26 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

26 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Itfaiye mektebi mezunla- rına diplomaları verildi Bu münasebetle yapılan törenin sonunda Vali güzel bir Vali B. Muhiddin Üstündağ diplomaları geçid resmi esnasında İstanbul ilfaiyesinin 15 inci yıldö- nümü ve bu münasebetle itfalye mek- tebinin ikinci devresinden mzeun olan» | Jara diploma tevzii merasimi dün Fa- | tihte itfaiye müdürlüğünün büyük bah- çesinde yapılmıştır. Merasim münasebetile bina ve bah- çe bayraklarla süslenmiş, her taraf gayet güzel bir surette tanzim edilmiş- ti. Müdür B. İhsan, büyük bir nezaket le misafirleri karşılamıştır. Merasime saat 15,30 da İstiklâl marşı ile başlar»! mıştır. Merasimin yapıldığı bahçeye bu devreden mezun olanlarla diğer itfai- ye efradı sıra halinde dizilmişlerdi. İt- faiye muzikası İstiklâl marşını çaldık- tan sonra vali ve belediye reisi B. Mu- hiddin Üstündağ şu nutku söylemiş. tir: «Söz, yaşıyan maühlükat arasında ih- sanın yerini tayin eden ve vasıflandı. ran, fikir ve duyguların tezahürüne bir âlet olmak itibarile şüphesiz ki çok gü- zel bir şeydir. Sonra bu söz malımızın ve canımızın muhafazasına ait olan va sıtalara taallük edince daha çok güzel olur. Fakat kanaatimce söze. mevzu taşkil eden iş, sözden de güzeldir. İşte biz şimdi burada işin başında ve em- Tinde bulunuyoruz. Vaktile bu memle- kete çok büyük acılara mal olan yan- gınlara karşı mücadele etmek vazifesi. ni omuzlarına yüklenen ilfaiyemiz ar» tık bügün tekâmül ve yükselme devre- lerine varmak üzeredir. Onu hakiki bir meslek haline getirmek için yıllardah- İ beri sarfedilen emeğin karşılığını al- maktayız. İtfaiye meslek kurslarının şimdi ikinci sene mezunlarına şehadet- namelerini vereceğiz. Ve onları alkış- Jamakla mahzuz olacağız. Hemen tat- | bikata geçmek için size bir kaç söz ar- zetmek üzere itfalye mensuplarından bir arkadaşa söz veriyorum.» Valinin bu sözlerinden sonra mezun» ların birincisi B. Nasih ortaya gelerek arkadaşlarının hissiyatına tercüman olarak bir nutuk iradetmiştir. B. Nasih hazirunu ve bilhassa büyüklerini se- Jâmladıktan sonra nutkunu şöyle bitir. miştir, «Biz Ataürk cumhuriyetinin itfaiye erleri birer kara gün dostu ve vata- nımıza her hususta faydalı birer UZUV olacağımızı kemali iftihar ile şimdi- den arzeder ve bu mukaddes vazifemi- xi seve seve İfadan geri kalmıyacağımı- xa emin olmanızı rica ederim.» Bundan sonra Vali B. Muhiddin Üs- tündağ, ortaya konan ve bir sepet için- de bulunan diplomaları birer birer mes sunlara dağıtmıştır. İtfaiye mezun. Jarı, diplomaları B. Muhiddin Üstün- dağin elinden alırken vali, mezunla- azaları hazır bulunmuşlardır. İ Jedilmesini görmek istediği bazı nok- | tedkik eyliyeceklerdir. İyi | nutuk irad etti m. 3 veriyor, Aşağıda mektebi bitirenler rın ellerini sıkmış ve kendilerini tebrik etmiştir. Bu merasim bittikten sonra B. Mu- hiddin Üstündağ haziruna hjtaben mu- valfakıyet temenni eden birkaç söz söylemiştir. Bundan sonra geçild res- mi yapılmıştır. Geçid