ted. kik edilerek verilmektedir, Son zaman- larda bazı inşaat talebleri, mevcud bi- nalara kat ilâvesinden ibarettir, Dahi- liye vekâletinden belediyeye gelen bir emre göre eskiden yapılan binalara kat ilâvesi istendiği takdirde binanın diğer katlarının da Yapı, Yollar kanu- nu hükümlerine göre ıslah ve tadil edilmesi lâzımdır. Halbuki bu emir, ekser binalarda esaslı tadilât yapılma- sını icap ettirdiğinden birçok müra- caat sahipleri kat ilâvesi için ruhsati. ye istemekten vaz geçiyorlar, Ortamektep kadroları Bu sene şehrimizde yeniden açılacak ortamekteplerle çift tedrisat yapacak ortamekteplerin muallim (o kadriları bugünaerde hazırlanmağa başlana- caktır. Haber aldığımıza göre Maarif vekâleti, tedrisata vaktinde başlan- mak üzere bütün hazırlıklar: şimd'den ikmal edecek ve mektepler teehhürsüz olarak zamanında tedrisata başlıya- caklardır. Sanayi umum müdürü geldi © Sanayi umum müdürü B. Reşad dün otomibille Ankaradan şehrimize gel- miştir. Umum müdürün otomobil se- yahati üç gün kadar sürmüştür. B. Reşad bugünden itibaren sanayicilerin muamele vergisinden şikâyetleri Üze- rinde tedkikat yapacaktır. Sanayi umum müdürü bu mevzu üzerinde Ticaret odasile temas edecek, odanın şimdiye kadar yaptığı tedkikat etrafında izahat alacaktır. bir kereden fazla çalmamağa karar vet. Aklıma bizim İstanbul radyosu gel di. Kendi kendime: — İstanbul radyosunun kulağın çın» lasın... dedim.. Amerikada radyo idareleri her ay radyo dinleyicilere birer tomar halinde bir takım radyo programları gönderir. ler, Bu tomarın içinde radyo dinleyiciles ri en ziyade beğendikleri programla ra reylerini verirler, : Radyo idareleri, dinleyicilere dağıt- tığı programları tekrar toplar. En zi- yade beğenilen program gelecek ay tat bik edilir. Radyo idarelerinin dinleyicilere gön derdikleri programlarda neler yoktur, En beğenilen şarkılar, en sevilen rad- yo komedileri, en güzel söz söyliyenle- rin konferansları ve saire ve saire... Dinleyici bütün bunları okur ve «Gelecek ay şu şarkıları, şu radye komedilerini, şu konferansları dinle. nışmadan bunları tatbike kalkışmaz, İstanbul radyosu bundan seneleroe evvel yalnız bir defa halk arasında bir anket yapmıştı. Radyo dinleyicilerinin. programlar hakkında, hangi şarkıları, hangi sesleri, hangi radyo komedile- ticelerini o zaman gazetelerde ilân et- işti, Bundan sonra radyomuzun progra» mi yapılırken herhalde dinleyicilerin zevkleri ve fikirleri ihmal edilmeme- lidir. Dinleyicilerin fikri alınmalı ve böylece programlar hazırlanmalıdır. Hikmet Feridun Es g ! Motosikletten düşerek yaralandı Kısıklı tramvây caddesinde 118 nü- marada oturan Cevdet oğlu Hakkı kis raladığı bisikletle gezerken birdenbire muvazenesini kaybederek düşmüş, ağ» zından, burnundan ağır surette yarâ» lanmıştır. Hakkı Haydarpaşa nümüne hastnasinde tedavi altına almıştır. Yeni çimento fabrikasi Kurulması kararlaştırılan yeni çi- mento fabrikasının Sıvasa sekiz ki- lometre mesafede bir sahaya İnşası münasip görülmüştür, Sümer Bank fen heyeti tedkikatı neticesinde inşaatın 1,685,000 liraya malolacağı anlaşılmıştır. Bu para ile #abrika arazisi civarına memur evlefi, idari binalar da kurulatak, yollar ve — Çorapları görünce aklıma geldi bay Amca, İstanbullu bayanlar bir günde ne kadar çorap harcıyorlarmış “iyor musun?... —.. Tam 32,000 çifti... .. Demek ki ayda 960,000... , ... Senede 11,580,000 çifti... Yani 17,370,000 lira!... Hani şeytan diyor B.A, — Dur, gitme!,.. Gitme İnsanları iki syaklı yarattığı için laha şükret! ”