resmi yapılırken bir tesadüf eseri olarak itfaiye zilleri bir yangın haberi vermişlerdir. Bir da- kikadan az bir zaman içinde itfaiye | müfrezesi harekete gelmiş ve yola çık- mıştır. Neticede yangının Fatihte bir dükkândaki salaşların tutuşmasından ibaret olduğu anlaşılmıştır. Merasim | bittikten sonra itfaiye müfrezesi, ya- takhanesi ve koğuşları gezilmiş, hazi- run büfede izaz edilmişlerdir. İkinci devreden 26 kişi mezun Ol muştur, B. Nasih birincisi, B. Muzaf- fer ikinci ve Zonguldak itfaiyesine | mensup B. Ramazan da üçüncü çıkmış. lardır. Bu yirmi altı kişi içinde İstan. bul itfaiyesinde staj görmek ve naza- ri, ameli tahsillerini görmek için gelen. ler vardır. Dünkü merasim, itfaiyemi- zin seneden seneye ne kadar mütekâ- mil bir vaziyete geldiğini, İstanbul hemşerilerinin mallarını, canları bu mütekâmil teşekküle emanet edecek emniyette bulunduklarını bir daha is- bat etmiştir. Dünkü merasimde vilâyet, belediye, Haik partisi erkânı ve şehir meclisi Suriye Başeekili (Baş tarafı 1 inci sahifede) talarını haber alan mahfillerde tasrih edil- diğine göre, B. Bonnenin Ankara s€- yahati eylül sonunda veyahud teşri- nievvel başlangıcında vukua gelecek- tir. Bu ziyaret için kati tarih daha tesbit olunmamıştır. Zira bu, Türk hükümetinin kendisine uygun telâk- ki edeceği zaman ve B. Bonnenin en- termmasyonal politik mesuliyetlerin- den doğacak şeraite bağ'ı bulunmak- tadir, İzmirde dünkü futbol maçi ve güreşler İzmir 25 (Telefonla) — Kastamo- nu, İzmir muhtelitleri arasında Al sancak stadyornunda yapılan maç 2-0 gol ile İzmir muhtelitinin galibiyeti ile neticelenmiştir. Memleket güreşçileri arasında ya- pılan müsabakalarda da 3-5 İzmir gü- reşçileri galiptir. Rüşvet cürmü meşhudu Muhakeme iddianamenin ha- zırlanması için pazar gününe bırakıldı Bir döviz kaçakçılığı etrafında tah- kikat yapıldığı esnada yazihanele. lerinden alman evrakın kendilerine iadesi ve tedkikalın yazıhanelerinde yapılmasının temini için gümrük muhafaza umum kumandanlığı tah- kikat bürosu şefi Süleymana 1700 li- ra rüşvet verirken yakalanmaktan maznun bir şirket müdürü Lüsiyen Joberle memurları Sebuh, Jan ve Sa- idin muhakemelerine dün © asliye üçüncüceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede gümrük muhafaza kısım Amiri Aziz şahid ola- rak dinlenmiş ve şunları anlatmıştır: — Bu ayın dokuzuncu günü mer- kez âmirimden aldığım &mir üzerine iki memurla beraber Lüsiyen Jober şirketine gittim. Orada daha evvel gene memurlarımız tarafından ayri hp bir odaya konulan evrâki tedkik etmek üzere daireye götüreceğimizi bildirdim. Müessese sahibi ve memur- lar bu evrakı götürmemize müsaade edemiyeceklerini söylediler. Ben key- fiyeti telefonla merkez âmiri Meh- med Adliye bildirdim. Biraz sonra Mehmed Ali geldi. Müessese sahipleri ona da ayni şeyi söylediler. Bu vazi- yet üzerine bir zabıt varakası yaptık, Ve evrakı gene odaya köyarak mü- hürleyip çıktık. Ertesi gün diğer me- murlar gidip evraki âlarak düaireye getirmişler. Fakat ben onlarla berü- ber bulunmadım. Diğer şahid gene muhafaza me- murlarından Necmeddin de mütead- did defalar Joberin yazıhanesine git- tiğini ve son defa kısım âmirlerinden Muhiddinle yazıhaneye gidip evrakı daireye götürmek isteyince Jöberin memurlarının buna müsaade etme- diklerini söyledi ve: — Bu vaziyeti tahkikat bürosu ş€- fi Süleymana bildirdik. Süleyman yazıhaneye geldi. Bir zabıt tuttuk ve evrakı alıp daireye götürdük, Bu zabtı müessesenin memurları imza etmediler. Dedi. Şahidler dinlendikten sonra iddia makamı evrakı tedkik ederek Jddianamesini hazırlamak üzere mu- hakeme önümüzdeki pazar günü saat on beşe bırakıldı. Rumen heyeti şerefine ziyafetler Dün iki ziyafet verildi Bükreş! elçimiz de bulundu Üç gönderi beri şehrimizde bulu- nan Rumen ( İktisadçılarından B. Slovesko ve B. Karp, dün sabah mi- safir bulundukları Parkotelde, tica- ret âlemine mensup bir çok zevatı ka- bul etmişlerdir. İktisadçılar, şehrimizde bulunan Romanya ciçisi B. Helemak, sefaret ve konsolosluk erkânı ile İstanbul Rumen kolonisi şerefine öğle ziyafeti vermişler, bu ziyafette mezunen şeh- rimizde bulunan Türkiyenin Bükreş sefiri B. Hamdullah Suphi Tannöver de bulunmuştur. Misafirler, saat on yedide Kadıkö- yüne geçerek Hariciye Vekâleti umu- mi kâtibi B. Menemencioğlunu ziya- ret etmişlerdir Akşam, Romanya elçisi B. Tele mak, Rumen iktisadçıları şerefine Ayaspaşadaki ikâmetgâhında o ziya- fet vermiştir. Ziyafette, B. Tanröver, şehrimizde bulunan Balkan Antantı- na dahli sefirler ve İstanbul banka direktörleri hazır bulunmuşlardır. Ziyafet, samimi bir sürelte geçmiş, | iktisadi bahisler etrafında görüşme- ler olmuştur. Misafirler bugün Büyükadaya gi- derek, Stenu Romana şirketi direk- törünün şerefine vereceği öğle yeme- Bi ziyafetinde hazır bulunacaklardır. Öğleden sonra İstanbula avdet ederek, B. Hasan Sakayı ziyaret ede- ceklerdir. B. Hamdullah Suphi Tannöver, bu akşam Rumen iktisadçıları şerefine, Modadaki evinde ziyafet verecektir. İktisatiçılar yarın sabah gene bazı hususi ziyafetlerde bulunduktan son- ra saat on üçte Romanya vapurile. 'köstenceye hareket edeceklerdir. / Iktisad Vekili dün deniz müesseselerini gezdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) | B. Şakir Kesebir saat 18 de Yüksek Deniz Ticaret mektebini ziyaret et- miş, mektebi bu sene birinci ve ikin- cilikle bitiren talebelerle görüşmüş, kendilerini takdir ve tebrik ettikten sonra, mektep müdürünün muhtelif işler üzerinde verdiği izahatı alâka ile dinlemiştir. "Yüksek Deniz Ticaret mektebinde bazı ıslahat yapılacaktır. Yeniden bi çok gemiler alınmaktadır. Bunlara eleman yetiştirmek lâzımdır. işte bu mühim nokta göz önünde tutularak Yüksek Deniz Ticaret mektebinde ye- ni elemanlar yetiştirilmesi kararlaş- tırılmıştar, Bu sene mektebi birinci ve ikinci- likle bitiren talebeler Avrupaya gön- derilecek, ihtisas tahsili görmelöri te- min edilecektir. Badema her sene Av- rupaya talebe gönderilecektir, Deniz Ticaret mektebine mütehassıslar alın- mıştır. Bu mütehassısirın yapacakla- ri tedkiklere göre, lüzum görülürse, tedrisat işlerinde bâzi değişiklikler yapılacak, bilhassa takviye işine ehemmiyet verilecektir. B. Şakir Kesebir bugün de tedkik- lerine devam edecek ve tedkikatını bitirebilirse bu akşam, yahut yarın akşam Ankaraya dönecektir. İktisad Vekilinin beyanatı İstanbul 25 (A-A.) — İktisad Veki- limiz B. Şakir Kesebir, bugün Ana- dolu sjansına aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: «Karadeniz'in kuraktan müteessir olan bazı mıntakaları ile Trakya, Mars mara, Yayla mıntakalarında gene kuraklığa maruz kalan yazlık zeriyat hariç tutulursa, bu sene umumiyetle istihsalâtımız gerek kalite, gerek mik- tar itibarile memnuniyet verici Ol muştur, Ankaradan İzmire giderken ziyaret ettiğim Eskişehir ve Afyon ahalisile Ege mıntakasının Gediz vadisi ve İ betle takriben iki misli olacağını, Karaburun istikameti başlıca mahsul-* lerinde bu farkı gösteriyordu. İzmirde nlâkadarlaria oyaptığımız temaslar üzüm rekollesinin geçen seneye nis- in- Girin geçen seneden az fazla olmak- la beraber, daha iyi kalite beklendiği- ni, tütünün miktarca geçen seneden yüzde 25 noksan olmasına mukabil büyük kısmının geçen seneden dahâ yüksek kalitede olmak ilibarile kıy- metçe geçen seneki rekolteye tekabül edebileceğini, pamuğun hem miktar- ca yüzde 20 fazla, hem kalite itibari- le geçen seneden çok iyl olduğunu, hububat, palamut gibi mahsullerin geçen senenin İki mislini bulacağını, zeytin mahsulünün bereketli görül düğünü tesbite imkân verdi. Muh- telif memleketlerle olan ticaret anlaş- masının satışı teshil edeceğini nazarı itibare alan ihracatçılarımız yeni fs aliyet mevsimini emniyetle karşı makta ve müstahsil haklımız da mah- sullerini neşe ve kuvvetli ümidlerle toplayıp hazırlamaktadırlar. Bu seneki fuar, geçen senelere nis- betle hayli tekâmül göslermiş ve İz- mir ile Ege mıntakası k İç turizm bakımından büyük fi: vadeden bir vasıta hizmetini görme- ğe başlamıştır. Başvekilimin fuarı açarken söyle dikleri gibi, Kemalist rejimi ekonomi- de tahakkuk ettirdiği inkılâbı maddi eserler halinde gösteren fuarı bu mak- sad İle muvaffak olmuş kabul etmek lâzımdır. Şimdiden yedi ecnebi mem- leketin iştirakile beynelmilel omahi- yeti kuvvetlenmiş olan fuar, gittikçe bu sahada da yehi iştiraklerle ehem- miyetini arttıracaktır. Senelerdenberi bu eseri vücude ge- tirebilmek için İzmir vilâyetinin, İz- mir Belediyesinin ve fuar komtesi ile bütün alâkdarlarının sebatlı ve vü- kuflu çalışmaları semerelerini over- meğe başlamıştır.» B, Muammer Erişin mühim beyanatı (Baş tarafı 1 inci sahifede) | türkten aldığı ilham ile çalışan ve | memlekette milli bankacılığı kurmak gibi ağır bir yükü omuzlarına alarak muvaffakıyetle başarmış bulunan, Baş- vekilimiz Celâl Bayarın eseridir. İş bankası memlekette yalnız milli bankacılığın inkişafına ve birçok milli bankalar teessüsüne hizmet etmekle kalmamıştır. Eğer bugün memlekette bir gok büyük Türk firmaları, Türk ti. caret teşekkülleri vucut bulmuş İse, bu teşekküllere mesned milli bankaları. miz olmuştur, Bu ciheti gurur ve ifti- harla söyliyebiliriz. Memlekette sanayiin inkişafı umum? ve milli bir ihtiyaç halindedir. İş ban- kası teessüstünden birkaç sene sonra Sü» nayi hareketlerine başlamış bulunu. yor. 1926 da Zonguldakta ilk milli kö- mür şirketimizi teşkirederek işe başla» dık. Bugün kömür havzasındaki istih- salâtın yarısını dört kömür şirketimiz temin etmekte, kurduğumuz Türk an- trasiti fabrikası da kok ihtiyacımızın mühim bir kısmını imal eylemektedir, Kömür havzasının millileşmesi yolun- da İş bankasının rolüne ve vazifesine bu suretle işaret etmeden geçemiyece» ğim. Şeker sanayiinde de İş bankası ön safta vazife almıştır. Türkiye Ziraat Bankası ve Sümer bankla birlikte tesiş ettiğimiz Türkiye şeker fabrikaları ano. nim şirketi dört fabrikasile memleket- te fazlalaşan şeker ihtiyacını karşıla- yamamaktadır. Garp vilâyetlerimizden birinde yakında büyük bir şeker fabri- kası daha kuracağımızı ifade edebili- rim. Sigortacılıkta da İş bankası, milli bakımdan büyük hamleler yapmıştır. İlk Türk sigorta şirketini kurduğu gis bi, memleketimizde diğer Türk sigorta şirketlerinin tesisine imkân verinek ve sigorta primlerinin memleket haricine çıkmasına mümkün olduğu kadar ma ni olmak gayesile Milli Reasürans şir- ketini teşkil etmiştir. İlk beş senelik sansyi programında | aldığı vazifleri Türkiye İş bankası mu- | | vaffakıyetle başarmıştır. Paşabahçede, | ki şişe fabrikası, Zonguldaktaki Türk antrasiti fabrikası bu güzel eserleri- mizdendir. Diğer milli bankalarla müş- terek yaptığımız gülyağcılık, sünger- cilik işleri de inkişaf etmektedir. Tür- kiye Ziraat ve Sümer bankla birlikte kurmakta olduğumuz Malatya kombi- nası yakında ikmal edilecektir.» Bay Muammer Eriş, muharririmi. zin bir sualine cevaben İş bankasının vaziyeti umumiyesini rakamlarla şöy- lece ifade etmiştir: «— Resmi ihtiyat akçemiz geçen s8- ne nihayetindeki bilânçomuzda görül. müş olacağı veçhile 3.470.000 liradır. Bu meblâğın bu sene nihayetinde dört milyon liraya yaklaşacağı tahmin edi- lebilir. Biliyorsunuz ki, bankamızın sermayesi 5.000.000 liradır. İhtiyatı- mız da sermayemize yaklaşmakladır. «937 nihayetinde bankamıza vaki ti4 cari mevduatın yekünu 62.381.734 ?i- ra idi. Ayrıca (27) milyon küsur lira da tasarruf mevduatı vardır ki bu su- retle umumi mevduat yekünu (90) milş yon lirayı tecavüz etmiştir. Memle- kette tasarruf fikir ve hareketini ilk defa ortaya alan ve bunun etrafında hummalı bir mesai sarfeden sayın Baş” vekilimiz Celâl Bayardır. Bankamızâ şeref veren bu mesai neticesinde halk arasında tasarruf fikir ve hareketinin mütemadiyen ilerilediğini büyük bir zevkle ifade edebilirim. Diğer milf bankalarımızın da bankamızın açmış olduğu bu çığırda bütün gayretleriyle yürüdüklerini görüyoruz. Bu suretle memleketimizde tasarruf fikri ven le yerleşmiş bulunuyor.» İş bankasının ziyafeti Haber aldığımıza göre bugün İş ban“ kasının on dördüncü yıldönümü mü nasebetile Sümer palasta İş bankasi ailesi erkânına hususi bir ziyafet veri Bu gece (Bebek) te Bay aldalısa Cumartesi Yeşilköy pazar Büyükdere Balı Taksim Mi